1
اهداف، فرضیات و سئوالات
2
انواع هدف :
هدف کلی
هدف جزیی
هدف فرعی
هدف کاربردی
3
هدف کلی :
هدفی که آنچه را مطالعه بطور کلی به آن دست خواهد یافت , بیان کند.
در قالب یک جمله و بطور رسا و قابل فهم بیان می گردد.
مثال :
تعیین شیوع عفونت بیمارستانی در بخش سوختگی بیمارستان شفا در سال 1389
4
اهداف جزیی :
اهدافی که از شکستن هدف کلی به اجزا کوچکتر به دست خواهند آمد.
باید ابعاد گوناگون مسئله و عوامل کلیدی متاثر کننده و یا ایجاد کننده آن را پوشش دهند.
باید از نظر منطقی بهم پیوسته باشند.
مثال :
تعیین شیوع عفونت بیمارستانی در بخش سوختگی بیمارستان شفا برحسب محل سوختگی
تعیین شیوع عفونت بیمارستانی در بخش سوختگی بیمارستان شفا برحسب درصد سوختگی
تعیین شیوع عفونت بیمارستانی در بخش سوختگی بیمارستان شفا برحسب سن بیمار
5
فواید تنظیم اهداف جزیی :
متمرکز ساختن مطالعه ( محدود ساختن آن به جنبه های اساسی)
ممانعت از گرداوری اطلاعاتی که چندان برای درک و حل بهتر مسئله مورد نظر ضروری نیستند.
تنظیم آنچه که امیدواریم توسط مطالعه به آن برسیم.
6
بیان نمودن اهداف :
به صورت منطقی بیان شوند.
به صورت عملی و قابل اندازه گیری بیان شوند.
واقع بینانه باشند.
با افعال قابل سنجش بیان شوند
افعال مناسب : تعیین کردن, مشخص نمودن, مقایسه کردن
افعال نامناسب : درک کردن, فهمیدن, اعتقاد داشتن
هدف کلی بصورت جمله و سایر اهداف بصورت عبارت نوشته شوند.
7
هدف کاربردی :
هدفی که در رابطه با بکارگیری نتایج طرح تنظیم می شود.
مثال :
گزارش وضعیت بخش سوختگی از نظر عفونت بیمارستانی به مسئولین بیمارستان جهت تصمیم گیری های مربوطه
8
فرضیه و سئوال :
به عنوان یک اصل :
برای هر هدف توصیفی یک سئوال و برای هر هدف تحلیلی یک فرضیه مطرح می شود.
9
فرضیه :
پیش گویی رابطه یک یا چند عامل با مسئله مورد مطالعه می باشد که از طریق آزمایش علمی صحت یا سقم آن تعیین می گردد.
حدس عالمانه ای که بر اساس تجربه یا بررسی پیشینه موضوع مورد بررسی توسط محقق بیان می شود.
مثال :
عفونت بیمارستانی در بیماران سالمند دچار سوختگی بیشتر رخ می دهد.
10
ویژگیهای فرضیه تحقیقی :
1- به صورت جمله خبری بیان میشود.
2- بیانگر ارتباط دو یا چند متغیر است .
3- بر اساس مطالعات یا بررسی های قبلی بیان میشود.
4- باید قابلیت آزمون داشته باشد.
5- یک فرضیه خوب باید کوتاه, رسا و قابل فهم باشد.
6- فرضیات مختلف یک طرح نباید با یکدیگر تناقض داشته باشند.
11
انواع فرضیه :
فرضیه آماری (H0) :
در این نوع فرضیه هرگونه تفاوت یا ارتباط بین متغیرها رد می شود.
مثال :
وقوع عفونت بیمارستانی در بیماران دچار سوختگی با سن ارتباطی ندارد.
فرضیه تحقیق (H1) :
پیش بینی و جهت گیری محقق را نشان می دهد.
مثال :
وقوع عفونت بیمارستانی در بیماران دچار سوختگی با سن ارتباط دارد.
عفونت بیمارستانی در بیماران سالمند دچار سوختگی بیشتر رخ می دهد.
12
کار عملی :
تعیین فراوانی پوسیدگی دندان در دانش آموزان دبستانی استان کرمان برحسب محل سکونت
تعیین ارتباط بین پوسیدگی دندان در دانش آموزان دبستانی استان کرمان با محل سکونت
فراوانی پوسیدگی دندان در دانش آموزان دبستانی استان کرمان برحسب محل سکونت چقدر است؟
آیا بین پوسیدگی دندان در دانش آموزان دبستانی استان کرمان با محل سکونت
ارتباطی وجود دارد؟
13
کار عملی :
تعیین فراوانی چاقی در دانش آموزان دبستانی کرمان برحسب جنس
تعیین ارتباط بین چاقی در دانش آموزان دبستانی کرمان با جنس
فراوانی چاقی در دانش آموزان دبستانی کرمان برحسب جنس چقدر است؟
آیا بین چاقی دانش آموزان و جنس آنها ارتباطی وجود دارد؟
بین چاقی در دانش آموزان و جنس آنها ارتباط وجود دارد.
چاقی دردانش آموزان پسر بیشتر مشاهده می شود.
14
کار عملی :
بررسی عوامل خطر سرطان پستان در زنان مبتلا به سرطان پستان در استان کرمان در سال 1390
15
هدف اصلی :
تعیین عوامل خطر سرطان پستان در زنان مبتلا به سرطان پستان در استان کرمان در سال 1390
اهداف فرعی طرح:
1) تعیین ارتباط وضعیت تاهل با ابتلا به سرطان پستان
2) تعیین ارتباط سطح تحصیلات با ابتلا به سرطان پستان
3) تعیین ارتباط وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوار با ابتلا به سرطان پستان
4) تعیین فراوانی سرطان پستان بر حسب شغل بیمار
هدف کاربردی طرح:
معرفی عوامل خطر سرطان پستان به مسئولین و برنامه ریزان بهداشتی بمنظور انجام برنامه های پیشگیرانه در جهت کاهش موارد جدید سرطان پستان در استان کرمان
فرضیات
1) وضعیت تاهل با ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد.
2) سطح تحصیلات با ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد.
3) وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوار با ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد
سئوال : فراوانی سرطان پستان برحسب شغل بیمار چقدر است؟
16
Thank you for attention