تارا فایل

پاورپوینت انگاره خارپشت


انگاره خارپشت

یکی دیگر از لوازم گذر از مرحله خوب به بهتر پشت سر گذاشتن بلای تبحر است
نباید به بهانه این که کار اصلی ما فلان کار است- هر قدر هم در آن سابقه داشته باشیم- خود را در آن رشته در دنیا بهترین بدانیم
وقتی در رشته خود در دنیا بهترین نیستیم طبیعی است نمی توانیم به اتکای داشتن مهارت در انجام آن کار، شرکت را بهتر ازخوب کنیم.
روباه نکته های فراوان می داند اما خارپشت یک نکته مهم را خوب می داند
خارپشت ساده است اما ساده لوح نیست
خارپشت می داند که سادگی ،جوهرو عصاره بینش عمیق است
خارپشت مهمترین بخش را می بیند و باقی را رها می کند
جهان پیچیده را ساده کنید نه چیزهای ساده را پیچیده.
مهمترین بخش را ببینید و بقیه را رها کنید
بلای تبحر

داشتن استعداد
کاری که می توان در آن بهترین بود
رشداقتصادی
عامل پیشبرنده اقتصادشما
عشق به کار
آنچه که عمیقا به آن وابسته اید
سه حلقه انگاره خارپشت

انگاره خارپشتی به خودی خود هدف نیست که باید در آن بهترین بود, راهبردی نیست که باید در آن بهترین بود.
برنامه ای نیست که باید در آن بهترین بود.
بلکه انگاره خارپشتی یعنی آن چه می توان در آن بهترین بود.
درک تفاوت این دو بسیار مهم است

برای داشتن انگاره پخته و کامل، وجود هر سه حلقه لازم است.
اگر از انجام کارهایی پول در می آورید که نمی توانید در آن ها بهترین باشید، شرکت شما در کار موفق است اما برجسته نیست.
اگر در کاری بهترین باشید، شرط ماندن بر فراز قله این است که عاشق و دلبسته آن کار بمانید.
اگر دلبسته کار باشید اما نتوانید در انجام آن بهترین باشید یا آن کار توجیه اقتصادی نداشته باشد ممکن است کارتان مفرح و سرگرم کننده باشد امادستاوردهای بزرگ نخواهد داشت.

رهبران تراز پنج (کارکنان شرکتهای برجسته) از خود سوال می کنند:

ما چه کار می توانیم بکنیم که دیگران نمی توانند آن را به خوبی ما بکنند؟

و چه کار را نمی توانیم بهتر از دیگران بکنیم؟

اگر نمی توانیم در کاری بهترین باشیم. اصلا چرا باید آن کار را بکنیم؟
ما بایددر کارهایی تلاش کنیم که می توانیم آنها رابهتر از دیگران انجام دهیم
و از کارهایی بپرهیزیم که می دانیم در انجام آن بهترین نخواهیم بود.

در بیش تر موارد جهش و تحول دو سه سال پس از رسیدن
به این انگاره آغاز می شود
انگاره خارپشت
نقطه عطفی است در عزیمت از میان مایگی به اعتلا.

اقدام و تصمیم منضبط ، سومین عنصر مهم پس از داشتن
کارکنان منضبط و پرورده وداشتن فکر منضبط
فقط در چار چوب انگار خارپشت معنا می دهد

شرکتی که تولیدات خودرا ، خود مصرف نمی کند
قطعا به انگاره خارپشت عمل نمی نماید

انگاره خارپشت = شور و عشق + استعداد + درآمد زایی

عاشق کار خود بودن با انجام کاری که عاشق آن هستیم متفاوت است.

حرکت
قبل از انگاره

انگاره خارپشت
حرکت در مه آهسته وسنجیده
حرکت
بعد از انگاره
رفع مه
دید عمیق
سرعت گرفتن
جهش
به خاطر وضوح چشم انداز

بر مبنای انگاره خارپشتی معلوم می شود که نمی توان به اتکای داشتن فعالیت تجاری و سابقه کار در یک رشته خاص لزوما مدعی عنوان بهترین در دنیا شد.

اگر نتوان در فعالیت اصلی در دنیا بهترین شد پس آن فعالیت نمی تواند پایه ومبنای انگاره خارپشتی شود.

برای گذر از میان مایگی و رسیدن به درجه اعتلا باید از آفت لیاقت و توانمندی پرهیز کرد باید جرات داشت و پذیرفت که صرف خوب بودن در یک کار و پول در آوردن از آن رشته, به معنای آن نیست که می توان در آن کار یا آن رشته بهترین شد.

شرکت های برجسته می دانند انجام کاری که در آن توانمند هستند آن ها را فقط به شرکتی میان مایه تبدیل می کند و تنها راه رسیدن به اعتلا, کار و تلاش انحصاری در رشته ای است که ظرفیت بهترین شدن را در آن دارند.

هر گاه دو نیروی مکمل

فرهنگ انضباط و روحیه کار آفرینی- باهم جفت شوند،

کیمیای معجزه گر عملکرد عالی و دستاوردهای پایدار فرصت

بروز پیدا می کند.

پس از درک انگاره خارپشت
یک باره پرده مه از جلو چشم عقب می رود
و می توان عمق راه را دید.
از آن پس لزوم احتیاط ،کم تر می شود و می توان به جای دست به عصا رفتن به راحتی راه رفت
وحتی دوید.
در دوران پس از شناخت انگاره خارپشت زمین زیر پا نرم است
وامکان شتاب در تصمیم گیری،( به سبب وضوح چشم انداز)
فراهم می شود

نکته مهم در باره شرکت های طرف مقایسه این است که
به سبب زیاده روی در برنامه های تغییر،
دست و پا زدن بی حساب، و وجود رهبران با جذبه،
به ندرت از درون مه بیرون می آیند.
آن ها تلاش می کنند بدوند
و ناگزیر تصمیم های نادرست می گیرند
و به همین سبب ناچار مسیر خود را عوض می کنند.

بودجه بندی درمرحله گذرا از میان مایگی به برجستگی
ابزار ی است برای تصمیم گیری اینکه در چه زمینه هایی باید هزینه کرد؟ و در چه زمینه هایی نباید؟
به بیان دیگر بودجه بندی مترادف با تخصیص بودجه به فعالیت های گوناگون نیست بلکه هدف از آن :
1- تعیین فعالیت هایی است که مصداق واقعی انگاره خارپشت است
و باید از آن ها همه جانبه پشتیبانی شود،
2- فعالیت هایی که باید به کلی حذف شود.

اگر رهبران تراز پنج داشته باشیم
و این رهبران کارکنان شایسته را در موقعیت های مناسب و مرتبط قرار داده باشند.
اگر همه تصمیم ها برخاسته از انگاره خارپشتی باشد،
و اگر بر اساس شناخت ودرک خود حرکت کنیم،
آن وقت در گرفتن تصمیم درست اشتباه نخواهیم کرد.

تنها مسئله ای که می ماند انضباط است.
انضباط در شناخت راه درست
وانضباط در پیاده کردن و استمرار بخشیدن به حرکت های درست
و پرهیز از هر کار نامربوط وباطبع نادرست
معمولا آن دسته از مدیران عامل- معروف به ناجی- که خود مسئولیت ایجاد نظم
و انضباط را از راه کاربست مطلق زور به عهده می گیرند، نمی توانند
دستاورد ماندگار داشته باشند.

اکنون به این نکته مهم می رسیم که اگر از فن آوری درست استفاده شود ،
به صورت شتاب دهنده حرکت ظاهر می شود نه عامل به وجود آوردنده حرکت.
شرکت های برجسته ،هرگز دوران تحول خود رابا پیشگامی در فن آوری
آغاز نکرده اند، دلیل آن هم بسیار ساده است
چون از فن آوری نمی توان استفاده کرد مگر این که بدانیم :
چه نوع فن آوری به درد ما می خورد؟
نوعی از فن آوری به درد ما میخورد که با حلقه های سه گانه انگاره خارپشتی
ما هماهنگ باشد.

شگفتا که 80 درصد مدیران شرکت های برجسته در گفت وگو با ما
از فن آوری حتی به عنوان یکی از پنج عامل اثر گذار در دوران گذار یاد نکردند.
از این گذشته مدیرانی که به فن آوری نظر داشتند آن را عامل چهارم
و تنها دو نفر – از 84 نفر- آن را عامل اول دانستند.

عوامل اصلی گذرازخوب به بهتر:
ثبات و پایداری شرکت،
توانایی آن در نهادینه کردن جهان بینی خود در سرتاسر سازمان
و حذف لایه ها و بوروکراسی زائد.

بر اساس یافته های این پژوهش،
تغییر فن آوری در پسروی شرکت هایی که زمانی بزرگ بوده اند،
نقش اصلی را بازی نمی کند.
مسلما فن آوری صاحب نقش است
ونمی توان تنبل و وا رفته بود وانتظار بزرگی داشت.
اما فن آوری به تنهایی نمی تواند عامل عظمت یا زوال باشد.
نیروی های ویتام شمالی بر خلاف آمریکایی ها
برای جنگیدن انگاره ای ساده داشتند که به آن چسبیده بودند:
یک جنگ چریکی فرسایشی با هدف از بین بردن تدریجی حمایت مردم امریکا از جنگ

پس نتیجه می گیریم اتکای بی فکرانه به فن آوری، دارایی نیست بلکه بدهی است.

دردنیایی که همیشه در حال دگرگونی است ،
برای اعتلاء همیشه جای کار کردن هست!
یا آن طور که وین سندرز درباره کیمبرلی- کلارک گفته است:

ما هیچ وقت از خودمان راضی نبوده ایم،
خوشحال می شویم ولی هیچ وقت راضی نیستم

خاستگاه هدف بزرگ و جسورانه بد، جهل و تظاهر است
اما، خاستگاه هدف بزرگ و جسورانه خوب درک و شناخت است.
از ترکیب کردن شناخت حلقه های سه گانه با جسارت و بلند پروازی، هدف بزرگ و جسورانه، که معجونی است پر قدرت و شبه جادویی به دست می آید

حلقه های سه گانه نیو کور
1995-1970
Nucor Steel CO.

indeed
bravado
quiet
audacity
magical
hedgehogc
squarely
grasp

پرسش واقعی (کمال چرا؟) نیست بلکه این است: چه کاری سبب می شود برا ی رسیدن به کمال ترغیب شویم؟ (چرا باید کاری را که با موفقیت همراه است به مرحله کمال برسانیم؟) معلوم می شود که در راه نادرست گام بر می دارید.
تداوم میان مایگی فرآیندی است ملال آور، انرژی درون داد این فرآیند بیش از انرژی برون داد آن است.
تلاش برای انجام کار با معنا چه چیز باعث شد برای ایجاد تیمی بزگر و برجسته تلاش کنی او با اندکی درنگ پاسخ داد: (سوال به جایی است که به سختی می توان به آن جواب داد دوباره درنگ کرد و بعد گفت: زیرا واقعا من به کاری که می کنم معتقدم من واقعا به ورزش دو ومیدانی واثری که در زندگانی بچه ها دارد اعتقاد دارم، دوست دارم تجربه آن ها از نوع ممتاز باشد، دوست دارم عضویت در تیمی ممتاز و درجهیک را تجربه کنند.)
وقتی انگیزه درونی باشد هر چه را لمس می کنیم و به هر کار که دست می زنیم رنگ و بوی کمال پیدا می کند.

اگر عاشق کاری هستیم که انجام می دهیم،
لازم نیست حتما دلیلی بزرگ و قانع کننده داشته باشیم

مهم این است که عشق داشته باشیم ومراقب کار باشیم.
کاری که به آن عشق می ورزیم، کاری که از دل آن بهترین درآید،
نه به خاطر حاصل آن بلکه به این خاطر که ظرفیت بهترین شدن را دارد.
با این کار رشد و کمال آغاز می شود
و سرانجام در رده رهبران تراز پنج جا می گیریم.

پرسش واقعی (کمال چرا؟) نیست بلکه این است: چه کاری سبب می شود برا ی رسیدن به کمال ترغیب شویم؟ (چرا باید کاری را که با موفقیت همراه است به مرحله کمال برسانیم؟) معلوم می شود که در راه نادرست گام بر می دارید.
تداوم میان مایگی فرآیندی است ملال آور، انرژی درون داد این فرآیند بیش از انرژی برون داد آن است.
تلاش برای انجام کار با معنا چه چیز باعث شد برای ایجاد تیمی بزگر و برجسته تلاش کنی او با اندکی درنگ پاسخ داد: (سوال به جایی است که به سختی می توان به آن جواب داد دوباره درنگ کرد و بعد گفت: زیرا واقعا من به کاری که می کنم معتقدم من واقعا به ورزش دو ومیدانی واثری که در زندگانی بچه ها دارد اعتقاد دارم، دوست دارم تجربه آن ها از نوع ممتاز باشد، دوست دارم عضویت در تیمی ممتاز و درجهیک را تجربه کنند.)
وقتی انگیزه درونی باشد هر چه را لمس می کنیم و به هر کار که دست می زنیم رنگ و بوی کمال پیدا می کند.

وقتی همه این اجزاء (حلقه های سه گانه )در کنار هم قرار گرفت
نه تنها کار به سوی کمال می رود که زندگی نیز میل به کمال پیدا می کند.
زیرا زندگی عالی یعنی زندگی با معنا.
و زندگی با معنا بدون کار با معنا ،معنا ندارد.
آری عمر کوتاه ما در کره خاکی باید با معنا وخشنود کننده باشد.
عامل مهم ،نداشتن افت وخیز نیست بلکه داشتن توان دوباره برخاستن
و نیرومند شدن است.
اما اگر شرکتی همه یافته ها را عملی نکند، سرانجام یک روز گرفتار می شود.
این طور نیست که فقط یک عامل، به تنهایی، سبب عظمت شرکت ها شود.
بلکه آن چه آن ها را بهتر از خوب می کند آمیزه ای است از عوامل مختلف،
که به طور منسجم ودر گذر زمان سبب بزرگی آن ها می شود.

preserve
Stimulate
progress
حفظ اصول وپاسداری ازارزش ها
ترویج رشد /محرک پیشرفت
enduring
cherish
simultaneous
گرامی داشتن
پایدار
دگرگونی در رویه های فرهنگی وعملیاتی
اهداف و راهبرد های خاص

حفظ اصول ارزشی وهدف اصلی
دگرگونی در رویه های فرهنگی وعملیاتی
اهداف و راهبرد های خاص

vivid

Lesson 4: The Hedgehog Concept
“The fox knows many things, but the hedgehog knows one big thing.”
Foxes pursue many ends at the same time and see the world in all its complexity. They are scattered or diffused, moving on many levels.
Hedgehogs simplify a complex world into a single organizing idea, a basic principle or concept that unifies and guides everything.
For a hedgehog, anything that does not somehow relate to the hedgehog idea holds no relevance.

Kirk Wakefield
#4

The Hedgehog Concept
Examples
Walgreens: the best, most convenient drugstores, with high profit per customer visit (viz., also Starbucks)
Wells Fargo: running a bank like a business, with a focus on the Western U.S.

Strategy, per se did not distinguish the good-to-great companies from the comparison companies. Both sets had strategic plans, and there is no evidence that the good-to-great companies invested more time/energy in strategy development & long-range planning.
All the G2G companies attained a very simple concept that they used as a frame of reference for all their decisions.
A Hedgehog Concept is a simple, crystalline concept that flows from deep understanding about the intersection of the following three circles…

Kirk Wakefield
#4

Developing The Hedgehog Concept
What can you be the best in the world at (and, equally important, what you cannot be the best in the world at)
What you can be the best at might not even be something in which you are currently engaged.
What drives your economic engine?
Must discover the single denominator (profit per X ) that has the greatest impact on your economics/budgeting.
What are you deeply passionate about?
What do you have a genetic or God-given talent to do?
What are you well-paid to do?
What do you enjoy doing that you absolutely love to do, enjoying the actual process for its own sake?

Kirk Wakefield
#4

The Hedgehog Concept
You can be passionate about all you want, but if you can’t be the best at it or if it doesn’t make economic sense, then you might have a lot of fun, but you won’t get great results.
If we can’t be the best at it, then why are we doing it at all?
A Hedgehog Concept is not a goal to be the best, a strategy to be the best, an intention to be the best, a plan to be the best. It is an understanding of what you can be the best at.

Kirk Wakefield
#4

Develop your Hedgehog Concept!
What can you be the best in the world at (and, equally important, what you cannot be the best in the world at)
What you can be the best at might not even be something in which you are currently engaged.
What drives your economic engine?
Must discover the single denominator (profit per X ) that has the greatest impact on your economics/budgeting.
What are you deeply passionate about?
What do you have a genetic or God-given talent to do?
What are you well-paid to do?
What do you enjoy doing that you absolutely love to do, enjoying the actual process for its own sake?

A Hedgehog Concept is not a goal to be the best, a strategy to be the best, an intention to be the best, a plan to be the best. It is an understanding of what you can be the best at.

Kirk Wakefield
#4

A few hedgehog facts…
Growth is not a Hedgehog Concept
You can’t just go off-site for 2 days and come back with it
On average, it took 4 years for G2G companies to clarify theirs
It is an inherently iterative process
Useful mechanism is a Council that consistently meets to review the 3 aspects of the Hedgehog Concept (and they should get/read the book!)

#4


تعداد صفحات : 37 | فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود