دانش خانواده
پاییز ۱۳۹۵
استاد: جناب دکتر شرفی
تهیه کننده: ابولفضل قدمیاری
موضوع: احادیث پزشکی
طبابت، کار خداوند است
قرآن کریم، از ابراهیمِ خلیل علیه السلام نقل میکند که فرمود:
دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 8
[4].« وَ اِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ »
و چون بیمار شوم، او (خداوند) شفایم میدهد.
این سخن، بدین معناست که طبابت، کار خداوند متعال است و طبیب واقعی اوست.[ 5] خداوند است که خواصّ درمانی را در
داروها نهاد و در نظام آفرینش، برای هر دردی دارویی آفرید[ 6] و به انسان، استعداد شناخت دردها و داروها و چگونگی درمان
خود، قرار داد، چنان که پیامبران الهی نیز (برای درمان « شافی » و « طبیب » آنها را عنایت کرد و بدینسان، او را مظهر نامهای
بیماریهای جان) مَظهر این نامهای مقدّس هستند
الف چیرگی شهوت
1036 . امام صادق علیه السلام: جز از سرِ چیرگی شهوت، آمیزش مکن.
ب انتخاب زمان مناسب
1037 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از سفارشهای ایشان به امام علی علیه السلام: ای علی! بر تو باد آمیزش در شب دوشنبه؛ چرا
که اگر میانتان فرزندی تقدیر شود، حافظ کتاب خدا و خرسند به تقدیر خداوند عز و جل خواهد بود.
ای علی! اگر در شب سهشنبه با همسرت نزدیکی کردی و میانتان فرزندی تقدیر شد، پس از گواهی دادن به این که خدایی جز اللّه
نیست و
محمّد، پیامبر خداست، شهادت، روزی او خواهد شد، خداوند، او را همراه با مشرکان، کیفر نخواهد داد و خوشْبو دهان، دلْ
مهربان، گشادهدست و پیراسته زبان از غیبت و دروغ و تهمت، خواهد بود.
ای علی! اگر در شب پنجشنبه با همسرت نزدیکی کردی و میانتان فرزندی تقدیر شد، حکمرانی از حکمرانان یا عالمی از عالمان
خواهد بود؛ و اگر در روز پنجشنبه، به هنگام برگشتن خورشید از میانه آسمان با او نزدیکی کردی و میانتان فرزندی تقدیر شد، تا
گاهِ پیریاش شیطان به او نزدیک نخواهد شد و انسانی راست و درست خواهد بود و خداوند عز و جل، سلامت دین و دنیا را
روزی او خواهد ساخت.
ای علی! اگر شب جمعه با او نزدیکی کردی و میانتان فرزندی بود، سخنوری خوشْگوی و پُرزبان خواهد بود. اگر در روز جمعه،
پس از عصرگاهان با او نزدیکی کردی و میانتان فرزند تقدیر شد، ناموَری سرشناس و آگاه خواهد بود. اگر هم در جمعه شب، پس
از نماز عشا با او نزدیکی کردی، امید است، به خواست خداوند متعال، یکی از ابدال باشد.
ج پوشیده داشتن
1040 . امام علی علیه السلام: پیامبر خدا از این نهی فرمود که در حالی مرد با همسرش آمیزش کند که کودکی در گهواره، آنان را
مینگرد.
1041 . امام صادق علیه السلام: انسان، نباید با وجود پسر بچّه در خانه، با همسرش یا کنیزش آمیزش کند؛ زیرا این کار، پیامدِ زنا
دارد.
1042 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: سه چیز را از کلاغ بیاموزید: پنهان داشتن آمیزش، سحرخیزی در طلب روزی، و احتیاطورزی
او را.
. عنه صلی الله علیه و آله: اذا جامَعَ احَدُکُم امرَاَتَهُ، فَلا یَتَنَحَّ حَتّی تَقضِیَ حاجَتَها، کَما یُحِبُّ ان یَقضِیَ حاجَتَهُ.[ 1433 دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 623 1050 . امام رضا علیه السلام: با همسرت نزدیکی مکن، مگر آن که با او بازی کنی و پستانهای او را بمالی؛ چرا که اگرچنین کنی، آب او و آب تو در هم آید و از آن، بارداری حاصل آید و همانند آنچه تو از او میخواهی، از تو بخواهد واین، در چشمانش هویدا شود. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: سه چیز از نامهربانی است: این که کسی با کسی همراه شود و از نام و کنیه وی نپرسد؛ این که مردی به غذایی دعوت شود و نپذیرد یا بپذیرد و نخورد؛ و این که مرد پیش از بازی، با همسر خویش نزدیکی کند.
الف بازی
ب پرهیز از شتاب ورزی
1051 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اگر کسی از شما خواست به سراغ زن خویش برود، او را به شتاب نیفکند.
1052 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اگر کسی از شما آمیزش کند، به سان پرندگان با زنان رفتار نکند، بلکه درنگ ورزد، و
لَختی بمانَد.
1053 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اگر کسی از شما [خواست با همسر خویش آمیزش کند، حقّ او را ادا کند و سپس، اگر پیش
از برآوردنِ نیازِ او نیاز خویش را برآورد، با او شتاب نورزد تا نیاز او را نیز برآورَد.
1054 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اگر کسی از شما با همسر خویش آمیزش کند، کناره نگزیند تا هنگامی که نیاز زن را هم
برآورد، چنان که خود دوست دارد نیازش برآورده شود
ج خودداری از سخن گفتن
1055 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در سفارش به امام علی علیه السلام: ای علی! در هنگام آمیزش، سخن مگوی؛ چرا که اگر
[ میانتان فرزندی تقدیر شود، اطمینانی نیست که لال نباشد.[
: 1056 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خداوند تبارک و تعالی برایتان این را ناخوشایند میدارد که… در هنگام آمیزش، سخن .« بگویید»
. همچنین فرمود« این کار، گُنگی میآورد » :
1057 . امام صادق علیه السلام: به گاه به هم رسیدن ختنهگاهها، از سخن گفتن بپرهیزید؛ چرا که گُنگی میآورد.
د وضو برای بازگشتن
1058 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اگر کسی از شما به سراغ زن خویش برود و آنگاه بخواهد دیگر بار هم این کار را انجام
دهد، وضویی بسازد؛ زیرا این کار، نشاط بیشتری برای بازگشتن، ایجاد میکند
د خوردن عسل
1065 . امام رضا علیه السلام درباره آمیزش و آداب آن: پس، غسل کن و همان دم، قدری مومیایی با شربت عسل یا با عسلی که
کف آن را برداشته باشند، بخور؛ زیرا این کار، همانند آن آبی را که از تو بیرون رفته است، به تو باز میگردانَد
د خوردن عسل
1065 . امام رضا علیه السلام درباره آمیزش و آداب آن: پس، غسل کن و همان دم، قدری مومیایی با شربت عسل یا با عسلی که کف آن را برداشته باشند، بخور؛ زیرا این کار، همانند آن آبی را که از تو بیرون رفته است، به تو باز میگردانَد.
دستگاه تناسل و دفع ادرار
1 اشاره به حکمت نهفته در آن /13
980 . امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل بن عمر: ای مفضل! در این بیندیش که چگونه آلتهای آمیزش در مرد و زن،
به گونهای همخوانِ این کار، قرار داده شده است. برای مرد، آلتی انبساطپذیر قرار داده شده که دراز میشود تا نطفه به زهدان برسد؛
چه این که مرد، بدان نیاز دارد که آب خویش در دیگری بیفکند. برای زن هم ظرفی گود آفریده شده تا هر دو آب را در خود،
جای دهد و فرزند را در درون خود بپذیرد، گنجایش او را داشته باشد و او را حفظ کند تا زمانی که استحکام یابد. آیا این،
برخاسته از تدبیر خدایی حکیم و پُر مهر نیست؟ از آنچه برایش انباز میگیرند، پیراسته و فراتر باد!…
چه کسی گذرگاه پیشاب و مدفوع را خودْ جمع شونده قرار داد تا آنها را مهار کند و نگذارد پیوسته در جریان باشند و زندگیِ
انسان را بر او تباه سازند؟ چه اندازه نعمت از این دست را هر شمارندهای میتواند در شمار آورد؟…
اگر آلت تناسلی مرد، همیشه سست و فروهِشته بود، چگونه میتوانست
به ژرفای زهدان برسد تا در آنجا نطفه را خالی کند؟ و اگر نیز همیشه در حالت نعوظ بود، چگونه مرد میتوانست در بستر، از این
پهلو بدان پهلو بچرخد و یا در حالی که چیزی پیش آمده در جلو او هست، در میان مردم راه برود؟ چنین چیزی، افزون بر زشتی
چشمانداز، تحریک شهوت را در زن و مرد، در همه وقت، در پی میآورد.
بدین سان، خداوند جلّ اسمه تقدیر کرد که بیشتر آن در همه اوقات، به چشم نیاید و از آن، دشواریای بر مردان تحمیل نشود؛
بلکه خداوند در آن نیرویی قرار داد که به گاه نیاز، راست شود؛ چرا که او خود تقدیر کرده که استمرار و ماندگاری نسل، از
نگریستن به زنان زیباروی و سبزه
. امام صادق علیه السلام خطاب به مفضّل بن عمر: در رنگ آسمان و درستی تدبیری که در آن است، بیندیش. این رنگ،
سازگارترین رنگ با چشم و تقویت کنندهترین رنگ برای آن است، تا جایی که یکی از سفارشهای طبیبان به کسانی که
عارضهای بدانان رسیده و به بینایی ایشان ضرر رسانده، این است که پیوسته به رنگ سبز و سبزی که مایل به سیاه است، بنگرند.
: طبیبان چیرهدست، برای کسانی که چشمشان خسته است نیز این نسخه را تجویز کردهاند که. در ظرف سبزی که پُرآب است، بنگری
2 آمیزش بدون انزال 4 /13
97 . امام رضا علیه السلام: آمیزش بدون انزال، سنگ [مثانه میآورد … و هر کس میخواهد از سنگ و دشواری دفع ادرار در امان
باشد، نباید در هنگام حصول شهوت، منی را در خود نگه دارد، و نیز نباید آمیزش با زنان را [بسیار] به درازا بکشاند.
ختنه
1001 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: خداوند، خلیل خویش را به آیین راست و درست برانگیخت و او را به کوتاه کردن سبیل،
گرفتن ناخنها، کَندن موهای زیر بغل، تراشیدن موی زَهار و ختنه، فرمان داد.
1002 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: فرزندانتان را در روز هفتم [تولّد]، ختنه کنید؛ چرا که پاکتر و پاکیزهتر است و گوشت را
سریعتر میرویانَد.
بهداشت آمیزش
آنچه باید عروس را در هفته اوّلش از آن باز داشت 7 /13
ای علی! » : 1018 . کتاب من لا یحضره الفقیه به نقل از ابو سعید خُدْری: پیامبر خدا، به علی بن ابی طالب سفارش کرد و به او فرمود
.« عروس را در هفته اوّلش از شیر، سرکه، گشنیز، سیب تُرش، از این چهار چیز، باز
4 زیانهای آمیزش با زن حائض 7 /13
1025 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: هر کس با زن خود در حالی که وی حائض است، آمیزش کند و فرزند جذامی یا پیس زاده
شود، مبادا جز خود را نکوهش کند.
1026 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ای امّت! خداوند تبارک و تعالی برای شما امّت، 24 چیز را دوست ندارد و شما را از آنها
نهی میکند:… برای مرد، این را خوش نمیدارد که با زن خویش در حالی که وی حائض است، آمیزش کند. پس اگر چنین کند و
فرزند حاصل از آن جذامی یا گرفتار پیسی زاده شود، مبادا جز خویش را نکوهش کند.
5 مواردی که در آنها آمیزش مکروه است 7 /13
. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مبادا کسی در حالی که از قضای حاجت خودداری میورزد، نزدیکی کند؛ چرا که این کار،
بواسیر میآورد؛ و مبادا کسی در حالی که پیشاب خود را نگه میدارد، نزدیکی کند؛ چرا که این کار، ناسور میآور[ 1403 ] د.
1031 . امام صادق علیه السلام: سه چیز، بدن را فرسوده میکند و شاید هم [فرد را] بکُشد: حمّام رفتن با شکم پُر، آمیزش کردن با
شکم پُر، و همبستری با پ 1404 ] یرزنان.
1032 . امام رضا علیه السلام: آمیزش پس از آمیزش، بیآنکه میان آنها غسلی صورت پذیرفته باشد، دیوانگی فرزند را در پی
[ میآورد
. مناقب آل ابی طالب: مردی در این باره از امیر مومنان پرسید که چرا فرزند، گاه همانند پدر و مادر خویش، و گاه همانند دایی و عموست؟
: امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود .« او را پاسخ گوی »
امام حسن علیه السلام فرمود: امّا درباره فرزند؛ اگر مرد با دلی آرام و اندامی بدون اضطراب به سراغ همسر خویش برود، دو نطفه بااستواری و چنان که دو جنگاور به هم در میآویزند، با یکدیگر گلاویز میشوند. پس چنانچه نطفه مرد بر نطفه زن چیرگی یابد،فرزند، همانند پدر میشود و چنانچه نطفه زن بر نطفه مرد، چیرگی یابد، فرزند با مادر، همانند میشود. امّا اگر مرد با دلی ناآرام واندامی آشفته به سراغ زن برود، دو نطفه، آشفته و لرزان میشوند و به سمت راست یا چپ زِهدان میافتند. چنانچه نطفه به سمتراست زِهدان بیفتد، بر رگهای عموها و عمّهها افتد و به عموها و عمّهها همانند میشود، و چنانچه به سمت چپ زهدان افتد، بر.« رگهای دایی و خاله ها میافتد و به داییها و خالهها همانند میشود
آن مرد برخاست، در حالی که میگفت: خداوند، خود میداند رسالت خویش را کجا قرار دهد.
آرامش
آنچه انسان را بر آمیزش یاری میدهد
خوردن زردک-خوردن خرمای بَرْنی-خوردن انجیر
خوردن خربزه-خوردن پیاز-خوردن تخم مرغ
خوردن تخممرغ همراه با پیاز و روغن زیتون
خوردن تخم مرغ با گوشت-خوردن حلیم-نوشیدن شیر با عسل
بوی خوش-نوره کشیدن
آنچه از توان جنسی میکاهد
وا گذاردن مو-کفش مِشکی-
. الکافی به نقل از حنان بن سَد یر: در حالی که کفش سیاه پوشیده بودم، بر امام صادق علیه السلام وارد شدم.
فرمود:ای حنان! تو را به رنگ سیاه، چه کار؟! آیا نمیدانی که در آن، سه ویژگی است: دیده را ضعیف میکند، آلت را سست. میسازد، و پیری میآورد و افزون بر این، جامه جبّاران است.
گفتم: پس چه پای افزاری بپوشم؟
فرمود:بر تو باد زرد؛ چرا که در آن، سه ویژگی است: دیده را جلا میدهد، آلت را استحکام میبخشد، و اندوه را از انسان دور میکند و افزون بر این، از جامه های پیامبران است.
پایان