تارا فایل

پاورپوینت آلیاژهای کاربردی در صنایع هوافضا


1

2
آلیاژهای کاربردی در صنایع هوا-فضا

3
معرفی:
صنایع هوا فضا، یکی از مهمترین بخش­های صنعت است که در آن به بررسی ساخت، عملیات و نگه­داری خودروهایی که در هوا فضا حرکت می­کنند، می­پردازند.
در محدوده­ی جو زمین یا خارج از جو می­توانند حرکت کنند

4
مهمترین نکته برای ساخت و تولید این نوع سازه­ها،
انتخاب موادی با کیفیت و قدرت تحمل بالا می­باشد
نمودار خستگی و خوردگی خستگی برای آلیاژهای آلومینیوم

5

در ناوگان­های هوایی از هواپیما انتظار می­رود که از نظر طول عمر در حد عمر پیش­بینی شده در طراحی اولیه باشند، به همین خاطر ادامه­ی فعالیت و عملیات هوایی به بروز شدن تحلیل­ها راجع به عمر ایمنی قطعات هواپیما بستگی دارد.

عوامل مهم و تاثیرگذار بر عمر قطعات:
بارگذاریهای متناوب و مختلف
رطوبت، آلودگی، باران اسیدی
ناهمواری های سطحی

6
پارامترهای انتخاب مواد و طراحی:
مقاومت در برابر خستگی
مقاومت در برابر شکست
استحکام
مقاومت در برابر خوردگی

مواد هوافضا باید دارای ساختاری مقاوم و در عین حال ارزان و قابل تولید باشد

7
مواد استفاده شده در ساخت هواپیمای بوئینگ787:

8
اجزای هواپیما:
یکی از مهمترین قسمت­های ساختاری در هواپیما، بدنه­ی آن است. درواقع تمامی عناصر ساختاری هواپیما به بدنه متصل هستند.

در هنگام طراحی بدنه، به ویژگی­های مقاومت و وزن سازه توجه ویژه­ای می­شود.

بدنه هواپیما باید به اندازه کافی قوی باشد تا در مقابل فشارهای ناشی از فشارهای مختلف پرواز مقاومت کند.

1- بدنه:

9
2- بال هواپیما:
تمام نیروی لازم برای بالا کشیدن هواپیما توسط بال آن ایجاد می­شود.

طراحی و ساخت این قسمت، دقت و ظرافت بالایی را می­طلبد.

بال­ها موجب افزایش نیروی بالا برنده و گردش هوا در اطراف هواپیما شده و محاسبات گسترده­ای را جهت طراحی سطح مقطع بال، طول بال، زاویه نصب بال، مکان نصب بال به بدنه،
زاویه بین بال سمت چپ و بال سمت راست و غیره می­طلبند.
بال­های هواپیما از نظر پوشش دارای دو نوع پوشش زیر می­باشند:
بال با پوشش پارچه­ای
بال با پوشش ورقه فلزی (آلیاژهای آلومینیوم )

10
بررسی موتورهای توربین گازی هواپیما:
اصول کارکرد موتورهای جت به این ترتیب است:
مکیدن هوا توسط فن
فشردن هوا توسط کمپرسور
مخلوط شدن با سوخت
احتراق
پرتاب هوا به بیرون از موتور

11
پره موتور هواپیما:
پره­های هواپیما در ابتدا از چوب ساخته می­شدند. بعد از پیشرفت تکنولوژی پره­های چوبی با فلزات و آلیاژهای فلزی جایگزین شدند. سرانجام با روی کار آمدن کامپوزیت­ها با زمینه­های مختلف، از این مواد به طور گسترده استفاده شد.
الیاف کربن تقویت کننده در زمینه­ی اپوکسی

از آلیاژهای مهم برای این منظور آلیاژ Ti-6Al-4V است

12
آلومینیوم و آلیاژهای آن در هوا-فضا:
یکی از فلزات بسیار مهم برای ساخت و تولید انواع سازه­های هوایی، فلز آلومینیوم و آلیاژهای آن است.

میزان استفاده از آلومینیوم و سایر فلزات در سازه­های هوایی

13
آلیاژهای آلومینیوم در سازه­های هوایی:
Al5052-H32

Al2024-T4 در قسمت مخزن سوخت هواپیما

Al2024-T4 در قسمت بدنه-پوسته و آلیاژهای دیگر
آلیاژ A356:
آلیاژ A356 به عنوان یکی از مهمترین آلیاژهای Al-Si-Mg است که کاربرد بسیار گسترده­ای در صنایع خودروسازی، هواپیما و مخصوصا صنایع موشکی دارد.
نسبت استحکام به وزن بالا
مقاوم در برابر خوردگی
از نظر ریخته­گری قابلیت بالایی دارد
قابلیت جوشکاری مناسب
ضریب انبساط حرارتی پایینی

14
فولاد و آلیاژهای آن در صنایع هوا-فضا:
از فولاد ضدزنگ به دلیل تطبیق پذیری شدید، تقریبا برای هر قسمت فلزی که در هواپیما یافت می شود، مورد استفاده قرار می­گیرد.
وزن بالای فولاد باعث محدود شدن کاربردش در اسکلت هواپیما می­شود.
مخازن سوخت
ارابه فرود
جک مربوط به تغییر زاویه بال
اتصال بین بال و بدنه
شاسی موتور
پوشش زرهی
چنگک نگهدارنده(arrester hook)
ریل حرکت فلپ­ها (flap track)

15
تیتانیوم و آلیاژهای آن در صنایع هوا-فضا:
تیتانیوم و آلیاژهای آن از جمله فلزات جدید مهندسی هستند که کاربرد آنها به عنوان فلز صنعتی از حدود سال 1940 شروع شده است.
مقاوم در برابر خزش
قابلیت جوش پذیری
چقرمگی
خصوصیات تیتانیوم و آلیاژهای آن:
نسبت استحکام به وزن زیاد
مقاومت به خوردگی بالا
بیشترین کاربرد تیتانیوم در موتور هلی­کوپترها و قطعات اتصالی است.

16
روشهای بهینه:
مواد سازنده­ی هواپیماها باید در عین سبک بودن، مقاوم در برابر خستگی، خوردگی و سایش نیز باشند.
غیر از استفاده از آلیاژهای مناسب که معمولا آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم هستند
از روش­های پوشش­دهی مانند آندایزینگ ، اکسیداسیون قوس میکرو
و روشهای دیگر استفاده می­شود.

17
یکی از اساسی­ترین مشکلات این روش بروز تخلخل و ایجاد ترک­های ریز در ساختار است.
برای رفع این مشکل و ایجاد ساختار دانه ریز، از روش­های تغییر شکل شدید پلاستیک استفاده می­شود
اندازه­ی دانه­های آن تا مقیاس نانومتری کاهش می­یابد.

بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی

ابعاد نمونه تغییر نکرده و ثابت

18
استفاده از فناوری نانو:
استفاده CNT (نانولوله های کربنی)
Buckypaper
فیلم نازک بر روی هواپیما
برای محافظت از مدارات الکتریکی داخل هواپیما
جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی.
برای اتصال لایه­های کامپوزیتی
استفاده از نانوسنسورها
از دقت و واکنش پذیری بسیار بالایی برخوردارند
مشخص شدن وضعیت جوی در موقعیت هواپیما
ویژگی
کاربرد

19
منابع:
[1] M. Aamir, K. Giasin, M. Tolouei-Rad, A. J. J. o. M. R. Vafadar, and Technology, "A review: drilling performance and hole quality of aluminium alloys for aerospace applications," vol. 9, no. 6, pp. 12484-12500, 2020.
[2] M. S. Kumar, M. Vanmathi, and G. J. S. Sakthivel, "SiC Reinforcement in the Synthesis and Characterization of A356/AL 2 O 3/Sic/Gr Reinforced Composite-Paving a Way for the Next Generation of Aircraft Applications," pp. 1-8, 2020.
[3] X. Lin et al., "Corrosion electrochemical behavior of cadmium-plated 4340 steel in aircraft landing gears under thin electrolyte layers of potassium acetate deicing fluid," vol. 43, no. 36, pp. 14435-14442, 2019.
[4] R. A. Antunes, C. A. F. Salvador, and M. C. L. d. J. M. R. Oliveira, "Materials selection of optimized titanium alloys for aircraft applications," vol. 21, no. 2, 2018.
[5] L. Rama Krishna et al., "Enhancing the high cycle fatigue life of high strength aluminum alloys for aerospace applications," vol. 42, no. 3, pp. 698-709, 2019.
[6] V. Likhanov and M. Skryabin, "The study of oxide films on the surface of a piston of aluminum alloy after micro-arc oxidation," in IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2019, vol. 315, no. 3, p. 032045: IOP Publishing


تعداد صفحات : 19 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود