تارا فایل

پاورپوینت آشنایی با مقدمات کامپیوتر


درس برنامه سازی کامپیوتر

منابع
تمامی کتب آموزش برنامه نویسی به زبان C++
نمونه :
برنامه نویسی به زبان C (C++) – جعفرزاده قمی
کامپیوتر
قابلیت نصب و اجرای یک کامپایلر C++
یک کامپایلر C++
انواع مبتنی بر DOS یا Windows
نمونهسوالات امتحانی ترمهای قبل
تمرین برنامه ها بر روی کامپیوتر فراموش نشود

ارزیابی درس
فعالیت کلاسی
تمرینها : 3 تا 4 نمره
کوئیز : 3 تا 2 نمره
پروژه : 2 نمره
امتحان
میان ترم : 4 نمره – هفته آخر اردیبهشت : در ساعت کلاس (یا 14-12)
پایان ترم : 8 نمره – مطابق جدول امتحانات : روز هفتم ساعت 14
محتویات امتحان؟

هدف درس
آشنایی با مقدمات کامپیوتر
آشنایی با زبان برنامه نویسی C++
آشنایی با الگوریتمهای مقدماتی
ایجاد توان پایه برای تدوین برنامه
واضح و مفهوم
مستندسازی شده
مدولار
ساختاریافته
شیءگرا

کامپیوتر چیست؟
کامپیوتر دیجیتال وسیله ایست (ماشین)
الکترونیکی (دیجیتال)
قابل برنامه ریزی
دارای قابلیت انجام اعمال
ریاضی (مانند جمع، تفریق، …)
منطقی (عملیاتی مانند وَ ، یا ، نقیض ، …)

بخشهای پایه کامپیوتر
واحد پردازش مرکزی CPU
نمونه تجاری : پنتیوم 4 ، GHz2/2 ، Core 2 Duo ، 8MB Cache
حافظه
اصلی
Cache
مرتبه 2
بخشهای I/O
ورودیها مانند صفحه کلید، ماوس، میکروفون، اسکنر، دوربین، جوی استیک، حرارت سنج+مبدل، …
خروجیها مانند مونیتور، بلندگو، پرینتر، دربازکن، …

CPU
قابلیت عملیات منطقی و ریاضی
عملیات توسط دستورالعملها کنترل می شوند
عملیات در حافظه ذخیره شده اند
مجموعه دستورالعملها : برنامه
تنوع دستورالعملهای ممکن در پروسسور : توانایی پروسسور
عملیات مرتبط با رخداد تغییرات پالس ساعت
سرعت اجرای برنامه : فرکانس پالس ساعت
سرعت اجرای برنامه : پالس ساعت مورد نیاز برای هر دستورالعمل
سرعت : تولید حرارت : نیاز به مکانیسم سردکننده

بخشهای پایه CPU
بخش محاسباتی-منطقی ALU
انجام عملیات ریاضی و منطقی
رجیسترها
حافظه های بسیار سریع
محل ذخیره موقت داده های در حال پردازش
بخش کنترل
تنظیم عملیات پروسسور

حافظه
محل ذخیره انبوه اطلاعات
فقط ذخیره : باید آنچه تحویل می گیرد عیناٌ تحویل دهد
داده ها از طریق مکانهایی با آدرس مشخص قابل دسترسی هستند
هر مکان شامل سلولهایی (bit) است
هر یک مقدار 0 یا 1 می توانند اخذ کنند
پایه شمارش (اندازه گیری) حافظه بایت معادل 8 بیت است

ویژگیهای حافظه
سرعت (تاخیر)
سرعت و روش ذخیره-تحویل مشابه یا متفاوت
حجم
عرض
طول
فرّار بودن
محل قرار گرفتن
برنامه
داده

انواع حافظه
اصلی : فرّار – سرعت متوسط – مصرف بالا – حجم زیاد – ارزان
Cache : فرّار – سرعت بالا – مصرف متوسط – حجم کم – گران
مرتبه 2 : غیر فرّار – سرعت پایین – مصرف بالا – حجم بسیار زیاد – ارزان
هارد دیسک
فلاپی دیسک
CD – DVD – BlueRay
FlashROMها : کارتها ومبتنی بر USB و …

بخشهای I/O
کامپیوتر بدون بخشهای I/O بدرد نمی خورد

برنامه
یک رشته از دستورالعملها
مشخص می کند که یک وظیفه به چه ترتیب اجرا می شود
برای اجرا توسط پروسسور، باید در حافظه اصلی قرار گرفته باشد

مثال
ساعت
تولید صدا (بوق، آژیر، موزیک)
دریافت اطلاعات از صفحه کلید یا ماوس

داده
هر گونه اطلاعات-مقادیری که در حافظه قرار می گیرد و برنامه نیست

نرم افزار – سخت افزار
نرم افزار
برنامه ها و داده های مربوطه که در حافظه قرار می گیرند

سخت افزار
اجزاء فیزیکی کامپیوتر
مانند مدارهای الکترونیکی، منابع تغذیه، کابلها، رابطها، پانلها، راکها

زبان برنامه نویسی
نیاز به زبان
انواع زبان
Machine Code
Assembly
High Level
زبانهای سطح بالا
کلی
مبتنی بر موضوع

سیستم عامل
در ابتدا
نیاز به نوشتن برنامه های پایه تکراری
Monitorها
در ادامه
نیاز به نظارت و مدیریت عملیات/منابع درون کامپیوتر
ارائه خدمات به کاربر
تک کاربر/چند کاربر
تک وظیفه/چند وظیفه


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود