علی بابا Alibaba
گزارش مدیریتی
شرکت تجارت الکترونیک چینی
فروش و خدمات به شکل C2C،B2C،B2B
فعالیت در زمینه های فروشگاه اینترنتی، سیستم خرده فروشی و رایانش ابری
فروش ۱٫۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۲
حضور بین بیست وب سایت برتر دنیا
هدف علی بابا ارتباط بین تولیدکنندگان و مشتریان
تحلیل موقعیت
افتتاح کمپانی علی بابا در سال ۱۹۹۹ در آپارتمان شخصی جک ما
عرضه اولیه سهام علی بابا با ۲۰٫۸ میلیارد دلار در سال 2014
حضور بین ۳۶ میلیاردر جهان
عدم استخدام جک ما در رستوران کی اف سی به علت قد کوتاه و اندام لاغر
جدول زمانبندی پیشرفت علی بابا
1998: راه اندازی نسخه اولیه فروشگاه اینترنتی علی بابا
1999 تا 2000: جذب سرمایه از سافت بانک، گلمن سک و…
2001: رسیدن به سودآوری
2003: فراهم نمودن بستر لازم برای تجارت الکترونیکی
2004: فعالیت جداگانه درگاه پرداخت علی بابا به نام علی پی
2005: آغاز همکاری علی بابا با کمپانی یاهو
ادامه جدول زمانبندی
2007: ورود موفقیت آمیز به بورس هنگ کنک
2008: راه اندازی وب سایت خرده فروشی و بخش تحقیق و توسعه
2009: راه اندازی سیستم محاسبه گر ابری
2010: سرمایه گذاری از درآمد سالانه برای کمک به محیط زیست
2010: راه اندازی نسخه اولیه موتور جستجو خرید آنلاین
2011: تقسیم به سه شرکت و راه اندازی اولین سیستم موبایلی
در ادامه:
2014: قصد ورود به بازار آمریکا در ماه مارس
2014: تکمیل مستندات به عنوان بزرگترین عرضه در تاریخ آمریکا
2014: خرید 50% سهام تیم فوتبال گوآنجو به مبلغ 192 میلیون دلار
2014: خریداری شرکت ارایه کننده اینترنت در چین UCWeb
مرور بازار
-خرید و فروش اینترنتی توسط مشتریان و برخی به عنوان معرف بین آنها
-همکاران همان فروشندگان در فرآیند خرید
-آمازون و ای بی رقبای اصلی کمپانی
-سازگاری با شرایط محیط به وسعت یک دنیا
اهداف
جذب افراد خارجی
کسب سود
لیست شرکت های فعال
معرفی به خریداران محصول
هدف نهایی
اهداف مشتری اهداف همکار اهداف داخلی اهداف رقابتی هدف نهایی
استراتژی علی بابا
بازار هدف
-مکانی مناسب برای خرید مشتریان در حجم های بالا
-همکاران یا فروشندگان تامین کنندگان محصولات موجود در سایت
-فناوری موجود در تجارت الکترونیک رقیب اصلی کمپانی
-سازگاری با شرایط محیط به وسعت یک دنیا
طرح ارزش
. طرح ارزش برای مشتری: تامین نیازهای برآورده نشده بین مشتریان هدف
. طرح ارزش برای همکار: معرفی خریداران در سراسر دنیا به تولیدکنندگان
. طرح ارزش برای شرکت: هدف اصلی شرکت ایجاد ارزش برای سهام داران
تاکتیک های علی بابا
محصول
شرکت علی بابا به اصطلاح یک واسطه است بین فروشندگان و تولیدکنندگان با خریداران و هیچ نوع کالایی را خود تولید و عرضه نمی کند. حتی اجناسی که از طرف خریدار سفارش داده می شود از طرف شرکت علی بابا ارسال نمی شود بلکه خود تولیدکننده (فروشنده) کالا را به صورت مستقیم برای خریدار ارسال می کند.
خدمات
شرکت خدمات بسیاری را به فروشندگان عرضه می کند. آن ها در سایت دارای یک اکانت یا صفحه شخصی هستند تا بتوانند محصول خود را عرضه کنند. با توجه به آنکه اعلام قیمت در سایت علی بابا توسط فروشنده پس از ارسال درخواست به فروشنده که شامل (تعداد مورد نیاز از کالا + شرایط خرید + مقصد کالا ) می باشد انجام میگیرد و معمولا به صورت مکاتبه انجام میگیرد معمولا مشمول زمانی بین 2 تا 5 روز کاری میشود. آن ها در محیطی امن با خریدار خود تبادل نظر می کنند و با هم به توافق می رسند و طی مراحلی کالا از سمت فروشنده به دست خریدار می رسد.
نام تجاری
جک ما، بنیان گذار و مدیرعامل سابق گروه علی بابا،
خاطره ی خود از انتخاب اسم "علی بابا" را این چنین تعریف می کند:
"یک روز در کافه ای در سان فرانسیسکو نشسته بودم و به این فکر می کردم که آیا برای کسب و کارم علی بابا اسم خوبی است یا نه. وقتی پیش خدمت کافه آمد از او پرسیدم: "آیا درباره علی بابا چیزی شنیده ای؟" و او جواب داد بله! از او پرسیدم درباره ی علی بابا چه می دانی؟ آن خانم جواب داد: "علی بابا و چهل دزد!" و من با خود گفتم: "این همان اسمی ست که دنبالش بودم." سپس به خیابان رفتم و از ۳۰ نفر همین سوال را پرسیدم. آدم هایی از هند، آلمان، توکیو و چین! همه آن ها درباره ی علی بابا یک چیزهایی می دانستند؛ کنجد! کنجد! باز شو! (جمله ی معروفش در داستان)؛ علی بابا یک تاجر باهوش و مهربان بود که به مردم روستای خود کمک کرد و …
قیمت گذاری
قیمت کالا در سایت علی بابا توسط خود شرکت تعیین نمی شود.
قیمت ها طی تبادل نظر بین خریدار و فروشنده معین می شود.فروشنده قیمت نهایی را اعلام کرده و اگر خریدار موافقت کند خریدار هزینه کالا را به شرکت علی بابا داده و زمانی که کالا تحویل خریدار داده شود شرکت پول را با کسر پورسانت خود به فروشنده می دهد. (اگر خریدار با قیمت تمام شده مخالف باشد می تواند با فروشنده دیگر وارد مذاکره شود.)
مشوق ها
ما مشوق ها را برای مشتریان و فروشندگان ارائه می کنیم.
مشوق های مشتریان: چون مشخصات و هزینه کالا ها مستیما بین فروشنده و خریدار تعیین می شود،ما نمی توانیم برای مشتریان مشوق های مستقیم فراهم کنیم.
مشوق های فروشندگان: با توجه به اینکه ما خریداران را با فروشندگان مرتبط می کنیم فروشندگان سعی بر این دارند تا خدمات بهتری را به مشتریان بدهند تا از سوی ما با مشتریان بیشتری در ارتباط باشند.
توزیع
شرکت علی بابا اجناس را خودش توزیع نمی کند و توزیع اجناس و یا فرستادن آن ها به دست خریدار توسط خود فروشندگان انجام می شود. خریدار و فروشنده طی مذاکرات با هم توافق می کنند که به چه صورت کالا ارسال شود.به این خاطر که هزینه های حمل و نقل با هم متفاوت هستند به عنوان مثال اگر واردات حجیم باشند(در حمل هوایی مقادیر بالای 100 کیلو گرم و در شیوه حمل دریایی حجم بیشتر از یک کانتیتر مقیاس اولیه برای واردات در سطح انبوه می باشد.) هزینه ها متفاوت هستند با زمانی که واردات سبک باشد.
– اجرا زیرساخت
علی بابا در بازار درونی چین بسیار موفق بوده است. برای مثال در سال 2003، علی بابا برنامه Taobao (تائوبائو) را راه اندازی کرد. این برنامه امروزه بزرگترین فروشگاه اینترنتی برای مشتریان داخل چین است و بیش از 80 میلیون کاربر ثبت شده دارد. تائوبائو در کمتر از دو سال(قبل از 2005) توانست رقیب آمریکایی خود eBay، پیشتاز قبلی بازار های مشتری به مشتری در چین را شکست دهد. به علاوه علی بابا، علی ماما(Alimama) را راه اندازی کرد، بزرگترین پلتفورم تبادل تبلیغات آنلاین در چین است.
فرایند ها
فرایند معرفی و فروش محصولات از پنج مرحله تشکیل می شود:
1- ابتدا خریدار میبایست کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب کند با جستجو در این وبسایت.
2-بسته به محصول در خواستی فروشندگان مختلف به خریدار معرفی می شوند.
3-خریدار با فروشندگان و تولیدکنندگان کالا ها وارد مذاکره می شوند و قیمت خدمات و محصول فروشندگان به خریدار اطلاع داده خواهد شد.
4- پس از تایید اطلاعات از سمت خریدار هزینه های حمل و سایر موارد براورد میشود.
5- پس از تایید نهایی خریدار و فروشنده اقدامات لازم جهت ارسال کالا انجام خواهد شد.
کنترل
ارزیابی عملکرد
شرکت علی بابا به صورت دائم بر عملکرد مالی خود نظارت می کند تا مطمئن شود به سمت اهداف خود در حرکت است.مقیاس های مالی اصلی که عملکرد را نشان می دهند ، عبارتند از درآمد حاصل از سرچ ها ، درآمد حاصل از معاملات ، تعداد کاربران جدید و تعداد فروشندگان و تولیدکنندگان کالا.علاوه بر عملکرد مالی ما به بازخورد فروش تولیدکنندگان توجه می کنیم تا کارایی های سایت را بهبود بخشیم.
تحلیل محیطی
توانایی ما برای ادامه رشد متکی به توان ما در واکنش به تغییر در ترجیحات مشتری ، تغییر در منابع داخلی و توانایی ها ، تغییر در ارزش ارائه خدمات به فروشندگان ، تغییر در چشم انداز رقابتی (ورود رقبای جدید) و تغییر در محیط اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، فناوری و قانونی است که شرکت در آن فعالیت می کند.
از حسن توجه استاد ارجمند
و
سایر دوستان گرامی
تشکر می نماییم