تارا فایل

نهضت باغشهر و نوشهر و نهضت تجدد


بسم الله الرحمن الرحیم

مباحث مورد تحقیق:باغ شهر و نوشهر،مکتب تجدد
منبع:کتاب تحلیل مبانی نظری فضای شهری معاصر
بهار 1394

نهضت باغشهرها و نوشهرها:

ریشه وسابقه ی نهضت:
ابنزرهاوارد تحت تاثیر کروپتکین در سال 1898 م ایده ی باغشهرها را مطرح می کند چهارسال بعد یعنی در سال 1902م هاوارد کتابی را با عنوان «باغ شهرهای فردا»به چاپ رساند کتاب هاوارد و نظریات مندرج در آن بازتاب اجرایی وسیعی یافت و نهضتی را در شهرسازی به راه انداخت که به نهضت باغ شهر ودر تکامل آن به نهضت نوشهر ها معروف است و نهضتی بود که به ساخت شهرهای جدید منجر شد،پس ازآن گونه های جدید ومتنوع از شهرهای جدید ساخته شد که ایده ی آنها از نظرات هاوارد سربرآورد.شهرهای جدید یا نوشهرهای که تحت عنوان باغ شهر،شهر اقماری باغ حومه و شهر شرکتی شناخته میشوند .مهم ترین انگیزه های ساختن نوشهر ها عبارت بودند از:
دفاع و هدف های نظامی ، هدف های توسعه ی منطقه ای
دلایل اقتصادی ،شرایط و نیازهای مذهبی ،بهره برداری از صنایع طبیعی و به بهبود شرایط اجتماعی-کالبدی

پیش از آنکه هاوارد کتاب خود را بنویسد روندی در ساخت و سازهای شهری انگلستان آغاز شد که بر کارهاوارد تاثیر مهمی گذاشت،گروهی از صنعتگران پیشرو بریتانیایی با ساخت شهرک هایی در دل نواحی روستایی و در جوار کارخانه های جدید ساخت شهرک های کارگری را آغاز کردند .هدف آنها از این کار اسکان نیروی کار در کار خانه ها درخارج ازشهر بود تا از این راه با فراهم آوردن تسهیلاتی برای کارگران بتوانند از فعالیت های آنها بهره مناسب تری ببرد و همچنین سود مناسبی را از اجاره بهای کارخانه های شهرک ها کسب کنند نیولارناک که توسط رابرت اوئن در اسکاتلند ساخته شد از نمونه مشهور این شهرک هاست در واقع در این شهرک ها تمرکز زدایی عمدی صنعت از شهر اصلی رخ داده بود و سعی برآن بود که زندگی و کار در یک محیط بهداشتی با یکدیگر ترکیب شوند.شهرک هایی از این دست به یک معنا اولین باغ شهرها بودند.هاوارد در موسسه ی غیر دولتی «ملی سازی زمین» یعنی همان موسسه ای که ساخت این شهرک ها در درون آن سازمان یاقت مشغول به کار بود که تحت تاثیر نظرات کروپتکین و ادوارد بلامی قرار گرفت

کروپتکین سالها پیش از هاوارد دریافته بود که وسایل تازه حمل و نقل و ارتباطات سریع،توام با انتقال نیروی برق در یک شبکه جوامع کوچک را به لحاظ تسهیلات فنی و اساسی در ردیف و برابر شهرهای پر ازدحام قرار می دهد .بر همین منوال مشاغل روستایی که زمانی مجزا وزیر سطح اقتصادی و فرهنگی شهر بود می توانست از امتیازات هوشمندانه سازمان گروهی و فعالیت های زنده که در اصل در انحصار شهرهای بزرگ بود برخودار شده و با این کار تقسیم دقیق و صریح میان شهر و روستا و میان کارگر صنعتی و کارگر کشاورزی نیز از بین می رفت ایده های کروپتکین زمانی مطرح شد که هنوز تلفن،رادیو و تلویزیون اختراع نشده بودند،پدیده هایی که می توانستند به شکل گیری جوامع کوچک کمک شایان توجهی کنند .ایده ی کروپکتکین یعنی ایجاد جوامع کوچک ،ایده ای بود که هاوارد در کتاب خود برآن تکیه کرد.
تاثیر کروپتکین بر هاوارد:

تاثیر بلامی بر هاوارد از راه کتابی بود که وی با عنوان «نگاه به گذشته» به رشته ی تحریر در آورده بود که در این کتاب تصویری از آینده دور آمریکا ترسیم شده بود که در تمام کشور ،سازمان های تعاونی هدایت توسعه ی اجتماعی و توسعه ی شهرها را بر عهده داشت .
تاثیر بلامی بر هاوارد:

جدول تحولات زمانی باغشهر ونوشهر

روش و اصول طراحی:

ایده ی باغ شهر در مقیاس کلان بر دو اصل مشخص است:
1-کشاندن جنبه های زندگی شهری به دل نواحی روستایی تا محیطی فراهم آید که درآن همه امتیازات زندگی فعال شهری با تمامی زیبایی روستایی در ترکیبی کامل فراهم باشد و این محیط بتواند به عنوان جانشینی برای شهرهای موجود به مردم عرضه شود.
2-اصل دوم تمرکز زدایی است زیرا باغشهر می بایست در عین اینکه کوچک است به اندازه ای وسیع باشد که مزایای تمرکز و تراکم مناسب باعث رونق زندگی در آن شود.

مقیاس خرد:
در این مقیاس و طراحی اجزا و عناصر درون شهرهاوارد معتقد بر دواصل وحدت و تقارن است هاوارد معمار نبود و تاکید او بر تقارن جنبه شکلی و زیباشناسانه نداشته است .در توجیه این نظر می توان به تفسیر فیشمن اشاره کرد که عنوان می کند هاوارد معتقد بود که تقارن در طراحی می تواند جامعه ای ایجاد کند که به مانند یک ماشین دقیق و حساب شده عمل می کند هاوارد تاکید بسیاری بر انسجام و هماهنگی طرح باغشهر داشت و معتقد بود که می توان به کمک اینها در نهایت وحدت و تعادل لازم را در باغشهر به وجود آورد .
بزرگترین خانه خشتی گلی جهان،خانه حاج آقا علی

عناصر تشکیل دهنده فرم شهر:
خیابان کریستال پالاس

باغشهر،شهری است کوچک با جمعیت 32 هزارنفر،که در 100 ایکه زمین مستقر شده و کمربندی از مزارع و اراضی سبز با مساحت 5 هزار ایکه آن را احاطه می کند. شهر براساس نمودار کلی هاوارد،به شکل دوایری متحدالمرکز،واجد مرکزی به شکل یک پارک بزرگ مدور است که ساختمان های عمومی شامل:
کتابخانه ،تئاتر؛سالن کنسرت و شهرداری درآن مستقر شده اند و یک خیابان مدور شیشه ای با نام کریستال پالاس آن را احاطه کرده است.در دو سمت این خیابان طاق هایی با پنجره بزرگ در نظر گرفته شده است و پنجره آنها به سوی پارک مرکزی گشوده می شود.کریستال پالاس محل استقرار مغازه های خرده فروشی شهر است.دور این محدوده نواری پانصد متری از اراضی مسکونی قرار گرفته است.که درآن خانه هایی با ابعاد و اشکال متنوع با حداقل اندازه ی 20 در 130 فوت مستقر شده اند.از میان این ناحیه ی مسکونی خیابان عریض 135 متری می گذرد که پارک ها و زمین های بازی ،پیرامون آن قرار گرفته اند.شش خیابان شعاعی شهر را به شش قسمت مساوی تقسیم می کنند و هر قسمت حکم یک محله با مرکزیت یک مدرسه ابتدایی را دارد و در نهایت در بیرون نواحی مسکونی در یک نوار باریک ،نواحی صنعتی قرار دارد .اما در کل باید گفت که ترکیب اجزا و عناصر در باغشهر پیشنهادی هاوارد ،تنها در قالب یک کلیت بوده و لازم است طرح تهایی برای هر باغشهر زمانی داده شود که موقعیت زمین آن مشخص شده باشد

شبکه ارتباطی باغشهر در ساختار شعاعی متحدالمرکز است امری که موجب می شود شبکه ی شهر به شدت تمرکزگرا باشد،شبکه ی شعاعی که عنصر اصلی سیستم ارتباطی باغ شهر است با سه عنصر دیگر یعنی خیابان حلقوی،بیرونی،خیابان 135 متری و محور کریستال پالاس تلاقی میکند.شاید بتوان گفت که شبکه ارتباطی شهر با اتکا بر این عنصر ساختار شهری می سازند.شبکه ارتباطی باغشهر عنصر پنجمی نیز دارد این عنصر شبکه راه آهن است که در درون شهر قرار نمیگیرد بلکه با گذر ار اراضی سبز کمربندی از یک طرف باغشهرهای«شهر اجتماعی»را بهم پیوند می دهد و از طرف دیگر دسترسی به صنایع و کارخانه جات را ممکن میسازد.
شبکه ارتباطی:

هاوارد در باغشهر الگویی را در تنظیم کاربری زمین به کار برد که شاید بتوان گفت:آن را پیش درآمدی بر پهنه بندی عملکردی تجدد گرایی دانست،وی اراضی شهر را به سه حوزه ی فعالیتی کار،سکونت و فراغت تقسیم کرد.و پهنه بندی فعالیتی وی شامل محدوده های زیر می شود:
1-مرکز باغشهر:محل فعالیت های عمومی است که به کل ساکنان خدمات می دهد و در بخشی از پهنه فراغتی آن قرار می گیرد
2-مرکز محله:از نظر هاوارد اولین ساختمانی که باید در هر محله ساخته بشود مدرسه است که در مرکز محله (مرکز خدماتی و نه هندسی)قرار میگیرد و نواحی مسکونی پیرامون مرکز به همرا آن بخش سکونت شهر را تشکیل می دهد.
3-خیابان 135 متری:این خیابان فضای های سبز و پارک ها را در کنار خود سازملن می دهد و به همراه مرکز باغ شهر پهنه ای فراغتی محسوب میشود.
4-نوار بیرونی صنایع و کمربند سبز:ایده ای عملی هاوارد کشیدن صنایع موجود شهرها به درون عرصه های روستایی است این صنایع در بیرون پهنه سکونتی قرار میگیرند و نفش تولیدی آنها را باع ها و مزارع مستفر در کمربند سبز شهر تکمیل میکنند.
کاربری:

تراکم:
تراکم پیشنهادی هاوارد برای باغشهر 37 خانه در هکتار یا به عبارتی تراکم بین 200-220 نفردر هکتار بود اما الگوی پیشنهادی هاوارد را آنوین و پارکر تعدیل نمودند،آنوین استدلال کرد که برای محدوده های مسکونی باید تراکم کمتری در نظر گرفته شود تا نیاز به فضای باز عمومی به طور کامل برطرف شود،از این رو تراکمی در حدود 124 تا 150 نفر در هکتار را پیشنهاد کرد و این الگوی تراکمی در بسیاری از طرح هایی که به اجرا رسید رعایت شدند اما نکته ی مهم آنجاست که نمیتوان تراکم و اندازه ی نوشهر یا باغشهر را از موقعیت قرارگیری و هدف ایجاد شده جدا دانسته این ابعاد و اندازه متناسب با کشور و فرهنگ تغییر می کند و نکته ی مهم دیگر در تعیین تراکم و اندازه این سکونتگاه ها قابلیت آنها در خدمات رسانی است.

ارتباط با طبیعت: ایده ی اصلی هاوارد ایجاد شهری با حال و هوای روستایی است از این روست که باغشهر باید با طبیعت عجین شده و طبق یکی از اصول اساسی آن شهر و روستا در هم ادغام شوند
مقیاس:
هاوارد ایده ی خود را در دو مقیاس مطرح کند که البته هر دو ابعاد و اندازه ی محدودی دارند:
1-مقیاس اول اینکه باغشهر جمعیت 32 هزار نفری دارد و قرار نیست که این جمعیت افزایش یابد
2-مقیاس دوم هاوارد نیز محدود و جمیت در آنها محدود است و از حد جمعیتی 250 هزار نفر فراتر نمی رود.

چهارچوب توسعه:
مقیاس ایده ی هاوارد چه در سطح خرد و چه در سطح کلان محدود است اما او به طور قطع می دانست که در باغشهر از رشد بی وقفه گریزی نیست و به همین دلیل بود که پیشنهاد کرد با لبریز شدن ظرفیت جمعیتی اولین باغشهر،باغشهر دومی در نواحی کشاورزی پیرامون آن طراحی و اجرا شود و در جهت کنترل حدود جمعیتی باغشهرهای خود پیشنهاد کرد که حلقه ای از باغشهر های جدید گرد باغشهر اول شکل بگیرند و هنگامی که حلقه ی اول تمام شد شکل دادن به حلقه ی دوم آغاز شد.

نمونه های اجرا شده:

اولین باغشهردر35 مایلی لندن ساخته که طرح آن توسط آنوین و پارکر ارائه شد که در طراحی آن ترکیبی از شیوه های هندسی و غیرهندسی را به کار بردند ،در لچ ورث خانه ها به دور هم مجتمع شدند تا فضای معمارانه ای را شکل دهد.و تداعی گر شکل صنعتی محلات مسکونی در انگلستان باشد.طراحی سایت با تکیه بر خصوصیات توپوگرافی ، پوشش گیاهی و باد صورت گرفته و به چهار قسمت تقسیم شد که هر بخش تاسیسات و تجهیزات خود را داراست .صنایع به جای آنکه شهر را دور بزنند در یک جا جمع شده اند و مسیر های حلقوی در شهر دیده نمی شود ،اما جمعیت پذیری آن مطابق محاسبات هاوارد پیش نرفت و تنها پس از مدت طولانی جمعیت آن به حد مورد نظر هاوارد رسید.
لچ ورث:

در 21مایلی شمال لندن واقع گردیده و برای جمعیتی معادل 40 هزار نفر ساخته شد ارتباط آن با لندن بهتر از لچ ورث است زیرا یک خط مستقیم راه آهن و هم چنین یک بزرگراه که در قسمت غربی از کنار شهر عبور می کند این ارتباط را تامین می کند و به همین دلیل ولوین نخستین شهرک اقماری لندن شناخته شد در ولوین هم رشد شهر مطابق پیش بینی هاوارد پیش نرفت و تا زمان شروع جنگ جهانی دوم باغشهرساخته شد که روی هم رفته بیش از 35 هزار نفر جمعیت نداشتند .
ولوین:

انتقادات:
توسعه ی شهری مبتنی برالگوی باغشهرموجب اتلاف وقت ساکنان و زمین است

ایده ی هاوارد در زمان خود او موافقان و مخالفان جدی و سرسختی داشت به طوریکه عده ای وی را نجات دهنده ی شهرهای آن زمان می دانستند و عده ای هم پیشنهاد های او را صد در صد غیرعملی و تخیلی می پنداشتند با گذشت زمان و در دهه های میانی قرن،منتقدان هاوارد باز متشکل از دو دسته موافق سرسخت نظیر مامفورد و مخالف سرسخت مانند لوکوربوزیه که توسعه ی شهری مبتنی بر الگوی باغشهر را موجب اتلاف وقت ساکنان و زمین است و از مخالفان دیگر گیدئین میباشد که می گویدراه حل هایی که فقط قسمتی از مسایل را حل کند محکوم به شکست است.

امتیازات:
به طور خلاصه می توان امتیازات این نهضت را به این شرح بیان کرد:
1-پایه گذاری شهرسازی تجدد یا ساخت نوشهرها
2-توجه به طبیعت
3-استفاده از منطقه بندی
4-عدم تمرکز
5-استفاده از کمربند سبز به عنوان عامل محدود کننده
6-رشد و توسعه شهری
7-ایجاد تعادل پویا بین شهر و روستا و بین عملکردهای مختلف شهر
8-وسیله ای مناسب برای کنترل حاشیه نشینی،رشد بی رویه ی شهرها
9-ایجاد حس و روحیه شهری

گسترش نوشهرها:
نهضت باغشهرها گرچه از نظر ایده حاوی نکات بسیار مفید و ارزشمندی بود لیکن عدم توجه به جنبه های عملی و اجرایی آن موجب شد که حتی در زمان حیات خود هاوارد نیز نتواند آنگونه که مورد نظر بنیان گذار آن بود به اجرا درآید . لیکن شرایط خاص کشورهای آمریکا و انگلستان و بسیاری از کشورها درآن زمان موجب شد که حرکات دیگری با نام های «نوشهرنشینی» و «روستا-شهر» شکل بگیرد.
حال به دلایل ساخت نوشهرها در چند کشوردر اسلاید بعدی اشاره میکنیم:

مسایل عمده شهری در انگلستان طی دهه ی 1920 میلادی نظیر بیکاری ،ازدحام شهرها و تهدید زمین های کشاورزی در نهایت به تدوین و تصویب قانون نوشهرها در سال 1946 میلادی در این کشور انجامید.در همین ایام 34 نوشهر با اهدافی مانند عدم تمرکز و توانبخشی،توسعه ی منطقه ای،خودکفایی و ایجاد تعادل اجتماعی در انگلستان ساخته شد که بسیاری آن را بزرگترین موفقیت شهرسازی این کشور بعذ از جنگ جهانی دوم می دانند از اواسط دهه ی 40 سه نسل نوشهر در این کشور به وجوذ امد .
1-نسل اول:در این نسل 14نوشهر ساخته شد
2-نسل دوم:در این نسل ازدیاد اتومبیل از دلایل اصلی ایجاد نوشهرها بود
3-نسل سوم:در این نسل با عنوان «نوشهرهای جدید» و با هدف تعدیل و کنترل استفاده از اتومبیل و ایجاد تعادل بین استفاده از وسایل حمل و نقل خصوصی و عمومی شکل گرفتند.
انگلیس:

مهمترین کاربرد نوشهرها در این کشوربه صورت شهرک هایی شرکتی بوده که توسط بخش خصوصی،صنعت و معدن ساخته میشد بین سالهای 1830 میلادی تا جنگ جهانی اول 50 نوشهر در این کشور ساخته شد که به طور عمده مورد استفاده طبقات متوسط قرار گرفت و جنبه های اجتماعی آن چندان مورد توجه نبود افزایش مالکیت اتومبیل ، مهاجرت و رفت و آمد به خارج شهرها و در نتیجه فرسودگی مراکز شهری را می توان از آثار منفی نوشهرها در آمریکا دانست .بعد از جنگ جهانی دوم نوشهرهای آمریکایی از شرایط بهتری برخوردار شدند در این زمان شهرهای رستون،پارک فارست و پس از آن 20 نوشهر دیگر شامل 16 نوشهر دولتی در آمریکاساخته شد و در دهه ی 1960 شهرک های جدیدی تحت عنوان «جوامع نوین» ایجاد شدند که از موفقیت نسبی برخوردار گردیدند.
آمریکا:

تحولات نوشهرها در روسیه را می توان در سه دوره خلاصه کرد:
1-دوره اول:ساخت شهرک های شرکتی
2-دوره دوم:ساخت شهرک های اقماری که با هدف خود کفایی ساخته شدند
3-دوره سوم:ساخت شهرک های کشت و صنعت
و به طور کلی اهداف ساخت توشهرها در روسیه به شرح زیر است :
1-کنترل رشد شهرهای بزرگ
2-از بین بردن تفاوت بین شهر و روستا
3-ایجاد تعادل اقتصادی بین شرق و غرب کشور
4-جستجوی شهر کمونیستی ایده آل
روسیه:

استفاده از نوشهرها در کشورهای در حال توسعه سابقه ای طولانی دارد به خصوص در دوران استعمارگری.کشورهای استعمارگر به منظور تداوم بخشیدن به حضور خود در مستعمرات و تحمیل و تثبیت ارزش های خود اقدام به ایجاد شهرهای جدید می کردند،عامل دیگر که به ایجاد شهرهای جدید در این کشور ها انجامید ایجاد هویت ملی بود که تصور می شد با پایتخت تحقق پیدا کند.
کشورهای در حال توسعه:

نهضت تجدد

ریشه و سابقه نهضت:
جریان تجدد گرایی در معماری و شهرسازی را به مثابه یک مکتب میدانند. گروه زیادی از نظریه پردازان معماری و شهرسازی در نیمه اول قرن بیستم،در زمینه شکل گیری مبانی،پیشرفت و به اجرا درآمدن این مکتب و به واسطه ی خطاهایشان،در انقراض آن نقش داشته اند.تجددگرایی در بسیاری از ابعاد واجد توجیه نظری است.این مکتب دارای زیر بنای فکری،مذهبی،اقتصادی،فلسفی و علمی مستحکمی است اولین اظهار نظرهای تجدد گرایانه،مانند دیگر جریان های فکری شهرسازی دو قرن گذشته ،به دلیل شرایط محیطی و بر پایه نقد وضع موجود ارائه شد .درک عدم تناسب محیط شهری در اواخر قرن 19 و ابتدای قرن 20 با روح در حلول زندگی جدید آغازگراظهارنظرهای بسیاری شد .در آن زمان رشد جمعیت شهرها و در پی آن ازدحام ،شرایط اسفبار بهدلشت،آشفتگی شبکه های ارتباطی،و گسترش سازمان حومه ها ،مسئولیت سنگینی را بر دوش معماران و شهرسازان گذاشت.به طوریکه همه آنها در جهت رفع این مشکلات با تکیه بر تمام توان و نبوغ خود دست به فعالیت های نظری و عملی زدند.در آن زمان معماری وارد مرحله ای شده بود که می توان آن را از گذشته این حرفه به طور کامل متفاوت دانست .اسکلت های فلزی ، صفحات بزرگ شیشه ای،آسانسور و تاسیسات مربوط به نورو تهویه،امکاناتی را ارائه داد که از قبل وجود نداشت.بنابراین تفکیک معماری جدید از معماری سنتی امری ساده می نمود.

پایه فلسفی،سیاسی،علمی و مذهبی:
تجدد بیش از هرچیز به دنبال رهانیدن خود از همه قید و بندها،اعم از جامعه،حکومت،تاریخ،فرهنگ،اقلیم و ….است.اما مهم تر از همه تجدد از تاریخ می گریزد.متجددان خود را ضد سنت و ضد تاریخ معرفی کرده و رابطه خود را با سنن هنری،فرهنگ انسانی و در کل فرایندهای تاریخی قطع می کنند.تنها چیزی که از نظر متجددان اهمیت دارد«اکنون» است.پایه های فکری مکتب تجدد توسط چهارعامل محکم شد:1-عامل مذهبی-اعتقادی2-عامل اقتصادی3-عامل صنعتی4-نیاز به بازسازی های وسیع پس از جنگ جهانی اول.
در وهله ی اول: مکتب تجدد را باید ناشی از تولد مذهب پروتستانیزم دانست،این مذهب در مقابل دیگر مذاهب مسیحیت در عوض انتظار برای آینده ای نامعلوم که قرار است از ورای آسمان ها فرستاده شود ، برآن است که سعادت خود را با تلاش و زحمت در همین دنیا قراهم آورد
در وهله دوم:تجدد گرایی تنها می تواند تحت سیطره ی یک نظام سرمایه داری تحقق یابد،نظامی که ایده های شکل گیری آن پیش از این توسط اقتصاددان مشهورقرن 19 و 20 یعنی کینز مطرح شده بود،نظامی که توسعه و پیشرفت آن از راه یک بازار آزاد گسترده و با شکل گرفتن سازمانهای مبادلاتی عظیم و کلان پیکر میسر است.

نمونه های اجرا شده

این شهر اولین تلاش رسمی برای به تصویر کشیدن شهر قرن بیستم بود،طرح وی طلیعه دار بسیاری از ایده های تجدد گرا بود.

شهر صنعتی،تونی گارنیه:

ایده ی ساخت صرفه جویانه،پیتر بهرنس و هاینریش فریز:
در این اثر برای اولین بار ایده ساختمان های ردیفی به صورت منسجم و مدون مطرح شد.پنداشته میشد که این ایده طرح گونه های مناسب مساکن کارگری را که قرار بود با کمترین هزینه ساخته شود ارائه کرده است.

وی این طرح را در جهت انطباق شهرهای معاصر با نیاز های نوین ، با تکیه بر اصول شهرسازی تجدد تهیه کرد.وی تلاش کرد شهری طراحی کند که حرکت با بیشترین سرعت درآن امکان پذیر باشد بنابراین شاه راه ها،راه های زیرزمینی،دسترسی ها،مسیرهای دوچرخه و پیاده رو جداگانه را در طرح خود گنجاند.
شهرمعاصر؛لوکوربوزیه:

این مجموعه از جمله ساخت و سازهای مسکونی بود که در زمان شهرداری آدولف لوس در شهر وین به اجرا درآمد.
برنامه خانه سازی وین،کوی مسکونی کارل ماکس،کارل امن:

هیلبر زایمر شهری را به نمایش گذارد که از شهر معاصر لوکوربوزیه نیز ماشین گراتربود،در این طرح؛سطوح عظیم یک شکل روی هم چیده شده بودند تا دو شهر را پدید آورند بخش پایینی،شهرتجاری و کار بود و جاده های رفت و آمد سواره را در خود جای می داد،قسمت بالایی نیز،شهر مسکونی و شامل مسیرهای رفت و آمد پیاده بود.
شهرآسمان خراش،لودویک هیلبر زایمر:

نتیجه گیری:

درس هایی برای طراحی شهری امروز:
شاید بتوان مهم ترین نکته در رابطه با طرح های تجدد را در اجرا شدن آنها دانست. در واقع بروز کالبدی سریع و با مقیاس گسترده این طرح ها،این امکان را فراهم ساخت که تمام نکات آنها بررسی،انتقاد و تجدید نظر شود. با اجرا شدن این ایده ها،مشخص شد که تغییرات عمده در محیط شهری،نتیجه های قابل پیش بینی نخواهد داشت و از میان این نتایج ممکن است بسیاری از آنها مطلوب نبوده و یا حتی بسیاری اسفبار باشد با این حال نباید از نظر دور داشت که جمیع ایده های تجدد گرا را باید در چارچوب زمانی و در یک سیر تحول تاریخ مدنظر قرار داد.

پایان…


تعداد صفحات : حجم فایل:2,913 کیلوبایت | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود