( به نام خدا )
آزمون نوبت اول علوم پایه پنجم ابتدایی ( دروس 1 تا 7 )
نام و نام خانوادگی: ………………………………………………
تاریخ: …………………………………………..
وقت آزمون:60 دقیقه
1- مراحل کاوشگری را نام ببرید.
2- تغییر فیزیکی و شیمیایی را توضیح دهید و برای هرکدام مثال بزنید.
3- رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟
4- چرا رنگین کمان همیشه در آسمان نیست؟
5- کانون عدسی چیست؟
6- فسیل چیست؟
7- رد پای جانوران چه اطلاعاتی به ما می دهند؟
8- شرایط لازم برای تشکیل فسیل را بنویسید.
9- استخوان ساعد چگونه به حرکت در می آید؟
10- ماهیچه ها چه کارهایی را امکان پذیر می کنند؟
11- ما با انجام دادن کدام کارها می توانیم از چشم های خود مراقبت کنیم؟
12- چرا برخی از افراد برای اینکه بهتر بشنوند دستشان را پشت لاله ی گوش خود قرار
می دهند؟
13- سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟
14- برای مراقبت از گوش خود به چه نکاتی باید عمل کنیم؟
15- بوی مواد گوناگون را چگونه احساس می کنیم؟
16- چه چیزی بدن ما را پوشانده است و چه کاری می کند؟
17- چرا پوست ما مرطوب می شود؟
موفق باشید.
پاسخنامه
1- 1) مشاهده ی دقیق 2) پرسش 3) فرضیه 4) طرح آزمایش 5) ثبت نتایج آزمایش
6) نتیجه گیری و نظریه
2-
تغییر فیزیکی: به تغییراتی که شکل و اندازه ی و حالت ماده تغییر می کند ولی جنس ماده تغییر
نمی کند، تغییر فیزیکی می گویند. مثل: تا کردن لباس ، بریدن کاغذ
تغییر شیمیایی: در برخی از تغییرات ماده ی اولیه به ماده ی جدیدی تبدیل می شود و رنگ و بو
و مزه ی ماده تغییر می کند که به این تغییرات، تغییرات شیمیایی می گویند.
3- اگر پس از باران بلافاصله خورشید نمایان شود، نورآن به ذره های آب که هنوز در هوا
وجود دارند، می تابد. ذره های ریز آب، نور خورشید را به رنگ های سازنده ی آن تجزیه
می کنند و در نتیجه رنگین کمان تشکیل می شود. رنگ های رنگین کمان: قرمز- نارنجی-
زرد- سبز- آبی- نیلی- بنفش
4- چون همیشه رطوبت کافی و ذره های آب در هوا وجود ندارد.
5- هنگامی که نور خورشید به ذره بین می تابد، ذره بین نور خورشید را دریک نقطه ی بسیار
گرم جمع می کند که به این نقطه کانون عدسی می گویند.
6- به آثار و بقایای جانوران و گیاهان پس از گذشت سال ها، فسیل می گویند.
7- اطلاعاتی درباره ی محل زندگی آنها، نوع آب و هوا، نوع غذایشان و شکل ظاهری آنها
می دهند.
8- ابتدا جاندار بمیرد، بدنش در زیرلایه های رسوبی قرار بگیرد، بدن جاندار از عوامل تجزیه
کننده مثل هوا و نور و… دور باشد.
9- وقتی ماهیچه ای که به استخوان ساعد وصل است کوتاه می شود، استخوان ساعد را می کشد
و آن را به حرکت در می آورد.
10- ماهیچه ها کارهایی مانند پلک زدن، حرکت چشم ها، تنفس، خندیدن، صحبت کردن، راه
رفتن و دویدن امکان پذیر می کنند.
11- درست نشستن و رعایت فاصله تا کتاب در هنگام مطالعه – در روزهای آفتابی از عینک
مخصوص آفتابی استفاده کنیم – استفاده از عینک مخصوص هنگام آزمایش – شست و شوی چشم
هنگام ورود گرد و خاک به چشم
12- چون با این کار از پراکنده شدن امواج جلوگیری کرده و صدا را دریک جا جمع می کنند و
صدا را بلندتر و واضح تر می شنوند.
13- سمعک صدایی را که وارد گوش فرد ناشنوا می شود را دریافت می کند.
14- هرگز چیزهای نوک تیز مانند مداد، چوب کبریت و… را وارد گوشمان نکنیم – هرگز درگوش
کسی داد نزنیم – هرگز با دست، کتاب و… به گوش کسی ضربه نزنیم.
15- ذره های بودار همراه با هوا وارد بینی ما می شوند. این ذره ها به سلول های گیرنده ی
بو می رسند. سلول روی گیرنده ی بو به مغز پیام می فرستد و ما بو های مختلف را تشخیص
می دهیم.
16- پوست بدن ما را پوشانده است و ازآن در برابر میکروب ها، سرما و گرما محافظت می کند.
17- به دلیل وجود غدد عرق و خروج آن از منافد پوست، پوست ما مرطوب می شود.