نمونه سوالات تستی منطق
دهم انسانی 103
دبیر راهنما : علی فروتن
مدرسه نمونه محمودیه خیامی
کل کتاب
منطق ترازوی اندیشه
2
درس اول
تست 1
1- در کدام گزینه حکم و قضاوت وجود دارد؟
زان خاک نیکبخت که شد رهگذار دوست
هر شاخ بنفشه کز زمین می روید
یک ذره خاک با زمین یکتا شد
هر صبح که روی لاله شبنم گیرد
3
پاسخ گزینه 3
توضیح: هیچ کدام از جمله های فوق خبری نیستند بلکه یک عبارتندکه می توانند نهاد یک جمله باشند
درس اول: منطق ترازوی اندیشه
تست 2
2- مواد لازم برای رسیدن به علم و دانش را …. و بنای فکری را …. فراهم میکند.
ذهن – دانش
علوم مختلف – منطق
علوم مختلف – قواعد ذهن
ذهن – علم منطق
4
پاسخ گزینه 2
توضیح: مواد دانش انسان را علوم مختلف و بنای فکری را منطق فراهم میکند.
درس اول: منطق ترازوی اندیشه
تست 3
3- کدام گزینه تصور محسوب نمی شود؟
طولانی ترین رودی که در ایران است.
بلند ترین قله رشته کوه البرز.
کارون رود بلندی در ایران است.
قله ای که در ایران است.
5
پاسخ گزینه3
توضیح ملاک تصدیق بودن یک چیز یا تصور نبودن آن لازما فعل نیست بلکه باید ببینیم آیا در آن عبارت حکمی صادر شده است؟
گزینه (۱): تصور است (تصور بلندترین رود ایران).
گزینه (۲): تصور است (تصور بلندترین قله البرز)
گزینه (۳): تصدیق است (کارون جزو رودخانهای بلند در ایران است)
گزینه (۴): تصور است (تصور قله ای که در ایران باشد).
درس اول: منطق ترازوی اندیشه
تست 4
4- عبارت زیر را بخوانید و ارزیابی درست از آن را مشخص کنید.
(معمولا بسیاری از مطالب رسانه ها استدلال هایی را به نفع عقاید مد نظرشان مطرح میکنند.)
چون بیشتر این استدلال ها غلط هستند نباید به آنها اعتماد کرد.
بنابراین نویسندگان این مطلب با منطق آشننا هستند.
نویسندگان این مطالب بی انکه سوءنیت داشته باشند دچار مغالطه شده اند.
ممکن است عمدی و یا غیر عمدی در این استدلال ها سفسطه رخ داده باشد
6
پاسخ گزینه 4
توضیح:اینکه مطالب رسانه ها در طرفداری از عقایدشان باشد لزوما به معنای نادرستی این مطلب نیست ممکن است مطالبشان کاملا درست و منطقی باشد و هرکسی هم که استدلال می کند لزوما منطق بلد نیست مانند بسیاری از ما که در دوران کودکی استدلال کردیم و می کنیم ولی ممکن است نویسندگان این مطالب عمدی و غیر عمدی دچار مغالطه شده باشند
درس اول: منطق ترازوی اندیشه
لفظ و معنا
7
درس دوم
تست 1
1- درباره دو لفظ (مردن) و (هلاک شدن) می توانیم بگوییم ……
مشترک لفظی هستند و اگر به جای هم به کار روند ممکن است موجب بروز مغالطه شوند.
الفاظ هم معنی هستند و اگر به جای هم به کار روند موجب مغالطه ایهام در عبارت میشوند.
دو پهلو هستند و موجب مغالطه ایهام در عبارت میشوند.
هم معنی و مترادف اند و می توانند بسته به هدف به جای هم به کار روند.
8
پاسخ گزینه 4
توضیح : مردن و هلاک شدن هم معنی و مترادف اند نه مشترک لفظی. در ضمن هیچ ایهامی هم ندارند. این دولفظ می توانند بر اساس هدف ما به جای هم به کار روند اما اگر اشتباهی جای هم قرار بگیرند موجب مغالطه می شوند
درس دوم: لفظ و معنا
تست 2
2- در کدام عبارت مشترک لفظی وجود ندارد؟
آن ها از ما عکس گرفتند
او سال ها با فریب مبارزه کرد.
عفو لازم نیست اعدامش کنید.
چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت.
9
پاسخ گزینه 3
توضیح: در گزینه 1 فعل گرفتن دو معنا دارد: عکس گرفتن و دریافت کردن
در گزینه 2 حرف با دو معنا دارد: همراه و علیه و در گزینه 4 گشتن سه معنا دارد: برگشتن – شدن – روی گرداندن
درس دوم: لفظ و معنا
تست 3
3- فرض کنید هم کلاسی قد بلندی دارید که او را به شوخی برج میلاد صدا می کنید.در این حالت از نظر منطقی کدام ارزیابی درست است؟
ما مغالطه کرده ایم و میان معنای اصلی برج میلاد و قد بلندی دوستمان معنای ظاهری ایجاد کرده ایم.
در واقع برای لفظ برج میلاد دو معنای متفاوت در نظر گرفته ایم.
هبچ مغالطه ای در کار نیست و فقط دلالت التزامی برای لفظ برج میلاد وجود دارد.
در واقع حرف ما مبهم است و معلوم نیست که منظورمان خود برج است یا دوستمان.
10
پاسخ گزینه 3
توضیح: ما میان برج و قد بلند بودن که معنایی بیرون از معنای برج میلاد است ارتباط برقرار کردیم و سپس آن معنای بیرونی را در نظر گرفتیم.پس دلالت التزامی برقرار است.حال از این دلالت التزامی استفاده کردیم و آن را به دوستمان نسبت داده ایم.پس حرف ما مبهم نیست و مغالطه ای هم نیست . در ضمن با قاطعیت نمی توانیم بگوییم که حرف ما بار ارزشی منفی دارد.
درس دوم: لفظ و معنا
تست 4
4- احتمال ایجاد مغالطه اشتراک لفظ در کدام گزینه وجود دارد؟
مثل دیگران تنبل نباش
تا این ساعت چند بار آمده است.
زیادی خودسری
برسر عقایدت ایستادگی نکن.
11
پاسخ گزینه 2
توضیح : لفظ بار در این گزینه میتواند هم به معنای بار و محموله باشد و هم به معنای دفعه.پس ممکن است مغالطه صورت بگیرد.یعنی یا به این معنا گرفته می شود که فلان کس تا این ساعت چند دفعه آمده است و یا به این معنا که تا این ساعت چند محموله به اینجا آمده است.
درس دوم: لفظ و معنا
مفهوم و مصداق
12
درس سوم
تست 1
1- هر مفهمومی در واقع همان ……..است.
کلمات و الفاظ
معنا و مصداق
تصور و معنا
لفظ و معنا
13
پاسخ گزینه 3
توضیح : مفاهیم لزوما لفظ نیستند و گاهی مصداق خارجی نیز ندارند.گاهی مصداق خارجی هم ندارند. مفهوم در واقع معنا و تصوری در ذهن است.
درس سوم:
مفهوم و مصداق
تست 2
2- کدام گروه از کلمات همگی کلی هستند؟
منظومه شمسی – گلستان سعدی – اذان ظهر
فیزیکدان معروف – برنده نوبل اقتصاد – کعبه
بهترین کتاب سال – شعر نیمایی – احمد شاملو
تنها قمر زمین – آخرین فصل سال – اولین دولت پس از انقلاب
14
پاسخ گزینه 4
توضیح : در بقیه گزینه ها منظومه شمسی – احمد شاملو – گلستان سعدی و کعبه همگی جزئی هستند.
درس سوم:
مفهوم و مصداق
تست 3
15
پاسخ گزینه 4
توضیح : عدد مفهومی عام است و زوج و فرد اقسام عدد صحیح هستند.پس رابطه عدد صحیح با زوج و فرد می شود عموم و خصوص مطلق (رد گزینه 1) در طبقه بندی مفاهیم گفتیم که مفاهیم موجود در هر طبقه با هم نسبت تباین دارند.(رد گزینه 3) در شکل دوم درون دایره عدد فضایی وجود دارد که نه زوج است و نه فرد در حالی که هر عدد یازوج است یا فرد پس گزینه 4 درست است.
درس سوم:
مفهوم و مصداق
تست 4
4- میان دو مفهوم ابتدایی و انتهایی یک طبقه بندی چه نسبتی برقرار است؟
تباین
عموم و خصوص مطلق
تساوی
عموم و خصوص من وجه
16
پاسخ گزینه 2
توضیح : وقتی می گوییم ابتدای طبقه عام ترین مفهوم و در انتها خاص ترین مفهوم قرار می گیرد پس رابطه شان عموم و خصوص مطلق است.
درس سوم:
مفهوم و مصداق
اقسام و شرایط تعریف
17
درس چهارم
تست 1
1- درباره تعریف انسان به جسم غمگین کدام گزینه درست است؟
جامع نیست
دوری نیست
مفهومی نیست
واضح نیست
18
پاسخ گزینه 2
توضیح : در این تعریف ز دو مفهوم جسم و سنگین استفاده شده.پس تعریف مفهومی است.در ضمن مفهوم جسم عام تر از انسان است پس تعریف جامع است.مفهوم غمگین نیز مخصوص انسان است پس مانع است.
درس چهارم:
اقسام و شرایط تعریف
تست 2
2- کدام عبارت درباره تعریف درست است؟
شناسایی مفاهیم جدید به کمک آن صورت میگیرید اما نقشی در گسترش دانش ندارد.
در کاربرد آن لازم است به معلومات کسی که تعریف برای او انجام میشود توجه شود.
در منطق بیش از سایر دانش ها و در دانش ها بیش از زندگی عادی استفاده می شود.
هیچ یک از ممفاهیم و تصورات بدون استفاده از آن برای ذهن معلوم نمی شود.
19
پاسخ گزینه 2
توضیح : وقتی می گوییم در تعریف تصورات معلوم را ترکیب می کنیم منظورمان تصوراتی است که برای مخاطب معلوم باشند وگرنه مفهوم مجهول برایش معلوم شود.
بررسی سایرگزینه ها
گزینه (۱): تعریف موجب گسترش دانش ما می شود؛ زیرا ما را به مفاهیم و تصورات جدید می رساند.
گزینه (۳): تعریف در همه سطوح زندگی و در همه دانش ها به یک اندازه اهمیت و کاربرد دارد.
گزینه (۴): بسیاری از مفاهیم و تصورات برای ما بدیهی اند و نیازی به تعریف ندارند. بسیاری از تصورات را نیز توسط مشاهده می شناسیم.
درس چهارم:
اقسام و شرایط تعریف
تست 3
3- درباره تعریف انسان به حیوان هنرمند می توانیم بگوییم ………
وجه افتراق بیان نشده است
از عام به خاص مرتب نشده است.
مصداق را بیان کرده است.
ویژگی های منحصر به فرد را ذکر کرده است.
20
پاسخ گزینه 4
توضیح : حیوان = عام – هنرمند = خاص پس ویژگی های منحصر به فرد ذکر شده است.
درس چهارم:
اقسام و شرایط تعریف
تست 4
4- در تعریف انسان به حیوان ضاحک مفهوم خاص همان ………. است که با انسان نسبت ………. دارد.
حیوان – تساوی
ضاحک – عموم و خصوص من وجه
ضاحک – عموم و خصوص مطلق
حیوان – عموم و خصوص من وجه
21
پاسخ گزینه 3
توضیح : انسان ضاحک = مفهوم خاص = ضاحک و نسبت انسان و ضاحک = عموم و خصوص مطلق
درس چهارم:
اقسام و شرایط تعریف
اقسام استدلال استقرائی
22
درس پنجم
تست 1
1- انسان هایی که در زندگی قضاوت های خود را بر اساس قیاس به نفس شکل می دهند. چنین افردی به کدامین استدلال مجهز شده اند؟
قیاس
استقرای تمثیلی
استقرای تام
استقرای تعمیمی
23
پاسخ گزینه 2
توضیح منظور از قیاس به نفس این است که فکر کنیم دیگری هم مثل ماست پس نوعی اتمثیل به کار برده ایم.
درس پنجم:
اقسام استدلال استقرائی
تست 2
24
پاسخ گزینه 1
توضیح : گزینه 1 = وسعت نمونه آماری با مقدمات با نتیجه که کلی است متناسب است
گزینه 2 = مقدمات بخش کوچکی از نتیجه را در بر گرفته است.
گزینه 3 = برخی موارد بررسی شده در نتیجه در نظر گرفته نشده اند.
گزینه 4 = موارد بررسی شده (مقدمات) هیچ ربطی به نتیجه ندارند.
درس پنجم:
اقسام استدلال استقرائی
تست 3
3- کدام گزینه از استدلال زیر ارزیابی درستی ارائه نمی کند؟
(در هفته گذشته سه مسابقه فوتبال در کشور به دلیل آشوب هواداران نیمه کاره متوقف شد.با توجه به این مسئله باید قبول کنیم که برگزای مسابقات فوتبال در کشور ما به یک معضل تبدیل شده است.)
استدلالی است که گرچه نتیجه اش قطعی نیست اما احتمال دارد که نتیجه آن درست باشد.
این استدلال به هبچ وجه قطعیت ندارد:زیرا نمی شود حکم سه مسابقه را به کل مسابقات کشور تعمیم داد.
این استدلال یقینی نیست زیرا در کل سال گذشته 200مسابقه فوتبال برگزار شده و تنها در سه مورد چنین اتفاقی رخ داده است.
نتیجه این استدلال درست نیست.زیرا ما فقط سه مسابقه فوتبال را بررسی کرده ایم در حال که ما هر هفته 12 مسابقه فوتبال برگزار می کنیم و تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده بود.
25
پاسخ گزینه 4
توضیح : این استدلال قطعیت ندارد اما نمی توانیم بگوییم نتیجه اش درست نیست.
درس پنجم:
اقسام استدلال استقرائی
تست 4
4- چرا استدلال تمثیلی را نوعی استقرا می دانیم ؟
زیرا از مقدمات درست نتیجه نادرست می گیرد.
چون از مشابهت میان دو امر به نتیجه می رسد.
زیرا نتیجه اش برخلاف استدلال قیاسی احتمالی است.
چون نتیجه اش نادرست و ضعیف است.
26
پاسخ گزینه 3
توضیح : تمثیل نوعی استقراست . زیرا نتیجه اش غیر قطعی و احتمالی است.
درس پنجم:
اقسام استدلال استقرائی
قضیه حملی
27
درس ششم
تست 1
1- چرا جملات انشایی در منطق بررسی نمی شوند؟
چون جملاتی کاذب محسوب می شوند.
چون نمی توان صدق و کذبشان را مشخص کرد.
زیرا جملات با معنا محسوب نمی شوند.
زیرا نمی توان آنها را صادق یا کاذب دانست.
28
پاسخ گزینه 3
توضیح : جملات انشایی اصلا صدق و کذب ندارند تا بشود یا نشود صدق و کذبشان را مشخص کرد اما با معنا هستند.
درس ششم:
قضیه حملی
تست 2
2- کدام قضیه جزئی نیست؟
درصد اندکی از مردم همچنان بی سوادند.
یک نفر در مهمانی امشب حضور ندارد.
دو نفر نمونه آماری متناسبی برای شهر تهران نیست.
اغلب ساختمان های این منطقه مسکونی اند.
29
پاسخ گزینه 3
توضیح : قید های اندک اغلب یک یا چند نفر و مانند این سور های غیراستاندارد به جای بعضی هستند اما در گزینه 2 دونفر قید نسبت و سور محسوب نمی شودبلکه موضوع قضیه است و در این جا مفهومی جزئی است پس این قضیه در اصل شخصیه است و قضیه جزئی محسوب نمی شود.
درس ششم:
قضیه حملی
تست 3
3- کدام یک ازقضایا شخصیه است؟
کلمات بیانگر تصورات ذهن اند.
انسان در پس زبانش پنهان است.
مسلمان، حضرت محمد را به عنوان خاتم پیامبران باور دارد.
مجموعه اعداد طبیعی مجموعه اعداد فرد را در بر می گیرد.
30
پاسخ گزینه 4
توضیح: گزینه 1 کلمات مفهوم کلی است = محصوره
گزینه 2 = انسان کلی است = محصوره
گزینه 3 = مسلمان (هر / برخی) کلی است = محصوره.
درس ششم:
قضیه حملی
تست 4
4- کدام دسته از افعال در منطق رابطه محسوب می شوند؟
است – بود – داشت
گشت – شد – گردید
داشت – است – شد
بود – است – رفت
31
پاسخ گزینه 2
توضیح : افعال ربطی عبارتند از است – بود – شد – گشت – گردید.
درس ششم:
قضیه حملی
احکام قضایا
32
درس هفتم
تست 1
1- کدام گزینه عکس لازم الصدق ندارد؟
قضیه کاذب
متداخل جزئی صادق
متضاد قضیه کاذب
نقیض جزئی کاذب
33
پاسخ گزینه 4
توضیح : نقیض قضیه جزئی کاذب کلی صادق است کلی ها هم عکس لازم الصدق دارند.
قضیه کاذب عکس لازم و الصدق ندارد = رد گزینه 1
از صدق یک قضیه جزئی نمی توان صدق و کذب متداخل آن را مشخص کرد = رد گزیته 2
صدق و کذب متضاد قضیه کاذب معلوم نیست = رد گزینه 3
درس هفتم:
احکام قضایا
تست 2
2- وقتی می گوییم دو قضیه باهم جمع نمی شوند یعنی ….
رفعشان نیز محال است
باهم متناقض است
تداخل تحت تضاد دارند
یکی از آنها کاذب است
34
پاسخ گزینه 4
توضیح : وقتی دو قضیه با هم جمع نمی شوند یعنی حتما یکی از آنها کاذب است.
درس هفتم:
احکام قضایا
تست 3
3- در کدام گزینه تقابل وجود دارد؟
(هر الف ب است) (بعضی الف ج نیست)
(هیچ الف ب نیست) (بعضی الف ب نیست)
(هر ج د است) (بعضی د ج نیست)
(هیچ ب الف نیست) (هیچ الف ب نیست)
35
پاسخ گزینه 2
توضیح : در مربع تقابل باید موضوع و محول باید یکسان باشند.
درس هفتم:
احکام قضایا
تست 4
4- هرگاه قضیه (هرالف ب است) را عکس کرده و سپس نقیض عکس آن را بسازیم کدام قضیه به دست می آید؟
بعضی ب الف نیست
هیچ ب الف نیست
بعضی غیر ب الف است.
بعضی غیر الف ب است.
36
پاسخ گزینه 1
توضیح : (هر الف ب است) عکس (بعضی ب الف است) نقیض ( بعضی الف ب نیست)
درس هفتم:
احکام قضایا
قیاس اقترانی
37
درس هشتم
تست 1
1- موضوع و محمول کدام یک از گزینه ها علامت منفی می گیرد؟
متداخل یک قضیه سالبه جزئی
متضاد یک قضیه موجبه
عکس یک قضیه سالبه جزئی
نقیض یک قضیه سالبه کلی
38
پاسخ گزینه 4
توضیح : زمانی موضوع و محمول یک قضیه علامت منفی میگیرند که سور قضیه جزئی و کیفیتش ایجایی باشد یعنی قضیه موجبه جزئیه باشد.
گزینه 1 = تداخل سالبه جزئیه عبارت است از سالبه کلیه
گزینه 2 = متضاد مربوط به قضایای کلی است نه جزئی
گزینه 3 = سالبه جزئیه عکس ندارد.
گزینه 4 = نقیض سالبه کلیه عبارت است از موجبه جزئیه
درس هشتم:
قیاس اقترانی
تست 2
2- اگر قضیه (هرپرنده ای تخم گذار است) نتیجه یک قیاس باشد کدام گزینه نادرست خواهد بود؟
(پرنده) حد وسط مقدمات است.
تخم گذار در مقدمه دوم آمده است.
هیچ کدام از مقدمات قیاس سالبه نیستند.
موضوع یا محمول مقدمات در نتیجه وجود ندارد.
39
پاسخ گزینه 1
توضیح : حد وسط هیچ گاه در نتیجه قیاس وجود ندارد.ولی می تواند در مقدمات موضوع یا محمول باشد.
درس هشتم:
قیاس اقترانی
تست 3
3- در هر قضیه ….دامنه ……..قضیه و ……دامنه ……..قضیه را مشخص میکند.
کمیت – محمول – کیفیت – موضوع
سور – محمول – کمیت – موضوع
سور – موضوع – نسبت – محمول
کیفیت – موضوع – نسبت – محمول
40
پاسخ گزینه 3
توضیح : کمیت (سور) دامنه موضوع و کیفیت (نسبت) دامنه محمول را مشخص میکند..
درس هشتم:
قیاس اقترانی
تست 4
4- نقیض کدام قضیه تمام مصادیق موضوع و محمول را در بر می گیرد؟
هر کلاغی سیاه است.
هیچ کلاغی سفید نیست.
بعضی کلاغ ها گوشتخوارند.
بعضی کلاغ ها گوشتخوار نیستند.
41
پاسخ گزینه 3
توضیح : قضیه سالبه کلی تمام مصادیق موضوع و محمول را در بر میگیرد. پس باید در گزینه ها به دنبال قضیه ای باشیم که نقیض آن سالبه کلی باشد یعنی قضه موجبه جزئی = بعضی کلاغ ها گوشتخوارند = موجبه جزئی
درس هشتم:
قیاس اقترانی
قضیه شرطی و قیاس استثنایی
42
درس نهم
تست 1
1- اگر امکان صدق هردو بخش یک قضیه وجود داشته باشد و اگر امکان صدق هر دو بخش وجود نداشته باشد قضیه به ترتیب می تواند ……… و ……… باشد.
مانعه الخلو – حقیقی
مانع الخلو – مانع الرفع
حقیقی – مانع الحمع
حقیقی- مانع الجمع
43
پاسخ گزینه 1
توضیح : وقتی قضیه قابل جمع در صدق باشد پس منفصل حقیقی یا مانع الجمع نیست و وقتی هم امکان صدق در هر دو بخش نباشد یا منفصل حقیقی است یا مانع الجمع.
درس نهم:
قیاس شرطی و قیاس استثنایی
تست 2
2- کدام قضیه حقیقی نیست؟
الان یا شب است یا روز
این جسم یا رسانا است یا عایق
یا زنده می ماند یا می میرد
مریم یا بیست می گیرد یا قبول نمی شود
44
پاسخ گزینه 4
توضیح : در گزینه های 1 تا3 فقط دو حالت می توانیم تصور کنیم و صدق و کذب هم زمان دوحالت ممکن نیست اما در گزینه 4 این چنین نیست زیرا کذب دو طرف ممکن است.مثلا مریم 19 می گیرد و مردود نمی شود.
درس نهم:
قیاس شرطی و قیاس استثنایی
تست 3
3- میان دو بخش قضیه منفصل …….وجود ندارد.
گسستگی
ملازمه
ناسازگاری
عناد
45
پاسخ گزینه 2
توضیح شرطی منفصل به عناد گسستگی واسازگاری میان دو نسبت حکم میکند در حالی که ملازمه یعنی پیوستگی میان دو نسبت.
درس نهم:
قیاس شرطی و قیاس استثنایی
تست 4
4- اگر در یک قضیه درست بودن دو طرفش محال باشد آن قضیه ….. نیست.
مانع الرفع
حقیقی
متصل
مانع الجمع
46
پاسخ گزینه 1
توضیح وقتی درست بودن دو طرف قضیه محال باشد آن قضیه مانع الجمع یا حقیقی است.
درس نهم:
قیاس شرطی و قیاس استثنایی
سنجشگری در تفکر
47
درس دهم
تست 1
1- اگر نتیجه یک استدلال صادق باشد ممکن است ……. باشد.
خود استدلال کاذب
مقدمات کاذب
نتیجه نامعتبر
مقدمات مبهم
48
پاسخ گزینه 2
توضیح ممکن است از مقدمات کاذب نتیجه صادق به دست آید.حتی ممکن است از استدلال نامعتبر نیز نتیجه ای صادق به دست آید.
توجه = استدلال صدق و کذب ندارد بلکه اعتبار و عدم اعتباردارد.
توجه = نتیجه معتبر و نامعتبر ندارد بلکه صدق و کذب دارد.
درس دهم:
سنجشگری در تفکر
تست 2
2- در کدام استدلال نتیجه حذف شده است؟
او دانشجوی ممتازی است و دانشجویان ممتاز محبوب اساتیدند.
او دانش آموز باهوشی است پس دانش آموز موفقی است.
از ماه آینده ترافیک بیشتر می شود زیرا مدارس دوباره باز می شود.
او درانگلیس درس خوانده ، زبان انگلیسی اش خوب است.
49
پاسخ گزینه 1
توضیح: واژه هایی مانند پس نشان دهنده نتیجه هستند. (رد گزینه 2)
واژه زیرا نیز نشان دهنده مقدمه است.پس طرف دیگر باید نتیجه باشد.(رد گزینه3)
گزینه 4 نیز دارای نتیجه است و یک مقدمه محذوف دارد.
درس دهم:
سنجشگری در تفکر
تست 3
3- قضیه (نور ماه از نور خورشید است) و قضیه (هر معلولی علتی دارد) به ترتیب به جز …… و……. بوده و هر گاه ماده قیاسی از مواد یقینی باشد آن قیاس …….. و هدف آن ……است.
محسوبات – بدیهیات – برهان – کشف حقیقت
متواترات – اولیات – جدل – مغلووب کردن مخاطب
تجربیات – اولیات – جدل – مغلوب کردن مخاطب
تجربیات – اولیات – برهان – کشف حقیقت
50
پاسخ گزینه 4
توضیح نور خورشی از نور ماه بیشتر است = تجربیات و هر علتی معلولی دارد = اولیات
هدف برهان کشف حقیقت است و ازمواد یقینی استفاده می کند.
درس دهم:
سنجشگری در تفکر
تست 4
4- نسبت میان روش های اقناع دیگران و فن خطابه چیست؟
تساوی
عموم و خصوص من وجه
عموم و خصوص مطلق
تباین
51
پاسخ گزینه 3
توضیح فن خطابه در گذشته تنها فنی بود که روش های اقناع دیگران را بررسی می کرد اما امروزه این روش ها سریعتر شده است.پس فن خطابه یکی از روش های اقناع دیگران است و نسبت بین این دو عموم و خصوص مطلق است.
درس دهم:
سنجشگری در تفکر
با تشکر از صبوری شما
تهیه کننده :
سید محمد صالح یعقوبی