Walter Gropius
1883-1969
مقدمه
در قرن بیستم میلادی تغییراتی بنیادین در معماری بسیار قابل ملاحظه و تامل برانگیز است. در این قرن با تغییرات مهم در بخش اقتصادی و سیاسی واجتماعی شاهد تحولی شگفت در امر ساختمان سازی هستیم؛بی شک یکی از مهمترین فعالیت های انجام شده در این قرن برای استفاده ی بهینه از هنر در زندگی روزمره ؛تلاش های والتر گروپیوس است. سعی بر این است که؛نظریات وعقاید این معمار بزرگ بررسی شود به خصوص نظریات ایشان در مورد اقتصاد؛ وطراحی صنعتی، همچنین ایجاد انجمن عمومی خانه سازی؛ استاندارد کردن عملکردها با استفاده خلاقانه از مصالح به خصوص بتن مسلح و استفاده از شیشه های بلند و درزهای کم و….. می باشد.
والتر گروپیوس(1883-1969) Walter Gropius
1883، تولد در برلین
( 1907- 1901 ) : در دفتر کار پیتر بهرنس مشغول به کار شد ( 1911) : به گروه ورکبوند ملحق شد . ( اتحادیه کار آلمان ) .
بعد از جنگ جهانی اول : ریاست مدرسه هنرهای زیبا در ویمار
( 1910- 1911) : به همراه میر کارخانه فاگوس را طراحی کرد .
( 1925 ) : طراحی ساختمان مدرسه در ( دیساو ) آلمان .
( 1928) : تغییر مدیریت باهاوس
( 1934) : ترک آلمان واقامت در انگلستان ( فرار از نازیها )
( 1938- 1952) : ریاست دانشگاه هاروارد
(5 جولای 1969)، وفات در بوستون
نگاهی به خصوصیات و دیدگاه های گروپیوس
از دیدگاه عقیدتی «گروپیوس» بر معماری و شهرسازی معاصر، تاثیری چون لوکوربوزیه داشته است.
بین 1930-1920 الحاق دیدگاه های مفاهیمی این دو
گروپیوس اساسا یک معلم بود تعلیماتش در مکتب مشهور «باوهاس» و سپس در دانشکده معماری«هاروارد»
حبیبی،محسن، شهرسازی، از تخیلات تا واقعیات، 21:1389
علاقه او به نوآوری کاملا مشاهده می شود؛ توجه او به یکسان سازی یا اســـــــتاندارد کردن قطعاتی که ابتدا در کارخانه تولید می شدند و بعد در کارگاه نصب می گردیدند (قطعات پیش ساخته)
جودت؛شش مفهوم در معماری معاصر؛تهران؛توسعه؛56:1386
علاقه به خلق فرم نوین طراحی که بر تعامل معماری، هنر، طراحی صنعتی، طراحی گرافیک و طراحی داخلی گردیده بود، والـــــــتر گروپیوس را به تاسیس موسسه ای رهــــنمون ساخت در دسائو؛ او که در سال 1919 به عنوان رییس شورای کارهنر انتخاب شد؛ هنرکــده خود یعنی باهاوس را راه اندازی کرد.
لوپـــفر و زیگل؛ گریپیوس؛ تهران؛ نشر هنر معماری قرن؛1387؛36
نگاهی به خصوصیات و دیدگاه های گروپیوس
1- ارجاع منظم به فناوری های صنعتی و استاندارد کردن و پیش ساختگی در تمام سطوح طراحی زیست محیطی از برنامه ریزی شهری گرفته تا طراحی صنعتی
2- شعار صرفه جویی در مورد ساختمان و تمایل به ایجاد مسکن برای همه
3- حذف تزئینات
«گروپیوس» به همراه لوکوربوزیه، میس وندروهه، اود و ماندلسن معماری خردگرا را عرضه داشتند.
اولین نماد این معماری در 1911، کارخانه فاگوس با اسکلت فلزی و نماهای شیشه ای و اشکال هندسی
حمایت از ساخت بناهای صنـــــــعتی شده؛ به کارگــــیری تکنولوژی به عنوان مبنای اولیه ی کار باعث شد تا مقوله ی طراحی و ساخت بنا تبدیل به رونـــدی علمی با محاسبات دقیق ریاضی شود که برای بیان آن از هنر بهره برداری می شد.
او بااهمیت دادن به بخش صنعت راهــی برای به فعلیت بخشیدن قوه ی خلاقیت و ابتـکاری همه دانش جویانش بود؛ حتی با برگزاری کنفرانس متعدد، و در این راه ، معماری, صنایع دســتی و صنعت ، بیش تر از بقیه موضوعات مورد توجه او بودند.
جودت؛شش مفهوم در معماری معاصر؛تهران؛توسعه؛1386:56
فرآیـــــندی که گروپیوس آن را فرهیختگی فنی می نامید.
نگاهی به خصوصیات و دیدگاه های گروپیوس
در سال 1914 گریپیوس با اجرای ماکت اولیه ساختمان ورکبود آلمان توانست عقاید خود را در مورد یکی دیگر از افکار مهمش که تاکید او بر اقتصاد بود بتواند نشان دهد. در 1910 مقاله ای نوشت با عنوان «برنامه برای تاسیــس انجمن عمومی خانه سازی» که در آن از صنعتی کردن فن آوری مسکن به وسیله استاندارد ســـازی سخن گفت. سرنوشت او این بود که هیچگاه این رویکرد اقتصادی – صنعتی را کنار نگذارد.
قبادیان؛مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب؛تهران؛دفتر پژوهش های فرهنگی؛1389؛52
اصل مهم او باورکردن هنرجویان در هر دو زمینه هنر و صنعت بود . ) انگاره ی اصلی او " نوگرایی" است که در دو زمینه ی عملی صنعت و هنر پیشرو قابل مشاهده است.) او به بررســــی و تجزیه و تحلیل عقلانی قابلیت های مواد جــــــامد (صلب) می پرداخت و پتانسیل های هنر پیش رو برایش دریچه ای بود تا بتواند دیدگاهش نسبت به آینده را به نمایـــش بگذارد و همین شـــیوه را در هنرکده خود بین سالهای 1919 تا 1933 اتــــخاذ کرد.
جودت؛شش مفهوم در معماری معاصر؛تهران؛توسعه؛1386:56
نظریات شهرسازی گروپیوس
گونه مسکن مطلوب
آشتی دادن شهر و روستا
مهم ترین دغدغه شهرسازی گروپیوس
رفع تراکم از شهرها
اختصاص ساخت و ساز افقی به حومه ها با تراکم جمعیت کم
ساخت و ساز عمودی به مراکز پر جمعیت (8تا 12 طبقه )
فضای بیشتری برای احداث پارک و گردشگاه
بناهای با ارتفاع میانی (3_5) طبقه امتیازی ندارند
از طریق کشاندن طبیعت به داخل شهرها و استفاده از فناور نوین در روستا، هسته های شهری جدیدی باید طراحی شوند(در نواحی دورتر از شهر) با جمعیت(8000_5نفر) و ظرفیت صنعتی(3000_2) کارگر واحد پایه ای یک شالوده شهری منطقه ای بوده و موجبات انعطاف و شکل پذیری شهر را فراهم کنند.
این واحدها تضاد ایجاد شده از قرن نوزدهم بین شهرهای کوچک و بزرگ از یکسو روستا از دیگر سو را از میان بر می دارند.
1920 در المان نظریه خودش را مطرح کرد:
گروپیوس و مکتب باهاوس:آشتی بین صنعت و هنر
از نظر گروپیوس:
صنایع دستی قطب کیفی خلاقیت و ابتکار هنرمند
صنایع ماشینی قطب کمی کمک به تولید انبوه فراورده اولیه
از دید گروپیوس فراورده ی مناسب یک فراورده بیشتر نمی تواند باشد فراورده ای با
1- بالاترین کارایی 2- کمترین هزینه
این فراورده ( مناسب انسان بیولوژیک ) با کمک صنعت باید به تولید انبوه می رسید
ساختمان باوهاوس؛دسائو(1926-1925)
هدف او رسیدن به سطحی از طراحی محصولات بود که هنر و صنعت در آنها با هم ترکیــــب شده باشد.
بیانیه ی باهاوس حاوی چندین نکته است:
تعاریف آرمان گرایانه
باوهاوس ساختمانی بــرای آینده
"هنر به تنــــهایی نمی تواند تدریس شود".
بزرگترین فعالیت سازنده ای که می تواند رخ دهد طراحی و ساخت یک ساختمان است
به همــــین دلیل در هر پروژه ی معمـــاری تمامی دانشجویان باوهاوس بدون توجه به رشته ی تحـــصیلی آنها شرکت می کردند و وظیفه ای را به عــــــهده می گرفتند
این موضوع نشان دهنده ی آن است که باوهاوس یک آموزشـــگاه هنری با تفکرات سنتی نبوده و دیدگـــاه های خاص خود را داشته است
گیدین ؛زیگفرید؛مزینی؛ فضا، زمان و معماری؛تهران؛شهیدی؛1383؛256
آثار گروپیوس
ساختمان نمایشگاه ورکبوند این بنا نشانگر توجه گروپیوس به ماشین پیش از تاسیس باهاوس است.
مدرسه باهاوس استفاده از مصالح مدرن و طرح های تولیدات صنعتی بدون هیچ تزئیناتی در ساختمان
از نظر شهرسازی: تاکید بر روی مفاهیم معیاربندی، پیش ساختگی و خلق فضای جدید کوی مسکونی دامرشتوک (ساختمان در ردیف موازی)
کارخانه فاگوس نخستین ساختمان سبک بین الملل
خانه معمار روند معماری ویژه مدرسه باهاوس
مرکز فارغ التحصیلان هاروارد
ویژگی
نمایشگاه ورکبوند
زایمن اشتاد برلین
شهر کارگری
بسیاری از عناصری که امروزه لوکس به نظر می رسند؛ در آینده ای نزدیک به هنجار تبدیل خواهند شد.
(والتر گروپیوس)
لوپفر، گیلبرت(1387)، گریپیوس، ترجمه حمید خداپناهی، نشر هنر معماری قرن، چاپ دوم
حبیبی،محسن(1389)، شهرسازی، از تخیلات تا واقعیات، انتشارات دانشگاه تهران
قبادیان، وحید(1390)، مبانی و مفاهیم معماری معاصرغرب؛ تهران؛ دفتر پژوهش های فرهنگی
گیدیون_زیگفرید(1383)، فضا،زمان معماری; ترجمه : منوچهر مزینی ; شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ; تهران
جودت(1386)، شش مفهوم در معماری معاصر، انتشارات دانشگاه تهران
www.etood.com
منابع