به نام خدا
مقیاس تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر موری ای. اشتراوس (CTSP)2002
نام و نام خانوادگی: سن: جنس:
تحصیلات: تاهل:
سنجیدن استدلال، پرخاشگری کلامی، و خشونت در خانواده
Conflict Tactics Scales. Parents (CTSP)
در اینجا فهرست رفتاری آمده است که شما و برادر یا خواهرتان احتمالا در هنگام بروز تعارض انجام داده اید . لطفا با در نظر گرفتن تمام اختلافات، بگویید در سال گذشته و در هر شرایطی تا چه حد دست به این رفتار زده اید . پاسخ خود را با توجه به مقیاس زیر برای خودتان؛ هم چنین برای برادر و خواهرتان مشخص کنید.
0= هرگز
1= یک بار در سال
2= دو یا سه بار
3= اغلب، اما کمتر از یک بار در ماه
4= حدودا ماهی یکبار
5= بیش از ماهی یک بار
پدرم
مادرم
A. سعی کرد مشکل را نسبتا به آرامی مورد بحث قرار دهد.
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
B. مشکل را به ارامی مورد بحث قرار داد .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
C. اطلاعاتی برای تقویت یا تحکیم موضع خود ارائه کرد .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
D. برای کمک به حل مشکل، شخص دیگری را وارد رابطه کرد . یا چنین تلاشی شد .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
E. بدون فریاد کردن بحث داغی راه انداخت.
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
F. فریاد زد و تحقیر کرد.
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
G. با اخم از صحبت اجتناب کردم .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
H. از اتاق خارج شد .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
I. چیزی به سوی طرف مقابل پرت کرد و یا چیزی را خرد کرد.
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
J. تهدید به زدن یا پرت کردن چیزی به سوی طرف مقابل کرد.
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
K. چیزی به سوی طرف مقابل پرت کرد .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
L. طرف مقابل را هل داد ، یقه اش را گرفت .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
M. طرف مقابل را زدیا سعی کردم بزند، اما نه با استفاده از ابزار .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
N. طرف مقابل را با شئ سختی زد یا سعی کرد بزند .
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
O. تهدید به بهم زدن ازدواج با توسل به جدایی یا طلاق کرد.
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
P. ………………………………………..خودتان اضافه کنید
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
مقیاس تاکتیکت های تعارض1 بین والدین وفرزندان: ساخته موری ای اشتراس است این پرسشنامه دارای 15 سوال است که سه تاکیک حل تعارض یعنی : مهارت استدلال ، پرخاشگری کلامی وپرخاشگری فیزیکی بین اعضای خانواده را می سنجد. ( ثنایی، 1379). این پرسشنامه براساس مقیاس لیکرت نمره گذاری می شود و دارای پنج درجه ازخیلی کم تا خیلی زیاد هستند که میزان بروز رفتار در هر پرسش را نشان می دهد . پنج سوال اول پرسشنامه که استدلال را می سنجد به طور معکوس نمره گذاری می شوند. نمره بالا دراین مقیاس نشان دهنده تعارض و استفاده کمتر از راهبردهای استدلال می باشد سوالات مقیاس های پرخاشگری کلامی وفیزیکی به صورت مستقیم نمره گذاری می شود . نمره بالا در این مقیاس نشان دهند تعارض و استفاده بیشتر از راهبردهای پرخاشگری کلامی وفیزیکی می باشد . دامنه نمرات هریک از خرده مقیاس ها بین 5 تا 25 می باشد . نمره 5 نشان دهنده عدم تعارض در رابطه ونمره 25 نشان دهنده بیشترین تعارض می باشد . دامنه نمرات برای کل آزمون بین 15 تا 75 می باشد . که نمره 15 نشان دهنده عدم تعارض ونمره 75 نشان دهنده وخیم بودن رابطه است(ثنایی، 1379 ).
پایایی وروایی:
زابلی(1383) پایایی پرسشنامه برای کل آزمون 74% ، وبرای خرده مقیاس استدلال 58% ، برای پرخاشگری کلامی 65% ، وبرای پرخاشگری فیزیکی 82%، به دست آورده است. هم چنین مرادی 1385 پایایی تست را با استفاده از آلفای کرونباخ 72% برای کل آزمون وبرای خرده% مقیاس های استدلال 61% ، وپرخاشگری کلامی 69% ، وپرخاشگری فیزیکی 76% گزارش کرده است. در پژوهش حاضر پایایی با استفاده از روش بازآزمایی برروی 20 نفر ازدانش آموزان در فاصله یک ماه اجرا شد که نتایجی به شرح ذیل : پایایی برای کل آزمون 82% ، برای خرده مقیاس استدلال 63% و برای پرخاشگری کلامی 59% و برای پرخاشگری فیزیکی 79% به دست آمد. روایی محتوایی این مقیاس نیز در پژوهش زابلی( 1383) مورد تایید قرارگرفته است ، هم چنین مرادی(1384) روایی صوری این مقیاس را با استفاده از نظرات اساتید راهنما ومشاور، وهم چنین دانشجویان دکترای مشاوره مورد سنجش قرارداده ،که روا بودن آن را تایید کردند.
منبع
زابلی ، پریسا .(1383) . سنجش سودمندی روش نمایش گری دربهبود مهارت های رفع تعارض دختران با مادران دانش آموز سال اول دبیرستان های منطقه 2 تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشگاه خاتم .
مرادی ، امید (1384) . بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله برتعارض والد – فرزند دردانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرتهران . پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه تربیت معلم.
ثنایی ، باقر . ( 1379) . مقیاس سنجش خانواده وازدواج . تهران : بعثت .
1 -Conflict tactics scales
—————
————————————————————
—————
————————————————————