تارا فایل

مقاله برنامه ریزی آموزشی در آموزش ابتدایی


اصول آموزشی
از جمله مهمترین اصول آموزشی کشور ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
ـ ارائه آموزش عمومی به کلیه شهروندان ترکیه ای
ـ رفع نیاز های فردی و اجتماعی در حوزه آموزش کشور
ـ آزادی انتخاب در گزینش محل تحصیل
ـ برخورداری همگانی از حق تحصیل
ـ ارتقاء کیفیت فرصت های آموزشی
ـ ارائه آموزش همگانی در طول دوران زندگی
ـ تبعیت از اصول اصلاحی آتاتورک در حوزه آموزش نظیر ایجاد مدارس غیر مذهبی
ـ برقراری ساختار دمکراتیک در حوزه آموزش
ـ ارتقاء سطح کیفی رویکردهای علمی
ـ فراهم سازی امکانات آموزش مختلط
ـ افزایش میزان همکاری اولیای دانش آموزان با دست اندرکاران مدارس کشور
اهداف آموزشی
از جمله مهمترین اهداف نظام آموزشی کشور ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– تربیت کلیه افراد مملکت در راستای اصول ملی گرایانه و اصلاح طلبانه آتاتورک(پدر ملت ترک)
– تربیت افراد خلاق، سازنده و مولد که با ثبات و متعادل بوده، به حقوق بشر احترام گذارده و نسبت به جامعه و مسائل و مشکلات پیرامون آن احساس مسئولیت نمایند.
– آماده سازی شهروندان برای زندگی آینده(برخورداری از دانش و مهارت خاص شغلی که متضمن رفاه فردی و اجتماعی است)
– اتخاذ سیاست برابری درحوزه آموزش(برخورداری کلیه افراد از امکانات آموزشی یکسان صرفنظر از نژاد، جنسیت،مذهب)
– برآوردن نیازهای فردی و اجتماعی شهروندان ترکیه ای
– جهت دهی افراد به سمت گرایش به برنامه های آموزشی بنا برعلائق ، استعدادها و توانائیهای آنان
– تاکید بر سکولاریسم و معیارهای علمی در حوزه آموزش
– برگزاری کلاسهای آموزشی مختلط
– اتخاذ برنامه ریزی های مناسب آموزشی
– برقراری همکاریهای دو جانبه میان مدرسه و خانواده
– اتخاذ و اجرای سیاستهای آموزش همگانی
آموزش ابتدایی
ساختار آموزشی
مقطع آموزش ابتدایی شامل کودکان گروه سنی بین 6 تا 14 سال می شود. در مدارس دولتی رایگان این آموزش برای کودکان دختر و پسر اجباری است . مدارس ابتدایی موسسات آموزشی ملی هستند که توسط دولت برای تعلیم و تربیت پسران و دختران از طریق دوره اموزش اجباری 5 ساله ایجاد شده اند . طول مدت آموزش در این مدارس 8 سال است . در طول سال تحصیلی92-1991، 6870683 کودک تحت نظر 234154 معلم در 50669 مدرسه ابتدایی آموزش دیده اند .24/95 در صد کودکان در این رده سنی در مدارس حضور یافتند. آموزش ابتدایی برای تمامی شهروندان بدون در نظر گرفتن جنسیت آن ها اجباری است و به صورت رایگان در مدارس دولتی ارائه می شود.موسسات آموزشی ابتدایی شامل مدارس آموزش ابتدایی، کلاس های آموزشی و جبرانی و هم چنین مدارس و کلاس هایی است که برای کودکان با نیاز به آموزش خاص( کودکان استثنایی) تاسیس می شود.
ساختار مراکز آموزش ابتدایی
تعداد معلمان زن
تعداد کل معلمان
تعداددختران ثبت نامی
تعدادکل ثبت نامی
تعدادمدارس
سال تحصیلی
95740
225852
3225259
6848083
51055
1990
99474
234961
3238599
6878923
50669
1991
100822
235721
3163808
6707725
49974
1992
102391
237943
3092337
6526296
49599
1993
101557
233073
3065485
6466648
48429
1994
101148
231900
3033082
6403300
48038
1995
94550
217131
3013550
6389060
46292
1996
اهداف دراز مدت آموزشی
از جمله مهمترین اهداف دراز مدت آموزش ابتدایی هماهنگ با اهداف دراز مدت و اصول اساسی آموزش ملی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- ایجاد دانش پایه، مهارت ها، نگرش ها و عادات لازم برای کودکان ترک به منظور تبدیل به شهروندانی خوب و پرورش آنان در راستای اخلاقیات.
2- آماده سازی کودکان ترک برای زندگی و آموزش در سطوح بالاتر و پرورش آنان در راستای علائق و استعداد هایشان.
اهداف کوتاه مدت آموزشی
از جمله مهمترین اهداف کوتاه مدت آموزش ابتدایی هماهنگ با اهداف دراز مدت و اصول اساسی آموزش ملی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- خلق محیط آموزشی تحقیقاتی،مولد و موثر که به دانش آموزان اجازه می دهد خواسته ها و احساسات خود را بیان کرده،نقاط ضعف و قوت خود و خانواده شان را شناسایی نموده واحساس مسئولیت خود را پرورش دهند.
2- خلق محیط های آموزشی و فوق برنامه که برای دانش آموزان ابزار لازم برای پیدا کردن دیدی وسیع و جامع نسبت به دنیا را فراهم کند.
3- تهیه برنامه ها برای این که دانش آموزان را از تکنولوژی های اطلاعاتی و مسائل اجتماعی و فرهنگی مطلع ساخته و آنان را افرادی چند بعدی و در حال پیشرفت دائمی در مسائل آکادمیک و اجتماعی و انسآن هایی با شعور بسازد.
4- وادار ساختن کودکان در فراگیری مهارت هایی که به آنان توانایی پذیرفته شدن در جامعه و محیط اطراف زندگیشان را می دهد.
به طورکلی ترمی توان گفت که هدف اصلی مقطع ابتدایی آموزش دانش و مهارتهای اولیه به کودکان،آموزش راه و رسم شهروند خوب بودن وآماده کردن آنها برای زندگی اجتماعی و مقاطع آموزشی بالاتر با درنظر گرفتن علایق،استعدادها و توانائی های دانش آموزان است.
برنامه های آموزشی
ازجمله مهمترین برنامه های آموزشی مراکز آموزش ابتدایی می توان به زبان ترکی، ریاضی، تعلیمات اجتماعی،علوم، علوم اجتماعی،حقوق مدنی و حقوق بشر،تاریخ جمهوری ترکیه، زبانهای خارجی، علوم مذهبی، فرهنگ و اخلاق، نقاشی- کاردستی، موسیقی، ورزش، حرفه و فن ،کمکهای اولیه و قوانین راهنمایی و رانندگی، فعالیتهای فردی و گروهی و دروس اختیاری اشاره نمود.مدت زمان هر کلاس40 دقیقه است.
پروژه های آموزشی
معرفی آموزش ابتدایی در قالب هشت سال آموزش پایه اجباری در تمامی مناطق کشور از برنامه سوم به بعد در نظر گرفته شد. این موضوع در پانزدهمین هیئت آموزش ملی پذیرفته شد. طبق قانون شماره 4306 آموزش ابتدایی به صورت اجباری در شکل دوره 8 ساله پیوسته در آمده و اجرای آن در سطح کشور شروع شد. بعد از این قانون "برنامه آموزش پایه" شروع شد. هم چنین "پروژه آموزش2000" برای کمک به دست یابی اهداف آموزش ابتدایی معرفی شد.پروژه های زیاد دیگری نیز با سرمایه گذاری موسسات خصوصی شروع شد و به طور مستمر ادمه یافت که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- پروژه آموزش 2000
به دلیل افزایش دوره آموزش ابتدایی تا 8 سال در راستای آموزش ملی، پروژه آموزش 2000 در کنار قانون 4306 به مرحله اجرا در آمد. اصول اساسی پذیرفته شده در این پروژه به شرح ذیل می باشد:
1- حذف (حالت دوشیفتی) برنامه مدارس دونوبته که درحال حاضر در بعضی مدارس شهر های بزرگ انجام می شود.
2- کاهش تدریجی دانش آموزان کلاس و رساندن آن به30 دانش آموز تا سال 2000
3- ، حمل و نقل دانش آموزان با اتوبوس از محل های کوچک به مدارس مرکزی تر در مناطقی که آب و هوا و وضع جاده مساعد است و مشکل امنیتی وجود ندارد، در جهت حصول کیفیت بالای آموزشی
4- فراهم سازی امکانات آموزشی برای دانش آموزان ساکن مناطق نامساعد آب و هوایی و مناطق دور افتاده از طریق مدارس آموزش ابتدایی شبانه روزی(YIBO) و مدارس پایه شبانه روزی (PIO) به هزینه دولت
5- حذف تدریج آموزشی دانش آموزان چند سطح در یک کلاس (به گونه ای که در روستا ها انجام می شود) با گسترش مدارس شبانه روزی
6- توزیع لباس، کیف، کتاب، و دفتر در میان دانش آموزانی که امکانات مالی کافی ندارد
7- تکمیل آموزشی رسمی از طریق روش های آموزش از راه دور
8- نصب آزمایشگاه های کامپیوتر در مدارس آموزشی ابتدایی و استفاده از این آزمایشگا ه ها برای آموزش به کمک کامپیوتر (CAE)
9- فراهم نمودن امکانات آموزش زبان برای کودکان به منظور آموزش حداقل یک زبان خارجی در سطح ابتدایی
10- مجهز کردن مدارس در راستای نیاز های عصر حاضر.
11 – فراهم نمودن امکانات و تسهیلات فعالیت فیزیکی در جهت رشد فیزیکی آنان در کنار رشد قابلیت های عقلی
12- فراهم نمودن موقعیت های آموزش از راه دور برای تمامی فارغ التحصیلان آموزش ابتدایی
2- پروژه آموزش بهداشت در مدارس
این پروژه در سال های تحصیلی99- 1995در10مدرسه ابتدایی کشور ازطریق هم کاریWHO، هیئت اروپایی، کمیته و وزرات بهداشت شروع شد. هدف پروژه آموزش راه سالم زندگی به کودکان و قادر ساختن آنان در فراگیری دانش و نظر ها در این مورد و حساس کردن آن ها به مخاطرات سلامتی و پیشرفت توانایی های تصمیم گیری آنان در رابطه با سلامتی خود و کمک به دیگران برای داشتن شخصیت بهتربوده است درآغاز سال تحصیلی1999- 1998تعداد مدارس تحت پروژه از15 مدرسه به25مدرسه افزایش یافت.
3- پروژه کمک اجتماعی در حمایت از آموزش 8 ساله ابتدایی
پروژه کمک اجتماعی به وسیله وزارتخانه آموزش در سال تحصیلی1998-98 به مرحله اجرا گذاشته شد تا از دست یابی به اهداف کوتاه مدت آموزشی ابتدایی و تکمیل دوره انتقالی با حداقل مشکلات اطمینان حاصل شود. از طریق این پروژه، لباس های مدرسه، کتاب های درس و امکانات آموزشی دیگر و هم چنین تغذیه دانش آموزان در برنامه الحاقی (ادغام مدارس روستایی) فراهم آمد.افرادی از وزارتخانه فوق، برای ارائه آموزش حقوق کودکان در سمینار آنتالیا حضور یافتند تا به ارائه این قبیل آموزش ها به افراد مبادرت نمایندتا خود این افراد به نوبه خود به دیگران آموزش دهند. این سمینار در قالب برنامه مشترک دولت ترکیه و سازمان یونیسف در سال تحصیلی 1999-2000 به مورد اجرا در آمد تا موضوع حقوق کودکان در برنامه های آموزش رسمی و غیر رسمی به صورتی سالمتر مطرح گردد.
4- پروژه KITGI
پروژه KITGI با عنوان پروزه بهبود جاده ها و خیابآن ها با هدف امنیت ملی عبور و مرور در دست اجراست تا وضعیت فعلی و توصیه هایی در مورد آموزش امنیت ترافیکی که قسمتی از آن با وام بانک جهانی پرداخت شده است را تحت پوشش قرار دهد.
5- پروژه هدایت حرفه ای دانش آموزان مدارس شبانه روزی حومه و روستا های کشور
این پروژه به عنوان نمونه در13 استان با تایید دفتر وزیر در 17 مارس 1999 انجام شد. هدف طرح فوق هماهنگ با قانون شماره 4306 تکمیل دانش و مهارت دانش آموزان مدارس ابتدایی شبانه روزی در جهت آموزش فرهنگ فن آوری و آشنایی آنان با مشاغل مختلف و تامین آتیه شغلی آنان است.
6- پروژه آموزش و پرورش بدون کیف
هدف از اجرای این پروژه، تکمیل آموزش و پرورش دانش آموزان مقاطع اول تا سوم ابتدایی است. طرح فوق به صورت نمونه طی سال96- 1995در42مدرسه ابتدایی15ایالت کشور به مرحله اجرا گذاشته شد. در سال تحصیلی98 -1997 این برنامه به 1875مدرسه در 66 استان گسترش یافت.
7- پروژه تهیه کتاب راهنمای معلمان
هدف این پروژه فراهم نمودن کتاب راهنمای معلمان برای راهنمایی آنان در اجرای سیاست دانش آموز محور در جهت هر چه فعال تر نمودن دانش آموزان در محیط آموزشی – یادگیری است.
سازمان یونیسف مبلغ28943 دلار امریکائی را به این پروژه تخصیص داده است.
علاوه برآن4400 دلار آمریکایی به صورت وام برای گسترش و تکمیل آموزش فنی، حرفه ای، مهارتی (از منابع مالی تحت قانون شماره 3418) انتقال یافته و پروژه با بودجه کل 33343 دلار امریکا به مرحله اجرا درآمد. قراردادی با گروه آموزشی دانشگاه سلیمان برای آماده سازی کتاب راهنمای معلمان امضاء شد. در نهایت کتاب راهنما در ژوئن- جولای سال1999 تکمیل و درسمینار تحولات آگوست 1999 به معلمان ارائه و نظرات آن ها در این مورد جمع آوری گردید.
8- طرح ادغام مدارس روستایی ابتدایی
از جمله مهمترین دلایل اجرای طرح فوق می توان از موارد ذیل نام برد:
1 ـ حصول اطمینان از امکانات و موقعیت های مساوی آموزشی و افزایش کیفیت آموزش با این حقیقت که وجود بخش های کوچک بسیاری درمناطق وسیعی در سراسر کشور، گسترش خدمات آموزش رامشکل ساخته است.درحالیکه فراهم نمودن خدمات آموزشی (مانند ساختمان مدارس و امکانات و معلم) برای تعداد زیادی از بخش های کوچک که در مناطق وسیعی گسترده اند، از نقطه نظر اقتصاد آموزش گران تمام می شود و تلاش برای کاهش هزینه ها باعث کاهش درکیفیت آموزش خواهد شد.مدارسی با تعداد کم دانش آموز که فاقد امکانات ساختمانی مناسب و معلم کافی هستند با توجه به خواست شهروندان در مناطق حومه ساخته شده است.
این مدارس نه تنها تربیت افراد متخصص مورد نیاز برای پیشرفت را به روش مورد نظر مشکل می سازند بلکه با اصل شرایط آموزش مساوی نیز منطبق نیستند. این روش کار در عوض کیفیت آموزش را کاهش و هزینه آموزش را بالا می برد. در نتیجه تلاش برای حصول اطمینان از موقعیت ها و امکانات مساوی آموزشی و بالا بردن کیفیت آموزش دلایل مهمی برای ادغام مدارس روستایی در آموزش ابتدایی بوده است.

2 ـ مهاجرت داخلی
عامل مهم دیگر در انتقال به ادغام مدارس در آموزش ابتدایی مهاجرت داخلی است. از سال 1980 مهاجرت از مناطق حومه به ایالت های مرکزی شروع شده که از جمله ایالت های فوق می توان از ایالات آدانا، آنکارا، آنتالیا، بورسا، لکل، استانبول، ازمیر، کوکالی و دیار کبروباتمن نام برد. از جمله استآن هایی که عمده مهاجرت از آنها صورت می گیرد می توان به آرتوین، کانگیری، ارزروم، کارس، ریز، سیواز، تونسلی اشاره نمود.
مهاجرت خصوصا از مناطق حومه به استآن های مرکزی، تعداد شاگردان را کاهش داده و باعث شده مدارس زیر ظرفیت خود مشغول کار باشند.
3 ـ تعداد زیاد بخش های مسکونی کوچک که در مناطق وسیعی گسترده شده اند.
درحالی که 35000 روستا در ترکیه وجود دارد، 44319 واحد مسکونی شبه روستا در اطراف این روستا ها وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق این مسکونی ها جمعیت خیلی کمی دارند. ارائه خدمات آموزشی به همه این مناطق مسکونی نیازمند استخدام تعداد بیشتری کارمند و در نتیجه صرف هزینه های بالاتری است. با پوشش دادن دانش آموزان این مناطق مسکونی کوچک با برنامه آموزش ابتدایی ادغام مدارس صرفه جویی بسیاری در نیروی کار و هزینه ها صورت می گیرد. علاوه بر این خدمات فضا های آموزشی فراهم شده در روستای مرکزی تحت برنامه الحاق مدارس به این روستا ها کمک می کند تا به مرور زمان بزرگ تر شده و باعث حذف مناطق مسکونی کوچک مستقر در مناطق وسیع می گردد.
آمار تحصیلی
نسبت کل ثبت نام در سراسر ترکیه برای سال تحصیلی 99 ـ 1998 حدود 2/92 درصد است که شامل 3/93 درصد برای پسران و 8/85 درصد برای دختران می شود.
نسبت خالص ثبت نام در سراسر کشور 5/87 درصد که 6/92 درصد برای پسران و 3/82 درصد برای دختران است. قبل از 1997 میزان ثبت نام در آموزش 5 ساله ابتدایی 8/99 درصد بود.
به دنبال قانون دوره اجباری 8 ساله ابتدایی که به معنای ترکیب دوره 5 ساله ابتدایی و دوره 3 ساله راهنمایی بود، نسبت ثبت نام در دوره 8 ساله آموزش ابتدایی در رابطه با نسبت پایین ثبت نام در آموزش مقدماتیمتوسطه (6 /69) پایین آمد. از طریق آموزش 8 ساله پیوسته ابتکارات بسیاری به روش قاطع برای افزایش شرکت درآموزش ابتدایی، برای افزایش ظرفیت آموزش ابتدایی و به طور خلاصه برای افزایش میزان ثبت نام صورت گرفت.دولت خط مشی گسترش آموزش ابتدایی 8 ساله برای آموزش پایه را تا رسیدن پوشش همگانی، بالا بردن کیفیت آموزش پایه و افزایش علاقه دانش آموزان به تحصیل در مدارس آموزش ابتدایی را رسم نموده است. براین اساس آماده سازی برنامه آموزش پایه در وزارت آموزش ملی و اجرای موفقیت آمیز این برنامه به صورت موظف در آمد.
مدارس شبانه روزی و مدارسی با امکانات سکونتی با هدف حصول اطمینان از دسترسی به خدمات آموزش ابتدایی در مناطق حومه و روستایی و شبه روستایی که فاقد مدرسه هستند و برای کودکان خانواده های فقیر ایجاد شده است. تمامی هزینه های دانش آموزان در این مدارس توسط دولت پرداخت می شود. مدیریت کل آموزش ابتدایی کشور برنامه آموزش ابتدایی الحاقی (ترکیب مدارس روستایی) را گسترش داده است. این برنامه با هدف حصول اطمینان از دسترسی به آموزش با کیفیت بهتر برای دانش آموزانی که در مناطق وسیع کم جمعیت زندگی می کنند و دانش آموزان مدارسی که از آموزش چند سطح دریک کلاس(مانند کلاس های روستایی) برخوردار می گردند، فراهم می آید.
فعالیت مدارس ابتدایی شبانه روزی محلی (CYIBO) و مدارس ابتدایی با پانسیون(PIO) مدارس ابتدایی شبانه روزی محلی و مدارس ابتدایی با پانسیون در سال 1962 بنا به اصل اول مقررات مدارس ابتدایی محلی تحت قانون آموزش وپرورش ابتدایی شماره 222 شروع شد. این اصل بیان می کند که مدارس محلی با تسهیلات روزانه و اقامت شبانه در جا هایی که چندین روستا نزدیک به یکدیگر یا در روستا هایی که خانه ها به صورت گروهی در منطقه وسیعی پراکند ه اند، ایجاد شود.گشودن مدرسه های
شبانه روزی بعدا براساس اصل 25 قانون پایه آموزش ملی شماره 1739 و اصل 9 قانون آموزش و پرورش ابتدایی شماره 222 ادامه پیدا کرد.تمامی هزینه های دانش آموزان مدارس شبانه روزی ابتدایی بوسیله دولت پرداخت می شود.آموزش در184مدرسه شبانه روزی محلی و117مدرسه ابتدایی با پانسیون در سال تحصیلی 99 ـ1998 ادامه داشت. علاوه بر آن 105 مدرسه شبانه روزی محلی و 11مدرسه ابتدایی با پانسیون و 39 خوابگاه در دست تاسیس است. علاوه بر این9 مدرسه ابتدایی شبانه روزی محلی و 10 مدرسه ابتدایی با خوابگاه به دختران اختصاص یافته تا از شرکت دختران خصوصا در مناطقی که مدرسه ندارند اطمینان حاصل شود. ساختن مدارس شبانه روزی بعد از این که قانون شماره 4306 به مرحله اجرا در آمد سرعت بیشتری گرفت چون این مدارس موظفند تسهیلات لازم برای آموزش با کیفیت بهتر را برای دانش آموزانی که در مناطق کم جمعیت که جمعیت به طور پراکنده در مناطق وسیعی گسترد ه اند فراهم سازند. هم چنین ظرفیت مدارس شبانه روزی کنونی افزایش یافت و دانش آموزانی که نمی توانستند بوسیله برنامه ادغام مدارس (ترکیب مدارس روستایی) پوشش یابند، بدون امتحان ورودی به این مراکز وارد شدند.
نرخ افت تحصیلی
نکته قابل توجه در بررسی میزان مردودی در کلاس های مختلف آن است که مردودی کلاس ششم حدود 7/12 درصد است. یکی از دلایل آن این است که دانش آموزان در تطبیق با برنامه متفاوتی که در شروع کلاس ششم اجرا می شود با مشکل روبرو هستند. جلوگیری از این مسئله با انتقال به آموزش پیوسته هشت ساله و حصول اطمینان از پیوستگی برنامه ممکن شده است. دومین دلیل برای این میزان بالای مردودی در کلاس ششم به دلیل روی کرد معلم است. دانش آموزانی که بطور معمول آموزش را از یک معلم در طول پنج ساله ابتدایی دریافت می کرد ه اند اما در این مرحله با معلمین گوناگون در کلاس های گوناگون روبرو می شوند. این وضعیت باعث کاهش میزان توجه مخصوص به شخص دانش آموز می شود.
این مشکل نیز با معرفی دوره 8 ساله پیوسته آموزش پیشگیری شده است. دانش آموزان با درس های مختلف و معلمین مختلف در کلاس چهارم آشنا شده و به تدریج با آن کنار می آیند و این گونه تاثیر منفی بر دانش آموزان به حداقل می رسد.
نرخ ابقاء تحصیلی در کلاس پنجم
نرخ ورودی به کلاس پنجم در مدارس دولتی سراسر کشور 8/98 درصد است. این میزان یرای پسران6 /98 درصد و برای دختران 99 درصد تخمین زده می شود. این میزان به دلیل این که اتمام حداقل چهار سال تحصیلی پیش نیاز باسوادی پایدار است از اهمیت زیادی برخوردار است. هم چنین با درنظر گرفتن این حقیقت که این میزان شاخص نیز "قدرت نگه دارنده مدرسه "است، مشاهده می شود که میزان افت تحصیلی تاکلاس پنجم پایین است. علاوه بر آن به واسطه اتخاذ سیاست آموزش اجباری تا سن 14 سالگی، از ترک تحصیل قبل از این سن جلوگیری شده است.
ضریب کار آیی
براساس داده های مدارس ابتدایی طی سال تحصیلی97ـ1996ضریب کارآیی6/66 درصدبوده است. به دلیل این که داده های مورد نظر خیلی قابل اعتماد نبود ه اند ارزش این شاخص پایین است. دانش آموزانی که بعد از دوره پنج ساله به مدارس خصوصی انتقال یافته اند در آمار ترک تحصیل آمده است. اینطور بنظر می رسد که تغییر ساختار سیستم فارغ التحصیلی در کنار انتقال به آموزش اجباری هشت ساله پیوسته در سال1997 و ابتکارات معرفی شده به سیستم آموزشی با هدف بهبود پیشرفت دانش آموزان اثرات مثبتی بر ضریب کار آیی داشته باشد.
ارزشیابی تحصیلی
طی3 سال اول دبستان دانش آموزان بر اساس فعالیتهای کلاسی ارزشیابی شده و طی سالهای چهارم و پنجم حداکثر دو آزمون کتبی برای ارزشیابی برگزار می شود.
درمرحله دوم آموزش ابتدایی(پایه های ششم تا هشتم ) حداقل دو آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی برای هر درس برگزار می شود . به دانش آموزی که این مقطع را با موفقیت به پایان برساند گواهینامه ای اعطامی شود . آموزش از راه دور
فعالیت مدارس از راه دور ابتدائی به هم راه آموزش ابتدائی اجباری 8 ساله پیوسته شروع شد.
آموزش ابتدائی از راه دور به منظور فراهم نمودن موقعیت آموزش برای تکمیل آموزش ابتدائی 8 ساله برای شهروندانی که در ترکیه یا خارج زندگی می کنند و مدرسه ابتدائی را تمام کرد ه اند اما به مدرسه متوسطه نرفته اند شروع شد. دبیرستانهای از راه دور نیز به افرادی خدمت می کنند که به دلایل متعدد نتوانسته اند درموسسات آموزش متوسطه رسمی شرکت کنندو سن رسمی آموزش را رد کرد ه اند.
علاوه بر این در سال تحصیلی96- 1995 برنامه آموزش حرفه ای از راه دور آغازشد. هدف از این ابتکار فراهم نمودن امکان آموزش برای شهروندانی بود که آموزش ابتدائی خود را به پایان رسانده بودند و به دلایل گوناگون نتوانسته بودند آموزش حرفه ای ببینند و هم چنین کمک به افرادی که نتوانسته بودند برای فرا گرفتن مهارت ها و علوم حرفه ای وارد مراکز آموزش عالی شوند. در کلاس های مربوطه، کلاس های نظری در موضوعات آموزش حرفه ای از راه دور برگزار شد, دانش آموزان از طریق امتحانات سیستم حرفه ای در امتحانات شرکت کردند. آنان در کلاس های نظری دیگر و کلاس های عملی در موضوعات حرفه ای که در دبیرستآن های حرفه ای در استآن های مختلف وجود داشت شرکت کرده و از طریق آموزش رو در رو در شب ها و تعطیلات آخر هفته در این کلاس ها شرکت کردند.در پایان دوره متوسطه از راه دور ,دیپلم متوسطه حرفه ای به دانش آموزانی که کلاس های مشترک را کامل نموده و امتیازات لازم برای فارغ التحصیلی را کسب نموده اند، اعطا می گردد.
آموزش استثنایی
سیاستهای آموزشی
از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی مراکز آموزش استثنایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- آموزش کودکان استثنایی از سنین آغازین کودکی
2- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به خانواده های برخوردار از کودک معلول
3- ارائه تمرینات منسجم جسمی و ذهنی به کودکان استثنایی
4- طراحی و اجرای برنامه های آموزش استثنایی فردی
5- ارائه آموزش اجباری پیش دبستانی به کودکان استثنایی
اصول و اهداف آموزشی
هدف از آموزش استثنایی تعلیم و تربیت کودکان 4 تا 18 ساله ای است که به دلیل شرایط خاص جسمی ، روحی ، روانی ، اجتماعی و بهداشتی شان نمی توانند از نظام آموزش عادی بهره برند. یکی از اصول اساسی آموزش استثنایی این است که افرادی که نیاز به آموزش استثنایی دارند تا حد امکان از محیط اجتماعی و طبیعی شان جدا نگردند .از این رو ، اقداماتی انجام شده تا این کودکان در مدارس عادی تعلیم ببینند یا به عکس در مدارس عادی امکانات آموزش استثنایی برای چنین کودکانی فراهم آید تا این کودکان بتوانند در کنار همسالان خود از فرصتهای آموزشی و اجتماعی فراهم شده بهره گیرند.
موسسات آموزش استثنایی
این کلاس ها در کنار مدارس ابتدایی عادی برای دانش آموزان ناشنوا ، نابینا و عقب افتاده ذهنی ایجاد می شوند .طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی 92-1991، 159849 دانش آموز در 873 مدرسه ویژه با 8574 معلم تعلیم دیدند .در همین مدت 1813 دوره خاص و 813 درس آموزش خاص نیز وجود داشت . در این دوره های بالغ بر 227789 دانش آموز حضور داشتند.
این مدارس ، با هدف آموزش معلولان جسمی و روحی و نیز افراد داری استعداد بالا برای قادر ساختن آنها در تبدیل شدن به اعضای مفید جامعه و دست یافتن به یک شغل ، تاسیس شده اند .
در این مدارس که کلاسهای روزانه و مسکن و غذا را برای دانش آموزان فراهم می کند ، تحصیل به صورت رایگان است . طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی 92-1991، بالغ بر 952382 دانش آموز در گروه سی تا 18 سال که آموزش خاصی نیاز داشتند ، 17574 نفر در مدارس خاص و 5084 نفر در مدارس عادی جای گرفتند که در اینصورت آنها توانستند با سایر کودکان ادغام شوند .
آموزش پایه
برنامه آموزش پایه شامل طیف وسیعی از فعالیت ها با هدف افزایش سطح و کیفیت آموزش ابتدایی، افزایش توجه عمومی به امر آموزش ابتدایی و بالا بردن سطح مدارس آموزش ابتدایی برای تبدیل شدن به مراکز یاد گیری برای سطوح مختلف جامعه می باشد.
اهداف کوتاه مدت آموزشی
از جمله مهمترین اهداف کوتاه مدت آموزش پایه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- گسترش آموزش هشت ساله ابتدایی
2- بالابردن کیفیت آموزش ابتدایی
3- کار آمد کردن سیستم آموزشی که از مهمترین آن میتوان به فعالیت های مورد نظر ذیل اشاره نمود:
1- نصب آزمایشگا های کامپیوتر در تمامی مدارس ابتدایی
2- اطمینان از این که تمامی آموزگاران و بازرسان آموزش ابتدایی سواد کامپیوتری دارند
(ارائه برنامه های آموزشی با کمک کامپیوتر )
3- آموزش 18000 معلم کامپیوتر
4- تاسیس ساختمان و مدارس برای 3500000 دانش آموز جدید در سطح کشور
5- تجدید و احیاء35000 مدرسه آموزش پایه در مناطق حومه
6- برگزاری کلاسهای آموزش های ضمن خدمت مداوم برای معلمان، بازرسان و مدیران
7- استخدام 1500 بازرس جدید
8- فراهم نمودن کتاب های درسی رایگان برای خانواده های نیازمند
9- تدارک امکانات آموزشی برای 30700 مدرسه حومه و مناطق فقیرنشین
10- فراهم سازی امکانات آموزش ضمن خدمت برای معلمین، بازرسین و مدیران
11- احداث کتابخانه های مرکزی در مدارس ابتدایی
12- احداث کتابخانه های کلاسی در مدرسه های روستایی
13- انتشار و توزیع کتب مرجع در میان دانش آموزان
14- فراهم سازی امکانات دفتری برای کادر مدارس
15- فراهم سازی امکانات کمک آموزشی برای دانش آموزان
از طریق کار هماهنگ مدیر کل آموزش ابتدایی و بخش آموزش ، فرم نتیجه ارزیابی احتیاجات و امکانات آموزشی به 80 استان کشور فرستاده شد. این فرم ها در راستای نیاز های مدارس ابتدایی حومه و مدیریت مرکزی مدارس ابتدایی تکمیل گردیده و به مدیر کل آموزش ابتدایی برگردانده می شود. هم چنین در برنامه فوق، جمع کردن اعانه برای دانش آموزان نیز برنامه ریزی شده است. از این رو، در این مورد مذاکرات با سازمآن های دولتی علاقه مند ادامه دارد.
فعالیت دیگر"بخش آموزش" در رابطه با آموزش ضمن خدمت تحت برنامه آموزش پایه می باشد. سمینار آموزش ضمن خدمت در این ناحیه برنامه ریزی شده تا2856 بازرسی آموزش را با کامپیوتر آشنا کند. زمان این فعالیت در مناطق مشخص به عهده استآن ها گذاشته شده و مکاتبات مربوط به برنامه ها و لیست مربوط به اتمام برنامه تا پایان آوریل به بخش آموزشی ضمن خدمت ارسال می گردد.
ارتقاء کیفی آموزش پایه
از جمله مهمترین فاکتورهای ارتقاء کیفی آموزش پایه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
-تبدیل آموزش دو نوبته به برنامه آموزش عادی
-پایان دادن به آموزش چند پایه ای (مانند کلاس های روستایی که دانش آموزان چند پایه در یک کلاس با یک معلم می نشینند)
– گسترش برنامه ادغام مدارس روستایی و مدارس شبانه روزی در سراسر کشور
– رسیدن به میزان ثبت نام صد درصد در مدارس ابتدایی
– کاهش تدریجی کلاس هایی با 30 دانش آموز در هر کلاس تا پایان سال 2000
– داخل کردن فن آوری اطلاعاتی در برنامه های آموزشی
– طراحی و تدوین مطالب جدید درکتاب های درسی
– فراهم نمودن آموزش های ضمن خدمت برای کادر آموزشی
– حمایت از دانش آموزان خانواده های بی بضاعت از طریق تخصیص کمک مالی در جهت افزایش نرخ تحصیلی آنان به آموزش پایه 8 ساله
ارزیابی تحصیلی
تجزیه و تحلیل بازده تحصیلی برنامه آموزش پایه ,ابزاری اساسی در بررسی اجرای برنامه و پیشرفت کیفی آن خواهد بود.در این راستاMEB به انجام تحقیقی از 70000 دانش آموز 500 مدرسه ابتدایی مبادرت نموده است. هدف از این کار بررسی سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در4 زمینه ترکی , علوم طبیعی، ریاضیات و علوم اجتماعی بوده است. گفتنی است که تحقیق فوق از سال 1999 بریادگیری کامپیوتر و زبان خارجی نیز مشتمل می گردد.
بخش ارزیابی پیشرفت و تحقیقات آموزشی(EARGED)
از جمله مهمترین وظایف بخش ارزیابی پیشرفت و تحقیقات آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1. طراحی سوالات امتحانی بوسیله بخش ارزیابی و هماهنگ با تجزیه و تحلیل دقیق مطالب درسی
هر سوال در مرحله آماده سازی حتی در کوچک ترین جزئیات مورد مباحثه قرار می گیرد. پیشرفت دانش آموز که بوسیله سوال سنجیده می شود به وضوح توصیف و مشخص شده است. سوالات نه تنها شامل سوالات چهار جوابی شده بلکه سوالت تشریحی را نیز شامل می شود,که دانش آموز برای جواب دادن به آن ها مجبور به نوشتن می شود. بنابراین سعی بر این بوده که تمامی اطلاعات مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموز مشخص شود.
2. آزمون سوالات بر روی گروهی انتخابی از دانش آموزان
تجزیه و تحلیل آماری در مورد هر سوال در این مرحله با دقیقترین جزئیات انجام و سوالاتی که به نظر مشکل می رسند در امتحان اصلی قید نمی گردد. در نتیجه با معین شدن مشخصات فنی سوالات ,کیفیت سوالات افزایش می یابد.
دو خصوصیت فنی که در امتحانات بین المللی مطرح می شود بوسیله این امتحانات تا حد امکان ارضا شده است که از آن جمله می توان به دو خصوصیت ذیل اشاره نمود:
الف) نمره امتحان بیان کننده پیشرفت دانش آموز با حداقل خطا باشد
ب) آیا نمره امتحان در واقع انعکاس جنبه های گیرایی مورد نظر در امتحان هست یا نه.
3. بررسی پیشرفت دانش آموز به عنوان موضوعی چند بعدی نه یک بعدی و تهیه سوالات امتحانی بر این مبنا
به عنوان مثال در درس علوم طبیعی , درکنار سوالاتی که دانش آموز می تواند با استفاده از حافظه خود به آن ها جواب دهد ,گروه های دیگری از سوالات نیز مطرح می شود تا مشخص شود که آیا دانش آموز قادر است معنای یک نمودار را بدرستی در یابد یا متغیر های کنترل را در یک آزمایش تشخیص دهد.به همین صورت در امتحان درس ترکی ,مهارت های عقلی دانش آموز مانند درک یک متن یا فهمیدن یک موضوع یک متن در کنار دانش وی از دستور زبان و معنی لغت سنجیده می شود.در پایان, گروه های متفاوت سوالات به طور جداگانه در هر گروه مورد بررسی قرار می گیرد و به این گونه نقاط قوت و ضعف دانش آموز در مهارت های ذهنی متفاوت کشف می شود. در کنار امتحانات بخش ارزیابی، هم چنین یک بررسی به وسیله فرم سوالات انجام می دهد تا اطلاعات مشخص را در مورد ساختار خانوادگی دانش آموز , نگرش آن ها, عادات مطاله در آنان نحوه درس خواندنشان را به دست آورد. این اطلاعات با نمره امتحان مورد استفاده قرار می گیرد و به این گونه عوامل تاثیرگذار بر سطح فراگیری تحصیلی دانش آموز مشخص می شود.
4. برگزاری امتحانات در شرایطی کاملا استاندارد
اطلاعات جمع آوری شده از طریق بررسی و سوال از دانش آموزان طرحی کلی از ساختار خانوادگی دانش آموزان را بدست می دهد ,فعالیت های درون کلاسی آن ها مشخص شده وافکار و عقاید شان در مورد درس های علوم طبیعی فهمیده می شود. چنین اطلاعاتی هیچ گاه با چنین جامعیتی در مورد هیچ برنامه امتحانی دیگر جمع آوری نشده است.
آمار تحصیلی
نرخ افت تحصیلی
این شاخص براساس داده های مدارس دولتی برای سال تحصیلی 97 ـ 1996 محاسبه شده است. هنگامیکه ارزش شاخص بررسی شد مشاهده شد که میزان متوسط تکرار یک کلاس از کلاس اول تا پنجم در سراسر کشور 7/5 درصد است. این میزان برای مذکر ومونث فرقی نمی کند. میزان تکرار کلاس برای کلاس هشتم 7/2 درصد در کل (برای دختر و پسر)1/2 درصد برای دختران و 1/3 برای پسران است.
نسبت دانش آموزان به معلمین
تعداد دانش آموزان به معلمین در سال تحصیلی 99 ـ 1998 بطور متوسط1 معلم برای 30 دانش آموز در تمام کشور محاسبه شده است. گفتنی است که این تعداد در بخش خصوصی بر1 معلم برای 17 دانش آموز بالغ می گردد.مطالعاتی برای پایین آوردن این مقدار در بخش دولتی و حصول اطمینان از پخش عادلانه معلمین در دست انجام است.
این تلاش ها شامل برنامه هایی برای استخدام 150000 معلم، بازرس و کادر اداری مدرسه توسط وزارت آموزش ملی به عنوان بخشی از برنامه آموزش ملی، در جهت افزایش میزان ثبت نامی آموزش پایه می شود. در این راستا، MEB و دانشگاه ها به منظور بالابردن کیفیت آموزشی معلمین با یکدیگر هم کاری می کنند.گروه آموزشی به منظور جوابگویی به نیاز به معلمین جدید در برنامه آموزش پایه دوباره سازماندهی شده است. ابتکاراتی شامل معرفی اموزش نوین انگلیسی توسط هیئت آموزش عالی، آموزش پیش دبستانی و درجه بندی آموزگاران در حالیکه معلمین اضافی آموزش متوسطه به مقطع ابتدایی انتقال یافته اند صورت گرفته است. انتظار می رود که این ابتکارات حدود 30000 معلم اضافی در 1998 و 50000 در 1999 و 70000 در سال 2000 را به هم راه داشته باشد در این بین 17000 اموزگار داوطلب برای آموزش ابتدایی هر ساله از برنامه های تربیت معلم فارغ التحصیل خواهند شد.
MEB هم چنین تدبیراتی اتخاذ کرده که این امکان را برای آموزگاران بازنشسته فراهم می کند تا بطور داوطلبانه به خدمت باز گردند.
MEB همزمان در جریان ایجاد تغییراتی چند در سیاست های کادری خود است تا از توزیع منطقی آموزگاران اطمینان حاصل کند. انگیزه هایی نیز برای جذب معلمین جهت تدریس در مناطق فقیر و حومه فراهم شده است. در این راستا، قانون پرداخت اضافه حقوق متناسب با افزایش "بدی آب و هوا "بین60 تا 150 درصد بوسیله دولت تصویب شده است.

آموزش معلمان
ساختار آموزشی
در ترکیه کالجهای تربیت معلم، به سه دسته تقسیم می شوند؛ برخی موسسات تربیت معلم، طی یک دوره 2 ساله معلمین را جهت تدریس در مدارس ابتدائی تعلیم می دهند. موسسات تربیت معلم سه ساله آموزگاران را برای مدارس متوسطه آموزش می دهند و موسسات تربیت معلم چهار ساله کار تربیت معلمین برای تدریس در لیسه ها را به عهده دارند. دانشجویان کالجهای تربیت معلم، در سطوح بالاتر دروس تخصصی در مراکز دانشگاهی مقتضی و واحدهای روش تدریس را در مراکز تربیت معلم عالی می گذرانند.
برنامه های آموزشی
معلمان مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ملزم به گذراندن یک دوره تحصیلی چهار ساله در دانشگاه و اخذ مدرک لیسانس می باشند .این برنامه شامل واحد هایی در رشته های تخصصی دانشجویان ، آموزش روشهای تدریس و مدرک تدریس می باشد .معلمان دبیرستانهای فنی و حرفه ای یک برنامه آموزش فنی را در یک مرکز دانشگاهی آموزش فنی می گذرانند و بعد از پایان دوره مدرک لیسانس دریافت می دارند . تا اوایل دهه 1990 این مدرک با نام " مدرک فنی آموزش عالی " شناخته می شد .
به طور کلی می توان گفت که کلیه معلمان( ابتدایی و بالاتر) باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. کسانی که متقاضی تدریس در مدارس هستند باید دوره های آموزش اولیه، آموزش تدارکاتی و برنامه های تدریس عملی را بگذرانند ، که طول این دوره ها از سه تا ده ماه متغیر است . در دوره تدریس عملی ، افراد زیر نظر یک معلم ارشد تدریس می کنند .
ارتقاء تحصیلی
دوره های تربیت معلم 2 و سه ساله بوده و برای ارتقاء شغلی لازم است معلمان آموزشهای از راه دور با همکاری دانشگاهها را بگذرانند . معلمها می توانند از طریق مدارس عالی تربیت معلم مدارک تکمیلی را دریافت کنند .
مدت زمان تدریس به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی
مقطع ابتدایی : 5 سال اول = 30 ساعت در هفته
مقطع مقدماتی متوسطه سال 8-6 = 24 ساعت در هفته
مقطع تکمیلی متوسطه : 15 ساعت در هفته
آموزش معلمین ابتدایی
برخورداری معلمین مدارس ابتدایی از یکی از2 شرایط ذیل در نظام آموزش ملی کشور ترکیه الزامی است:
الف) برخورداری ازصلاحیت های آموزشی مورد نیاز
ب) برخورداری ازصلاحیت تدریس مطابق با استاندارد های ملی
از نظر این حقیقت که معلمین آموزش ابتدایی حداقل برنامه دوره چهار ساله را تکمیل نمود ه اند و صلاحیت های آموزش را از طریق آموزش های ضمن خدمت همان طور که مورد نیاز استاندارد های ملی است گذراند ه اند تمامی معلمین در شاخص های نهم و دهم آورده شد ه اند بنابراین این شاخص ها را می توان صددرصد اعلام کرد. در سال های گذشته بسیاری از معلمین که فارغ التحصیل برنامه های کمک معلم بودند برنامه های جبرانی را برای بالابردن صلاحیت های آکادمیک خود تا مرحله معلمی گذراند ه اند.
در صورتیکه تمامی معلمان هم این برنامه های جبرانی را نگذرانده باشند، نسبت آنان به کل از آنجا که بسیار کم بود در نظر گرفته نمی شود و این معلمین همگی حداقل ده سال تجربه معلمی دارند.
صلاحیت های معلمین آموزش ابتدایی برطبق استاندارد های ISCED از این قرار است:
صلاحیت های آکادمیک معلمین آموزش ابتدایی
صلاحیت های مکسوبه
سطح آموزش
طول آموزش
ساختار آموزشی
مقطع آموزشی
مدرک آموزگاری آموزش ابتدایی
عضو آموزش
4سال
موضوعات کلی عمومی مطالعات حرفه ای، تجربه آموزگاری
آموزش ابتدایی(سن 6 تا 10)
مدرک آموزگاری آموزش ابتدایی (مدرک آموزگاری درس خاص)
عضو آموزش
4 سال
موضوعات کلی عمومی مطالعات حرفه ای، تجربه آموزگاری
آموزش ابتدایی(سن 6 تا 10)
در برنامه آموزش پایه، ارائه آموزش کامپیوتر به آموزگاران از جمله فعالیت هاییست که برای گسترش افق آموزش پایه در نظر گرفته شده است. تعداد آموزش دهندگان به معلمین بیش از 1500 نفر بوده و تعداد معلمین که از طریق کلاس های آموزش کامپیوتر که بوسیله این آموزش دهندگان در استآن های مختلف آموزش دید ه اند از مرز 100000 نفر گذشته است. با استفاده از تجربیات آموزشی معلمین و دانش آموزان به کمک فن آوری های کامپیوتر، برنامه هایی برای آموزش های ضمن خدمت در آشنایی با کامپیوتر طراحی گردیده است. این برنامه ها معلمین سراسر کشور را تا سال 2000 پوشش می دهد.
اولویت استفاده از آزمایشگاههای فعلی کامپیوتر با معلمین آموزش ابتدایی و معلمینی است که به ارائه خدمت در تمامی استآن ها مبادرت می نمایند.
در راستای کار برنامه ریزی شده، اداره کنندگان و معلمینی که در دو دبستان ابتدایی منتخب هر منطقه و استان خدمت می کنند تا پایان سال 1998 آموزش کامپیوتر خواهند دید. چون این مسئله دارای اولویت است تمامی معلمین، بازرسان و کادر اداری که در تمامی سطوح آموزشی در سراسر کشور خدمت می کنند تا پایان سال 2000 در کار با کامپیوتر تبحر خواهند یافت.
آموزش معلمین مدارس متوسطه
معلمین مدارس متوسطه نیز در دانشگاه ها آموزش دیده و به احراز مدرک کارشناسی نائل می آیند.
آموزش اساتید دانشگاهی
بر طبق قانون آموزش عالی موسسات اموزش عالی مسئول آموزش هیئت علمی خود چه در کشور وچه در خارج از کشور هستند. قواعدگوناگونی برای ارتقاء اعضاء هیئت علمی وجود دارد.
آموزش ضمن خدمت
اهداف آموزشی
هدف این دوره، برنامه ریزی و مدیریت برای اهداف آموزشی و اجرای مناسب برنامه های آموزش معلمان می باشد. وزارت آموزش و پرورش معلمها را برای شرکت در این دوره ها انتخاب می کند . این افراد از بین افرادی که ثبت نام کرده اند انتخاب می شوند . طول هر دوره از 3 تا 90 روز متغیر است.
ارزیابی پیشرفت تحصیلی
آموزش های ضمن خدمت میبایست بوسیله بازرسان در سطح استانی براساس مقیاس های طرح شده بوسیلهMEB اداره شود.آموزش ها باید شامل روش های آموزشی،ارزیابی تحصیلی،شرکت جمعی،اداره کلاس و مطالب تکمیل شده از طریق برنامه های راهنمای آموزشی در مراکز آموزشی باشد.
شرکت اولیا در فعالیت های مدرسه نیز باید در این برنامه ها مورد استفاده قرار گیرد. این آموزش دو هفته ای با حضور بازرس ها در مدارس مناطق روستایی و برگزاریسمینار های ماهیانه تکمیل می گردد.
هدف آموزش کادر اداره کننده درمدیریت استانی آموزش ملی و کادر اداری مدرسه، بهبود قابلیت های تصمیم گیری، شرکت اولیا و جامعه در کار های مدرسه، بهبود سطح حرفه ای معلمین و بالا بردن قابلیت های اداره کردن مدرسه است.درحال حاضر M E Bیک سری کلاس های آموزش ضمن خدمت برای کادر اداری مدارس در خصوص آموزش برنامه ریزی، ارتباطات، آموزش مدیریت و استفاده از فن آوری در مدرسه را برقرار کرده است. این برنامه هم چنین به دلیل کمبود معلمین مشاور که در حال حاضر فقط در یک درصد از مدارس شهری خدمت می کنند مسئله را مورد توجه قرار می دهد. این کار بوسیله افزایش آگاهی تمامی کادر وخصوصا کادر مدارس که معلمین مشاور در آن خدمت نمی کنند صورت می گیرد.
نظام آموزشی دوره جمهوری تا حال حاضر
به موجب نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه در سال 1924 م کلیه مراکز و موسسات آموزشی تحت کنترل و نظارت متمرکز وزارت آموزش قرار گرفته، و آموزش مقدماتی نیز برای همگان بطور رسمی اجباری و رایگان اعلام شد. مدارس مذهبی نیز تعطیل و جایگزین شده و از حیطه مدیریت مذهبی خارج گردیدند. قوانین بعدی، امکان تاسیس مدارس تخصصی از سوی برخی وزارتخانه‏ها را میسر نمود.
مدارس خصوصی نیز، به تعداد محدود، و تحت نظارت کامل وزارت آموزش دائر گردیدند. در همان سال، سازماندهی مراحل آموزشی تغییر یافت و سیستم 5 ـ3 ـ3 مقرر شد. دوره مدرسه ابتدایی از6 سال به 5 سال تقلیل یافته و "لیسه" فرانسه بطور رسمی بصورت مدلی بر آموزش متوسطه در نظر گرفته شد که به دو دوره سه ساله تقسیم می‏شد. تصفیه زبان ترکی نیز با قاطعیت بیشتری دنبال گردیدند.
از دیگر اقدامات این دوره موارد ذیل را می توان برشمرد:
1- در دبیرستانها به تدریس زبان انگلیسی اهمیت داده شد.
2- کلیه مدارس از دبستان تا دانشگاه مختلط گردید، بااینحال دبیرستانهای دخترانه و پسرانه جداگانه هم وجود داشت.در دانشگاهها استادان خارجی بیشتری استخدام شدند.
3- در سراسر ترکیه کلاسهای اکابر شبانه و عصرانه جهت آموزش حروف جدید ترکی، حرف صنعتی و زبانهای خارجی دائر گردید.
4- جهت ایجاد ارتباط لازم میان اولیاء و دانش آموزان با مدارس، اتحادیه‏هایی تشکیل شد.
5- در سال 1931م حزب جمهوریخواه خلق، تنها در شهرها مراکزی را به نام "خانه مردم" جهت آموزش اصول کمالیسم تاسیس نمود. فعالیت این خانه ها در زمینه های زبان و ادبیات، هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، ورزش، تعاون اجتماعی، تشکیل کلاسها و دوره‏های آموزشی، کتابخانه و انتشارات بود. هر کس اعم از اعضاء حزب با غیر از اعضاء می توانست از تسهیلات این خانه‏ها بهره‏مند گردد. بعدها مراکز نیز با عنوان "اتاقهای مردم" در شهرها و روستاهای کوچکتر سازماندهی شد.
در سال 1950م ، 478 خانه مردم و حدود 4325 اتاق مردم در سراسر ترکیه وجودداشت که به عنوان مراکز اجتماعی، بطور عمده در زمینه توسعه فرهنگی، آموزشی و تفریحی فعالیت می‏کردند.
ساختارآموزشی
به موجب قانون اصول آموزش ملی شماره1739، سیستم آموزش ملی ترکیه شامل دو قسمت اساسی به نام آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی است.
آموزش رسمی
آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه ای است. سیستم مدرسه ای آموزش ملی ترکیه شامل چهار سطح ذیل است:
1ـ آموزش پیش دبستانی
2ـ آموزش ابتدایی
3ـ آموزش متوسطه
4ـ آموزش عالی
آموزش غیر رسمی
آموزش غیر رسمی،سیستم آموزش و پرورشی را پوشش می دهد که موقعیت های شغلی برای شهروندانی فراهم می کند که هیچ گاه آموزش رسمی نداشته اند یا دریکی ازسطوح ازآموزش رسمی هستند یا آموزش رسمی را ر ها کرد ه اند.
به طور کلی می توان ساختار نظام آموزشی کشور ترکیه را در قالب ذیل خلاصه نمود:
آموزش پایه
طول برنامه به سال : 8 سال
سطح سن از : 6 تا 14 سال
آموزش متوسطه
طول برنامه به سال : 4 سال
سطح سن از : 14 تا 18 سال
متوسطه عمومی
طول برنامه به سال : 3سال
سطح سن از : 14 تا 17سال
متوسطه فنی
طول برنامه به سال : 4 سال
سطح سن از : 14 تا 18سال
متوسطه حرفه ای
طول برنامه به سال : 3 سال
سطح سن از : 14 تا 17 سال
وضعیت فعلی آموزش طی سال تحصیلی 2000 – 1999
سطوح آموزشی
تعداد مدارس
تعداد دانش آموزان
تعداد معلمان
پیش دبستانی
9882
251596
15696
ابتدایی
43324
10053127
324924
متوسطه
6168
2444407
143469
متوسطه عمومی
2663
1506379
70249
متوسطه فنی و حرفه ای
3505
938028
73220
کلیه آموزشهای رسمی
59374
12749130
484089
آموزش غیر رسمی
6531
2978799
48506
جمع کل
65905
15727929
532595
نهادهای آموزشی
در مقطع پیش دبستانی 9 هزار مربی و معلم در 5 هزار باب مرکز پیش دبستانی به تربیت 150 هزار دانش آموز مشغول هستند. اما در مقاطع دبستان تا پایان دبیرستان تا سال 1997میلادی یعنی پیش از تغییر نظام آموزشی ترکیه از سیستم آموزشی 11 ساله (3+3+5= دبیرستان + راهنمایی+ دبستان) به سیستم (3+8= دبیرستان + ابتدایی) وضعیت بدینصورت بوده است که 7 میلیون دانش آموز ابتدائی در بیش از 50 هزار دبستان، 3 میلیون دانش آموز راهنمایی در 9 هزار مدرسه و 2 میلیون دانش آموز متوسطه در 5 هزار دبیرستان به تحصیل مشغول بوده‏اند.
همچنین در یکهزار باب مدرسه فنی و حرفه‏ای دوره راهنمایی حدود 500 هزار دانش آموز و در بیش از 2500 باب، مدرسه فنی و حرفه‏ای دوره متوسطه حدود یک میلیون دانش آموز به تحصیل اشتغال داشته‏اند. لازم به ذکر است بنا بر آمار مندرج در مطبوعات ترکیه هر ساله 5/1 میلیون نفر به جمع دانش آموزان این کشور افزوده می‏شود، بطوریکه باید برای این عده 12250 باب مدرسه جدید آماده شود، از اینرو به علت افزایش جمعیت و نبودن مدرسه، مسئولان ناچار شده‏اند در 10333 مدرسه سیستم آموزش دو نوبتی را به اجرا درآورند.
نهادهای آموزش مذهبی
آموزش مذهبی در ترکیه در سه رده دانشکده الهیات، مدارس قرآنی و مدارس مربوط به آموزش طلاب و وعاظ (مدارس امام خطیب) ارائه می گردد.
همه این مدارس از دهه 50 به بعد گسترش یافته‏اند. در حال حاضر مجموعه گروههای الهیات در 18 دانشگاه ترکیه ایجاد شده است. در مجموع 4925 مدرسه قرآنی وجود دارد که دارای 5295 مدرس، 176892 طلبه و 52028 دانش آموز در کلاسهای شبانه هستند. شمار کودکانی که در دوره‏های تابستانی این مدارس درس می خوانند به 443،326،1 نفر می‏رسد. حقوق و مزایای مدرسین با دولت و تامین سایر هزینه ها با خودمدارس است. مدارس امام خطیب نیز تا پیش از اجباری شدن 8 سال آموزش ابتدائی شامل بیش از 500 باب مدرسه آموزش دینی دوره راهنمایی با 300 هزار دانش آموز و بیش از 400 مدرسه آموزش دینی دوره متوسطه با 200 هزار دانش آموز بوده اند. لازم به توضیح است در این مدارس علاوه بر دروس مدارس عمومی، دروس عربی، قرآن، مسائل و احکام مذهبی تدریس می گردد.
طرح های آموزشی
از جمله مهمترین طرحهای آموزشی حال حاضر کشور ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- طرح فراهم سازی امکانات و ابزار آموزشی
برنامه فوق با هدف بهبود تحصیلی مدارس روستایی غیر مجهز , بسته های آموزشی را برای تمامی مدارس روستایی در سال تحصیلی99-1998 فراهم می کند. و در سال تحصیلی 2000-1999 مجموعه ای از کتاب های درسی به تمامی مدارس روستایی فرستاده خواهد شد.
2- طرح اعطای کمک های اجتماعی به دانش آموزان
از طریق این طرح , برنامه کمک فعلیMEB حمایت شده و گسترش خواهد یافت تا حضور در مدرسه و طرز عمل دانش آموزان کم درآمد بهبود یابد.درحال حاضرMEB روپوش مدرسه ای دانش آموزان مدارس حومه و روستایی و دانش آموزان فقیر در مدارس طرح ادغام را فراهم می کند. اینکار با استفاده از مدارس حرفه ای زنان و مراکز آموزش بزرگ سالان انجام می شود.
طرح های توسعه آموزشی
از جمله مهمترین طرح های توسعه آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- هفتمین طرح 5 ساله توسعه
اهداف کوتاه مدت
آموزش در اولویت اول برنامه هفتم با هدف عقب نماندن از تغیرات جهانی است. جمعیت جوان تحصیل کرده بزرگ ترین امتیاز ترکیه در دهه اول قرن بیستم با توجه به دو موضوع افزایش توان رقابتی کشور و پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد بود. از جمله مهمترین اهداف کوتاه مدت برنامه پنج ساله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– پرورش شهروندانی آزاد و با اعتماد به نفس و آگاه به مسئولیت هایشان در قبال جمهوری ترکیه به عنوان کشوری آزاد , دمکراتیک و دارای حقوق قانونی برای عصراطلاعات
– بهبود سطح آموزش نیروی کار برای افزایش قدرت رقابتی بین المللی
– طرح و برنامه ریزی دوباره برنامه ها و مطالب درسی , تکنیک ها و روش های آموزشی و پرورشی با روی کردی آزاد و مردم سالارانه در مورد استاندارد های جهانی
– رسیدن به میزان ثبت نام 16 درصد آموزش پیش دبستانی ، نرخ 100 در صدی آموزش ابتدایی , 75 درصدی آموزش متوسطه و 31 درصدی آموزش عالی تا پایان برنامه هفتم
– همسطح کردن تفاوت های داخل منطقه ای در پوشش و کیفیت آموزش و پرورش در تمامی سطوح برای حصول اطمینان از برخورداری همگانی از موقعیت هاو تسهیلات آموزشی بهتر
– برقرار کردن سیستم موثر ارزیابی و هدایت آموزشی از کلاس ششم تا هشتم
– طرح ریزی دوباره در مورد درس دادن به زبا ن خارجی در تمامی سطوح , و گذاشتن تکیه بر ایجاد محیطی که برای بهبود تاثیر گذاری دستور العمل زبان خارجی مفید باشد به جای آنکه دروس به زبان خارجی تدریس شود.
– دوباره سازی آموزش متوسطه تا از تقاضای بالا برای آموزش عالی کاسته شود
– بالا بردن سطح آموزش های فنی حرفه ای غیر رسمی تا سطح استاندارد های جهانی
– انتقال به سیستم تعادلی در آموزش فنی حرفه ای و تصحیح مطالب درسی متناسب با این سیستم
– برقراری سیستم امتحانی و اعطای گواهینامه هماهنگ با استاندارد های تعیین شده مشاغل و تاسیس موسسه استاندارد های شغلی
– افزایش منابع تخصیص یافته به آموزش به منظور پرورش نیروی کار با صلاحیت بهتر و افزایش نیروی مولد و هم چنین فعال کردن منابع بخش خصوصی و حصول اطمینان از استفاده منطقی از این گونه منابع
– حصول اطمینان از افزایش شرکت بخش خصوصی درتلاش برای پرورش نیروی کار با صلاحیت های مورد نیاز اقتصاد
– در نظر گرفتن اهمیت فراینده سلامتی , آموزش , تحقیقات علمی , جهانگردی و بخش های حافظ محیط زیست و تاکید بر پرورش نیروی کار با صلاحیت برای این بخش ها
– برقراری ساختاری انعطاف پذیر در مورد آموزش رسمی تا گروه های زیادی از جمعیت مهارت ها و دانش های مورد نیاز خود را از این طریق فراگیرند
– تشویق دانش آموزان موفق و با استعداد به انتخاب شغل معلمی و افزایش تعداد و صلاحیت های معلمین
– دوباره سازی سیستم تربیت معلم با فراهم نمودن آموزش حرفه ای در آموزش آکادمیک بعد از
فارغ التحصیلی
– افزایش سهم موسسات خصوصی در آموزش
– اهمیت دادن به پیشرفت موسسات آموزشی تا از فراهم نمودن محیطی مناسب برای رشد توانائی های دانش آموزان با استعداد و نابغه اطمینان حاصل گردد.
– ر ها ساختن آموزش عالی از ساختار تمرکزی و کاغذ بازی و ایجاد محیطی رقابتی در آن
– معرفی ترتیباتی برای حصول اطمینان از شرکت اعضا هیئت علمی دانشگاه ها و رساندن برنامه ها و سیستم های آموزشی و پرورشی آن ها به حد استاندارد بین المللی
– گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت
– استفاده از فن آوری در تمامی سطوح آموزش, گسترش تدریجی آموزش با کمک کامپیوتر و تاکید بر آموزش عمومی و آموزش راه دور
– اتخاذ تدابیر مناسب در ساختار مدیریت مالی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای حمایت از پیشرفت نرم افزار آموزشی و تبدیل سیستم به حالت خود کفا
2- طرح پانزدهمین انجمن آموزش ملی
اهداف کوتاه مدت
از جمله مهمترین اهداف کوتاه مدت انجمن آموزش ملی ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– سرعت بخشیدن به تلاش برای دوباره سازی (همان گونه که دربرنامه 5 ساله هفتم پیش بینی شده) و ایجاد برنامه ریزی آموزشی در سطح استانی
– ادامه برقراری آموزش اجباری به منظور گسترش آن تا 18 سالگی تا 2001
– اگر چه خدمات مشاور ه ای برای ارزیابی و هدایت دانش آموزان از کلاس چهارم آغاز می شود, هدایت واقعی را از کلاس نهم به بعد می باید انجام داد.
– فراهم نمودن برنامه های کلاسی برای دانش آموزان معلول تا از برنامه آموزشی مطابق با سطح یادگیریشان بهره مند شوند
– بهبود هم کاری بین MEB و موسسات مربوط آموزش عالی و تشدید جریان اطلاع رسانی در این خصوص
– برقراری هم کاری موثر و کافی میان وزارتخانه علوم ,دانشگاه ها و دائمی کردن این هم کاری ها از طریق قرار های قانونی
– تحقق ایده توسعه آموزش ملی جهت برنامه ریزی برای آموزش ضمن خدمت و حمایت از تحقیقات آموزشی
– رسمی کردن قانون کارمندی معلمان
– تشویق معلمان به دنبال کردن تحصیلات در کارشناسی ارشد و دکتری
– داخل کردن کلاس های آموزش غیر رسمی در برنامه های آموزش عالی تربیت دبیر
– اهمیت دادن به هدایت تحصیلی,سطح بندی دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی در آموزش ابتدایی و ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی آنان
– تصحیح قانون شماره 3308 درباره آموزش فنی حرفه ای تا مطابق شرایط امروزه و اصول حقوق کودکان شود و در عین حال روح قانون حفظ شود.
– سرعت بخشیدن به کار تعریف حرف و استاندارد های مشاغل براساس تجزیه و تحلیل شغلی
– برقراری سیستم جدید "اعطای گواهینامه" که در سراسر کشور و اتحادیه اروپا معتبر باشد
– تشویق موسسات خصوصی آموزش متوسطه برای ارائه برنامه های حرفه ای.
– تاکید بر آموزش زبان خارجی به جای آموزش دادن به زبان خارجی , دادن اهمیت بیشتر به طرز کار زبان خارجی( تغییر کلاس های زبان از اجباری به انتخابی (نه اختیاری)
– افزایش سهم وزارت آموزش ملی از بودجه کل آموزش
3- طرح اجرایی سالهای 2000- 1997
اهداف کوتاه مدت
از جمله اهداف کوتاه مدت برنامه اجرایی2000- 1997 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– گسترش و توسعه آموزش پیش دبستانی و تاسیس مراکز آموزش پیش دبستانی
– دست یابی به نرخ ثبت نام صد در صد در آموزش ابتدایی
– کاهش اندازه کلاس ها به اندازه استاندارد و تغییر از آموزش دونوبته به یک نوبته
– انجام کار همامنگ با دستگاه حاکم به منظور افزایش میزان ثبت نام در آموزش متوسطه و رساندن آن به 40/5 درصد که مورد نظر برنامه 5 ساله هفتم توسعه است
– داشتن حداقل یک معلم مشاور در مدارس آموزش ابتدایی تا سال 2001
– تاسیس آزمایشگاه ها و لوازم استاندارد براساس برنامه های اجرا شده در زمینه های جدید شغلی
– تاسیس بخش های رادیو تلویزیون , روابط عمومی , روزنامه نگاری , چاپ و آگهی در دبیرستآن های حرفه ای ارتباطات آناتولی
– گسترش آموزش حرفه ای , تا به تمامی مشاغلی که در بازار کار دارند پوشش داده شود.
– پایان دادن به مشاغل کودکان و افزایش حساسیت در مجامع مربوطه نسبت به مسئله اشتغال کودکان
– اجرا و گسترش طرح مطالب درسی در مدارس آزمایشی
– پذیرش آموزش حرفه ای با توجه به برنامه و طرز اجرا به موازات افزایش آموزش اجباری به 8 سال
– یکدست کردن آموزش حرفه ای
– رسمی کردن قانون هم کاری میان مراکز آموزش غیر رسمی
– ارائه برنامه های سوادآموزی به 2675000 بزرگ سالان از طریق آموزش از راه دور
– فراهم نمودن آموزش های بعد از سواد آموزی به 2675000 بزرگ سالان از طریق آموزش از راه دور
– استفاده از بسته های نرم افزاری یکسان در تمامی مراکز آموزش عمومی و مراکز آموزش حرفه ای
– افزایش تعداد کارآموزان به 300000 نفر
– افزلیش تعداد مراکز آموزش عالی
– تامین نیاز خوابگاهی دانشجویان در مناطق و استآن هایی که دارای مراکز آموزش عالی هستند
– حصول اطمینان از این که دانشجویان آموزش عالی در محیط هایی سالم , منظم و مدرن ساکن باشند
– گسترش پوشش بورس تحصیلی
– بهبود وضعیت خوابگاه های دانشجویی
– به روز کردن برنامه های آموزش کامپیوتر
– افزایش بازده معلمین بوسیله آموزش به کمک کامپیوتر
– اجرای سیستم آموزش با کامپیوتر در تمامی مدارس ابتدایی
– انجام تحقیقات جامع در مورد نیاز های آموزش و پرورش
– حصول اطمینان از این که موسسات مرکزی و استانی از طریق اینترنت به شبکه های اطلاعاتی ملی و بین المللی دسترسی یابند
– بالا بردن سطح کتابخانه های مدارس به سطح استاندارد های کنونی
– گسترش طرح سرویس گردشی برای بهبود و دوباره سازی مهمانخانه های معلمین و مراکز آموزشی و تسهیلات اجتماعی با توجه به کیفیت و کمیت
– پیشرفت بیشتر صلاحیت های حرفه ای معلمین و کادر اداره کننده
– افزایش تعداد دبیرستآن های تربیت معلم آناتولی
– تاسیس و راه اندازی بخش برنامه ریزی نیروی کار
– تربیت کادر و اداره کنندگان آموزشی
– مشخص نمودن اصول از پیش تعیین شده در حوزه نظارت آموزشی
– برقراری اصول و روش های عملی در بازرسی مدارس در دنباله روی از دیگر وزارتخانه ها و موسسات
4- طرح آموزش تکمیلی 2010- 1996
اهداف کوتاه مدت
برنامه آموزش تکمیلی2010- 1996 براساس پانزدهمین انجمن آموزش ملی و بر هفتمین برنامه 5 ساله شامل فعالیت ها و اهداف کوتاه مدت زیر , در افق 15 سال آینده است:
– تکمیل روش هایی برای اجرای برنامه آموزش ملی و توصیه های انجمن که با یکدیگر قرارداد های خط مشی آموزش ملی را به روشی جامع می سازد. ارزیابی اندازه و رشد تعداد دانش آموزان و نیاز های آموزشی گروه های مختلف , با در نظر گرفتن این موضوع که ترکیه در حال رشد سریع است و اصولا می خواهد به اتحادیه اروپا ملحق شود و نیاز آن به نیروی کار متخصص به طور مداوم در حال افزایش خواهد بود.
– دستیابی به متوسط اتحادیه اروپا در میزان ثبت نام و کیفیت تحصیلی تا سال 2005
– داشتن تخمینی واقع گرایانه از منابع مالی مورد انتظار برای به جریان افتادن در بخش آموزش و اتخاذ تدابیر برای حصول اطمینان از استفاده منطقی و موثر از منابع
– فراهم نمودن فضای آموزشی که به دانش آموزان ترک حق انتخاب کافی برای آموزش دمکراتیک , به روز , با کیفیت بهتر را بدهد و این کار هم راه با ایجاد موقعیت های مساوی و تسهیلات برای رشد شخصی باشد

هزینه های آموزشی
طبق آمار بدست آمده طی سال 1994، هزینه های آموزشی کشور ترکیه بنا به تولید ناخالص ملی بر2/3 درصد معادل123563619000000 لیر بالغ می گردد.
هزینه های عمومی بر اساس سطوح مختلف آموزشی
پیش دبستانی : 0/2%
اولین سطح : 0/43%
دومین سطح : 0/22%
سومین سطح : 7/34%
هزینه های آموزش ابتدایی
هزینه فعلی کلی در آموزش در این شاخص به وزارت آموزش ملی اختصاص دارد. علاوه بر آن هزینه های آموزش پیش دبستانی تحت مدارس آموزش ابتدایی در کنار هزینه های آموزش ابتدایی تحت مدارس متوسطه در هزینه های آموزش ابتدایی لحاظ نشده است.بنابراین سهم آموزش ابتدایی در هزینه های کنونی عمومی آموزش تا سال 1997 بر8/71 درصد بالغ می گردید. گفتنی است که این میزان تا سال1990 به 6 /78 رسیده و بعد از آن دائما کاهش یافت تا به رقم 8/71 درصد در سال 1997 رسید.
سهم آموزش ابتدایی در هزینه های کنونی آموزش عمومی

در حالیکه سهم سرانهGNP ختصاص یافته به آموزش ابتدایی 7/1 درصد درسال1990 بود، این رقم در سال های بعد افزایش یافت تا به1/2 درصد درسال1992 رسید. بعد از آن سهم آموزش ابتدایی در سرانه GNP کاهش یافت تا به 4/1 درصد در سال1997 رسید. نسبت هزینه سرانه دانش آموزی درآموزش ابتدایی بهGNP سرانه طی سالهای 1990 تا 1992 افزایش یافته و به 12 درصد رسید. اما بعدها تا6 /9 درصد در سال 1997 کاهش یافت.

فهرست مطالب
اصول آموزشی 1
اهداف آموزشی 1
آموزش ابتدایی 2
ساختار آموزشی 2
ساختار مراکز آموزش ابتدایی 2
اهداف دراز مدت آموزشی 3
اهداف کوتاه مدت آموزشی 3
برنامه های آموزشی 4
پروژه های آموزشی 4
آمار تحصیلی 8
نرخ افت تحصیلی 9
نرخ ابقاء تحصیلی در کلاس پنجم 10
ضریب کار آیی 10
ارزشیابی تحصیلی 10
درمرحله دوم آموزش ابتدایی(پایه های ششم تا هشتم ) حداقل دو آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی برای هر درس برگزار می شود . به دانش آموزی که این مقطع را با موفقیت به پایان برساند گواهینامه ای اعطامی شود . آموزش از راه دور 11
آموزش استثنایی 11
سیاستهای آموزشی 11
اصول و اهداف آموزشی 12
موسسات آموزش استثنایی 12
آموزش پایه 12
اهداف کوتاه مدت آموزشی 13
ارتقاء کیفی آموزش پایه 14
ارزیابی تحصیلی 15
آمار تحصیلی 16
نرخ افت تحصیلی 16
نسبت دانش آموزان به معلمین 16
آموزش معلمان 18
ساختار آموزشی 18
برنامه های آموزشی 18
ارتقاء تحصیلی 18
آموزش معلمین ابتدایی 19
صلاحیت های آکادمیک معلمین آموزش ابتدایی 19
آموزش معلمین مدارس متوسطه 20
آموزش اساتید دانشگاهی 20
آموزش ضمن خدمت 20
اهداف آموزشی 20
ارزیابی پیشرفت تحصیلی 20
نظام آموزشی دوره جمهوری تا حال حاضر 21
ساختارآموزشی 22
آموزش رسمی 22
آموزش غیر رسمی 22
نهادهای آموزشی 24
نهادهای آموزش مذهبی 24
طرح های آموزشی 25
1- طرح فراهم سازی امکانات و ابزار آموزشی 25
2- طرح اعطای کمک های اجتماعی به دانش آموزان 25
طرح های توسعه آموزشی 25
1- هفتمین طرح 5 ساله توسعه 25
2- طرح پانزدهمین انجمن آموزش ملی 27
3- طرح اجرایی سالهای 2000- 1997 29
4- طرح آموزش تکمیلی 2010- 1996 31
هزینه های آموزشی 31
هزینه های آموزش ابتدایی 32
سهم آموزش ابتدایی در هزینه های کنونی آموزش عمومی 32

" بسم الله الرحمن الرحیم "

مربوط به درس :

برنامه ریزی آموزشی و درسی

استاد راهنما :

دانشجو :

رشته آموزشی : آموزش ابتدایی


تعداد صفحات : 35 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود