فلسفه حجاب
بدون شک در عصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذارده اند و افراد غربزده، بی بند وباری زنان را جزئی از آزادی او می دانند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانه ای است متعلق به زمانهای گذشته. ولی مفاسد بی حساب و مشکلات و گرفتاریهای روز افزون که از این آزادی های بی قید و شرط به وجود آمده، سبب شده که تدریجاً گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود. مساله این است که آیا زنان (با نهایت معذرت) باید برای بهر ه کشی از طریق سمع و بصر و لمس – جز آمیزش جنسی – در اختیار همه مردان باشند و یا باید این امور مخصوص همسرانشان گردد؟
اسلام می گوید کامیابیهای جنسی، اعم از آمیزش و لذت گیرهای سمعی و بصری و لمسی مخصوص به همسران است و غیر از آن گناه و مایه آلودگی و ناپاکی جامعه می باشد که جمله "ذلِکَ اَزوکی لَهمْ" در آیه 30 سوره نور اشاره به آن است1. فلسفه حجاب امر مکتوم و پنهانی نیست زیرا:
1- برهنگی زنان که طبعاً پیامدهایی همچون آرایش و عشوه گری و امثال آن را به همراه دارد؛ مردان خصوصاً جوانان را در یک حال تحریک دائم قرار می دهد؛ تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها وایجاد هیجان های بیمار گونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد. مخصوصاً توجه به این نکته که غریزه جنسی نیرومندترین و ریشه دارترین غریزه آدمی است و در طول تاریخ سرچشمه حوادث مرگبار و جنایات هولناکی شده تا آنجا که گفته اند: "هیچ حادثه مهمی را پیدا نمی کنید مگر اینکه پای زنی در آن در میان است." آیا دامن زدن مستمر از طریق برهنگی به این غریزه و شعله ور ساختن آن بازی با آتش نیست؟ آیا این کار عاقلانه ای است؟
2- آمارهای قطعی و مستند نشان می دهد که با افزایش برهنگی در جهان، طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی در دنیا به طور مداوم بالا رفته است، زیرا در "بازار آزاد برهنگی" که عملاً زنان به صورت کالای مشترکی "لااقل در مرحله غیر آمیزش جنسی" در آمده اند قداست پیمان زناشویی مفهومی نمی تواند داشته باشد.
3- گسترش دامنه فحشاء و افزایش فرزندان نامشروع از دردناکترین پیامدهای بی حجابی است و دلائل آن مخصوصاً در جوامع غربی کاملاً نمایان است.
4- مساله "ابتذال زن" و "سقوط شخصیت او" در این میان نیز حائز اهمیت فراوان است، هنگامی که جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد طبیعی است روز به روز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزون تر از او دارد و هنگامی که زن را از طریق جاذبه جنسیتی وسیله تبلیغ کالاها و دکور اطاقهای انتظار و عاملی برای جلب جهانگردان و سیاحان و مانند اینها قرار بدهد، در چنین جامعه ای شخصیت زن تا سر حد یک عروسک یا یک کالای بی ارزش سقوط می کند و ارزشهای والای انسانی او به کلی به دست فراموشی سپرده می شود و تنها افتخار او جوانی و زیبایی و خود نمایی اش می شود و به این ترتیب مبدل به وسیله ای خواهد شد برای اشباع هوسهای سرکش یک مشت آلوده فریبکار و انسان نماهای دیو صفت، در چنین جامعه ای چگونه یک زن می تواند با ویژگیهای اخلاقی اش، علم و آگاهی و دانایی اش جلوه کند و حایز مقام والایی گردد2.
چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب کرده است؟
زیرا حجاب بهتری حافظ و حصاری است که زن را از خطر بیگانه حفظ می کند و زن بی حجاب همچون میوه درختی است که شاخه از دیوار باغ به بیرون آویزان است و هر رهگذری به سوی آن دست دراز می کند یا مانند گلی است که هرکس به چیدن آن تمایل دارد3.
پوشیده بودن زن در جامعه نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده است بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتدزال و تباهی او نیز می باشد.
آثار بی حجابی
1- عقده مند کردن مردان
2- سقوط شخصیت
3- تزلزل خانواده ها
4- بلوغ زودرس جنسی جوانان
5- تکذیب آیات الهی
6- احساس پوچی
7- ایجاد غفلت
8- عقاب آخرت
9- بد آموزی
ریشه های بی حجابی
1- هوسرانی: امیر مومنان علی (ع) می فرمایند: "کسی که بر شهوات پیش گیرد آفت ها بر او سرعت می گیرند" و در جای دیگر فرمودند: "اگر از هوای نفس خود اطاعت کنی کر و کورت می کند و آخرت تو را تباه می گرداند و هلاکت می سازد"4
2- کسب موقعیت
3- ضعف ایمان
4- دیگر آزاری ریشه خود نمایی و بد حجابی بسیاری از زنان عقده، دیگر آزاری است .
5- ارضای تمایلات
6- صید دل های مردان
7- غرب زدگی
8- زیبایی
9- ازدواج
10- ضعف حیا: این صفت از سستی اعتقاد به مبدا و معاد سرچشمه می گیرد.
امام صادق (ع) فرموده است: "ایمان ندارد کسی که حیا ندارد5"
بی حجابی از مصادیق بارز بی حیایی است که از ضعف ایمان ناشی می شود.
امام صادق (ع) فرمود: "بی شرمی مرکز نفاق و سنگدلی و کفر است6".
پیامبر اکرم (ص) فرموده است: "خدا حیا و پوشیدگی بندگانش را دوست دارد7."
11- اظهار غنای مالی
12- سر سپردگان دشمنان اسلام
13- تبلیغات استعماری
14- وسوسه های شیطانی
15- مد گرایی
16- ضعف غیرت
17- خانواده
18- تقلید
راه های مبارزه با بی حجابی و بد حجابی
1- مبارزه بی امان با استعمار غرب و غرب زدگی
2- آگاهی بخشی در مورد تقسیم آزادی به آزادی صحیح و غلط و سوق دادن انسانها به خصوص نسل جوان به گزینش آزادی صحیح و مفید نه آزادی غلط و زیان بخش.
3- تقویت باور فکری و عملی زنان بر این اساس که حجاب اسلامی هرگز در مورد کار و تلاش در عرصه های مختلف زندگی.
4- نشان دادن ارزش های والا و راستین انسانی و اسلامی.
5- تربیت و تزکیه نفوس با برنامه های اخلاقی اسلامی و ارضاء و اشباع هوس ها و غرایز از راه های صحیح و معقول اسلامی.
6- احیای فرهنگ اصیل اسلامی.
7- نشان دادن الگوهای کامل و سالم و جایگزینی آنها به جای الگوهای دروغین.
8- تقویت اعتماد به نفس و استقلال فکری و دوری از خود باختگی.
9- تقویت نیروی تفکر و فراخوانی زنان به تفکر و تعقل و تجزیه و تحلیل های منطقی که موجب استقلال فکری و زیست محتوایی گردد.
10-تقویت اراده در پرتو ایمان و عبادات و اعتقاد به خدا و دوری از هر گونه عوامل سستی و بی ارادگی نیز تا حد زیادی می تواند موجب نجات انسان از پرتگاهها گردد.
عذاب سخت زنان بی عفت
امام علی (ع) فرمودند: "همراه حضرت زهرا (س) به حضور پیامبر (ص) رفتیم، دیدیم گریه شدید می کند. عرض کردم پدر و مادرم به فدایت چرا گریه می کنی؟"
فرمود: "ای علی ! در شب معراج زنانی را در عذابهای گوناگون دیدم از این رو گریه می کنم. از جمله فرمود:
1- زنی را دیدم که به مویش آویزان است و مغز سرش از شدت گرما می جوشد.
2- زنی را دیدم که با دو پایش آویزان شده است.
3- زنی را دیدم که با قیچی گوشت بدن خود را تکه تکه می کرد.
4- زنی را دیدم که گوشت بدن خود را می خورد.
5- زنی را دیدم که صورت و بدنش می سوخت و او روده های خود را می خورد."
حضرت زهرا (س) عرض کرد: "ای حبیب و نور چشمم به من بگو عمل آن زنها در دنیا چه بود که اینگونه مجازات می شدند؟"
حضرت فرمود:
1- زنی که به مویش آویزان شده بود و مغز و سرش از شدت گرما می جوشید به خاطر آن بود که در دنیا موی سرش را از نامحرمان نمی پوشید.
2- زنی که به دو پایش آویزان شده بود به خاطر آن بود که در دنیا بدون اجازه شوهرش از خانه بیرون می رفت.
3- زنی که با قیچی گوشت بدنش را می برید به خاطر آن بود که او در دنیا خود فروشی می کرد و خود را برای کامجویی عیاشان در معرض تماشای آنها می گذاشت.
4- زنی که گوشت بدنش را می خورد به خاطر آن بود که در دنیا اندام خود را برای نامحرمان آرایش می کرد.
5- زنی که صورت و بدنش می سوخت و او روده های خود را می خورد به خاطر آن بود که بین زن و مرد نامحرم رابطه نامشروع برقرار می نمود و در این جهت دلالی می کرد.
ای عاشق مدهای رنگارنگ
ای فریفته لباس های روشن و تنگ
در خیابان چهره آرایش مکن
از جوانان سلب آسایش مکن
زلف خود را روسری بیرون مزن
در مسیر چشمها افسون مریز
یاد کن از آتش روز معاد
طره گیسو منه در دست باد
خواهرم دیگر تو کودک نیستی
فاشتر گویم عروسک نیستی
خواهرم ای دختر ایران زمین
یک نظر عکس شهیدان را ببین
خواهر من این لباس تنگ چیست
پوشش چسبان رنگارنگ چیست
خواهرم اینقدر تنازی مکن
با اصول شرع لجبازی مکن
در امور خویش سرگردان مشو
نو عروس چشم نامردان مشو
فهرست مطالب
فلسفه حجاب 1
چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب کرده است؟ 3
آثار بی حجابی 3
ریشه های بی حجابی 4
راه های مبارزه با بی حجابی و بد حجابی 5
عذاب سخت زنان بی عفت 7
دانشگاه آزاداسلامی
واحدتهران جنوب
موضوع:
فسلفه حجاب
نام استاد:
سرکار خانم زهرا آیت اله زاده شیرازی
نام دانشجو:
فاطمه زینلی
بهار 87
1 . نور، 3.
2 . برگرفته از تفسیر نمونه.
3 . نکته های نورانی، حسین دیلمی، ص 52.
4 . غرر الحکم.
5 . اصول کافی، باب حیا.
6 . مصباح الشریعه، باب حیا.
7 . اصول کافی باب حیا.
—————
————————————————————
—————
————————————————————
1
11