تارا فایل

مدیتیشن


مدیتیشن
مدیتیشن حالتی از توجه متمرکز روی بعضی از موضوع های فکری یا آگاهی را توضیح می دهد. آن معمولاً تغییر توجه درونی ذهن به خودش را در برمی گیرد. مدیتیشن اغلب به عنوان جزئی از مذاهب شرقی شناخته شده است. جایی که آن برای بیشتر از 5000 سال تمرین می شده. آن هم چنین مسیر اصلی برای فرهنگ غربی شده است. مدیتیشن یک تنوع وسیعی از تمرین های روحی را در بر می گیرد که تاکید به فعالیت های ذهنی یا بی حرکتی دارد. آن می تواند حتی برای پرورش فردی یا تمرکز ذهن روی خدا یا نشانه های خداوندی استفاده شود.
طبق عقیده Tort در (1969) فرآیند مدیتیشن یک فرآیند القاء از خود بی خود شدن است.
نگاه اجمالی
مدیتیشن Zen Buddhist یا ZaZen لغت مدیتیشن از لاتین meditation می آید که به طور کلی هر نوع تمرین فیزیکی یا عقلانی را نشان می دهد که بعدها به معنی بسیار جزئی تری به نام اندیشه توسعه یافت.
به طور کلی استفاده از کلمه مدیتیشن در سنت مسیحیان غربی به یک تمرین فعال از انعکاس روی بعضی موضوع های خاص مثل تفکر به عذاب مسیح اشاره دارد.
به طور مشابه در فلسفه ی غربی (برای مثال تفکرات Descarter روی اولین فلسفه) شخصی مجموعه ای از 6 تمرین ذهنی را یافت که به طور منظم حقیقت اشیاء خارجی را تجزیه و تحلیل می کرد.
مدیتیشن در معنی مدرن و پیشرفته به مدیتیشن yogic اشاره دارد که اصل آن از هند است. در اواخر قرن 19، عارفان لغت مدیتیشن را که اشاره دارد به تمرین های ممتد و مختلف روحی از Hinduism و Buddhism و دیگر مذاهب شرقی پذیرفتند.
بنابراین لغت انگلیسی مدیتیشن مختصراً با یک جمله یا مفهوم ترجمه نمی شود و می تواند به کلمات دیگری مانند Sonskrit، dhyana، Samadhi و bharana ترجمه شود. مدیتیشن معمولاً به عنوان یک یا چندین عبارت زیر تعریف می شود:
* حالتی از تمرکز همراه با آرامش روی واقعیت لحظه حاضر
* حالتی است که زمانی که ذهن مسئله ای را حل نمی کند و خالی از هر نوع افکار است تجربه می شود.
* تمرکز در حالتی که توجه رها شده از هرگونه بی قراری و روی خداوند متمرکز شده است.
* تمرکز ذهن روی یک موضوع (مانند شمشال مذهبی یا نفس کشیدن فردی یا یک mantra
* یک ذهن با سرچشمه خدایی و درخواست کردن راهنمایی از یک قدرت برتر
* استنتاج تجزیه و تحلیل از تعلیمات مذهبی (مانند ناپایداری برای Buddhists)
مدیتیشن ممکن است برای اهداف مذهبی باشد اما حتی تا قبل از اینکه به غرب آورده شود آن برای زمینه های دنیوی مانند هنرهای جسمانی و مادی استفاده می شده.
همزمان با آغاز عارفان اگرچه مدیتیشن به وسیله تعدادی از حرکات مذهبی و روحی مانند یوگا و حرکات New Age به کار برده می شد. به علاوه به استفاده مسیحیان محدود شده بود.
از نظر دیدگاه روان شناسی، مدیتیشن می تواند حالت تغییر یافته ای از آگاهی را القاء کند. اهداف مدیتیشن متفاوت است و از روش فکری روحی به تغییر نگرش ها تا سلامتی بهتر Cardiovascular قرار می گیرد!
انواع مدیتیشن
تمرین Zazan, Bodhidharma .
طبق گفته Preze-de-Albeniz و Holmes در سال 2000، تکنیک های مختلف مدیتیشن، بر اساس تمرکز شان می توانند دسته بندی شوند. بعضی تمرکزها بر روی یک زمینه و یا background (یا پس زمینه) درک و تجربه را هم چنین mindfulness می نامند. تمرکزهای دیگر بر روی اجزای مخصوص از پیش انتخاب شده را مدیتیشن concentratire می نامند. هم چنین تکنیکی وجود دارد که بین زمینه و اشیاء تغییر می کند.
دسته بندی مدیتیشن متنوع، دشوار است. یک روش رایج طبقه بندی بر اساس مذهب یا اصل و نسب است. بعضی سنت های تفکری مثل یوگا و یا تانترا در چندین مذهب رایج اند و یا در بیرون از زمینه های مذهبی اتفاق می افتند. بنابراین برای اجتناب کردن از هر بحثی، این مقاله تلاش نخواهد کرد تا همه ی مدیتیشن ها را در داخل یک مذهب یا اصل و نسب دسته بندی کند.
Hindism
هندیسم که به عنوان قدیم ترین مذهب مورد توجه قرار گرفته با اطمینان می تواند مدیتیشن را به عنوان یک تمرین روحی و مذهبی ادعا کند. یوگا یکی از 6 مکتب فلسفی از فلسفه های هندویی است که بر روی مدیتیشن تمرکز می کند. در هند یوگا به عنوان معانی از هر دو تبحر روانی و روحی مورد توجه شده است.
چند گونه از مدیتیشن در هندیسم وجود دارد که شامل موارد زیر است (البته محدود به این موارد نمی شود).
* Vedenta : یک فرم از یوگای جنانا (Jnana Yoga)
* Raja Yoga: که به وسیله ی Pantajali مطرح شده است که 8 عضو از تمرین های روحی را توصیف می کند. نیمی از آن که شاید به عنوان مدیتیشن طبقه بندی شود. در ماخذ و منبع آن ها فرض بر آن است که یوگا بهتر است که نوسانات ذهنشان را آرام کند.
* Surat Shabd YOGA: یا مدیتیشن با صدا و روشن
* Japa یوگا: تکرار یک mantrait که خیلی مهم است.
* Bhaki یوگا: یوگا عشق و پرستش که در آن جوینده بر روی یک شیء مورد پرستش و علاقه متمرکز می شود مثل Krishna.
* Hatha یوگا: که در آن حالت ها و مدیتیشن ها در بالا رفتن انرژی روحی مورد توجه قرار گرفته اند. مانند kundalini که از طریق انرژی متمرکز صعود می کند مثل Chakras.
* Sahaja یوگا: خودفهمی مستقیم یوگا از طریق بیدار شدن از انرژی kundalini ثابت شده
تکنیک های مدیتیشن شامل درک کردن روحی خود مشخص می شود. فرض پایه پذیرش برابری بین همه و با تبع خدایت همه است که زاتا ؟؟ مثبت و مورد تصدیق است. آن بسیاری از زیرساخت های غلط را در برگرفته است که آن ها دلیلی بر بیشتر بدبختی ها و قاعده زندگی به عنوان یک چیز مثبت عالی هستند. تا زمانی که هر چیز برابر هست و خدایت به طور یکسانی است، هیچ دلیلی بر نفرت، ترس، زیاده روی کردن در خودبینی حرص، خردی وجود ندارد تا هنگامی که این اشغال ذهنی از ذهن حذف شوند هر زمان آفرینش و انرژی آفرینش در دسترس اند تا کشف کنند چه چیزی خود را در حقایق و هم ترازی اعمال و تجربیاتش بر طبق آن برآورده و تمام می کند.
این نیست مشابه آن چه که گفته می شود که یک شخص باید تجربیات نرمال زندگی را فرو نشاند و در نتیجه احساسات – آن ها هستند برای دیدن و بازدید ایشان در زمینه های درست و با پرسپکتیو درست و اجازه دادن آن ها برای عبور و رد نشدن اگر آن مخالف و برعکس آفرینش درست هستند. این اجازه می دهد برای تجربیات نرمال زندگی در هر بی رنگیشان بدون معاشرت وابسته و زندگی دنیوی بلندمدت.
تکنیک های مدیتیشن ممکن است به عنوان تکنیک های غیرروحانی در حس های مشابه که در تکنیک های Mind fullness (آگاهی) پایه ای بر سنت های بودیسم هستند مورد توجه واقع شوند اگرچه که ریشه در فلسفه هندو دارند. حتی یک شخص با علوم و یک دانشمند نخواهد توانست احساس کند که تقرب از حس غریبانه و کنجکاوانه درباره ی چیزها، شکیات علمی و تجربیاتی که پایه آن چگونگی و کیفیت آموختن می باشد گرفته می شود.
مذهب بهایی
مذهب بهایی می آموزد که مدیتیشن برای پرورش روح، در کنار نمازهای واجب و روزه گرفتن لازم است. از عبدل-بهاء نقل شده است که می گوید:
مدیتیشن یک کلید برای باز کردن در رازهای ذهن شماست. در آن حالت او خودش را بدین گونه خلاصه کرد: در آن وضع انسان از تمام متعلقات بیرونی کناره گیری می کند. در آن حالت روحانی او در اقیانوسی از حیات روحانی غوطه ور می شود و می تواند رازهایی از چیزهایی که در خودشان هستند را آشکار کند.
اگرچه که یافته های این مذهب هرگز فرم و گونه ویژه ای از مدیتیشن را مشخص نکرد بعضی تمرین های بهایی به صورت تفکری هستند. یکی از آن ها تکرارهای روزانه از عبارت های عربی الله ابهی (خداوند بسیار عظیم است).
که 95 بار به وسیله ی وضو گرفتن مقدم شده است. ابهی ریشه یکسان با بهاء دارد. (شکوه و جلال) که بهایی پنداشته شده است که برترین نام از خداوند باشد.
بودیسم Buddism
اغلب سنت های بودیسم اعتراف می کنند که مسیری برای روشنی افکار سه نوع آموزش را موجب می شود: 1- پرهیزگاری 2- مدیتیشن 3- آگاهی. بنابراین شجاعت تفکر کننده به تنهایی کافی نیست آن وجود دارد اما تنها یک قسمت از مسیر است. از طرفی دیگر در بودیسم به ترتیب پشت سر هم تربیت و تذهیب روحی، توسعه علوم اخلاقی و درک آگاهانه برای به دست آوردن بالاترین اهداف ضروری هستند.
مدیتیشن هم چنین در بودیسم متمرکز شده است. پادشاه بودا خودش گفته بود که روشنی فکر را به دست آورده اید زمانی که در زیر درخت بودا مدیتیشن را انجام دهید. بیشتر نمونه ها و شکل های بودیسم بین دو نمونه از دسته تمرین های مدیتیشن متمایز شده اند Shamatha و Vipassana که هر دو نوع برای به دست آوردن آگاهی و روشنی فکر لازم اند. قالب شامل تمرینات است که بسط و توسعه قدرت برای تمرکز کردن و توجه به نکات ساده و واحد به صورت برجسته را به دست آورد. بعداً تمریناتی را در برگرفت که در گسترش بصیرت و آگاهی و معرفت از طریق دیدن طبیعت درستی از حقیقی به دست آمد. تفاوت بین دو گونه از تمرینات مدیتیشن همیشه به صورت واضح جدا نمی شود بلکه هنگامی آشکار خواهد شد که بر روی تمریناتی مثل Anapaasati که می توان گفت به عنوان تمرین Shamatha آغاز می شود اما آن از طریق تعدادی از مراحل تمرین Vipassana پایان می پذیرد.
بودیسم Therarada تاکید بر توسعه توجه تفکرآمیز و تمرکز به عنوان بخشی از Noble Eightfold path در تعقیب Nibbana دارد. موضوع های رایج سنتی شامل نفس و عشق و مهربانی می باشد.
در ژاپن مدارس Mahayana، Tendai تمرکز از طریق ترکیب آیین پرستش توسعه داده شده. مخصوصاً در مدینه بودیسم چینی chan (که منشعب به مدارس ژاپنی Zen و کره ای Seon) تمرینات ts,ocham مدیتیشن و koan مدیتیشن بسیار مهم می باشد، منظور کردن یک پزشک که به طور مستقیم درستی حقیقت واقعیت را تجربه می کند (هر کدام از نام های این مدارس از Sanskrit dhyana مشتق شده و ترجمه می شود از طریق مدیتیشن در زبان های مخصوص خود).
فرقه محرمانه shingon تعداد زیادی از ویژگی ها با Tibetan Buddhism تقسیم می کند. Tibetan Buddhism تاکید tantra برای پزشکان عالی رتبه دارد؛ بنابراین نامیده می شود Tantrayana Buddhism. اگرچه ملاقات کنندگان صومعه Tebetan اغلب شگفت زده می شوند تعداد زیادی راهب روزشان را بدون تفکر کردن به شیوه معمول و شناخته شده می گذرانند اما بیشتر شبیه به آهنگ و سرود خواندن و یا تمرین کردن در گروه مناجات هستند. در این سنت قدیمی، هدف از مدیتیشن بیداری در ماست و آسمان مانند گوهر ذهن است و معرفی کردن ما برای اینکه واقعاً وجود ما هست و تغییرات خالص ما که کل حیات و مردن را در برمی گیرد آگاهانه است.
مدیتیشن راهی است که ما را به عقب و در وجود خودمان می برد جایی که ما واقعاً می توانیم تمام بودنمان را ماوراء این الگوی عادی و معمولی تجربه و مزه کنم.
در مدیتیشن آرام و بی حرکت، ما اجمالی نگاه می کنیم و به طبیعت داخلی عمیقمان که مدت زمانی طولانی بینش خود را در میان مشغله ها و حواس پرتی های ذهن خود گم کرده ایم، باز می گردیم.
هدیه آموزش مدیتیشن بزرگترین هدیه ای است که شما می توانید در طول زندگیتان به خودتان بدهید. تنها از طریق مدیتیشن است که شما می توانید سفری را برای کشف ذات درست خودتان متعهد شوید و بنابراین پایداری و اعتماد به نفسی را که شما در طول زندگی و مرگ نیاز خواهید داشت را می یابید. مدیتیشن مسیری به سوی روشنی فکر است.
کتاب Tibetan از مرگ و زندگی
Sogyal Rinpoche
بعضی از تکنیک های تفکری بودا با دیگر سنت ها تقسیم شده است. اما مقصود است که علوم اخلاقی به سبب آن به هم مرتبط می شوند تا به بینش مذهبی که اصلی باشد دست یابند.
مسیحیت Christianity
سنت های مسیحیت تمرین های متنوعی دارد که شاید به عنوان فرم هایی از مدیتیشن تعریف شده باشند. بسیاری از آن ها تمرینات رهبانی اند.
بعضی گونه از نماز خواندن مثل ذکر با تسبیح و یا نیایش کردن (تمرکز کردن برای شکرگذاری) شاید در کاتولیسم (Catholicism) یا hesychasm ارتودوکسی شرقی با فرم هایی از مدیتیشن شرقی که (بر روی یک موضوع فردی متمرکز می شوند) مقایسه می شوند.
مدیتیشن مسیحیت به عنوان فرم هایی از مسیحیت مورد توجه قرار می گیرند. بعضی نماز مسیحیت به صورت اولیه با استفاده از عقل و خرد که آن هم از طریق تفکر در رموز مقدس حاصل شده است. به هر حال، نماز مسیحیت یا مدیتیشن از طریق قلب در Philokalia که یک تمرین به سوی Theosis است توصیف می شود که Theosis شامل یافته های در آرامش درونی و نادیده انگاشتن حس های فیزیکی می شود. طبق کتاب old Testament، جوشا Joshua یک فرم از مدیتیشن تفکر و اندیشه در کتاب مقدس است. این یکی از دلایلی است که چرا اشعار پس از مرگ کتاب مقدس به عنوان یک تمرین در بین بسیاری از مسیحیان پروتستان رایج است. "اجازه ندهید که این کتاب قانون از زبانتان زایل شود. هر شب و روز در آن تفکر کنید. بنابراین شما شاید دقیق باشد در انجام هر آن چه در داخل کتاب نوشته شده است. پس شما کامیاب و موفق خواهید شد."
Islam
(و مفهوم و عقیده کلی یا مکتب فلسفی از مدیتیشن در اسلام وجود دارد. یکی از آن ها که در قرآن و سنت Sunneh توصیف می شود بر که آن در طول روز و زمان هایی از حضرت پیامبر و یا زمان های کوتاه تری پس از آن گسترش داده شده است. مکتب دیگر که به وسیله صوفی و زاهدان و تارکان مسلمان در زمان های بعدی توسعه داده شده است.
مفهوم اصلی از مدیتیشن پایه ی آن بر روی تفکر است که Tafakkur و Tadabbur نامیده می شود (در قرآن) به طور واقعی، آن به انعکاسی بر روی جهان اشاره دارد. مسلمانان احساس می کنند که این یک نمونه از گسترش عقلانی است که از پایه های بالاتر ناشی می شود برای مثال از خداوند.
این مراحل عقلانی از طریق الهام و القاء مقدس دریافت می شود که موجب بیداری و آزادی ذهن بشر می شود و اجازه می دهد تا هویت درونی انسان گسترش و پرورش یابد، بنابراین او ممکن است حیاتش را بر روی یک سطح روحانی که فراتر از این جهان است رهبری کند. این بر تعالیم جهانی اسلام استوار است که زندگی را به عنوان یک آزمایش از تمرینات ما در پرستش الله که یکی از خدایان است، می بیند.
نمونه دوم از مدیتیشن، مدیتیشن صوفی است. که آن به صورت بزرگتری بر روی تمرینات اهل تصوف پایدار است. به هر حال این مدل جدالی بین مسلمانان دانشور است. یک دسته از علماء مانند غزالی آن را پذیرفته است، گروه دیگر از علما، مثل ابن تیمیاء؟؟ آن را به عنوان یک بدعت رد کرده است. صوفی بر روی تمرینات مشابه مدیتیشن بودا تکیه کرده است مثل مراغبه و یا تمرکز که در اوسیا-شاه مقصودی صوفی تعلیم داده می شود. Tamarkot یک گونه فارسی معادل با متمرکز شدن که اشاره به تمرکز در قدرت ریزوهاست. با تبع ترم تمرکز کردن مترادف به توجه نزدیک، همگرا دسته بندی شده، پیمان و اتحاد است.
Jainism
جینز در کلمه samayika استفاده می شود که یک کلمه در زبان prakrit از کلمه samay (زمان) مشتق شده است.
مقصود samayika ماورای تجربیات روزانه از تغییرات پیوسته وجوه بشری است. Jira و برای تعریف تغییرات نامحسوس در مشاغل اجازه می دهد. Atma تمرینات samayika به وسیله ی به دست آوردن تعادل در یک زمان شروع می شود. اگر در زمان حال یک نکته بین گذشته و آینده در نظر گرفته شود در samayika یک آگاهی کامل و هوشیاری در آن لحظه و تجربیات ذاتی درست را به تشخیص می دهد یا Atma که در آن به تمامی موجودات زنده توجه می شود.
Samayika نکات پرمعنی در Paryshana را در برمی گیرد که در آن یک دوره ی ویژه 8 روز به وسیله ی Jains تمرین می شود. تکنیک مدیتیشن در کتاب مقدس Jain موجود است که با زمان فراموش شده است. یک تمرین که با نام Preksha مدیتیشن گفته می شود به وسیله ی دهمینHead از فرقه (Acharya Mahaprajna) Jain swetamber Tarapanth دوباره کشف شده است و شامل درک از بدن، مرکزیت روحی و روانی، تنفس و تامل است که مراحل شخصی از جابه جایی را وارد خواهد کرد.
آن برای به دست آوردن و خالص سازی پایه های عمیق تر وجودی هدف شده است. تمرینات منظم سیستم مقاوم بدن را قوی می کند و مصونیت را در برابر آلودگی ها، سموم شیمیایی، ویروس ها، بیماری ها دگرگونی غذایی به وجود می آورد.
Acharya Mahapraja می گوید روح خدای من است. کناره گیری و چشم پوشی دعای من است. رفاقت عشق و پرستش من است. خودمنعی استقامت من است. بی خشونتی مذهب من است.
جودیسم Judaism
مدارکی وجود دارد که جودیسم را تمرینات تفکری از زمان های قدیم می نامند. برای مثال در Torah (تورات) بنیانگذارش (laruach) Isaac را در این زمینه چنین توصیف کرده است. فهمیدن به وسیله ی همه ی مفسرها به عنوان بعضی نمونه ها از تمرینات تفکری. (Genesis 24:63)
به صورت مشابه دلایلی از طریق Tanach نشان می دهد که جودیسم همیشه شامل یک سنت تفکری مرکزی می شود.
در تمرینات جودیسم مدرن، یکی از بهترین تمرینات تفکری شناخته شده hitbodedat یا hisbodedus است که درباره kabbalah و Hausiduc فلسفی توضیح می دهد.
کلمه his bodedut که از فرم عبری (یهودی) کلمه ی boded (حالتی از تنها بودن) مشتق شده است و sfirah و Binah که مراحل فهمیدن خود و پذیرفتن از طریق مطالعه ی آنالیتیکالی را معنی می دهد رابطه دارد.
Kabbalah به صورت ذاتی یک زمینه از مطالعه ی تفکری است. تمرینات تفکری kabbalistic یک قلمرو آسمانی را می سازد که روح را از طریق رسیدن به غایت مشخص هدایت می کند. یکی از نمونه های مشخص مدیتیشن Merkabah است که از ریشه /R-k-B/ است که معنی chariot یا ارابه برای خدا را می دهد.
بعضی از اطلاعات این مقاله یا بخش با منابع معتبر تعیین نشده است. باید برای اشتباهات چک به آن رسیدگی شود و با ذکر منابع معتبر اصلاح شود. مدیتیشن عصر جدید اغلب با فلسفه شرقی ها و تصوف مانند یوگا، هندو و بودیسم تحت تاثیر قرار گرفته است. و آن شامل بعضی از رتبه های غربی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مثال هایی از این مدیتیشن ها در بر می گیرد.
* Passage Meditation: یک متود جدید که توسط معلم روحانی Eknath Easwaran توسعه یافته. که شامل سکوت، تکرار، تمرکز حفظ و کتاب مقدس و نوشته های بزرگان اهل تصوف می باشد.
* Sahafa Yogao: مدیتیشن تفکر جهانی. تمرینی که به وسیله ی H.H.sh maaji Nirmala srivastaye آغاز شد. یوگای sahaja گفته که نیازی به اسنادی است که یک متود بی نظیر مدیتیشن است که برپایه ی بیداری است که می تواند در موجودات زنده اتفاق افتد.
* Transcendental meditation: یک نوع مدیتیشن فکری است که توسط maharishi Mahesh Yogi بهبود داده نشده است.
* Natural stress Relief: یک تکنیک مدیتیشن است که توسط scientia Institute اختراع شده است.
* 5Rhythms: یک تکنیک مدیتیشن حرکتی است که توسط Gabriella Roth اختراع شده است.
* Fisu: که توسط Gururaj Ananda Yogi که بهترین شاگرد Rajesh Ananda و Jesmini Ananda کسانی که حتی تاکنون رهبر بوده اند پایه گذاری شد.
* مدیتیشن Ananda Marga: که توسط Mahakaula Guru shrii shrii Anandamurtiigi در هند مطرح شد و به وسیله ی تمرین مقدس ذهنی توسط Srikrs,na و Sadashiva احیا شد سیستم مدیتیشنش بر پایه ی Tantra اصلی که توسط Shira داده شده بود است و بعضی مواقع اشاره به یوگای Rojadhraja دارد. او تعداد زیادی تمرینات فکری و یوگایی را اصلاح کرد و تکنیک های جدیدی را معرفی نمود.
در Sikhism تمرینات simran و Namjapo مدیتیشن کاملی را تقویت می کند که در آن دقت و بینش بر نگرش به خدا متمرکز می شود.
Sikhs اعتقاد دارد که بدن 10 مدخل دارد، مدخل واژه ی دیگری برای chakras یا مراکز انرژی است. بالاترین پایه ی انرژی دهمین مدخل یا dasam dwar نامیده می شود. آن می گوید که هنگامی که یک شخص به این مرحله از طریق تمرینات متوالی دست می یابد آن یک عادت می شود که در هنگام راه رفتن، محبت کردن، خوردن، بیدار شدن و حتی خوابیدن ادامه می یابد.
هنگامی که یک متفکر به مرحله ای مقدس و والا در زمینه تفکر و اندیشه می رسد یک مزه واقعی و متمایز را همانند کسی که آرامش و آسودگی خاطر کاملی را در داخل و خارج بدنش تجربه می کند را حس می کند.
پیروان مذهب سیک همیشه بر این باورند که عشق از طریق تفکر بر روی نام پروردگار ایجاد می شود زیرا که تفکر و اندیشه تنها عواطف مثبت هر شخص را تحت تاثیر قرار می دهند که از طریق اعمال ما مجسم می شود. اوّلین معلم مذهبی گروه سیک به نام ناناک دیوجی تمامی بشریت را به مساوات و عدل پند و اندرز داده و به اهمیت زندگی در مالکین خانه به جای متفکرین آواره جنگل که در آن زمان مشهور بوده اند پافشاری کرده است و این معلم مذهبی نصیحت می کرده است که همه ما می توانیم آزادی را از طریق زندگی به دست آوریم و هم چنین مرگ را می توان به وسیله یک زندگی معمولی خانوادگی به دست انتشار عشق در میان مردم صرف نظر از هر مذهبی نیز به دست آورد.
آیین تانو
آیین تانو شامل شماری از سنت های تفکرگرایانه و تعمق گرایانه است. در آغاز کار می توان گفت که تمامی اصول را که در کتاب های آی چینگ، تااُته چینگ، چوآنگ تژو، و تااو تسنگ آمده است را می توان داشت. بسیاری از مدارس که به کیوگنگ، نیوگنگ، داوین و ژان ژوانگ بستگی دارند مجهز به یک محیط بزرگ و متمایز برای آموزش تمرین نفس کشیدن به کمک تفکر و اندیشه با تاثیری بیشتر از فرقه بودایی های اخیر و هم چنین با تاثیر بیشتر بر روی طب سنتی چین و چینی ها و بعضی از هنرهای رزمی ژاپنی ها هستند. هنر رزمی چینی ها به نام تای چی چو آن بعد از تمرکز مشهور بر روی آیین تانو و تفکر جدید کانفیوهان (تای چی چوآ) نام گرفت و اغلب به تفکر در احساسات برمی گردد.
تفکرات آسان
آقای کریشن موتری از کلمه تفکر و اندیشه به معنی چیزی کاملاً متفاوت از تمرین و یا هرگونه سیستم و روشی برای کنترل ذهن استفاده کرده است. او می گوید که بشر برای فرار از دست هرگونه کشمکش و ستیزه جویی ها روش خاصی از تفکر را اختراع کرده است. این [روش ها] بر پایه میل (رغبت) و اصرار برای به دست آوردن پایه ریزی شده اند و بر کشمکش ها و تلاش ها برای رسیدن [به هدف] دلالت دارد. این نوع هشیاری همیشه بر جد و جهدی می سنجد که محدود بوده است و هیچ گاه آزاد نبوده است. تفکر و اندیشه پایان اندیشه هاست. آن (اندیشه ها) تنها اندیشه هایی است که متفاوت از هرگونه بعد فرازمانی وجود دارد.
در زمان آقای کریشمانتوری تفکر و اندیشه هشیاری و آگاهی بدون انتخاب بود. او می گوید وقتی که شما چیزهایی در مورد خود یاد می گیرید، به خود نگاه می کنید، طرز راه رفتن خود را نگاه می کنید، طرز غذا خوردنتان، آن چه می گویید، شایعات، تنفرات، حسادت ها و… اگر شما از همه این ها در درون خود آگاهی دارید بدون هیچ گونه انتخابی، این خود نوعی تفکر و اندیشه است.
تفکر پویا/فعال
تفکر پویا نامی از تکنیک های تفکرات فعال مشهور اُشو است. هرچند به طور کلّی تفکر پویا به هرگونه روش تفکری برمی گردد که تعامل هیچ گونه ژست انسان ساکن نباشد. این گونه تکنیک ها به صورت گسترده در یوگا کارما استفاده می شود. مثالی از آن نوع فعالیت می تواند ناتیایوگا یا نقص شمانیستیک باشد که به دست کارلوس کاستاندا تشریح شده است و یا تمرین های ساده ای که بر روی قسمت های خاصی از بدن تمرکز می کند که به شما نیرویی می دهد که تا تاثیر زیادی بر روی ذهن و بدن خود به طور مستقیم و سریع احساس کنید.
اُشو که جدیداً به رنجیش تغییر نام داده تکنیک هایی از تفکر را معرفی می کند که شرط بر تفکر پویا می کند [این تکنیک] با ضمه ای از فعالیت آغاز می شود که سخت و فیزیکی است به دست دوره ای از سکوت تعقیب و پیروی می شود. بعضی از روش های او تقریباً دارای رقص های خودبخودی و مشتاقانه است. او می گوید که اگر افراد بی گناه هستند نیازی برای تفکر پویا نیست ولی اگر مردم سرکوفته هستند مسئولیتی سنگین را از نظر روان شناسی حمل می کنند پس آن ها به روانپاکسازی نیاز دارند. پس تفکر پویا برای این است که آن ها فقط به تمیز کردن مکان خود کمک کنند و سپس از هر روشی بتوانند استفاده کنند و آن مشکل را رفع کنند.
راهب تایلندی لوآنگ پُرتین یک گونه از تفکر را که در کتاب های ترجمه شده خویش معمولاً تحت عنوان تفکر پویا نیز ترجمه کرده است را آموزش می دهد. آن گونه ی خاص شامل چگونگی استفاده از دست ها و آرنج ها در طی نشست تفکرگرایانه است. او هم چنین تفکر به همراه قدم زدن را به عنوان روشی تکمیلی به کار می برده است.
آموزش او بر پایه بهبود بخشیدن به هشیاری و آگاهی حرکات جنگ افزار که به صورت مداوم در یک الگوی خاص خارج از تفکر و اندیشه بوده است هدف گیری شده بود.
هشدار او این است که هرچند این جنگ افزارها (برای از بین بردن تفکر) محدودی شوند اما شامل تجربه زندگی سالم می شود. این گونه از تفکر فعال یک نوع از تفکر بودایی هاست ک در تایلند مشهور است و همچنین درک های غربی در حال مشهود شدن است. اغلب هندهای نظامی داخلی تاتویی ها به ویژه مدل "تای چی چوان" اندیشه هایی به عنوان تفکر متحرک هستند.
عبادت مشهور "حرکت در آرامش" به حرکت پرانرژی در تمرین های چینی غیرفعال برمی گردد که در تفکر تائویی ها جای گرفته است و عبادت معکوس "آرامش در حرکت" که در روش تای چی وجود دارد جایگاهی از آرامش ذهنی و فکری است.
دنیوی
روش هایی از تفکر که عاری از هرگونه مفاد عرفانی هستند در غرب به عنوان راهی برای ترویج رفاه روحی و جسمانی رشد یافته است. استراحت تدریجی عضلانی جاکابسان به دست پزشک آمریکایی به نام ادموند جای بسان در اوایل دهه 1920 رشد و توسعه یافت. جاکابسون در این موضوع تر هنگامی تنش های عضلانی به همراه تشویش و اضطراب است بحث کرد که چگونه با یاد گرفتن آرامش دادن به تنش های عضلانی می توان تشویش و اضطراب را کاهش داد.
پرورش خودزاد به دست روانپزشک آلمانی به نام جوهانز اسچالتز در سال 1932 رشد و توسعه یافت. هرچند کتاب پرورش خودزاد اسجالتز عاری از هرگونه عرفان است ولی او به تکنیک های موازی بین یوگا و عبادت و تفکر تاکید دارد.
هربرت بنسون از دانشکده پزشکی هاروارد یک سری تست های بالین بر روی متفکرین از نظم و انضباط های متفاوت به عمل آورد. او ابتدا نتایج [تست هایش] را در کتاب بر نام واکنش آرامش، جایی که او قبلاً نیز نتایج مشابه ای را در مورد دیدگاه دنیوی و غیرروحانی را طرح کرده بود تشریح کرد.
در سال 1976 چوگام ترانگپا آموزش شمبهالا را که برنامه ای دنیوی از تفکرات بر باور نیکی و خوبی و آموزش داده های شجاعت و بخت بود را تاسیس کرد.
کتاب شمبهالا در سال 1984 به نام مسیر مقدس یک دلاور شامل نسخه هایی از سخنرانی ها و نوشته های ترانگپا است که متوسط دانش آموزان ویرایش شده بود.
کتاب تفکرات شهوت آمیز که توسط بنیان گذار حرکت رائلین نوشته شده بود طراحی از ترتیب تمرینات تفکرانه غیرزاهدانه است. [این کتاب] تاکید بر تفکرات شهوت آمیز که شامل یک آگاهی فیزیکی و شهوانی متصل با چگونگی جریان سازماندهی مغز و بدن است دارد.
کتاب "تکنیک آرامش: تفکر بدون جادو و عرفان" که در سال 1999 توسط پااُل ویلسون نوشته شده است دستورات و بحث هایی به شکل تفکرات دنیوی را دارا می باشد.
بیوفیزیک به دست بعضی از محققین از دهه 1950 به عنوان راهی برای عمیق تر داخل شدن به مکان های ذهنی به محک آزمایش قرار گرفته است.
صوتی و نوری
روش های جدید از تفکرات که مبنی بر نتیجه موج نگاری مغز هستند به طور درازمدّتی بر روی فکر کنندگان موثر واقع می شوند. مطالعات نشان می دهد که وجود فراوانی واکنش ها به انگیزه شنیداری و دیداری اثر می گذارد. فعالیت موج نگاری مغز نام تعقیب فراوانی واکنش را گرفته است زیرا که در یک مدت کوتاه با محرک های فراوان اصلی رابطه برقرار می کند. به طور واضح بیان شده است ک اگر محرک ها 5 هرتزی باشند، نتیجه سنجیده و منظم موج نگاری مغز یک تعقیب واکنش 5 هرتزی را نشان خواهد داد که در حوزه زمانی خود از متوسط پروتکل های مناسب استفاده می کند.
تفکر در مفهوم
بسیاری از اخبار یکپارچگی ذهن، بدن، روح و یا تمرین های معنوی و روحانی با زندگی خانوادگی و یا کاری مورد خطاب قرار می دهند.
غالباً گفته می شود که اگر تفکرات به سوی تغییرات مثبت در زندگی روزانه و یا طرز برخورد خودی هدایت نشود ناقص است. در آن روح بعضی از وکیلان فرقه بودایی با هدف کاهش راه عصبانیت بر (Zen driving) ترفیع داده می شوند.
تفکرات نه به عنوان فعّالیت های مستقل و مجزا بلکه به عنوان بخشی از رسم های عمیق تر معنوی ارایه می شوند. با این حال امروزه بسیاری از فکر کنندگان از یک مذهب سازماندهی شده پیروی می کند و یا اینکه خودشان را به طور وفادارانه رسیدگی نمی کنند. قدرت های دینی اصرار دارند که تمرین های روحانی مانند تفکر کردن بر شاخه ای از یک زندگی مذهبی کامل که شاید شامل مسائل عبادی و مسائل مربوطه به آیین نماز و یا رعایت قانون ها و دستورات مذهبی متعلق باشد.
شاید مهمترین پیش نیاز روحانی برای تفکر سبک و شیوه اخلاقی زندگی است. بسیاری از معلمین هنرهای رزمی دانش آموزانشان را بر احترام بر پدر و مادر و معلمین شان و هم چنین به تلقین بسیاری از ارزش های مثبت دیگر وادار می کنند. بعضی از سنت ها دانش جنون و یا اعمال گناهکارانه عمدی را در دانش مقدس خودشان و اگر نه در تمرین های حقیقی متحد می سازند. شعرهای صوفی (برای مثال حافظ و رومی) شراب های پاکدامنی و عفت را که در اسلام حرام است را تحلیل و گرامی می دارند. بسیاری از سنت های تفکرگرایانه استفاده نکردن از داروها و مواد مخدر را تشویق می کند. استثناهایی وجود دارد که شامل برخی از گونه های آیین هندو و آیین راستاف؟؟ که یک سنت طولانی در استفاده کردن از حشیش دارند را به کناره گیری می دهد و برخی از سنت های مسلم آمریکایی های بومی که از پیوت، آیاهوآسکا و یا دیگر مواد محصور در زمینه مذهبی استفاده می کنند [پند می دهد].
شماری از سنت های تفکرگرایانه به اجازه های از معلم و یا افراد بزرگتر که خود آن ها نیز اجازه نامه از معلم یا افراد دیگری دریافت کرده آند در یک اصل و نسب احتیاج دارد. بسیاری از رسوم چینی ها بر فکر و عقیده کنوسیسوس ها تکیه کرده است.
بودایی ها و هندوها به اهمیت معلمان معلمان روحانی تاکید دارند. پیروان کلیسای ارتدکس افرادی روحانی دارند و پیروان مذهب کاتولیک دستورات روحانی را نیز دارا می باشند.
محیط های فکری بی واسطه معمولاً مهم به شمار می روند. بعضی از سنت ها تشریفات منظمی را برای کسی که می خواهد به تفکر بپردازد را به هم پیوند می دهند و دیگران را برای پیشنهاد به قربانگاه و دیگر معلقاتش دستور می دهند.
حالت های فیزیکی
تفاوت در روش های روحانی و معلمین متفاوت در آن سنت ها و روش ها ژست های فیزیکی متفاوتی را برای فکر کردن پیشنهاد و یا تجویز می کنند. مشهورترین نوع چارزانو زدن از بین گونه های مختلف مدل لوتس است. بسیاری از سنت های تفکرانه یاد می دهند که باید ستون فقرات مستقیم و صاف باشد. (یعنی اینکه آدم متفکر نباید دولا باشد). غالباً از این [روش] به عنوان راهی برای تشویق انتشار جریان و یا همان که بعضی از افراد نام آن را "انرژی روحانی"، "تنفس حیاتی" و یا "اجبار زندگی" می نامند توضیح داده شده است. در بعضی از سنت ها مفکر ممکن است بر روی یک صندلی (در نیوتات) و یا اینکه بر روی چارپایه (پیروان مذهب ارتدکس) بنشیند و یا اینکه با آگاهی راه برود و قدم بزند (آیین بودایی)
حالت های مختلف ژست دست و یا (مِدرس) ممکن است که دستور داده شود این "حالت های مختلف ژست دست] می تواند معنی الهی را در بر داشته باشد و یا اینکه بر وفق فلسفه جوکی می تواند تاثیر کاملی بر هشیاری داشته باشد. برای نمونه یکی از مشهورترین حالت های دست در آیین بودایی این است که با دست راست که در بالای دست چپ ساکن و ایستاده است انگشت های دستت را لمس کنی.
سکوت غالباً [از طرف مردم] پسندیده واقع می شود و بعضی افراد از فعالیت های مکرّر مانند نفس عمیق کشیدن و یا زمزمه کردن شعر برای کمک بر وادار کردن خود در جایگاه فکر کردن استفاده می کنند. کارورزان سنت (سوتوزِن) با چشمانی باز و [به ایستادن] روبروی دیوار به فکر کردن مشغول می شدند در صورتی که بیشتر مدرسه های فکر و تفکر کردن واجب می کنند که چشم ها بسته باشد و یا اینکه حداقل نیمه باز باشد.
غالباً بعضی از این جزئیات [سنت ها] در بیش از یک مذهب تقسیم شده است حتی در مورد موقعیت هایی که دو سره بودن تاثیر ناخوشایند به نظر می آید. یک نمونه می تواند خیره نگاه کردن به واسط شی باشد که ظاهراً در بین پیروان مذهب ارتدکس شرقی به خوبی فعالیت های چینی های کیوگنگ وجود دارد. نمونه دیگری می تواند تمرین بر تمرکز نفس کشیدن باشد که در مسیحیت های ارتدکس و بسیاری از سنت های هندی ها دیده و یافت می شود.
فراوانی و مدت ادامه
تغییرات و دگرگونی ها بزرگ است یعنی اینکه ریسک کردن در هر گونه توضیحات عمومی دشوار خواهد بود برای مثال در نهایت وجود مردان و زنان تارک و راهب دنیا که تمامی زندگیشان بر حول تفکر و اندیشه است از سوی دیگر حتی یک دقیقه فکر کردن خالی از سوال نخواهد بود.
بیست یا سی دقیقه به عنوان یک مدّت ادامه دارد به طور وسیعی پذیرفته شده است. متفکرین با تجربه معمولاً طول مدّت جلسه خود را به رضایت خودشان ادامه می دهند. رعایت کردن پیشنهادات و دستورات یک معلم روحانی عموماً برای رسیدن بیشترین سود و منفعت اتخاذ می شود.
بسیاری از سنت ها تاکید بر تمرین های قاعده مند دارند بنابراین بسیاری از متفکرین گناه و ناکامی را به محض شکست در آن تجربه می کنند. امکان واکنش های رسایی از پشتکار تا پذیرش و مقبولیت. بنابراین بسیاری از متفکرین تاکید بر اهمیت فعالیت های ادامه دار به امید دست یافتن بر تمرکزی نیرومند برای جلسات تفکر ؟؟ به خوبی افزایش تمرکز در زندگی روزانه را دارند.
هدف ها و تاثیرات تفکر
اهداف برای آن دسته از افرادی که تفکر می کنند تقریباً به گستردگی تمرین ها تغییر کرده و عوض شده است.
تفکر ممکن است به آسانی به عنوان ابزاری برای رسیدن به آسایش از زندگی پرمشغله روزمره به کار گرفته شود و یا به عنوان روش و تکنیکی برای ترویج انضباط های ذهنی، یا به عنوان ابزاری برای تملیک یافتن به نقش بر ماهیت و طبیعت، و یا برای راز دل گفتن به خدای. بسیاری از گزارش ها بهبود بخشیدن تمرکز، هشیاری، نظم و انضباط و عدالت از طریق تفکر را خبر داده است.
بعضی از اولیای امور بعضی وقت ها خارج از شکسته نفس و بعضی وقت ها از ترس اینکه شاید انتظارات از نتایج ممکن است با تفکرات کسی ناسازگار باشد از تاکید بر تاثیرات تفکر کردن پرهیز می کنند. برای یک فرد خداپرست تاثیرات تفکر اندیشه های ؟ هستند از یک جایزه از طرف خداوند و یا یک روح معنوی نه چیزی که یک متفکر می تواند خود به تنهایی به دست آورد. فقط بعضی از افراد می گویند که یک فرد بدون تاثیر روح مقدس به یک مسیحی تبدیل نخواهد شد. گزارشات نتایج از تفکرات معمولاً شامل موارد ذیل می شوند:
* اقتصاد و فهم بیشتر از یک مذهب یا عقاید
* افزایش در شکیبایی، شفقت اخلاقیات و عفت های دیگر و یا درک بهتر آن ها
* احساس آرامش یا صلح و یا لحظات بیشتری از خوشی کردن
* آگاهی از گناه، وسوسه و پشیمانی و روحی از پشیمانی و ندامت
* حساسیت به گونه های خاصی از روشنایی از قبیل لامپ های فلورسنت یا صفحه نمایش کامپیوتر و یا گاهی اوقات افزایش ادراک حواس پنجگانه
* به روی آوردن (به یاد آوردن دوباره) خاطرات مرده و به خاک سپرده شده
* تجربه ای از پدیده های روحانی از قبیل (کوندالینی)، ادراکات حسی اضافه یا تصوراتی از خدا، مقدسون اهریمن و…
بعضی از سنت ها اعتراف می کنند که گونه هایی از تجربه ها و تاثیرات امکان پذیر هستند امّا به متفکرین دستور می دهند که هدف های روحانی از تفکر را در ذهن خود نگاه دارند و با نگرانی های کمتر آشفته و منحرف نشوند. برای مثال بودایی های ماهایانا بر فکر کردن به منظور روشنفکری کامل برای تمامی موجودات دارای ادراک ترغیب می شوند.
بعضی از افراد در فرقه خاصی از مسیحیت می گویند که تمامی این کارها امکان پذیر است با شرط آن که فقط به جلال و افتخار خداوندی حمایت شود.
درخواست (کاربرد) سلامتی و مطالعات بالینی از تفکر و اندیشه
در سال های اخیر علاقه ای خاص در بین جامعه پزشکی برای مطالعه بر تاثیرات فیزیولوژی تفکر و اندیشه رشد و نمو یافته است. بعضی از عقاید تفکر و اندیشه در زمینه های بالینی به منظور تاثیر آن بر روی عملکرد موتور بدنی به همان خوبی کارکرد قلبی عروقی و تنفسی به کار گرفته شده است. جنبه های علم تفسیر و پدیده شناسی از تفکر و اندیشه، حوزه هایی از رشد علاقه و دلوابستگی هستند. تفکر و اندیشه در مسیر اصلی توجه به سلامتی به عنوان روشی برای کاهش استرس و درد وارد شد. برای نمونه در مطالعات جدیدی در سال 1972 مراقبه متعالی (اندیشه برتر) اثر کاهش سوخت ساز بدن به وسیله محصولات زیست شیمیایی استرس مانند لاکیت و کاهش ضربات قلبی و فشار خون را به نمایش گذاشته بود و امواج مغزی مساعدی را سبب شده بود. در سال 1976 روانپزشک استرالیایی به نام انیسل مارِس در مجله پزشکی استرالیا از پسرفت مفرط و زیاد سرطان فکر و اندیشه خبر داد. مارِس تصمیم گرفت که کتاب های زیادی را تالیف کند که بیشترین فروش آن کتاب آسودگی بدون دارو بود.
به عنوان روشی از کاهش استرس تفکر و اندیشه معمولاً در بیمارستان ها در قلب بیماری های مزمن یا انتهایی برای کاهش عواقب وابسته با افزایش استرس که شامل سیستم مصون از افسردگی است استفاده می شده است. در بین جامعه پزشکی بر این امر که فاکتورهای ذهنی مانند استرس های عمده در عدم سلامتی فیزیکی بدن نقش دارند به توافق رسیده اند و حرکتی رونده در مسیر اصلی علوم برای تحقیق در این زمینه وجود دارد. دکتر جیمز آستین، فیزیولوژیک اعصاب در دانشگاه کولارادو در کتاب معروف خود به نام فرقه بودایی ها و مغز از دوباره سیم کشی کردن مدرات مغزی توسط متفکرین فرقه بودایی خبر می دهد.
دکتر هربرت نیسون از انستیتوپزشکی تن و روان که وابسته به بیمارستان های هاروارد و بعضی از بیمارستان های بُستون است خبر می دهد که تفکر و اندیشه یک گروه از تغییرات زیست شیمیایی و بدنی در داخل بدن را به صورت کلی تحت عنوان واکنش آسایش وادار به عقب نشینی می کند.
واکنش آسایش شامل تغییراتی در سوخت و ساز، ضربان قلب، تنفس و فشار خون می شود. نبسون و همکارانش همیشه مطالعات پزشکی را بر صومعه بودایی ها در کوه های هیمالیا انجام می دهند. دیگر مطالعات در این زمینه شامل تحقیقات ازکابات زین و همکارانش در دانشگاه ماساچِست است که بر روی اثرات تفکر آگاهی بر روی استرس مطالعه می کردند.
1


تعداد صفحات : حجم فایل:130 کیلوبایت | فرمت فایل : .DOC

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود