تارا فایل

طرح کارآفرینی تولید بوگیر های ضد باکتری معطر‎




طرح تولید بوگیر های ضد باکتری معطر‎

فهرست مطالب
فصل اول ـ خلاصه گزارش طرح: شرکت پردیس هوا رایحه 3
1ـ 1ـ مقدمه: 3
2ـ 1ـ ظرفیت تولید سالانه: 1000 تن 3
فصل سوم ـ بررسی فنی طرح: 6
1ـ3ـ بررسی روشها و تکنولوژیهای مناسب فرآیند تولید مورد نظر: 6
2ـ 3ـ انتخاب تکنولوژی مورد نظر و ذکر مزیت های آن: 6
3-3- بررسی نوع طراحی فرآیند تولید: 7
4-3- تشریح فرآیند منتخب و نمودار های مربوطه: 7
5-3- بررسی و تشریح روش کنترل کیفی در فرآیند تولید: 8
6-3- برنامه ریزی تولید و بالانس خط تولید: 8
6-3- بررسی ماشین آلات وتجهیزات مورد نیاز و مشخصات فنی 9
7-3- جدول برآورد میزان مصرف مواد اولیه و بسته بندی مصرفی سالانه 10
8-3- برآورد متراژ ساختمان سازی طرح، مشخصات فنی و هزینه مربوطه: 11
9-3- برآورد متراژ زمین ، ابعاد و هزینه مربوطه: 12
10-3- پلان موقعیت زمین و ساختمان تولیدی و غیر تولیدی: 12
11-3- برآورد حجم عملیات و هزینه های اداری و محوطه سازی: 13
12-3- جدول برآورد نیروی انسان مورد نیاز،مشخصات وهزینه 14
13-3- محاسبه انرژی مصرفی سالانه، مشخصات و هزینه مربوطه: 15
14-3- برآورد میزان و هزینه تاسیسات فنی و هزینه مربوطه 17
15-3- برآورد نوع سیستم حمل و نقل داخلی و خارجی و هزینه مربوطه: 18
16-3- جدول محاسبه هزینه های تعمیرات و نگهداری سالانه: 18
فصل چهارم: بررسی مالی طرح 19
1ـ4ـ سرمایه ثابت: 19
2ـ4ـ برآورد سرمایه در گردش: 21
3ـ 4ـ برآورد سرمایه گذاری کل طرح و نحوه تخصیص مشارکت ب 21
4ـ4ـ جدول برآورد هزینه استهلاک سالانه طرح: 22
5ـ4ـ جدول محاسبه هزینه های تولید سالانه 23
6-4- محاسبه قیمت تمام شده محصول 23
7-4- محاسبه قیمت فروش واحد کالا: 23
8-4- برآورد در آمد کل سالانه با ظرفیت اسمی طرح: 24
9ـ4ـ جدول تفکیک و محاسبه هزینه های ثابت و متغیر تولید سالانه: 24
10ـ 4ـ جدول محاسبه نقطه سر به سری و شاخصهای مرتبط: 25
11ـ4ـ سود و زیان ویژه : (سود ویژه) 25
12ـ4ـ ارزش افزوده ناخالص و نسبتهای آن: (ارقام هزار ریال) 26
13ـ4ـ نسبت افزوده ناخالص به فروش: 26
14ـ 4ـ نسبت افزوده ناخالص به سرمایه کل: 26
15ـ 4ـ ارزش افزوده خالص: 27
16ـ4ـ نسبت افزوده خالص به فروش: 27
17ـ4ـ نسبت افزوده خالص به سرمایه کل: 27
18ـ4ـ سرانه سرمایه ثابت (میلیون ریال) : 27
19-4- سرانه سرمایه کل: 27
20-4- نرخ بازده سرمایه گذاری: 27
21ـ4ـ دوره بازدهی سرمایه گذاری 28
22-4- جدول نحوه تامین مالی طرح: تخصیص سهم الشرکه متقاضی و بانک 29
فصل پنجم ـ بررسی و محاسبه صورتهای مالی 30
1ـ5ـ جدول مبانی و ماخذ محاسبات: 30

شرح کسب و کار
خلاصه گزارش طرح شرکت پردیس هوا رایحه
مقدمه
فعالیت طرح مذبور در خصوص تولید انواع بوگیر های ضد باکتری معطر می باشد که ضمن ایجاد رایحه مطبوع در کلیه فضاهای انسانی نقش بسیار موثری در ضد عفونی محیط و بهداشت آن دارد. لازم به ذکر است تنوع رایحه ها در 5 خط تولید وجود دارد که می تواند از جمله آنها (رایحه موز، طالبی ، هلو، نوشابه ، انواع گلهای خوشبو و سایر میوه جات ، را نام برد.
اهداف
ظرفیت تولید سالانه: 1000 تن
تعداد روز کاری در سال: 300 روز
تعداد شیفت و مدت زمان شیفت : یک شیفت 8 ساعته
مساحت زمین : 20 هزار متر مربع
سطح زیر بنا: تولیدی 2300 غیر تولیدی 200
سرمایه ثابت طرح: 17316 (م . ر)
سرمایه در گردش: 9205 (م. ر)
سرمایه کل طرح: 26521 (م . ر)
تعداد کارکنان (نفر)شیفت اول: 30نفر تولیدی 6نفر غیر تولیدی جمعا 36 نفر
قیمت فروش واحد محصول:هر کیلو محصول 80 هزار ریال
درآمد سالانه در ظرفیت اسمی: 80000 (م. ر)
سود ویژه در ظرفیت نهایی: 18559 (م. ر)
ارزش افزوده ناخالص: 26104 (م . ر)
ارزش افزوده خالص : 24732 (م . ر)
درصد نقطه سر به سری: 18 %
درآمد در نقطه سر به سری:14400 (م . ر)
حجم تولید در نقطه سر به سری: 180 تن
برنامه ریزی تولید 5 ساله:

ظرفیت تولید
سال اول
سال دوم
سال سوم
سال چهارم
سال پنجم
70
90
100
100
100

سرانه سرمایه ثابت: 376 (م . ر)
سرانه سرمایه کل: 576 (م . ر)
نرخ بازده سرمایه گذاری: 72%
دوره بازدهی سرمایه گذاری 3/1 دوره معادل 16 ماه کاری
عمر مفید ماشین آلات: 20 سال
عمر مفید ساختمان و تاسیسات:25 سال
میزان توان برق مصرفی: 150 کیلو وات/ ساعت
میزان توان آب مصرفی: m3 15000
سرمایه گذاری: حقیقی  حقوقی  شرکت پردیس هوا رایحه (سهامی خاص)
مدت زمان اجرا: 15 ماه کاری
مدت مشارکت مدنی: 15 ماه

بررسی فنی طرح
بررسی روشها و تکنولوژیهای مناسب فرآیند تولید مورد نظر
محصولات طرح مورد نظر عبارتند از مایعات معطر با بوهای متفاوت که عمدتا از بوی میوه جات و یا گیاهان خوشبو استفاده می شود لذا مهمترین ماده ترکیبی این محلول همان اسانس میوه جات و یا گیاهان است که عامل اصلی تولید بوی مطبوع می باشد لذا تکنولوژی تولید عطر از قدیم الایام تا کنون تحولات بسیاری داشته بطوریکه از روشهای صد در صد سنتی به شیوه های کاملا صنعتی و با اتوماسیون بالا تبدیل گردیده و در طرح مذکور نیز از مکانیزم مناسبی که مبتنی بر تکنولوژی روز دنیاست استفاده می گردد.

کلیدهای موفقیت
انتخاب تکنولوژی مورد نظر و ذکر مزیت های آن
در انتخاب تکنولوژی اجرایی جهت طرح مورد نظر از سیستم های ساخت داخل با رعایت کلیه موازین فنی و بهداشتی استفاده می شود که بطور کل می توان مزیتهای این تکنولوژی را بشرح ذیل اعلام کرد.
1- تکنولوژی از ویژگی کاربری بالا و سرمایه بری اندک برخوردارست لذا زمینه ایجاد بیش از 50 نفر ثابت را دارا می باشد.
2- دارای اعتبار لازم جهت دریافت خدمات و گارانتی است.
3- وابستگی فنی به خارج کشور ندارد.
4- قابلیت انعطاف کافی در تغییر تولید را دارد.
5- هزینه خرید و راه اندازی آن پایین است.
6- امکان دسترسی به سرویس دهی آسان می باشد.
7- آموزش کاربران به سهولت امکان پذیر است.
8- موازین فنی، بهداشتی و استاندارد در تکنولوژی منتخب گنجانده شده است.

امکان سنجی
بررسی نوع طراحی فرآیند تولید
در این طرح 5 خط تولید مایع بوگیر طراحی شده که تفاوت آن ها در نوع رایحه است لذا هر کدام از خطوط بر مبنای محصول طراحی گردیده و به عبارتی Contines می باشند.
تشریح فرآیند منتخب و نمودارهای مربوطه:
ابتدا مواد اولیه اصلی و کمکی در مخازن استیل مورد نظر ذخیره و سیستم پمپاژ با اتوماسیون ویژه طبق نسبت درصد ترکیبی آنها را به مخزن اولیه میکسر هدایت نموده و پس از اجرای فرآیند هموژنیزاسیون کامل محلول آماده تست کیفی میگردد و سپس به مخزن دستگاه پر کن هدایت می گردد تا توسط دستگاه بسته بندی از ظروف PET با اهرم فشار سپری وارد و پس از نصب بر چسب و لیبل و کارتن زنی توسط شرنیک پک بسته بندی می گردد.
مخزن مواد اصلی رایحه محلول امولس فایر آنتی باکتریال خنثی کننده آب و سایر ظروف PET

تست وزنی
تست کیفی
عملیات همگن
سازی رایحه

عملیات
هموژنیزاسیون
و میکس
میکس نهایی

5-3- بررسی و تشریح روش کنترل کیفی در فرآیند تولید و تعیین نقاط کنترل:
سیستم کنترل کیفیت در طرح مذکور با توجه به اینکه مواد اولیه از صد در صد آیتمهای بهداشتی باید برخوردار باشند در سه مقطع اصلی مواد اولیه – فرآیند تولید و محصول نهایی انجام می گردد بعبارتی کنترل کیفیت جامع اجرا می شود و TQC لذا ضریب خطا بسیار اندک و ضایعات کاهش می یابد.
6-3- برنامه ریزی تولید و بالانس خط تولید:
طراحی خطوط 5 گانه به نحوی است که هیچگونه گلوگاهی در مسیر وجود ندارد و بالانس می باشند فقط مرحله بسته بندی و تولید ظروف PET باید مد نظر قرار گیرد تا محصول خروجی 5 خط بدون توقف بسته بندی و به انبار منتقل شود.

(طراحی بالانس خط)
خط اول دوم سوم چهارم پنجم PET

فرآیند تولید

6-3- بررسی ماشین آلات وتجهیزات مورد نیاز و مشخصات فنی وهزینه مربوطه

ردیف
نام ماشین آلات و تجهیزات تولیدی
مشخصات فنی
نیروی انسانی لازم
آب مصرفی
محل ساخت
قیمت واحد (ریال)
تعداد
قیمت کل

برق مصرفی
ظرفیت تولید
ابعاد

1
خط تولید رایحه موز با متعلقات کامل (مخازن- میکسر ها و ذخیره سازی)
kw/h 25
250 تن
در سال

8

ایران
1000000000
1
1000
2
خط تولید رایحه خیار (با متعلقات کامل)
kw/h 25
250 تن
در سال

8

ایران
1000000000
1
1000
3
خط تولید رایحه طالبی
kw/h 25
250 تن
در سال

8

ایران
1000000000
1
1000
4
خط تولید رایحه هلو
kw/h 25
250 تن
در سال

8

ایران
1000000000
1
1000
5
خط تولید رایحه انواع گلهای معطر
kw/h 25
250 تن
در سال

8

ایران
1000000000
1
1000
6
دستگاه تولید ملزومات بسته بندی
kw/h 10
4000000 عدد

2

ایران
1000000000
1
1000
7
دستگاه بسته بندی
kw/h 5
500t

2


500000000
2
1000
8
تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاه و نصب و راه اندازی



1


500000000
1
500
جمع کل

7500

7-3- جدول برآورد میزان مصرف مواد اولیه و بسته بندی مصرفی سالانه طرح و مشخصات فیزیکی و فنی:

ردیف
نام مواد اولیه مصرفی و بسته بندی
مشخصات فنی و ظاهری
اصلی
کمکی
نسبت تبدیل
محل تامین
مصرف سالانه
واحد
هزینه واحد
(ریال)
هزینه کل
میلیون ریال
1
مواد رایحه
طبق تقاضا
×

4%
اروپا
40
تن
1000000000
40000
2
محلول امولسی فایر
طبق تقاضا
×

15%
آلمان هند
150
تن
20000000
3000
3
محلول آنتی باکتریال
طبق تقاضا
×

7%
ایران
70
تن
30000000
2100
4
محلول خنثی کننده
طبق تقاضا
×

6%
اروپا
60
تن
30000000
1800
5
آب و سایر افزودنیها
طبق تقاضا

×
68%
ایران
680
تن
800000
544
6
ظروف اسپری پلاستیکی
لیبل و بر چسب کامل
ظرفیت 250 cc

×

استان
4000000
عدد
1400
5600
جمع کل

53044

8-3- برآورد متراژ ساختمان سازی طرح، مشخصات فنی و هزینه مربوطه:

ردیف

شرح ساختمان

مشخصات فنی
نوع کاربری

ابعاد
متراژ
(متر مربع)
قیمت واحد (ریال)
قیمت کل

تولیدی
غیر تولیدی

1
سالن تولید
سوله با تجهیزات کامل و شرایط بهداشتی
1500

75×20
1500
1200000
1800
2
سالن مواد اولیه
سوله با تجهیزات کامل و شرایط بهداشتی
500

25×20
500
900000
450
3
سالن محصول
سوله با تجهیزات کامل و شرایط بهداشتی
300

15×20
300
900000
270
4
ساختمان اداری و سرویس بهداشتی
اسکلت- سازه بتونی با مشخصات کامل

120

120
2000000
240
5
سرایداری
اسکلت- سازه بتونی با مشخصات کامل

80

80
1500000
120
جمع کل

2300
200

2500

2880

جمع کل متراژ ساختمان سازی 2880 متر مربع می باشد.
که 8% آن غیر تولیدی و 92% تولیدی می باشد.

9-3- برآورد متراژ زمین ، ابعاد و هزینه مربوطه:
با توجه به اینکه در طرح توجیهی مذکور از چهار طرح اختراعی توسط محققین شرکت پردیس هوا رایحه کهدر جواز تاسیس ذکر شده صرفا در فاز اول طرح انواع بوگیر و معطر کننده هوا مد نظر قرار دارد و با هدف ایجاد یک مجتمع تولیدی مواد و دستگاههای تصفیه هوا و مواد آرایشی بهداشتی میزان 20 هزار متر مربع زمین واقع در شهرک صنعتی بجنورد مد نظر قرار می گیرد که بر اساس هر متر مربع 108000 ریال قیمت زمین و 8 برابر متراژ ساختمان سازی با احتساب طرحهای پایین دستی و تسوعه میزان و هزینه زمین عبارتست از:
میزان زمین m2 20000 = 8× 2500
هزینه زمین (میلیون ریال) 2160 = 1080000 × 20000
10-3- پلان موقعیت زمین و ساختمان تولیدی و غیر تولیدی:

راهنمای پلان: A- مواد اولیه D – اداری G , H- فضای توسعه طرح
B- تولید E – سرایداری I- محوطه
C- محصول F- پارکینگ
11-3- برآورد حجم عملیات، نوع عملیات و هزینه های محوطه سازی زمین طرح:

ردیف
نوع عملیات
مشخصات فنی
روش محاسبه
حجم کل عملیات
واحد
هزینه واحد
هزینه کل
(م.ر)
1
خاکبرداری و تسطیح
لایه برداری خاک به عمق متوسط 20 cm
عمق × سطح
4000
m3
50000
200
2
حصار کشی
دیوار کشی اطراف زمین با آجر سیمان و نرده فلزی به ارتفاع 2 متر
محیط زمین
600
m
500000
300
3
پیادرو سازی و معابر
احداث معابر ، کف سازی و آسفالت
20 % کل زمین
4000
m2
90000
360
4
فضای سبز و روشنایی
احداث فضای سبز ، درختکاری و لامپ پایه دار
15% کل زمین
3000
m2
40000
120

جمع کل





980

وسایل اداری و کارگاهی (ارقام م.ر)
شرح وسایل
مشخصات فنی
تعداد
قیمت واحد
قیمت کل
هزینه حمل و نصب
هزینه کل
1- کامپیوتر

5
10
50

50
2- لوازم التحریر


4

4
3- میزوصندلی

10
3
30
2
32
4- موکت


3
3

3
جمع هزینه وسایل اداری و کارگاهی

89

12-3- جدول برآورد نیروی انسان مورد نیاز،مشخصات وهزینه دستمزد سالانه طرح:

(لازم به ذکر است دستمزد سالانه بر اساس 12 ماه حقوق، یکماه مرخصی، یکماه پاداش و 20 درصد حق کارفرما می باشد)
ردیف

عنوان نیروی انسانی

تخصص تحصیلات
نوع کاربری
جمع کل (نفر)
متوسط حقوق ماهانه (ریال)
جمع حقوق میلیون ریال (سالانه)

تولیدی
غیر تولیدی

1
مدیریت کارخانه
لیسانس
1

1
7000000
125
2
مدیر تولید
لیسانس شیمی
1

1
6000000
107
3
مسئول فنی
لیسانس شیمی
1

1
5000000
89
4
تکنسین آزمایشگاه
فوق دیپلم
2

2
4000000
142
5
تکنسین تاسیسات
فوق دیپلم
1

1
4000000
71
6
امور اداری- مالی
لیسانس

2
2
4000000
142
7
راننده- تدارکات
دیپلم

3
3
2500000
133
8
کارگر فنی
دیپلم
34

34
1800000
1089
9
سرایدار
سیکل

1
1
1800000
32
جمع کل

40
6
46

1930

13-3- محاسبه انرژی مصرفی سالانه، مشخصات و هزینه مربوطه:
1-13-3- آب مصرفی سالانه و هزینه مربوطه:

شرح و میزان مصرف روزانه m3
جمع مصرف روزانه
واحد
مصرف سالانه (m3)
هزینه واحد (ریال)
هزینه کل (م.ر)
خط تولید
تاسیسات
فضای سبز و بهداشتی

40
6
4
50
m3
15000
120
18

2-13-3- برآورد میزان و هزینه برق مصرفی سالانه
شاخصها
مصرف کننده ها
میزان برق مصرفی kw
زمان مصرف
ضریب همزانی
جمع مصرف روزانه
واحد
مصرف سالانه
هزینه واحد (ریال)
هزینه کل (م.ر)
خط تولید
110
8
80/0
88
kw

500

تاسیسات
10
8
80/0

kw

500

لوازم اداری
5
8
80/0

kw

500

روشنایی سالن تولید و انبارها
25
8
80/0

kw

500

روشنایی اداری رفاهی
15
8
80/0

kw

500

شناسایی محوطه
10
8
80/0

kw

500

سایر
5
8
80/0

kw

500

جمع کل
180
8
75/0
144
kw

500
173

3-13-3- بر آورد سوخت مصرفی سالانه و هزینه مربوطه (میلیون ریال)

شرح مصرف

موار مصرف روزانه
جمع مصرف روزانه
واحد
مصرف سالانه
هزینه واحد (ریال)
هزینه کل (م.ر)

گرمایش
تاسیسات
تولید

گاز مصرفی
10
7
100
117
m3
35000
140
5
بنزین


75
75
لیتر
22500
1000
23

– جدول جمع هزینه های انرژی سالانه

شرح هزینه ها
هزینه کل (میلیون ریال)
آب مصرفی
18
برق مصرفی
173
سوخت مصرفی
28
سایر
2
جمع کل
221

14-3- برآورد میزان و هزینه تاسیسات فنی و هزینه مربوطه

ردیف
عنوان تاسیسات
شرح
مشخصات فنی
هزینه واحد
(ریال)

تعداد
هزینه کل
(میلیون ریال)
1
برقرسانی
هزینه انشعاب- تابلو ترانس- کابل کشی و برق و سایر
150 kw/H
سه فاز صنعتی
1400000
1
210
2
آبرسانی
هزینه انشعاب- کنتور لوله کشی آب شهرک
تامین آب روزانه با
50 m3 کنتور
1500000

75
3
سوخت رسانی
انشعاب- کنتور و ایستگاه کنترل گاز و انتقال
ظرفیت کنتور 60m3
10000000

600
4
سرمایش
کولر آبی
7500
2500000
4
10
5
گرمایش
بخاری کارگاهی
بخاری معمولی
25000
15000
4500000
1600000
4
5
20
8
6
وسایل ایمنی حفاظتی
ماسک- لباس کار کفش- کپسول co2
سایر وسایل ایمنی آتش نشانی


35
7
وسایل بهداشتی
جعبه کمکهای اولیه
بر اساس نیاز نیروی انسانی


10
8
وسایل اداری رفاهی
ملزومات مصرفی اداری اتوماسیون اداری
ادوات کاربردی اداری


20
9
سیستم تولید هوای فشرده
مرتبط به فاضلاب
شهرک صنعتی
در ساختمان لحاظ شده


10
سایر





جمع کل

988

15-3- برآورد نوع سیستم حمل و نقل داخلی و خارجی و هزینه مربوطه:

ردیف
عنوان وسایل حمل و نقل
کشور سازنده
مشخصات فنی
تعداد
هزینه واحد (ریال)
قیمت کل
(میلیون ریال)

داخلی
خارجی

مدل
ظرفیت

1

سواری
ایران
پژو GLX

1
130000000
130
2

وانت
ایران
تویوتا

1
160000000
160
3

کامیونت
ایران

3 تنی
1
280000000
280
4
لیفتراک

ایران

1 تنی
1
200000000
200
5
تراک دستی

ایران


10
2000000
20
جمع کل

790

16-3- جدول محاسبه هزینه های تعمیرات و نگهداری سالانه: ارقام (میلیون ریال)

ردیف
شرح هزینه
ارزش دارایی (هزار ریال)
درصد استهلاک
هزینه تعمیرات و نگهداری
1
محوطه سازی
980
2
20
2
ساختمان
2880
2
58
3
ماشین آلات و تجهیزات
7500
5
375
4
تاسیسات فنی
988
10
99
5
وسایل حمل و نقل
790
10
79
جمع کل
631

مطالعه بازار و بازاریابی
مطالعه بازار
هدف از بررسی بازار در هر طرح ، برآورد مقدار تقاضای کالاها و خدماتی است که یک واحد تولیدی جدید باقیمت مشخص به بازار عرضه می کند . از آنجا که مقدار تقاضا با تغییر قیمت نوسان می کند، برآورد تقاضا باید بر اساس قیمتهای مختلف انجام گیرد .
در این جا باید تفاوت بین مطالعات بازار و مطالعات بازاریابی نیز بیان شود . تحلیل تقاضای موجود و برآورد تقاضا در آینده در محدوده مطالعات بازار است ، در صورتی که بازاریابی به معنی جریان کالاها وخدمات بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان بوده و قسمتی از مطالعه بازار را تشکیل می دهد اگر در هر پروژه تولیدی مرحله مطالعه بازار و بازاریابی به درستی انجام شود ، می توان به وجود تقاضا در آینده و فروش محصولات اطمینان حاصل پیدا کرد .
اولین قدم در مطالعه بازار شناسایی و معرفی کارخانجات رقیب می باشد .

شناسایی و معرفی کارخانجات رقیب
در ایران 2 کارخانه با ظرفیت اسمی بیش از 350 تن در سال مشغول تولید می باشند. استان تهران مهمترین کانون مصرف این نوع از فرآورده می باشد.

صادرات و واردات
در حال حاضر مهمترین تولید کنندگان محصول در دنیا، کشورهای روسیه ،بلژیک وآلمان می باشند .
طبق مطالعاتی که در چند سال اخیر در زمینه صادرات به کشورهای همسایه به خصوص مناطق خلیج فارس صورت گرفته ، به دلیل نزدیکی و همجواری ایران با این کشورها و موقعیت ویژه اقتصادی آنها ، زمینه های لازم جهت صدور به این مناطق وجود دارد و می تواند منبع ارزی خوبی جهت واحد و در نهایت برای کشور باشد .
باتوجه به مطلب فوق می توان نتیجه گرفت که این صنعت علاوه بر ارضای نیازهای داخلی می تواند با رعایت نکات خاص بازار و خصوصا بازار جهانی و بالا بردن کیفیت عرضه ، همواره از یک روند صعودی و مثبت در امر صادرات برخوردار شود .
تحلیل مصرف و پیش بینی تقاضا
این مرحله، مهمترین وحساس ترین مرحله مطالعه بازار می باشد و رعایت حداکثر احتیاط ضروری است در غیر این صورت داده های قطعی می تواند به نتایج بسیار گمراه کننده ای منجر شود. از آن جایی که در کشور ایران نمی توان اطلاعات مورد نیاز و دقیقی را برای تحلیل تقاضا و بازار بدست آورد ، اجبارا از فرضهای ساده کننده ای استفاده می شود . اما برای احتیاط بیشتر این فرضها باید به نوعی انتخاب شود که به نتایج ما حالت خوش بینانه ندهند . زیرا اگر قرار باشد که پیش بینی ما از تقاضای واقعی فاصله داشته باشد ، بهتر است که مطمئن باشیم این پیش بینی کمتر از میزان واقعی تقاضا است نه بیشتر .
برای برآورد تقاضا در آینده روشهای مختلفی مانند تخمین ، تئوری، کارشناسی ، ابتکاری و غیره وجود دارد . انتخاب روش پیش بینی به ماهیت محصول و میزان دسترسی به اطلاعات و آمار بستگی دارد . به عنوان مثال برای کالایی مانند کفش می توان با در دست داشتن آمار پیش بینی جمعیت برای سالهای ، میزان درآمدسرانه ملی ، میزان تولیدات داخلی و واردات صادرات به یک تخمین نسبتا خوبی برای میزان تقاضا در آینده دست یافت .اما در مورد کالای خاصی همانند کالای ما یا فتن رابطه علمی و دقیق بین میزان تولید و مصرف بسیار مشکل است . در هر صورت باید یک ارتباط منطقی میان میزان مصرف جامعه و تولید پیدا کرد .
بازاریابی
بازاریابی مجموعه ای از فعالیت های بازرگانی است،که جریان کالا یا خدمات را از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی هدایت می کند. این فعالیت ها شامل طیف وسیعی از اقدامات ،نظیر خرید مواد،تولید، کنترل کیفیت، حمل ونقل و انبارداری، آماده سازی برای مصرف، بسته بندی، تعیین قیمت، شناسایی مشتری، تبلیغات، فروش و خدمات بعد از آن می شود.
با توجه به فشرده شدن رقابت بین تولید کنندگان در سالهای آینده پیش بینی صحیح وضعیت بازار، این امکان را به شرکت تولیدی می دهد که چگونگی و حجم فعالیتهای خود را تنظیم کرده ، از این طریق بقا واعتلای عملیات اقتصادی موسسه خود را تضمین کنند.
اهمیت موضوع بازاریابی بخصوص با توجه به تخصصی شدن تولید و اشتغالات ذهنی دست اندرکاران تولید، نا آگاهی آنها از وضعیت تغییر پذیر بازار و خواست مشتریان آشکارتر می شود. در روشهای قدیمی بازاریابی، شرکتهای تولیدی بدون بررسیهای همه جانبه مبادرت به تولید کالا کرده و آنگاه برای آن قسمت از محصولاتی که فروش نرفته است، اقداماتی انجام می دهند. اما با افزایش تعداد تولید کنندگان و فاصله گرفتن آنها از مصرف کننده، ادامه فعالیتهای تولیدی مستلزم به کارگیری اهرمهای ترویج فروش است. چگونگی فعالیتهای بازاریابی به طور دائم در حال تغییر و تحول است. بازاریابی در جهان صنعتی امروز تنها به روشهای فروش آسان اختصاص نمی یابد، بلکه کار هماهنگ کردن کلیه منابع مالی، اداری، انسانی و فنی برای تولید کالاهای قابل فروش را، بر عهده دارد.طرحهای صنایع تبدیلی بخصوص فرآورده های گوشتی، همواره از ناحیه تولیدات نامناسب و بازاریابی غیر اصولی آسیب پذیر بوده اند.
مطالعات نشان می دهد در کشورهای که در مسیر توسعه گام بر می دارند(همانند ایران) تغییر در عادت مردم سریع تر صورت می گیرد. بنابراین با یک مطالعه صحیح بازاریابی و شناسائی پتانسیل مصرف کنندگان و نوع سلیقه آنها می توان بازاریابی مناسبی را برای فرآورده به دست آورد.
تحلیل مصرف کنندگان و سیاست های حاکم بر بازار
یکی از قدم های ابتدائی در بازاریابی هر گونه محصولاتی بررسی های سیاست های حاکم بر بازار و تحلیل مصرف کنندگان و شناسائی نیاز های آنها می باشد تا بتوان محصولات را طبق سلیقه و خواست آنها عرضه نمود. اما قبل از این کار بهتر است بازار محصول را تقسیم بندی نموده و مصرف کننده های عمده این محصولات را شناسائی کنیم.
به عبارت دیگر برای مناسب ساختن محصولات تولیدی مطابق میل مصرف کنندگان، لازم است گروه های مختلف مصرف کنندگان شناسائی و هر گروه به عنوان بازاری جداگانه در نظر گرفته شود. از مهمترین مزایای تقسیم بازار، کمک به تعیین قیمت مناسب برای محصول، تبلیغات مناسب و توزیع بهتر آن است. تقسیمات بازار باید با دیدی پویا صورت گیرد، زیرا نیروهای اجتماعی و اقتصادی همیشه در حال تغییرند.
از آنجائی که مصرف کنندگان این بازار در حقیقت مردم عادی هستند، باید نیازهای اساسی آنها از جمله کیفیت و بسته بندی و همچنین نیازهای صاحبان فروشگاه ها از قبیل قیمت و نحوه توزیع را در نظر گرفت.
تحلیل بازار و محیط رقابتی
در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با بازار سایر صنایع نمی باشد. به عنوان مثال کارخانجات تولید ماکارونی در یک رقابت بسیار شدید سعی می کنند با افزایش کیفیت محصول، بسته بندی و همچنین کاهش قیمت تولیدات خود سهم بیشتری از بازار اشباع شده را به دست آورند و گوشه ای از این رقابت را می توان در آگهی های تبلیغاتی رسانه های گروهی دید. دولت نیز در تامین قیمت این گونه محصولات دخالت چندانی ندارد زیرا رقابت بین شرکت های مختلف باعث شده که قیمت این محصول تا پائین ترین سطح ممکن نزول کند.
برنامه بازاریابی
اطلاعاتی که از بررسی تحلیل مصرف کننده و محیط رقابتی به دست می آید اساس برنامه بازاریابی را تشکیل می دهد. عناصر اصلی برنامه بازاریابی شامل تعیین طرح محصول، قیمت گذاری، پیش برد و توزیع محصول است.
طرح محصول
برای طرح مناسب هر محصول باید شناخت کافی نسبت به نیازهای مصرف کنندگان به دست آورد. برای شناخت نیازهای مصرف کنندگان ابتدا باید انگیزه های مصرفی بررسی شود. نیازهای مصرف کننده برخواسته از انگیزه های فیزیولوژیکی، جامعه شناسی، روانشناسی و آثار متقابل است که بر یکدیگر دارند.
در مورد این محصول نیازهای مصرف کنندگان بیشتر در ارتباط با فاکتورهای کارایی و راحتی استفاده از محصول است. اما به طور اصولی مصرف کنندگان با توجه به ارزش محصول و کارایی آن نیاز خود را برآورده می کنند. یکی دیگر از عواملی که بر انگیزه مصرف کنندگان تاثیر می گذارد، موقعیت آن در تقسیم بندی انواع مصرف کنندگان می باشد که در قسمت تحلیل مصرف کنندگان بیان شده است.
به عبارت دیگر تنوع در محصول عامل مهمی در جلب مصرف کننده در این بازار می باشد. ایجاد تنوع در محصول می تواند با توجه به فاکتورهای رایحه، استفاده آسان و اندازه صورت پذیرد. این فاکتورها باید با توجه به انتظارات کیفی مصرف کننده و همچنین توان خرید مصرف کنندگان انجام شود.
بسته بندی
بررسی بسته بندی شامل تصمیماتی در مورد برچسب، جملات تبلیغاتی، طراحی و بسته بندی به منظور حمل و نقل است. بسته بندی کارکردهایی از قبیل نگهداری و محافظت کالا، تسهیل در انبارداری و استفاده از کالا و به طورکلی طراحی بسته بندی به منظور ساده نمودن به کارگیری برای خرید وتوزیع کنندگان است. اکثر کالاها از بسته بندی آن شناخته می شوند و به خصوص در اکثر خریدها ممکن است کالاهای مشابه کنار هم قرار گیرند و خریدار با مشاهده کیفیت بهتر بسته بند، کالای مورد نظر خود را انتخاب کند.
در ضمن در طرح بسته بندی باید سهولت بازکردن آن و همچنین استحکام آن را نیز در نظر گرفت. زیرا تحقیقات بازاریابی ثابت کرده که تنوع در بسته بندی در اعتماد مشتری نسبت به کالا تاثیر می گذارد.

قیمت گذاری

با توجه به مطالعات تحلیل مصرف کننده و بررسی وضعیت رقیبان، باید روش های مختلف قیمت گذاری را برای محصول در نظر گرفت. جدا کردن بازارها از یکدیگر(تقسیم بازار) اولین قدم اعمال روش های مختلف قیمت گذاری در هر بازار است. روشن است که تعیین قیمت مناسب برای هر محصول در بازار، با توانائی خرید آن از طرف مصرف کننده مرتبط خواهد بود.
توزیع
یکی از اهداف بازاریابی ارضاء نیاز مصرف کننده است. با تحویل کالا به مصرف کندگان مختلف در محلی که آنها می خواهند و به قیمت مناسب ، این امر میسر می شود.
نحوه توزیع یکی از پنج عامل بازاریابی (کالا، تبلیغ، توزیع، قیمت، بسته بندی) می باشد. توزیع شامل کلیه عواملی است که از تولید شرکت تا محل قابل دسترس مصرف کننده را در بر می گیرد.
برای مصرف کنندگان بزرگ مانند کارخانجات و عمده فروشی ها بهتر است توزیع توسط خود شرکت انجام شود. انجام درست این عمل باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده می شود و برای این منظور باید شناخت کاملی از واسطه های توزیع در بازار داشت و توزیع خود را در بازار بر اساس حداقل واسطه و در نتیجه ارزانترین هزینه به انجام رساند.

تبلیغ و پیشبرد فروش

در چند سال آینده با توجه به ظرفیت بازار و نیازهای ارضاء نشده نیازمندی به تبلیغ وسیع در رسانه های گروهی نمی باشد و بهتر است تبلیغات در سطح بسته بندی کالا انجام شود و بدین منظور می توان از پیام های با مفهوم در روی بسته بندی کالا استفاده کرد.
جملات استفاده شده باید به طوری انتخاب شوند که مشتری را به خرید مجدد کالا ترغیب کنند. البته نقش علایم تجاری در این ارتباط مهم است. وقتی مصرف کنندگان تجربه خوبی از مصرف کالا داشته باشند، به راحتی علامت آن را به خاطر می سپارند و این خود در پیشبرد فروش کالا موثر است.

طرح مالی

در این قسمت به برآورد و محاسبه سرمایه ثابت ، سرمایه در گردش و سرمایه کل و هزینه تولید سالانه می پردازیم و سپس با استفاده از نتایج حاصله سایر شاخصهای مالی را بدست می آوریم.
1ـ4ـ سرمایه ثابت:
مشتمل بر هزینه های سرمایه ای و هزینه های قبل از بهره برداری می باشد که طی دو جدول محاسبه می گردد.
1ـ1ـ4ـ برآورد هزینه های سرمایه ای طرح:
ردیف
شرح هزینه های سرمایه ای
مبلغ (میلیون ریال)
1
زمین
2160
2
محوطه سازی
980
3
ساختمان سازی
2880
4
ماشین آلات و تجهیزات تولیدی
7500
5
تاسیسات فنی و جانبی
988
6
وسایل حمل و نقل
790
7
وسایل اداری، رفاهی (کامپیوتر،تلویزیون، میز و صندلی فایل، لوازم التحریر،مبلمان،ظروف و…)
60
8
هزینه پیش بینی نشده
1535
جمع کل
16893

2ـ1ـ4ـ هزینه های قبل از بهره برداری طرح:

کلیه هزینه های لازم قبل از تولید که عمده آن در حوزه اداری و مطالعاتی می باشند عبارتند از:

ردیف
شرح هزینه های قبل از بهره برداری
میزان هزینه
هزینه کل
(میلیون ریال)

ریالی
ارزی

1
هزینه مطالعات اولیه و تهیه طرح
15

15
2
هزینه تاسیس شرکت
100

100
3
هزینه مسافرتهای مطالعاتی داخلی
و خارجی
100

100
4
هزینه اخذ مجوزهای قانونی
10

10
5
هزینه ثبت سرمایه
20

20
6
هزینه مشاوره
20

20
7
هزینه تنظیم قرارداد رهن و وثائق
50

50
8
هزینه کارشناس بانک
20

20
9
هزینه آموزش کارکنان
38

38
10
هزینه راه اندازی و تولید آزمایش
50

50
جمع کل

423

هزینه های قبل از بهره برداری+ هزینه های سرمایه ای = سرمایه ثابت
(میلیون ریال ) 17316= 423+16893= سرمایه ثابت

2ـ4ـ برآورد سرمایه در گردش:

ردیف
مبلغ محاسبه سرمایه
شرح برآورد
مبلغ کل
(میلیون ریال)
1
مواد اولیه و بسته بندی داخلی و خارجی
هزینه 2 ماه مواد اولیه و بسته بندی
8840
2
هزینه حقوق و دستمزد کالای در جریان ساخت
هزینه 2 ماه حقوق و دستمزد
5 روز کالای نیمه تمام
322
3
تنخواه گردان

هزینه 15 روز هزینه های انرژی و تعمیرات
43
4
مطالبات تجاری

9205
5
کالای ساخته آماده فروش
2 ماه کالای تولیدی

جمع کل

3ـ 4ـ برآورد سرمایه گذاری کل طرح و نحوه تخصیص مشارکت متقاضی و بانک:
ردیف
شرح سرمایه
سهم متقاضی
سهم بانک
مبلغ کل سرمایه (م.ر)

مبلغ
درصد
مبلغ
درصد

1
سرمایه ثابت
3463
20
13853
80
17316
2
سرمایه در گردش
1841
20
7364
80
9205
3
سرمایه کل
5304

21217

26521
4ـ4ـ جدول برآورد هزینه استهلاک سالانه طرح:

ردیف
شرح سرمایه گذاری
ارزش دارایی
درصد
هزینه استهلاک سالانه
(میلیون ریال)
1
محوطه سازی
980
5
49
2
ساختمان سازی
2880
5
144
3
ماشین آلات و تجهیزات تولیدی
7500
10
750
4
تاسیسات فنی
988
10
99
5
وسایل حمل و نقل
790
10
79
6
وسایل اداری و رفاهی
60
20
12
7
وسایل پیش بینی نشده
1535
10
154
جمع کل
1287

5ـ4ـ جدول محاسبه هزینه های تولید سالانه طرح و سهم درصدی هر فاکتور:

ردیف
شرح هزینه های تولید
مبلغ کل (میلیون ریال)
درصد سهم
1
هزینه مواد اولیه و بسته بندی
530

2
هزینه حقوق و دستمزد
1930

3
هزینه انرژی سالانه
221

4
هزینه تعمیرات و نگهداری
631

5
هزینه پیش بینی نشده (5 درصد اقلام فوق)
2791

6
هزینه عملیاتی (اداری و فروش)
586

7
هزینه تسهیلات مالی (وام سرمایه ثابت)
831

8
هزینه بیمه کارخانه (2 در هزار سرمایه ثابت)
35

9
هزینه استهلاک هزینه های سرمایه ای
1287

10
هزینه های قبل از بهره برداری
85

جمع کل
61441
100
6-4- محاسبه قیمت تمام شده محصول
قیمت هر کیلو محصول ریال 61441 =
با احتساب ضریب سود 30% قیمت فروش هر کیلو محصول عبارتست از:
محاسبات بر آورد فروش.
7-4- محاسبه قیمت فروش واحد کالا:
(ریال) 80000 = 79873 – 3/1 × 61441
قیمت فروش هرکیلو محصول لازم به ذکر است محصول مورد نظر از نظر وزنی حجمی و جرمی تقریبا یکسان بوده لذا 1 کیلوی آن معادل 1 لیتر می باشد.
8-4- برآورد در آمد کل سالانه با ظرفیت اسمی طرح:
فروش کل سالانه بر مبنای ظرفیت اسمی 1000 تن در سال و بر اساس قیمت فروش هر کیلو 86000 ریال عبارتست از:
در آمد کل (میلیون ریال) 80000 = 80000 × 1000000
9ـ4ـ جدول تفکیک و محاسبه هزینه های ثابت و متغیر تولید سالانه: (ارقام میلیون ریال)

شرح هزینه
هزینه متغیر
هزینه ثابت
هزینه کل

مبلغ
درصد
مبلغ
درصد

مواد اولیه و بسته بندی
53044
100

53044
حقوق و دستمزد
676
35
1254
65
1930
هزینه انرژی
177
80
44
20
221
تعمیرات و نگهداری
505
80
126
20
631
پیش بینی نشده
2373
85
418
15
2791
اداری و فروش
586
100


586
هزینه تسهیلات مالی

831
100
831
بیمه کارخانه

35
100
35
استهلاک سرمایه ای

1287
100
1287
استهلاک قبل از بهره برداری

85
100
85
جمع هزینه های تولیدی
57361

4080

61441

10ـ 4ـ جدول محاسبه نقطه سر به سری و شاخصهای مرتبط:

ردیف
شاخص
شرح محاسبه
میزان کمی
واحد
1
حاشیه فروش
هزینه های متغیر – فروش کل
22639
میلیون ریال
2
درصد حاشیه فروش
فروش کل / حاشیه فروش
28
درصد
3
درصد نقطه سر به سری
حاشیه فروش/ هزینه ثابت
18
درصد
4
حجم فروش در نقطه سر به سر
ظرفیت اسمی × درصد نقطه سر به سر
180
تن
5
درآمد اسمی در نقطه سر به سر
درآمد اسمی سالانه × درصد نقطه سر به سر
14400
میلیون ریال

11ـ4ـ سود و زیان ویژه : (سود ویژه)

سود و زیان ویژه: (سود)

فروش کل (ـ)
80000
جمع هزینه های تولید سالانه
61441
جمع
18559

12ـ4ـ ارزش افزوده ناخالص و نسبتهای آن: (ارقام هزار ریال)
ارزش افزوده ناخالص:
فروش کل (ـ)
80000
مواد اولیه و بسته بنید
53044
انرژی
221
تعمیرات و نگهداری
631
جمع
26104

13ـ4ـ نسبت افزوده ناخالص به فروش:

14ـ 4ـ نسبت افزوده ناخالص به سرمایه کل:

15ـ 4ـ ارزش افزوده خالص:
ارزش افزوده ناخالص (ـ)
26104
استهلاک سرمایه ای
1287
استهلاک هزینه های قبل از بهره برداری
85
جمع
24732
16ـ4ـ نسبت افزوده خالص به فروش:

17ـ4ـ نسبت افزوده خالص به سرمایه کل:

18ـ4ـ سرانه سرمایه ثابت (میلیون ریال) :
میلیون ریال
19-4- سرانه سرمایه کل:
میلیون ریال
20-4- نرخ بازده سرمایه گذاری:
72% = سرمایه کل ÷ هزینه تسهیلات مالی+ سود ویژه= R
نرخ بازدهی سرمایه گذاری حاصله در صورت استفاده از ظرفیت اسمی حدود 6 برابر نرخ بهره تسهیلات دریافتی است بعبارتی بهره خالص 60% است که در ناحیه بسیار مطلوب قرار دارد.

دوره بازدهی سرمایه گذاری

سرمایه گذاری کل
N=
استهلاک قبل از بهره برداری+ استهلاک ثابت+ هزینه تسهیلات مالی+ سود ویژه

3/1
دوره بازدهی سرمایه معادل 3/1 دوره کامل تولید با ظرفیت اسمی مندرج در طرح که از نظر زمانی حدود 16 ماه کاری می باشد بعبارتی در صورت استفاده از ظرفیت اسمی طرح
می تواند حداکثر طی مدت یکسال و نیم سرمایه را مستهلک نمود که این مدت زمان حدود زمان فروش اقساطی می باشد و در ناحیه مطلوب قرار دارد.

جدول نحوه تامین مالی طرح: تخصیص سهم الشرکه متقاضی و بانک
(ارقام میلیون ریال)

شرح سرمایه گذاری
هزینه های انجام شده توسط متقاضی
هزینه های باقیمانده (مورد نیاز)
هزینه کل (م.ر)

سهم متقاضی
سهم بانک

مبلغ
درصد
مبلغ
درصد
کل مشارکت متقاضی
مبلغ
درصد

زمین
2160
100

2160

2160
محوطه سازی
380
38
100
11
480
500
51
980
ساختمان سازی
288
10


288
2592
90
2880
ماشین آلات و تجهیزات




7500
100
7500
تاسیسات و تجهیزات عمومی




988
100
988
وسایل نقلیه
158
20


158
632
80
790
وسایل اداری و رفاهی
60
100


60


60
متفرقه و پیش بینی نشده
307
20


307
1228
80
1535
قبل از بهره برداری
110
26


110
313

423
سرمایه ثابت
3463

100
20
3563
13753
80
17316
سرمایه در گردش
920


10
920
8285
90
9205
جمع کل سرمایه گذاری
4383

100

4483
22038

26521

بررسی و محاسبه صورتهای مالی بر اساس برنامه ریزی تولید 5 ساله

1ـ5ـ جدول مبانی و ماخذ محاسبات:

مبانی و ماخذ
سال

اول
دوم
سوم
چهارم
پنجم
درصد استفاده از ظرفیت
70
90
100
100
100
میزان تولید سالانه
700
900
1000
1000
1000
مواد اولیه مصرفی سالانه
37130
47740
53044
53044
53044
فروش خالص سالانه
56000
72000
80000
80000
80000


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود