نام درس :علوم مقطع: ابتدایی پایه :پنجم موضوع درس : جانداران ساده ( گیاه یا جانور )
زمان : 35 دقیقه تعداد دانش آموزان :20نفر
اهداف
هدف کلی :
دانش آموزان با جانداران دیگری علاوه بر گیاهان و جانورانی که ساختمان بدن ساده ای دارند ، آشنا می شوند .
هدف های جزئی :
1 – با جانداران ساده ای علاوه بر گیاهان و جانوران آشنا می شوند .
2 – جاندارانی را که ساختمان بدنی ساده ای دارند و فقط با میکروسکوپ دیده می شوند را درک می کنند .
3 – ویژگی کلی جانداران ساده را یاد می گیرند .
4 – دسته های جانداران ساده را از همدیگر تمیز دهند .
5 – محل زندگی جانداران ساده را می شناسند .
هدف های رفتاری :
1 – فرق جانداران ساده را با گیاهان و جانوران بیان کنند ( مهارتی )
2 – جانداران ساده را طبقه بندی کنند( مهارتی )
3 – شکل بعضی از جانداران ساده را که مشاهده می کنند رسم نمایند ( مهارتی )
4 – چند نوع جانداران ساده را نام ببرند ( دانستنی )
5 – به کمک میکروسکوپ و وسایل ساده دیگر با آزمایشی جانداران ساده را مشاهده نمایند ( مهارتی )
نکات کلیدی :
جانداران ساده – باکتریها – جلبک ها قارچها
مواد و وسایل مورد نیاز :
میکروسکوپ ، کتاب درسی ، تصاویر جانداران ساده
فضا و مدل کلاس :
به شکل دایره ای – کلاس معمولی
روشها و راهبردهای انتخابی تدریس :
روش بارش فکری
راهبرد ایجاد انگیزه :
معلم با در دست داشتن یک نمونه از هر دسته از جانداران ساده با ایجاد سوال و چالش توجه دانش آموزان را به موضوع درس جلب می نماید و آنها را نسبت به درس کنجکاو می کند.
ارزشیابی تشخیصی :
1 – کپک زدن نان چه نوع تغییری است ؟ دو نشانه آن را بنویسید ؟
2 – آیا کپک روی نان یک جاندار است ؟ اگر جاندار است چه نوع جانداری است ؟
3 – چند نوع گیاه را نام ببرید ؟ و خصوصیات آنها را شرح دهید
4 – چند نوع جاندار را نام ببرید ؟ و خصوصیات آنها راشرح دهید
5 – آیا جانداری را می شناسید که در برکه آب زندگی می کند ؟ نام آن چیست ؟
مراحل روش :
مرحله نخست : تولید اندیشه
معلم : موضوع بحث را مطرح می کند و دانش آموزان باید طبق قوانین و مقررات روش بارش فکری که قبلا معلم اصول آن را توضیح داده است فعالیت خود را ادامه می دهند و به صورت چرخشی و نوبتی ارائه نظر کنند
موضوع :
به چه جاندارانی ، جانداران ساده می گوییم . آیا به گیاهان و جانوران ، جانداران ساده می گوییم . ویژگیهای آن جانداران را نام ببرید .
ضمن اینکه همه ی افراد به نوبت در قالب جند واژه به ارائه مطلب می پردازند ، معلم هدایت و گفتگوها را سامان می دهد و منشی نیز تمام مطالب ارائه شده را ثبت می نماید .
در مرحله اول : فهرستی از ویژگیهای جانداران ساده توسط دانش آموزان ارائه و خلق می گردد .
مانندجدول ذیل :
ویژگیهای جانداران ساده
1 – حرکت می کنند
2 – برای رشد کردن به غذا نیاز دارند
3 – ساختمان بدنی ساده دارند
4 – بیشتر آنها به علت کوچکی با میکروسکوپ دیده می شوند
5 – بعضی ها تک سلولی اند
6 – برخی شبیه گیاهانند
7 – برخی شبیه جانورانند
مرحله دوم : ارزیابی
پس از مرحله اول ، مدل کلاس به نحوی که توضیح داده شده ، تغییر می یابد و دانش آموزان در مورد نظرات و افکار خود صحبت می کنند. در این مرحله گروه مشاهده کنندگان نیز شرکت دارند و هر یک از افراد دلایل و استدلال خویش را در خصوص مطالب ارائه شده بیان می کنند ، در نهایت فهرست اولیه پالایش می شود و نکات تکراری و غیر ضروری حذف می شود و فهرست نهایی به عنوان دست آورد هم اندیشی به پایان می رسد.
ارزشیابی پایانی :
در اغلب روشهای آموزشی تعاملی و فعال می توان ارزشیابی پایانی را در حین اجرای روش انجام داد لذا در آخر هم بهتر است میزان توانایی دانش آموزان بهتر دریافت شود .
1 – جانداران ساده چگونه موجوداتی هستند ؟
2 – سه گروه جانداران ساده را نام ببرید ؟
3 – جانداران تک سلولی فقط یک سلول دارند ؟
صحیح غلط
4 – در فصل بهار رشته های بسیار باریک و سبز رنگ که در داخل آب جویبار ها و بر که ها وجود دارد چه نوع از جانداران می باشند ؟
تعیین تکالیف :
تکلیف تمرینی :
جانداران ساده را در نموداری نشان دهید و به کلاس بیاورید ؟
تکالیف خلاقیتی :
چند جاندار ساده در محیط اطراف زندگی خود پیدا کرده و خصوصیات آن را شرح دهید .