تارا فایل

طرح درس دهم فارسی اول نشانه پ و گ در ده جلسه


طراحی آموزشی درس دهم فارسی اول
عنوان پرواز و جنگل
جلسه اول
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
گفتمان
پردازش شنیداری
مهارت مطالعه
درک متن
– دانش آموزان داستان پردازی می کنند.
– درگفت و گو ها و بحث های گروهی شرکت می کنند.
– به متن داستان گوش می دهند که مهارت گوش دادن را ارتقا می دهد.
– می داند که بین تصاویر و کلمات رابطه ی معناداری وجود دارد.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
شرح فعالیت:
به هر کدام از گروه ها یکی از پازل های توپ، پا، پروانه، پرنده و هواپیما و گرگ و جنگل را می دهیم و از آنها می خواهیم به صورت گروهی و با همکاری همدیگر پازل ها را تکمیل کنند.
دانش آموزان شروع به تکمیل پازل های گروه خود می کنند. 0در صورت نیاز آنها را راهنمایی می کنیم).

از هر گروه یک نفر پای تخته می آید و نام پازل تکمیل شده ی خود را برای کلاس بیان می کند. و در مورد پازل خود برای کلاس توضیح می دهد.( همزمان تصویر پازل در کلاس نمایش داده می شود)
از دانش آموزان می خواهیم در گروه های خود مشورت کنند و اطلاعات بیشتری در مورد پازل خود بیان کنند. به کاربرد ها و استفاده های آن مورد در زندگی اشاره کنند. مثلا به ویژگی های پروانه ها، نحوه ی زندگی آنها. یا به هواپیما و کاربرد آن در زندگی، یا به (پا) به عنوان اعضای بدن و فایده های آن برای انسان ها اشاره کنند.

ویدئو پروژوکتور
پازل های توپ، پا، پر، پروانه، پرنده و هواپیما، گرگ، و جنگل
دوم
بچه ها را به گروه های کوچک تر تقسیم می کنیم و و کارت های تصاویر درس پرواز و جنگل را به دانش آموزان می دهیم.
از گروه ها می خواهیم با کارت هایی که دارند داستان پردازی کنند. با پرسش سوالاتی به داستان پردازی های آنان کمک می کنیم.
سوالات هدایت کننده:
در جنگ چه جانورانی زندگی می کنند.
فرض کنید یک روز در جنگل هستید ، چه چیزهایی را می بینید.
اگر می توانستی پرواز کنی چه جاهایی می رفتی؟

در ادامه دانش آموزان درس را روخوانی می کنند
کارت های تصا.یر پا، هواپیما، جنگل، پروانه

جلسه دوم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
گفتمان
پردازش شنیداری
مهارت مطالعه
درک متن
– دانش آموزان داستان پردازی می کنند.
– درگفت و گو ها و بحث های گروهی شرکت می کنند.
– به متن داستان گوش می دهند که مهارت گوش دادن را ارتقا می دهد.
– می داند که بین تصاویر و کلمات رابطه ی معناداری وجود دارد.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
ببین و بخوان
کارت کلمات که حاوی تصویر های درس است را به دانش آموزان نشان می دهیم و از آنها می خواهیم هر کارتی را که بالا بردیم سریع بخوانند. سپس کارت کلمات بدون تصویر را به نوبت بالا می بریم تا دانش آموزان کارت کلمه ها را بخوانند.
کارت تصاویر کلمات
کارت کلمات بدون تصویر
دوم
بازی پانتومیم با کارت کلمات
دانش آموزان به گروه های سه نفری تقسیم می شوند. از هر گروه یک نفر پای تخته می رود. یک کارت را بر می دارد و سعی می کند با استفاده از بازی پانتومیم به دوستانش نشان دهد که چه کارتی را برداشته است. دوستانش باید حدس بزنند چه کلمه ای را بازی می کند.
کارت کلمات

جلسه سوم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
مهارت نوشتن
کل خوانی، فرد خوانی، درست نویسی
– کلمات هدف را درست می خواند.
– به کمک الگو، شکل صحیح کلمه را درست و خوانا می نویسد.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
بازی نوشتن کلمات در هوا:
هر بار یکی از دانش آموزان پای تخته می آید. یک کلمه را از بین کلمات جدید درس انتخاب می کنیم و به او می دهیم. او باید کلمه را با انگشت در هوا بنویسد و بقیه دانش آموزان باید حدس بزنند او چه کلمه را هوانویسی می کند.
سپس دانش آموزان ابتدا به صورت گروهی و سپس به صورت تک تک از روی درس روخوانی می کنند و بقیه خط بری می کنند.
کارت کلمات، کتاب فارسی
دوم
نوشتن کلمات هدف:
دانش آموزان کلمات کتاب نگارش را درست و خوانا و با خط خوش رو نویسی می کنند. سعی می کنند بین کلمات فاصله ی مناسب بگذارند.
کتاب نگارش

جلسه چهارم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
گفتمان
پردازش شنیداری
واج آگاهیگاهیآ
– از راهنمایی های معلم پیروی می کند.
– با ساختمان کلمات آشنا می شود.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
ابتدا داستان نشانه پ و گ را تعریف می کنیم.
سپس صدای پ و گ را معرفی می کنیم.
حال از دانش آموزان می خواهیم کلماتی را نام ببرند که ابتدای آنها پ ویا گ باشند. همچنین کلماتی را که وسط یا انتهای آنها پ و گ باشند را نام می برند.

دوم
بازی پازل کلمات
از قبل حرف ها و صدا های کلمات را جدا کرده ایم.
همچنین تصاویر کلمات را روی پروژوکتور نشان می دهیم.
حال از داتش اموزان می خواهیم با توجه به تصاویر کلمات پازل آنها را کامل کنند

جلسه پنجم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن و مهارت نوشتن
گفتمان
پردازش شنیداری
مهارت مطالعه
درک متن
خوانا نویسی
الفبا نویسی
– دانش آموزان داستان پردازی می کنند.
– درگفت و گو ها و بحث های گروهی شرکت می کنند.
– به متن داستان گوش می دهند که مهارت گوش دادن را ارتقا می دهد.
– می داند که بین تصاویر و کلمات رابطه ی معناداری وجود دارد.
– به کمک الگو ها در کتاب نگارش خوانا می نویسد.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
بازی بزن به هدف
تعدادی کلمات که نشانه ی پ و نشانه ی گ دارند را روی تخته می نویسیم.
سپس با یک توپ دانش آموزان باید کلماتی را که انتخاب می کنند هدف گیری کنند و با توپ به آنها ضربه بزنند. دانش آمئزان باید سعی کنند کلماتی را که انتخاب می کنند درست هدف گیری کنند.
توپ تنیس
دوم
نوشتن نشانه پ و گ:
در این مرحله دانش آموزان درس نشانه پ و گ را در کتاب نگارش رونویسی می کنند. نیازی نیست که خط هر کلمه کاملا پر شود. بلکه دانش آموزان را تشویق می کنیم که به درست ونویسی و خوانا نویسی و خوش خط نوشتن اهمیت بیشتری دهند.
کتاب نگارش

جلسه ششم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
گفتمان
پردازش شنیداری
کل خوانی
خوانا نویسی
– دانش آموزان داستان پردازی می کنند.
– درگفت و گو ها و بحث های گروهی شرکت می کنند.
– به متن داستان گوش می دهند که مهارت گوش دادن را ارتقا می دهد.
– داستان را به دقت گوش می کند.
– داستان را برای دیگران بازگو می کند
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
خواندن کتاب داستان
کتاب داستانی را انتخاب می کنیم. سعی می کنیم داستان در مورد جنگل یا پرواز باشد تا به درس نیز مرتبط باشد.
متاب داستان را برای دانش آموزان می خوانیم. بچه ها با دقت به داستان پوش می دهند. در پایان از آنها در مورد اتفاقات داستان سوال می پرسیم.
سپس از آنها می خواهیم این داستان را در خانه برای پدر یا مادر خود تعریف کنند.

کتاب داستان
دوم
نوشتن در کتاب نگارش :
ابتدا از دانش آموزان می خواهیم جملات درس که د کتاب نگارش هست را بخوانند و سپس انها را با خط خوش و خوانا بنویسند.
دانش آموزانی که خوش خط می نویسند را تشویق می کنیم.
کتاب نگارش

جلسه هفتم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
گفتمان
پردازش شنیداری
مهارت مطالعه
درک متن
– دانش آموزان داستان پردازی می کنند.
– درگفت و گو ها و بحث های گروهی شرکت می کنند.
– به متن داستان گوش می دهند که مهارت گوش دادن را ارتقا می دهد.
– می داند که بین تصاویر و کلمات رابطه ی معناداری وجود دارد.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
جشنواره کلمات
دانش آموزان به صورت گکروهی کلمات جدید را که در این درس یاد گرفته اند به صورت بزرگ هر کدام را در برگه ای می نویسند. سپس همه ی کلمات را جمع می کنیم و در مقوایی بزرگ می چسبانیم.
دانش آموزان تشویق به همکاری در گروه های خود می شوند .
مقوا، چسب، برگه ی آ4 چسب و قیچی
دوم
نوشتن کتاب نگارش:
دانش آموزان به تکمیل کتاب نگارش می پردازند.
کتاب نگارش

جلسه هشتم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
خوانا نویسی
روان خوانی
کل خوانی
پردازش شنیداری
– دانش آموزان داستان پردازی می کنند.
– درگفت و گو ها و بحث های گروهی شرکت می کنند.
– به متن داستان گوش می دهند که مهارت گوش دادن را ارتقا می دهد.
– می داند که بین تصاویر و کلمات رابطه ی معناداری وجود دارد.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
ارزیابی
از دانش آموزان می خواهیم متن درس را با صدای بلند بخوانند.
کتاب فارسی
دوم
دانش آموزان به تکمیل کتاب نگارش می پردازند.
کتاب نگارش

جلسه نهم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن و سخن گفتن
مهارت خواندن
گفتمان
پردازش شنیداری
مهارت مطالعه
درک متن
– دانش آموزان داستان پردازی می کنند.
– درگفت و گو ها و بحث های گروهی شرکت می کنند.
– به متن داستان گوش می دهند که مهارت گوش دادن را ارتقا می دهد.
– می داند که بین تصاویر و کلمات رابطه ی معناداری وجود دارد.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
بازی کلاغ پر
دانش آموزان در گروه های سه نفر یا چهار نفر تقسیم می شوند. با گفتن نام جانورانی که پرواز می کندد دستشان را بالا می برند. همچنین نباید با گفتن نام جانورانی که پرواز نمی کنند دستشان را بالا ببرند.

دوم
تکمیل کتاب نگارش:
دانش آموزان به تکمیل کتاب نگارش می پردازند.
کتاب نگارش

جلسه دهم
مهارت های زبانی
خرد مهارت ها
ملاک ها (استاندارد ها)
مهارت گوش دادن
مهارت خواندن و مهارت نوشتن
خوانا نویسی
درست نویسی
مهارت دقت
درک متن
– دانش آموزان درست نویسی می کنند.
– خوب گوش می کنند و می نویسند.
– نوبت را رعایت می کنند.
موقعیت های یادگیری
شرح فعالیت
وسایل و منابع مورد نیاز
اول
– دانش آموزان را به صورت دو نفر دونفر صدا می زنیم و تخته ی کلاس را به دو قسمت تقسیم می کنیم و یکی از دانش آموزان به دیگری کلماتی که نشانه ی پ دارند را از کتاب به او املا می گوید تا در پای تخته بنویسد. بقیه ی دانش آموزان هم کلمات را در دفتر خود می نویسند تا برای همه ی تمرین املا انجام شود.

ماژیک، کتاب فارسی
دوم
تکمیل کتاب نگارش
کتاب نگارش


تعداد صفحات : 11 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود