طرح کسب و کار
(Business plan)
موضوع پروژه:
مـولدهـای پیـل سوختـی
1- بخش معرفی
الف- نام و نشانی متقاضیان:
حقیقی
ردیف
نام و نام خانوادگی
نوع پست/سمت
تحصیلات
تجربه
1
عموم مردم
آزاد
آزاد
آزاد
2
3
حقوقی:
نام شرکت
نوع شرکت
تعداد و نوع سهام
شماره ثبت
محل ثبت
تاریخ ثبت
کلیه شرکت ها
تولیدی، خدماتی
هر اندازه
نام و مشخصات سهام داران:
ردیف
نام و نام خانوادگی
سمت
درصد سهام
تعداد سهام
مبلغ سهام
ب- مشخصات محل اجرای طرح:
* استان:
* شهرستان:
* بخش:
* ابعاد و مساحت محل اجرای طرح:
10 هکتار
* نزدیک ترین شهر و فاصله آن تا محل کسب و کار:
نزدیک ترین شهر به کارخانه بجنورد می باشد که با فاصه 35 کیلومتری آن قرار دارد.
* فاصله محل استقرار کسب و کار تا جاده اصلی، نوع راه و جاده مربوطه:
4 کیلومتر تا جاده اصلی فاصله وجود دارد.
* امکانات تامین مواد و لوازم در محل:
وجود دارد و به ترتیب طرح و توسعه آن می توان تا حدودی مواد و لوازم را از محل خود تامین نمود.
* امکانات تامین نیروی کار ماهر در منطقه:
با تحقیق و بررسی در منطقه برای تامین نیروی کاری ماهر موفق به همکاری با آنان شدیم.
* ترسیم کروکی زمین محل استقرار کسب و کار:
ج- عنوان محصول یا محصولات (کالا / خدمات) و ظرفیت تولید:
ردیف
نام محصول
ظرفیت تولید سالیاننه
واحد
قیمت فروش کنونی هر واحد در بازار
1
موتورهای پیل سوختی
در حد امکان
کیلو وات
هر واحد 10 دلار آمریکا
2
مولد پیل سوختی
100 هزار وات
کیلو وات
3
د- میزان سرمایه گذاری:
سرمایه کل
آورده کار آفرین
آورده سهام داران
تسهیلات
165 میلیون دلار آمریکا
50 میلیون دلار
115 میلیون دلار
متوسط
و- میزان اشتغال زایی طرح (پیش بینی):
در کل کشور 300 نفر
2- خلاصه مدیریتی / اجرایی:
زمینه و موضوع اصلی کسب و کار خود را توصیف نمایید. ماموریت و اهداف اصلی شرکت شما چیست؟ فرصت های موجود در این کسب و کار و راهبردهای دستیابی به آن ها کدامند؟ بازار هدف خود را به طور خلاصه تشریح نمایید.
موقعیت و جایگاه شما در آینده این کسب و کار و در میان رقبا چگونه خواهد بود؟ تیم کاری خود را معرفی نمایید. نوع کسب و کار (تولیدی، خدماتی، تجاری و …) خود را مشخص نمایید. نوع مالکیت حقوقی خود را مشخص نمایید. سرمایه مورد نیاز کسب و کار خود را از چه منابعی تامین می کنید؟ اطلاعات مالی مهم وضعیت گذشته و برنامه ریزی برای آینده از قبیل درآمد، سود خالص، دارای ها و تعداد و نوع سهام را مشخص نمایید.
انتشار بولتن هیدروژن دپیل سوختی در مرداد سال 1379 با مخاطب قرار دادن متخصصین، مسئولین تصمیم گیر، کارشناسان و نسل جوان آغاز گردید.
و حالا ما سعی به این داریم در سال 1388 کارخانه تولید مولدهای برق قابل حمل، صنعت حمل و نقل، نیروگاه های متمرکز و غیر متمرکز که با استفاده از پیل های سوختی متانولی، پلیمری و اکسید جامد را تولید کرده و با اثبات توانایی های خود در بازار گام اولیه را جهت ورود به بازار جهانی برداریم. و راهبردهای این فناوری و عمق تاثیرات توسعه عصر هیدروژن را بر اقتصاد و امنیت اقتصادی کشور را فراهیم نماییم.
به همین دلیل محیطی با زیر بنایی به مساحت 5 هکتار را در نظر گرفته ایم و سایر تجهیزات و امکانات عبارتند از: یک آزمایشگاه با مساحت 2 هزار مترمکعب خط تولید، انبار مرکزی ساختمان، ساختمان اداری و ناهار خوری، باربری و شرکت دارای 300 نفر پرسنل می باشد.
ماموریت این شرکت تولید مولدهای برای نیروگاه های برق و موتورهایی با سوخت پیل سوختی برای صنعت حمل و نقل و اتومبیل سازی. برای توسعه اقتصادی کشور و هوایی پاک و صرفه جویی در تولیدات نفتی به نگهداری آن برای نسل آینده می باشد.
امیدواریم با تشکیل و توسعه این شرکت راهی به بازار جهانی بیابیم و به پیشرفت های افزون ت دست یابیم.
3- تجزیه و تحلیل صنعت
الف- تجزیه و تحلیل محیطی
* محیط کسب و کار
آیا خدمات لازم به منظور پشتیبانی عملیات وجود دارد؟ (دفاتر حقوقی، عرضه کنندگان مواد مصرفی و …) آیا خدمات و زیربنای مناسب برای کارکنان و خانواده های آن ها وجود دارد؟ (محل اسکان، فروشگاه، مدرسه و بیمارستان) چه روش های حمل و نقلی در دسترس است؟ آیا محل استقرار کسب و کار شما از نظر ضوابط زیست محیطی مناسب است؟
بله، تا حدودی موجود می باشد. مانند سرویس های ویژه کارخانه های ساخت اتومبیل، نیروگاه های برق و …)
بله، با توجه به محل استقرار کارخانه با همکاری سازمان محیط زیست و شهرداری منطقه این کارخانه با توجه به مواد آلاینده ای ؟؟؟؟؟؟؟؟ آلودگی در محل مورد نظر احداث شد.
* فرهنگ (اعتقادات مذهبی، فرهنگ مصرف، آداب و رسوم)
آیا با فرهنگ (ارزش ها، باورها، اعتقادات مذهبی، فرهنگ مصرف) منطقه ای که کسب و کار شما در آن قرار دارد آشنایی دارید؟ آیا فرهنگ منطقه، کالاهای تولید شده / خدمات ارایه شده شما را می پذیرد؟ آیا فرهنگ منطقه مانع ایجاد، توسعه و ترویج بخش هایی از کسب و کار شما می شود؟ بررسی نمایید. آیا می توانید بدون در نظر گرفتن موانع فرهنگی موجود، کسب و کار خود را راه اندازی نمایید؟
بله.
* اقتصاد
در راه اندازی کسب و کار خود تا چه حد به عواملی از قبیل علاقمندی مشتریان، سطح درآمد آن ها و نحوه دسترسی شان به محصولات خود توجه کرده اید؟ آیا توان خرید مشتریان خود را در نظر گرفته اید؟ آیا محصولات شما با توان خرید مشتریانتان متناسب می باشد؟ تاثیر تغییرات اقتصادی مانند توان خرید، مالیات، نرخ و ارز و … را در کسب و کار خود مشخص نمایید.
براساس تحقیقاتی که انجام داده شده و با توجه به صرفه جویی در استفاده از مواد نفتی برای نسل های آینده این طرح پیش بینی شده است تا از مواد نفتی به نحو احسن استفاده شود.
بله، این طرح با توجه به میزان درآمد مردم جامعه سنجیده شده است.
در حد امکان بله.
به دلیل تغییرات مالی ؟؟؟؟؟؟ در قطعات مورد نیاز و تغییرات نرخ ارز نمی توان آن را مشخص کرد.
* تغییرات جمعیتی
تغییرات جمعیتی مانند اندازه جمعیت، توزیع، ترکیب، اشتغال، سطح تحصیلات و درآمد آحاد جمعیتی چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟ آیا تاثیر چالش های جمعیتی ایران مانند تراکم زیاد جمعیت در سنین جوانی، مهاجرت و اشتغال را بررسی نموده اید؟ تغییرات جمعیتی چه فرصت ها و مخاطراتی را برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت؟
تاثیر بسزایی دارد و با تغییر در جمعیت و درآمد آحاد جمعیتی فروش بازار نیز تغییر می نماید.
بله.
ب- تجزیه و تحلیل بازار
* اندازه بازار و نرخ رشد
اندازه بازار و نرخ رشد بازار را مشخص نمایید. تخمین های برآوردهای رشد با استفاده از عواملی همچون روند صنعت، تاثیر فناوری های جدید، روندهای اقتصادی، اجتماعی، سیاست های دولت و نیازهای مشتریان انجام دهید.
بازار 70 میلیون و تخمین برآورد صادرات افزایش خواهد یافت.
* بررسی روندهای بازار
بازار محصولات خود را بررسی نمایید. آیا این بازار در حال رشد است یا رو به تغییرات می رود؟ آیا بازار شما پتانسیل رشد و توسعه را دارد؟ شاخص های فناوری موثر بر بازار کدامند؟ قوانین و مقررات موثر بر بازار کدامند؟
هم در حال رشد می باشد و هم در حال تغییرات اصلاحی می باشد.
بله، برای رشد و توسعه برنامه ریزی شده است.
رشد فناوری نیاز توسعه این کار می باشد، عوامل خیلی تاثیری ندارد.
مالیات، آزاد سازی اقتصادی و تشویق برای صادرات.
* ساختار بازار
نوع بازار محصولات خود را (انحصاری، رقابتی، بین و المللی و …) مشخص نمایید.
فعالان موجود در بازار (واحدهای صنعتی، وارد کنندگان، تولید کنندگان) را شناسایی نمایید. عوامل کلیدی موفقیت در بازار کدامند؟ آیا تجزیه و تحلیل SWOT را برای ورود به بازار انجام داده اید؟
نوع بازار رقابتی است. فعالان موجود در این بازار در واحد صنعتی از جمله کشورهایی همانند کانادا، سوئیس، ژاپن، آمریکا و … می باشد.
از جمله عوامل کلیدی موفقیت در بازار: 1- عدم آلودگی هوا، 2- راندمان سوخت بالا، 3- قابل رقابت از جنبه قیمت و هزینه ها، 4- صرفه جویی در مصرف انرژی، 5- طول عمر بالا، 6- کاهش مصرف سوخت و استفاده از منابع تجدیدپذیر جهت تولید هیدروژن و یا متانول.
کشور ما هنوز داخل SWOT شده است و موقع ورود و برنامه های ورود به بازار را هم دارد.
* بررسی رقبا
رقبای مستقیم و غیر مستقیم شما چه کسانی هستند؟ تهدیدات احتمالی را که ممکن است از جانب آن ها به شما برسد، کدامند؟ برتری ها و کاستی های رقبای شما در زمینه هایی مانند مدیریت، شبکه توزیع، منابع مالی، مزایای قیمت و مواردی از این قبیل چیست؟ وضعیت رقبای خود را در آینده مشخص نمایید. آیا می توانید بازار رقبای خود ار تصاحب کنید؟ در مورد انجام نحوه این کار توضیح دهید.
با شکستن قیمت و توسعه کیفیت بهتر ساخت قطعات.
هیچ نوع برتریو کاستی نسبت به این ایده ندارد.
بله، رقابت بین المللی شدیدی در زمینه پیل سوختی ایجاد شده است و کشوری که تولید صنعتی فناوری پیل سوختی داشته باشد کلید مواد ؟؟؟؟؟؟انرژی ؟؟؟؟؟؟؟ بعدی را در دست خواهد داشت. بنابراین با پیشرفت سریع در این کار می توان از رقبا پیشی گرفت.
* تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا
میزان واردات محصول را به تفکیک اقلام و طی سال های گذشته بررسی نمایید. عرضه کنندگان را بر حسب پارامتر هایی مناسب (ظرفیت تولید، حجم فروش، نوع محصول، کیفیت محصول، فاصله جغرافیایی، نوع تولید و میزان تبلیغات) تقسیم بندی کنید. عرضه را بر حسب طرح های در دست اجرا، پیش بینی زمان بهره برداری، ظرفیت هر کدام و مواردی از این قبیل پیش بینی نمایید. روند تقاضا را در گذشته بررسی و تحلیل نمایید. میزان تقاضا را پیش بینی کنید.
* بررسی فرصت صادرات و واردات محصول
میزان واردات و قیمت متوسط محصول وارداتی و نام محصول داخلی را در صورتی که در کشور موجود باشد، (در 3 سال گذشته) مشخص نمایید.
نام محصول
واحد اندازه گیری
سال …138
سال …138
سال …138
مقدار واردات
قیمت واحد واردات
قیمت واحد تولید داخل
مقدار واردات
قیمت واحد واردات
قیمت واحد تولید داخل
مقدار واردات
قیمت واحد واردات
قیمت واحد تولید داخل
آیا به بازار جهانی و صادرات فکر می کنید؟ برنامه شما برای ورود به بازار جهانی چست؟
بله، قیمت پایین، کیفیت بالا ؟؟؟؟؟؟؟ عالی و خدمات پس از فروش و تبلیغات محصول.
* بررسی قیمت
آیا قیمت محصولات با ارزش مورد انتظار مشتری یکسان است؟ قیمت محصولات خود را با توجه به مواردی از قبیل کیفیت، محل و منطقه کسب و کار و … در سال های گذشته مقایسه و تحلیل کنید. قیمت محصولات خود را براساس تولیدکنندگان و یا ارائه کنندگان خدمات مقایسه و تحلیل کنید. روند تغییرات قیمت محصول را بررسی و تحلیل نمایید.
بله، هرچه از محل کارخانه دور می شویم با توجه به کرایه حمل مقداری گران تر عرضه خواهد شد.
ج- تجزیه و تحلیل فنی
* رویه های تولید (وضع موجود)
رویه های تولید خود را مشخص نمایید. آیا شرکت / سازمان شما با رویه های برتر موجود در صنعت آشنایی دارد؟ رقبای شما از چه روش هایی برای تولید محصولات خود استفاده می نمایند؟ آیا روش های موجود برای تولید محصولات شما مناسب می باشند؟ آیا شرکت / سازمان شما روش تولید یا روش های تولید منحصر به فرد و قابتی برای تولید محصولات خود دارد؟
رویه های تولید ما مستقل می باشد.
بله، اگر رقبای ما از روش های تحقیقات مخفی استفاده می کند.
بله.
بله.
* تکنولوژی تولید
آیا تکنولوژی مورد نیاز شما در دسترس است؟ آیا هزینه تهیه آن بالاست؟ آیا برنامه مشخصی برای تهیه تکنولوژی مورد نیاز خود دارید؟ مشخصات تکنولوژی مورد نیاز شما (داخلی / خارجی، ظرفیت، تامین قطعات و مواد اولیه) عمر تکنولوژی فعلی خود را چگونه پیش بینی می کنید؟ عمر آن در مقایسه با تکنولوژی های موجود چگونه است؟ فرآیند تولید محصول خود را در این تکنولوژی شرح دهید. آیا می توان تکنولوژی دیگری را به راحتی جایگزین تکنولوژی موجود کرد؟ دانش فنی و پتانسیل نیروی انسانی موجود را در به کارگیری تکنولوژی مورد نظر خود بررسی نمایید.
بله.
بله.
بله، داخلی صد درصد.
کوتاه و طول عمر زیادی خواهد داشت.
بله، مواد اولیه از کارخانه های داخل تامین و طی یک تکنولوژی مخفی به پیل سوختی تبدیل خواهد شد.
دانش فنی و پتانسیل نیروی انسانی در به کارگیری تکنولوژی خیلی تاثیر فراوانی دارد.
4- دورنمای شرکت / شرح کسب و کار
* معرفی شرکت
مالکیت کسب و کار شما به چه صورتی است؟ (شخصی، مشارکتی و …) نوع کسب کار شما (تولیدی، خدماتی و …) چیست؟ تولیدات یا خدمات شما چیست؟
مشارکت، تولید و خدماتی می باشد.
تولیدات پیل سوختی و خدمات پس از تولید پیل سوختی.
* سرمایه گذاران و سهام داران اصلی
سرمایه گذاران و سهام دارای اصلی در کسب و کار شما چه کسانی هستند؟
کلیه سهام دارای شرکت پیل سوختی.
* دیدگاه / چشم انداز
وضعیت و موقعیت شرکت / سازمان خود را در محیط آینده به چه صورتی می بینید؟ در مورد موقعیت مورد انتظار به خود و آن چیزی که شرکت / سازمان شما در آینده می خواهد به آن برسد توضیح دهید.
خیلی عالی پیش بینی می شود.
موقعیت خیلی بالا با توجه به سود دهی فراوان شرکت.
* ماموریت
شرکت / سازمان شما به چه نیازی پاسخ می دهد؟ به چه روشی به نیازهای مشتریان پاسخ می دهید؟ چه چیزی شما را منحصر به فرد یا متمایز می سازد؟
نیاز تامین انرژی، به صورت تامین مولدهای برقی.
توان و بازده بالا و عدم آلایندگی محیط زیست و قیمت مناسب و صرفه جویی در مصرف سوخت طبیعی مانند نفت و بنزین.
* اهداف اصلی
کسب و کار شما برای کسب موفقیت به چه اهدافی باید برسد؟ تعریف موفقیت در کسب و کار شما چیست؟
کیفیت بالا، قیمت مناسب.
سود دهی فراوان، کیفیت بالا، رضایت مندی مشتریان می باشد.
و ایجاد بازار کار جدید نیز می باشد.
* راهبردها (تولید / فروش / خدمات)
کسب و کار شما چگونه راه اندازی و اداره خواهد شد؟ کسب و کار شما چگونه رشد خواهد کرد؟ راهبردهای دسترسی به اهداف اصلی چیست؟
به صورت مشورتی و انتخاب مدیر عامل مناسب.
ایجاد بازارهای هدف داخلی و خارجی جدید.
بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت محصولات خود.
5- معرفی محصولات (کالا / خدمات)
* معرفی محصول
نام محصولات خود را ذکر نمایید. محصولات شما چه خصوصیات و ویژگی هایی دارند؟ موارد مصرف محصولات شما چیست؟ برای معرفی محصولات خود به مشتریان از چه روش هایی استفاده می کنید؟
از جمله محصولات پیل قلیایی، پیل اسیدی، پیل سوختی، پیل جامد و از ویژگی ها و خصوصیات این محصول دارای بازده اقتصادی بالا، سازگاری با محیط زیست، توسعه و تکگنولوژی بالا می باشد. موارد مصرف این محصولات در مناطق خارج از شبکه برق رسانی با عنوان مولد برق مکان هایی را که دسترسی به برق هزینه زیاد و غیر ممکن می باشد از پیل سوختی به عنوان منبع ذخیره برق استفاده می شود و برای معرفی محصولات خود به مشتریان از تبلیغات رسانه ای، برشورها، کاتالوگ ها استفاده می نمایند.
* مزیت های رقابتی محصولات
خصوصیات و ویژگی های بارز و نوع آورانه محصولات قابل ارائه شما چیست؟ محصولات سازمان شما نسبت به محصولات مشابه چه برتری ها و یا کاستی هایی دارند؟ برای کسب مزیت رقابتی در تولید کالاها یا ارائه خدمات چه تدبیری اندیشیده اید؟ (قیمت پایین، کیفیت محصول، انحصار محصول) برای کسب شایستگی محوری در تولید محصولات یا ارائه خدمات چه تدبیری اندیشیده اید؟
خصوصیات و ویژگی های بارز این محصول و مزیت های قابل رقابت در تولید کالاها یا ارائه خدمات عبارتند از:
صرفه جویی در مصرف سوخت های احتراقی، حمل و نقل آسان، بازده بالا، عدم آلایندگی محیط زیست و سازگاری با آن، قیمت مناسب، سرعت بالا و کیفیت عالی می باشد.
شناخت بازار و هدف را برای ارائه برنامه های خدماتی نسبت به آن بازار و هدف برای جلب رضایت مشتریان برای خدمات به آن ها اندیشیده ایم.
* معرفی آمیخته بازاریابی محصولات
آیا برای تولید کالا یا ارائه خدماتی جدید به مشتریان برنامه ای دارید؟ برای توزیع کالاها یا ارائه خدمات خود چه شیوه هایی را به کار می گیرید؟ آیا برنامه ای برای تبلیغ محصولات خود دارید؟ برای تبلیغ محصولات خود از چه روش ها و کانال هایی استفاده می کنید؟ قیمت محصولات خود را به چه شیوه ای تعیین می کنید؟
بله، شیوه لیزینگ؟؟؟؟؟ و شرایط خرید آسان و ارائه خدمات سریع و برای تبلیغات از وسایل سمعی و بصیری و شرکت در نمایشگاه ها و همچنین تبلیغات رسانه ای براساس قیمت تمام شده و سود کم و اندازه وات محصول.
6- برنامه عملیاتی و تولید
* فناوری و روش تولید مناسب
تکنولوژی مورد نیاز برای تولید محصول خود را مشخص نمایید. روش تولید خود را شرح دهید. آیا تکنولوژی و روش تولیدی را که برگزیده اید با توان مالی، شرایط محیطی، تغییرات آینده تکنولوژی، سیاست های دولت، محیط زیست و شرایط اقتصادی مطابقت دارد؟ آیا درجه وابستگی تکنولوژی مورد نیاز خود را به منابع خارجی در نظر گرفته اید؟
تکنولوژی مهندسی شیمی و فیزیک و گروه علوم تحقیق و توسعه.
خرید مواد اولیه آزمایشگاه های تعیین کیفیت محصولات خریداری شده و منتاژ قطعات بازبینی و تست قطعات بسته بندی وسایل و ارسال به مکان معرفی نموده مشتری و یا انبار می باشد.
بله.
بله، چون تکنولوژی ساخت به صورت بومی در آمده است و مراحل تولید نیمه صنعتی خود را گذرانده و کلیه مواد اولیه بومی می باشد تاثیری در روند تولید نخواهد داشت.
* مراحل و فرآیند تولید
فرآیند تولید خود را براساس روش تولید مورد نظر خود، شرح دهید.
مراحل تولید و ساخت محصولات و جریان ورود مواد اولیه اصلی تا مرحله بسته بندی محصولات را شرح نمایید. در مورد عواملی مانند نیروی انسانی، مواد اولیه و تکنولوژی در دسترس که بر فرآیند تولید شما تاثیر گذارند، توضیح دهید.
براساس داده های کار گروه توسعه و بهینه سازی کارخانه و مدیریت مواد اولیه خریداری می شود و در فرآیند کنترل به قسمت مونتاژ و در نهایت با کنترل فنی و آزمایش به قسمت بسته بندی در نهایت محصول تولید می شود.
بعد از ورود محصول به کارخانه از محصول نمونه سازی شده و در آزمایشگاه تخصصی کیفیت محصول تایید می گردد. کلیه قطعات تولیدی کارخانه این روال را پیموده و در قسمت مونتاژ، مونتاژ گردیده و در قسمت بسته بندی ارسال می گردد و با توجه به مکان های متقاضیان و سفارشات آن ها ارسال می گردد.
تکنولوژی تولید همیشه باید نوع آور باشد و اشکال های تیم های قبلی را اصلاح نموده و تا می تواند در محصول خود نوع آوری ایجاد کند و در مورد نیروی کار به طور دقیق کنترل می شود تا کیفیت محصول خدشه دار نشود. تامین آسایش و رفاه و تامین روانی نیروی کار و بهداشت محیط کار بر کیفیت محصول تاثیر می گذارد.
* نمودار فرآیند تولید
فرآیند تولید محصولات خود را در قالب نمودار یا جدول (همراه با نام دستگاه، مواد اولیه مورد استفاده، نیروی انسانی مورد نیاز و زمان هر مرحله از تولید) رسم نمایید.
*******
* برآورد منابع تولید مورد نیاز برای یک سال
در جدول زیر پس از فهرست کردن منابع، مقدار لازم برای هر محصول را در جدول بنویسید.
عنوان محصول
منابع تولید
مواد اولیه مستقیم
الکترولایزب
مواد اولیه غیر مستقیم
پیچ و مهره
نیروی کار مستقیم
100 نفر
نیروی کار غیر مستقیم
200 نفر
خدمات فنی
10 نفر
ساختمان
یک سوله
ماشین آلات
لینتراک، اتوماسیون رباتیک، دستگاه برقی پیچ سفت کن و…
تاسیسات
سرمایش و گرمایش، تهیه هوا
وسایط نقلیه
اتوبوس، وانت باربر، سواری
امکانات ارتباطی
تفلن، اینترنت، موبایل
انرژی
برق، گاز، آب
سایر موارد
* روش و محل تامین منابع تولید
روش و محل تامین
منابع تولید
تامین از
خرید و تملک/ اجاره
سایر اطلاعات
داخل
خارج
کارخانه ها و کارگاه های تولیدی
خرید
* مواد اولیه و بسته بندی
مواد اولیه مورد استفاده شما در تولید چه مشخصات و ویژگی هایی دارند؟ نحوه تحویل مواد اولیه به چه صورتی است؟ میزان دسترسی به مواد اولیه به چه میزان است؟ نحوه انبار شدن مواد اولیه و مواد بسته بندی به چه صورتی است؟
فلزات، مواد شیمیایی، به صورت تولید و ارسال می باشد.
به میزان تولید، نهگداری در انبار.
* برآورد نیروی انسانی مورد نیاز
هر یک از بخش های عملیاتی و تولیدی شرکت / سازمان به چند نفر پرسنل نیاز دارد؟ مهارت و تحصیلات پرسنل باید در چه سطحی باشد؟ هزینه های پرسنل به تفکیک گروه های کاری چقدر است؟
ردیف
عنوان پست سازمانی
تخصص یا تحصیلات
تعداد نفر
متوسط حقوق و مزایای ماهانه
متوسط حقوق و مزایای پرداختی سالیانه
1
ریاست
دکترا
1
1 میلیون تومان
12 میلیون تومان
2
گروه خدمات
لیسانس
20
5.000.000 ریال
6 میلیون تومان
3
گروه تولید
فنی
50
3.000.000 ریال
3 میلیون تومان
4
گروه تخلیه و بارگیری
فنی
20
2.500.000 ریال
750 هزار تومان
5
گروه موتوری
فنی
10
2.500.000 ریال
750 هزار تومان
6
گروه حمل و نقل
راننده
10
2.500.000 ریال
750 هزار تومان
7
8
9
10
11
12
13
14
جمع کل
* برنامه کنترل کیفیت
کیفیت محصول خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه روش هایی را برای کنترل کیفی محصول خود در نظر می گیرید؟ مراحلی را که برای کنترل کیفیت محصول خود طی خواهید کرد، توصیح دهید. آیا استانداردهای کیفیت جهانی را در تولید محصول خود در نظر می گیرید؟
در سطح بالا ارزیابی می شود. آزمایش محصول و آزمایش تک تک قطعات مورد نیاز بررسی کار محصول در دست مشتریان، بررسی نظر مشتریان در مورد اشکالات محصول و برنامه ریزی و تحقیق درباره رفع نقایص محصول.
بله، کلیه استانداردهای 1006IS 1007IS 1008IS 1009IS رعایت شده است.
تسطیح و محوطه سازی
شرح عملیات
متراژ مورد نیاز
قیمت هر متر یا متر مربع
قیمت کل
؟؟؟؟؟ و خاکبرداری
دیوار کشی
خیابان کشی
فضای سبز
پارکینگ
روسازی محوطه
جاده
ساختمان ها
ردیف
نوع ساختمان
تعداد
متراژ
مصالح مورد نیاز
هزینه هر متر مربع
هزینه کل
ملاحظات
1
ساختمان تولیدی
4
400 متر
سیمان، ماسه، میل گرد، آهن
350 تومان
120؟؟؟؟میلیون دلار
2
ساختمان اداری
1
500 متر
گچ، سیمان و …
350 تومان
50 میلیون
3
ساختمان رفاهی
1
1000 متر
گچ، سیمان و …
350 تومان
50 میلیون
4
انبار مواد اولیه و قطعات یدکی
1
3000 متر
گچ، سیمان و …
350 تومان
50 میلیون
5
انبار کالای ساخته شده
3
گچ، سیمان و …
350 تومان
50 میلیون
6
ساختمان پست برق
5 متر
7
ساختمان نگهبانی
1
150 متر
8
ساختمان مسکونی
1
9
سایر …
جمع کل
12
* برآورد فضای مورد نیاز طرح
به چه میزان فضا برای بخش های تولید و عملیات نیاز دارید؟ فضای مورد نیاز برای بخش های اداری، رفاهی و کارگری را مشخص نمایید.
3 هکتار
5 هزار متر (1 هکتار)
* برآورد امکانات و تاسیسات مورد نیاز طرح
زمین
ردیف
تاریخ
متراژ مورد نیاز
متراژ خریداری شده
نحوه خرید یا واگذاری
بهای هر متر مربع
بهای کل
سایر هزینه های مربوطه
مبلغ کل
پرداخت شده
باقیمانده
کل
10 هکتار
قطعی
10.000
10.000.000
ابزارآلات و وسایل فنی و آزمایشگاهی
ردیف
اقلام مورد نیاز
تعداد
هزینه واحد (هزار ریال)
هزینه کل (میلیون ریال)
وات متر
6
30.000
اهم متر
6
25.000
دماسنج
15
10.000
میکروسکوپ
4
2.000.000
تاسیسات
ردیف
شرح تاسیسات
تعداد/مقدار (واحد)
مصرف سالیانه
هزینه یک واحد (ریال)
هزینه کل
هزینه حمل و نصب
جمع کل (ریال)
ملاحظات
1
حق انشعاب برق
10
KW200
2
ترانسفورماتور
5
3
کابل کشی
50 هزار
4
تابلوها
20
5
سایر تجهیزات برق رسانی
6
سیستم تهویه
10
7
ژنراتور
8
حق انشعاب آب
10
9
حفر چاه و تجهیزات لازم
10
10
احداث منبع هوایی
1
11
دستگاه تصفیه و مخزن ها
10
12
تانکرها
1
13
کمپرسورها
14
دیگ های بخار
15
سیستم فاضلاب
16
سیستم اطفای حریق
17
سایر
وسایط نقلیه
ردیف
نام وسایط نقلیه
مشخصات فنی
کشور سازنده
تعداد
قیمت (سیف/سی انداف) (ارز)
هزینه های داخلی (ریال)
قیمت کل (ریال)
خرید داخلی (قیمت کل- ریال)
1
سواری
4 نفره
ایران
1
60.000.000
1.000.000
61.000.000
63.000.000
2
اتوبوس
تمام فول
اسکانیا
2
200.000.000
5.000.000
205.000.000
30.000.000
حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم
ردیف
محل خدمت
تعداد
حقوق و مزایای ماهانه
حقوق و مزایای سالیانه (15 ماه)
بیمه سهم کارفرما
دستمزد مستقیم تولید
دستمزد غیر مستقیم تولید
اداری و توزیع و فروش
ملاحظات
خدماتی
50
500.000
80.000
فروش
آب و برق و سوخت
ردیف
شرح
واحد
ظرفیت مورد انتظار
مصرف سالیانه
هزینه هر واحد
هزینه کل (ریال)
ملاحظات
1
برق مصرفی
10
100 وات
1200 ولت
255.000
2
آب مصرفی
10
2000 لیتر
2.000.000
470.000
3
گاز
10
1000 متر مکعب
1.000.000
150.000
4
گازوئیل
20 هزار لیتر
2000 لیتر
1.000.000
5
بنزین
6 هزار لیتر
6
نفت
حجم کل
تعمیرات و نگهداری
ردیف
شرح
درصد
مبلغ کل هزینه
1
ساختمان ها
2%
20.000.000 ریال
2
ماشین آلات و تجهیزات
5%
40.000.000 ریال
3
تاسیسات
3%
30.000.000 ریال
4
وسایط نقلیه
2%
20.000.000 ریال
5
وسایل فنی و آزمایشگاهی
2%
20.000.000 ریال
6
وسایل اداری و کارگاهی
2%
20.000.000 ریال
جمع
اداری و کارگاهی
ردیف
شرح وسایل
تعداد
مشخصات فنی
قیمت یک واحد (ریال)
قیمت کل (ریال)
هزینه حمل و نصب
جمع کل
میز کار
80
1 × 2
500.000 ریال
صندلی
35
300.000 ریال
مواد اولیه و بسته بندی
ردیف
مواد مورد نیاز
محل تهیه
ظرفیت مورد انتظار
میزان مصرف یک واحد محصول (با توجه به ضایعات عادی)
مصرف کل (واحد)
قیمت یک واحد
ارزش سیف/ سی انداف با قیمت داخلی (ریال)
هزینه های داخلی (ریال)
قیمت کل در کارخانه
مقوا
کارخانه سازنده
1 تن در روز
5/0 کیلو
مس
کارخانه مس
10 تن در روز
5 کیلو ؟؟؟؟؟؟؟؟
* طرح جا نمایی
در این صفحه فضای قابل دسترس را در مقیاس کوچک ترسیم و محل استقرار تولید، فروش ، انبار، اداری و … را مشخص نمایید.
****
7- برنامه بازاریابی
الف- تحقیق و تحلیل بازار
* مشتریان
مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چرا بازار به محصولات شما نیاز دارد؟ این بازار تا چه مدت به این محصولات نیاز دارد؟ رابطه بین مصرف کننده و خریدار اصلی به چه صورتی است؟ مشتریان شما چه ویژگی هایی (سن، جنس، سبک زندگی مستقل) دارند؟
عموم مردم و شرکت ها و کارخانه ها، برای صرفه اقتصادی و موارد به صرفه بودن محصول مدت بی نهایت می بلشد و در صورت احترام متقابل مشتریان هر جنسی که یک زندگی داشته باشند به محصولات ما نیاز خواهند داشت.
* اندازه بازار
اندازه بازار را مشخص کنید و نشان دهید در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقمندی مشتریان به محصولات، سطح درآمد آن ها و نحوه دسترسی شان به محصولات خود توجه کرده اید؟
در ایران بازار 70 میلیون؟؟؟ و صادرات بازار 2 میلیاردی.
به طور کامل بررسی شده است سطح درآمد و سطح؟؟؟؟؟؟ زندگی مشتریان.
* تخمین سهام بازار و فروش
برای محصول شما در بازار چه مقدار تقاضا وجود دارد؟ از کدام یک از روش های برآورد بازار استفاده کرده اید؟ از چه منابعی برای تعیین تقاضای بازار استفاده کرده اید؟ روند تغییر تقاضا به چه صورتی است؟ عواملی ار که ممکن است بر میزان تقاضای بازار تاثیر گذار باشند، مشخص نمایید. میزان فروش خود را چقدر برآورد می کنید؟
تقاضای 70 میلیون
روش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از منابع اینترنتی و درخواست های تلفنی در نمایشگاه ها
رونق اقتصادی و درآمد مردم و نیز امنیت اجتماعی و امنیت برای جامعه
برای فروش 10 هزار وات در سال
* ارزیابی آبنده بازار
در آینده چه سهمی از بازار را به دست خواهید آورد؟ بنگاه شما، با توجه به تعداد مشتریان بالقوه، واکنش رقبای موجود، امکان ورود رقبای جدید، الگوی هزینه ها و قیمت ها و روندهای گذشته و روندهای مورد انتظار آینده فناوری های در حال شکل گیری، میزان نوع آوری بنگاه در عرصه های فناوری، مدیریت، بازاریابی و … چه حجمی از محصولات را خواهد توانست در سال های آتی بفروشد و یا ارائه نماید؟
پیش بینی صد در صد بازار را داریم.
بستگی دارد تا به اندازه ریسک پذیر و تلاش گر باشد به همان اندازه هم شرکت رقیب؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پیشرفت خواهد کرد.
* رقابت، حساسیت ها و تهدیدات
رقبای بنگاه و کسب و کار شما چه کسانی هستند؟ نقاط قوت و ضعف رقبای شما کدامند؟ رقبایتان در چه سطحی هستند؟ اگر فکر می کنید رقبایی وجود دارند که شما می توانید بخشی از بازار آن ها را تصاحب کنید، در مورد نحوه انجام این کار توضیح دهید.
شرکت های خارجی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شرکت بزرگ در کانادا و چند شرکت خودرو ساز ؟؟؟؟؟؟
نقاط قوت فراوان و نقاط ضعف کم.
در سطح بالا.
با توجه به تلاش و نوع آوری در تولید و ریسک پذیری و ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اعتبارات می توان به آینده شکوفا امیدوار بود.
ب- راهبردهای بازاریابی
* قیمت گذاری
چگونه برای محصولات تولید شده خود، قیمت تعیین خواهید کرد؟ هنگام تعیین قیمت برای محصول خود چه مسائلی را در نظر می گیرید؟ کدام یک از روش های مدیریت قیمت ها را به کار خواهید گرفت؟ در مقابل تغییر قیمت ها به چه صورتی واکنش نشان می دهید؟ عمده ترین عاملی که در قیمت گذاری محصولات شما تاثیر دارد، چیست؟
قیمت با توجه به قیمت تمام شده مواد مصرفی و هزینه ها و اضافه کردن سود بازرگانی تعیین خواهد شد. ما برای مدیریت قیمت ها از روش مشاوره با افراد گروه استفاده می کنیم. برای تغییر قیمت ها ما با فکر و برنامه ریزی به صورتی قیمت ها را تغییر می دهیم که برای بازار کاری و مشتریان مشکل ایجاد نشود و قیمت محصولات را تا حدودی مشابه قیمت تمام شده محصول قرار می دهیم.
* تبلیغات
رسانه هایی را که برای آگهی و تبلیغات محصولات خود به کار می گیرید، کدامند؟ کانال هایی را که به منظور جذب مشتری به کار گرفته اید، کدامند؟ آیا برای تبلیغات محصولات خود از متخصصین خارج از شرکت استفاده کرده اید؟ در مورد توانایی ها و شایستگی آن ها توضیح دهید.
بیشتر از رسانه هایی مانند تلویزیون، ماهواره، اینترنت، روزنامه و مجله استفاده می نماییم تا تا به عموم مردم اطلاع رسانی شود و از کانال های شبکه ای داخلی و خارجی برای تبلیغات استفاده می نماییم.
ما برای تبلیغات از متخصصین این کار کمک می گیریم.
* شیوه فروش
چه کسانی محصولات شما را خواهند فروخت؟ چه روش های را برای فروش محصولات خود به کار خواهید گرفت؟ آموزش فروشنده ها را چگونه برنامه ریزی می کنید؟ چه روش هایی را برای پرداخت به مشتریان پیشنهاد می کنید؟ چگونه به شکایت مشتریان رسیدگی می کنید؟
ما برای فروش محصولات خود از فروشندگان با تجربه و بازار یاب ها استفاده می نماییم.
راه حل پیشنهادی ما برای پرداخت وجه محصول از مشتریان به صورت نقد و اقساط، پرداخت چک می باشد. ما برای رسیدگی به مشکلات مشتریان افرادی را برای خدمات رسانی به مشکلات افراد استخدام می نماییم تا به مشکلات مشتریان رسیدگی نمایند.
* توزیع
آیا زنجیره کامل توزیع متعلق به شماست یا عوامل واسطه ای دیگر، عوامل توزیع را به کار می گیرند؟ آیا کانال های توزیع با تصویری که از شرکت و محصولات شما در جامعه وجود دارد سازگار است؟ آیا بسته بندی محصولات شما برای کانال های توزیعی که در نظر گرفتید، مناسبند؟ آیا کانال های توزیع انتخابی شما از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند؟
نمایندگی هایی در این خصوص برای توزیع در نظر گرفته شده اند و کانال های توزیع زیر نظر شرکت اداره می شود و هزینه ها را خود برای آن ها تطبیق می نماییم، به صورتی که برای مشتریان مقرون به صرفه باشد.
* خدمات پس از فروش و گارانتی
چه خدماتی را پس از فروش محصول خود به مشتری ارائه خواهید کرد؟ مهم ترین ویژگی خدمات پس از فروش شما چیست؟ نحوه اطلاع رسانی در مورد این خدمات چگونه است؟ آیا ارائه کردن این خدمات برای شما مقرون به صرفه است؟
ما خدماتی را برای مشتریان بعد از خرید محصول در نظر گرفته ایم که عبات است از: گارانتی یا ضمانت نامه و تعمیر و تحویل فوری محصول و مهم ترین خدمات پس از فروش ما نصب و تعمیر رایگان تا اتمام ضمانت نامه. و اگر در محصول ایرادی به وجود آمد تعویض آن به صورت رایگان می باشد. این خدمات برای توسعه و پیشرفت محصول ضروری است.
8- ساختار سازمانی
* تیم مدیریت و منابع انسانی
مدیر کلیدی شرکت چه کسی است؟ در مورد سابقه او توضیح هید.
مدیر عامل شرکت، دارای سابقه خدمت در چند جایگاه مدیریتی بوده و سن بالا و تجربه بازار بالایی دارد.
هیئت مدیره و گروه مشاوران شامل چه کسانی هستند؟
هیئت مدیره و گروه مشاوران شامل مدیر هر قسمت از کارخانه بوده. شامل مدیر بخش خدماتی، تولیدی، مونتاژ، آزمایشگاه و انبار می باشد.
مشاوران حرفه ای شما چه کسانی هستند؟ (حقوقدان، مالی و …)
شامل مدیر مالی و افرادی که در این زمینه تجربه و مهارت دارند.
کارکنان، عنوان پست سازمانی، تعداد نفرات و شرح وظایف آن ها چیست؟
ردیف
عنوان پست سازمانی
تعداد نفرات
شرح وظایف
خدماتی
20
خدمات دهی و حمل و نقل و بررسی دهی کل سازمان
آزمایشگاهی
10
آزمایش و بررسی کیفی و کمی و کنترل مداوم قطعات
مدیریت
10
مدیریت و بلندترین پست به عملکرد کلیه قسمت ها
مونتاژ
40
استاد کاران و تکنسین های مجرب و با تجربه
انبار داران
10
بارگیری و تخلیه بار و اجناس ورودی و خروجی کارخانه
* چارت سازمانی شرکت خود را با توجه به تقسیم فعالیت، وظایف و کارها رسم نمایید.
*****
9- برنامه زمان بندی و عملیات
برای کلیه مراحل پیاده سازی طرح کسبو کار و عملیات و فعالیت هایی نظیر عملیات ساختمانی، محوطه سازی، انتقال فن آوری، ماشین آلات و دستگاه ها، راه اندازی آزمایشی، راه اندازی تجاری و تهیه مواد اولیه تا ساخت، پی بینی زمانی را انجام دهید.
ردیف
مراحل اجرای طرح کسب و کار
زودترین زمان شروع
زودترین زمان خاتمه
دیرترین زمان شروع
دیرترین زمان خاتمه
زمان شناوری
حدود 5 سال
1 سال زودتر از برنامه
2 سال زودتر از برنامه
1 سال دیرتر از زمان شروع
2 سال پس از شروع
10- ارزیابی و مدیریت خطرپذیری
در این بخش مشخص کنید، از وارد شدن در چه زمینه هایی باید پرهیز نمایید؟ با مشکلاتی مانند تغییرات در نرخ بهره، نرخ بیکاری، تغییرات فناوری، تغییر سابقه و عادات مشتریان و تغییر قوانین و مقررات چگونه برخورد می کنید؟ با مشکلات مربوط به تولید، کیفیت و خسارات احتمالی که تولید را متوقف می سازد و زمان های ناشی از طولانی شدن زمان طراحی و توسعه محصول چگونه برخورد می کنید؟
باید از زمینه هایی مانند: بلند پروازی، سیاست و بدون فکر و تحقیق بر روی عملیات تازه و نو دوری نمود و با برنامه ریزی و تامین همه مولفه های تاثیر گذار بر روی کسب و کار قدم پیش گذاشت. با به روز نمودن تمام قوانین و مقررات و محصولات و نوآوری در تولید باید از مشکلات احتمالی جلوگیری نمود و با تلاش فراوان و استفاده از همه پتانسیل های موجود از پایین آمدن کیفیت و خسارات احتمالی جلوگیری نماییم.
11- برنامه مالی
* برآورد سرمایه ثابت
شرح
مبلغ (هزار ریال)
زمین
60 میلیون دلار
محوطه سازی
10 میلیون دلار
ساختمان سازی
10 میلیون دلار
ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
30 میلیون دلار
تاسیسات
20 میلیون دلار
وسایل حمل و نقل
1 میلیون دلار
وسایل دفتری
1 میلیون دلار
اقلام پیش بینی نشده (10 درصد اقلام بالا)
5/0 میلیون دلار
جمع کل
* برآورد هزینه های قبل از بهره برداری
شرح
مبلغ (هزار ریال)
هزینه های تهیه طرح، مشاور، اخذ مجوز، حق ثبت ها، قراردادهای بانکی و …
1 میلیون دلار
هزینه آموزش پرسنل (20% حقوق و دستمزد سالیانه)
20 میلیون دلار
هزینه راه اندازی تولید آزمایشی (15 روز هزینه های آب و برق، سوخت و مواد اولیه)
100 میلیون دلار
جمع کل
* برآورد سرمایه در گردش
شرح
مبلغ (هزار ریال)
مواد اولیه و بسته بندی
10 میلیون دلار
تنخواه گردان (یک ماه هزینه حقوق و آب و برق و تلفن و سوخت و مواد اولیه و …)
10 میلیون دلار
موجودی کالا
20 میلیون دلار
جمع کل
* نحوه سرمایه گذاری
شرح
سهم متقاضی
تسهیلات بانکی
مبلغ
درصد
مبلغ
درصد
سرمایه ثابت
100 میلیون دلار
30
80 میلیون
70
سرمایه در گردش
60 میلیون دلار
30
30 میلیون
70
کا سرمایه گذاری
160 میلیون دلار
30
120 میلیون
70
* برآورد هزینه استهلاک (مبلغ به هزار ریال)
شرح
ارزش دارایی
درصد
هزینه استهلاک سالیانه
محوطه سازی
10 میلیون دلار
ساختمان
1 میلیون دلار
ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
2 میلیون دلار
تاسیسات
2 میلیون دلار
وسایل حمل و نقل
1/0 میلیون دلار
وسایل دفتری
1/0 میلیون دلار
اقلام پیش بینی نشده
01/0 میلیون دلار
جمع کل
* هزینه تولید سالانه
شرح
مبلغ (هزار ریال)
هزینه مواد اولیه و بسته بندی
300 میلیون ریال
هزینه حقوق و دستمزد
900 میلیون ریال
هزینه انرژی (آب، برق و سوخت)
120 میلیون ریال
هزینه تعمیرات و نگهداری
200 میلیون ریال
هزینه پیش بینی نشده (5% اقلام بالا)
هزینه اداری و فروش (1% اقلام بالا)
هزینه تسهیلات مالی (سود یک سال تسهیلات بانکی)
هزینه بیمه کارخانه (2 در هزار سرمایه ثابت)
هزینه استهلاک
هزینه استهلاک قبل از بهره برداری (20% هزینه های قبل از بهره برداری)
جمع کل
* برآورد قیمت تمام شده محصول
**********
به ازای هر وات 10 دلار با تولید 10.000 وات در سال، جمع تولید سالانه 100.000 دلار خواهد بود و موقعیت ؟؟؟؟؟؟ محصول 20% سود شرکت خواهد شد، 120.000 دلار خواهد شد.
* قیمت فروش محصول
قیمت فروش محصول براساس متوسط قیمت کالاهای مشابه در بازار در نظر گرفته می شود.
* محاسبه هزینه های ثابت و متغیر
شرح هزینه
هزینه متغیر
هزینه ثابت
هزینه کل (هزار ریال)
مقدار
درصد
مقدار
درصد
مواد اولیه و بسته بندی
50%
100
0
حقوق و دستمزد
20%
35
65
هزینه انرژی (آب، برق و سوخت)
5%
80
20
تعمیرات و نگهداری
1%
80
20
پیش بینی نشده
1%
85
15
اداری و فروش
1%
100
0
هزینه تسهیلات مالی
20%
0
100
بیمه کارخانه
1%
0
100
هزینه استهلاک
1%
0
100
استهلاک قبل از بهره برداری
1%
0
100
جمع کل
* فروش کل
(قیمت فروش محصول × میزان تولید سالیانه)= فروش کل
توجه: فروش به هزار ریال محاسبه گردد.
میزان تولید سالانه w1.000.000 × قیمت فروش به اضافه هر وات 2.000 تومان= فروش کل 20.000.000.000 ریال
* تعیین نقطه سر به سر
****
* تعیین درصد فروش در نقطه سر به سر
*****
توضیح این که این نسبت هر چه کوچک تر از عدد یک باشد بهتر است و نشان دهنده درصد عملکرد نسبت به ظرفیت تولید در نقطه سر به سر است.
* سود و زیان ویژه (به هزار ریال)
*****
* ارزش افزوده خالص و ناخالص
(هزینه تعمیرات و نگهداری+انرژی+مواد اولیه و بسته بندی)-فروش کل=ارزش افزوده ناخالص
(16.000.000.000-20.000.000.000)=4.000.000.000
استهلاک قبل از بهره برداری-استهلاک-ارزش افزوده ناخالص=ارزش افزوده خالص
20.000.000-200.000.000
* بازده فروش
*****
* بازده کل دارایی
****
* سرمایه ثابت سرانه
****
* سرانه کل سرمایه گذاری
***
* نرخ بازدهی سرمایه
***
12- برنامه طرح و توسعه
آیا تحقیقات قبل از تولید و توزیع محصول را انجام داده اید؟ برای توسعه محصول در آینده چه برنامه هایی دارید؟ چه جانشین ها و مکمل هایی برای محصولات خود در نظر گرفته اید؟ سهم برنامه طرح و توسعه در فعالیت های شرکت شما چقدر است؟ و آیا در زمینه سرمایه گذاری خاصی انجام داده اید؟ روش خود را برای دریافت باز خورد از مشتریان شرح دهید. روش خود را برای خود ارزیابی سازمانی و انجام بهبودهای جهشی و بهبود مستمر شرح دهید.
بله، تحقیقات بیشتر افزایش؟؟؟؟؟؟؟ کیفیت و کمیت و تعداد.
سیستم های صوتی و تصویری؟؟؟؟؟؟؟/ و برقی برای تکمیل پرونده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در نظر گرفته شده است. خیلی توسعه بنای پیشرفت کار ما خواهد بود.
بله، تشکیل سایت شرکت و گنجاندن نظر خواهی از مشتریان و بررسی و نظر خواهی در موقع سرویس دهی به مشتریان و نظر خواهی تلفنی از مشتریان و پستی و غیره.
13- پیشنهادها
در این بخش پیشنهادات موجود در زمینه سرمایه مورد نیاز، نحوه جمع آوری سرمایه، مصرف وجوه، برگشت سرمایه، جذب تیم مدیریت، اخذ مجوزهای لازم و مواردی از این قبیل مطرح می گردد.
اخذ و دریافت سرمایه بدون داشتن برنامه پیشرفت هیچ فایده ای ندارد. جذب سرمایه به هر نحوی مفید می باشد و می تواند در کاهش هزینه های تولید و تولید مواد اولیه به صورت مستقل و خرید ماشین آلات و افزایش تولید هزینه خواهد شد. و نحوه جمع آوری باید از طریق دریافت وام های بلند مدت. پیش فروش محصولات و ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شرایط خوب برای پیش خرید جهت افزایش نقدینگی شرکت خواهد بود. و روش های بهینه سازی جهت کاهش هزینه ها رعایت الگوی مصرف جهت کاهش هزینه ها و غیره.
روش اول: ارزیابی با بهره گیری از طیف لیکرت
ردیف
عنوان
خیلی ضعیف
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
1
بخش معرفی
* نام و نشانی متقاضیان
* مشخصات محل اجرای طرح
* عنوان محصول یا محصولات (کالا/ خدمات) و ظرفیت تولید
* میزان کل سرمایه گذاری
* میزان اشتغال زایی طرح (پیش بینی)
* اعلام محرمانه بودن طرح
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
2
خلاصه مدیریتی اجرایی
* زمینه و موضوع اصلی کسب و کار
* ماموریت و اهداف اصلی شرکت
* فرصت و راهبردهای دستیابی به فرصت های کسب و کار
* بازار هدف
* موقعیت و جایگاه کسب و کار در میان رقبا
* میزان سوددهی کسب و کار
* معرفی تیم کاری و افراد کلیدی
* نوع کسب و کار
* نوع مالکیت حقوقی
* سهام داران شرکت
* منابع تامین سرمایه
* اطلاعات مالی مهم
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(