به نام آنکه جان را فکرت آموخت …
طراحی آموزشی
درس جمع اعداد اعشاری
ریاضی پنجم دبستان
به شیوه ی آموزشی طرح شهید همت
باهدف درونی شدن آموزه ها
و تاکید بر دانش آموز محوری
مشخصات:
مجری طرح:
استان:
پایه ی تدریس: پنجم دبستان
دبستان
زمستان1402
گام های طراحی آموزشی:
1. تعیین اهداف درس در دو حیطه ی شناختی و عاطفی
2. توجه به پیش دانسته ها
3. تجزیه و تحلیل محتوای درس با توجه به اهداف درس
4. روش تدریس
5. ارزشیابی
گام های طراحی آموزشی
هدف کلی : یادگیری جمع اعداد اعشاری
اهداف جزیی و رفتاری :
بتواند در جمع اعداد اعشاری با استفاده از جدول ارزش مکانی به پاسخ برسد
بتواند حاصل جمع اعداد اعشاری بصورت تقریبی حدس بزند و بیان کند
بتواند در محاسبه محیط اشکال هندسی دارای اعداد اعشاری روش مناسبی به کار گیرد
بتواند در حل مسئله مرتبط با جمع اعداد اعشاری به پاسخ برسد
بتواند محور اعشاری به درستی تقسیم کند و جمع را نمایش دهد
گام های طراحی آموزشی
2.توجه به پیش دانسته ها
دانش آموزان در پایه ی چهارم با اعداد اعشاری آشنا شده اند.
دانش آموزان در پایه ی چهارم با جمع اعداد اعشاری تا مرتبه ی دهم آشنا شده اند.
دانش آموزان در پایه ی پنجم نیز در درس گذشته با اعداد اعشاری تا مرتبه ی دهم و سوم و هزارم آشنا شده اند.
گام های طراحی آموزشی:
3.تجزیه و تحلیل محتوای درس
تعیین نقش و جایگاه هر یک از اجزای درس در راستای رسیدن به اهداف درس:
صفحه ی 93 فعالیت: در این فعالیت دانش آموزان ابتدا جمع اعداد اعشاری را روی محور یاد می گیرند.
سپس در سوال دوم خودشان تقسیم بندی محور را مشاهده کرده و اعداد را روی آن نشان می دهند و جمع می کنند.
در سوال سوم مسئله ای در مورد جمع اعداد اعشری مطرح می شود.(به ضرورت اعداد اعشاری در زندگی واقعی اشاره می شود.
در سوال سوم: کتاب در این جا جمع اعداد اعشاری را با دو روش بیان کزده است. هر دو روش را به کلاس بیان می کنیم و دانش آموزان اختیار دارند که از هر کدام از روش ها استفاده کنند.(تفاوت های فردی)
سوال 5 فعالیت . در ابتدای صفحه ی 94:
در این سوال دانش آموز به دنبال کشف روش صحیح جمع اعداد اعشاری با استفاده از جدول ارزش مکانی خواهد بود.
صفحه ی 94. کاردرکلاس
در این کاردرکلاس ابتدا از دانش آموزان می خواهد اعداد را در جدول ارزش مکانی قرار دهند. (یادآوری و تثبیت ارزش اعداد اعشاری در جدول ارزش مکانی)
همچنین به جمع تقریبی اشاره شده است.
سپس جمع اعداد اعشاری با جدول ارزش مکانی و مقایسه پاسخ جمع تقریبی و جمع دقیق
صفحه ی 94 تمرین . سوال های 1 تا 3
در سوال 1 تا 3 دانش آموزان ابتدا به حدس و تقریب جمع ها می پردازند و سپس جمع ها را به صورت دقیق محاسبه می کنند.
ادامه ی تمرین 94
در سوال 4 دانش آموزان با فعالیتی جذاب با استفاده از کارت های رنگی به جمع اعشاری می پردازند. (بازی و ریاضی)
ادامه ی تمرین 94 .
در سوال 5 به کاربرد جمع اعداد اعشاری در محاسبه ی اشکال هندسی پرداخته می شود. (ریاضی و زندگی)
همچنین در سوال 6 یکی در دیگر از کاربرد های ریاضی در زندگی اشاره می شود.(ریاضی کاربردی)
گام های طراحی آموزشی
روش تدریس:
در این تدریس از روش های اکتشافی. گروهی.پرسش و پاسخ و بازی استفاده خواهد شد.
دانش آموز محور بودن در این فعالیت ها از درجه ی اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که معلم نقش تسهیل گر و هدایت کننده دارد و با ارائه ی پرسش ها و مثال هایی سعی بر هدایت دانش آموزان بای اکتشاف دارد.
گام های طراحی آموزشی
5.ارزشیابی:ارزشیابی به دو صورت تکوینی و پایانی انجام می شود.
ارزشیابی تکوینی به این صورت است که تمام فعالیت های دانش آموزان از ابتدای درس تا پایان مورد مشاهده قرار می گیرد.
انجام فعالیت ها. اکتشاف. مش.رت با هم میزی خود. دست ورزیو رعایت نوبت در ارائه نظرات و حل فعالیت ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
ارزیابی پایانی : در پایان این درس کاربرگه ی جمع اعشار برای ارزشیابی پایانی در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود.
طرح درس تدریس جمع اعداد اعشاری :
مشخصات کلی
طرح درس شماره:
تاریخ اجرا:
عنوان درس: جمع اعداد اعشاری
صفحه: 93 تا 96
آموزشگاه:
پایه: پنجم دبستان
تعداد دانش آموز:
مدت تدریس:45 دقیقه
مدرس:
فعالیت های قبل از تدریس
هدف کلی جلسه: آشنایی با جمع اعداد اعشاری
رئوس مطالب
اهداف جزیی
حیطه ها
و اهداف
انتظارات از دانش آموزان در این درس
عرصه ها
مفاهیم کلیدی
فضای آموزشی
و نحوه چیدمان کلاس
پیش بینی روش تدریس
وسایل آموزشی
وظایف دانش آموز در قبال
خدا
خلقت
(طبیعت)
خود
دیگران
1.
2.
3.
و …
منظور معلم از فرآیند یاد دهی و یاد گیری عبارت است ازاین است که دانش آموزان:
1. با استفاده از محور اعداد اعشاری را جمع کند
2.حاصل جمع اعشاری را به صورت تقریبی حدس بزند.
3. محور اعشاری را درست تقسیم کند و جمع اعشار را نمایش دهد.
تعقّل
در مورد اعداد کوچک تر از یک و جمع آنها فکر کند.
*
اعداد اعشاری.
جمع اعداد اعشاری
کلاس درس. (هر میز دو نفره یک گروه محسوب می شود. )
گروهی
مشارکتی
دست ورزی های اعشاری
ایمان
دانش آموز به دقت در اندازه گیری توجه کند.
*
علم
دانش آموز بتواند دانش خود را در مورد اعداد اعشاری بالا ببرد.
*
عمل
بتواند از اعداد اعشار استفاده کند و محیط اشمال هندسی را با آنها محاسبه کند.
*
اخلاق
دانش آموز در بحث گروهی به خوبی با دوستانش همفکری کند.
*
فعالیت های حین تدریس
فعالیت های یادگیری
فعالیت دبیر
(ایجاد موقعیت یادگیری )
فعالیت دانش آموزان
(اندیشه ورزی، دست ورزی، خلاقیت توام با خودباوری، خودپایایی و خود ارزیابی )
روش تدریس
وسایل آموزشی
زمان
فعالیت های مقدماتی
دست ورزی های مربوط را آماده می کنیم.
دانش آموز با آمادگی در کلاس حاضر است.
دست ورزی محور
5 دقیقه
پیش بینی رفتار ورودی
دانش آموز با اعداد اعشاری تا مرتبه ی هزارم آشنا است.
دانش آموز درس اعشاری را تا مرتبه ی هزارم مرور می کند.
پرسش و پاسخ
5دقیقه
ارزشیابی تشخیصی
یا سنجش آغازین
-. سه نفر به طور تصادفی انتخاب می شوند و از آنها می خواهیم اعداد اعشاری را که نوشته ایم بخوانند.
دانش آموزان اعداد را می خوانند. در جدول ارزش مکانی قرارمی دهند. یکی از آنها برای اعداد شکل رسم می کند.
ارزیابی
تخته کلاس. دست ورزی شکل های اعشار
5 دقیقه
آماده سازی
( ایجاد انگیزه و معرفی درس جدید)
با متر خیاطی یا متر برای اندازه گیری قد دانش آموزان وارد کلاس می شویم. می گوییم قرار است قد های دانش آموزان هر میز را اندازه گیری کنیم .
دانش آموزان به نوبت برای اندازه گیری قد می آیند. در هر میز دو نفر نشسته است. پس قد دو دانش آموز هر میز را اندازه گیری می کنیم. حال دانش آموزان باید قد هر دوی خود را جمع کنند.
(دانش آموز درگیر مبحث جدید می شوند.
بازی
متر اندازه گیری
10 دقیقه
ارائه درس جدید
لحاظ کردن ارزشیابی فرآیندی
گام اول: دست ورزی های محور اعشاری را در اختیار هر میز قرار می دهیم.
گام دوم: از دانش آموزان می خواهیم قد خودشان و قد دوستشان را روی محور با هم جمع کنند.
گام سوم: ارائه ی مثال بیشتر
مسئله ی شماره ی 3 فعالیت درس را معلم می خواند
گام چهارم: از هر میز می خواهیم مسئله ی شماره سه را انجام دهند.
گام پنجم: از دانش آموزان می خواهیم در مورد نحوه ی جمع اعداد اعشار فکر کنند و اگر کسی روش آن را فهمیده است به کلاس بیان کند.
گام اول: دانش آموزان به مشاهده ی دست ورزی ها می پردازند.
گام دوم: دانش آموزان قد خود و دوستشان را روی محور جمع می کنند.
گام سوم: به مسئله ی شماره سه توجه می کنند.
گام چهارم: در مسئله ی شماره ی سه مقدار بنزین را جمع می کنند.
گام پنجم: دانش آموزی که روش صحیح جمع کردن اعداد اعشاری را فهمیده است بیان می کند.
روش تدریس:
دست ورزی. گروهی. اکتشافی
وسایل :
دست ورزی محور اعداد. کتاب ریاضی. دفترچه یادداشت
20 دقیقه
فعالیت های بعد از تدریس
فعالیت دبیر
فعالیت دانش آموزان
زمان
فعالیت تکمیلی
و جمع بندی
برای جمع بندی اگر دانش آموزی روش درست جمع کردن اعشار را فهمیده است دوباره در پای تخته یکی حل می کند و توضیح می دهد و اورا تشویق می کنیم. (باید به این نکته اشاره کند که در جمع اعداد اعشاری هر عدد در مرتبه ی خودش جمع می شود.)
(سپس کاردرکلاس حل می شود.
دانش آموزان به مرتبه ی اعداد در جکع اعشاری اشاره می کنند .
هر دانش آموز در دفترچه ی خود یک جمع اعشاری نوشته و حل می کند.
(شروع به حل کردن کاردرکلاس می کنند. )
5 دقیقه
ارزشیابی پایانی
کاربرگه ی جمع اعشاری را برای هر میز یک عدد می دهیم و با همکاری همدیگر کاربرگه را حل می کنند.
کاربرگه را حل می کنند.
5
تعیین تکلیف و فعالیت های خارج از کلاس
دانش آموزان قد و وزن اعضای خانه ی خود را نوشته و بعد آن ها با هم جمع کند و به کلاس گزارش دهد.