تاریخچه:
شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شماره 3333 در اداره ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در دوشیفت کاری انجام پذیرفته است. کارخانه کارتن مشهد دارای زمینی به مساحت 67.200 مترمربع و زیربنای حدود 20.447 مترمربع می باشد و اکنون با ظرفیت تولیدی 55.000 تن در سال دارای دوخط تولید ورق کارتن(کروگیت) با عرض 2 متر و 40/2 متر و دو خط تمام اتوماتیک تولید و چاپ کارتن با عرض های 44/2 و 60/1 متر می باشد.
در ابتدای تمدن بشری، نیاز به بسته بندی غذا نبوده است، چون انسانهای اولیه برای به دست اوردن غذا از محلی به محل دیگر می رفتند. اما هنگامی که انسانها در پناهگاههای دائمی سکنی گزیدند ناچار شدند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود انتقال دهند. این نیاز باعث شد که اولین بسته بندی ها نظیر کدوهای خشک شده، صدف ها، پوست حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرارگیرد تا زمانی که انسان توانست ظرف های سفالینی بسازد که به آب و آتش مقاوم بودند. ایرانیان، مصریان، فینقی ها و رومیان همواره از ظروف سفالی رنگی و تزیین شده برای تجارت و حمل و نقل محصولات خود استفاده می کردند. سابقا صادرات درایران در صندوق های چوبی و یا گونی کنفی و به خصوص خرمای مرغوب ایران در بسته های حصیری یا پیت های حلبی صادر می شد که مورد استقبلا کشورهای پیشرفته نبود. هم اکنون در موزه شرکت شیشه سازی کورنیک، ظرف شیشه ای فالب گیری شده ای موجود استکه با عنوان یکی از اولین ظرف ها و بسته بندی های فالب گیری شده ساخته می شود. این اثر که با نام ایرانیان ثبت شده نشان می دهد که آنان از اولین بنیانگذاران تکنولوژی بسته بندی در آن دوران بوده اند اما هم اکنون در حالی که دیگر کشورها، کالاهای مصرفی شان را در ظظروف و بسته بندی های فوق العاده شکیل و مشتری پسند روانه بازارهای جهانی می کنند، صنعت بسته بندی ایران در حد روش سنتی انتقال به بازار بلقی مانده است و از طرفی دیگر با شروع انقلاب صنعتی و تحول در نظام تولید و تبادل ایجاد شده، علوم جدید جهان بسته بندی را به خدمت اقتصاد درآورد. صنعت کارتن سازی کشور با مشکلات بی شماری از قبیل تهیه مواد اولیه مناسب، فقدان فناوری روز دنیا در جهت ارائه محصولات با کیفیت و ارزان و تنوع تولید جهت انجام هرگونه سفارشی،عدم استانداردهای کیفی مناسب در بسته بندی و… روبه روست . هرچه پیش رویم شرایط بازار رقابتی تنگاتنگ و نقش بسته بندی کالا نسبت به گذشته انکار ناپذیرتر می شود و در این شرایط عرصه برای کسانی مهیاست که بتوانند خود را با شرایط سرمایه گذاری، کاهش هزینه ها، استفاده از مواد اولیه مناسب، رعایت الگوهای مصرف، تنوع تولید با ماشین آلات جدید و… هماهنگ کنند.
تاریخچه صنعت کارتن سازی
در 1865 دو مرد انگلیسی امتیاز استفاده از اولین ماشین کروگیت را به دست آوردند. در ماشین آنها کاغذ از قسمت تغذیه وارد و پس از عبور از میان دوغلتک که با یک دسته توسط اپراتور چرخانده می شده است، به کروگیت (فلوت) تبدیل می شود. این کاغذ فلوت یک لایه داخلی خوبی برای کلاه در آن زمان بوده است. 1871 اولین استفاده از کاغذ کروگیت در بسته بندی از کاغذ کروگیت توسط یک مرد آمریکایی به نام آلبرت ال جونز که امتاز بسته بندی ظروف ظریف و شکننده مانند بطری به وسیله کاغذهای کروگیت را به دست آورد، در تاریخ به ثبت رسید. 1874 برای بار دوم آلبرت ال جونز در آمریکا، حق امتاز اضافه کردن یک لایه لاینر به یک طرف کروگیت را برای استحکام بخشیدن به کاغذ کروگیت به دست اورد. (همان سیتگل فیس) 1881 اغلب تولیدکنندگان مطرح آمریکایی به دنبال فکر و ایده جدید در راه پیشگام شدن برای به دست آوردن حق امتیاز انحصاری بسته بندی جدید بودند و در این زمینه آنها فکر خود را متمرکز به تلاش در جهت توسعه ماشین های جدید کردند. در همین راستا شرکت تامسون و نوریس اولین ماشین تولید سینگل فیس (کروگیت با یک لاینر) به ثبت رساندند.
تاریخچه شرکت کارتن مشهد
شرکت کارتن مشهد در تاریخ 7/3/1363 تاسیس شد و تحت شماره 3333 اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید و باموضوعیت ساخت مقوا و تولید کارتن، تهیه و تولید، توزیع و فروش و صادرات انواع مقوا و جعبه های مقوایی، خریئ و واردات ماشین آلات و مواد اولیه هرگونه عملیات در ارتباط با این صنعت از نظر قانون تجارت صنعتی نداشته باشد تامین و از سال 1365 عملیات پروژه شروع و از ابتدای سال 1369 تولید انبوه و بهره برداری صنعتی از این واحد تولیدی که بزرگترین واحد کارتن سازی در استان خراسان می باشد، آغاز شد. این شرکت از سال 1372 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و هم اکنون خرید و فروش اوراق سهام شرکت کارتن مشهد در بورس جریان دارد.
در حال حاضر مساحت کارخانه 66000 متر مربع است که حدود 20.000 مترمربع آن زیر بنا می باشد. این کارخانه در کیلومتر 18 جاده قوچان مقابل شهرک صنعتی توس واقع شده است.
مقدمه
بسته بندی مقوله ای است که از بدو تولد به عنوان قنداق بچه ودر هنگام مرگ به عنوان تابوت جوامع بشری را همراهی می کند. رعایت اصول بسته بندی تضمینی است برای به وجود آوردن ایمنی و حفاظت، مقرون به صرفه بودن، راحتی حمل ونقل، سرعت عمل، رعایت بهداشت، تبلیغات اقتصادی، بازریابی و زیبایی و جذابیت بسته بندی موجب جلب خریدار می گردد. آنچه مسلم است این است که کیفیت محصول در بازرا فروش حرف اول را می زند ولی پوشش مناسب آتش اشتیاق خریدار را شعله ور می سازد. بسته بندی حداقل 7% بهای هر کالا را دربرمی گیرد.
فصل اول
مشخصات شرکت کارتن مشهد:
وضعیت ماکلیت شرکت
وضعیت مالکیت شرکت سهامی عام می باشد. مالکیت شرکت متعلق به پارت کاغذ به میزان سهام 42% ، سرمایه گذاری ملی ایران 5/7% و سهامداران جزء 5/5% سهام است.
میزان تولید شرکت
شرکت کارتن مشهد قادر است در 3 شیفت تولیدی به میزان 4.000 تن انواع ورق و کارتن را تولید کند.
منابع انسانی شرکت
باتوجه به اهمیت مقوله مدیریت منابع انسانی در کنار مقوله های مدیریت تولید و مدیریت استراتژیک ساختار سازمانی شرکت مبتی به بهره مندی بیشتر از نیروهای انسانی توانمند و ارزشمند در قالب طرح طبقه بندی مشاغل شکل گرفته است. منابع انسانی شرکت شامل 231 نفر (80 نفر رسمی و بقیه قراردادی) می باشد. که دارای میانگین سنی 35/36 و میانگین تجربی 04/8 سال می باشند. ارتقاء کارکنان برمبنای طبقه بندی مشاغل می باشد. مزایای در نظر گرفته شده و پاداش براساس طرح کارانه داده می شود. (هرچه تولید و بازدهی بیشتری داشته باشد.) ساختار مدیریتی شامل 5 نفر هیات مدیره و 4 نفر مدیران داخلی می باشد.
حسابرسی
کار حسابرسی داخلی در شرکت کارتن مشهد توسط واحد حسابرسی صنعتی صورت می گیرد و معمولا هر 6 ماه یا یکسال یک نفر حسابرس از سازمان حسابرسی یا سازمان بورس، یا تامین اجتماعی برای صحت حسابرسی که در شرکت انجام شده می اید.
تبلیغات
این کار به چند شکل انجام می شود:
1. در ردزنامه 2000 در سراسر ایران که مخصوص شرکت کارتن مشهد است.
2. روزنامه خراسان
3. تابلوی تبلیغاتی در پلیس راه مشهد
4. تبلیغات در نمایشگاه بین المللی
بازار اصلی تولیدات شرکت کارتن مشهد در استان خراسان می باشد که بیش از 60% فروش شرکت مربوط به مصرف در داخل استان می باشد و مازاد تولید به سایر استانهای کشور صادر می شود. بعد از استان خراسان، استان تهران در رتبه دوم مصرف قراردارد. در برخی اوقات به مشتری اشانتیون داده می شود. مثلا جنس آن به صورت مجانی در روزنامه 2000 تبلیغ می شود و هزینه تبلیغات از طریق واحد فروش است.
صادرات
صادرات شرکت به صورت زیر می باشد:
1. کارتن خشکبار برای آذربایجان شرقی
2. کارتن کشمش برای افغانستان
3. کارتن چای برای اروپای شرقی
4. کارتن مرکبات جهت کشورهای اروپایی و….
یک سری محصولات تولید می شود که همراه با مظروف به خارج ارسال می گردد. روش فروش مثل فروش داخلی می باشد. هر کدام از این کشورها در ایران یک انبار دارند که محصول به آنجا فرستاده می شود و خود آن کشور محصول را از انبار خراج می کند.
شرکت کارتن مشهد 3 انبار دارد:
1. انبار مواد اولیه
2. انبار محصول
3. انبار قطعات
تعداد دفتر فروش: یکی در مشهد و دیگری در تهران می باشد. (در تهران تولید صورت نمی گیرد.)
سود ایده آل شرکت 17% فروش بوده است. روش فروش برحسب سفارش متری می باشد.
پیش بینی و بودجه بندی
پیش بینی فروش یکساله که از سوی واحد فروش بر مبنای تولیدات گذشته و یا اینکه با توجه به تغییرات بازار است. پیش بینی میزان تولید در طول سال آینده از سوی واحد برنامه ریزی به روش پیش بینی بر مبنای گذشته برمبنای پیش بینی که واحدها می دهند، مدیران یک پیش بینی کلی میدهند.
استانداردهای کسب شده
شرکت از سال 1383 با نصب دستگاه چاپ 4 رنگ ونیز دایکات روتاری توانسته است در کنار برقراری سیستم های جدید مدیریتی (ایزو 9001 ورژن 94 در سال 1379 و ورژن 2000 در سال 1383 از شرکت RW TOV آلمان) گامهای موثری جهت جلب رضایت مشتریان خود بردارد. این شرکت همچنین اولین و تنها دارنده نشان استاندارد ملی در صنعت کارتن سازی در ایران می باشد.
مشتریان اصلی شرکت
در ضمن مشتریان اصلی شرکت محمدرضا فضل، شهد ایران، ارغوان شکوفه و نوش مازندران و تعدادی نیز مشتریان جزء می باشند که به صورت دوره ای یا برحسب نیاز جزء مشتریان کارتن مشهد قرار می گیرند.
فصل دوم
معرفی محصولات تولیدی
انواع محصولات شرکت کارتن مشهد به شرح ذیل می باشد:
1. انواع ورق مقوایی سه لا با فلوت B ،C و E
2. انواع ورق مقوایی پنج لا با فلوت C/B و C/E
3. انواع کارتن های پنج لا و سه لا چاپ تک رنگ، دورنگ، سه رنگ، و چاپ هافتون4رنگ
4. کارتن دایکاتی
5. مقوای کنگره ای دولا سینکل فیس
6. انواع منقسم از جمله لایه، صفحه، یقه
معرفی مواد اولیه
مواداولیه معرفی شده توسط تولید به صورت زیر است:
مواد اولیه عمدتا از منابع خارجی/ داخلی، معتبر و باکیفیت تهیه می گردد.
انواع کاغذهای مورداستفاده در عرض ها و گرامژهای مختلف و با رنگهای سفید و قهوه ای در دو نوع کرافت و لانیزوفلوتنیک از منابع داخلی و خارجی تامین می شود.
داخلی: مازندران، چوکا، کاوه، تاپ لاینز، کممه نیرک، رول کارتن، پارت
خارجی: روسی، تایلندی، اندونزی، کرواسی، فنلاندی، آلمانی، برزیلی، سوئدی
نسبت مصرف کاغذ داخلی به خارجی از ابتدای سال تاکنون 2/2 (6/31% خارجی و 4/68% داخلی می باشد)
مرکب مورداستفاده عمدتا خارجی می باشد که از کمپانی اگزونوبل سوئدی تهیه می شود. در کنار رنگهای اصلی از رنگ های (Black, yellow, cyan,…) برای چاپ چهار رنگ هافتون بهره گیری می شود. نشاسته مورد استفاده عمدتا گلوکوزان، یزد وگناباد است.
براکس عمدتا از ترکیه تهیه می گردد. منابع تامین سیم منگنه عمدتا خارجی می باشد. همین طور نوار امپگ، چسب لبچسب از منابع داخلی معتبر کیمیدار و ازنیفام تامین می شود.
این منابع تامین مواد از کانال تدارکات به صورت زیر بیان شده است:
منابع داخلی کاغذ (صنایع چوب و کاغذ مازندران، صنایع چوب و کاغذ ایران، صنایع کاغذ پارس، صنایع کاغذ کاوه، صنایع پارت کاغذ، کاغذ سازی کهریزک)
صنایع کاغذ خارجی (NORecom آلمان و BilleRuB سوئد و …)
چگونگی طراحی
طرح به مفهوم کلی یعنی ترکیبی از سیستم های منظم بسته بندی علمی است که از هنر بی بهره نمانده است و از دو بعد حفاظتی و ارتباطی مورد توجه است. بسته بندی مناسب محصول باید تمام پارامترهایی که در طول مسیر تولید تا عرضه، بر شی داخل بسته تاثیر گذار است. برای مثال: کلیه شرایط ظروف شامل ابعاد، وزن مظروف، شرایط انبار و چیدمان، نحوه حمل و نقل و بسیاری پارامترهای دیگر در نظر گرفته شود و با تامین این الزامات و خواسته ها، محافظت مناسب محصول فراهم گردد. این مراحل (طراحی محصول) مهمترین فرآیند در کارتن سازی است و حتی فراتر از آن باید طراحی به گونه ای باشد که برای بازارهای هدف متفاوت بسته بندی های جداگانه ای در نظر گرفته شود. طرح کارتن ها براساس توافق خریدار و فروشنده با توجه به انواع طرح کارتن در استاندارد ایران به شماره 2238 ساخته می شود.
ماشین آلات
ماشین آلات تکنولوژی ساخت کارتن مطابق با پیشرفته ترین روشهای تولید و از کشورهای: انگلیس، آلمان، سوئد و آمریکا منتقل شده است.
انواع ماشین آلات و مراحل کار آنها به صورت زیر است:
1. تولید کارتن با قابلیت چاپ High Graphic ورق B فلوت و C فلوت تای سه لا و پنج لا با کیفیت بالا
2. ماشین آلات تمام اتومات چاپ چهررنگ و فلکسوگرافی مجهز به بخشهای اتصال، شمارش و روتای داسیکات
3. فولدر بسته بندی با قابلیت چاپ HALF TONE High Graphic با عرض 244 سانتی متر
فصل سوم
اهداف شرکت
اهداف شرکت به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
1. اهداف استراتژیک و بلند مدت به صورت مدون و مستند:
سازمان با تعیین اهداف بلند مدت و سیاست های خود چندین فرآیند مهم را هدایت می کند. ارزیابی ها را انجام می دهد، هم افزایی می کند، اولویت ها را تعیین می نماید. امور را هماهنگ می کند و موجب اثر بخشی، برنامه ریزی، سازمان دهی، ایجاد انگیزه در کارکنان و کنترل فعالیتهای سازمان می گردد. سیاست ابزار است که بدان وسیله می توان به اهداف سالانه دست یافت. مقررات و رویه هایی که سرکت برای دستیابی به هدف های اعلان شده رعایت می کند تعیین کننده شرایط روزمره و تکراری هستند. اهداف سالانه و سیاست ها می نوانند در سه سطح جدا شوند: 1)کل شرکت. 2) واحد مستقل. 3) واحد سازمان.
اهداف استراتژیک و بلند مدت شرکت کارتن مشهد به صورت ذیل بیان شده اما یک سند رسمی ارائه نشده است:
1) توسعه بازار 2)توسعه محصول 3) رشد در بازار 4) تنوع همگون
2. اهداف استراتژیک و بلند مدت در سطح واحدهای شرکت
مفهوم رهبری و ثبات در اهداف برتری نتیجه رهبری بلند نظرانه و الهام بخش، توام با عزم راسخ در اهداف می باشد. سازمانها برتر دارای رهبرانی هستند که جهتی شفاف را برای سازمان ترسیم و تبیین می نمایند. بدین منظور آنها سایر رهبران را متحد و تشویق می نمایند تا برای کارکنانشان الهام بخش باشد. آنها ارزشها، خلاقیت، فرهنگ، ساختار و هدایت را برای سازمان ایجاد می نمایند که برای ذینفعان هویت و جذابیت داشته باشد. در چنین سازمانهایی در تمامی سطوح رهبران دائما سایرین را به سوی برتری تحریک و برانگیخته می نمایند و خود الگوی عملکرددیگران هستند. آنها با روش هایی نظیر شناسایی ذینفعان و همکاری با آنها در زمینه فعالیت های بهبود مشترک سازمان را اداره می کنند. در هنگام مشکلات آنها ثبات و پایداری در اهداف را نشان داده که نتیجه به ذینفعانشان اعتماد و تعهد را الهام می بخشند در چنین وضعی آنها قابلیت تطبیق و سازماندهی مجدد به سازمانشان را در پرتو حرکت سریع و تغییر دائمی محیط به نمایش می گذارند و این چنین کارکنانشکان را با خود همراه می سازند.
3. اهداف کلان
اهداف کلان این شرکت بر خلاف شرایط مطلوب طرح شده فوق به صورت مکتوب نیست و بیشتر در اذهان مدیران ارشد در جریاناست و به صورت زیر بیان شده است:
1- دستیابی به ظرفیت اتمی تولید 2- کاهش ضایعات تا حداستاندارد جهانی
3- دستیابی به حداقل نرخ جذب کننده مدیریت RCR
4- مدیریت اطلاعات و مدیریت بر اطلاعات و دانش
5- عملکرد منابع انسانی و فرهنگ سازمانی
6- تامین به موقع و اقتصادی مواد با کیفیت
7- رضایت مشتریان در کیفیت محصولات در موعد تحویل
شرکت کارتن مشهد این ویژگی ها را دراهداف کوتاه مدت خود در سال 83 به صورت یک سند تحت کنترل بیان نموده است.
اهداف شرکت در سال 85 به شرح زیر است:
1- افزایش تولید به بیش از 30 هزار تن ( شامل: حداقل هشت هزارتن مقوا و 22 هزارتن کارتن)
2- افزایش مهم بازار فروش تا 7% سهم کل بازار کارتن
3- افزایش ثبت سود به فروش تا حداقل 10%
4- کاهش ضایعات فرایند تولید به حداکثر 7%
5- افزایش رضایت و وفاداری مشتریان و حذف برگشت از فروش
6- انطباق کیفیت محصولات با استانداردهای ملی و بین المللی در صنعت کارتن ومقوا
اهداف سازمانی باید دارای پنج ویژگی زیر باشد:
1- مشخص و روشن 2- قابل اندازه گیری 3- قابل دستیابی 4- نتیجه گرا 5- به موقع و دارای زمان مشخص اهداف سالانه شرکت تا حدودی دارای ویژگی های ذکر شده میباشد.
دوره های آموزشی
نفر ( ساعت آموزش)
مدت دوره ها ( ساعت)
تعداد دوره های اجرا شده
سال
1865
440
27
83
4970
1019
42
84
2402
332
29
85 تا کنون
فصل چهارم
بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حسابداری فروش
روند فروش در شرکت کارتن مشهد از واحد اداری و یا تولیدی که بین آنها رابطه ای دقیق و منظم برقرار است عبور می کند. این واحدها عبارتند از : واحد فروش، طراحی، کلیشه سازی، نمونه سازی، برنامه ریزی و تولید، انبار محصول ، حسابداری فروش و حسابداری مالی
1- واحد فروش
مشتری: شخصی است که تقاضای جنس از شرکت می نماید و در مقابل آن وجهی را به شرکت پرداخت می کند.
بازاریاب: شخصی است که برای فروشنده کار می کند و حقوق خود را به صورت پورسانت به منظور ایجاد انگیزه از شرکت دریافت می دارد که می تواند به صورت داخلی و یا خارجی باشد. در مرحله اول مشتری توسط بازاریاب جذب شرکت می شود و به قیمت فروش معرفی می گردد اگر بازاریاب در خود شهر باشد که مشخصات مشتری و از طریق نامه داخلی به قسمت فروش اعلام می دارد و اگر در بیرون از شهر باشد مشخصات فکس می گردد.
2- واحد طراحی
بعد از کسب شناخت از مشتری، مشتری مظروف را همراه خود به شرکت آورده و به قسم طراحی مراجعه می کند اگر در بیرون از شهر باشد مشخصات فکس می گردد. قسمت طراحی با توجه به تجربیان و اطلاعات خود به مشتری پیشنهادات لازم را می دهد که چه نوع جنسی زده شود. ( از نظر رنگ به ابعاد، مظروف می باشد و در ذیل آن شکل نهایی جنس چاپ می شود و در سر نسخه می باشد یکی در قسمت خود طراحی بایگانی می شود و دومی به قسمت کلیشه سازی می رود . نسخه سوم به قسمت نمونه سازی می رود برای تهیه کارتن نمونه.
3- واحد کلیشه سازی
این واحد از دریافت نسخه دوم کارت چاپی بررسی می کند که آیا کلیشه در شرکت موجود می باشد یا خیر، اگر موجود که هیچ اگر نبود کلیشه توسط شرکتهای بیرون تهیه می شود و به شرکت تحویل داده می شود. شرکت فقط وظیفه پیاده کردن کلیشه را به عهده دارد.
4- نمونه سازی
واحد نمونه سازی پس از دریافت نسخه سوم فرم کارت چاپی طبق توافق با قسمت فروش طبق فرمول فروش و بر اساس فرمول درخواستی واحد درخواست واحد طرااحی درخواست ساخت sheet ( ورق ) را از واحد برنامه ریزی می نماید بعد از ساخت sheet نسبت به ساخت نمونه مطابق کارت چاپی اقدام می گردد. قسمت نمونه سازی بعد از تهیه نمونه آن را به مشتری می فرستد.
تنظیم قراردادها
فرم پیش نویش قرار داد:
اگر مشتری کارتن نمونهرا تاکید نمود فرم پیش نویس قرار داد تنظیم می شود که توسط واحد فروش بین مشتری و تکنسین فروش بسته می شود که محتوای آن مشخصات محصول و هزینه های صرف شده بر اساس نوع محصول دیسک، متوسط و سنگین، قید می شود. منظور از سبک متوسط و سنگین است که برای ساخت مقوای کارتن از چه وزن کاغذی استفاده شده است. (90 گرمی یا 200 گرمی) دایکاست در این جا به معنی کراتن فانتزی می باشد بازاریابی که مشتری را جذب نموده به صورت تلفنی و یا کتبی با مشتری به توافق می رسد. این قرار داد به امضای دو مقام می رسد یکی رئیس فروش و دیگر مدیر فروش که در این جا مدیر بارزگانی می باشد این قرار داد در 2 نسخه است. یکی قسمت فروش بایگانی می شود . دیگری به مشتری تحویل داده می شود.
فرم بازرگانی قرارداد
بعد از تایید فرم پیش نویس قرار داد فرم بازنگری تنظیم می شود که یک فرم داخلی بود. برای هماهنگی بین واحدها می باشد. در این فرم هزینه ها قید نمی گردد و فقط موارد کنترلی ذکر می شود. در یک نسخه می باشد و به واحدهای طراحی برای تاکید اطلاعا این قرارداد با فرم کارت چاپی واحد کلیشه سازی برا تاکید کلیشه به واحد برنامه ریزی و تولید برای اینکه بررسی شود که امکان تولید هست یا نه؟ و به قسمت تدارکات می رود. برای این که بین مواد اولیه می باشد؟ اگر شرکت بخواهد از تماس این واحدها امضا بگیرد مدت زمان زیادی طول می کشد و ممکن است باعث اطلاعات دست دادن مشتری شود به همین منظور فقط به امضای واحدهای تحت فروش می رسد که همان طراحی و کلیشه سازی است. این قرار داد توسط واحد فروش تنظیم می گردد.
فرم قرار داد فروش
و مبلغ آن فقط مربوط به قسمت فروش بوده، این قرار داد با توجه به مشخصاتی که در فرم بازنگری داده شده از نظر ابعاد (جنس ، نوع چاپ، رنگها، مل و …. تنظیم می شود. این قرارداد توسط واحد فروش تهیه می شود بین مشتری و شرکت کارتن مشهد قبلا قسمت برنامه ریزی و تولید به قسمت فروش اطلاع می دهد که مثلا جنس دامتر مربعی چقدر حساب کند . فروشنده قیمت قطعی را در قرار داد قید می کند و صورت وضعیت مشتری بر روی قرارداد الصاق می شود و سپس به مدیر عامل ارجاع می شود. مدیر عامل با توجه به وضعیت مشتری برای تصمیمات آینده برنامه ریزی می کند مبلغ درج شده را بررسی می کند و مبلغ درج شده را بررسی می کند سپس نظر خود را به واحد فروش اعلام می کند اگر نظر موافق بود باید قرارداد به امضای طرفین برسد یکی خریدار که در این جا مشتری می باشد و دیگری فروشنده، اگر مبلغ 5 میلیون تومان یا کمتر باشد مدیر بازرگانی امضا می کند و اگر بیشتر باشد به امضای مدیر عامل می رسد. محتوای فرم قرار داد فروش شامل مشخصات شرکت، مشخصات خریدار ، مشخصات محصول، شرایط چاپ، شرایط تحویل و بادبری و بقیه مواد می باشد این فرم در 4 نسخه به رنگهای سفید ، آبی، زرد، ضمیمه پرونده مشتری می شود و نسخه سبز به حسابداری فروش می رود.
قسمت برنامه ریزی تولید
بعد از آنکه فرم قرارداد فروش تنظیم شد و به تایید طرفین رسید باید اطلاعات آن نوعی به واحد برنامه ریزی و تولید انتقال یابد که این انتقال اطلاعات از طریق فرم سفارش ساخت که توسط نرم افزار برنامه ریزی و تولید طراحی شده است صورت می گیرد. بر اساس این فرم جنس توسط که مدل معرفی می شود. بعد از این کار وارد ترکیبات می شویم (دستور تولید داده می شود) دستور تولی چگونه داده می شود؟ با توجه به موجودی مواد اولیه که داریم در ذهن برنامه ریز باید باید پردازش شود که در چه عرضی ترکیب شود. منظور از عرض رل کاغذ است که به قسمت تولید داده می شود با چهار نوع عرض می آید (80/1، 2 ، 20/2، 40/2) برنامه ریز نگاه می کند با توجه به این موجودی روی چه عرضی باید حرکت کرد.
واحد تولید
این واحد اقدام به تولید محصول مورد نظر می کند در شرکت کارتن مشهد به سفارش به صورت یکجا پذیرفته می شود ولی تولید به صورت مرحله ای می باشد زیرا تولید زیاد باعث اشغال جای زیاد در انبار و هزینه های نگهداری می شود بنابراین تولید انبوه مقرون به صرفه نمی باشد سپس کالای تولیدی توسط واحد کنترل به واحد انبار محصول ارسال می شود.
انبار محصول
انبار محصول از دریافت جنس فرم رسیدن انبار صادر می کند که در 4نسخه می باشد و موارد آن شامل شماره رسید ، تاریخ، نام مشتری ، ش قرارداد ، تعداد، متر مربع، وزن kg ش بارنامه ، کارگاه و ملاحظات می باشد. در 4 نسخه تهیه می شود. 1- به قسمت برنامه ریزی انبار محصول ماشین را از طریق بابری اعلام می کند و حواله انبار صادر می شود . باربری که ماشین را می فرستد یک بارنامه به راننده می دهد. بارنامه از راننده گرفته می شود و از وی امضا می گیرند و توسط آدرس که باربری از شرکت می گیرد و جنس را به مقصد می رساند و رسید از محل تخلیه می گیرد این فرم در سه نسخه تهیه می شود . یک دست خود انبار برای بایگانی دیگری به راننده داده می شود که به مشتری بدهد و سومی به حسابداری فروش فرستاده می شود.
حسابداری فروش
بعد از این که محصول به مشتری تحویل داده شده فاکتور فروش توسط حسابداری فروش صادر می گردد که مواد درج شده در آن به قرار زیر می باشد:
شماره فاکتور ، تاریخ، نام شرکت، کد خریدار، کد اقتصادی ، نام مشتری، ردیف، شماره حواله فروش، شرح کالا، شماره قرار داد ، تاریخ قرار داد، تعداد، مقدار، بهای واحد، بهای کل، ) و باید به امضای تهیه کننده که حسابدار فروش می باشد و تایید کننده که مدیر عامل و تصویب کننده مدیر بازرگانی برسد. رقم بهای کل در این صورت حساب به قرار زیر محاسبه می شود. مقدار جنس از روی حواله انبار مشخص می وشد و بهای واحد آن از روی قرار داد فروش پس این ارقام را در هم ضرب می کند و بهای کل را به دست می آورد. این فرم در سه نسخه تهیه می شود. 1- حسابداری مالی، 2- مشتری، 3- حسابداری فروش بایگانی می شود. و بعد از این که مشتری تسویه حساب نمود فرم تسویه حساب صادر می شود. در این فرم واحد فروش از مابقی واحدها استعلام می گیرد. که آیا مشتری می تواند تسویه حساب کند یا خیر؟ به قسمت برنامه ریزی می رود برای این که ببیند مشتری کالایی در خط تولید نداشته باشد قسمت انبار محصول می رود برای اطمینان از این که کالای مشتری در انبار موجود نباشد. و قسمت حسابداری فروش می رود برای این که وضعیت مشتری را بررسی کند و پس از شرایط وی را برای تسویه حساب اعلام کند. بعد از این که این فرم توسط واحدها به تایید رسید امور مالی دستور می دهد که مانده حساب ایشان طی چک پرداخت شود. و باید به امضای رئیس حسابداری و مدیر امور مالی برسد. اگر مشتری از شرکت طلب داشت دستور تسویه حساب داده می شود و به امضای مدیر عامل می رسد . در ذیل آن قید می شود مانده حساب ایشان طی چک شماره …………… عهده بانک ……..مورخ ……… تسویه شد.
برگشت از فروش و تخفیفات
در مواردی پیش می آید که مشتری جنس خود را بنا به دلایلی برگشت می دهد ( نامطلوب بودن جنس و یا مازاد بودن جنس) شرکت در این هنگام دو اقدام انجام می دهد. اول این که به مشتری پیشنهاد داده می شود که کالای برگشتی را اصلاح نموده و برگردانده شود و دیگر این که به جنس برگشتی تخفیف قائل شوند که در هر صورت هزینه متحمل می شود و اگر مشتری هیچ یک را قبول نکرد برگشت از فروش صورت می گیرد که به صورت فرم تهیه نمی شود در قالب یک نامه دستی می باشد.
تحقیقات نقدی فروش
در مواردی پیش می اید که به دلیل سفارش انبوه مشتری و یا به دلیل این که بدهی خود را زودتر از مود مقرر پرداخت کرده استفاده به مشتری تحقیقات دهد که به صورت نامه داخلی می باشد.
اعتبارات مشتری
در شرکت کارتن مشهد گرفتن تعهدات مالی از مشتریان به اعتبارات آنها بستگی دارد. در بعضی از مواقع اعتبار مشتری آن قدر بالاست که شرکت حاضر است قبل از گرفتن پول یا چک جنس خود را تحویل دهد و یا بر عکس اگر مشتری اعتباری نزد شرکت نداشته باشد ممکن است شرکت قبل از تحویل جنس میزان زیادی از مبلغ قرارداد را دریافت کند. این رویه در مورد اعتبار شرکت نزد مشتری نیز صادق است یعنی گاهی از مواقع اعتبار شرکت نزدیک مشتری آن قدر بالا است که مشتری حاضر است قبل از دریافت جنس بدهی خود را پرداخت کند و بالعکس .
وصول مطالبات
اگر مشتری در زمان مقرر بدهی خود را وصول کرد که هیچ در غیر این صورت پیگیری تخلفات مشتری از طریق دایره حقوقی شرکت صورت می پذیرد.
محدودیت ها:
1- لیست تامین کنندگان داخلی وخارجی شرکت به پیوست آمده است اما دارای نقص کلی است و به تفکیک نوع مواد، قطعات و خدمات نمی باشد.
2- آخرین فهرست موجود تامین کنندگان سازمان در قالب فهرست های تعریف شده سیستم مدیریت کیفیت سازمان نمی باشد.
3- سوابق ارزیابی و انتخاب ارزیابی مجدد و فهرست تامین کنندگان سازمان به روز نمی باشد و در سال به روز آوری است ولی سیستم امتیاز دهی و رتبه بندی آن ها هنوز تکمیل نشده است.
4- مشکل بزرگ دیگر این است که به دلیل عدم تمرکز خرید خدمات، عدم وجود فهرست تامین کنندگان خدماتی به صورت سازمان یافته و روش ارزیابی مجزایی بدین منظور است که با دقت انجام نمی شود و عدم تمرکز در خرید مشکلاتی را برای سازمان به دنبال داشته است.
5- منابع تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز شرکت از دو کانال مختلف استخراج شده است که اطلاعات واحد تولید با اطلاعات واحد تدارکات تناقض بارزی دارد.
ترکیب سهامد اران شرکت
ردیف
نام سهامدار
تعداد سهام
1
شرکت صنایع پارت کاغذ
6.342.777
2
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران
1.280.490
3
صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز
301.180
4
شرکت صنایع بسته بندی ایران
223.850
5
شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان
177.967
6
سازمان خصوصی سازی
170.852
7
شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری
143.437
8
سایر سهامداران
6.359.447
جمع
15.000.000
سهامداران عمده(سهامدارانی که بیش از 5% سهام شرکت را دارا هستند)
ردیف
نام سهامدار
درصد مالکیت
1
شرکت صنایع پارت کاغذ
42
2
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران
9
3
سایر
49
جمع
100
اطلاعات مربوط به معاملات و ارزش بازار
شرح
سال1380
سال1381
سال 1382
سال 1383
سال 1384
تعداد سهام منتشره
6.000.000
6.000.000
6.000.000
6.000.000
15.000.000
ارزش بازار سهام
48.240.000.000
14.052.000.000
18.666.000.000
20.862.000.000
19.530.000.000
درصد سهام شناور آزاد
63%
56%
49%
49%
49%
تعداد سهام معامله شده
1.775.135
2.886.399
3.386.315
136.297
33.989
ارزش معاملات
13.231.249.124
8.121.975.950
13.948.905.026
429.956.928
42.403.229
تعداد روزهای معاملاتی
114
64
128
41
13
نسبت فعالیت (ارزشی)
—-
—-
—-
—-
—-
نسبت فعالیت (تعدادی)
—-
—-
—-
—-
—-
بازار و محصولات شرکت
سال 1384
سال 1383
سال 1382
سال 1381
سال 1380
ظرفیت تولید
30.000
30.000
30.000
20.000
20.000
میزان تولید
26.693
29.182
26.896
16.260
13.820
میزان فروش
26.561
29.200
26.791
16.125
13.860
میزان تولید در کشور
—-
—-
—-
—-
—-
میزان مصرف در کشور
—-
—-
—-
—-
—-
میزان صادرات
—-
—-
—-
—-
—-
میزان واردات
57.674
86.303
38.790
8.251
14.555
شرکت های رقیب داخلی
کارتن ایران، کارتن البرز، کارتن کرمان، کارتن توحید، صنایع بسته بندی خوزستان، رول کارتن و پاژ پارس
شرکت های هلدینگ
نام شرکت
درصد سرمایه گذاری
شرکت پارت کاغذ (سهامی خاص)
70%
الف: ظرفیت، جایگاه صنعت
شرکت صنایع پارت کاغذ(سهامی خاص) در تاریخ 13/12/1367 تحت شماره 5671 در اداره ثبت شرکت های مشهد به ثبت رسیده است و در سال 1375، بهره برداری آزمایشی از خطوط تولید خود را آغاز نموده است و فعالیت شرکت تولید انواع کاغذ جهت مصارف صنعتی و غیره با ظرفیت تولید سالانه 9.000 تن کاغذ می باشد.
ب: هدف از سرمایه گذاری در این صنعت
از آنجائیکه فعالیت شرکت کارتن مشهد در زمینه ساخت انواع مقوا و تولید کارتن جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره می باشد و تولیدات شرکت پارت کاغذ به عنوان
مواد اولیه در شرکت استفاده می شود که با توجه به فاصله نزدیک آن به کارتن مشهد و درصد مالکیت کارتن مشهد، نقش موثری در تامین به موقع مواد اولیه دارد.
ج: آینده صنعت
شرکت پارت کاغذ به عنوان سهامدار عمده کارتن مشهد دارای سرمایه ای بالغ بر 6 میلیارد ریال منقسم به 6 میلیون سهم یکهزار ریالی عادی می باشد و میزان تولیدات این شرکت در سال مالی 84 به میزان 8.526 تن رسیده است که رو به افزایش می باشد و سودی معادل 1.301 میلیون ریال حاصل نموده است. با افزایش ظرفیت تولیدی این شرکت و همچنین افزایش توان تولیدی پارت کاغذ انتظار می رود درآینده حجم بیشتری از کاغذهای تولیدی این شرکت در کارتن مشهد مورد استفاده قرار گیرد..
طرح های توسعه ای و برنامه های آتی
شرکت کارتن مشهد با ظرفیت تولیدی سالانه 30 هزار تن ورق کارتن و تبدیل 100% آن به کارتن در سه شیفت کاری در سال های اخیر اقدام به ایجاد طرح های توسعه ای نموده است، با توجه به تغییر سلیقه مشتریان و نیاز به متنوع تر شدن محصولات و افزایش کیفیت و تنوع چاپ کارتن، اقدام به خرید و نصب 4 دستگاه یونیت چاپ روی ماشین های تولید کارتن و یک دستگاه دایکات روی ماشین امبا 160 و همچنین اورهال دستگاه های مذکور توانسته ظرفیت تولیدی کارتن را افزایش دهد و توان تولید بیشتر کارتن های خاص (دایکاتی) را نیز به وجود می آورد.
با توجه به قذمت دستگاه مقواسازی موجود و عرض کم آن (2متر) و عدم امکان تولید کارتن های سایزبزرگ (یخچال و …) نیاز به خرید و راه اندازی خط جدید مقواسازی احساس گردید، متعاقباً اقدام به خرید ماشین مقواسازی BHS با عرض 40/2 متر نموده که قطعات آن در زمستان سال 83 حمل و اقدامات نصب و راه اندازی آن با همکاری کارشناسان خارجی شروع و در نیمه دوم سال 84 به بهره برداری آزمایشی رسیده و از نیمِه دوم سال جاری (85) بهره برداری عملی از آن آغاز گردیده است که با بهره برداری از پروژه مذکور ظرفیت تولید شرکت از 30 هزارتن در سه شیفت در سال به 55 هزارتن در دوشیفت در سال افزایش خواهد یافت. همچنین امکان تولید کارتن های بزرگ نیز فراهم گردیده است.با توجه به طرح های توسعه ای فوق میزان تولیدات شرکت در سال های آتی افزایش خواهد یافت و همچنین تولید کارتن بیشتر شده که با توجه به بالابودن ارزش افزوده کارتن نسبت به ورق، سودآوری بیشتر خواهد شد.
اطلاعات مالی پنج سال اخیر
شرح
واحدسنجش
سال 1384
سال 1383
سال 1382
سال 1381
سال 1380
فروش خالص (درآمد)
میلیون ریال
151.421
148.850
122.706
64.805
64.378
بهای تمام شده (کالای فروش رفته/ خدمات)
میلیون ریال
(134.462)
(130.593)
(103.485)
(55.013)
(52.046)
سود (زیان) ناخالص
میلیون ریال
16.959
18.257
19.221
9.792
12.332
هزینه های عملیاتی
میلیون ریال
—
—
—
—
—
خالص سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی
میلیون ریال
(15.178)
(11.800)
(8.824)
(5.788)
(7.309)
سود (زیان)عملیاتی
میلیون ریال
1.781
6.457
10.397
4.004
5.023
هزینه های مالی
میلیون ریال
(14.384)
(6.806)
(5.663)
(3.887)
(3.954)
خالص درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی و اقلام غیرمترقبه
میلیون ریال
916
993
209
33
87
سود (زیان) قبل از مالیات
میلیون ریال
(11.687)
644
4.943
150
1.156
مالیات
میلیون ریال
—
—
(516)
(24)
(208)
سود (زیان) خالص
میلیون ریال
(11.687)
644
4.427
126
948
دارایی های جاری
میلیون ریال
108.451
121.498
81.834
54.814
39.410
دارایی های غیرجاری
میلیون ریال
55.859
51.207
18.164
13.039
13.131
سایر دارایی ها
میلیون ریال
831
882
556
542
583
جمع دارایی ها
میلیون ریال
165.141
173.587
100.554
68.395
53.124
بدهی های جاری
میلیون ریال
157.812
149.235
81.310
51.938
36.691
بدهی های غیرجاری
میلیون ریال
3.673
9.009
2.681
2.300
1.792
حقوق صاحبان سهام
میلیون ریال
3.656
15.343
16.563
14.157
14.641
تعداد سهام منتشره
میلیون ریال
15.000
6.000
6.000
6.000
6.000
ارزش اسمی هر سهم
میلیون ریال
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
درآمد هر سهم
میلیون ریال
(779)
107
738
21
158
سود تقسیم شده هر سهم
میلیون ریال
—
100
200
60
60
قیمت سهم در پایان سال
میلیون ریال
1.083
2.895
4.625
2.338
5.240
نسبت قیمت به درآمد هر سهم
میلیون ریال
—
27
6
111
33
ضمائم
نشانی شرکت:
میدان فردوسی، ابتدای خیابان سپهبد قرنی، ساختمان کاوه، طبقه 5
نشانی کارخانه:
مشهد، کیلومتر 18 جاده قوچان
فهرست مطالب
تاریخچه محصول Error! Bookmark not defined.
تاریخچه صنعت کارتن سازی 3
تاریخچه شرکت کارتن مشهد 4
مقدمه 5
چارت سازمانی 5
فصل اول: مشخصات شرکت کارتن مشهد 6
وضعیت ماکلیت شرکت 8
میزان تولید شرکت 8
منابع انسانی شرکت 8
حسابرسی 9
تبلیغات 9
صادرات 10
پیش بینی و بودجه بندی 11
استانداردهای کسب شده 12
مشتریان اصلی شرکت 12
فصل دوم: معرفی محصولات تولیدی 13
معرفی مواد اولیه 14
چگونگی طراحی 16
ماشین آلات 17
فصل سوم: اهداف شرکت 18
1. اهداف استراتژیک و بلند مدت به صورت مدون و مستند: 19
2. اهداف استراتژیک و بلند مدت در سطح واحدهای شرکت 20
3. اهداف کلان 21
فصل چهارم: بررسی سیستم فروش 20
حسابداری فروش 24
1-واحد فروش 25
2-واحد طراحی 26
3-واحد کلیشه سازی 26
4-نمونه سازی 26
تنظیم قراردادها 27
فرم بازرگانی قرارداد 28
فرم قرار داد فروش 28
قسمت برنامه ریزی تولید 29
واحد تولید 30
انبار محصول 30
حسابداری فروش 31
برگشت از فروش و تخفیفات 32
تحقیقات نقدی فروش 33
اعتبارات مشتری 33
وصول مطالبات 33
محدودیت ها: 34
ضمائم
بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد