تارا فایل

دانلود گزارش کارآموزی درمخابرات مهدیه




بسم الله الرحمن الرحیم

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد سما

گروه : برق و الکترونیک

کارآموزی دوره کاردانی

محل کارآموزی : مرکزمخابرات مهدیه

استاد کارآموزی : خانم دکتر شفیعیان

کارآموز : اعظم عیدی

تابستان 86

تشکر:
در اینجا لازم میدانم از کلیه عزیزانی که به بنده در این دوره کارآموزی کمک نموده اند مخصوصا خانم دکتر شفیعیان استاد کارآموزی و جناب آقای عمویی سرپرست کارآموزی تشکر نمایم.

فهرست :
فصل اول :آشنایی کلی با مکان کار آموزی
– تاریخچه مخابرات در ایران
– تاریخچه تاسیس شرکت مخابرات
– ارکان وتشکیلات کلی شرکت مخابرات استان تهران

فصل دوم :ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کار آموز
– قسمت امور مشترکین
– سالن دیجیتال یا سوییچ
– سالن MDF یا توزیع
– سالن PCL یا دیتا
– واحد ACCES
– واحد XDSL
– اتاق POWER یا تجهیزات
– ترافیک سنجی
– مدیریت
– قابلیت های سرویس شبکه هوشمند وتعرفه های آن

فصل سوم :آزمون آموخته ها و نتایج
– مراکز مخابراتی چه خدماتی را به مشترکان ارائه می دهند
– چگونه می توان برای اشتراک یک خط تلفن ثابت اقدام کرد
– دایری تلفن ثابت
– ویژیگی های تلفن معمولی وبی سیم
– توصیه های برای شماره گیری ومکالمه
– اصلاح ورفع خرابی تلفن17
– تغییر نام و مکان (خرید وفروش تلفن )
– قطع و وصل تلفن
– هزینه و تعرفه تلفن های ثابت
– چگونگی برخورد با مزاحمان تلفنی
– تلفن همگانی
– مرکز اطلاعات تلفنی 118
– رزو مکالمات تلفن های بین شهری وبین الملل
– سرویس های مخابراتی
– شبکه هوشمند IN
– خدمات الکترونیکی مخابرات
– سرویس پست الکترونیکی
– سرویس اینترنت
– سرویس پیام رسان ریز مکالمات
– سرویس پرداخت از طریق خود پرداز
– سرویس پرداخت تلفنی ،SMS واینترنتی
ضمائم:
شرح وظایف کدهای مخابراتی
اطلاعات ادارات کل مخابرات استان تهران و مراکز مربوطه

فصل اول :آشنایی با مکان کلی کار آموزی

Telecommunication Company of IRAN

تاریخچه و سیر تحول مخابرات در کشور ایران

تاریخچه و سیرتحول مخابرات در ایران
( 1236 لغایت 1385 )

مقدمه :
امروزه با توجه به نقش انکار ناپذیر و حساس ارتباطات در توسعه
ملی جوامع و الزاماً برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های کلان و
قابل ملاحظه در این بخش وظیفه ی متولیان مخابرات کشور ، جنبه
حیاتی و ملی به خود گرفته است . اهمیت اطلاعات و ایجاد حرکت
جهانی برای رسیدن به اطلاعات و گذر از شکاف دیجیتالی ، کشورهای
جهان سومی را برآن داشته تا تلاش خود را در سطح ملی برای مگانی
شدن اطلاعات توسعه دهند .
حوزه ی IT ،حوزه ی بسیارگسترده ای ست که مقوله های فنی و مهندسی مخابرات، رایانه، شبکه های اطلاع رسانی ، اینترنت،شهرها و پارک های اینترنتی و تمامی شوون ارتباطی مخابراتی و اطلاعاتی را
دربرمی گیرد.ازاین روی ، مخابرات ایران،درسال های اخیر،همپای
دنیا ، گام های موثری دراین عرصه برداشته که سیاستگذاران این
عرصه،کارنامه خوبی را ارائه نموده اند ، به گونه ای که تلاش بخش
ارتباطات کشور نشان از یک توسعه ی قابل ملاحظه در برنامه های اول
تا سوم و ادامه آن نیز در برنامه ی چهارم توسعه دارد .

مخابرات در ایران همچون دیگر نقاط جهان با نصب اولین خط تلگراف
در سال 1236 هجری خورشیدی یعنی چهارده سال بعد از موفقیت مورس ،بین تهران و چمن سلطانیه در نزدیکی زنجان ( اردوگاه تابستانی ناصرالدین شاه ) تحقق یافت . دو سال بعد خط تلگراف سلطانیه بهسمت زنجان و تبریز و جلفا امتداد یافت و به شبکه ی تلگرافی روسیه پیوست . توسعه ی تلگراف بسیاری از شهرها را سال به سال در نوردید، تا اینکه ایران در سال 1248 به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف درآمد . اداره تلگراف در سال 1255 به وزارت تلگراف
ارتقاء یافت .
مرحله ی دوم توسعه فناوری مخابرات با نصب تلفن آغاز می شود . اگر
چه اولین خط تلفن در حدود دوازده سال پس از اختراع آن ، یعنی سال
1269 در تهران راه اندازی شد ، اما گسترش شبکه تلفن درسرزمین
پهناور ایران از سال 1320 شروع گردید .
در سال 1269 بین دو ایستگاه ماشین دودی و شهــــرری ارتباط تلفنی
برقرار شد ، بعد از آن بین کامــــرانیه ( شمیران ) و عمارت
سلطنتی وزارت جنگ ( تهران ) و سپس مقر ییلاقی شاه ( سلطنت آباد) و عمارت سلطنتی تهران ارتباط تلفنی دایر شد ، در آبان ماه 1305
تلفن جدید برروی 2300 رشته کابل آماده بهره برداری شد ، در مرداد
1308 به موجب مصوبه ای ، رسیدگی به امور تلفن که دردست شرکتها
بود ، به وزارت پست و تلگراف واگذار و نام آن وزارتخانه به وزارت
پست و تلگراف و تلفن تبدیل گردید . دو سال بعد سهام شرکت های
تلفن برای دولت خریداری و شرکت سهامی تلفن ایران تاسیس شد. پس از
شهریور 1320 همزمان با خروج نیروهای متفقین از کشور ایران ، خطوط
تلفن جدید ( کاریر) که توسط آنان در ایران تاسیس شده بود ،
خریداری گردید .
روند توسعه کیفی و کمی مخابرات از مرحله تلفن مغناطیسی تا مرحله
سیستم خودکار به تدریج ادامه یافت و در سال 1343 استفاده از شیوه
ریزموج ( مایکروویو ) در مخابرات ایران آغاز و به دنبال آن در
سال 1345 اولین کارخانه مخابراتی ایران تاسیس شد . راه اندازی و
بهره برداری از ایستگاه زمینی ماهواره ای شهید قندی ( اسدآباد )
همدان و استفاده از اولین کابل ارتباطی بین شهری PCM بین تهران –
کرج و ایجاد مرکز آموزش مخابرات اقدامات بعدی بود .
در سال 1349 مرکز تحقیقات مخابرات پایه گذاری و در سال 1350 شرکت
مخابرات ایران با ساختاری جدید متولی توسعه و تجهیز شبکه ی
مخابرات کشورگردیدوصنایع مخابراتی راه دور ایران نیزبه منظور
تولید تجهیزات مخابراتی راه دور در همین سال شکل گرفت .
با پیروزی انقلاب اسلامی ، آغاز جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران ،
مانع از توسعه فراگیر شبکه مخابرات کشور شد . با این وجود از سال
1357 تا سال 1363 ، تعداد 351 هزار شماره تلفن در کشور دایر شد .
1300 روستا دارای ارتباط گردید ، 101 شهر ارتباط بین شهری یافتند
و 4083 دستگاه تلفن همگانی شهری و راه دور در نقاط مختلف کشور
نصب شد .
اولین طرح آزمایش کابل نوری در مرکز تحقیقات مخابرات عملی شد و
در سال 1364 کارخانه کابلهای مخابراتی شهید قندی یزد تاسیس و در
سال 68 به بهره برداری رسید . در سال 1367 اولین کابل هم محور
بین شهری از تهران به اصفهان متصل گردید . در سال 1368 اولین
مرکز سوئیچینگ دیجیتال دانشگاه تهران به بهره برداری رسید و در
همین سال اولین خط کابل نوری بین شهری بین تهران – کرج اجراء
گردید .
به دنبال این تحولات در سال 1370 بهره برداری از اولین موج گیر
ماهواره ای اینمارست شروع شد . در سال 1371 موافقت اصولی برای
ایجاد دانشکده علمی و کاربردی مخابرات اخذ گردید . در سال 1372
بهره برداری از اولین موج گیریهای VSAT توسط شرکت مخابرات ایران
صورت گرفت . بهره برداری از مراکز SC دیجیتال در هشت شهر کشور و
بهره برداری از مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی به عنوان دومین
مرکز مخابراتی ایران در تهران در همین سال آغاز شد . تحولات مهم
در سال 1373 عبارت بودند از توسعه شبکه تلفن تهران به یک میلیون
و 945 هزار شماره منصوبه و ایجاد شبکه ی تلفن همراه در سال 1374،
اساسنامه تاسیس شرکت سهامی مخابرات استانها به توسط مجلس شورای
اسلامی تصویب و در اوایل سال 75 این شرکتها فعالیت خود را شروع
کردند . در همین سال گسترش شبکه تلفن همراه در سطح 35 شهر و
طراحی یک میلیون شماره تلفن همراه ، همچنین اتصال 90 شهر کشور به
شبکه ارتباطات داده ها ( دیتا) و توسعه شبکه VSAT به میزان 70
درصد صورت گرفت ، همچنین در سال 75 می توان به کسب لوح تقدیر
یونسکو به دلیل ارتباط رسانی به نقاط محروم اشاره نمود .
در سال 76 واگذاری یک میلیون و 790 هزار شماره تلفن همراه و
تولید مراکز پرظرفیت دیجیتال NEAX1 / ITMC با فناوری ژاپن با
برخورداری از دانش فناوری مخابراتی در زمینه سیگنالینگ و شبکه
ISDN ، در سال 77 بهره برداری از پروژه کابل نوری آسیا ، اروپا
، واگذاری سرویسهای ویژه تلفن ثابت به مشترکین در سطح وسیع
را می توان ذکر کرد ، از جمله تحولات سال 78 می توان به دایری
بیش از یک میلیون شماره تلفن ثابت ، تامین ارتباط مخابراتی 4300
روستا ، اجرای بیش از 2500 کیلومتر کابل کشی نوری در سطح شبکه
مخابراتی ، تشکیل ستاد مقابله با بحران رایانه در سال 2000
میلادی و چاپ کتاب ارتباطات در انقلاب اسلامی (57 لغایت 77)
اشاره نمود .
در سال 79 آغاز عملیات طرح شماره گذاری نامبرینگ در سطح کل کشور که با اجرای این پروژه شبکه مخابرات کشور به 92 منطقه تقسیم گردیده است که در هر منطقه چندین شهر ، شهرستان و توابع آن را شامل می شود .
در همین سال واگذاری 472 هزار شماره تلفن همراه ، فروش یک میلیون
و 250 هزار فقره فیش تلفن همراه ، دایری یک میلیون و 100 هزار
شماره تلفن ثابت ، تامین ارتباط مخابراتی 5 هزار روستا ، تغییر
ساختار مبنی بر پروژه تجدید ساختار صورت گرفته در ITU و ادامه
خصوصی سازی برخی خدمات و فعالیتهای مخابرات صورت گرفته است .
تحولات بخش مخابرات کشوردر سال 80 شامل ادامه اجرای طرح شماره گذاری نامبرینگ در سراسر کشور ، دایری یک میلیون و 124 هزار شماره تلفن همراه ، افتتاح شبکه ی دیتا در تهران با ظرفیت 1000پورت ( یک میلیون نفر کاربر و 50 شبکه اختصاصی ) ، افتتاح سیستم بی سیم محلی (WLL) ، طراحی پروتکل سیگنالینگ شماره 7 در سوئیچ 5K ، استفاده از سیستم مخابراتیdebit card ، اتصال ایران به شبکه تلفن همراه اروپا و ارائه سرویسهای نوین تلفن ثابت به مشترکین می باشد .
در سال 81 نیز می توان به مواردی از جمله نخستین مرحله واگذاری
تلفن همراه ماهواره ای ثریا در کشور ، راه اندازی اولین تلفن
امداد جاده ای در کشور ، جایگزینی سوئیچ بین الملل ISC1 به منظور
سهولت برقراری ارتباطات بین الملل و افزایش کارایی شبکه ، توسعه
ارتباطات روستایی به طوریکه 89 درصد روستاهای بالای 20 خانوار
دارای ارتباط مخابراتی گردیده اند و برخورداری از ضریب نفوذ تلفن
ثابت معادل 73/19 درصد ذکر نمود .
از جمله اقدامات مخابرات در سال 82 ، اجرای طرح نامبرینگ شماره
تلفن های همراه در سراسر کشور ، تهیه طرح جامع شبکه ملی دیتا در
برنامه ی سوم توسعه ، تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رسیدن به شبکه ارتباطات ثابت
با 3/15 میلیون مشترک ، برخورداری از شبکه تلفن همراه با 4/3
میلیون مشترک ، 40 هزار روستای دارای ارتباط در سراسر کشور ،
تعداد شهرهای تحت پوشش تلفن همراه به میزان 708 شهر ، تعداد 5168 نقطه دارای ارتباط بین شهری و ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات به
میزان 11125مگابیت و ایجاد شبکه انتقال اطلاعات در 331 شهر ،
ارائه سرویسهای ویژه تلفن همراه از جمله سرویس SMS در سطح وسیع به مشترکین ، فروش فیش تلفن همراه در سراسر کشور به تعداد 6/5 میلیون فقره ، تحقق تغییر ساختار مخابرات در کشور به طوریکه شرکت مخابرات ایران به یک شرکت مادر تخصصی سازماندهی شده و 33 شرکت دیگر ، زیرمجموعه ی این شرکت تشکیل می شود . این شرکت شامل 30 شرکت استانی تلفن ثابت ، 3 شرکت جدید شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت ارتباطات سیار ، شرکت فناوری اطلاعات می باشد که با این اقدام و تفویض اختیار به شرکت های جدید روند توسعه مخابرات شتاب بیشتری گرفته و گامهای عظیمی در راستای توسعه شبکه ی عظیم مخابراتی برداشته اند .
شبکه مخابرات کشور در پایان سال 83 دارای 17 میلیون و 798 هزار
مشترک تلفن ثابت از نوع سیستم دیجیتال ، 5 میلیون و 75 هزار
مشترک تلفن همراه ، 43800 روستای دارای ارتباط ، ضریب نفوذ تلفن
ثابت معادل 32/26 درصد ، ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات به میزان 76
هزار و 910 مگابیت ، 584 هزار ترانک بین شهری ، یک میلیون کانال
انتقال،851 شهر تحت پوشش تلفن همراه و 514 شهر تحت پوشش شبکه نتقال اطلاعات ، 6 هزار و 280 نقطه دارای ارتباط بین شهری ، شبکه فیبر نوری به میزان 30 هزار کیلومتر در سطح کل کشور ، ارتباط رومینگ بین الملل با 27 کشور جهان می باشد و از جمله اقدامات در این سال علاوه بر موارد مذکور شامل ارائه مجوز
واگذاری 7 میلیون شماره تلفن ثابت و همراه به بخش خصوصی،راه
اندازی نخستین مرکز جامع خدمات کاربردی فناوری اطلاعات روستایی
کشور در روستای قرن آباد از توابع گرگان -ابلاغ قانون شرح وظایف
و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، برگزاری پنجمین
نمایشگاه بین المللی مخابرات ، فناوری اطلاعات و شبکه ها (تلکوم
2004 میلادی ) در نمایشگاه بین المللی تهران و فراهم شدن امکانات
زیرساختی شبکه ی تلفن همراه کشور می باشد .
در سال 84 گامهای بلند و موثرتری در توسعه و تجهیز شبکه ی
مخابرات کشور برداشته شده است ، به طوریکه کاهش 50 درصدی تعرفه های اینترنت در کشور ، بهره برداری از پروژه های ملی شارع با
ظرفیت 5 هزار مگابیت ـ افتتاح شبکه ی تلفن همراه اعتباری در
تهران و واگذاری 455 هزار و 855 شماره تلفن همراه اعتباری ،
افتتاح شبکه ی ملی فیبرنوری به میزان 56 هزار کیلومتر که 900 شهر
کشور را به هم متصل می کند با هزینه ای معادل 660 میلیارد تومان
، راه اندازی 2 هزار دفتر خدمات ICT روستایی با هزینه ای معادل
62 میلیارد تومان ، افتتاح نخستین مرکز خدمات داده اینترنتی در
ایران به منظور ایجاد فضای امن اطلاعاتی در داخل کشور ، کاهش
ترافیک اینترنتی و در راستای آزاد سازی بخشی از فعالیتها و اطلاع
رسانی به بخش خصوصی ، انعقاد قرارداد با شرکت آفریقای جنوبی
(MTN) به منظور راه اندازی شبکه اپراتور دوم تلفن همراه ، اجرای
طرح هشت رقمی شدن شماره تلفنهای مشترکین تهرانی ، ثبت نام تلفن همراه در سراسر کشور که در این مرحله تعداد حدود 8 میلیون فقره فیش توسط متقاضیان خریداری گردیده است .
افتتاح پروژه ی کابل دریایی ایران – کویت به طول 325 کیلومتر ،
12 رشته ای ، اجرای فیبرنوری در شبکه مخابراتی کشور به میزان 26
هزار کیلومتر در سال 84 و رسیدن به شبکه ی فیبرنوری به میزان 56
هزار کیلومتر ، برخورداری از شبکه تلفن ثابت با 20 میلیون و 340
هزار مشترک ، بیش از 8 میلیون و 510 هزار مشترک تلفن همراه ، 26
هزار کیلومتر جاده و 999 شهر تحت پوشش ، ضریب نفوذ تلفن ثابت و
همراه به ترتیب 29.71 و 12.5 درصد ، 47 هزار و 955 روستای دارای
ارتباط ، برقراری رومینگ بین الملل با 78 کشور جهان ، بهره مندی
8.5 میلیون مشترک از سرویس SMS و 219 هزار مشترک از سرویس VMS ،
تعداد آنتهای BTS در سراسر کشور بیش از 6 هزار و 562 آنتن ، یک
میلیون کانال انتقال ، تعداد پورتهای واگذار شده به میزان 17244
پورت ، 716 شهر تحت پوشش فناوری اطلاعات ، تعداد 3000 مشترک X.25
، ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات به میزان 106 هزار و 140 مگابیت ،
تعداد تلفنهای همگانی شهری و راه دور در سطح کل کشور به میزان
144 هزار و 570 دستگاه و . . . از جمله این اقدامات در سال 84 می
باشد .
در سال 85 شرکت مخابرات اقدامات موثری در توسعه و تجهیز شبکه
مخابراتی کشور برداشته است به طوریکه در سال 85 بیش از دو
میلیون و 327 هزار شماره تلفن ثابت و 6 میلیون و 848 هزار شماره
تلفن همراه در سراسر کشور دایر گردیده و در این مقطع بیش از سه
هزار و 103 روستا دارای ارتباط مخابراتی ، 17 شهر تحت پوشش تلفن
همراه ، ایجاد شبکه انتقال در 226 شهر ، دایری ، 15800 دستگاه
تلفن همگانی شهری و 14600 دستگاه تلفن همگانی راه دور و … از
جمله این اقدامات است.
و در پایان سال 85 شبکه ی مخابراتی کشور دارای 22 میلیون و 262
هزار مشترک تلفن ثابت ، 15 میلیون و 385 هزار مشترک تلفن همراه ،
ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه به ترتیب معادل 57/32 درصد و 20/22
درصد ، 31200 کیلومتر جاده و 1016 شهر تحت پوشش تلفن همراه ، نصب 10298 آنتن BTS ، برقراری ارتباط رومینگ با 80 کشور جهان (162
اپراتور) ، ارایه سرویس SMS به تمامی مشترکان و ارایه سرویس VMS
به 261 هزار مشترک ، شبکه فناوری اطلاعات ، دارای 1424
مرکزدیتا، 16 هزار و 392 پورت قابل دسترسی دیتا و 86 هزار و 627
پورت منصوبه و 942 شهر تحت پوشش و افزایش پهنای باند بین الملل
به میزان 7452 مگابیت بر ثانیه و تعداد کاربران اینترنت به میزان
12 میلیون کاربر ، 167 هزار دستگاه تلفن همگانی شهری و 89 هزار
دستگاه تلفن همگانی راه دور و اجرای 75000 کیلومتر فیبر نوری در
سطح شبکه مخابراتی کشور و 2282 روستای برخوردار از خدمات ICT
روستایی .
* درضمن بهره برداری آزمایشی اپراتور دوم درچندشهرکشورو
آغازواگذاری تلفن همراه ایرانسل به متقاضیان درتهران ، و
چندشهرکشورکه تاپایان سال 85 بیش ازیک میلیون تلفن همراه ازطریق
شرکت ایرانسل دایرشده است،اجرای دومین بخش بهینه سازی شبکه تلفن همراه کشور،افتتاح مسیرفیبرنوری ایران_ افغانستان به طول150کیلومتر12 رشته ای ، ثبت نام تلفن همراه در بهمن ماه 85 و دایری فیشها قبل ازپایان سال ، ازجمله اقدامات سال 85 می باشد.

لازم به توضیح است خصوصی سازی در بخش مخابرات کشور و فراخوان همکاری با هدف آزاد سازی ،جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه ی شبکه مخابراتی و سرویسهای نوین ارتباطی بوده است که از جمله مواردی که در راستای تحقق این مهم در سالهای گذشته تا کنون انجام گرفته شامل‏‏:
بهره برداری و نگهداری ( شبکه ـ ساختمان ـ خطوط بین شهری و … )
تلفن ثابت ، توسعه و تاسیس مراکز مخابراتی و همچنین امور مربوط
به نگهداری و بهره برداری مراکز مخابراتی ،واگذاری بیش از 2
میلیون شماره تلفن ثابت از طریق بخش خصوصی ، انعقاد قراداد
واگذاری 2 میلیون تلفن همراه اعتباری از طریق بخش خصوصی ،
واگذاری بخش پی جو به طور کامل به بخش خصوصی ، امضای قرارداد
ماهواره زهره با شرکتهای روسی به منظور در مدار قرار گرفتن این
سیستم ، انجام مراحل اولیه قرارداد با اپراتور دوم و سوم به
منظور توسعه شبکه تلفن همراه کشور (شرکت MTN کشور آفریقای جنوبی) و راه اندازی شبکه ایرانسل در کشور، واگذاری امور خدماتی شرکت به بخش خصوصی ، واگذاری امور مربوط به خدمات اطلاع رسانی و اینترنت به ISP ها و ICP و تعداد 3 هزار مشترک X.25 ، واگذاری امورطراحی ، نصب و راه اندازی شبکه تلفن همراه و ثابت ، قراردادهای GC ، تشکیل دفاتر خدمات ارتباطی – امور مشترکین تلفن همراه ، فراهم آوردن زمینه حضور کارخانجات وابسته در بورس و . . . . می باشد .

تاریخ تاسسیس شرکت:
شرکت سهامی مخابرات استان تهران همانند سایر شرکتهای مخابراتی استانها درراستای سیاست تمرکززدایی وبراساس قانون اصلاح ماده 7 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 6/2/73 مجلس شورای اسلامی ومطابق با اساسنامه مصوب 1/11/74 کمیسیون مربوطه درمجلس که درتاریخ 11/11/74 توسط ریاست محترم جمهوری ابلاغ شد به مدت نامحدود تاسیس گردید وآغازبه کار نمود.

شخصیت حقوقی شرکت:
این شرکت دارای شخصیت حقوقی واستقلال مالی است و وابسته به شرکت مخابرات ایران می باشد.

اهداف کلان شرکت:
* ایجاد ، توسعه و حفظ تفاهم با مشترکین و متقاضیان تلفن ثابت و خدمات ارتباطی استان تهران
* کمک به ارتقاء سطح آموزش و انگیزه های کاری و سازمانی کارکنان با محوریت مسئولیت پذیری و ارتقای سطح بهره وری.

ماموریت:
ماموریت شرکت مخابرات استان تهران علاوه بر تامین و توسعه ارتباطات و خدمات تلفن ثابت شامل:
* تکمیل واجرای هرچه سریعتر شبکه ملی مرتبط با استان تهران
* توسعه شبکه های زیرساخت ارتباطی استان مبتنی بر فیبرنوری
* تسهیل ارائه خدمات به شرکتهای عرضه کننده خدمات ICT
* تسریع روند اصلاح ساختار آزادسازی و خصوصی سازی
* جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت گسترده
* بهبود خدمات و توسط رقابت و تقلیل قیمتها
* آموزش همگانی به منظور نهادینه ساختن فرهنگ استفاده بهینه از امکانات ارتباطی استان می باشد.

سیاستها و خط مشی:
سیاستها و خط مشی شرکت مخابرات استان تهران به شرح ذیل می باشد:
* ارتقاء شاخصهای ارتباطی
* همکاری وهماهنگی با سایر شرکتهای مخابراتی استانها
* حداکثر بهره برداری از توانمندیها و تولیدات داخلی
* ایجاد محیط اقتصادی رقابتی و پویا در بخش مخابرات
* ارتباط دهی کلیه مشترکین و سازمانها در شهرهای استان به شبکه اینترنت
* ایجاد ارتباط ساختاری بین بخشهای خدمات مخابراتی استان و مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی به منظور بهره گیری مستمر از فن آوری پیشرفته

ارکان و تشکیلات کلی شرکت:
شرکت سهامی مخابرات استان تهران دارای ارکان زیراست:
* مجمع عمومی
* هیئت مدیره ومدیرعامل
* بازرس (حسابرس)#4

ترکیب مجمع عمومی:
* مجمع عمومی شرکت سهامی مخابرات استانها ازصاحبان سهام مخابرات بشرح زیرتشکیل می شود.
* وزیر پست وتلگراف وتلفن (رئیس مجمع عمومی)
* رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل شرکت مخابرات ایران (عضومجمع)
* اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران (اعضای مجمع)

ترکیب هیات مدیره و مدیر عامل:
هیئت مدیره شرکت سهامی مخابرات استان تهران از یک نفر رئیس که سمت مدیرعامل رانیز دارد ودو عضو اصلی ویک عضو علی البدل تشکیل می گردد. اعضا ورئیس هیئت مدیره ومدیرعامل شرکت توسط رئیس مجمع عمومی (وزیر پست وتلگراف وتلفن) برای مدت 2 سال منصوب می شوند وتا اعضا ورئیس هیئت مدیره ومدیرعامل جدیدانتخاب نشده اند درسمت خود باقی هستند وانتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است.
وظیفه بازرس (حسابرس) شرکت برعهده سازمان حسابرسی است که دراجرای قانون تشکیل سازمان حسابرسی واساسنامه آن اقدام می نماید.

تشکیلات کلی (چارت سازمانی) شرکت مخابرات استان تهران:
نمودار سازمانی وتشکیلات کلی (چارت سازمانی )شرکت مخابرات استان تهران دربخش(link) معرفی وب سایت شرکت؛قابل دسترسی است.

فصل دوم :ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز
مراکز LX:
پایین تریین سطح شبکه مخابراتی یک مرکزlx یا یک مرکز محلی نام دارد
این مرکز برای سرویس دهی به مشترکین یک شهر راه اندازی شده اند که در شهرهای بزرگ به دلایل افزایش حجم ترافیک جمعیت این مراکز نیز افزایش یافته وهر بخش مرکز تلفن مخصوص خود رادارد .این مراکز با پیش شماره های منطقه واقع در آن شناخته می شود .به عنوان مثا ل مرکز تلفن مهدیه که پیش شماره های 5537-5538-5539 را پوشش می دهد وبا عنوان مرکز5537
شناخته می شود.
یک مرکز lxازبخش های مختلفی تشکیل شده است که هریک از آنها وظایفی را بر عهده دارند این بخش ها به طور معمول عبارتند از1-امور مشترکین 2-سالن
دیجیتال یا سالن سوئیچ 3-سالنMDF یا سالن توزیع 4-سالن PCLیا دیتا
5-واحدACCES 6-واحدXDSL 7-اتاق powerیا تجهیزات 8-واحد تلفنهای همگانی
9-بخش واگذاری
در این جا مختصری به بررسی این بخش ها خواهیم برداخت ووظایفی را که درهریک انجام می شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد

قسمت امور مشترکین
این قسمت به طورمستقیم با مشترکین در ارتباط است به عبارت دیگر مشترکین از طریق این به طور سیار با مشترکین در ارتباط هستند وظایف این بخش عبارتند از
1-ثبت نام تلفن 2-استرداد هزینه اولیه 3-قطع ووصل تلفن 4-باز و بسته کردن صفر دوم تلفن 5- تغییر نام فیش ومکان تلفن 6-کشف مزاحمت تلفنی7- دریافت ریز مکالمات تلفن های بین شهری همراه وبین الملل8- تعویض شماره 9-انجام خدمات ویزه 10-رسیدگی به شکایات وپیگیری شکایت های مرتبط با کارکردغیر متعارف تلفن وغیره
مشترک با مراجعه به این قسمت وعنوان کردن تقاضای خود مراحل اداری خود را طی میکند امور مشترکین نیز از طراف سیستم طرح جامع با تمام بخشهای مرکز در ارتباط است و با ارجاع هرتقاضا به بخش مربوط آن را پیگیری می کند
همچنین پیام ها واخطارهاومساِِئل مختلف را که لازم است به اطلاع مشترک برسد از طریق این بخش صورت میگیرد
2-سالن دیجیتال یا سالن سوییچ
مکانی است که تمام سوییچ های مخابراتی سیستمها ودستگاههای مخابراتی در آن واقع است به طور کلی سیستمهاای مخابراتی به دستگاههایی اطلاق میشود که کار برقرار نمودن ارتباط مورد تظر ومسیر یابی را انجام میدهد در این قسمت تقاضاهایی همچون سرویس های ویزه مزاحم یابی محاسبه زمان وضبط مکالمات رسیدگی میشود وارتباط این مرکز با مراکز دیگر از این طریق صورت می گیرد
سالن دیجیتال از دو بخش تشکیل شده است

1-اتاق O&M 2-سالن سوییچ
اتاقo&m قسمت نرم افزاری سالن دیجیتال می باشد در این اتاق چندین سیستم کامبیوتری وجود دارد که هر یک کار مشخصی را انجام میدهد . اولین سیستم ومهمترین سیستمMPT MON است که توسط نرم افزار ماکرو برنامه ریزی شده است ونسبت به سیستمهای دیگر سرعت بالاتری دارد محیط نرم افزاری دیگری که در آن عملیات مربوطه انجام میگرد محیط MML است که محل پاسخگویی سیستم است برای انکه مشخصات یک سیستم مشترک را ببینیم سه عمل را انجام میدهیم
1-تخلیه 2-RSU یعنی اگر مشترک سرویسهای ویژه ای داشته باشد آن را برمیداریم 3-ِDIS PLAY یعنی گرفتن
سیستم دیگرREPVIEW است که گزارشات لازم را از آن استخراج میکنیم مثل پرینت گرفتن و… درسیستم MMLمشخصه های به نام HEX و TN وجود دارد هر هگز شامل 128 مشترک است وبه هر مشترک یک بلاک به نام TN اختصاص داده میشود که از طریق ISDN یک شماره را به TN تبدیل میشود ISDN : این سیستم برقراری ارتباط حداقل در مکالمه تلفنی را به صورت همزمان ومستقل مسیر میسازد از مزایای استفاده از این خطوط عدم هم شنوایی وامکان برقراری ارتباط با اینترنت ودیجیتالی کردن ارتباط مشترک با مرکز است مثلا" مشترک که هم میتواند به اینترنت متصل باشد وهم مکالمه تلفنی داشته باشد

NUMBER
TN 2 1 TN ارتباطات مکالمه ای CONECT
سرویس های مخابراتی سرویس های مخابراتی در این بخش از طریق MML به مشترک واگذار میشود در حال حاضر عمده ترین سرویس های قابل ارائه به مشترکان تلفن ثابت که در صورت وجود امکانات فنی در مرکز مخابراتی مربوط در اختیار متقاضیان قرار می گیرد به شرح زیر است
1- انتظار مکالمه CALL WATING)): رمانی که یک نفر در حال صحبت است وشخصی ثالث تماس می کیرد در حین صحبت با یک بوق کوتاه مواجه میشویم که نشان دهنده وجود پشت خطی است که با استفاده از کلید flash وشماره 1یا2 پشت خطی را وصل می کنیم برای ایجاد این سرویس پس از تقاضا وارائه آن توسط مخابرات این گونه عمل می کنیم
( ) 43 ( ) حذف ( ) 43 * : ایجاد

2-انتقال مکالمه (CALL FORWARDING):انتقال شماره خود به شماره مورد نظر که میتواند تلفن ثابت یا تلفن همراه باشد که در اصطلاح به آن DIVERT کردن می گویند زمانی که مشترک از این سرویس استفاده کند هزینه تا مکان مقصد به عهده شخص تماس گیرنده واز مقصد تا مکانی که شماره انتقال یافته به عهده شخص (driverter) است

( )21 ( ):حذف شماره مورد نظر*21*ایجاد

3-انتقال مکالمه از خطوط اشغال به خطوط دیگر(PBX ):این سرویس مناسب مکان هایی است که دارای چند خط تلفن است اگر تماس گیرنده با یکی ازخطوط تماس گرفت وآن خط اشغال بود این سرویس را روی یکی از خطوط آزاد انتقال می دهد
( ) شماره موردنظر*60 * ایجاد
( ) 60 ( ) حذف

4-کنفراس تلفنی (conference call):
با استفاده از این سرویس مشترک با 5 مشترک دیگر ارتباط دارد وشارژ آن به عهده مشترک کنفراس دهنده می باشد به این سرویس تمام مشترکین با هم connect هستند
70*flash ………..flash شماره دوم flash شماره اول 70*ایجاد

اگریکی ازمشترکین اشغال بود با 71 *به مشترک بعدی میرود
5-سرویس بیدار باش (wack up):مثل ساعت سر زمان مورد نظر زنگ می زند

دقیقه دو رقمی:ساعت دو رقمی *55* :ایجاد
6-ارتباط بدون شماره گیری:با استفاده ازاین می توان شماره ای را که زیاد با آن تماس گرفته می شود به سیستم داد وفقط با برداشتن گوشی به مشترک مورد نظر زنگ می خورد . این سرویس به دو صورت dillay که تاخیری است یا directو با8 زنگ می باشد اگر تاخیری باشد با برداشتن گوشی ما تا 5 ثانیه فرصت داریم شماره بگیریم در غیر این صورت سیستم به طور خودکار شماره مورد نظر را که در حافظه دارد را می گیرد ودرdirect بدون تاخیر برداشتن گوشی شماره مورد نظر گرفته می شود
7- سرویس کنتور خانگی (home meter):با برقراری ارتباط وبرداشتن گوشی توسط مشترک BجریانKHZ 16به سمت مشترک A ارسال شده وشروع به شمردن تعداد pulse میکند.
8-شماره گیری سریع (ABD dialing ): در حافظه شماره هایی قرار داده وبرای آن کلیدهای میانبر در نظر گرقته میشود

شماره مورد نظر * کد مورد نظر * 51 * : ایجاد

کد مورد نظر ** :برای شماره گیری سریع

منظور از کد مورد نظر کلید میانبر در نظر گرفته شده برای شماره است

برخی گزینه های بر استفاده در محیط MML عبارتند از :

1-MOTFY :این گزینه برای اعمال تغییرات استفاده میشود به عنوان مثال:
OBADP :با استفاده از این گزینه خط مشترک به صورت یک طرفه قطع میشود یعنی زنگ میخورد ولی نمی توان تماس گرفت
BADP :با این گزینه خط مشترک دو طرفه قطع می شود یعنی نه زنگ می خورد ونه می توان تماس گرفت به عبارت دیگر خط مشترک ایزوله میشود
Remerer Sub :جدا کردن شماره مشترک از آدرس فیزیکی (Hex ,TN ) : برای وقتی که بخواهیم در سیستم PABX تعریف شود
PABX :یک خط به چند لاین تقسیم می شود برای این کار یک GDN یا یک سرگروه انتخاب می شود وآن مخفف General Dictionary Number یعنی شماره ای که سرگروه می باشد این شماره به عنوان شماره اصلی است ودست افراد داده میشود زمانی که به این شماره زنگ زده می شود توسط ابراتور به سمت خطوط تعریف شده هدایت می شود یعنی شماره به چند IDN تقسیم می شود وجود شماره GDN به عنوان اولین IDN است GDN به صورت نرم افزاری برای سیستم تعریف می شود

GDN
55371212
IDN1……………..IDN2
در این قسمت دو نوع HUNT داریم یعنی وقتی مشترک تماس می گیرد به دو صورت روی خطهای مختلف ارسال می شود اولی به صورت ترتیبی که در این حالت بیشتر IDN های اول اشغال می شود دومی به صورت تصادفی یا Random که در این حالت شماره های اول کمتر از حالت ترتیبی اشغال می شود
این سیستم می تواند در حاشیه مراکز محلی وجود داشته باشد که به عنوان مراکز داخلی هستند ومرکز مستقل نیستند
از دیگر گزینه های موجود در MML (Display Subscriber و (Dssl است
دراین قسمت تمام مشخصات مشترک نشان داده میشود مثلا" چه سرویس های ویزه ای دارد کنتورآدرس مشترک دارد
Sub control : سرویس های ویزه را نشان میدهد
Primary Sub :اولویت در ارتباط وقتی مراکز به حالت اضطرار می رود شماره های که به عنوان اولویت تعریف کردیم تنها آنها می توانند ارتباط داشته باشد مثل امدادو نیروی انتظامی وآتش نشانی و…..
CGLIP :شماره ما موقع برقراری ارتباط برای مشترک B ارسال می شود
CGLIP :مقابل CGLIP است که عدم ارسال شماره برای مشترک B است
SUBSIG :نحوه شماره گیری را مشخص میکند که به دو صورت Dial وTone
می باشد
گزینه دیگر گزینه Display subscriber cate very mark می باشد این گزینه برای گزارش گرفتن از سرویس ها به صورت تفکیک شده می باشد
گزینه بعدی Display line ststuse میباشد که وضعیت خط را مشخص می کند
محیط های نرم افزاری در اتاق O&M بسیار پیچیده هستند که ما در اینجا به گزینه های مهم و بر استفاده آنها تقریبا" اشاره کردیم اما باید دانست که این نرم افزارها کارآییهای پیچیده تری دارند که در این مقاله نمی گنجد
در ادامه به بررسی سالن دیجیتال خواهیم پرداخت
سالن سوییچ
سالن سوییچ تشکیل شده از سوییچ های مخابراتی است که همانطور که گفتیم سوییچ عمل مسیریابی مخابراتی را انجام می دهد
سالن از ردیف هایی تشکیل شده است که هر ردیف شامل رکهایی هستند (Rack):به ترمینال های عمودی رک گفته می شود مهمترینRackدرسالن سوییج FRack می باشد
کارت سوییچی مربوط به مشترکین کارت ALCB می باشد این کارتها مربوط به مشترکین وهشت تایی می باشد یعنی شامل هشت مشترک میشود
کارت دیگری که مربوط به مشترکین میشود کارت ALCN است که شانزده تایی می باشد
هر رک شامل Shelf هایی می باشد Shelf یعنی قفسه ای که در هر یک از آن ودر هر رک مخصوص کارتهایی وجود دارد
سالن سوییج شامل ماژول های متعددی است که هریک کارهای متفاوتی را بر عهده دارد این ماژولها عبارتند از :
DTM:Digital Tranck Module
ASM:Analog Subscriber Module
CTM:Clock &Tone Module
CPM:Maintenenance Computer And Peripherals Module
SPM:Maintenenance Suppourt And Peripherals Module
TTM:Tranck Test Module
و ماژولهای مهم دیگری به نام های :
A&p-CTM-CTB-SCM که در باره هر یک از یک توضیح مختصری خواهیم داد
ماژول A&P:تبادل اطلاعات توسط سیستم usey که یکی از سیستم های اتاق O&M است که اطلاعات را از طریق usey ارسال ودریافت میکند
ماژول CTM :کار آن گرفتن کلاک از مرجع جهت همزمانی با مراکز دیگر است توسط کارتهای CCLA کار میکند در حالت عادی LEDهای این کارت باید خاموش باشد
ماژول CTB:گسترش کلاک وصل خود سیستم این ماژول توسط کارت MCUA کار میکند یعنی کلاک تمام کارتهایMCUA را یکی میکند
ماژول SCM:هر گاه مشترک بخواهد به صورت TONEیا Multy ferquncy شماره گیری کند با این ماژول درگیر است کارت مربوط به آن NFRC است به عبارت دیگر آنالیز کردن شمارهای که گرفته می شود به عهده این ماژول است
ماژول DTM:این ماژول مربوط به ترانک ها است کارتهای سوییچی مربوط به آن DTRE وCTLE است
ماژولASM:این ماژول مربوط به مشترکین آنالوگ می باشد و کارت مربوط به آن کارتهای مشترکین است وهشت تا کارت ALCB است
ماژول SCM:ماژول مربوط به سرویس های ویژه است یعنی سرویس های ویژه توسط این ماژول راه اندازی می شود
ماژولهایCPM,SPM:ماژولهای مربوط به نگهداری وپشتیبانی سیستمها وکامپیوترها می باشند
TTM:ماژولی است که تست ترانک را بر عهده دارد تست ترانک در این ماژولها به این صورت است که از 1 تا 24 هر ماه میلادی به صورت مستقیم یا Divert 24 مرکز تست می شود در MDF دستگاههایی Responded نصب شده است که از رله تشکیل شده است که وقتی زنگ می خورد جریانkhz 16 اعمال می شود ورله جذب می شود وبه صورت اتومات پاسخ داده می شود بعد سیستم آن را ok می کند وسراغ تست خط بعدی می رود در نهایت اگر خطی دارای خروجی باشد به صورت Fully در هگز 24 گزارش میکند
گزینه Tranck Testeng شامل موارد زیر است :
1-ETE DATA handing :که Responder های مرکز را dis play میگیرد وخود شامل بخشهای زیر است

اعمال تغییرات مثلا" بستن صفراول A:Modify
ساختن B:Great
حذف کردن C:Remove
نشان دادن D:Display
2-ETE Test parameter :دراین بخش تیت هایی را که می خواهیم انجام دهیم را تعریف می کنیم که شامل موارد زیر است مثلا" ID شماره چند ،چه ساعت و چه روزی تست انجام شود وقتی این پارامترها اعمال می شود تست به صورت اتوماتیک انجام می گیرد
3-ETE Test Execation :که در رابطه با نتایج تست است وشامل موارد زیر است
معلق کردن تست A:Suspend
راه اندازی مجدد تست B:Resume
با این گزینه تست به صورت دستی انجام می گیرد C:Start ETE Test
تاریخ وساعت تست وارد می شود ِD:Schedules ETE Test

سالن MDF
این قسمت از سمت کافو به سمت شرکت مخابرات است و به ردیف هایی تقسیم شده اند که این ردیف ها را اصطلاحا" رک می گویند ارتباط بین سوییچ شهری (اتاق سالن دستگاه)با اتاق MDF یا سالن امتحان از طریق کابل هایی از جنس پلاستیک که معمولا" 33 زوج هستند ، برقرار می شود و در داخل MDF بر روی ترمینالهای افقی یا سر شماره به ترتیب زوج بسته می شود ترمینالهای سر شماره معمولا"100 زوجی زیمنس آلمان ویا 64 زوجی کروز می باشد در داخل MDF ترمینالهای عمودی قرار دارند که معمولا" 100 زوجی هستند و کابل های کم زوج (200-150-100) از داخل اتاق کابل متصل شده است وطرف دیگر آن ترمینالهای به ترتیب زوج بسته می شود که به این نوع کابل ها کابل های MDF گفته میشود به کابل های ما بین سالن دستگاه وMDF ،کابل های سالن دستگاه گفته میشود که عموما" تک لایه یعنی دارای یک لایه پوشش خارجی از جنس مواد پلاستیکی می باشند ودارای انعطاف پذیری زیادی می باشند
به ترمینالهای عمودی در داخل MDF ( بوخت) گفته می شود به کابل هایی که از اتاق کابل تا کافو در سطح شهر کشیده می شود کابل مرکزی یا اصلی گفته میشود که این کابل ها بدون ژله است
به کابل هایی که از کافو تا گیت هایی سطح شهر کشیده می شود کابل هایی آبونه یا کابل های خاکی گفته می شود این گونه کابل ها دارای ژله می باشد ولایه یا پوشش خارجی آنها بیشتر از کابل های مرکزی ویا کابل های MDF می باشند کابل های آبونه عموما" 10،20،30،40،50،70،100،150،200،300،400،500،600
زوجی هستند اما کابل های مرکزی 100،200،1800،2400زوجی هستند
در سالن MDF امکان تست خط از مرکز تا مشترک وجود دارد در این سالن می توان خط مشترک را ایزوله کرد یعنی به صورت دو طرفه قطع کرد در MDF آدرس فنی مشترک وجود دارد و مشترک با این آدرس شناسایی می شود
1- بوخت MDF 2- شماره مرکزی کافو 3-شماره اتصال پست
پست :ابتدایی ترین تقسیم کننده شبکه مخابراتی نزدیک به تشترک یا ابونه می باشد که شامل 10یا 20 زوج سیم می باشد ودر بعضی موارد 50زوج سیم مشترک برای مشترک در نظر می گیرد پست گذاری نیز بر اساس روش های خاص صورت می گیرد:
الف :بازدید محلی
ب:بر اساس تعداد سوییچ ها
کافو :یکی از مهمترین تقسیم کننده ها جعبه های کافو می باشد کافو نیز بر اساس توزیع جمعیت صورت میگرد کافو به دو قسمت تقسیم میگردد
الف :Secaneday Cable :این ناحیه مربوط به ناحیه آبونه می باشد یعنی به سمت مشترک می باشد
ب: Primary Cable :که از کافو به سمت مرکز می باشد معمولا" پریود طراحی قسمت آبونه 10الی 15 سالن می باشد وپریود طراحی شبکه کافو به سمت مرکز 3 الی 5 سال می باشد ودر کافوهای جدید 700 الی 1400 زوج سیم استفاده می شود

واحد XDSL
این بخش به منظور استفاده بیشتر از خطوط است به این معنی که اگراز زوج سیم برای ارسال استفاده می شود با استفاده از XDSL کار ایی آن به 30 برابر میرسد برای این کار یک مودم در مرکز و یک مودم سمت مشترک قرار دارد بااستفاده از هر مودم می توان 30خط دیتا را ارسال کرد این اطلاعات با استفاده از خطوط PGS یا همان pair Gain System که زوج های پر سود هستند ارسال می شوند
این مودم ها 4 کاناله ،6 کاناله ، 8 کاناله ،11 کاناله و 30 کاناله هستند
RU8 :در این RU هر Shelf دارای کارت مدیریت است به هر کارت مشترک در این قسمت CU گفته می شود وقتی LED ها چشمک بزند در RU8 یعنی مشترک در حال صحبت کردن است اگر LEDخاموش باشد یعنی خط مشترک پاره است پاره به این معنی که گوشی مشترک یا کابل هوایی بیرون کشیده شده باشد
در این RU اگر LED هر 20 ثانیه یکبار چشمک بزند یعنی دارای اتصالی است در این RU با کارت OMC مراحل را چک
می کند
RU6 :در این RU دو کارت تغذیه داریم که به عنوان کارت مدیریت هم هستند وبه آنها PSU می گویند اگر هر دو این کارتها خراب باشد آن Shelf از کار می افتد در این RU اگر LED کارت مشترک در حالت چشمک زن باشد یعنی اتصالی دارد و اگر خاموش باشد خط مشترک پاره است
RU4*2 : Ru4 دوبل :در این نوع همزمان 2 تا RU تغذیه میشود کارت مدیریت در این فسمت FRU است وفتی مشترک در حال صحبت کردن باشد در کارت LED زرد روشن می شود دکمه ACO در کارت FRU تمام آلارم ها را انتقال می دهد هر 40 ثانیه یکبار سیستم را چک می کند تا ببیند RU در مدار است یا نه

LED قرمز:آلارم 0
0
0 LED سبز
LED زرد: 0
0
0
LED زرد: 0
0
0

RULL :در این RU اگر چه LED زرد حالت ثابت داشته باشد یعنی مشترک در حال صحبت کردن است یا خط دارای خرابی است اما اگر حالت چشمک زدن باشد یعنی با مشترک در حال
تماس گرفتن می باشد

واحد ACCESS:
واحد ACCESS یا شبکه دسترسی برای مکانهای کاربرد دارد که مشترکین زیادی دارد مثل اماکن عمومی چون واحدهای تجاری ،یک راک جلوی این اماکن یعنی سمت مشترک و یک راک در سمت مرکز قرار دارد
Node: برای آدرس دهی به کار می رود کابل ها از MDF وارد Node می شود
CCO: در OLT سمت مرکز استفاده می شود
PFUB,PFUA برای تغذیه کارتها به کار می رود
Single node: 4تا مشترک را ساپورت میکند
Duble node:11 تا کارت مشترک را ساپورت می کند
در سمت مرکز 4 تا کارت CCO داریم از MDF کابل 30 زوجی به صورت 15 تا15 تاوارد کارت CCO می شود یعنی هر CCO 2 تا کابل 30 زوجی اطلاعات این کارتها روی کارتهای GMU وارد و از آنجا به LX می رود ودر سمت مشترکین به جای کارت CCO،CCS داریم
سالن POWER یا تجهیزات:
این بخش در واقع تا مین کننده انرژی مورد نیاز سالن های مرکز می باشد ودر صورت قطع برق با استفاده از باتری های اسیدی قابل شارژ و خورشیدی و ژنراتور برق تا مدتی برق مورد نیاز در سالن را تامین می نماید تا سالن ها همچنان به کار خود ادامه دهند .
بخش واگذاری :
معمولا" این قسمت واگذاری خطوط تلفن را بر عهده دارد این قسمت قبل از MDF قرار دارد و دستور نصب مشترک توسط MDF راصادر می کند زمانیکه مشترکین تقاضای خط تلفن می دهند ،تقاضای آنان را جمع آوری وبه این قسمت ارجاع داده می شود در این قسمت مشترکین بر اساس آدرس تقسیم بندی شده است ونقشه هایی تهیه می شود به این نقشه ها نقشه آبونه گفته می شود در این نقشه محل دقیق خیابان ها ،کوچه ها و پلاک ها مشخص شده است با استفاده از نقشه تعداد کابل ها (ابونه مرکزی )کافوها و پست ها ومکان ها ی دقیق آنها شناسایی می شوند همانطور که گفتیم از سمت مشترک تا کافو کابل آبونه دار کافو تا مرکز کابل مرکزی داریم کابل های مرکزی معمولا" زوج هستند مثلا" 400 زوج ،2400 زوج و… اما ممکن است انشعاب پیدا کند مثلا" یک کابل 2400 زوج ممکن است در کافو های متعدد تقسیم میشود وبه هر کافو 500،600و…تعداد زوج برسد
هم چنین در نقشه ی پست گذاری ،پلاکهای دقیق مشخص شده است یعنی پلاک برداری شده وهم چنین محل دقیقپست ها در زیر این نقشه جدولی وجود دارد که نوع نیاز را بر حسب مسکونی وتجاری بودن نشان می دهد واگذاری خطوط تلفن و نقل وانتقال و… نیز در این قسمت انجام می گیرد
در نقشه های هر کابل به شماره زوج کابل ،قطر ،نوع ،متراژ،تعداد بسته شدن وغیره روی آن نشان داده می شود روی هر پست تعداد زوج سیم ها نشان داده میشود
مادر هر پست : از هر 10 زوج 2 الی 4 زوج سیم را به عنوان رزو در نظر می گیریم تا برای مواقع مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرند هم چنین شماره کافو، ظرفیت کافو ،تعداد پست و رزو نیز طبق جدول زیر در نظر گرفته می شود

شماره
ظرفیت کافو
تعدادپست
تعداد
واحد تلفن همگانی:
این بخش مربوط به تلفن های همگانی هستند نصب ،نگهداری ،رفع خرابی وامور مربوط به تلفن های همگانی را بر عهده دارد
اساس کار تلفن های همگانی به گونه ای است که درون آنها بوبینی قرار دارد وقتی تماس برقرار می شود ومشترک B گوشی را بر می دارد جریان 16KHZ به طرف این بوبین ارسال شده و آن را جذب می کند و باعث می شود سکه پایین افتاده وتماس حاصل می شود

ترافیک سنجی

این طرح برای بررسی تعداد ورودی و خروجی های یک مرکز می باشد اینکه یک مرکز چه تعداد تماس موفق داشته است
خروجی ها Conter Of Tkg Og
ورودی ها Conter Of Tkg Ing

این دو کنتور کارشان فقط شمارش ورودی ها و خروجی ها است ارتباطاتی که با موفقیت انجام شده را ارزیابی می کند که معمولا" برای هر 2 روز تعریف میشود وسپس در صد موفقیت را ارزیابی می کند و آن را به صورت نمودار ارائه میدهد
ترافیک سانجی هر دو روز و هر 4 ساعت انجام می گیرد
از ساعت 9 الی 13 ککه 9 تا 10 و 12 تا 13 است واز ساعت 16 الی 20 که 16 تا 17 و 19 تا 20 است برای ترافیک سنجی مراحل زیر انجام می گیرد
Measurment /General Statics/Activ Genral Trank
در اندازه گیری ترافیک مربوط به هر مرکز ممکن است ترافیک با یک مرکز زیاد باشد که نیاز به خطوط جدید دارد و یا ممکن است خط آزاد زیاد داشته باشد

مدیریت (Routing Administration)
در طرح شماره گذاری ،همیشه 4 رقم اول Perfix مشترک و4 رقم دوم آدرس مشترک است 4رقم اول برای هر 1000 مشترک به صورت اشتراکی است اما 4 رقم دوم به صورت اختصاصی است به عنوان مثال 55371212 که 5537 Perfix مشترک و1212 آدرس مشترک( اختصاصی) است
گزینه های Routing
Dis ,vum (1 : تعداد طول ارقام هر prefix را مشخص می کند
Open :تعداد ارقامی که میتوان شماره گرفت اگر min ,max یکی نباشد
Close :تعداد ارقامی که می توان شماره گرفت اگر min ,max یکی باشد
2) dis ,charge: نحوه شارژینگ را مشخص می کند
شارژینگ هر prefix تعیین می شود یعنی وقتی مشترک با یک prefix تماس بگیرد نحوه شارژ آن معلوم است
3) dis ,acc :destination access)) مقصد مشترک را تعیین می کند
Dis acc مهمترین قسمت یک per fix است
هارد دیسک های سیستم:
Dkai,dkbi است که اطلاعات سیستم داخل این دو هارد است و همیشه از نظر اطلاعات کاملا" یکی هستند واز نظر اطلاعات بالانس هستند البته اگر اختلاف آنها تا 7 فایل باشد مشگلی نیست این دو هارد می باید not corrept باشد یعنی (بدون اشکال) اگر corrept باشند یعنی دارای اشکال است
برای back up: od ها را در داخل یکی از درایوها قرار داده (در سالن هر 15 روز یکبار back up ,charging داریم) مثلا" درایوهای dkm2, dkm 1 برای اطلاعات شارژینگ آنها داریم :
D.B (digital billing)
B.B (Bulk billing)
در D.B تمام جزئیات از جمله تاریخ وساعتومدت مکالمه و…ارائه می شود امادر D.B فقط صورت حساب ارائه میشود
شارژینگ D.B نیز دو نوع است :
Local :شارژینگ داخل خود سالن انجام می شود
Remout :شارژینگ را در یک مکان مشخص مثلا"در تهران شارژینگ تمام مراکز از طریق سایت استقلال انجام می گیرد

سرویس شبکه هوشمند IN Intelligent Net work))

امروزه شبکه مخابرات با سرعت چشم کیری در حال رشد وتوسعه است شبکه های صوتی ودیتا بکه هم نزدیک شده اند و با هم گرا شدن آنها انواع مختلقی از سرویس های مخابراتی ارائه شده است
در سال های اخیر سرویس هایی از طریق مراکز تلفنی دیجیتال به مردم واگذار شده است اما مشگلاتی هم چون وابسته بودن این سرویسها به سیستم مربوط به تغییر واصلاح سرویسها ومحدود بودن ارائه آنها ، قابلیت های محدود آنها و… باعث شده که طراحان سیستم های مخابراتی به فکر راه حل های سریعتر و آسانتر و هم چنین ساده تر برای ا رائه سرویس به مشتریان باشند در این راشتا تکنولوژی جدیدی به نام هم چون شبکه هوشمند IN پیشنهاد شده است در حال حاضر امکان واگذاری 8 سرویس شبکه هوشمند برای متقاضیان وجود دارد
تعریف: شبکه هوشمند از یک سیستم یکپارچه برای ارائه سرویس های تشکیل شده وقادر است انواع مختلفی از سرویس های جدید را در حداقل زمان به مشتریان ارائه دهد این مسئله امروزه یکی از اهداف شبکه های مخابراتی است شبکه هوشمند از چند عنصر فیزیکی مثل کنترل ،سرویس SCP مرکز سوئیچینگ،سرویس SSP نقطه ایجاد سرویس SCEP مرکز مدیریت سرویس SMP تشکیل یافته که تجهیزات هر کدام در داخل سایت های شبکه نصب می شود
مزایای شبکه :
1- جدا سازی اعمال مربوط به سرویس از سوئیچ های تلفنی به منظور یکنواخت کردن نحوه استفاده
2- ارائه سریع سرویس ها در بازار رقابتی
3- افزایش درآمد برای اپراتورها
4- بالا بردن تعداد مکالمات موفق
5- استفاده موثر از منابع شبکه
6- مدیریت قابل انعطاف بر روی سرویس ها
7- امکان کنترل پارامترهای ارائه سرویس از طریق مشترک
معرفی سرویس های شبکه هوشمند:
مکالمه اعتباری :(prepaid service fined telephon)
با این سرویس مشترک می تواند از هر تلفن بدون استفاده از سکه یا حتی تجهیزات کارت خوان خاص ارتباط تلفنی اعم از شهری و بین الملل را برقرار کند مشترک این سرویس دارای کارت منحصر به فرد است و به هنگام مکالمه می بایستی کد دسترسی شماره کارت و رمز عبور خود را وارد نماید زمانی که سیستم صحت شماره ها را تایید کرد پیامی را برای مشترک ارسال ودرخواست شماره گیری کند

مکالمه رایگان (free phon)

مشترک این سرویس را می پذیرد که هزینه مکالمه دریافتی به عهده او باشد و برای هر گونه مکالمه شارژ گردد و این سرویس به عنوان یکی از مهمترین سرویس های IN قابلیت انعطاف در مسیر یابی وشارز را بر اساس شرایط مختلف مورد تقاضا ارائه می دهد وهم چنان با رشد فزاینده تقاضا از سوی مشتریان در کشورهای دارای IN روبه روست قابلیت مسیر یابی مناسب موجب خدمات رسانی به موقع وسریع شده و با توجه به مقصد وتقاضای خدمات باعث صرفه جویی اقتصادی نیز می شود هم چنین پرداخت هزینه ارتباط توسط شرکت تلفن شونده باعث تشویق مشتریان در برقراری ارتباطوراهی برای توسعه شرکت یا سازمان دارنده این سرویس است این سرویس مناسب شرکت ها و موسساتی که در مورد خاص مثل تولیدات کارخانه نیاز به گرد آوری دیدگاه های مردم دارند
قابلیت های سرویس مکالمه رایگان
1- انتقال مکالمه به هنگام اشغال یا عدم پاسخ
2- امکان محدود کردن ناحیه
3- امکان تعریف پیام صوتی
4- مسیر یابی مبنی بر زمان
5- امکان تعریف رمز عبور
6- مسیر یابی بر اساس محل جغرافیایی مکالمه کننده
7- امکان توزیع مکالمات بر اساس کد مقصد

شبکه خصوصی مجازی
مشترکین شبکه های مخابراتی با بهره برداری از از سرویس vpn واستفاده ازمنابع تلفن ثابت شبکه مجازی خصوصی را تشکیل می دهند شارژینگ مشترکین این سرویس بسیار انعطاف پذیر است به عنوان هزینه مکالمه می توان از خود مشترک vpn ویا از حساب خاص که مشترکین vpn دارای شماره خاص خود هستند در مورد مکالمات خارج از vpn مشترک باید رمز شنا سایی و رمز عبور وارد کند

قابلیت های سرویس شبکه خصوصی مجازی
1-امکان برقراری مکالمه بین مشترکین یک vpn
2- امکان برقراریمکالمه به مشترکان خارج از vpn
3- امکان انتقال مکالمه به مشترک دیگر همان vpn
4- امکان شماره گیری اختصاصی
5- امکان تعریف شماره شناسایی
6- امکان استثنا کردن شماره های داخل vpn
7- امکان استثا کردن شماره های خارج vpn
8-امکان برقراری ارتباط از طریق اپراتور
9- امکان تعریف پیام صوتی
10- محدود کردن تعداد مکالمات همزمان

شماره اختصاصی
دارنده این سرویس می تواند از خدمات مختلف مخابراتی با یک شماره در هر نقطه از شبکه استفاده کند (شماره از نوع شماره های IN است ) با این سرویس هدایت شماره به مکان های مورد نظر مشترک (محل کار ومنزل وغیره) امکان پذیر است

شماره فراگیر
این سرویس برای شرکت ها ،سازمان ها و حتی کسب و کار خدماتی مانند آتش نشانی قابل استفاده است در این مورد مشترک سرویس تنها یک شماره تلفن در آگهی های تبلیغاتی حود به اطلاع مشتریان می دهد ولی شبکه IN به محض درخواست ارتباط از سوی کار بران با شعبه ای از شرکت که نز دیکترین فاصله با محل تلفن کننده را دارد ارتباط بر قرار می کند

مشاوره تلفنی
یکی از موارد بارز استفاده از توانمندی های IN خدمات اطلاع رسانی ومشاوره به عموم مردم است آخرین اخبارواطلاعات مربوط به سازمان های نظیر هواشناسی ،هواپیمایی؛ورزشیومراکز مختلف مشاوره از طریق IN قابل دسترسی است

رای گیری تلفنی
این سرویس جهت رای گیری و مسابقات تلفی استفاده می شود در این سرویس استفاده کننده با یک شماره خاص تماس گرفته و انتخابش را به وسیله صفحه کلید یا صدا اعلام می کند هم چنین برای نظر سنجی نیز استفاده می شود شارژینگ با موافقت مشترک سرویس انجام می شود از پیام گویا نیز می توان در این سرویس استفاده کرد مشترک در هر لحظه از نتیجه رای گیری به وسیله تلفن آگاه شود

قابلیت های سرویس
1- محدود کردن ناحیه به این معنی که مشترکان ناحیه خاصی قابلیت استفاده ورای گیری را دارند
2- محدود کردن تماس به این معنی که مشترکین نمی توانند بیش از دفعات از پیش تایین شده در رای گیری شرکت کنند
3- تایین مدت زمان اعتبار رای گیری
4- رمز عبور وامکان تغببر آن
5- امکان آمار گیری
6-امکان پرس وجو در نتایج رای گیری

استقلال شماره
بسیاری از شرکت ها و سازمان ها بنا بر شرایط یا اهدافی که دارند لازم می دانند که محل جغرافیایی خود را تغییر دهند این تغییر به تبع خود موجب تغییر شماره تلفن آنها می شود از طرفی شرکت یاسازمان فوق نمی خواهد مشتریان خود را از دست دهد در این حالت سرویس فوق تمامی ارتباط های ورودی به شماره های قبلی را به سمت شماره تلفن جدید هدایت می کند در این سرویس می توان به صورت نرم افزاری خط مشترک را بدون تغییر شماره مشرک به مکان های مختلف انتقال داد
IN می تواند انواع تغییر شماره به صورتی که گفته شد برای مشترک پشتیبانی کند تغییر شماره ممکن درسطح کشور از اپراتوری به اپراتور دیگر و یا حتی در نوع ارتباط با سرویس انجام شود

تعرفه های سرویس شبکه هوشمند
مکالمه اعتباری :تعرفه این کارت مشابه تعرف های جاری شرکت مخابرات بوده فقط هر کارت ده درصد تخفیف مکالمه دارد
مکالمه رایگان : مبلغ ده هزار تومان هزینه برقراری این سرویس در ابتدای سال از مشترک دریافت می شود و هزینه پالس تلفن توسط مخاطب پرداخت می شود
شبکه خصوصی مجازی: از دارنده این شبکه در صورت برقراری هر گونه ارتباط داخلی 15 درصد به اضافه قیمت پالس مکالمات داخلی دریافت می شود
شماره اختصاصی : علاوه بر پرداخت هزینه توسط آغاز کننده مکالمه 15 درصد قیمت پالس به اضافه هزینه بین شهری از مخاطب دریافت می شود
شماره فراگیر:15 در صد قیمت پالس توسط مخاطب پرداخت می شود
مشاوره تلفنی :آغاز کننده تلفن متناسب با حق مشاوره هزینه کل را پرداخت میکند و شرکت مخابرات جهت اقداماتی که در این رابطه انجام داده اند مبلغ مشاوره را به مشاورمی پردازند و 15 در صد از این مبلغ برای ارائه سرویس در یافت میکنند
رای گیری تلفنی : برقراری این سرویس رایگان است
انتقال شماره : در صورتی که متقاضی تمایل داشته باشد به صورت دائم از این سرویس استفاده کند مبلغ 50 هزار تومان ودر غیر این صورت زیر یکسال مبلغ ده هزار تومان هزینه برقراری ارتباط و 15 در صد به عنوان مخاطب برقرار میکند البته آغاز کننده مکالمه هزیته پالس خود را می پردازد.


تعداد صفحات : 60 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود