به نامش
که طاعتش موجب رحمت است
و
به شکر اندرش مزید نعمت
حمل و نقل عمومی
ترافیک در کلان شهرها امروزه به عنوان یکی از حادترین و پیچیده ترین مشکلات شهری جلوه می نماید.سیستم حمل و نقل به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مهم توسعه نقش و جایگاه خاصی در مجموعه شهری کشورهای مختلف دارد.
تعریف
حمل و نقل عمومی، تمامی سیستم های حمل و نقلی را دربرمی گیرد که دارای مشخصه های زیر باشند:
– مسافران در ماشین مالکیتی خودشان سفر نکنند.
سفر به صورت جمعی انجام شود نه انحصاری. به همین علت است که در بسیاری از کشورها، تاکسی را جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی نمایند. در ایران نیز بتدریج این اتفاق در حال شکل گیری است.
حمل و نقل عمومی معمولا به سیستم های ریلی و اتوبوسی اطلاق می گردد. البته در یک تعریف فراگیرتر، هواپیمای مسافری و کشتی مسافری نیز جزو حمل و نقل عمومی محسوب می گردد.
حمل و نقل نیمه عمومی
سیستم حمل و نقل خاصی است که مشخصات آن مشابه حمل و نقل عمومی باشد، اما ظرفیت آن کمتر باشد مثلا مینی بوس و ون جزو حمل و نقل نیمه عمومی (paratransit) می باشند. در اکثر کشورها حمل و نقل نیمه عمومی از مسیرها و برنامه زمان بندی خاصی تبعیت نمی کند و در سطح شهر گردش می کند. تاکسی هایی که به صورت مشارکتی مورد استفاده قرار می گیرند، جزو این سیستم محسوب می گردند. البته در کشورهای بسیاری تاکسی از وسیله حمل و نقل نیمه عمومی نیز خارج شده و به عنوان حمل ونقل لوکس محسوب می گردد.
60 نفر = 60 دوچرخه
60 نفر = 1 اتوبوس
60 نفر =60 خودرو
بخش حمل و نقل با توجه به آمار و اطلاعات موجود یکی از بزرگترین بخشهای مصرف کننده انرژی و نیزعمده ترین مصرف کننده فرآورده های نفتی به شمارمی رود
که دارای رشد مصرف فزاینده ای نیز نسبت به سالهای قبل می باشد،به طوری که رشد مصرف سالیانه انرژی در این بخش از 12.5میلیون بشکه در سال ۱۳۴۶ ، به 233 میلیون بشکه در سال 83 رسیده است.(18.5 برابر)
آمارموجود ورشد نسبی ۷درصدی سالانه مصرف انرژی در این بخش، اهمیت و توجه ویژه به مدیریت مصرف انرژی(در این بخش) راآشکار می سازد.
مزایای گسترش حمل ونقل عمومی
۱ – صرفه جویی ارزی در مصرف سوخت
۲ – کاهش میزان آلودگی
۳ – هزینه کمتر
۴ – بالا رفتن بازدهی و ظرفیت جابه جایی در سیستم حمل و نقل عمومی
۵ – گامی موثر در جهت توسعه پایدار
شاخصهای تاثیرگذار بر کیفیت حمل و نقل عمومی
) تنوع روش پرداخت کرایه، راهنمایی افراد، کمک به افراد خاص(
)پیشگیری از وقوع جرم ]سرقت[، توجه به روشنایی، حضور به موقع پلیس، نقاط مشخص کمک رسانی، نظارت(
کنترل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، سوخت، زیر ساختها
(میزان کرایه-نوع بلیت-روش جمع آوری کرایه-میزان یارانه)
(حق تقدم-اولویت در تقاطعات)
(توسعه خطوط-فاصله ایستگاه از مبدا و مقصد-زمان سفر-ساعات کار- اندازه ناوگان)
(کیفیت-عملکرد)
(مشخصات وسیله-کیفیت ایستگاهها-سطح کیفی کارکنان)
(تهیه-پخش عمومی-به روز رسانی)
(رویکرد یکپارچه سازی مدها -تسهیلات Park&Ride)
(وضع مالیات و محدود کردن مالکیت)
(قیمت سوخت-آرام سازی ترافیک-محدودیت دسترسی- قیمت گذاری معابر-وجود پارکینگ هزینه پارکینگ-اعمال قانون در مورد تخلفات پارکینگ)
(افزایش ظرفیت معابر-تقویت مدهای -دوچرخه و پیاده-دورکاری-خرید الکترونیک)
سیستم رک Rack
سیستم رک Rack
تشویق مردم برای استفاده همزمان از اتوبوس و دوچرخه به جای خودرو شخصی
موجب کاهش آلودگی و کاهش حجم ترافیک می شود.
دوچرخه موجب تسهیل دسترسی به ایستگاه های حمل و نقل عمومی می شود.
معمولا مسیر مطلوب پیاده روی برای دسترسی به ایستگاه 400 متر می باشد.
اما با دوچرخه تا 5 کیلومتر نیز می تواند افزایش بیابد.
استفاده از Rack بر روی اتوبوس باعث افزایش گزینه های انتخابی برای سفر می شود.
تاثیر گذاری:
غلبه بر شیب های تند
افزایش استفاده از حمل و نقل همگانی در ساعات غیر اوج برای سفر به مقصد تفریحی
افزایش محدوده تحت پوشش حمل و نقل همگانی
Tips when taking your bike on a bus trip:
Be prepared when the bus arrives at the bus stop.
You are responsible for loading and unloading your bicycle. For safety reasons, the driver cannot leave the bus to assist you.
Load your bike as quickly as possible while other passengers are boarding
Make sure your bike is secured properly, and become familiarized with the different bike racks. When used correctly, they will safely hold your bike. If you are unable to secure your bike, please do not delay the bus.
To safeguard your bike, lock the wheels to the bike frame. Never lock your bike to the bike rack.
Let the bus operator know where you will exit.
Whenever possible, sit near the front of the bus and exit through the front door. Make sure you tell the operator you will be unloading your bike.
If no other bikes are left on the rack, please put the rack in the upright position.
Riders should approach the bike rack from the curbside. Never step to the street side of the bus when loading or unloading your bike.
Children under the age of 12 must be accompanied by an adult
آمار
مینی بوس:
4032 مینی بوس در تهران وجود دارد.
بخش خصوصی
118 خط غیر شهری متصل کردن حومه به پایتخت.
تاکسی :
30000 تاکسی وجود دارد.
به جای انتظار در ایستگاه به دنبال شکار مسافر می باشند.
مسافر کش شخصی:
از دهه 1360
موجب مشکلات فراوان می شوند.
اتوبوس:
258 خط اصلی و 100 خط ویژه
24 درصد شهروندان از آن استفاده می کنند
در سایر کشورها بازای هر 1000 نفر 1 اتوبوس در حرکت وجود دارد
در تهران بازای هر 2500 نفر 1 اتوبوس
اتوبوس ها به طور متوسط هر 5 تا 6 سال نیاز به نوسازی دارند
در تهران 13 سال فرسوده محسوب می شود
مشکلات حمل و نقل عمومی
کمبود ناوگان )اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و ….)
کمبود زیرساخت مناسب برای حمل و نقل همگانی (مترو، خطوط ویژه اتوبوسرانی و …)
فرسودگی و آلایندگی ناوگان حمل ونقل همگانی موجود
ضعف مدیریت سیستم حمل ونقل همگانی
جانمایی ناصحیح ایستگاه اتوبوس،
برقراری خطوط اتوبوس رانی بدون توجه به مبانی برنامه ریزی حمل ونقل و تحلیل تقاضای سفر،
نبود برنامه ریزی صحیح و نبود برنامه زمان بندی حرکت ناوگان،
توزیع نا مناسب اتوبوس های هرشهر در خطوط،
بی اعتمادی مردم به سیستم حمل ونقل همگانی در صورت وجود امکان سفر با وسیله شخصی
نتیجه گیری
افزایش هزینه های استفاده از خودروی شخصی مهمترین راهکاری است که زمینه کاهش استفاده از خودروهای شخصی را فراهم می کند با این همه اجرای موفقیت آمیز این طرح منوط به توسعه همزمان ناوگان حمل و نقل عمومی است به گونه ای که شهروندان متقاعد شوند که اگر از وسیله شخصی استفاده نکنند هم سفر درون شهری آرام و امنی را در هر ساعتی از روز تجربه خواهند کرد. برای تحقق چنین منظوری باید گره حمل و نقل را در کلانشهرها گشود و به وسایل حمل و نقل عمومی اولویت حرکت داد. میزان مالکیت سرانه خودرودر کشورها گویای واقعیت دیگری است. اگر در ایران برای هر 8 الی 9 نفر یک خودرو وجود دارد در آمریکا هر خانواده به طور متوسط 3 خودرو در اختیار دارد ولی آن کشورها هیچگاه با این میزان ترافک و تلفات روبه رو نیستند.
وضعیت فعلی در شهرهای بزرگ بیانگر وجود حمل و نقل همگانی ناکارآمد است که نتیجه آن، عدم استقبال شهروندانی است که دارای توان انتخاب دیگری می باشند. حتی آنهایی که فقط توان خرید وسیله نقلیه ای را ، با کمترین ایمنی و بیشترین تولید آلاینده، دارند با فکر اینکه مشکل رفت وآمد شان حل می شود اقدام به خرید می کنند. اما افزایش تعداد خودرو، نیازمند مدیریت بر عرضه و تقاضا بوده و درغیر این صورت نیازمند فضاهای بیشتر برای حرکت و ایجاد خیابانها، بزرگراهها، پارکینگ و دیگر تسهیلات حمل ونقلی با هزینه های سرسام آور است و کمبود آنها نتیجه اش راهبندان، اتلاف وقت، ناراحتی های روحی و روانی، مصرف بیهوده انرژی، ایجاد آلودگی هوا و صدا، تصادفات بیش تر و بسیاری معضلات وابسته به آن است.
Isn’t it nice to find transport which is waiting for you, rather than you waiting for it?”
ULTra
Conventional forms of public transit require passengers to collect in groups, wait until a large vehicle with a fixed schedule arrives, and travel on a predetermined route stopping for additional passengers on the way. In contrast, ULTra offers personal transport with no waiting, and takes passengers non-stop to their chosen destination.
About
ULTra (Urban Light Transport) is an innovative form of Personal Rapid Transit (PRT) which emerged from a fundamental reappraisal of the transport needs of a city. The ULTra system consists of small, lightweight, computer-driven electric vehicles running on slender, special-purpose guideways.
ULTra offers numerous advantages over conventional road and rail public transit systems, including:
Low capital and operational costs
Flexible routing
24-hour availability
On-demand service, with no transfers
Greater privacy
Zero on-site emissions
Extremely low overall energy use
Minimal visual and acoustic impacts
ULTra vehicles are rubber-tyred
battery-powered vehicles
easily capable of carrying 4 passengers and their luggage, and are fully accessible to prams and wheelchairs.
With a turning radius of only 5m (16 ft) and an empty weight of 820kg (1,800 lb), the vehicles can navigate complex routes with minimal supporting infrastructure and are virtually silent when running, producing little or no external vibration.
Guideway Design
The ULTra guideway consists of any flat, drivable surface, 1.6m wide. The guideway is entirely passive, with no mechanical elements or power systems. This allows for tremendous flexibility in the design and visual appearance of both the guideway and stations.
The guideway can be constructed of different materials to suit the particular application, examples include steel with pre-cast concrete plank, fiberglass grid floor (see photo below). It is fabricated off-site, and on-site, a four-person crew can assemble two miles of guideway per month.
An ULTra station is comprised of one or more berths at which a single vehicle docks, allowing passengers to embark or disembark. Each berth can dispatch up to 400 passengers per hour, meaning that a small station can accommodate large numbers of passengers.
The on-demand nature of ULTra ensures that individual passenger groups have very little waiting time, and hence the stations do not need to accommodate large crowds (although some accumulation of passengers is expected during peak hours). The passenger interface is designed to give a simple and easy method for destination selection, enabling passengers to begin their journey as quickly as possible.
An ULTra station is comprised of one or more berths at which a single vehicle docks, allowing passengers to embark or disembark. Each berth can dispatch up to 400 passengers per hour, meaning that a small station can accommodate large numbers of passengers.
The on-demand nature of ULTra ensures that individual passenger groups have very little waiting time and hence the stations do not need to accommodate large crowds (although some accumulation of passengers is expected during peak hours).