تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
معرفی مجموعه مسکونی زیتون اصفها ن
محل احداث پروژه:اصفهان –خیابان رزمندگان
طراح معماری: مسعود محمدی
مساحت زمین : 32000 مترمربع
مساحت زیر ساخت: 73800 متر مربع
تعداد اپارتمان : 509 واحد
اغاز طراحی:1378 شروع ساخت:1380
این مجتمع جهت سکونت 500 خانواده کم درامد
درمحله ای ارزان قیمت طراحی شده است
معرفی مجموعه مسکونی زیتون اصفها ن:
تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
معرفی پروژه
تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
معرفی پروژه
تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
Design 5
معرفی پروژه
تحلیلی بر
Design 5
معرفی پروژه
Design 5
آدرس : اصفهان – تقاطع رباط اول و دوم –
خیابان رزمندگان – مجتمع زیتون
موقعیت سایت
Design 5
بافت شهری همجوار
Design 5
مشخصات عمومی
مجموعه
مساحت زمین 31742 مترمربع
مساحت کل زیربنا 68800 متر مربع
تعداد واحد مسکونی 544 واحد
تعداد بلوک 30 بلوک
تعداد طبقات 5 تا 10 طبقه
Design 5
ورودی
دسترسی ها
Design 5
ورودی پیاده
ورودی سواره
Design 5
آپارتمان
دیاگرام ارتباطات فضایی
آپارتمان
آپارتمان
راهرو
آسانسور و دستگاه پله
لابی
آسانسور و دستگاه پله
آسانسور و دستگاه پله
حیاط مرکزی
لابی
ورودی پیاده
پارکینک
ورودی سواره
Design 5
دیاگرام
ارتباطات عمودی
آپارتمان
لابی
آسانسور و دستگاه پله
حیاط مرکزی
پارکینک
ورودی سواره
ورودی پیاده
راهرو
آپارتمان
راهرو
انبار
اتاق پشت بام
پشت بام
Design 5
ارتباطات فضایی
Design 5
ارتباطات فضایی
پلان ها
پلان زیر زمین
Design 5
Design 5
پلان ها
پلان هم کف
Design 5
پلان ها
پلان طبقات میانی
Design 5
نماها و مقاطع
نمابرش بلوک های مجموعه
Design 5
نماها و مقاطع
مقطع عرضی از مجموعه
نماهای میانی مجموعه
Design 5
نماها و مقاطع
نماهای میانی مجموعه
نماهای میانی مجموعه
Design 5
نماها و مقاطع
نمابرش بلوک های مجموعه
نمابرش بلوک های مجموعه
تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
Design 5
هم نشینی
واحد های
همسایگی
تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
Design 5
حوضه های
آبریزی
تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
Design 5
موقعیت دستگاه پله
Design 5
معرفی فضاهای
داخلی
آپارتمان ها
Design 5
دیاگرام فضاهای
داخلی
آپارتمان ها
نشیمن
حمام و دستشویی
آشپزخانه
بالکن
ورودی
فضای تقسیم
اتاق
واحد تک خوابه
اتاق کولر
تحلیلی بر مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
Design 5
دیاگرام فضاهای
داخلی
آپارتمان ها
نشیمن
حمام
آشپزخانه
ورودی
راهرو
اتاق
واحد دو خوابه
دستشویی
اتاق والدین
اتاق کولر
Design 5
دیاگرام فضاهای
داخلی
آپارتمان ها
نشیمن
حمام
آشپزخانه
ورودی
راهرو
اتاق
واحد سه خوابه
دستشویی
اتاق والدین
اتاق کولر
پذیرایی
اتاق
بالکن
Design 5
فضاهای سبز مجموعه
آن چه آشکاارا جلب نظر می کند توجه
ویژه طراح به سعی درایجاد محیط طبیعی
و باغ گونه می باشد
Design 5
نزدیک کردن محیط مصنوع به طبیعت
Design 5
دیتیل های
اجرایی
تحلیلی بر
Design 5
نوع اسکلت
بتن آرمه
+
سقف تیرچه بلوک
نما سازی
قطعات پیش ساخته بتنی
)نما سازی ترکیبی ازآجر وسیمانکاری چکشی(
سرمایش وگرمایش
سیستم گرمایش
موتورخانه
مرکزی(شوفاژ)
+
رادیاتورآلومینیومی
سیستم سرمایش
کولر آبی
مجتمع مسکونی زیتون اصفهان جهت سکونت 500 خانواده طراحی و اجرا شده است. امکانات سالن اجتماعات ، سالن بدنسازی ، سونا و جکوزی ، آب نمای ورودی ، فضای سبز زیبا – پارکینگ و انباری دارد – کابینت آشپزخانه دارد – آسانسور و شوت زباله فقط در بلوک های 12 طبقه – ساختمان هیات مدیره و نگهبانی دارد. پنجره ها آلومینیومی رنگی با شیشه دو جداره – عایق بندی حرارتی و صوتی در بدنه های خارجی و بام– مجهز به سیستم آنتن مرکزی TV – دیزل ژنراتور برق اضطراری- سیستم اعلام و اطفاء حریق – تحویل آپارتمانها به صورت نقاشی شده با نصب سرویس بهداشتی– فرش سالن آپارتمانها سرامیک و اتاق ها موزائیک با نصب موکت
مساحت کل زمین فاز 1 تا 4 : 31472 مترمربع سطح زیر بنای ناخالص کل فاز 1تا 4: 68696 مترمربع سطح زیر بنای خالص کل فاز 1 تا 4 : 44287 مترمربع میزان مشاعات فاز 1 تا 4 : 24409 مترمربع تعداد کل واحدهای فاز 1 تا 4 : 491 واحد مسکونی + 6 واحد تجاری تعداد کل واحدها در فاز 1-2و3 : 393 واحد مسکونی + 6 واحد تجاری تعداد طبقات : 3 و 8 طبقه روی همکف تیپ واحدها : 1 خوابه ، 2 خوابه و 3 خوابه و خانواری نما سازی : ترکیبی ازآجر و سیمانکاری چکشی سیستم گرمایش : شوفاژ (موتورخانه مرکزی) با نصب رادیاتور آلومینیومی سیستم سرمایش : کانال کشی کولر آبی نوع اسکلت : بتن آرمه ، سقف ها از تیرچه و بلوک و مقاوم در برابر زلزله
معبر 10 متری
خیابان رزمندگان
N
ورودی
ورودی
ورودی
ورودی
تحلیل سایت
ورودی های مجموعه:
این مجموعه چهار ورودی دارد که یکی از انها ورودی اصلی است که مشرف به خیابان اصلی است و در عرض زمین قرار گرفته است و سه ورودی دیگر در دو ضلع دیگر که مشرف به خیابان 10 متری هستند )قرار گرفته اند که در مجموع دسترسی انسان را به تمام نقاط مجتمع اسان می کند. ورودی اصلی با یک قوس به سمت دا خل مجتمع یک حالت دعوت کنندگی ایجاد نموده است
تحلیل ورودی ها:
یکی از مشکلاتی که شاید در طراحی زمین هایی که در یک جهت کشیدگی دارند دور شدن مسافتها ست.
وجود دسترسی ها یکی از شمال ویکی از جنوب (اضلاع کوچکتر) ودو تا از ضلع شرقی (ضلع بزرگتر) توانسته مشکل دوری مسافتها را به راحتی مرتفع کند وشخص می تواند به راحتی از بیرون با طی کردن مسا فت کوتاه به قلب مجموعه دست یابد.
مسیرهای حرکت پیاده
وجود یک مسیر حرکتی پیاده از شمال به جنوب ودو تا مسیر حرکتی شرقی غربی که از در ورودی شروع شده و در مسیر حرکت خود به حیاط ها ی مرکزی راه میابد شبکه راههای جهت دست یابی به واحدها را به راحتی فراهم نموده است گستردگی و تنیدگی ساختمان ها با هم بر روی مسیرهای حرکتی موجب ایجاد سایه های خنک در این مسیرها شده وهمچنین عبور این مسیرها از بین فضاهای سبز حرکت در این مسیر ها را دلنشین میکند.
خیابان
(کاملا عمومی)
محوطه داخل مجتمع
(نیمه عمومی)
داخل واحد
(کاملا خصوصی)
بررسی سلسله مراتب در مسیر حرکت:
داخل بلوک
(نیمه خصوصی)
واحدها
واحدها
واحدها
الگوی حرکت پیاده:
واحدها
ورودی
حیاط مشترک
بلوک ها
ز
ورودی ماشین از سر در شرقی
ورودی ماشین از سر در شرقی
ورودی ماشین از سر در شمالی
پارکینگ
حرکت ماشین
مسیرهای حرکت سواره
پارکینگ
انبار
سالن اجتماع
راه پله
پلان زیر زمین
ورودی سواره وپیاده در بدو ورود مشترک ودر کنار هم میباشد ولی با این تفاوت که پیاده در همکف به مسیر خود ادامه می دهد وبه سمت فضای مورد نظر حرکت میکند ولی ماشین ها برای پارک کردن به زیر زمین میروند ودر انجا مستقر میشوند واین یکی از مزایای طرح است که الودکی های صوتی ساکنین را اذیت نمی کند
پیاده
پیاده
پیاده
پیاده
سواره
سواره
سواره
سواره
سواره
سوار
ارتباط بین سواره وپیاده
هماهنگی وتنیدگی واحدها در عین متفاوت بودن :
با نگاه اول به مجتمع زیتون انسان یک پیوستگی و هماهنگی در کل مجموعه می بیند و متوجه ویژگی های مشترکی بین انها می شود که مانند دانه های تسبیح انها را به هم متصل کرده عواملی که در این تفکر بصری دخالت دارند تا انسان این مجموعه را با وجود اینکه احجام تکرار شونده ای ندارد به عنوان یک کل واحد ببیند 1- نوع مصالح به کار رفته 2- رنگ احجام 3- هنرمندی طراح در بافتن این واحدها با هم 4- چیدمان انها وترکیب احجام در ارتفاع است.
مدولهای تکرار شونده:
فضاهای سبز
فضاهای سبز در مسیر حرکت پیاده ودر قلب مجموعه گسترده شدهاست.
فضاهای خصوصی واحدها
فضاهای نیمه خصوصی-راه پله ها
فضاهای نیمه عمومی-حیاط ها
پر و خالی
مرز فضاهای پر و خالی به شکل خطوط دندانه داریست که مانند انگشتان دو دست در هم چفت و بست شدهاند.
پر وخالی در نما
پر وخالی در نما
تهویه و نور طبیعی
مجموعه زیتون از مدولهایی تشکیل شده که هر مدول تعدادی از واحدها را در کنار هم و در خود جای داده است. شکل گیری این مدولها به شکل فرفره موجب شده که نور گیری وتهویه را در ان توسط بازشو های محیطی بسیار اسان کرده است.
جریان هوا
نورگیری در واحدها به خاطر فرم فرفرهای شکل بلوک به صورت بسیا خوب انجام میگیرد
همچنین گسترش مجموعه در ارتفاع ( وتراکم نسبتا زیاد ان) وطراحی بلوکها به صورت مجموعه واحد های به هم چسبیده موجب شده که سطح تماس واحدها با بیرون کم به گونه ای که توسط یک و حداکثر دو ضلع با ذیوار بیرون در تماس باشند که این مساله در کاهش تبادل حرارت با بیرون در گرما وسرما بسیار موثر است
نتیجه گیری مساحت زمین مورد نظر : 50000 m2 تعداد افراد : 500 نفره مساحت برای هر نفر : 100 m2 تعداد بلوک : 31 تعداد طبقات : 8 طبقه مساحت هر طبقه : 200 m2 سطح اشغال شده زمین : 6200m2
فضای مدیریتی :
مجتمع های کمتر از 200 واحد مسکونی 60 متر مربع و بیشتر از آن 100 متر مربع
سالن چند منظوره :
برای 100-200 واحد مسکونی 100 متر مربع و در صورت افزایش بازاء هر واحد 5/ متر مربع
پارکینگ :
30% واحدهای مسکونی
فضای بازی بچه ها :
حداقل 2 متر مربع برای هر واحد مسکونی
انباری :
برابر تعداد واحدها ( حداقل مساحت 2 و حداکثر 5 متر مربع )
مساحت واحدها :
1 خوابه : 55 متر مربع
2 خوابه : 70 متر مربع
3 خوابه : 80 مترمربع
4 خوابه 90 متر مربع ( 100 متر مربع )
مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی
در چهار چوب فرایند مرحله ای طراحی سایت ، می توان مراحل طراحی یک سایت مسکونی را به تفصیل به صورت زیر مجددا تنظیم نمود :
– تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی کالبدی
– تعیین فضاها – کاربردهای مورد نیاز در سایت
– تعیین ابعاد فضایی
– تصمیم گیری در مورد نسبت بین واحدهای مسکونی با ابعاد گوناگون
– تعیین استانداردهای تراکم مسکونی
– گونه بندی طراحی کل یک محله مسکونی
– گونه بندی طراحی یک واحد همسایگی
– گونه بندی طراحی یک بلوک شهری
– گونه بندی طرح یک بن بست
– گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
– ترکیب گونه بندی معابر و گونه های بلوک شهری
تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی :
پایه هر قضاوتی در مورد یک طرح کالبدی ، نحوه تطابق آن طرح است با حیات ساکنین آن و در مورد یک سایت – محله مسکونی – تطابق مورد نظر مفهوم « قابل سکونت » می یابد : یعنی قابل سکونت از تمامی جهات برای تمامی گروههای سنی ، نژادی و فرهنگی ساکن ، قابلیت سکونت در ارتباط با « استانداردهای طراحی » که – می تواند هم کمی و هم کیفی باشد – قرار می گیرند . یک « استاندارد کمی » یعنی بعنوان مثال مقدار فضایی که بر حسب هر واحد مسکونی یا بر حسب هر خانوار مورد نیاز است . یک « استاندارد کیفی » یعنی به عنوان مثال حفظ یا ایجاد شرایط محیطی ، بصری یا زیستی مناسب چون حفظ درختان یا ایجاد فضای سبز و یا حفظ یا ایجاد منظر و دید مناسب .
تعیین فضاها – کاربردهای مورد نیاز در سایت
در هر طراحی کالبدی ، در هر سطحی چون واحد همسایگی ، محله ، شهر – می بایست فضاهای مورد نیاز و ابعاد فضایی آنها مورد توجه قرار گیرند . یک سایت مسکونی معمولا متشکل است از فضای باز و بسته مسکونی ، شبکه معابر درونی ، مرکز یا مراکز تجاری و خدماتی در سطح سایت و فضای باز عمومی . مسلما بر حسب نیاز ، فضاهایی از این مجموعه کاسته ( چون مراکز تجاری – خدماتی و فضای باز عمومی ) و یا افزوده خواهند شد ( چون فضای توقف وسایل نقلیه ، ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و غیره ) . ابعاد فضایی هر مقوله با توجه به عواملی چون اندازه جمعیت ساختمانی سنی و جنسی جمعیت و مقررات و استانداردهای فضایی پیشنهادی تعیین می گردند.
تعیین استاندارد تراکم مسکونی – تراکم تجاری / اداری:
1- شاخص تراکم مسکونی :
تراکم معیاری کمی است که امکان مقایسه ، داوری و کنترل هرگونه توسعه ای را فراهم می آورد اما قادر به تعیین نوع استفاده از فضا نمی باشد و یکی از ارکان اصلی برنامه ریزی و طراحی شهری در تعیین رابطه عملکردی ما بین زمین و مصارف گوناگونی که برای تملک زمین با یکدیگر در رقابت اند .
2- انواع تراکم:
– تراکم جمعیتی کل : این شکل تراکم با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:
نفر تعداد کل جمعیت ساکن =تراکم جمعیتی کل
هکتار مساحت کل ( هکتار )
3- تراکم مسکونی ناخالص :
این شکل تراکم معمولا برای یک محله یا ناحیه شهری مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیرقابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی در محله یا ناحیه شهری = تراکم مسکونی ناخالص هکتار مساحت ناخالص محله یا ناحیه شهری ( هکتار )
4- تراکم مسکونی خالص :
این شکل تراکم معولا در سطح بخشی از یک شهر ، یک سایت ، یک محله ، یک مجموعه خاص مسکونی ، یک یا تعدادی بلوک مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیر قابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی موجود در ناحیه مورد نظر = تراکم مسکونی خالص هکتار مساحت خالص ناحیه مورد نظر ( هکتار )
اصول کلی طراحی واحدهای همسایگی :
1- عناصر اصلی طراحی واحدهای همسایگی
طرح شبکه شطرنجی
طرح سلسله مراتبی
2- گونه بندی طرح یک بلوک شهری
طرح صلیبی
طرح انگشتی
طرح خوشه ای ساده
طرح خوشه ای مخلوط
3- گونه بندی طرح بن بست
کوچه های بن بست
4-گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
گونه بندی نحوه اتصال ساختمانهایی با طبقات کم و متوسط
الگوی مجزا ( منفصل )
الگوی نیمه مجزا ( نیمه منفصل )
الگوی متصل
تنوع طرح گونه متصل
طرح زنجیره ای
طرح پاسیو ( مدل مدیترانه ای )
ترکیب گونه بندی معابر و گونه بندی طرح بلوک شهری
ترکیب شطرنجی با گونه انگشتی و خوشه ای
ترکیب طرح بن بست با ساختمانهای ردیفی
ترکیب طرح حیاط با گونه خوشه ای
جهت و فاصله بین ساختمانها :
در رابطه با نور آفتاب و نور روز هدف به حداکثر رسانیدن مقدار نور نفوذی در واحد مسکونی می باشد . به عنوان یک قانون کلی ، طرحی که کوششی در جهت به یک خط درآوردن جلو خان ساختمانهای مسکونی در یک جهت تقریبی شمال به جنوب نماید ، مناسب تر از طرحی است که در جهت شرق به غرب قرار دارد : بدین صورت هم جلو و هم عقب ساختمانها نورمی گیرند ، یکی در صبح و دیگری در ظهر و بعد از ظهر . جهت گیری ساختمان ها برحسب نور در مکان ساختمانهای بلند مرتبه و توسعه های بالا تراکم بالا اهمیت پیدا می کند ، زیرا در این موارد بلوک های ردیفی که معمولا فقط دارای یک کریدور مرکزی بوده و هر واحد می تواند فقط یک جبهه رو به نور داشته باشد . بطور کلی ، نور روز و نور آفتاب که یک واحد دریافت می کند تحت تاثیر فضا و فاصله بین ساختمانها قرار دارد : دریافت نور کامل زمانی امکان پذیر است که یک خط دید با زاویه ۲۵ درجه از افق وجود داشته باشد . فضای مورد نیاز بین ساختمانها به نحوی که نور روز کافی تامین گردد .
فاصله محرمیت :
رعایت فاصله محرمیت یکی از اصول مهم طراحی شهری می باشد . در حدود ۵ / ۲۱ متر حداقل فاصله قابل قبول برای محرمیت پنجره به پنجره است . این فاصله در مورد معابر یا فضای باز خصوصی که عابرین در سمت ساختمان مورد نظر دارای دیدی تار از پنجره های طبقات بالاتر بوده و عابرینی که معبر پیاده سمت مقابل ساختمان مورد نظر که با وجود دارا بودن دید مستقیم تر ، در حدود ۱۴ – ۱۳ فاصله دارند نیز قابل قبول است .
حداقل قابل قبول فاصله محرمیت از پنجره تا پنجره برابر۲۱ متر است .
در صورتی که مابین ساختمانهای مسکونی هیچ فضای عبور عمومی وجود نداشته باشد ، مناسب ترین فاصله بین دو ساختمان حداقل ۰ / ۲۱ متر می باشد .
فاصله ۰/ ۲۱ متر ، که فاصله مناسب بین ساختمانها تلقی می شود ، فاصله ای است که شکل بدن انسان محو و اعمال انسانی غیر قابل تشخیص می شوند و بنابراین فاصله است که در آن محرمیت فردی حفظ می شود .
فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد می تواند در فاصله مطلوب ۱۸ متری«حداقل در فاصله ۱۱ – ۵ / ۱۰ متر» از ساختمان مقابل قرار گیرد .
در صورتی که طول قطعات کم باشد ، ابتکارات طراحی می توانند تا حدی جایگزین کمبود فاصله گردند ، به نحوی که پنجره های طبقات فوقانی واحدها بالاتر از خط چشم در وضعیت ایستاده بوده و حصار حد فاصل قطعات درای ارتفاعی بیش از حد متوسط انسان باشد .
دستورالعملهای کلی طراحی معابر در محلات مسکونی:
– یک سایت مسکونی می بایست عاری از هرگونه ترافیک عبوری باشد.
– معبر اصلی با زیرگذر پیاده
– معبر پخش کننده
– معبر دسترسی
– معبر پیاده و فضای باز
– مدرسه
– تجاری
– تجزیه و تفکیک ترافیک
طرح معابر می بایست به نحوی باشد که انتخاب راهی میان بر از میان محله مسکونی را تشویق ننماید.
از طراحی معابر طولانی و مستقیم که امکان استفاده به عنوان زمین مسابقه را بدهد ، می بایست پرهیز نمود.
در یک محله مسکونی می بایست تا حد امکان تقاطع ها حذف گردند . بخصوص هنگامیکه دو معبر از یک رتبه همدیگر را قطع نمایند . به طور کلی تقاطعهای T شکل ترجیح دارند.
ما بین تقاطع ها می بایست فاصله لازم در نظر گرفته شود . یک فاصله مناسب بین تقاطعهای همجوار در حدود ۴۵ متر پیشنهاد می شود.
اصول کلی طراحی توقفگاه خودرو در محلات مسکونی :
افازیش مالکیت خودروی شخصی دارای این تاثیر بر اهداف طراحی شهری بوده که تا حد امکان از تعداد خودروهای متوقفی که درسطح یک محله مسکونی پراکنده می گردند بکاهد ، گرچه ساکنین توقف در حاشیه معابر را در طول روز ترجیح می دهند و برای خودروهای خدماتی اینگونه توقف ها بناچار و اجباری است .
معایب توقف خودور در حاشیه معابر سواره :
الف – ایجاد خطر برای کودکان
ب – ممانعت از جمع آوری زباله و نظافت خیابانها و سایر فعالیتهای خدماتی در سطح محله
ج – ایجاد آلودگی هوا در محله مسکونی
د – کاهش ظرفیت معبر سواره
ه – تحدید جریان ترافیک در ساعات اوج به میزان بیش از ۵۰ درصد
نیاز به فضای توقف در محلات مسکونی :
با وجود مضار توقف خودرو در حاشیه معابر ، در صورتیکه پیش بینی توقف زیادی در حاشیه معابر می شود ، می بایست مسیر جداگانه ای برای توقف در نظر گرفته شده و تعبیه شود : فضایی به عرض ۵ / ۲ متر و مصالحی سبکتر از مصالح معبر اصلی و با طولی در حدود ۶ متر که صرفا برای منظور مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد .
تخصیص فضای توقف در یک محله مسکونی بر حسب نرخ مالکیت خودرو متفاوت است و تغییر می نماید . در محلاتی که ساکنین از گروه درآمدی بالاتری بوده و درنتیجه دارای نرخ مالکیت خودروی بالاتری باشند ، دو فضای توقف برای هر واحد مسکونی باضافه یک محل توقف در حاشیه معبر سواره برای ملاقات کنندگان به عنوان حداکثر نیاز به فضا در نظر گرفته می شود .
راه های گوناگون برخورد با مشکل توقف خودرو در یک محله مسکونی :
به منظور برخورد با مشکل توقف خودرو دریک محله مسکونی و در صورت غیر قابل اجتناب بودن آن برای کاهش خطرات ترافیکی ، راههای زیر پیشنهاد می شود :
الف – ایجاد میدانچه های خاص حرکت پیاده
ب – ایجاد مسیرهای خاص حرکت پیاده
ج – ایجاد میدانچه های خاص توقف خودرو
د – ترکیب میدانچه خاص توقف خودرو و میدانچه خاص حرکت پیاده
مکان یابی مراکز تجاری – رفاهی :
خدمات تجاری به اضافه سایر خدمات مورد نیاز در سطح یک محله مسکونی معمولا مراکز محلات را تشکیل می دهند ، هر چند که به هر حال فعالیت غالب این گونه مراکز تجاری می باشد .
مناسب ترین مکان استقرار مرکز یک محله مسکونی در رابطه با توان بالقوه تجاری که خود تا حد زیادی به حوزه نفوذ مراکز موجود بستگی دارد ، تعیین می شود . بنابراین در هنگام مکان یابی یک مرکز محله می بایست به نکات زیر توجه نمود :
الف – اندازه جمعیت محله
ب – خصوصیات سنی جمعیت محله
ج – ظرفیت خدمات موجود در محله
د – موجودی تسهیلات حمل و نقل عمومی