چشم انداز جهانی جامعه ی اطلاعاتی
از اوایل دهه ی 1990، با پیشرفت و گسترش شبکهها و بزرگراههای اطلاعاتی جدید الکترونی و افزایش کاربرد تکنولوژیهای نوین ارتباطی در سراسر جهان، مسائل بینالمللی ناشی از آنها، اهمیت خاصی پیدا کردهاند. به همین جهت، در سالهای اخیر، به موازات توسعه ی استفاده از شبکههای اطلاعاتی و به ویژه شبکه ی "اینترنت" ، توجه به این مسائل بیشتر شده است. به طوری که علاوه بر تصمیمها و اقدامهای تازهای که در بعضی از کشورهای پیشرفته ی صنعتی درباره ی چگونگی کاربرد ارتباطات و اطلاعات الکترونی و ایجاد جامعه ی اطلاعاتی صورت گرفتهاند، برخی سازمانهای بینالمللی و منطقهای، مانند "سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی"، "شورای اروپا"، "اتحادیه ی اروپایی" و گروه "8 کشور بزرگ صنعتی" نیز به ارزیابی و تصمیمگیری در زمینههای مختلف کاربرد این گونه ارتباطات و اطلاعات و مسائل جامعه ی اطلاعاتی آینده، پرداختهاند. برای شناخت عوامل و شرایط زمینهساز فعالیتها و برنامههای جدید کشورها، سازمانها و نهادهای مذکور، یادآوری چگونگی پیدائی و پیشرفت تکنولوژی شبکه ی اطلاعاتی "اینترنت" در ایالات متحده ی آمریکا و سیاستها و برنامههای مهم این کشور و سایر کشورهای بزرگ غربی درباره ی بزرگراهها و زیرساختهای اطلاعاتی و جامعه ی اطلاعاتی طرف توجه آنها، ضروری است. 1- "اینترنت" و " جامعه ی اطلاعاتی" پیدائی و پیشرفت "اینترنت"، در ایجاد شرایط گذر از "جامعه ی صنعتی"، به "جامعه ی اطلاعاتی" جایگاه برجستهای پیدا کرده است. شبکه ی "اینترنت"، که اکنون به قول برخی از محققان ارتباطی ، ستون فقرات ارتباطات اطلاعاتی سراسری کره ی زمین و به عبارت دیگر، "شبکه شبکههای اطلاعرسانی" جهان شناخته میشود، معرف ساختار تحول یافته ی یک شبکه ی اطلاعاتی نظامی است. این شبکه، در اوایل دهه ی 1960 به دنبال پرتاب نخستین قمرهای مصنوعی اتحاد جماهیر شوروی به فضای ماوراء جو زمین و افزایش نگرانی ایالات متحده ی آمریکا از خطرات حملات هستهای آن کشور، به منظور حفظ و حراست اسرار نظامی ارتش آمریکا در شرایط بسیار مخوف جنگ هستهای، از طرف "آژانس طرحهای پژوهشی پیشرفته " ( آرپا)1، در وزارت دفاع ایالات متحده، پایهگذاری شد. شبکه ی یاد شده، که بر اساس سیستم تکنولوژی کلیدهای ارتباطی مستقل و مرتبط به بستههای اطلاعاتی جداگانه، استوار گردیده بود، به منظور جلوگیری از هدف قرار گرفتن آنها در یک جنگ هستهای احتمالی، از دسترسی مراکز فرماندهی و کنترل نظامی برکنار گذاشته شده بود. به گونهای که هر مجموعه ی اطلاعاتی، مسیر خاص خود را در میان مدارهای ارتباطی مختلف شبکه ی موردنظر، به صورت افقی طرح میکرد و در عین حال، امکان گردآوری تمام آنها، از هر واحد خاص نیز وجود داشت. مدتی بعد، تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی دیجیتال، امکان جمعآوری و بستهبندی هرگونه پیام و از جمله اصوات، تصویرها و دادهها و ایجاد شبکههای اطلاعاتی منتقلکننده ی انواع نمادها، بدون نیاز به هرگونه مزکر کنترل، پدید آمد و به این ترتیب، با استفاده از فراگیری بسیار گسترده ی زبان دیجیتال و شبکهبندی نظام ارتباطی، شالوده ی تکنولوژیک ارتباطات افقی جهانی، فراهم شد. نخستین شبکه ی اطلاعاتی از این نوع، که به عنوان قدردانی از موسسه ی بنیانگذار آن، "آرپانت"2 نامگذاری گردید، در سال 1969، به روی مراکز تحقیقاتی همکاری کنند ه با وزارت دفاع ایالات متحده ی آمریکا و از جمله دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه هاروارد، گشوده شد و در پی آن، پژوهشگران برای برقراری ارتباط علمی متقابل با یکدیگر، از این شبکه به بهرهبرداری پرداختند. در سال 1983، برای جدا ساختن کامل کاربردهای نظامی و غیرنظامی شبکه ی مذکور، در کنار "آرپانت"، که از آن پس منحصراً به وسیله ی محققان دانشگاهی و مراکز علمی مورد استفاده قرار میگرفت، شبکه ی مستقلی موسوم به "میلنت"3، برای پژوهشگران نظامی، تاسیس گردید. در طول سالهای بعد دهه ی 1980، "بنیاد ملّی علوم" ایالات متحده نیز به تقـویت و توسعه ی شبکه ی "آرپانت" کمک کرد و علاوه بر ایجاد یک شبکه ی خاص علمی4، شبکه ی دیگری با همکاری کمپانی مشهور "ای. بی. ام"5 ، به نام "بیت نت"6 ، برای استفاده ی محققان زمینههای غیرعلمی، تاسیس نمود. با توجه به آن که تمام شبکههای مذکور، در فعالیتها و تماسهای ارتباطی خود، از سیستم اطلاعات "آرپانت" بهرهمند میشدند، مدتی نام این شبکه ی میان شبکهای، ( آرپا ـ اینترنت)7 گفته میشد و سرانجام، به "اینترنت" 8، موسوم گردید. به موازات این تحولات و برای پاسخگوئی به رشد فعالیتهای ارتباطی از طریق شبکههای اطلاعاتی و به ویژه "اینترنت"، تکنولوژی کامپیوتری نیز رو به تکامل و توسعه گذاشت. به این معنا، که از یک طرف، دستگاههای "کامپیوتر شخصی"9 ، به بازار آمدند و امکان گسترش شبکهها را افرایش دادند و از طرف دیگر، توانائیهای فنی کامپیوتری نیز بالا رفتند. شبکه ی "آرپانت" در سالهای دهه ی 1970 ، از ارتباطهای دارای 56 هزار بیت10 در ثانیه استفاده میکرد. در سال 1987، خطوط ارتباطی این شبکه، از توانائی انتقال، 5/1 میلیون بیت در ثانیه برخوردار شدند. سرعت انتقال پیامهای "اینترنت"، در سال 1992، به 45 میلیون بیت در ثانیه ـ معادل 5 هزار صفحه در ثانیه ـ افزایش یافت و درسال 1995، تکنولوژی کامپیوتری مورد استفاده ی "اینترنت"، به حد بسیار فوقالعادهای از پیشرفت رسید. به طوری که برای آن، امکان انتقال اطلاعاتی معادل مجموعه ی دهها میلیون کتابها و نشریات کتابخانه ی کنگره ی ایالات متحده ی آمریکا در هر دقیقه، فراهم گردید. درعین حال، افزایش توانائی فنی انتقال پیامهای ارتباطی از طریق "اینترنت"، به تنهائی برای گسترش شبکههای اطلاعرسانی در سطح جهانی کافی نبود و به این منظور، ارتباط متقابل رایانهها نیز ضرورت داشت. به همین لحاظ، برای از میان بردن این مانع، از سیستم ارتباطی ویژهای معروف به "یونیکس"11، که در سال 1969در آزمایشگاههای کمپانی معروف "بل"12 اختراع گردیده بود، کمک گرفته شد. کاربرد سیستم "یونیکس"، از سال 1983، که کوششهای محققان دانشگاه کالیفرنیا در "برکلی"، با مساعدت مالی "آژانس طرحهای پژوهشی پیشرفته" وزارت دفاع آمریکا، برای انطباق مجموعهای از پروتکلهای علمی، موسوم به "پروتکل کنترل انتقال بر پروتکل ارتباط متقابل"13 با این سیستم، به موفقیت رسیدند، رو به گسترش گذاشت و به این ترتیب، رایانهها امکان یافتند که علاوه برایجاد ارتباط متقابل با یکدیگر، به رمزگذاری و رمزگشائی مجموعههای دادههای مورد انتقال بسیار سریع در شبکه ی "اینترنت" نیز اقدام کنند. از آن زمان، شبکههای اطلاعاتی محلی و منطقهای، توانائی پیدا کردند با هم ارتباط متقابل برقرار سازند و دادهها و پیامهای خود را به هر کجا که خطوط تلفنی و رایانههای مجهز به دستگاه "مودم"14 ـ برای اتصال رایانه به تلفن ـ وجود دارند، انتقال دهند. به این گونه، شبکهسازیهای اطلاعاتی در سراسر جهان توسعه یافتند و مقدمات استفاده از "بزرگراههای اطلاعاتی" نیز فراهم گردیدند. باید یادآور شد که از اوایل دهه ی 1990، همراه با پیشرفت و گسترش تکنولوژی رایانهای "اینترنت"، کاربرد آن بیشتر به سه زمینه ی خاص، شامل "پست الکترونی"15، سرویسهای اطلاعات درخواستی و بر روی خط16، مانند سرویس "تار عنکبوت گسترده ی جهانی"17 و "گروههای مباحثهای و خبری"18 معطوف گردیده است. توسعه ی استفاده از شبکه ی "اینترنت"، در دوره ی کوتاه فعالیت آن، بسیار چشمگیر بوده است. در سال 1973، شبکه ی مذکور تنها 25 رایانه را در برمیگرفت و تا پایان دهه ی 1970 نیز نمیتوانست سالانه بیش از 256 رایانه را در کنار خود داشته باشد. در اوایل دهه ی 1980 و به دنبال تحولات فنی مختلف، هنوز بیش از 25 شبکه، با حدود چند صد رایانه ی اصلی و چند هزار نفر کاربران آنها، امکان استفاده از آن را دارا نبودند. در حالی که در اواسط دهه ی 1990، در سراسر جهان 44 هزار شبکه ی اطلاعاتی، شامل 2/3 میلیون دستگاه رایانه و 25 میلیون نفر کاربران آنها، از طریق "اینترنت"، امکان ارتباط متقابل پیدا کرده بودند. در این میان، بر مبنای تحقیقی که در اوت 1995 صورت گرفته بود، مشخص میشد که 24 میلیون نفر آمریکائی از "اینترنت" استفاده میکنند و 36 میلیون نفر هم امکان دسترسی به آن را دارا هستند. تحقیقات بعدی هم نشان دادهاند که استفادهکنندگان این شبکه در آمریکا، هر سال نسبت به سال پیش، دو برابر میشوند، از لحاظ عده ی کاربران "اینترنت" در سطح جهانی هم، اکنون با توجه به توانائیهای بالقوه ی این شبکه، پیشبینی میگردد که در اواسط دهه ی اول قرن بیست و یکم، صدها میلیون نفر در سراسر دنیا، از آن بهرهمند خواهند شد. همچنین به نظر کارشناسان، "اینترنت" زمانی خواهد توانست 600 میلیون شبکه ی رایانهای را به هم متصل سازد. در مورد عوامل پیشرفت و گسترش شبکه ی "اینترنت"، میتوان از دو گونه عناصر متضاد، نام برد. باید خاطر نشان ساخت که در این زمینه، از یک سو برنامههای امنیتاندیشی وزارت دفاع ایالات متحده و همکاریهای علمی برخی از دانشگاههای مشهور آمریکا در ایجاد شرایط فنی کاربردی کردن یک انقلاب جدید در تکنولوژیهای ارتباطی، تاثیر گذاشتند و از سوی دیگر، مظاهر فرهنگ آزاداندیشی و اعتراضگری مراکز دانشگاهی آمریکائی، که در دهههای 1960 و 1970 در جنبش دانشجوئی آرمانخواهانه ی آن کشور به خودنمائی پرداخته بودند، نیز به سبب کوششهای علمی دانشجویان در جهت مردمی کردن این گونه شبکهها، در توسعه ی آن سهم عمدهای ایفاء نمودند. در واقع، اختراع دستگاه "مودم"، که اکنون از لوازم اساسی استفاده از "اینترنت" به شمار میرود، در سال1978،به وسیله ی دو تن از پیشگامان جنبش مذکور، با نامهای "وارد کریستنسن"19 و "راندی سیوس"20، که در دانشگاه شیکاگو تحصیل میکردند، صورت گرفت. آن دو دانشجو، در فاصلههای دور از یکدیگر زندگی مینمودند و برای خودداری از رفت و آمد متقابل در زمستان سرد و یخبندان شیکاگو و ایجاد امکان مبادله ی مستقیم برنامههای میکرورایانهای خویش از طریق تلفن، به تهیه ی دستگاه "مودم" دست زدند. یک سال بعد، دانشجویان یاد شده، شیوه ی استفاده از این دستگاه، موسوم به "ایکس مودم پروتکل"21 را، که به رایانههای شخصی امکان میداد تا پروندههای طرحها و برنامههای اطلاعاتی خود را بدون استفاده از یک سرویس دیگر، به طور مستقیم انتقال دهند، اعلان کردند. آن دو به لحاظ علاقه و توجه ویژهای که به گسترش هر چه بیشتر توانائیهای ارتباطی رایانهای و مردمی کردن این گونه ارتباطات داشتند، از دریافت هرگونه حق اختراع خودداری نمودند و کاربرد این دستگاه را مجانی شناختند. به این طریق، کاربران شبکههای رایانهای خارج از شبکه ی "آرپانت" نیز امکان مبادله ی اطلاعات خویش را پیدا کردند. در همان سال، سه دانشجوی دانشگاه "دیوک"22 در کارولینای شمالی هم به شیوه ی جدیدی برای اتصال مستقیم و متقابل رایانههای شخصی از طریق یک خط تلفن، دست یافتند و به کمک آن، شبکه ی تازهای موسوم به "یوزنت"23 پدید آوردند، که مهمترین ابتکار آن، ایجاد گروههای مباحثه و گفت و شنود و تبادل اخبار خاص بود. مخترعان این شبکه ی اطلاعاتی نیز نرم افزار مخصوص استفاده از آن را مجاناً در اختیار علاقهمندان قرار دادند. در سالهای بعد، به موازات کاهش بهای رایانههای شخصی و افزایش قدرت ارتباطی آنها، شبکههای اطلاعرسانی گوناگونی، که بیشتر به انتشار اخبار رویدادهای انعکاس نیافته از طریق خبرگزاریها و شبکههای خبری متعارف، دست میزدند و به شبکههای "بولتین بورد سیستم"24 معروف شدند، پدید آمدند. این شبکهها که ابتداد در ایالات متحده ی آمریکا و سپس در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفتند، به زودی کاربردهای سیاسی بسیار مهمی پیدا کردند. به طوری که به دنبال جنبش آزادیخواهانه ی دانشجویان چینی و حوادث خونین میدان "تیانانمن" پکن درسال 1989، دانشجویان چینی مقیم خارج آن کشور، با اعتراضهای منتشر شده از طریق اینگونه شبکهها، تواناتی بالقوه ی امکانات ارتباطی نوین رایانهای در دنیای امروز را آشکار ساختند، بهرهبرداری سیاسی فرمانده مارکوس، رهبر زاپاتیستهای انقلابی مکزیک، از امکانات ارتباطی شبکه ی "اینترنت" برای انتشار پیامهای حاوی هدفها و برنامههای این جنبش، در فوریه ی 1995، به هنگام عقبنشینی به عمق جنگلهای انبوه این کشور، در جهت آگاهیدهی به مردم جهان و وسایل ارتباط جمعی و مقابله با سیاستهای دولت مکزیک، نیز در این زمینه اهمیت خاص داشته است. 2- سیاستها و برنامههای ایالات متحده ی آمریکا و سایر کشورهای بزرگ غربی در مورد جامعه ی اطلاعاتی از اوائل دهه ی 1990، همراه با پیشرفت و گسترش کاربرد شبکه ی اطلاعرسانی "اینترنت"، تحت تاثیر دگرگونیهای سریع تکنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات و به ویژه، امکانات جدید توسعه ی خطوط فیبرنوری و رمزگذاری و رمزگشائی دیجیتال، پیامها و اطلاعات موردانتقال از طریق شیوههای سهگانه ی ارتباطی ( ارتباطات جمعی رادیو ـ تلویزیونی، ارتباطات دور و ارتباطات کامپیوتری) و به عبارت روشنتر، بر اثر همگرائی این شیوههای ارتباطی و کاربردی شدن ابزارهای چند رسانهای، برای انتقال همزمان اصوات و تصاویر و دادهها و اطلاعات، کوششهای خاصی در ایالات متحده ی آمریکا و سایر کشورهای بزرگ صنعتی، برای ایجاد "بزرگراههای اطلاعاتی"، آغاز شدند. الف ـ ایالات متحده ی آمریکا اصطلاح "بزرگراههایاطلاعاتی"25، ظاهراً نخستین بار در سال 1987، به وسیله ی "آلبرت گور"26، سناتور وقت و معاون بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده ی آمریکا، ضمن یک سخنرانی مطرح شده بود. این اصطلاح در نوامبر 1991، در متن قانون جدیدی راجع به پیشبرد استفاده از کامپیوتر27، که از سوی کنگره ی آن کشور تصویب گردید، نیز به خودنمائی پرداخت. هدف اصلی این قانون، که از طرف سناتور گور پیشنهاد شده بود و مورد پشتیبانی "جرج بوش" ، رئیس جمهوری وقت آمریکا هم قرار گرفته بود، به حفظ و حراست رهبری ایالات متحده در زمینه ی تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی، از طریق ایجاد یک شبکه ی ملّی بسیار نیرومند مطالعاتی وتحقیقاتی، معطوف بود.یک سال بعد،بلافاصله پس از پیروزی "بیلکلینتون" و سناتور "آلبرت گور"، نامزدهای حزب دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ( نوامبر 1992)، رئیسجمهوری جدید و معاون وی، "بزرگراههایاطلاعاتی" را به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامههای اقتصادی دولت تازه ی آمریکا، معرفی کردند. چند روز پس از آغاز زمامداری "بیل کلینتون"، وی و "آلبرت گور"، در فوریه ی 1993طی بیانیهای، نقش تکنولوژیهای جدید ارتباطی در رشد اقتصادی ایالات متحده ی را مورد تاکید قرار دادند و ضمن آن، هدفهای ایجاد و توسعه ی بزرگراههای اطلاعاتی را چنین توصیف نمودند: "آن جا که در گذشته، قدرت اقتصادی ایالات متحده ی آمریکا، با توجه به عمق بندرها و وضعیت راههای ما مشخص میشد، امروز هم این قدرت، با درنظر گرفتن توانائی ما برای انتقال سریع و مطمئن مقادیر بزرگ اطلاعات و توانائی ما برای کاربرد این اطلاعات و شناخت آنها، مشخص میشود. همچنان کـه شبکه ی بزرگراههای دولت فدرال، تحول تاریخی مهمی در تجارت ما پدید آورد. بزرگراههای اطلاعاتی" کنونی ـ با توانائی حمل و نقل اندیشهها، دادهها و تصویرها در سراسر کشور و در سراسر جهان ـ برای قابلیت رقابتی معارضهگر و قدرت اقتصادی آمریکا، نقش اساسی دارند…" در ماه سپتامبر همانسال نیز دولت آمریکا، یک "برنامه ی عمل در مورد زیرساخت اطلاعاتی ملّی"28 منتشر کرد و ضمن آن، مجموعه ی کوششها و اقدامهای ضروری برای پیشرفت و گسترش "بزرگراههای اطلاعاتی" را تعیین نمود. همزمان با تلاشهای رهبران ایالات متحده برای برتریجوئی جهانی این کشور در زمینه ی بزرگراههای اطلاعاتی" و زیرساختهای تکنولوژیهای نوین اطلاعات و محتویات معرفتی پیامهای موردانتقال از طریق آنها، که تنها در داخل این کشور برای آنها، ضرورت اختصاص 400 میلیارد دلار سرمایه از سوی کمپانیهای بزرگ ارتباطی، پیشبینی شده بود، به ارائه سخنرانیها و گفتمانهای امیدوارکننده درباره ی دستآوردهای تازه ی این تکنولوژیها و پیامها برای تمام کشورهای دنیا، در کنفرانسهای بینالمللی نیز توجه خاصی مبذول گردید. "آلبرت گور"، در ماه مارس 1994، طی یک سخنرانی هیجانآمیز در کنفرانس عمومی نمایندگان عالی مقام و تامالاختیار کشورهای عضو "اتحادیه ی بین المللی ارتباطات دور"، که در "بوئنوس آیرس" مرکز آرژانتین برگزار شد، در مورد اهمیت ایجاد و توسعه ی "زیر ساخت اطلاعاتی جهانی"29 و ضرورت گسترش "بزرگراههای اطلاعاتی" در تمام کشورها و سراسر دنیا، سخن گفت. وی در این سخنرانی، نکات زیر را خاطر نشان ساخت: "… هدف اصلی، تامین یک سرویس اطلاعاتی عمومی و جهانی است که برای تمام اعضای جوامع ما قابل دسترسی باشد و به این طریق، امکان نوعی گفتگوی جهانی را پدید آورد که در آن هر فرد بتواند سخن خود را بیان کند … "زیر ساخت اطلاعاتی جهانی" تنها یک استحاله ی عملی دموکراسی نخواهد بود. بلکه در واقع امر نیز عملکرد دموکراسی را با افزایش و گسترش مشارکت شهروندان در تصمیمگیریها، تقویت خواهد کرد. این زیرساخت، به توانائی کشورها برای همکاری مشترک در میان آنها، مساعدت خواهد نمود. من در این زمینه، یک عصر جدید دموکراسی آتنی، که در مجامع گفت و شنودی ایجاد شده از طریق زیرساخت اطلاعاتی جهانی پدید خواهد آمد، پیش رو میبینم…" معاون رئیسجمهوری آمریکا، در همین سخنرانی، ضمن تاکید بر نقش مهم شبکههای جدید اطلاعاتی به عنوان ابزارهای توسعه و همبستگی جهانی و ضرورت اداره ی این شبکهها از طریق موسسات خصوصی در تمام کشورها، ابراز امیداواری کرد که شبکههای مذکور بتوانند مسائل مربوط به عدم تعادلهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی کنونی دنیا را، که مانع پیشرفت کشورهاست، حل کنند. در حدود یک سال بعد، "آلبرت گور" ، در کنفرانس سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در زمینه ی تکنولوژیهای نوین ارتباطی و "بزرگراههای اطلاعاتی"، که در روزهای 25 و 26 فوریه ی 1995، از سوی "اتحادیه ی اروپایی"، در بروکسل، پایتخت بلژیک تشکیل شد، سخنرانی مهم دیگری راجع به "برنامه ی همکاری در زمینه ی زیرساخت اطلاعاتی جهانی"30 ایراد کرد. دولت ایالات متحده ی آمریکا، در سالهای اخیر به موازات سیاستها و برنامههای یاد شده در مورد تدارک پیشرفت و گسترش "بزرگراههای اطلاعاتی" در داخل آن کشور و در سطح جهانی، هدفهای برتریجویانه ی کمپانیهای خصوصی بزرگ آمریکائی و مخصوصاً انحصارهای ارتباطی، در جهت دستیابی به منافع موردنظر در عرصه ی رقابتهای بینالمللی با کمپانیهای سایر کشورهای سرمایهداری را، مورد حمایت قرار داده است و به همین لحاظ، با برخی از کوششهای کشورهای اروپای غربی و "اتحادیه ی اروپایی" برای وضع مقررات محدود کننده در برابر فعالیتهای آزاد و بی حد و حصر موسسههای ارتباطی انحصارگر ایالات متحده در زمینههای نوین الکترونی، مخالفت کرده است. یکی از اقدامهای مهم دولت آمریکا در حمایت از جهانی سازی فعالیتهای اقتصادی، کاربرد تکنولوژیهای ارتباطی الکترونی و تحکیم و تقویت این فعالیتها، انتشار گزارش مهمی موسوم به " چارچوب کلی تجارت الکترونی جهانی"31 است. این گزارش که به سرپرستی "ایراماگازینر"32 تهیه و تدوین شده بود و در اول ژوئیه ی 1997، چندماه پس از آغاز دوره ی دوم ریاست جمهوری "بیل کلینتون"، شخصاً به وسیله ی خود وی اعلام و معرفی گردید، از توسعه ی بدون هرگونه مانع تجارت الکترونی در ایالات متحده و سراسر جهان، پشتیبانی کرده است. در گزارش مذکور ، ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت توجه به "زیرساخت اطلاعاتی ملّی" و "زیرساختهای اطلاعاتی جهانی"، چنین گفته شده است: "تجارت جهانی نرم افزارهای اطلاعاتی، تولیدات سرگرم کننده ( فیلمها، ویدئوها، بازیها، نوارهای ضبط صوت)، سرویسهای اطلاعاتی (پایگاههای دادهها، روزنامههای کامپیوتری)، اطلاعات فنی، اجازهنامههای محصولات تولیدی، خدمات مالی و خدمات حرفهای (فعالیتهای مشاورهای فنی و بازرگانی، حسابداری، مشاورههای حقوقی، آژانسهای مسافرتی و غیره )، در طول ده سال اخیر به صورت بسیار گسترده، توسعه یافته است. این تجارت جهانی، اکنون به تنهائی 40 میلیارد دلار از صادرات آمریکا را در برمیگیرد و جالب توجه آن که یک بخش مهم و رو به افزایش داد و ستدهای مذکور، از طریق ارتباطات مستقیم الکترونی، صورت میپذیرد …" ب ـ کشورهای اروپائی فعالیتها و اقدامهای رئیس جمهوری قبلی ایالات متحده و معاون وی در زمینه ی پیشرفت و گسترش "بزرگراههای اطلاعاتی" و تدارک زیرساختهای ملی و جهانی مربوط به آنها و حمایت دولت آمریکا از کمپانیهای بزرگ آن کشور در عرصه ی یک رقابت عظیم اقتصادی ارتباطی، "اتحادیه ی اروپایی" و همچنین کشورهای بزرگ صنعتی اروپا و ژاپن را برای توسعه و تقویت توانائیهای خاص آنان در این باره، به تکاپو واداشتند و باعث توجه بیشازپیش آنها، به سیاستها و برنامههای جدید اطلاعاتی و ارتباطی شدند. ـ "اتحادیه ی اروپایی"، در پی اعلام سیاستها و برنامههای جدید دولت ایالات متحده در مورد "بزرگراههای اطلاعاتی"، بلافاصله کوششهای خود را برای ورود به عرصه ی یک رقابت تازه ی جهانی، آغاز کرد. به طوری که در ماه ژوئن 1993، در حدود چهارماه پس از شروع زمامداری "بیل کلینتون" ، در یک "کتاب سفید" که از طرف این اتحادیه درباره ی "رشد، رقابت و اشتغال"33 منتشرشد، ضمن بررسی معارضهها و مسیرهای ورود به قرن بیست و یکم و ارائه ی استراتژیهای اقتصادی اتحادیه ی مذکور، ضرورت ایجاد و توسعه ی "بزرگراههای اطلاعاتی" در کشورهای عضو آن اتحادیه، مورد تاکید قرار گرفت. در این زمینه، شبکههای ارتباطی دور، نه تنها به عنوان یک بخش خاص اقتصادی، بلکه به منزله ی "شاهرگ بازار واحد" اروپا و "خون ضروری رقابتجوئی اروپایی"، معرفی شدند. در ماه مه 1994 هم گزارش ویژهای که یک گروه از کارشناسان ارتباطات دور و ارتباطات سمعی و بصری، به سرپرستی " مارتین بانجمن"، عضو "کمیسیون اروپایی" ـ ارگان اجرائی اتحادیه ی اروپایی ـ با عنوان "اروپا و جامعه ی اطلاعاتی جهانی"34، تهیه و تدوین کرده بودند، انتشار یافت. در این گزارش، بر لزوم رها کردن سیاستهای قدیمی کشورهای اروپائی در مورد اداره ی ارتباطات دور (تامین مالی از طریق بودجه ی عمومی، اعطای رایانههای دولتی، سیاستهای ارشادی و حمایتی) و ضرورت خصوصی سازی و آزادسازی سریع این بخش، به منظور "بهترین بهرهگیری از انقلاب تکنولوژیهای اطلاعاتی" ، تاکید گردیده بود. در حدود دو ماه پس از انتشار گزارش اخیر، "کمیسیون اروپایی" در ژوئیه 1994، یک برنامه ی عمل در مورد "اروپا و جامعه ی اطلاعاتی" منتشرکرد و ضمن آن، راه اروپائی نیل به چنین جامعهای را مشخص ساخت. در میان اقدامهای بعدی "اتحادیه ی اروپایی" در زمینه ی تدارک "بزرگراههای اطلاعاتی"، میتوان به انتشار یک "کتاب سبز درباره ی آزادسازی زیرساختهای ارتباطات دور و شبکههای تلویزیونی کابلی"35 از سوی"کمیسیوناروپایی" در سال 1995 و برگزاری کنفرانسی راجع به "مباحثه در مورد جامعه ی اطلاعاتی"36 ـ که در ژوئیه ی همان سال در بروکسل تشکیل شد ـ اشاره کرد. به دنبال معارضهجوئی جهانی ایالاتمتحده در زمینه ی "بزرگراههای اطلاعاتی" و عکسالعمل فوری "اتحادیه ی اروپایی" در این باره، کشورهای بزرگ صنعتی عضو این اتحادیه و همچنین ژاپن نیز به طور جداگانه سیاستها و برنامههای خاص خود را در مورد آنها اعلام کردند. – دولت فرانسه، در فوریه ی 1994 بررسی و تصمیمگیری درباره ی "بزرگراههای اطلاعاتی" را در دستور کار برنامههای فوری خود قرار داد و از "ژرارد تری"37، مدیرکل قبلی ارتباطات دور آن کشور خواست تا هرچه زودتر، یک گزارش تحقیقی راجع به بزرگراههای یاد شده، ارائه کند. در این میان، گزارش ویژهای درباه ی "خدمات ارتباطی دور و شناخت بازارهای بزرگراههای اطلاعاتی"، که از مدتی پیش بر مبنای تجربیات موفق شبکه ی اطلاعاتی معروف "مینی تل"38 فرانسه، در حال تهیه و تدوین بود، نیز در ماه مه همان سال انتشار یافت. گزارش ژرادتری در مورد "بزرگراههای اطلاعاتی" هم در ماه سپتامبر 1994 به "ادوارد بالادور"39، نخست وزیر وقت ، ارائه گردید و هیات وزیران فرانسه بر اساس آن، در 27 اکتبر آن سال، خطوط اصلی سیاستها و برنامههای خود در زمینه ی "بزرگراههای اطلاعاتی" را اعلام کرد. از اقدامها و تصمیمهای بعدی دولت فرانسه در این زمینه، میتوان انتشار گزارش گروه تحقیق دیگری راجع به "شبکههای جامعه ی اطلاعاتی"، که به سفارش "کمیساریای کل برنامهریزی" آن کشور به سرپرستی "تی یری میلئو"40 برای ارائه به نخست وزیر فرانسه تهیه شد و در سال 1996، انتشار یافت و همچنین "قانون مربوط به تجربهیابیها در زمینه ی تکنولوژیها و سرویسهای اطلاعاتی"41 ، مصوب 23 مارس همان سال را نام برد. – در انگلستان نیز از سال 1994، برای تدارک تاسیس و توسعه ی "بزرگراههای اطلاعاتی"، کوششهای مختلفی صورت گرفتهاند. در ژوئن آن سال، از سوی دولت انگلستان گزارشی درباره ی "بزرگراههای اطلاعاتی و امکانات اجرائی مربوط به آنها برای بخش عمومی"42 انتشار یافت و گزارش دولتی دیگری در نوامبر همان سال، در مورد "ایجاد بزرگراههای آینده: توسعه ارتباطات فراگیر در انگلستان"43، منتشر گردید. در ماه مه 1995 هم گزارشی از طرف "دفتر پارلمانی علوم و تکنولوژی" آن کشور راجع به "بزرگراههای اطلاعاتی و زیرساخت اطلاعات ملی انگلستان"44 انتشار پیدا کرد و سرانجام در فوریه ی 1996، یک برنامه ی عمل در مورد بزرگراههای اطلاعاتی، با عنوان "ابتکار و اقدام برای جامعه ی اطلاعاتی"45، از طرف دولت انگلستان، اعلام شد. – در آلمان، یکی از نخستین اقدامهائی که در زمینه ی کاربردهای مختلف تکنولوژیهای نوین ارتباطی و ایجاد و توسعه ی زیرساختهای اطلاعاتی صورت گرفت، گزارش تحقیق مربوط به "جامعه ی اطلاعاتی: اقتضاءها و معارضهها، امکانها و پیشنهادها"46 بود، که در دسامبر 1995، به وسیله ی "شورای تحقیق و تکنولوژی و نوآوری" آن کشور، منتشر گردید. چند هفته پس از آن، در فوریه ی 1996، دولت آلمان یک برنامه ی ویژه، به نام " اطلاعات 2000"47، برای تهیه ی مقدمات پیشرفت و گسترش " بزرگراههای اطلاعاتی" و تحقیق هدفهای " جامعه ی اطلاعاتی"، انتشار داد. پ ـ ژاپن در ژاپن هم در ماه مه 1994، وزارت پست و ارتباطات دور و وزارت صنعت و بازرگانی بینالمللی آن کشور، هر کدام طی گزارش خاص خود، سیاستها و استراتژیهای مربوط به پیشرفت و گسترش "بزرگراههای اطلاعاتی" را معرفی کردند. نخستین وزارتخانه ی مذکور در آن تاریخ، گزارشی تحت عنوان "اصلاحات به سوی جامعه ی فکری خلاق قرن بیست و یکم"48 منتشر کرد و ضمن آن، ایجاد "بزرگراههای اطلاعاتی" و سایر "زیرساختهای اطلاعاتی" را برای حل مسائل اجتماعی و اقتصادی، ضروری شناخت. در این گزارش اعلام گردید که تا سال 2010 میلادی در ژاپن یک شبکه ی ارتباطی سراسری فیبر نوری ساخته خواهد شد و از طریق آن، تمام خانوادههای ژاپنی و موسسات و ادارات کشور، از امکانات اطلاعاتی مورد نیاز، بهرهمند خواهند گردید. در همان تاریخ، وزارت صنعت و بازرگانی بینالمللی ژاپن نیز ضمن گزارشی درباره ی "برنامه ی زیرساخت اطلاعاتی پیشرفته"49، ضرورت تامین شرایط نهادی و حقوقی مناسب برای کاربرد گسترده ی تکنولوژیهای جدید اطلاعاتی را مورد تاکید قرار داد. در گزارش اخیر، به ویژه از خصوصیسازی و آزادسازی هر چه بیشتر ارتباطات دور دفاع به عمل آمده بود. "موسسه ی ارتباطات دور ژاپن" ، هم در همان سال، گزارشی تحت عنوان "طرح بنیادی و فعالیتهای جاری برای عصر چند رسانهای آینده"50، انتشار داد و طی آن با تاکید بر نقش ویژه ی خود در توسعه ی "بزرگراههای اطلاعاتی" ژاپن و معرفی برنامههای پژوهشی در حال اجرا و سرویسهای اطلاعاتی آینده ی مورد عرضه به مردم، لزوم برخورداری از پشتیبانی دولت در زمینه ی نرمافزارها و محتویات پیامهای اطلاعاتی را نیز خاطرنشان ساخت. علاوه بر کشورهای بزرگ صنعتی مذکور، کانادا و تعدادی دیگر از کشورهای اروپای غربی، استرالیا و همچنین برخی از کشورهای بزرگ در حال توسعه مانند چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی هم در سالهای اخیر، سیاستها و برنامههای ویژهای برای ایجاد و توسعه ی بزرگراهها و زیرساختهای اطلاعاتی، به مورد اجراء گذاشتهاند. ۱- Advanced Research Project Agency (ARPA) ۲- Arpanet ۳- Milnet ۴- Csnet ۵- Internaticenal Business Machines (IBM) ۶- Bitnet ۷- Arpa-Internet ۸- Internet ۹- Personal Computer (PC) ۱۰- Bit ۱۱- Unix ۱۲- Bell ۱۳- Transmission Control Protocol over Interconnection Control ۱۴- Modem ۱۵- Electronic Mail (E-Mail) ۱۶- Online ۱۷- Word Wide Web (WWW) ۱۸- Forums or News Groups ۱۹- Ward Christensen ۲۰- Randy Suess ۲۱- X Modem Protocol ۲۲- Duke ۲۳- Usent ۲۴- Bulletin Board System ۲۵- Information Superhighways ۲۶- Albert Gore ۲۷- High – Performance Computing Act, November 1991 ۲۸- Natoional Information Infrastructure (NII): An Agenda for Action, September 15, 1993 ۲۹- Global Information Infrastructure (GII) ۳۰- Global Information Infrastructure: Agenda for Cooperation, February 1995 ۳۱- The Framework for Global Electronic Commerce۱ ۳۲- Ira Magaziner ۳۳- Croissance, Compétitivité, Emploi: Les Défis et les Pistes pour Entrer dans le XXI Siècle _ Livre Blanc. Luxembourg, 1993 ۳۴- Martin Banjemann et al., Ľ Europe et la Société de ľ Information Planétaire. Bruxelles, 1994 ۳۵- Livre Vert sur la Iibéralisation des Infrastructures des Télécommunications et les Réseaux de Télévision par Câble. Bruxelles, 1995 ۳۶- Le Forum sur la Société de ľ Information, Bruxelles, 6 Mai 1995 ۳۷- Gérard Théry ۳۸- Le Minitel ۳۹- Edvard Balladur ۴۰- Thierry Mileo ۴۱-Loi du 23 Mars 1996 relative aux Expérimentation dans le Domaine des Technologies et Services de ľ Information ۴۲- Information Superhighways: Opportunities for Public Application in the U.K., June 1994 ۴۳- Creationg the Superhighways of the Future: Developing Broadband Communications in the U.K., November 1994 ۴۴- Information Superhighways: The U.K National Information Infrastructure, May1994 ۴۵- Information Society Initiative, February 1996 ۴۶- La Société de ľ Information: Opportunités et Défis, Constats et Propositions. Conseil de la Recherche, Technologie et de ľ Innovation, Décembre 1995 ۴۷- Programme Info. 2000, fevrier 1996 ۴۸- Reforms toward the Intellectually Creative Society of the 21st Century, June 1994 ۴۹- Program for Advanced Information Infrastructure, June 1994 ۵۰- N.T.T.'s Basic Concept and Current Activities for the Coming Multimedia Age
ریشه های انقلاب جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی
شناخت عوامل موثر در تغییرات ارتباطی و ویژگی های وسایل ارتباط جمعی می تواند به درک ما از انقلاب جهانی ارتباطی کمک کند. عوامل موثر در تغییرات ارتباطی پنج عامل تکنولوژیک در تغییرات ارتباطی نقش مهمی ایفا کرده اند این پنج مولفه که در چهار مرحله ، نوشتار، چاپ، ارتباطات دوربرد و ارتباطات تعاملی (interactive) بروز کرده اند، به قرار زیر هستند: 1- تکنولوژیهای مخابره (Transmission): تکنولوژیهایی که در مخابره نقش داشتند مثل ماهواره و کابل و سیم 2- تکنولوژی مینیاتوری (Miniaturization): کوچک شدن ابعاد تکنولوژی ها از عوامل موثر دیگر بر تغییرات ارتباطی بود. مثلا پرتابل شدن کامپیوتر که خود باعث تغییرات مهمی در کاربری آن شد. 3- تکنولوژیهای انباشت و بازیافت (Storage & Retrieval): این نوع تکنولوژیها به انباشت رقمی (Digital) اطلاعات کمک کرده و به این ترتیب ضمن فشرده سازی حجم اطلاعات (نظیر کارکرد دیسکتها و سی دی رام ) به طبقه بندی و بازیافت سریع آن نیز کمک کردند. 4- تکنولوژی های نمایش (Display): این نوع تکنولوژی ها مثل مانیتورها و صفحات نمایش نیز با قابلیبت هایی که به وجود آوردند، تغییرات مهمی ایجاد کردند. 5- تکنولوژی های کنترل (Control): که توسط کامپیوتر ایجاد شد و باعث اعمال کنترل بیشتر بر جریان ارتباط شد. ویژگی های وسایل ارتباط همگانی برای تکنولوژیهای ارتباطی همگانی شش ویژگی مهم قایل می شوند: 1- تعاملی بودن (Intractivity): این یکی از ویژگی های مهم رسانه های نوین است که کامپیوتر یک جزو برجسته آنرا تشکیل می دهد. به عبارت بهتر این حالت نظیر ارتباط چهره به چهره است بطوری که کاربر (User)می تواند متقابلا پاسخ بدهد (To talk back). در حقیقت ، اکنون وسایل ارتباطی نوین هر دوویژگی کانالهای بین فردی و کانالهای رسانه های جمعی را دارا هستند. به دیگر زبان در ماهیت یکسویه اطلاعات از فرد به جمع (to-mnmany Flow one-t) تغییر به وجود آمده (در زمینه رسانه های الکترونیک ) و همان حالتی که به عنوان تعاملی از آن یاد شد ایجاد شده است. در این حالت ، فرستنده و گیرنده در یک حالت کنش و واکنش متقابل قرار دارند.(مثل وبلاگ ها) 2- جمع زدایی (Demassification): جمع زدایی نیز از ویژگی های منحصر به فرد رسانه های نوین است. با این ویژگی کنترل سیستم های ارتباطی، از "تولیدکننده پیام" به "مصرف کننده پیام" منتقل شده است. برخلاف گذشته که پیامهای رسانه ها، کلی منتشر می شد و مثلا یک مجله به درد اکثر اعضای خانواده می خورد و در آن از ورزش ، سیاست ، آشپزی و… وجود داشت ، حالا نشریات تخصصی به وجود آمده اند و مخاطبان خاص خود را دارند. به دیگر سخن از "جمع سازی" فاصله گرفته و به وادی "افراد" کشیده شده ایم. در زمینه سخن پراکنی و پخش نیز از Broadcasting به سوی Narrowcasting در حرکت هستیم. 3- ناهمزمانی (Asynchronous): قبلا باید منتظر می شدیم تا روزنامه منتشر شود. اما الان می شود، قبل از انتشار روزنامه از طریق کامپیوتر و مودم به روزنامه رفت و اخبار موردنظر را خواند. قبلا باید همه یک فیلم را از تلویزیون می دیدند، ولی حالا می توان با استفاده از امکان "ویدئو درخواستی" (Video on demand) از طریق یک کلوب ویدیویی فیلم دلخواه خود را ببینیم. تکنولوژیهای نوین ارتباطی بر عنصر زمان به عنوان متغیر تعیین کننده غلبه کرده اند. حالا تکنولوژیهای نوین این قابلیت را دارند که ارسال و دریافت پیام را در زمان دلخواه فرد صورت دهند و این نیز بخشی از انتقال کنترل از منبع به گیرنده است. 4- تمرکززدایی (Decenteralization): در تکنولوژی های نوین ارتباطی این ما هستیم که مرکزیت داریم حالا پیامها را می توان مثل بسته های پستی در منزل دریافت کرد به عبارت دیگر ارتباطات مثل سابق "جمعی" عمل نمی کند و سفارش پذیر شده است. همانطور که قبلا به طور مثال برای داشتن تماس تلفنی باید حتما در خانه حضور می داشتیم – ارتباط خانه به خانه – ولی حالا تلفن موبایل این مشکل را حل کرده و ارتباطات تلفنی را نقطه به نقطه کرده است. 5- ظرفیت بیشتر (Higher capacity): تکنولوژیهای نوین اطلاعاتی ظرفیت گردآوری و توزیع اطلاعات را افزایش داده اند. حافظه های عظیم کامپیوترها و قدرت انتقال بی سابقه اطلاعات از طریق فیبرهای نوری و پدیده بزرگراههای اطلاعاتی و همچنین بروز عباراتی چون "عصر اطلاعات"، "ابر بزرگراههای ارتباطی" و… از این پدیده خبر می دهند. 6- انعطاف پذیری (Flexibility): با کمک تکنولوژی نوین اطلاعاتی می توانیم هر وقت لازم است وارد سپهر اطلاعات شویم. این انعطاف پذیری اوج تعاملی شدن ارتباطات است. جامعه اطلاعاتی یا عصر شهروندان الکترونیک: تکنولوژیهای نوین ارتباطی باعث تولد "جامعه اطلاعاتی" (Information society) شده اند. جامعه اطلاعاتی به جامعه ای گفته می شود که در آن اکثریت نیروی کار مرکب از کارگزاران اطلاعاتی است. امریکایی ها می گویند این جامعه بطور مشخص از سال 1956 در امریکا متولد شده و آن زمانی بوده که میزان کارمندان دفتری در امریکا یعنی دست اندرکاران امور اطلاعاتی و ارتباطی از تعداد کارگران بیشتر شده است. در این دوران 60 درصد نیروی کار به تولید اطلاعات اشتغال داشته و 13 درصد هم به تولید محصولات مشغول بوده اند. جامعه اطلاعاتی یک جامعه به اصطلاح پست مدرنیستی به حساب می آید که بر تولید اطلاعات و باورها و تصورات متکی است. در حالی که جامعه مدرن (عصر انقلاب صنعتی) بر تولید جمعی محصولات کارخانه ای استوار بود. به عبارت بهتر می توان گفت مشخصه عصر مدرن ، کارخانه و تولید جمعی محصول بر روی زمین و مشخصه عصر پست مدرن ، اطلاعات ، الکترونیک ، ژنتیک و هوا و فضا است که نقطه شروع آن نیز شاید پرواز شاتل (1981) بوده که ارتباطات دوربرد را به کامپیوتر گره زد. حالا در این دوران ، شبکه منسجم ارتباطات جهان از اهمیتی هم سنگ با جامعه اطلاعاتی برخوردار شده است. در جامعه اطلاعاتی ، گرانبهاترین کالا "اطلاعات" است. حالا با"فکر سالارها سروکار داریم و به جای پرولتاریا با" فکر کارها(cognitaria) و هنوز در این جامعه اطلاعاتی هم شمال و جنوب وجود دارد: داراها و ندارهای اطلاعات. اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی در ژنو (10 تا 12 دسامبر 2003) و اجلاس بعدی که 16 تا 18 نوامبر 2005 در تونس برگزار می شود، مقدمه ای برای تکوین مفهوم و ماهیت جامعه اطلاعاتی است. فردای ارتباطات الف- حامل های مشترک (common carries) حرف اول و آخر ارتباطات همگانی فردا است. حامل های مشترک همان امکانات ارتباطی همگانی هستند (تلفن ، تلگراف ، نامه ، فاکس و کامپیوتر) که در آنها عین پیام بدون دستکاری و ادیت (edit) مخابره می شود. دو ویژگی حاملهای مشترک از این قرار است: 1 – در اختیار همه هستند. 2 – در محتوای پیام دخالتی صورت نمی گیرد. ب – از سوی دیگر، هنوز معلوم نیست با توجه به دگرگونی های مطروحه در تولید، توزیع و کنترل اطلاعات و ارتباطات ، آیا آزادیهای رسانه های نوشتاری بر ارتباطات حاکم می شود یا محدودیت های ارتباطات الکترونیک که همان رادیو و تلویزیون هستند. ج – وجوه اختلافات رسانه ها کاهش می یابد و کاربردهایشان به هم نزدیکتر می شود و به عبارت دیگر، کاربردهای خصوصی و عمومی رسانه ها نزدیکتر خواهد شد. تلویزیون هم دیدنی است و هم وسیله ای برای خرید. د – ظاهر ارتباطات دمکراتیک تر می شود. چون گیرنده فقط گیرنده نیست و می تواند در اثر تعامل به فرستنده هم تبدیل شود. به هر حال آنچه از هم اکنون در انقلاب ارتباطات قابل رویت است دیگر به کتابهای ژول ورن و ایزاک اسیموف تعلق ندارد: تابلوهای الکترونیک بر دیوارها نصب شده اند، کتابها دیجیتال شده اند و تلویزیونهای کامپیوتری، دیدن کنسرتها و مسابقات ورزشی را از درون اتاقها بطور زنده امکانپذیر ساخته اند، بانک اطلاعات در کنج خانه ها قد علم کرده و اکنون جهانگردی از طریق اینترنت و یا تغییر پیاپی کانالهای تلویزیونی امکان پذیرست و در عین حال به لطف تکنولوژی تعاملی ، سینمای مطابق میل همه هم به عرصه آمده است چرا که با فشار یک دکمه می شود مسیر سوژه را به سوی فرجام دلخواه تغییر داد. در انتقال ارتباطات آنچه بیشتر از همه مشهود است ، مرگ مسافت و فاصله است ، مرگی که محصول عبور از بزرگراههای اطلاعاتی و در راس آنها اینترنت و رسیدن به جامعه اطلاعاتی است.