تعریف مساله :
بهره برداری بهینه از ماشین آلات و تجهیزات راهسازی به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از عوامل مهم در نگهداری و مراقبت وضعیت بکارگیری روشهای پیشرفته و موثر می باشد. ادامه بکارگیری روشهای سنتی ضمن افزایش هزینه ها و کاهش بهره وری امکان کنترلهای مدیریتی را کاهش میدهد. برنامه ریزی در ایجاد سیستم های موثر بدون مطالعه و شناخت از رفتار متغییرهای حاکم بر محیط های کاری و اهداف مدیریت میسر نمی باشد. پس از مطالعات لازم با توجه به اصول علمی برنامه ریزی نگهداری و مراقبت وضعیت و سازگار نمودن راهکاری مناسب می توان دستور العمل و سامانه مناسبی در اختیار این بخش قرارداد تا نقش خود را در بهره داری بهینه از ماشین آلات ایفا نماید.
اهداف:
تهیه یک سیستم مراقبت وضعیت کاربردی بر اساس مطالعات و امکان سنجی های لازم به منظور کنترل و بهینه سازی مدیریت و راهبری ماشین آلات از طریق اطلاع رسانی و ثبت و تحلیل اطلاعات جهت تسریع در تصمیم گیری های فنی/مدیریتی.
شرح خدمات
1) مطالعات اولیه و امکان سنجی پیاده سازی مراقبت وضعیت ماشین الات روی ماشین آلات راهسازی و راهداری
1-1- مطالعه و بررسی وضعیت کلی ماشین آلات و نگهداری آن در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها (منتخب) و انتخاب سایت پایلوت برای بررسیهای دقیق
1-2- بررسی وضعیت و روش های فعلی و ساختار سازمانی
1-3- بررسی تحقیقات و پروژه های انجام شده در این زمینه و منابع اطلاعاتی موجود
1-4- تدوین اهداف و نیازها
1-5 بررسی تجهیزات و ماشین آلات
1-6- بررسی و شناسائی رفتار متغیرهای موثر در برنامه ریزی نگهداری و مراقبت وضعیت
1-7- بررسی وضعیت خرابیها و تعمیرات
1-8- بررسی و شناخت فرهنگ کاری پرسنل فنی
1-9- بررسی روشهای مراقبت وضعیت متعارف در ارتباط با ماشین آلات راهسازی و راهداری
1-10- انتخاب گزینه مناسب روش مراقبت وضعیت در ارتباط با ماشین الات راهسازی و راهداری
1-11- ارائه متدولوژی مناسب معرفی CM
1-12- بررسی وضعیت انبار و تدارکات پشتیبانی کننده نگهداری و تعمیرات
1-13- بررسی زیر سیستم های ساختاری مرتبط با یک سیستم نگهداری و تعمیرات در سازمان
1-14- بررسی زمینه های ایجاد فرهنگ TPM در سازمان
1-15- شناخت بانک های اطلاعاتی موجود و زیرسیستم های مرتبط با نگهداری و تعمیرات
1-16- بررسی امکانات سخت افزاری موجود جهت نصب و اجرای سیستم
1-17- بررسی زمینه ها و استعدادهای موجود جهت توسعه استراتژی های اطلاع رسانی به صورت محلی و گسترده
1-18- بررسی خدمات رسانی سیستم بر اساس QFD
2) تهیه دستورالعمل های سیستم مراقبت وضعیت ماشین آلات
2-1- جمع آوری اطلاعات پایه و داده های اولیه
2-2- تهیه ساختارهای داده های اطلاعاتی
2-3- تعیین پارامترهای شناسنامه ای و مشخصات فنی
2-4- تهیه دستورالعمل تعریف و استانداردسازی فعالیت های CBM
2-5- تعیین نوع برنامه ریزی فعالیت های مختلف نت
2-6- تهیه روش کدینگ کردن فعالیت های نت با توجه به نوع ارتباط آنها با یکدیگر
2-7- تهیه دستورالعمل پریودبندی و زمانبندی فعالیت ها
2-8- تهیه دستورالعمل بررسی و افزایش کیفیت فعالیت های تعریف شده شامل:
– استانداردهای تعمیر
– روش های تعمیر
– لوازم و قطعات مورد نیاز
– ابزار مخصوص
– حفاظت فنی
– کالیبراسیون
– متغیرهای موثر
2-9- تهیه دستورالعمل های نحوه تاثیر شرایط مختلف فیزیکی. محیطی. انسانی و تدارکاتی بر انجام فعالیت های CBM
2-10- تهیه دستورالعمل تعاملات کاندیشن مونیتورینگ (CBM) بر برنامه زمانبندی و بهینه سازی و بهنگام سازی اجرای وضعیت فعلی
2-11- تهیه دستورالعمل بهنگام سازی فعالیت های اتفاقی در دامنه گارانتی و تاثیر در زمانبندی فعالیت های CBM
2-12- تهیه فلوچارت های گردش اطلاعات عملیات (MIS)
2-13- تهیه دستورالعمل فرایند عملیات CBM (نمونه گیری، بکارگیری نتایج و اقدامات لازم) و تهیه ERP مربوط
2-14- تهیه دستورالعمل های ارتباطی بین فعالیت های انجام شده در
پروژه ها و محل های کار توسط سرویس کاران و تعمیرکاران مقیم
فعالیت های انجام شده در تعمیرگاه های مرکزی داخلی
فعالیت های انجام شده در تعمیرگاه های خصوصی و خارج از سیستم
فعالیت های انجام شده بصورت ماموریتی
فعالیت های انجام شده توسط پیمان کاران و ماشین آلات تحت گارانتی
2-15- تهیه دستورالعمل های مدیریت عملیات در محل های کار و پروژه ها
تخصیص کار بین سرویس کاران و تعمیرکاران مقیم
تهیه دستور کارهای انجام کار با کیفیت
کنترل موجودی در انبارهای پای کار و سفارش دهی
2-16- تهیه دستورالعمل های مدیریت عملیات در تعمیرگاه های مرکزی
پذیرش و عیب یابی
تخصیص و هماهنگی بین ایستگاه های کاری(داخلی و خارجی)
مدیریت تدارکات و پشتیبانی
فعالیت های انجام شده در ماموریت
2-17- تهیه فرایندها و الگوریتم کلیه دستورالعمل ها جهت تهیه نرم افزار
3)تهیه نرم افزار سیستم نگهداری بر اساس پایش ماشین آلات
3-1- شناخت وضع موجود و بررسی نرم افزار های مورد استفاده
· مطالعه و شناخت فرایندهای موجود
· مطالعه و بررسی داده ها و ارتباط آنها با فرایندها
3-2- تهیه مشخصات سیستم مطلوب (تحلیل و تدوین خواسته های کاربران)
· تحلیل نیازهای کاربران در سیستم مطلوب
· تعیین فرایندهای سیستم مطلوب و تجزیه آنها تا سطح فرایندها
· مطالعه و بررسی داده ها و ارتباط آنها با فرایندها
· تهیه فرهنگ داده ها برای سیستم مطلوب
3-3- طراحی مفهومی سیستم
· شناسائی موجودیت های سیستم
· تهیه نمودار موجودیت-ارتباط (ERD)
· تهیه نمودارهای جریان داده ای سیستم (سطوح پائین تر DFD)
· تهیه شمای ساختاری سیستم و مشخص کردن پیمانه ها (Modules)
· تعیین مشخصات کلی سیستم سخت افزاری. نرم افزاری و شبکه
3-4- طراحی تفصیلی
· مشخص کردن جداول نرمال شده (طراحی بانک اطلاعاتی)
· تهیه مشخصات کامل برنامه ها و پیمانه ها
· تهیه جزئیات کامل واسط کاربری سیستم (UI) و گزارشات
· تهیه جزئیات کامل مشخصات محیط سخت افزاری. نرم افزاری و شبکه
3-5- پیاده سازی و ساخت سیستم
· ساخت بانک اطلاعاتی پشتیبانی کننده سیستم
· ساخت پیمانه های سیستم و آزمون آنها
· ساخت نرم افزار نگهداری و تعمیرات
· آزمون برنامه در قالب سیستم
· تهیه مستندات کاربران
· تهیه مستندات عملیات
3-6- آزمون و استقرار سیستم
· تهیه راهنمای نصب. پیکربندی و نگهداری سیستم
· آموزش کاربران ( حداقل آموزش 20 ساعته برای 100 نفر مدنظر می باشد).
· نصب سیستم
· اجرای آزمایشی
· اجرای موازی بر اساس طرح انتقال به سیستم مطلوب و رفع اشکالات
· تحویل موقت سیستم و قطع سیستم قبلی
· پشتیبانی رفع اشکالات
· بررسی نتایج اجرای سیستم جدید
· تحویل قطعی سیستم
· پشتیبانی ارزیابی و بازبینی سیستم پس از تحویل قطعی
4) بررسی قابلیت ها و گزارشات سیستم ارائه شده
· دسترسی کنترل شده در سطوح مختلف به اطلاعات
· مانیتورینگ برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در یک شبکه MIS بین پروژه ها و تعمیرگاه ها به طور مجتمع
· امکان تهیه گزارشات هزینه یابی و مالی. فنی و مهندسی. مدیریتی و تصمیم گیری. آماری و گرافیکی و هر نوع گزارش مورد نظر کاربران
· امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با برنامه آنالیز روغن CM و تحقق Predictive Maintenance
· امکان استفاده از امکانات مولتی مدیا در سیستم نرم افزاری
· گزارشات مدیریتی ( شامل: اطلاعات پروژه ها و دستگاهها، نتایج اجرای CM بر بهینه سازی کاهش از کار افتادگی ها و ….)
· گزارشات مهندسی ( شامل : شاخص های ارزیابی MTBF، MTBM، MTBR، کارائی و راندمان، درصد بکارگیری، درصد آماده به کار و …)
· گزارشات اقتصادی ( شامل : ارزش اقتصادی تجهیزات، معادل سالیانه هزینه تعمیرات، آنالیز B/C، آنالیز PW و …)
· گزارشات مالی(شامل : هزینه نگهداری و تعمیرات انجام شده، هزینه مواد و قطعات مصرفی، هزینه نیروی انسانی، هزینه دستور کار به تفکیک، پیش بینی هزینه های مورد نیاز در آینده و ….)
گزارشات پرسنلی( شامل: نفر ساعت تخصص مورد نیاز، نفر ساعت تخصص های بکارگرفته شده، اطلاعات پرنسل فنی، گزارشات شیفت های کاری به یکدیگر و …)
· گزارشات تحلیل و آمار( نتایج اجرای CM، تحلیل های آنالیز روغن، آنالیز ABC، گزارشات آماری و کمی و …)
· گزارشات خاص CM ( گزارش وضعیت دستگاهها( عادی، مرزی و …)، گزارش تغییر وضعیت دستگاهها، گزارش آزمایشات انجام گرفته بر روی نمونه های روغن، گزارش سوابق آزمایشات CM، گزارش روند فرسایش به تفکیک دستگاهها و قسمت ها و نمودارهای مختلف و ..)
· گزارش ثبت سوابق ( گزارش فعالیت های انجام گرفته بر روی هر دستگاه، کارهای انجام گرفته توسط پرسنل، قطعات و مواد مصرف شده و …)
· گزارشات تدارکات و کنترل موجودی (لیست قطعات و مواد مورد نیاز و زمانبندی سفارشات، لیست قطعات و مواد موجود، لیست مواد و قطعات انبارپای کار، نرخ مصرف انواع مواد و قطعات و فیلتر و …(
و انواع و اقسام گزارشات مورد نیاز
5) ارائه پیشنهاد ها و تهیه یک نسخه از کلیه مطالب مکتوب استفاده شده در پروژه، ارائه گزارش در همایش کارشناسی، علمی ـ تخصصی و تهیه مقاله از گزارش نهایی
– ارائه پیشنهادات مجری بر اساس زمینه های و استعدادهای توسعه سیستم در محیط واقعی، براساس طرح QFD و بر اساس سیستم پیشنهادات می باشد.
– ارائه پیشنهادات مجریان و کاربران بر ساس فیدبک های سیستم و طرح سیستم پیشنهادات پس از راه اندازی ممکن می باشد.
– ارائه پیشنهادات کارفرما براساس صلاحدید و امکان پذیر بودن جهت توسعه سیستم می باشد.
– پیشنهاد نمودار سازمانی مرتبط با MCM در وزارت راه و ترابری از طرف مشاور
– ارائه گزارش پیشرفت کار در پایان هر بند از شرح خدمات ( 5 بند ) با حضور ناظرین، اعضای کمیته کارشناسی و نمایندگان
– ارائه نتیجه تحقیق در همایش دفاعیه در حضور کارشناسان و متخصصین بخشهای اجرایی ذیربط و نمایندگان کارفرما
– تهیه مقاله از گزارش نهایی شامل مقدمه، اهداف، تاریخچه، روش تحقیق و نتایج در حداقل 8 و حداکثر 20 صفحه
– ارائه گزارش در همایش علمی ـ تخصصی در حضور نمایندگان سازمانها و مراکز مرتبط با موضوعات حمل و نقل ( این بند از شرح خدمات با تشخیص کارفرما انجام می شود)، مشاور موظف است اقدامات مورد نیاز را جهت برگزاری این همایش تا حداکثر 6 ماه از برگزاری همایش دفاعیه انجام دهد.
– مشاور موظف است یک نسخه از کلیه مطالب، متون، مراجع نرم افزاری، سخت افزاری و مکتوب استفاده شده پروژه را در اختیار کارفرما قرار دهد.