موضوع پروژه:
تحلیل شرکت خدمات رسانی کامپیوتر
خدمات کامپیوتری(خرید وفروش قطعات کامپیوتری ):
قطعات کامپیوتر را مسئول خرید ،خرید داری کرده و انبار میشود.
یک لیستی از فرم قطعات آماده شده همراه با قیمت به مشتری ارائه میشود.
مشتری با توجه به معیارهای خودش سیستم خودرا انتخاب کرده و فروشنده پس از اطمینان از خرید سیستم فرم نرم افزارها را به مشتری میدهد و سپس مشتری نرم افزارهای که روی سیستم اش میخواهد نصب شود تیک زده و فرم را امضاء میکند سپس فروشنده تمام هزینه ها را محاسبه کرده و فاکتور خرید در اختیار مشتری قرار میدهد تا در قسمت حسابداری این فاکتور را بپردازد.قسمت حسابداری هزینه و آدرس و تلفن مشتری را میگیرد تا هنگام آماده شدن سیستم بتواند با مشتری تماس بگیرد.
بعد از اسمبل کردن ونصب نرم افزارهای مورد نیاز، فروشنده با مشتری تماس میگیرد پس ازدریافت فاکتور پرداخت شده سیستم را تحویل مشتری میدهد.
حال اگرسیستم مشکل دار شود مشتری با شرکت تماس میگیرد مسئول فنی و تعمیر به درب منزل رفته و سیستم را تعمیر میکند(نصب نرم افزار و یا آموزش به مشتری و یا تعویض قطعه ی مورد نصب نظر)اگر خدمات انجام شده شامل گارانتی باشد از مشتری هزینه ای دریافت نمیشود در غیر این صورت هزینه ای خدمات انجام شده دریافت میشود.
جدول مشخصات نیازمندیهای شرکت:
نیازمندیها
R1
خرید کالا توسط مسهول خرید
R2
انبار کردن کالا
R3
تحویل فاکتور فروش توسط فروشنده به مشتری
R4
سفارش کالا به مسئول خرید
R5
تحویل فاکتور قطعات به مشتری
R6
تحویل فاکتور فروش نرم افزارها به مشتری
R7
اسمبل کردن سیستم
R8
نصب ویندوز همراه با نرم افزارها
R9
تماس با مشتری برای دریافت سیستم
R10
خدمات پس از فروش(تعمیر سیستم)
R11
قیمت کالا به روز
R12
دریافت پول بابت فروش و واریز به حساب شرکت
R13
تحویل کالا به مسئول انبار
R14
ثبت فروش کالا توسط مسئول فروش
R15
نام کالا
R16
تعداد کالا
منبع:خریدار- بخش انباردار-متصدی فروش-مسئول فنی و تعمیر- بخش حسابداری-مسئول ثبت اسناد
نواحی:بخش حسابداری-بخش انبارداری- بخش ثبت اطلاعات-مسئول خرید- فروشنده-بخش فنی
واسط (داخلی و خارجی):فروشنده-مسئول فنی-خریدار- بخش انباردار- بخش حسابدار
زیر سیستم:بخش حسابداری-بخش انبارداری-مسئول فروش-مسئول خرید-مسئول فنی
جدول D.T.T:
نیاز نیاز
R1
R2
R3
R4
R5
R6
R7
R8
R9
R10
R11
R12
R13
R14
R15
R16
R1
R2
R3
R4
R5
R6
R7
R8
R9
R10
R11
R12
R13
R14
R15
R16
جدول F.T.T:
ناحیه نیاز
A1
A2
A3
A4
A5
A6
R1
R2
R3
R4
R5
R6
R7
R8
R9
R10
R11
R12
R13
R14
R15
R16
ناحیه:
A1: مسئول خرید A2: انباردار A3: حسابدار A4: فروشنده A5: فنی A6: بخش ثبت اطلاعات
جدولSub.T.T:
زیرسیستم نیاز
A1
A2
A3
A4
A5
R1
R2
R3
R4
R5
R6
R7
R8
R9
R10
R11
R12
R13
R14
R15
R16
زیر سیستم:
A1: حسابدار A2: انباردار A3: مسئول فروش A4: مسئول خرید A5: مسئول فنی
جدولT.T.T:
واسط نیاز
A1
A2
A3
A4
A5
R1
R2
R3
R4
R5
R6
R7
R8
R9
R10
R11
R12
R13
R14
R15
R16
واسط:
A1: مسئول خرید A2: مسئول فروش A3: انباردار A4: مسئول فنی A5: حسابدار
جدولS.T.T:
منبع نیاز
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
R1
R2
R3
R4
R5
R6
R7
R8
R9
R10
R11
R12
R13
R14
R15
R16
منبع:
A1: مسئول خرید A2: انباردار A3:مسئول فروش A4:مسئول فنی A5: حسابدار A6:مسئول ثبت اسناد A7:مشتری
سناریوها
مشتری:
1- دریافت سیستم
2- پرکردن فرم قطعات
3- پرکردن فرم نرم افزارها
4- تحویل فرم به فروشنده
5- پرداخت فاکتور به حسابداری
6- تحویل فاکتور پرداخت به فروشنده
7- تماس مشتری با شرکت
مسئول خرید :
1- خریداری کردن قطعات سیستم
2- تحویل فاکتور خرید به حسابدار
مسئول فنی :
1- نصب نرم افزار
2- اسمبل کردن
3-آموزش به مشتری
4-تعمیر سیستم
5-خدمات پس از فروش(گارانتی)
مسئول فروش:
1- محاسبه ی هزینه سیستم
2- تحویل فاکتور هزینه به مشتری
3- تماس با مشتری بعد ازآماده شدن سیستم
4- تحویل سیستم به مشتری
حسابدار :
1- درج مشخصات مشتری
2- دریافت هزینه از مشتری
3- تایید فاکتور پرداخت شده
4- دریافت فاکتور از مشتری
انباردار :
1- انبار کردن قطعات
2- درخواست قطعه از مسئول خرید
نمودار use -case
SCD نمودار
SFD نمودار