خلاصه
موضوع این پروژه درباره میزان علاقه دانش آموزان به کشور خارجی است در این بررسی 30 پرسشنامه در بین دانش آموزان دبیرستان امام رضا (جامعه آماری ) توزیع شد. که یکی از آنها مخدوش بود. پس از بررسی پاسخ های پرسشنامه جداول و نمودارهای علاقه دانش آموزان نسبت به کشورها و دلایل این علاقه ، رفتن یانرفتن نظرخانواده ها در این مورد استفاده از بورسیه، تاثیرابن سفر بر روی آینده دانش آموزان رسم شد.
بعد از گذشتن مقدمه نمره جمع آوری داده ها. ارزیابی مشکلات و نتایج و این پروژه به پایان رسید.
مقدمه
بیشتر دانش آموزان دوست دارند برای آنها شرایطی ایجاد شود که به کشورهای خارجی مسافرت کنند، امّا این مسئله که آیا آنها در صورت رفتن باز خواهند گشت یا خیر و یا اینکه آنها به چه دلیل به آن کشورها علاقه نشان می دهند موضوع این پروژه است. اکثر دانش آموزان فکرمی کنند که اگربه این کشورها سفری داشته باشند اثر زیادی در زندگی آنها می گذارد و آن را زیر و رو خواهد کرد. چرا چنین تفکری ممکن است در ذهن یک دانش آموز ایرانی ، با فرهنگ ایرانی ایجاد شود. چه جاذبه هایی در آن کشورها باعث علاقه آنها شده است؟
جمع آوری داده ها
به دلیل مشکلات بسیاری که برای جمع آوری داده درمدارس کل شهر وجود دارد ما دبیرستان امام رضا به عنوان جامعه آماری در نظر گرفتیم. 30 نفر به طور تصادفی از این دانش آموزان سال های اول ، دوم و سوم دبیرستان به عنوان نمونه انتخاب شدند البته جمع آوری داده ها ازدو راه مصاحبه و پرسش نامه امکان پذیر بود. امّا به علّت محدودیت زمان و دقیق تر بودن پاسخ های پرسش نامه و همچین وقت گیربودن دسترسی به اعضای نمونه روش دوم مناسب تربه نظر آمد. در پرسشنامه سوالات متعدّدی ارائه شده است.
که ما را به هدف خود نزدیک ترمی نماید.
جدول مربوط به اعلاقه دانش آموزان نسبت به کشورها
کشور
کد نمونه
انگلستان
1
آمریکا
2
کانادا
3
آمریکا
4
روسیه ـ ژاپن
5
آلمان ـ سوئد
6
کشورهای اروپایی
7
فرانسه
8
ایتالیا
9
آمریکا
10
فرانسه
11
فرانسه ـ ایتالیا ـ ایرلند
12
دوبی
13
ایتالیا
14
فرانسه
15
آمریکا
16
انگلستان
17
آمریکا
18
کانادا
19
انگلستان
20
ایتالیا
21
ایتالیا
22
ایتالیا
23
ــــــــ
24
امریکا
25
کانادا
26
فرانسه
27
کانادا
28
کانادا
29
جدول مربوط به دلیل علاقه دانش آموزان
جوابها
کد
ج ـ د
1
ج
2
ج
3
ج
4
ج
5
ب ـ ج
6
الف ـ ج
7
الف ـ ب ـ ج
8
الف ـ ب ـ ج ـ د
9
الف ـ ب ـ ج ـ د
10
د ـ ج
11
د
12
الف
13
د
14
الف ـ د
15
الف ـ ب ـ ج ـ د
16
ب ـ د
17
الف ـ ب ـ ج ـ د
18
ج
19
الف ـ ب ـ ج
20
د
21
د ـ نوع صحبت کردن
22
ب ـ د
23
فرهنگ ـ ج
24
ج
25
الف ـ ب ـ ج ـ د
26
الف ـ ج
27
ب ـ ج
28
ج
29
(6) جدول مربوط به تاثیر این سفر بر روی آینده دانش آموزان
تاثیر سفر کد نمونه
مثبت
1
علمی
2
علمی ـ مثبت ـ شغل
3
مثبت
4
علمی ـ شغل ـ امکانات
5
نامشخص
6
علمی ـ مثبت
8
مثبت
9
علمی ـ مثبت
10
نامشخص
11
علمی ـ فرهنگ
12
نا مشخص
13
نا مشخص
14
توریستی ـ فرهنگ
15
امکانات
16
علمی
17
امکانات رفاهی
18
علمی
19
تحصیل ـ امکانات ـ شغل
20
مثبت
21
زبان ـ فرهنگ
22
شغل ـ تحصیل
23
نامشخص
24
علمی ـ امکانات رفاهی
25
علمی
26
شغل ـ علمی ـ مثبت
27
شغل ـ پیشرفت علمی ـ درآمد
28
مثبت
29
ارزیابی مشکلات
ـ محدودیت زمان
ـ به دلیل کیفی بودن نوع متغیر نتوانستیم برخی از نمودارها ( مانند نمودار جعله ای ) را رسم کنیم.
نتایج
نتایج زیر از بررسی این نمونه بدست آمد:
1) از میان دانش آموزانی که به عنوان نمونه انتخاب شده بودند %52 آنها به کشورهای اروپایی %41 به کشورهای آمریکایی، %7 به کشورهای آسیایی علاقه مند بودند، پس می توان دریافت که اکثر دانش آموزان به قاره اروپا که بیشتر کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان در آنجا واقع است علاقه دارند.
2) از بررسی انجام شده دریافتیم که جاذبه های کشور موردنظر که باعث علاقه دانش آموزان به آنجا گردید در %35 تسهیلات کاری و تحصیلات دانشگاهی %25 دیدنیهای توریستی %25 امکانات رفاهی آن کشور %18 تکنولوژی و صنعتی بودن آن کشور و %2 فرهنگ آن کشور بوده است.
3) از میان اعضای نمونه علاقه 7%93 منجر به رفتن آنها می شود ولی %7 از محصلین چنین تمایلی ندارند.
4) همچنین خانواده %81 از دانش آموزان با تصمیم آنها ( رفتن به کشور مورد نظر ) موافق و %16 خانواده ها مخالف بودند . %3 نیز عقیده ای در این مورد نداشت.
5) %88 از اعضای این نمونه در نظر داشتند با استفاده از بورسیه به کشور مورد علاقه شان بروند. اما بقیه دانش آموزان چنین تصمیمی نداشتند ( %19 مایل به استفاده از بورسیه نبودند )
6) بدیهی است که سفر یا مهاجرت به کشور خارجی مورد علاقه دانش آموزان اثراتی در آینده آنان می گذارد که با توجه به بررسی هایی که در این مورد انجام شد از کل موارد : %33 به پیشرفت علمی ، %13 به امکانات رفاهی و شغلی ، %10 به آشنایی با فرهنگ و زبان آن کشورها ، %2 به کسب درآمد بهتر و بیشتر اختصاص یافت.
و % 22 از اعضای نمونه معتقد بودند که به طور کلّی اثر مثبتی در آینده آنها خواهد گذاشت و % 7 نیز عقیده ای نداشتند.
1 – جداول و نمودارهای مربوط به علاقه نسبت به کشورها :
درجه … = fi * 360/ π
فراوانی مطلق ( fi )
نام کشور
60
60
36
60
72
12
12
12
12
24
36
5
5
3
5
6
1
1
1
1
2
30
فرانسه
ایتالیا
انگلستان
کانادا
آمریکا
ایرلند
دوبی
روسیه
ژاپن
به طور کلی کشورهای اروپایی
2- جداول و نمودارهای مربوط به دلیل علاقه به کشورهای خارجی
درجه … = fi * 360/ π
فراوانی مطلق ( fi )
دلیل علاقه
90
66
120
84
30
11
11
20
14
5
90
امکانات رفاه آن کشور
تکنولوژی و صنعتی بودن آن کشور
تسهیلات دانشگاهی
دیدنیهای تور پستی
فرهنگ
3- جداول و نمودارهای مربوط به تاثیر سفر در آینده فرد
درجه … = fi * 360/ π
فراوانی مطلق ( fi )
تاثیر در آینده
117
45
45
36
81
27
9
360
13
5
5
4
9
3
1
40
پیشرفت علمی
وجود شغل
امکانات رفاهی
آشنایی با زبان و فرهنگ
مثبت بودن
نا مشخص
درآمد
نتیجه گیری
بیشتر دانش آموزان نسبت به رفتن به کشورهای خارجی علاقه دارند و اگر چنانچه برای آنها شرایطی ایجاد شود آنها به کشور مورد علاقه خود سفری را خواهند داشت ، این نتیجه ای بود که ما در طی این بررسی از نمونه ای که انتخاب کرده بودیم گرفتیم البته جای تاسف داردکه یک نوجوان ایرانی با فرهنگ و عقاید و آداب و رسوم ایرانی علاقه ای اینچنین نسبت به کشورهای خارجی داشته باشد و البته همه ما امیدواریم که این افراد در صورت رفتن باز نگردند.
با تشکر فراوان
5