آموزش نرم افزار فتوشاپ
نرم افزار فتوشاپ چیست؟
نرم افزار فتوشاپ از دسته نرم افزارهای Imaqe Editor می باشد به این معنا که به کمک این نرم افزار می توان بر روی تصاویر ویرایش نمود و حتی تصاویری در درون این نرم افزار خلق نمود این نرم افزار که توسط شرکت Adobe ساخته شده است به کمک چند نرم افزار دیگر که تحت همین نرم افزار کار می کنند می توانند برروی فیلم ها نیز ویرایش های را داشته باشند ولی اصل حوزه فعالیت فتوشاپ برروی تصاویر می باشد ما دراین آموزش ها قصد کردیم که این آموزش ها را در دو سطح مبتدی برای دوستانی که تا به حال با نرم افزار آشنایی نداشته اند و پیشرفته برای دوستانی که با نرم افزار کارکرده ولی کامل با آن آشنا نیستن را ارائه نماییم امید است که بعد از این آموزش ها شما را جزء آن دسته از کاربران حرفه ای این نرم افزار ببینیم و همچنین ما هم به هدف خود که ترویج علم و مخصوصا علوم کامپیوتر می باشد رسیده باشیم.
نصب برنامه:
این برنامه مانند سایر نرم افزارها دارای مراحلی برای نصب می باشد که به شرح زیر است:
CD نرم افزار را داخل درایو گذاشته و به داخل CD رفته گزینه Setup را بعد از گذراندن مراحل ( تعیین محل نصب بر روی دیسک سخت و همچنین مراحل و صفحات بعد) به صفحه می رسید که از آن نمی توان گذر نمود چون از شما کد ورود نرم افزار را طلب می کند در اینجا شما به درایو CD رفته و فایل متن (Text) داخل CD نرم افزار را باز نموده و شماره سریال داخل را بلوکه کرده کپی نمایید به داخل Setup برگشته و در قسمت Serial namber ،Paste نمایید و مشخصات فردی خود را نیز وارد نمایید به این ترتیب گزینه Next روشن و فعال میگردد.حالا دکمهNext رازده و منتظر بمانید تا نرم افزار نصب گردد. بعد از نصب برنامه به منوی Start رفته و از قسمت Programs گزینهAdobe Photoshop را زده تا نرم افزار باز شود اینجا محیط نرم افزار فتوشاپ است.
که متشکل از:
ناحیه کاری
نوار منو
نوار پارامترها
و پانل های مختلف کنترل رنگ ، سایز تصویر، لایه ها، اطلاعات صحنه، تاریخچه و غیره……می باشد.
این نرم افزار نیز مطابق تمامی نرم افزارهای تحت ویندوز دارای منوهای در بالای صفحه می باشد که تمامی فرمانها دراین منوها البته بسته به نوع عملکرد شان دسته بندی شده اند اولین منوی که ما با آن شروع خواهیم کرد و آشنا خواهیم شد منوی File می باشد.
FILE:
در این منو فرمانهای ورود خروج و نیز ذخیره سازی موجود می باشد تک تک آنها را توضیح خواهیم داد.
New :
به کمک این گزینه می توان یک صفحه جدید کاری درصحنه ایجاد نمود و کلید های میان بر این گزینه معادل Ctrl+N می باشد . زمانی که این گزینه را می زنید یک پنجره جدید بازمی شود که تعیین کننده مشخصات و نوع تنظیمات صحنه ای می باشد که شما ایجاد خواهید کرد.
Name:
به کمک این گزینه مشخص می شود که نام صحنه ای که ایجاد می نمایید چه باشد.
درقسمت Image size تنظیمات مربوط به اندازه صفحه جدید می باشد که به ترتیب توضیح خواهم داد . قسمت Preset sizes دراین قسمت اندازه های معیین و استاندارد و از پیش تعیین شده و را در اختیار شما قرار می دهد برای سهولت و سرعت و دقت در کار البته این گزینه به صورت پیش فرض به صورت دستی تنظیم شده است یعنی شما به صورت دلخواه می توانید اندازه صحنه جدید را ایجاد نمایید.
Width:
به کمک این گزینه که یک فیلد عددی است می توانید عرض وپنهای صفحه تعیین نمایید.
Height: به کمک این گزینه که یک فیلد عددی است می توانید طول یک صفحه را تعیین نمایید.
Resolution:
به کمک این گزینه میزان کیفیت و میزان نقاط را تشکیل دهنده یک صفحه را مشخص می کنید در رابطه با این مقوله در آینده مفصل صحبت خواهیم نمود.
درمقابل سه گزینه بالا یک منوی کرکره ای وجود دارد که معیین کننده واحد اندازه گیری می باشد.
Mode:
این قسمت یک منوی کرکره ای می باشد که دراین قسمت می توانید ترکیب بندی رنگ در صفحه جدید که می خواهید ایجاد نمایید تعیین کنید. که مدل ها را در زیر توضیح خواهم داد.
Bitmap:
تصویری که پیکسل ها با عوض کردن مقدار بیت ذخیره شده تغییر می کند ( یک یعنی روشن صفر یعنی خاموش ، در صفحه نمایش رنگی بیتهای بیشتری استفاده می شوند تا سه رنگ قرمز و سبز و آبی را هم کنترل کند)
Grayscale:
این گزینه یک صحنه در اختیار ما می گذارد به این صورت که هر فعالیت دراین صحنه شود به صورت سیاه سفید دیده خواهد شد و ذخیره می شود در کل صفحه ای سیاه سفید در اختیار می گذارد و رنگ در آن تاثیری به عنوان خود ماهیت اصلی رنگ ندارد فقط به صورت تیره های مختلف خاکستری نمایان می شود.
RGB color:
این مدل رنگ متشکل از سه رنگ اصلی قرمز سبز و آبی می باشد و با ترکیب این سه رنگ ، رنگ اصلی به وجود خواهد آمد.
Cmyk color:
این مدل رنگ جهت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و دراین مدل رنگها به حسب درصد رنگهای فیروزه ای (Cyanred) سرخابی (Maqenta) زرد (Yellow) و سیاه (Black) تعریف میشود.
Lab:
مدل Lab جامع ترین مدل رنگی می باشد این مدل طوری طراحی شده که در آن رنگها به دستگاه وابسته نباشد یعنی هر رنگ در صفحه نمایش و در صفحه چاپی به یک صورت ظاهر می شود. این مدل در عمل کاربرد زیادی ندارد.
Contents
در این قسمت شما مشخص می کنید که صفحه جدید در قسمت پس زمینه چه خصوصیاتی را دارا باشد.
به صورت White سفید یا Back qrouhd color به صورت رنگی که برای رنگ پس زمینه انتخاب می کنید یا به صورت شفاف یا Trahs pareht بعد از زدن دکمهok صفحه جدید ایجاد می شود .
Open
گزینه دوم در منوی File گزینه Open می باشد که معادل کلیدهای میانبر Ctrl+O می باشد یا با دوبار کلیک کردن در پنجره کاری فتوشاپ می توانید به این پنجره دسترسی داشته باشید. به کمک این گزینه می توانید تصاویر را به فتوشاپ وارد نمایید.
Browse
به کمک این گزینه می توانید شما در داخل نرم افزار فتوشاپ یک Browser یا یک پنجره مشاهدات داشته باشید.
Open Recent
به کمک این فرمان می توانید آخرین تصاویر باز شده توسط نرم افزار را دوباره بازیابی نمایید.
Close
این فرمان صفحه باز انتخاب شده در نرم افزار را می بندد.
Save
این فرمان فایل موجود در نرم افزار را به فرمت های مختلف بر روی درایو سخت ذخیره سازی می نماید.
Save as
این فرمان از فایل جاری که به کمک فرمانSave ذخیره شده ، ذخیره سازی می کند البته با نام دلخواه.
Save for web
این گزینه تصویر جاری را برای استفاده بر روی اینترنت ذخیره سازی می نماید ( دراین رابطه در آینده توضیح خواهم داد)
Import
به کمک این فرمان می توانید فایل هایی را به داخل برنامه وارد نمایید از جمله فایل های Adobe Acrobat و غیره……………
Export
به کمک این گزینه می توانید تصاویر را خروجی بگیرید.
در ادامه مطالب قبلی بقیه فرمانهای داخل منوی File را با هم بررسی خواهیم نمود.
File in fo
به کمک این گزینه می توانید اطلاعاتی را درباره فایل جاری (هم بدهید و هم بگیرید)
درقسمت قبلی ما درباره گزینه Save for web گذرا مطالبی را گفتیم در این قسمت جامع تر و بیشتر به این مقوله خواهیم پرداخت.
Save for web
گفتیم به کمک این گزینه فایل را می توان برای استفاده بر روی اینترنت استفاده نمود. زمانی که این گزینه زده شود پنجره بزرگی در صفحه نمایان می شود که این پنجره شامل چند قسمت از جمله پنجره کاری و قسمت پارامترها می باشد درست راست پنجره کاری شما می توانید به پارامترهای این پنجره دست پیدا کنید که در زیر هریک از پارامترها را توضیح خواهم داد.
قسمت Settings
در این قسمت شما چند فیلد عددی و منوهای کرکره آی در دست داری اتولین منوی کرکره آی تعیین کنفضه نوع فرمت و میزان کیفت تصویر به صورت پیش فرض می باشد که هر کدام از آنتا مقدار و فرمت خاص تستند و برای سهول در کار در اختیار ما قرار ضاده شده آست.
قسمت بعدی نیر یکو منوی کرکره آی می باشد در این قسمت فقط برای تامین نوع فرمت (یا جنس) فآیل می باشد در زیر همین منوی کرکره آی منوی دیگری قرار دارد که بسته به نوع فرمت تعیین شده تنظیماتی را دارا می باشد .
به عنوان مثال برای فرمت Jpeg چهار گزینه به شرح زیر دارا می باشد:
Low : کم کیفت
Medium :کیفت متوسط
High : کیفت خوب
Maximam :کیفت عالی
البته می توان میزان کیفت را به صورت دستی نیر انجام داد. این کار را می توان به کمک پارامترQuality انجام داد هرچه عدد بیشتر کیفت بهتر هر چه عدد کم کمتر کیفت بدتر.
گزینه Blur
به کمک این گزینه می توان یکو صحنه را محو نمود.
گزینه Matte
به کمک این گزینه می توان رنگ پشت زمینه اگر قسمتی از عکس وجود نداشته باشد و پشت زمینه معلوم باشد را تعیین نمود و رنگ آمیزی کرد.
در پایین دو برگه Color table , Imagesize وجود دارد در پنجره اول شما می توانید در فرمت Gif یکو پالت رنگ در اختیار داشته باشید . و در قسمت دوم می توانید اندازه تصویر را تغییر دهید زمانی که اندازه مورد نظر خود را در فیلد عدد وارد نمودید دکمه Apply روشن می شود بازدن این دکمه تنظیماتی که تعیین نمودید اعمال می شود و عکس کوچک یا بزرگ می گردد.
حالا عکس شما آماده می باشد برای ذخیره سازی و استفاده بر روی اینترنت این پنجره بعد از ذخیره سازی خود به خود بسته خواهد شد.
به منوی فآیل بر می گردیم و از فرمان های باقی مانده گزینه Revert را بررسی می کنیم.
فرمان Revert
به کمک این گزینه شما می توانید برروی عکس خود یا فآیل جاری هر تغییراتی را اعمال نمایید و زمانی که دیدید این فعالیت ها مورد دلخواه شما نیست بازدن گزینه Revert عکس به صورت اولیه خود بر می گردد.
به کمک این فرمان می توانید تنظیمات صفحه از جمله نوع قطع استفاده شده برای خروجی گرفت به صورت پیرینت را مشاهده کنید یا تغییر دهید.
Print with priview
به کمک این فرمان شما می توانید یکو پیش نمایش از فآیل پیرینت گرفته شده را ببینید و همچنین تنظیماتی را اعمال نمایید زمانی که این فرمان را می زنید پنجره آی باز می شود . این پنجره شامل تنظیمات زیر می باشد:
Position
به کمک این قسمت می توانید موقعیت تصویر خود را برروی برگه تغییر دهید و موقعیت دیگری بر روی کاغذ پیدا کنید اگر تیک کنار عبارت Center image را بردارید می توانید موقعیت عکس را به صورت دستی تغییر دهید بغل فیلد های عددی بالا و چپ یکو منوی کرکره آی وجود دارد که تعیین کنفضه میزان واحد اندازه گیری می باشد.
Scaled print size
دراین قسمت شما می توانید اندازه تصویر را بزرگ وکوچک کنید سه راه برای تغییر اندازه تصویر وجود دارد که در زیرشرح خواهم داد:
1- به کمک فیلد عددی (Scale) ، به کمک این فیلد می توانید برحسب درصد تصویر موجود را بزرگ و کوچک نمایید.
2- به کمک دو فیلد عددی(Height) و پهنا (Width) می توانید اندازه تصویر را تغییر دهید.
3- بالاخره روش سوم به این صورت می باشد که با فعال کردن گزینه Show bounding box می توانید چند دستگیره بر دور تصویر خود داشته و با حرکت دادن آنتا عکس را بزرگ وکوچک نمایید.
منوهای کرکرهای روبروی فیلدهای عددی واحد اندازه گیری می باشد که بسته به نیاز شما هر کدام را خواستید می توانید انتخاب نمایید.
و در آخر گزینهScale to fit media به کمک این گزینه می توانید تصویر موجود را به صورت خودکار اندازه برگه خود نمایید.
در قسمت Option شما می توانید تنظیماتی را برای تصویر ایجاد نمایید. از جمله مارک های را برای راهنمایی بهتر در صحنه ایجاد نماییم یا عکس را به صورت افقی برعکس نماییم یا عکس را از نظر رنگ برگردانیم ( نگاتیو) یا محدوده Crop را مشخص کنیم یا در امتداد لبه های عکس برای راهنمایی بهتر بردارهای ترسیم کنیم . در قسمت پایین نیر منوی کرکره آی وجود دارد نوع زبان مورد استفاده برای چاپ گر را تعیین می کند.
فرمان Jumpto
به کمک این فرمان می توان نرم افزاری های که تحت فتوشاپ فعالیت می کنند را راه اندازی نمود از جمله این نرم افزارها Adobe Image ready میباشد. به کمک این نرم افزار می توانید تصاویر متحرک را ایجاد نمود و تصاویر متحرک را ویرایش نمایید البته این جمله آی از فعالیت های این نرم افزار قدرتمند می باشد.
و در آخر گزینه Exit که به کمک آن می توان از این نرم افزار خارج شد.
در این قسمت می خواهم شما را باچند فرمت کاربردی که می توان از فتوشاپ خروجی گرفت و همچنین چند فرمت که می توان در فتوشاپ استفاده نمود آشنا کنم.
1- Psd pdd : این فرمت ، فرمت خود نرم افزار فتوشاپ می باشد این فرمت تمامی تنظیمات صحنه را که در فتوشاپ ایجاد نمودید به همان صورت ذخیره سازی می نماید.
2- Bmp : در گرافیک کامپیوتر مشخصه سه حرفی نام فآیل برای فایلی که حاوی تصویر گرافیکی Map-Bit شده آست می باشد.
3- Gif : قالب گرافیکی از یکو فآیل که حاوی تصویر Map-Bit باشد می گویند یکو فرمت از نوع که بیشتر برای وب استفاده می شود.
4- JPEG : یکو فرمت از نوع Ture color با روش فشرده سازی Lossy آست این فرمت از کانال آلفا در تصویر پشتیبانی ندارد.
5- Epc : یکو نوع فرمت فآیل آست که بیشتر برای فایلهای برداری (مانند لوگوها ) استفاده می شود در عین حال امکان تعبیه تصاویر Bitmap را دارد.
6-Tiff : یکو فرمت از نوع True color و غیر فشرده آست.
7- 16 Tiff : یکو فرمت هایی که می توان به داخل فتوشاپ آورد آشنا شدید در آینده با تمام این فرمت ها تحت مثال های به صورت عملی آشنا خواهید شد.
البته این فرمت ها را نیر می توان به داخل س نیز وارد نمود.
منوی Edite
این منوی همانگونه که از نامش معلوم است مربوط به ویرایش می باشد البته فرمان های داخل این منو کمی خسته کننده می باشد ولی جزء اصلی کار است و نمی شود آن را فاکتور گرفت.
اولین فرمان داخل این منو فرمان Undo می باشد که این فرمان آخرین عملیات انجام شده توسط شما در نرم افزار لغو می کند و معادل کلیدهای میانبر Ctrl+z می باشد. البته این فرمان تا یک مرحله از عملیات را لغو می سازد .
Step for ward: به کمک این فرمان فرمان های لغو شده توسط فرمان Step back ward برگردانده می شود که معادل کلیدهای میانبر Snift +ctrl+z می باشد .
Step back ward: به کمک این گزینه می توان به تعداد معینی از عملیات را لغو نمود. کلید میانبراین فرمان معادل Alt+ctrl+zمی باشد.
Fade brush tool: به کمک این گزینه می توانید بعد از استفاده از ابزار Brush آن خط را از نظر میزان غلظت ونیز نوع مد آن تغییر دهید در آینده با مغوله Mode بیشتر آشنا خواهیدشد.
Cut: به کمک این فرمان می توانید یک قسمت را برش دهید و کلیدهای میانبر آن معادل Ctrl+x می باشد البته این نکته را خاطرنشان کنم که باید حتما قسمتی به کمک ابزار انتخاب که در قسمت بعد با آن آشنا خواهید شد انتخاب شده باشد تا قابل بریدن باشد.
Copy: به کمک این فرمان می توانید یک کپی از قسمت انتخاب شده توسط ابزار انتخاب را داشته باشید و کلیدهای میانبر آن معادل Ctrl+c می باشد.
Copy merged: به وسیله این فرمان می توانید از قسمت انتخابی کپی را داشته باشید با این تفاوت که زمانی که آن را Paste می نمایید آن کپی به صورت یک لایه جدید ایجاد میشود و برروی همان لایه اصلی باقی نمی ماند البته درباره لایه ها دردرس های آینده اطلاعات ارزنده ای را دریافت خواهید کرد و با آن آشنا خواهید شد .
Paste: زمانی که شما از گزینه Copy یا Cut یا Copy merged استفاده می نمایید آن قسمت انتخابی برروی حافظه موقت ذخیره می شود برای برگرداندن آن فایل ذخیره شده برروی حافظه موقت از فرمان Paste استفاده می کنیم که معادل کلیدهای میانبر Ctrl+vمی باشد.
Paste in fo : به کمک این فرمان قسمت Copy شده را Paste می کنیم با این تفاوت که قسمت کپی شده به صورت یک لایه ماسک می شود و یک لایه ماسک برای ما ایجاد می کند(این مقوله را همین جا تمام می کنم تا در دروس بعدی مفصل به آن پرداخته شود)
Clear: به کمک این گزینه قسمت انتخابی را می توانید حذف نمایید.
Check speilng: به کمک این فرمان ما می توانیم از املای درست کلمه خود( البته به زبان انگلیسی ) مطلع شویم به این صورت که زمانی که کلمه ای را در نرم افزار می نویسیم این فرمان فعال می شود با زدن این فرمان پنجره ای کوچک باز می شود که در زیر به آن خواهیم پرداخت.
Not in dictionary: دراین قسمت کلمه ای وجود دارد که شما نوشته اید.
Chageto: در این قسمت نزدیک ترین کلمه را از حیث حروف به کلمه مورد نظر ما وجود دارد.
Suggestions: در این قسمت کلماتی که از نظر حروف به کلمه مورد نظر ما نزدیک است وجود دارد.
در قسمت زیر هم معیین شده که چه نوع زبانی به این Dictionary حاکم است ویک گزینه با نام Check all leyer وجود دارد که با فعال کردن آن این فرمان برتمامی لایه ها اعمال می شود.
Find and rep lace text: به وسیله این فرمان می توان یک کلمه مورد نظر یا یک حرف مورد نظر را با حرف یا کلمه دیگر به صورت خودکار تغییرداد.
Fill: به کمک این فرمان می توان به صورت تمام وکلی یک لایه یا صفحه را به یک رنگ یا یک شکل در آورد زمانی که این فرمان را می زنید پنجره Fill باز می شود در قسمت اول می توانید انتخاب کنید که از چه حالتی برای کل صفحه استفاده نمایید می توانید به صورت مشکی کنید یا به صورت Back ground color یا در پس زمینه از توالی عکس استفاده نمایید وغیره……
در قسمت Blending می توانید مشخص نمایید که نوع مخلوط کرده لایه انتخابی با لایه های دیگر به چگونه باشد با انتخاب مد مورد نظر می توانید از این خاصیت استفاده نمایید در قسمت Opacity هم می توانید میزان غلظت رنگ یا تصویری که می خواهید به صفحه بگذارید تعیین نمایید.
Stroke: به کمک این فرمان می توانید در لایه انتخابی به دور تصویر یا خط کشیده شده یک خط با رنگ و اندازه دلخواه رسم نمایید. قسمتWidth میزان قطر خط می باشد. در Color box می توانید نوع رنگ را تعیین نمایید. در قسمت Loction می توانید نوع موقعیت خط را تعیین نمایید. که به سه صورت Inside که در داخل خط را ترسیم می نماید Center که از وسط وبه صورت مساوی خط ترسیم شده در دور موضوع مورد نظر می کشد. و درآخر گزینه Outide که خط را به صورت Outline می کشد یعنی دقیقا بعد از تمام شدن موضوع خط را در دور شی می کشد. در قسمت Blending می توانید نوع مخلوط شدن خط با لایه های دیگر را در قسمت Mode و میزان غلظت خط را به کمک گزینه Opacity تعیین نمایید.
Free transform: به کمک این فرمان می توانید یک لایه یا یک تصویر انتخابی را به صورت آزادانه تغییر مکان دهید یعنی آن را بچرخانید یا آن را تغییر اندازه دهید. یا آن را برعکس نمایید بعد از اعمال تنظیمات برای ثابت کردن تنظیمات بازدن کلید تائید بالا یا دوبار پشت سرهم کلیک کردن می توانید تنظیمات را اعمال نمایید برای رد کردن تنظیمات هم از گزینه Cancel یا کلید میان برEsc می توانید استفاده نمایید کلیدهای میانبراین فرمان نیز معادل Ctrl+t می باشد.
Trans form: در این قسمت شما می توانید هر یک از فعالیت های چرخش تغییر مقیاس ایجاد پرسپکتیو کج وکوله کردن تصویر مورد نظر را به صورت جداگانه انجام دهید.
Define brush: به کمک این گزینه می توانید لایه یا تصویر یا قسمت انتخابی از هردوی آنها را به صورت یک سر قلم در بیاورید در درس آینده با قلم ها به خوبی آشنا خواهید شد در واقع شما می توانید یک سر قلم به صورت دلخواه ایجاد نمایید . این قابلیت بسیار قابلیت کارآمدی می باشد.
Purge: به کمک این فرمان می توانید چند گزینه را خالی و تهی نمایید که در زیر تک تک آنها را توضیح خواهم داد.
Undo: یکی از قابلیت فرمانPurge پاک کردن مراحل انجام شده در نرم افزار می باشد به این صورت که دیگر امکان بازگشت به آنها به کمک فرمان Undo نیست.
Clip board: از دیگر قابلیت های این فرمان آن است که Cilp board را که همان حافظه موقت سیستم می باشد را پاک سازی می نمایید البته این پاک سازی مختص فعالیت های خود نرم افزار می باشد و هیچ ارتباطی با نرم افزار های دیگر که برروی Cli pboard فایلی دارند ندارند.
Histories : به کمک این فرمان می توانید تاریخچه یاهمان Histories را پاک نماییدHistories در واقع تاریخچه ای ازفعالیت های ما در نرم افزار می باشد که در دروس بعدی با آن به طور کامل آشنا خواهید شد.
All : به کمک این گزینه تمام سه مورد بالا را شما پاک می کنید.
Color settings : در این قسمت شما می توانید نوع ومیزان بیت ها واطلاعات در تمام ترکیب های رنگی تغییر دهید و خاصیت آنها را عوض نمایید البته دراین رابطه در قسمت آنالیز ترکیب های رنگی مفصل بحث خواهیم نمود.
Preset manager: در این قسمت شما می توانید نوع قرار گیری انوع سر قلم Texture یا انواع ترکیب های رنگی را در پالت های خود تغییر دهید بعضی آنها را به صورت دستی و دلخواه مرتب و ردیف نمایید وحتی می توانید آنها را حذف هم نمایید. بر روی هر یک از آنها بروید و باکشیدن آنها جای آنها را عوض نمایید و برای رفتن به نوع ها ی دیگر از منوی کرکره ای Preset type استفاده نمایید.
Preferences : به کمک این قسمت مزیت های این نرم افزار در دست شما است البته این بحث بسیار گسترده است ودراین قسمت نمی گنجد و ما آن را به جلسات بعدی موکول خواهیم کرد ولی به صورت کلی در رابطه با آن مطالبی را خواهم گفت تا با آن بیشتر آشنا شدید در این قسمت می توانید تنظیمات بعضی از ابزارها و پارامترهای مرتبط با نرم افزار را تغییر دهید البته این خاصیت در تمام نرم افزارها وجود دارد تا اینجا با منوی Edit به طور کامل آشنا شدید در جلسه بعد با قسمتTools box یا جعبه ابزار آشنا خواهید شد وخواهید دید که فرمان های این منو چقدر مهم وکاربردی هستند گرچه کسل کننده هستند.
آشنایی و کاربا ابزار Tool box
تا حالا شما با ایجاد کردن یک صحنه جدید باز کردن و چاپ کردن یک عکس لغو کردن عملیات ها Copy برداری و غیره……. به صورت کامل آشنا شدید در این قسمت شما را با ابزار ویرایش یک صحنه آشنا خواهم کرد به طور کلی ابزارها در نوار ابزاری که معروف به Tool box می باشد وجود دارد. اگر شما فتوشاپ را باز نمایید این نوار ابزار را در سمت چپ مانیتور مشاهده خواهید کرد . در کل از مهمترین قسمت های موجود در نرم افزار می توان به این قسمت اشاره نمود که ابزارهای آن به شرح زیراست:
1) Rectangular marguee : این ابزار اولین ابزار داخل Tool boxمی باشد به کمک این گزینه می توانید یک ناحیه از تصویر یا تمامی تصویر جاری در نرم افزار انتخاب نمایید. البته این گزینه یک ناحیه انتخابی مربع یا مربع مستطیل را دراختیار ما می گذارد زمانی که یک ابزار را از نوارابزار انتخاب می کنید در قسمت Option bor پارامترهای ظاهر می شوند. این پارامترها برای بهترتنظیم نمودن آن ابزار می باشد د رواقع قابلیت هایی را در رابطه با آن ابزار در اختیار ما قرار میدهد. البته در رابطه با Option bar در دروس توضیح داده شده است زمانی که Rectangular marguee را انتخاب می نمایید در Option bar پارامترهای ظاهر می شوند که تک به تک آنها را توضیح خواهم داد.
اولین قسمت جایی است که شما نوع انتخاب خود را تعیین خواهید نمود که به صورت پیش فرض برروی گزینه اول قراردارد دراین قسمت چهار نوع حالت مختلف وجود دارد. که به شرح زیرمی باشد:
Newseleotion: به کمک این گزینه که به صورت پیش فرض نیز فعال است می توان یک ناحیه را برای انتخاب تعیین نمود البته با این تفاوت که زمانی که یک قسمت را انتخاب می نمایید دوباره جای دیگری می خواهید انتخاب نمایید قسمت قبلی از بین میرود در ضمن به وسیله این گزینه شما می توانید ناحیه منتخب را حرکت دهید و به جای مورد نظر خود منتقل نمایید.به این صورت که با رفتن Pointer ماوس برروی قسمت منتخب شکل Pointer عوض می شود واین نشان دهنده آن است که شما می توانید آن قسمت را حرکت دهید.
Add to selection: به کمک این گزینه می توانید به ناحیه منتخب قسمت های دیگر نیز اضافه نمایید و دیگر با انتخاب نمودن دوم انتخاب اول از بین نمی رود. و همچنین در این گزینه و سه گزینه بعدی امکان حرکت دادن قسمت منتخب وجود ندارد.
Subfract from selemtion : به کمک این گزینه می توانید ازقسمت منتخب به صورت دلخواه کم نمود یعنی زمانی که شما یک قسمت را انتخاب می نمایید اگر بیشتر از ناحیه مورد نظر انتخاب نمودید به کمک این گزینه می توانید آن قسمت را کم نمایید . مانند گزینه دوم این گزینه نیز امکان حرکت دادن ندارد.
Intersect with selection: به وسیله این گزینه می توان ناحیه انتخابی به داخل یک ناحیه دیگر محدود نمود به این صورت که زمانی که شما یک قسمت را انتخاب نمودید به کمک این گزینه می توانید آن را در کادری که می کشید محدود نمایید.
Feathder : به وسیله این فیلد عددی شما می توانید ناحیه انتخابی را نرم نمایید یعنی میزان حد فاصل قسمت انتخابی و قسمت ها غیر منتخب را ازنظر تعداد پیکسل زیاد نمایید و ناحیه منتخب نرمی را دردست داشته باشید.
Style : دراین قسمت می توانید نوع وشیوه انتخاب را تعیین نمایید . این قسمت
دارای منوی کرکره ای می باشد که این منو سه گزینه را به شرح زیر در اختیار دارد:
Normal: به کمک این گزینه که به صورت پیش فرض می باشد به صورت آزادانه شما می توانید انتخاب داشته باشید.
Fixed aspect ratio : به کمک این گزینه شما می توانید میزان نسبت ضلع های کادر انتخابی را تعیین نمایید که در حالت پیش فرض به صورت یک به یک می باشد یعنی کادر مربعی را ایجاد می نماید.
با تغییردادن عددهای درون دو فیلد عددی Width وHeight می توانید تنظیمات را مشخص نمایید
البته خاطرنشان کنم در این قسمت انتخاب به صورت آزادانه قابل انجام است یعنی اندازه معیین برای کادر انتخابی تعیین نشده است.
Fixed size: به کمک این گزینه می توانید اندازه کادر انتخابی را محدود نماید و دیگر کادر انتخابی را به طور آزادانه نمی توانید حرکت دهید. در اینجا دو فیلد عددی Height , width وجود دارد که می توان اندازه را به آن داد و کادر مورد نیازرا مشاهده نمود. دراین جا تمام فرمان های و کلیدهای مرتبط با گزینه rectargular Marguee آموختید و فقط یک نکته باقی ماند که با نگه داشتن کلید Shift برروی کی برد می توانید یک کادر مربع را به صورت سریع دردست رس داشته باشید البته با راست کلیک کردن برروی همین گزینه زیر مجموعه باز میشود که درزیر به توضیح آنها خواهم پرداخت :
اولین گزینه همان گزینه می باشد که توضیح دادیم دومین گزینه Elliptical marguee tool می باشد این گزینه یک کادر انتخابی به صورت دایره و بیضی دراختیار ما قرار میدهد این گزینه هم دارای تنظیمات گزینه اول می باشد و فقط کادر انتخابی آن به صورت دایره و بیضی می باشد.
Single row marguee: به کمک این گزینه شما یک کادر انتخابی به قطر یک پیکسل در اختیار دارید و همچنین این کادر انتخابی به صورت افقی می باشد. و قسمت Option bar هم تفاوتی نکرده است .
Single column marguee: این گزینه نیز مانند گزینه بالا یک کادر انتخابی با قطر یک پیکسل را ایجاد می نماید. ولی تفاوت این گزینه با گزینه قبل این است که گزینه قبل به صورت افقی بوده ولی این گزینه ناحیه را به صورت عمودی انتخاب می کند.
گزینه دوم در قسمت Tool box ابزار Move می باشد به کمک این ابزار شما می توانید یک لایه یک قسمت یا یک ناحیه انتخابی را حرکت دهید این گزینه کلید میانبرش معادل V از روی کی برد می باشد. این گزینه نیز در قسمت Option bar دارای پارامترهای می باشد که در زیر به آنها خواهم پرداخت البته این دو گزینه به صورت پیش فرض فعال نمی باشند.
Auto select leyer: به کمک این گزینه می توانید لایه های را به صورت دستی در صحنه انتخاب وحرکت دهید یعنی نیاز نیست که به پنجره Leyers مراجعه نمایید و لایه را انتخاب نمایید با رفتن Pointer ماوس برروی لایه مورد نظرو درگ کردن در صفحه آن لایه انتخاب وحرکت می کند.
Show bounding box: با فعال نمودن این گزینه د رناحیه مورد نظر یک کادرfree transform ایجاد می شود یعنی می توانید آن را به صورت آزاد تغییر اندازه و شکل دهید البته در رابطه با Freetrans form در قسمت قبل به صورت کامل وجامع توضیح داده شده است.
سومین ابزار موجود در جعبه ابزار گزینه Lasso می باشد گزینه Lasso یا کمند می تواند به صورت آزادانه یک ناحیه را انتخاب نماید. این گزینه نیز مانند Rectangular marguee داری همان Optionbar می باشد . و پارامتر ها آنها هم سان است. زمانی که برروی این گزینه راست کلیک نمایید دو گزینه دیگر نیز ظاهرمی شوند که تمامی آنها از نظر Option bar یکسان می باشند.
Polugonal lasso: به کمک این گزینه می توانید ناحیه انتخابی چند گوش و زاویه داری را داشته باشید.
Magnetic lasso: به وسیله این گزینه می توانید ناحیه انتخابی را براساس نوعی جاذبه داشته باشید به این صورت که نوع جاذبه براساس طیف رنگی می باشد یعنی اگر زمانی شما یک قسمت که دارای طیف رنگی قرمزتا نارنجی است این قسمت به صورت یک ناحیه کامل انتخاب خواهد شد.
آموزش نوار ابزار
در درس قبل شما با تعدادی از ابزارهای کلیدی و مهم آشنا شدید به علت این که ابزارها که در درس قبل توضیح داده شد بسیار مهم و کلیدی بودند در یک جلسه به صورت جامع به آنها پرداختیم در این قسمت تعداد بیشتری از ابزار جعبه ابزار آشنا خواهید شد .
magic wand : این ابزار نیز جز دسته ابزارهای انتخاب می باشد . اما با این تفاوت که به کمک این گزینه می توان یک قسمت که از نظر طیف رنگ تقریبا" بر اساس درصد داده شده یکی می باشند را انتخاب نمود ( البته درصد داده شده در انتخاب تاثیر اصلی را دارد ) هر چه این درصد بالاتر باشد محدوده منتخب بزرگتر و رنگهای بیشتری را انتخاب می کند.
در این ابزار مانند ابزارهای دیگر پارامترهایی وجود دارد که با انتخاب این ابزار در نوار option ظاهر می شود تمامی گزینه در سایر ابزارهای انتخاب که در درس قبل توضیح داده شد ه است گفته شد ولی یک گزینه در این قسمت مهم می باشد که در درس قبل گفتیم ولی فکر می کنم گفتن آن خالی از لطف نباشد.
Tolerance : به کمک این فیلد عددی شما می توانید میزان درصد انتخابی طیف رنگی را تعیین نمایید .
Crop : ابزار بعد ابزار Crop می باشد این ابزار برای برش دادن یک قسمت تصویر البته به صورت مربع و محدود کردن تصویر به یک قاب به اندازه دلخواه است یعنی شما می توانید به صورت دلخواه یک قاب با اندازه دستی ایجاد نمایید . زمانی که این گزینه را فعال می نمایید
چندین گزینه در نوار Option ظاهر می شود که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.
Shield : این گروه وظیفه سایه روشن نشان دادن صحنه را به عهده دارد به این صورت که زمانی که شما یک قسمت را انتخاب می کنید دور محدوده انتخابی را سایه تیره ای فرا می گیرد با غیر فعال کردن این گزینه این سایه از بین می رود و فقط کادر دوری باقی می ماند لابته این قسمت دو گزینه دیگر دارد که در زیر آنها را توضیح خواهم داد .
Color : در این قسمت رنگ سایه دور محدوده انتخابی را تعیین می نمایید .
Opacity : در این فیلد عددی میزان غلظت رنگ پیرامون محدوده انتخابی را تعیین می نمایید .
Perspective : به کمک این گزینه شما می توانید یک کادر دارای پرسپکتیو داشته باشید .
البته این گزینه های بالا فقط زمان انتخاب و ایجاد کرد نمایان می شوند و گزینه های دیگر نیز برای این ابزار وجود دارد که در زمان فعال بودن ابزار فقط نمایان می شوند که در زیر آنها را توضیح خواهم داد .
Width : در این قسمت شما می توانید میزان درصد باز شدن کادر البته در ضلع عرضی را تعیین نمایید .
Heilnt : در این قسمت شما می توانید میزان درصد باز شدن کادر لابته در ضلع طولی را تعیین نمایید .
Resolution : در این فیلد عددی شما می توانید میزان کیفیت کادر را تعیین نمایید و همچنین در منوی کرکره ای بقل آن نوع واحد اندازه گیری قرار دارد .
Front Image : این گزینه کادر و کیفیت صحنه جاری را برای ابزار انتخابی تعیین می نمایید و گزینه بقلی آن تنظیمات را پاک می نماید .
Slice : به کمک این ابزار می توانید تصویر را برش و به واحدهای مختلف تقسیم کنید با فعال کردن این ابزار پارامترهای در Option Bar ظاهر می شود که مربوط به نوع ثابت کردن و نوع اندازه محل برش می باشند اگر بر روی همین گزینه راست کلیک کنید یک گزینه دیگر نیز ظاهر خواهد شد به نام Slice Select tool که به کمک این ابزار می توان مناطق برش داده شد ه را ویرایش کنید یعنی تغییر اندازه داده و یا مکان آن را تغییر دهید .
Healine : به کمک این ابزار می توانید یک قسمت را روی قسمت دیگر کنید با گرفتن کلید Alt وکلید نمودن در قسمت مورد نظر آن قسمت را ترمیم و شفا می بخشید با زدن این گزینه در قسمت Option Bar پارامترهایی ظاهر می شود که در زیر آنها را توضیح خواهم داد .
Brush : در این قسمت می توانید اندازه قلم ونوع محوی و شکل آن را تغییر دهید .
mode : در این قسمت می توانید مد مورد نظر را تغییر دهید که به صورت پیش فرض بر روی Normal است . در مورد مد مفصل صحبت می کنیم .
Source : در این قسمت دو گزینه وجود دارد 1 ) Sample این از نمونه گرفته شد که توسط کلید Alt گرفتید استفاده می کند Pattern این گزینه از Pattern ها استفاده می کند Pattern ها تصاویر ( texture ) هایی هستند که می توان آنها را برای تصویر استفاده نمود و می توان به
عنوان سر قلم نیز از آنها استفاده کرد.
Brush : به کمک این گزینه یک قلم در دست شما می باشد که به کمک آن می توانید در صحنه خطوط را بکشید زماین که این گزینه را می زنید در Option Bar پارامترهایی ظاهر می شود که با همه آنها آشنا خواهید شد :
Brush : در این قسمت سر قلم مورد نظر را می توانید تعیین نمایید .
mode : این قسمت توضیح داده می شود .
opacity: به کمک این فیلد عددی می توانید میزان غلظت خطی را که می کشید را تنظیم کنید .
Flow : به کمک این پارامتر می توانید توالی دایره قرار گرفته در یک خط را زیاد و یا کم کنید.
با راست کلیک کردن بر روی گزینه Brush یک ابزار دیگر نیز مشاهده می شود . این ابزار که Pencil یا مداد نام دارد برای کشیدن خطوط مداد نرم می باشد. پارامترهای آن مانند پارامترهای گزینه قبل می باشد .
ابزار بعد ابزار Stamp می باشد این ابزار همان گونه که از نامش پیداست برای مهر کوبی تصویر می باشد . در این ابزار نیز در قسمت Option Bar تغییر حاصل نشده و در قبل به آنها پرداخته شده است از این ابزار برای رتوش کردن و نمونه برداری استفاده می شود با گرفتن کلید Alt و کلیک کردن در صحنه نمونه برداشته خواهد شد . و هر جا کلیک کنید نمونه پیاده می شود .
با راست کلیک کردن بر روی Stamp یک گزینه دیگر به نام Pattern stamp tool آشکار می شود این Stamp از Pattern ها برای نمونه استفاده می شود . در قبل در رابطه با Pattern ها توضیح داده شد .
History Brush : به کمک این ابزار می توانید تاریخچه یک تصویر در صحنه را دوباره زنده نمایید یعنی شما به کمک یک ابزار بر روی عکس تغییراتی را اعمال نمودید ولی نمی خواهید تمام آن تغییرات را ازبین ببرد آن وقت است که از این ابزار استفاده می کنیم به کمک این ابزار می توان یک قسمت از عملیات انجام شده را لغو نمود. قسمت Option Bar نیز تغییر پیدا نکرده است
Art History Brush : به کمک این گزینه فعالیت های History Brush را دارید با این تفاوت که یک سر قلم های خاص را دارا می باشد و تصاویر هنری را خلق می نماید .
در قسمت Option Bar تغییراتی حاصل شده است که به تغییرات آن خواهیم پرداخت .
Style : در این قسمت شما می توانید نوع سر قلم را تغییر دهید و مدل آن را تغییر دهید .
Area : به کمک این فیلد عددی می توانید فضایی که می خواهید را ویرایش کنید بزرگ و کوچک کنید .
Eraser : این گزینه یک پاکن را در اختیار شما قرار می دهد و. زمانی که این گزینه را فعال می کنید در Option Bar پارامترهایی ظاهر می شود که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد البته زمانی که یک قسمت را پاک می کنید رنگ پس زمینه نمایان می شود . یعنی رنگی که برای پس زمینه یا همان ( Back ground ) تعیین می نمایید
Brush : در این قسمت سر قلم پاکن خود را انتخاب می نمایید .
mode : در این منوی کرکره ای نوع مدل و مد پاکن را تعیین می کنید که به صورتBrush یعنی قلم باشد یا penccel یعنی مدادی باشد و Block به صورت انسداد دار باشد .
Opacity : به کمک این فیلد عددی می توانید میزان غلظت پاک کردن را تعیین نمایید .
Flow : میزان توالی پاک کردن پاک کن یا اشکال قرار گرفته در کنار هم باشد . هر چه میزان Flow بیشتر باشد تعداد قرار گیری سر قلم ها در کنار هم بیشتر می شود و فاصله آنها کم می شود .
Erase to History : اگر این گزینه را فعال نمایید از پاکن می توانید به عنوان برگرداننده عملیات تا حالا انجام دادید استفاده نمایید یعنی با رفتن بر روی قسمت های پاک شده توسط پاکن آنها را برگردانید.
با راست کلیک کردن بر روی گزینه Eraser دو گزینه دیگر نیز ظاهر می شوند. که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.
Back ground Eraser tool : به کمک این ابزار می توانید تمام یک قسمت را پاک نمایید حتی رنگ پس زمینه و تصویر را به صورت Transparent نمایید یعنی آن را داراینمایی نمایید
magic Eraser tool : به کمک این گزینه می توانید یک قسمت که از نظر طیف رنگی در یک محدود از نظر درصد باشند را پاک نمایید . البته Option Bar این گزینه مانند گزینه magic wand می باشد که توضیح داده شده است .
Gradient tool : این ابزار از مهم ترین ابزارهای موجود در نرم افزار می باشد به کمک این ابزار می توانید یک تخته رنگ رنگ که کتشکل از طیف ها مختلف رنگی است داشته باشید که به صورت نرم و آرام در یکدیگر آمیخته شده است . در واقع این ابزار به خاطر در آمیخته کردن رنگ ها به صورت نرم و در طیف های گوناگون محبوبیت پیدا کرده است . با فعال کردن این گزینه در قسمت Option Bar پارامترهایی ظاهر می شوند . که در زیر مفصل به آنها خواهیم پرداخت .
Oradinet Editor : این گزینه همانطور که از نامش پیداست برای ویرایش رنگها و مدل های مختلف می باشد در قسمت Present مدل ها و رنگ هایی از قبل به صورت پیش فرض وجود دارد . Gradinet type : در این قسمت می توانید دونوع ( Noise ) پر از اختلال و شلوغ یا
( Solid ) به صورت یک پارچه و نرم باشد.
Smoothness : در این قسمت می توانید میزان نرمی رنگ خود را تعین نمایید در زیر همین گزینه قسمتی وجود دارد برای انتخاب رنگ ها و همچنین اضافه نمودن کلیدهای ریگی بر روی جریان طیف رنگی .
با کلیک کردن بر روی طیف رنگی یک کلید دیگر ایجاد می شود که با دو بار کلیک کردن پشت هم بر روی آن کلید پنجره color Picker باز می شود و می توانید رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید .
زمانی بر روی یک کلید رنگی کلیک می کنید در قسمت Stops چند گزینه فعال می گردد که کلیدهای بالای برای دو گزینه اول و کلیدهای پایینی برای دو گزینه دوم می باشند .
بعد از گزینه Gradient Editor به پنج گزینه برای تعیین کردن مدل و نوع رنگ دهی می رسیم . که در زیر آنها را توضیح خواهم داد .
Liner Gradient : به کمک این گزینه می توانید به صورت خطی رنگ خود را در صحنه پخش نمایید .
Radial Gradient : به کمک این فرمان می توانید یک طیف رنگی دایره وارد داشته باشید یعنی رنگ اول از مرکز و رنگ دوم رو به خارج می رود .
Angle Gradient : به کمک این گزینه یک طیف رنگی گوشه دار و تیز را خواهید داشت .
Reflected Gradient : به کمک این گزینه می توانید طیف رنگی را داشته باشید که فرم بازتاب نور یا رفلکت را دارا می باشد. یعنی یک رنگ در وسط رنگ دیگر در دو طرف رنگ اول می باشد.
Diamond Gradient : به کمک این گزینه می توانید طیف رنگی به شکل الماس داشته باشید .
گزینه بعد در Option Bar منوی کرکره ای Opacity و mode می باشد که در رابطه با دروس قبل توضیحات سطحی داده شده است .
ابزار بعد در نوار ابزار گزینه Paint Bucket می باشد این ابزار یک سطل رنگ می باشد که به صورت Pattern باشد که در دروس قبل توضیح داده شد یا به صورت Fore ground باشد که به صورت یک تکه مناطق تقریبا" از نظر طیف رنگی یکی باشند را رنگ می کند .
Tolerance : در این قسمت میزان درصد رنگ شدن طیف های رنگی را تنظیم می کنید .
ابزار بعدی در جعبه ابزار گزینه Blur می باشد به کمک این ابزار می توانید یک قسمت را محو نمایید . به کمک فیلد عددی Strength می توانید قدرت محو کردن را زیاد یا کم نمایید .
با راست کلیک کردن بر روی همین گزینه دو گزینه دیگر نیز ظاهر می شوند که در زیر با آنها آشنا خواهیم شد.
Sharpen tool : به کمک این ابزار می توانید یک قسمت محو را تیز وsharp نمایید و از آن حالت محو یا ( Blur ) در بیاورید . این گزینه نیز Option Bar مثل گزینه Blur می باشد .
Smudge : به وسیله این ابزار می توان یک قسمت از تصویر را گرفته و آن را کشید پارامترهای موجود در Option Bar نیز در این گزینه تغییر نکرده است .
ابزار بعدی در جعبه ابزار گزینه Dodge می باشد به کمک این گزینه می توان یک قسمت از تصویر را روشن نمود یعنی با رفتن بر روی قسمت مورد نظر و کلیک کردن آن قسمت از نظر روشنایی روشن تر می شود . با راست کلیک کردن بر روی این ابزار چند ابزار دیگر نیز ظاهر می شود. که به ترتیب زیر می باشد .
Burn tool : این ابزار تصویر را به خلاف Dodge تیز می سازد یعنی دارای کنتراست می کند به کمک پارامتر Exposure میزان شدت عملکرد ابزار را تعیین می نمایید .
Sponge : به کمک این ابزار می توان دو حالت ایجاد نمود 1 ) شی را از رنگ فاقد کنیم 2) شی را از رنگ اشباع کنیم . این دو حالت را می توان از منوی کرکره ای mode تعیین نموده و همچنین به کمک پارامتر Flow جریان و تعداد قرار گیری سر قلم ها در کنار هم نیز تعیین می شود.
Type tool : به کمک این ابزار می توان در محیط نرم افزار بر روی تصویر یا صحنه هایی ایجاد می کنید کلماتی را بنویسید . برای شروع کار نوشتن ابتدا ابزار Type را فعال می نمایید و در هر نقطه از تصویر انتخابی کلیک کنید می بینید که خط چشمک نمایان می شود که معنی آن این است که شما می توانید در آن نقطه شروع نوشتن نمایید .
زمانی که این ابزار فعال می شود در Option Bar پارامترهای ظاهر می شود . اولین گزینه منوی کرکره ای Font می باشد به کمک این گزینه می توانید نوع Font خود را تعیین نمایید .
منوی بعدی تعیین می نماید که Font که ما انتخاب کردیم به صورت Bold باشد یعنی تو پر و محکم یا به صورتItalic باشد که منظورمان همان اریب می باشد .
قسمت بعدی گزینه Font size می باشد که تعیین کننده اندازه نوشته ها می باشد . که از شماره 6 – 72 وجود دارد البته اگر اندازه دلخواه شما در این اعداد یافت نشد می توانید خودعدد دلخواه را در جعبه بالا بنویسید .
در منوی کرکره ای بعدی شما میزان و نوع نوشته خود را تعیین می نمایید . به این صورت که حالات مختلف در این قسمت برای نرمی نوشته وجود دارد که هر کدام با اندکی تفاوت در مجموعه یک هدف را دنبال می کنند. بعد از این منو سه گزینه وجود دارد برای راست چین , چپ چین و وسط چین کردن حروف در تصاویر است که به ترتیب از چپ , چپ چین , وسط چین , راست چین قرار دارد .
Color text : به کمک این قسمت می توانید رنگ نوشته خود را تغییر دهید .
Warp text : به کمک این پنجره می توان به نوشته فرم هایی داد . که اشکال و حالات مختلف فرم ها را در خواهیم دید. برای انتخاب حالات مختلف به منوی کرکره ای Style مراجعه نمایید .
Arc : به کمک این گزینه می توانید قوس و کمان را به نوشته خود بدهید زمانی که این گزینه را انتخاب می نمایید پارامترهای زیر فعال می گردد این پارامترها در تمام حالات مختلف یکی می باشد در زیر آنها را توضیح خواهم داد .
Horizontal و Vertical به کمک این دو کلید رادیویی می توانید تعیین نمایید که قوس به کدام جهت باشد به جهت افق یا عمود .
Bend : این پارامتر میزان خمیدگی و خم شدن نوشته را تعیین می نماید .
Horizontal Distortion : به کمک این گزینه می توانید (( راستای محور افق شی را لاغر و یا چاق کنید و فرم پرسپکتیو به آن بدهید .
Vertical Distortion : به کمک این گزینه می توانید در راستای محور عمود شی را لاغر و یا چاق نمایید .
با باز کردن منوی Style می توانید حالات دیگر را مشاهده کنید البته در جلوی هر یک از حالات یک شکل که نماینده و نشان دهنده نوع فعالیت آن فرمان است قرار دارد و می توانید شما یک پیش نمایش از آن حالت را ببینید .
گزینه آخر در Option Bar گزینه Praaghraph و Caracter می باشد که به کمک این دو پانل می توانید میزان فاصله بین حروف میزان فاصله بین کلمات اندازه Font نوع زبان میزان نرمی Font رنگ پاراگراف گرفتن چپ چین راست چین وسط چین کردن و غیره … و به طور کلی تمام فعالیت هایی که تا حال برای نوشتن در محیط نرم افزار آموختید در اینجا گردآوری شده است .
زمانی که تمام تغییرات و تنظیمات را اعمال کردید به کمک Commit آن را می توانید ثابت نمایید و به کمک Discard تنظیمات را رد نمایید .
با راست کلیک کردن بر روی ابزار Type چند ابزار دیگر نمایان می شود که به شرح زیر است .
Vertical Type : به وسیله این گزینه شما می توانید به صورت عمود بنویسید که پارامترهای آن به همان صورت Horizontal Type می باشد .
Horizontal Type mask : به وسیله این گزینه شما می توانید از یک رنگ به عنوان ماسک برای نوشته خود استفاده نمایید که به صورت پیش فرض قرمز می باشد یعنی نوشته شما در پیرامون خود رنگی را دارا می باشد و قسمت نوشته شده فاقد رنگ می باشد .
Vertical Type mask : این ابزار نیز مانند ابزار بالا عمل می کند با این تفاوت که در مسیر عمودی می نویسد
برای تغییر رنگ ماسک مورد نظر به قسمت Edit in standard mode مراجعه می کنیم با دو بار کلیک کردن بر روی این قسمت یک پنجره با نام Quike mask باز می شود که تعیین کننده میزان غلظت رنگ نوع رنگ و نیز مدل ماسک است دو نوع مدل در اینجا وجود دارد .
1) maked Areas : به کمک این گزینه از ماسکی استفاده می شود که دارای رنگ پیرامون باشد .
2) Selected Areas : به کمک این گزینه دور نوشته ما یک کادر انتخابی ایجاد می شود
تا اینجا آموختید که چگونه در محیط نرم افزار فتوشاپ بنویسید و جلوهایی نیز به نوشته های خود
بدهید فقط یک مطلب می ماند که برای عوض کردن فونت خود در نرم افزار به صورت سریع چه
باید کرد . بعد از نوشتن و تایید کردن نوشته خود بر روی منوی کرکره Font داخل Box name یک بار کلیک کنید و سپس دکمه میانی موس خود را بچرخانید خواهید دید که نوشته های شما به سرعت عوض می شوند .
بعد از گزینه Type در جعبه ابزار نوبت به گزینه Pen می رسد که برای کشیدن خطوط آزاد و منحنی در تصویر است این گزینه بسیار برای کشیدن تصاویر و رنگ کردن یک نقطه بسیار کارامد می باشد .
با انتخاب این گزینه Ponter ماوس شکلش تغییر می کند . شما در هر جای تصویر که کلیک کنید یک نقطه ایجاد می شود . البته برای به نتیجه رسید بیش از دو نقطه در صحنه لازم می باشد با پیوند این نقاط یک سطح ایجاد می شود که دارای رنگ انتخابی است برای کشید خطوط منحنی باید کمی در صحنه درگ نمود یعنی بعد از کلیک دکمه ماوس را رها سازید و ماوس را حرکت دهید در این زمان دو دسته نمایان می شود که برای ویرایش زاویه منحنی هایی می باشد که در آینده تکمیل خواهد شد زمانی که بر این گزینه در جعبه ابزار کلیک می کنید پارامترهایی در Option Bar ظاهر می شوند که کم کم با آن آشنا خواهیم شد .
Snape layers : به وسیله این گزینه یک تصویر می توانید بسازید که دارای رنگ در محدوده انتخابی باشد . مثلا" می توانید یک Style برای آن انتخاب نمایید یا یک رنگ یا یک Pattern .
Path : به کمک این گزینه می توانید یک مسیر تعیین نمایید .
Pentool و FreeForm به کمک این دو گزینه می توانید از فرم های آزاد یا منحنی های دارای اهرم برای فعالیت خود استفاده نمایید و همچنین در سمت راست این دو گزینه اشکال مختلف را می توانید انتخاب نمایید .
Custom Snape : به کمک این گزینه می توانید از اشکال از پیش فرض نرم افزار استفاده نمایید زمانی که این گزینه فعال باشد با رفتن بر روی منوی Snape می توانید شکل مورد نظر خود را تعیین نمایید .
وقتی بر روی ابزار Pen در جعبه ابزار راست کلیک می کنید چند ابزار دیگر ظاهر می شود که در زیر آنها را توضیح خواهم داد :
FreeFrom Pentool : به کمک این ابزار می توان به صورت آزاد یک سطح را ایجاد نمود .
Add Anchor Point : به کمک این ابزار می توان یک نقطه به یک منحنی یا خط اضافه نمود نقاط برای ویرایش شکل سطح ایجاد شده می باشند .
Delete Anchor Point : به کمک این گزینه می توان نقاط بر روی خطوط یا منحنی ها را حذف نمود .
Convert Point tool : به کمک این ابزارمی توان نقاط را تبدیل نمود به این صورت که یک نقطه را به صورت ( Sharp ) تیز نماییم یا برای یک نقطه دسته هایی را بگذاریم تا یک منحنی را داشته باشیم .
Notes tool : به کمک این ابزار شما می توانید اطلاعاتی را در رابطه با آن تصویری که کار می کنید و یا لایه هایی که کار می کنید در آن بنوسید .
برای بستن یک یک دفترچه ابزار Move را انتخاب نمائید و در صحنه کلیک کنید برای باز کردن دفترچه بر روی آیکون دفترچه مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Open را بزنید برای از بین بردن دفترچه برروی دفترچه مورد نظر راست کلیک کنید و فرمان Delete را بزنید .
Eye dropper tool : به کمک این ابزار می توانید از رنگ های موجود در تصویر نمونه هایی را بگیرید و به طور کل برای نمونه گیری رنگ ها می باشد . با راست کلیک کردن بر روی این ابزار چند ابزار دیگر نمایان می شود که در زیر دربازه آنها صحبت خواهیم کرد .
Color sample tool : به کمک این کزینه می توانید چندین نمونه درصفحه داشته باشد و چندین پانل Info در اختیار شما قرار داده می شود البته با پانل Info بعدا" مفصل آشنا خواهید شد .
measure tool : به کمک این ابزار می توانید اندازه و فاصله بین دو نقطه را تعیین نمایید . لابته فاصله ها در پانل Info نشان داده می شود که در آینده خوب با آنها آشنا خواهید شد .
ابزار بعدی در جعبه ابزار گزینه Pan می باشد به کمک اینگزینه می توانید زماین که بر تصویر بزرگنامیی می کنید یا اندازه تصویر بزرگتر از صفحه می باشد در طول و عرض عکس پیمایش نمایید که کلید میانبر آن بر روی کی برد معادل Space می باشد .
Zoom : به کمک این ابزار می توان بر روی تصویر بزرگنامیی نمود بزرگنمایی به دو صورت انجام می شود . یکی به صورت کلیک کردن که با هر بار کلیک کردن تصویر بزرگ می شود و دیگر به این صورت است که با درگ کردن در صحنه یک کادر ایجاد می شود و نرم افزار فقط همان کادر ایجاد شده را بزرگ می کند اما تا اینجا فقط روش های بزرگ نمایی را توضیح دادیم حالا که بزرگ کردیم چه کنیم که عکس را کوچک کینم . برای کوچک کردن تصویر کلید Alt را از کی برد بگیرید و بر روی تصویر کلیک کنید تصویر کوچک می شود و زمانی که بر روی این ابزار کلیک می کنید در Option Bar دکمه هایی ظاهر می شوند که هر کدام را توضیح خواهم داد.
اولین گزینه Zoom in و Zoom out می باشند که برای نزدیک شدن و دور شدن می باشند .
Actual pixels : به کمک این دکمه می توانید اندازه واقعی تصویر را داشته باشید .
Fitoh Screen : به کمک این گزینه می توانید تصویر را از نظر اندازه اندازه صفحه نمایید .
Print size : این گزینه اندازه Print تصویر را در اختیار شما قرار می دهد .
تا اینجا تمام ابزارهای موجود در جعبه ابزار را آموختید و فقط چند گزینه باقی مانده است که آنها نقش مهمی را بازی می کنند . اولین گزینه Color Box است در این قسمت شما رنگ خود را تعیین می کنید به این صورت که کدام رنگ , رنگ کاری شما باشد و کدام رنگ برای پس زمینه باشد.
رنگ رویی رنگ کاری است . و رنگ زیری رنگ پس زمینه است برای تغییر هر کدام از رنگ ها کافی است که روی هر کدام از رنگ ها کلیک کنید تا پنجره Color Pioker باز شود ورنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید .
در کنار این دو رنگ یک فلش دو سر وجود دارد که می توانید رنگ کاری را با رنگ پس زمینه عوض نمایید . و همچنین در پایین سمت چپ کادر Color Box دو مربع کوچک مشکی و سفید وجود دارد که دو رنگ پیش فرض سیاه و مشکی را دارا می باشند .
قسمت بعدی قسمت mask می باشد در این قسمت تعیین می کنید که نوع ماسک شما به چه صورت باشد . البته در این رابطه در قسمت مربوط صحبت کردیم .
قسمت بعدی برای نوع نمایش صفحه می باشد که در زیر مدل های موجود را توضیح خواهیم داد:
Standard Screen : به کمک این گزینه تصویر به صورت استاندارد نمایش داده می شود .
Full Screen mode with menu Bar : به کمک این گزینه قسمت Titele صفحه می رود و فضا بزرگتر می شود .
Full screan mode : به کمک این کزینه Title و menu Bar از بین رفته و فضا بزرگتر می شود.
آخرین دکمه در این قسمت Jump to image Ready می باشد به کمک این گزینه شما می توانید نرم افزار Image Ready را باز نمایید .
بعض اوغات نیاز هست که ما Tool Box را کوچک کینم تا فضا بیشتری در اختیار داشته باشید اگر بر روی فضا مشکی بالایی دو بار کلیک کنید تا Tool Box بسته شود به این صورت بسته و باز می شود و فضا بیشتر می شود .
اولین پانل که شما با آن آشنا خواهید شد پانلNAVIGATOR می باشد.
البته خاطرنشان کنم که تمام پانل ها در منوی WINDOW وجود دارند که با کلیک کردن برروی نام هرکدام از آنها می توان آن ها را نمایش داد.
NAVIGATOR : این پنجره یک پنجره هدایت گر در صحنه می باشد به کمک این پنجره شما موقعیت کادر دید خود را دارید و می توانید برروی تصویر بزرگنمایی نموده و کادر بزرگنمایی نسبت به تصویر مشاهده نمایید. در داخل این پنجره چندین گزینه وجود دارد که در زیر با آنها آشنا خواهید شد.
PROXY PREVIEW AREA : به کمک این پنجره می توانید پیشنمایش از تصویر خود را داشته باشید و موقعیت کادر بزرگنمایی را به رنگ قرمز مشاهده کنید زمانی که اندازه تصویر از 100% بزرگتر شود کادر قرمز کوچکتر می شود و نشان می دهد که درحال حاضر چه کادری را مشاهده می کنیم . بارفتن اشاره گر ماوس برروی کادر می توانید منطقه ZOOM شده را حرکت دهید و موقعیت آن را تغییر دهید.
ZOOM : به کمک این فیلد عددی که درروبروی خود یک دستگیره برای بزرگنمایی دارد می توان برروی تصویر بزرگنمایی کرد . به این صورت که با دادن عدد مناسب بر واحد درصد می توانید تصویر خود را دلخواه بزرگ نمایید یا بلعکس کوچک کنید به کمک دستگیره موجود در روبروی فیلد عددی می توانید بدون وارد کردن عدد تصویر خود را بزرگ نمایید.
INFO : به کمک این پانل می توانید اطلاعاتی از موقعیت فعلی ماوس برروی تصویر داشته باشید از جمله اطلاعاتی که در این پنجره داده میشود.
1- میزان طیف رنگی نقطه از نظر مدل رنگی RGB قرمز- سبز- آبی.
2- میزان طیف رنگی یک نقطه از نظر مدل رنگیCMYK در رابطه با مدل های رنگی در دروس اول صحبت کردیم.
3- موقعیت ماوس در تصویر براساس دو محورX- Y.
4- اندازه کادر انتخابی در صحنه:
البته در کنار هر یک از این گزینه یک تصویر کوچک وجود دارد که براساس نوع فعالیت این گزینه متفاوت می باشد. برروی هر یک از این تصاویر بروید تا برای شما براساس نوع فعالیت آن قسمت واحدهای اندازه گیری و مدل های رنگ مختلف را در اختیار قرار می دهد.
پانل بعدی مربوط به ویرایش رنگ ها می باشد این پانل را با نام COLOR می شناسیم . در این پانل سه مولفه رنگ های RGB را در اختیار داریم . و همچنین گسترده تمام رنگها به صورت وب در اختیار ما قرار دهید. و می توانیم رنگ مورد نظر خود را پیدا کنیم و استفاده نمایید.
با رفتن به قسمت OPTION می توانیم مدل رنگی را تغییر دهیم و همچنین تنظیمات این پانل را ذخیره نماییم .
SWATCHES: به کمک این پانل می توانیم از پالت رنگ که به صورت پیش فرض رنگ های را دارا می باشد رنگ انتخاب کنیم و همچنین رنگهایی را که مد نظر ما است را به آن اضافه نماییم . تا دوباره ازآنها استفاده کنیم.
STYLES : به کمک این پانل می توانیم STYLES مورد نظر خود را انتخاب کنیم در موردSTYLE ها در دروس قبل توضیح داده شده است البته چندین STYLE دیگر نیز در نرم افزار ذخیره شده وجود دارد که با رفتن به قسمت OPTIOR می توانید بازدن گزینه LOAD آنها را بازیابی نمایید.
HISTORY : پانل تاریخچه از مهم ترین پانل های موجود است به کمک این پانل می توانید تاریخچه فعالیت های را که تا به حال انجام دادید را مشاهده نمایید و هر کدام را که خواستید واز هرجای که می خواهید عملیات انجام شده را لغو نمایید. در واقع شما به جای استفاده از فرمان UNDO از این پانل استفاده می کنید با این تفاوت که شما فعالیت هایی را که تا به حال انجام داده اید را می توانید مشاهده نمایید.
ACTIONS : در این قسمت می خواهم شما را با پنجره ACTIONS آشنا کنم:
ACTION ها از یک سری اعمال تشکیل شده اند با استفاده از ACTION ها شما می توانید مجموعه ای از کارها را یک بار انجام داده و برای دفعات زیاد آنها را تکرارکنید. در این پنجره یک سری اعمال از پیش انجام شده وجود دارند. این اعمال در زیرشاخه ACTION DEAULT قرار دارند. برای درک بهتر این موضوع ابتدا یک تصویر جدید ایجاد می کنیم .
برای درک بهتر این قسمت یک تمرین انجام می دهیم.
1- یک صحنه جدید ایجاد نمایید.
2- روی یکی از ACTION کلیک کنید.
3- برای استفاده از ACTION ها می بایست آنها را اجرا کرد. برای اجرا ACTION مورد نظر روی دکمه اجرا کلیک کنید.
4- برای ادامه کارروی دکمه CONTINUE کلیک کنید.
5- همان طور که مشاهده می کنید یک تصویر با استفاده از ACTION های پیش ساخته فتوشاپ ساخته شده اما شما می توانید ACTION های خاص خود را بسازید. برای این کار ابتدا روی دکمه مشخص شده در تصویر کلیک کنید تا فهرست مربوطه به ACTION های پیش ساخته فتوشاپ بسته شود.
به قسمت زیرپانل مراجعه کنید و برروی آیکون NEW FOLDER کلیک کنید تا یک پوشه مخصوص ACTIONهای ساخته شما ایجاد شود. و سپس در قسمت NAME نام مورد نظر خودتان را وارد نمایید. حالا نوبت به ساخت ACTION مورد نظرمان رسیده .
2- برروی دکمه NEW LAYAR در قسمت پایین پانل کلیک کنید.
3- درجعبه متن مشخص شده نامACTION را وارد می کنیم. در جعبه لیست اول (SET) باید مشخص گردد تا این ACTION مربوط به کدام زیر شاخه می باشد.
4- منوی کرکره ای اول مشخص می شود که کلید میانبر ما چه باشد.
5- در پایان روند کار به این صورت است که پس از کلیک روی دکمه RECORD فتوشاپ از تمام کارهایی که شما انجام می دهید به صورت متوالی الگو برداری می کند . تا زمانی که روی دکمه STOP کلیک کنید.
با توجه به قسمت پایین پانل مشاهده می کنید که گزینه RECORD فعال می باشد و به رنگ قرمز تبدیل شده است.
پانل LAYER
در ادامه مباحث قبلی می خواهم شما را پانل layer که از مهمترین قسمت های موجود در نرم افزار می باشد آشنا کنم این پانل همانطور که از نامش پیداست مخصوص فعالیت با لایه ها می باشد.
در فتوشاپ به وسیله لایه ها می توانید تصاویر بدیع را خلق نمایید لایه ها در ساخت یک اثر هنری سهم بسیار زیادی را در بر دارد این پنجره شامل چندین قسمت است که در زیر با آنها آشنا خواهید شد:
MODE: در رابطه با مد در دروس قبل مطالبی را گفتیم ولی به طورکامل به آن نپرداختیم در اینجا شما را به طور کامل با این منوی کرکره ای آشنا خواهم کرد. به طور کلی به کمک این قسمت می توانید خصوصیاتی خاص را برای لایه های خود از جمله درخشندگی تیرگی حذف قسمت های تیره یا روشن و غیره……..
البته این خاصیت همیشه به صورت پیش فرض برروی گزینه نرمان تنظیم شده است.
DISSOLVE: به وسیله این گزینه قسمت های محو شده به صورت زبر در می آید و جلوه ی ویژه برای این نرم افزار است تا کیفیت تصاویر و لایه ها تغییر کند.
Darken: به کمک این گزینه تصویرتاریک و تیره می شود.
MULTIPLY:به کمک این گزینه واحد بالایی یک واحد ضرب می شود.
COLOR burn : به کمک این گزینه رنگ ها به صورتی در می آیند که حسن سوخته شدن آنها القاء می شود.
LIGHTIN : به کمک این گزینه قسمت های تیره حذف می گردد و قسمت های روشن باقی می ماند.
COLOR PODGI : به کمک این گزینه تصویر از وجود رنگ اصلی خود خالی شده و از رنگ تصویر زیری اشباح می گردد.
LINERE PODGE : این گزینه عملیات بالا را انجام می دهد با این تفاوت که یک کانال آلفا از تصویر را فاکتور می گیرد.
OVERLAY : به وسیله این گزینه تصویر از رنگ زیری مشتق می شود و سایه روشن آن در طیف خاص رنگ ریزی قراردارد و کامل با رنگ لایه زیر می شود.
این چند گزینه بود که در این منو وجود دارند البته چند گزینه دیگر نیز در این قسمت وجود دارد . که در دروس بعد توضیح خواهم داد چون با معقوله MODE در آینه برخورد خواهیم کرد.
گزینه بعد در پانل LAYER گزینه OPACITY می باشد به کمک این فیلد عددی می توانید میزان غلظت لایه انتخابی را تعیین نمایید یعنی می توانید لایه خود را طوری تنظیم نمایید که دارای پشت نمایی باشد.
گروه LOCK
در این قسمت می توانید تعیین نمایید که کدام قسمت را قفل نمایید و اجازه ندهید که برروی قسمت انتخابی در چند حالت موجود تغییراتی حاصل نشود چند حالت قسمت LOCK را توضیح خواهم داد:
LOCK TRAHSPARENT PIXELS : به کمک این گزینه می توانید شفاف لایه را قفل نمایید.
عملیاتی که انجام می دهید به قسمت شفاف صحنه تاثیر نگذارید پس به این صورت شما در قسمت شفاف لایه خود تغییراتی را انجام دهید در این قسمت تاثیری ندارد.
LOCK IMAGE PIXEL : به کمک این گزینه می توانید این قابلیت را فعال نمایید که به کمک ابزارهای تاثیر گذار در جعبه ابزار می توانید برروی تصویر تاثیری بگذارید یعنی به کمک ابزارBRUSH یا STAMP یاERASER و غیره …… نمی توان برروی تصویر تاثیر گذاشت.
LOCK POSITION : به کمک این گزینه می توان حرکت در لایه جدید را قفل نمود به این صورت که دیگر نمی توان به کمک ابزار MOVE تصویر را حرکت داد و درموقعیت خود لایه قفل می شود.
LOCK ALL : به کمک قسمت تمام خاصیت های لایه خاموش و دیگر نمی توان کاری به روی لایه قفل شده انجام داد.
البته خاطرنشان کنم که می توان از تمام این حالت ها البته به غیر از LOCK ALL به صورت همزمان استفاده نمود.
قسمت بعدی که با آن روبرو می شود قسمتی است که نشان دهنده لایه ها است و نوع نمایش آنها در این قسمت شما لایه ها را می بینید و مشخصات آنها از جمله یک پیش نمایش و تعداد نوع آنها را در این قسمت دارید.
در قسمت لایه ها شما می توانید یک لایه را فعال یا حتی حذف نمایید و همچنین آنها را به یکدیگر قفل نمایید . که زمانی که آنها را حرکت می دهید با یکدیگر حرکت کنند.
البته اکثر اوغات لایه اول یا همان BACK GROUND LEYER به صورت پیش فرض قفل می باشد ولی باقی لایه ها به دست شما قفل خواهند شد.
اگر اینکه بر روی لایه راست کلیک کنید یک منوی میانبر ظاهر می شود که به فرمان های داخل این منو خواهیم پرداخت:
LAYER PROPERTIES : به کمک این گزینه می توانید چند قابلیت را در دسترس داشته باشید به این صورت که بازدن این گزینه پنجره ای باز می شود که دارای دو قسمت :
1- NAME : به کمک این فیلد می توانید نام لایه خود را تغییر دهید.
2- COLOR : به کمک این منوی کرکره ای می توانید رنگ لایه را برای بهتر مشخص شدن لایه در بین بقیه لایه ها تعیین نمایید.
BLENDING OPTIONS : به کمک این گزینه می توانید به پنجره LAYER STYLE دسترسی پیدا کنید به کمک این پنجره می توانید به لایه خود جلوه های ویژه ای را بدهید البته با این پنجره در درس بعد به صورت کامل و جامع صحبت خواهیم کرد.
DUPLICATE LEYER : به وسیله این فرمان می توانید یک کپی از لایه انتخابی ایجاد نمایید.
DELETE LEYER : به وسیله این فرمان می توان لایه انتخابی را حذف نمود. بعد ازاجرای این فرمان یک کادر پرسش نمایان می شود که از شما پرسش می کند که آیا شما مطمئن هستید که این لایه را می خواهید حذف نمایید شما باجواب NO-YES این پرسش را جواب می دهید.
حالا به قسمت پایین پانل مراجعه می کنیم و فرمان ها و گزینه های زیررا بررسی می کنیم از راست اولین گزینه را توضیح خواهم داد:
DELETE LAYER : این فرمان لایه انتخابی را حذف می کند.
CREATE ANEWKAYER : به وسیله این فرمان می توانید یک لایه جدید خلق نمایید. البته این لایه کاملا شفاف و همچنین خالی می باشد.
CREATE NEW FILL OR ADJASMENT KAYER : به کمک این گزینه شما به یک سوی فرمان ها درخصوص نوع رنگ تصویر و مدل های مختلف رنگ ها را دردسترس دارید البته در این رابطه در قسمت خاص خود در دروس بعد صحبت خواهیم کرد. در واقع نرم افزار در اختیار شما یک کلیک میانبر قرارداده است که شما به سهولت به این ابزارها و پارامتر های مهم و کاربردی دست پیدا کنید.
CREATE ANEW SET : به کم این گزینه می توانید یک پوشه برای لایه های خود ایجاد نمایید و لایه های خود را دسته بندی کنید و در پوشه های خاص خود قراردهید.
ADD VECTOR MASK : به کمک این گزینه می توانید یک لایه ماسک ایجاد نمایید به این صورت که تصویر را لایه قرار دهید و برای سهولت ماسک آن یک قسمت را بکشید.