تارا فایل

اقدام پژوهی بررسی علل ضعف درس املا در دانش آموزان پایه دوم ابتدایی




موضوع اقدام پژوهی :
بررسی علل ضعف درس املا در دانش آموزان پایه دوم ابتدایی

مقدمه
مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ؛ در پایه ی اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) دروس کلیدی هستند و بیشترین ساعات هفته به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی , یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد.
مرحله 1 : (مشخص کردن موضوع و عنوان مسئله )
بررسی علل ضعف درس املا در دانش آموزان پایه ی دوم

مرحله 2 : ) توصیف وضعیت موجودو تشخیص مسئله (
در سال تحصیلی فعلی ،بارها در دفتر دبستان شاهد سخنان آموزگار پایه دوم درباره ی وضعیت درسی دو دانش آموزبوده ام که ابراز نگرانی می کند و آنان را در حد دانش آموزان پایه اول هم نمی داند و از عدم پیشرفت تحصیلی آنان صحبت می کند؛ مدیر مدرسه با اولیای دانش آموزان ذکر شده , مشاوراتی را بعمل می آوردو قرار می شود که اولیای این دانش آموزان نظارت بیشتری بر امور درسی فرزندان خود داشته باشند و همگام با معلم درس ها را برای آنان مرور و تمین نمایند

مرحله 3 : )گرد آوری اطلاعات – شواهد 1(
بعد از گذشت یک ماه , متاسفانه پیشرفتی در وضعیت درسی این دانش آموزان حاصل نشدو در جلسه شورای معلمان وضعیت دانش آموزان ذکر شده مورد بحث قرار گرفت . پیشنهادهایی ارائه شدو من مامور رسیدگی به این مشکل دانش آموزان شدم , من هم با بررسی نمرات سال گذشته آنان و مشاوره با والدین و معلم پایه دوم آنان مطالبی را جمع آوری نمودم.
پس از مطالعه نمرات دانش آموزان و صحبت با معلم پایه اول , دوم و والدین آن ها، علت ضعف درسی آن ها مشخص شد .
برخی از علل ضعف دانش آموزان در درس املا به شرح زیر بود :
1-این دانش آموزان ، بیش از دو سوم حروف الفبای فارسـی را نمی شناسند ویا آن ها را اشتبـاه می گیرند.
2- معلم پایه اول علل اصلی ضعف آنان را , غیبت بیش از اندازه به سبب بیماری ذکر نمودند.
3-سیستم رایانه آموزشی ، این دانش آموزان را با وجود داشتن ضعف درسی درامتحانات پایانی سال قبول شناخته و به پایه ی بالاتر ارتقا یافته اند.
4- دانش آموزان مذکور در روخوانی تمامی دروس ضعیف می باشند .
5- آن ها در نوشتن نیز بسیار کند بوده و اغلب در هنگام نوشتن املا از دیگر دانش اموزان عقب مانده و یا برخی از کلمات را جا می اندازند.
6- اولیای این دانش آموزان بر امور درسی فرزندان خود نظارت چندانی ندارند .
6- عدم آشنایی والدین آنان با اصول روان شناسی جهـت رسیـدگـی بـه فـرزنـدشـان متناسب با استعداد آنان , یکی دیگر از علل ضعف دانش آموزان است .
7- اگر معلم سال گذشته ی آن ها ضعف درسی این دانش آموزان را پیگیری نکرده باشد می تواند یکی از علل ضعف آن ها باشد .
مرحله 4 : (تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها )
با دو روش : 1- روش 6 پرسش 2- روش تجزیه و تحلیل مسائل
روش اول : 6 پرسش
1-چرا :
چرا این دانش آموزان در درس املا ضعف دارند؟
ج : 1- زیرا حروف الفبای فارسی را نمی شناسند 2- در پایه ی اول غیبت مکرر داشته اند.3- آموزش نادرست معلم 4- تکرار نشدن درس توسط معلم 5- پیگیری نکردن ضعف دانش آموزان پس از تدریس 6- قبول شدن در امتحانات پایان سال و با همان ضعف رفتن به پایه ی بعدی 7- کند نویسی آن ها -8 اشتباه نویسی آن ها 9 – ناتوانی در روخوانی 10- ناتوانی در نوشتن تکالیف کتاب بنویسیم 11- نا آشنا بودن خانواده با اصول یادگیری 12- رسیدگی نکردن خانواده بر امور درسی فرزندان
2- چگونه :
چگونه معلم سال دوم به ضعف دانش آموزان در درس املا پی برده است ؟
ج : از طریق مشاهده ی نمرات دانش اموزان در درس املا و هم چنین آزمون های انجام شده وهنگام روخوانی دروس بخوانیم و نوشتن تکالیف بنویسیم
3- چه کسی :
چه کسانی با مشکل ضعف درسی این دانش آموزان در درس املا در گیر هستند ؟
ج : خود دانش آموزان مذکور – دانش آموزان دیگرکلاس – معلم آن ها – والدین دانش آموزان
4- چه موقع :
چه مواقعی ضعف دانش آموزان در این درس دیده می شود ؟
ج : هنگام نوشتن املای کلاسی – هنگام برگزاری آزمون در این درسو درس بنویسیم- هنگام خواندن دروس بخوانیم – هنگام نوشتن تکالیف بنویسیم و هم چنین هنگام نوشتن تکالیف منزل و بررسی آن ها توسط معلم
5- کجا :
در چه جایی این مشکل مشاهده می شود ؟
ج : در منزل – در مدرسه
روش دوم : تجزیه و تحلیل مسائل – انواع عوامل به وجود آورنده ی مشکل
نشناختن حروف
اشتباه نویسی
ناتوانی در روخوانی
غیبت مکرر در اثر بیماری
آموزش نادرست معلم سال قبل
قبول شدن در امتحانات پایانی سال
ناتوانی در نوشتن تکالیف بنویسیم
نا آشنا بودن خانواده با اصول یادگیری
تکرار نشدن درس توسط معلم سال قبل
پیگیری نکردن ضعف دانش آموزان پس از تدریس
نظارت نداشتن خانواده بر امور درسی فرزندان کند نویسی

بیان عوامل از نظر سطح و موضوع

عامل
سطح
موضوع

کلان
متوسط
خرد
اقتصادی
فرهنگی
اجتماعی
سیاسی
آموزشی
خانوادگی
روانی-شخصیتی
جسمانی
نشناختن حروف

(

(

غیبت مکرر در اثر بیماری

(

(

آموزش نادرست معلم سال قبل

(

(

تکرار نشدن دروس توسط معلم سال قبل

(

(

پیگیری نکردن ضعف درسی دانش آموزان پس از تدریس

(

(

قبول شدن در امتحانات پایانی سال

(

(

کند نویسی

(

(

(
اشتباه نویسی

(

(

(
ناتوانی در روخوانی

(

(

(
ناتوانی در نوشتن تکالیف کتاب بنویسیم

(

(

(
نا آشنا بودن خانواده با اصول یادگیری

(

(

نظارت نداشتن خانواده بر امور درسی فرزندان

(

(

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و شواهد
پس از بیان علل و عوامل ، نتیجه می گیریم که بیشتر دلایل ضعف این دانش آموزان در درس املا ، از نظر موضوعی آموزشی بوده و اکثرا به جز یک مورد در سطح خرد می باشند آن دسته از عوامل که به مشکلات و عوامل آموزشی مربوط می باشند با روش تدریس و آموزش انفرادی این دانش آموزان قابل حل هستند و می توان جهت بررسی اشتباهات و اشکالات املایی این دانش آموزان ، اشکالات متعدد آن ها را از روی دفتر املا و تکلیف آن ها یادداشت کرده و پس از یافتن علت ان ، برای رفع هر اشکال تکالیف خاصی را در نظر گرفت و نوع اشتباهات آنان را از نظر علمی بررسی کرد که در کدام یک از موارد زیر می باشند . حافظه ی دیداری – حساسیت شنوایی – دقّت – آموزشی – حافظه ی توالی دیداری – تمیز دیداری و حافظه ی شنوایی.

)تجزیه و تحلیل بر اساس مستندات علمی (
اشکالات املایی دانش آموزان که از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشکالات رسم الخطی , تاثیر لهجه و گویش محلی دانش آموزان و فرایندهای آوایی حذف , تبدیل , افزایش و قلب به وجود می آیند. با استناد به کتاب های ( درمان اختلالات دیکته نویسی – مولف دکتر مصطفی تبریزی و راهنمای آموزش و ارشیابی املا- مولف دکتر ایرج خوش خلقی ) و دیدگاه روان شناختی اشکالات املایی از موارد زیر سرچشمه می گیرند :
الف) ضعف در حساسیت شنوایی , مثال : ژاله – جاله
ب) ضعف در حافظه شنوایی , مثال جا انداختن کلمات
ج) ضعف در حافظه دیداری , مثال حیله – هیله
د) ضعف در حافظه توالی دیداری , مثال مادر – مارد
هـ) قرینه نویسی , مثال دید – دید
و) وارونه نویسی , مثال دید –
ز) عدم دقت , مثال : گندم – کندم
ح)نارسا نویسی , مثال رستم – رسم
مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زیر تقسیم می شود:
1- آموزش نوشتن غیر فعال ( رونوسی )
2- آموزش نوشتن نیمه فعال ( املا )
3- آموزش نوشتن فعال پایه یک ( کلمه سازی )
4- آموزش نوشتن فعال پایه دو ( حمله سازی )
5- آموزش نوشتن فعال ( خلاق ) انشا و انواع آن
با توجه به مشکل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) است به آموزش املا می پردازیم. مهارت املا نویسی به معنی توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف , کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آنهاست . دانش آموزان بـایـد به این مهارت دست یابند تا بتوانند بخوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم می شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا باید نکاتی را در باره صداهایی که بوسیله معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری می شود رعایت نمایند :
الف) آنها را خوب بشنوند + تشخیص دقیق کلمه + ادراک کلمه
ب) آنها را خوب تشخیص دهند + یادآوری و مجسم ساختن تصویر + بازشناسی کلمه صحیح در ذهن.
ج) آنها را درست بنویسند + نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه + بازنویسی کلمه و توالی مناسب آنها.
مراحل آموزش املا
عناصر دیگر روش آموزش املا را به صورت زیر هم میتوان مرحله بندی کرد :
گام اول, انتخاب متن املا و نوشتن آن روی تخته سیاه و خواندن آن
گام دوم , قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان
گام سوم , تصحیح گروهی املاها و تهیه فهرست خطاهای املایی
گام چهارم , تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده.
گام اول , انتخاب متن :
در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه شود :
– متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.
– کلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـی تشکیل شده باشند که قبلاً تدریس شده اند.
– کلمات خارج از متن کتاب های درسی , از 20 درصد کل کلمات بیشتر نباشد.
– علاوه بر جملات موجود در کتاب های درسی , با استفاده از کلمات خوانده شده , جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند .
– در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد.
گام دوم
معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده , پس از آماده شدن دانش آموزان , آن را با صدایی بلند و لحنی شمرده و حداکثر تا دو بار قرائت می کند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خودداری کرده , متن را به صورت گروههای اسمی و فعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله و معنای آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم , اشکالات خود را بر طرف نماند .
گام سوم
این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تک تک املا ها را بررسی و مشکلات را استخراج می کند . به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز را در دست می گیرد و به کمک دانش آموز کلمات یاد شده را رونویسی می کند. سپس املای دومین , سومین و …. در دست می گیرد و به کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری , صورت صحیح غلط های املایی را روی تابلو ثبت می کند . البته هر جا که غلط ها تکراری بودند جلوی اولین مورد آن یک علامت ( مثلاً * ) می زند . در پایان با شمردن غلط ها , اشکالات املایی دانش آموزان را اولویت بندی می کند .
گام چهارم
در ایـن گام معلـم با توجه به مهمترین و پر تعداد ترین اشکالات املایی دانش آموزان با بکار گیری انواع تمرینات حرف نویسی و کلمه نویسی و همچنین تمرینات کلمه سازی و جمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد .
راههای پیشنهادی برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف
با مطالعه اطلاعات جمع آوری شده در جلسه شورای معلمان جهت تقویت املا با پیشنهادات متعدد همکاران مواجه شدیم که در ذیل فهرست وار آورده ایم .
– دقت به مشق ( رونویسی ) و تصحیح غلط ها و رعایت خط زمینه
– توجه به دست ورزی در دوره آمادگی
– مطمئن شدن از شناخت حروف الفبای فارسی
– بررسی دقیق تکلیف شب در خانه
– توجه بیشتر به دانش آموزان کند نویس
– پرهیز از حرکات اضافی موقع گفتن املا
– استفاده از دانش آموزان ممتاز برای روخوانی و تکرار و تمرین در کلاس
– توجه به نوع نشستن
– استفاده از کارت تند خوانی
– ترکیب صامت و مصوت
– اطمینان از تلفظ صحیح حروفات توسط دانش آموزان
– تصحیح املا توسط خود دانش آموزان و . . . .

مرحله 5 : ) انتخاب یک راه حل جدید موقتی (
پس از توصیف وضعیت موجود و بیان علل و عوامل به وجود آورنده ی مشکل ضعف دانش آموزان در درس املا ، برای بار دوم در جلسه ی شورای آموزگاران آموزشگاه، این مسئله مطرح و نظرات همکاران جمع آوری شد.
نظر اول : یکی از همکاران پایه دوم گفت : در مورد علت نشناختن حروف ، پس باید این دانش آموزان به پایه ی اول برگردند تا حروف الفبا را خوب بشناسند ، کاربرد آن ها را یاد گیرند و با پایه ی قوی در درس فارسی – املا و بنویسیم به پایه ی بالاتر بروند.
نظر دوم : همکاری که در پایه ی اول تدریس می کرد گفت : بهتر است این دانش آموزان معلم خصوصی داشته باشند و اول حروف الفبا را به آن ها آموزش داده و سپس مراحل بعدی را به ترتیب طی کنند تا ضعف درس املا در این دو دانش آموز بر طرف شود .
نظر سوم : همکاری دیگر گفت : لااقل آن ها سعی کنند در پایه ی دوم مانند پایه ی اول غیبت مکرر نداشته باشتد تا مشکل سال قبل تکارار نشده و مضاعف نشود .
نظر چهارم : مدیر آموزشگاه گفت : اگر معلمان با آمادگی کامل و مطالعه ی روشهای تدریس بخصوص استفاده از روشهای فعّال تدریس ، در کلاس درس تدریس نمایند ، مسلما آموزش ها بهتر انجام شده و مشکل دانش آموزی به روش تدریس معلم ارتباط نخواهد داشت .
نظر پنجم : یکی دیگر از معلمان پایه ی اول گفت : من زمانی که حروفی را در قالب ملکات جدید آموزش می دهم سعی می کنم کلمات خارج از کتاب را نیز با بچه ها کار کنم تا به خوبی حرف جدید را یادگیرند و در جلسات بعد نیز ابتدا درس گذشته مرور و رفع اشکال کرده و ارزشیابی تشخیصی انجام می دهم وسپس به سرغ آموزش درس جدید میروم .

نظر ششم : معاون آموزشگاه گفت : متاسفانه سیستم کامپیوتری اموزش هنگام ثبت نمرات کارنامه ی دانش آموز ، اگر دانش آموزی در یک درس نمره ی قبولی کسب ننماید امّا در دروس دیگر نمره ی حد نصاب را کسب نماید ، قبول اعلام می نماید به خصوص در درس املا به این صورت است .

نظر هفتم : همکاری دیگر بیان کرد : که بعضی از بچه ها ضعف قدرت عضلانی در دست دارند و نمی توانند به خوبی مداد را دردست گیرند و راحت وروان بنویسند . این گونه بچه ها باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت داشتن مشکل جسمانی دست و با صلاحدید و تجویز پزشک با جلسات فیزیو تراپی مشکل آنان حل شود .

نظر هشتم : همکاری که معلم این دانش آموزان بود، بیان کرد که با توجه به شناختی که از اولیای این دانش آموزان دارم و صحبت هایی که با آن ها نموده ام ، معلوم است که آن ها توجه چندانی به امور درسی فرزندان خود ندارند و بر تکالیف درسی آن ها نظارت نمی کنند و تمام کار درسی فرزند خود را به مدرسه و معلم محول کرده اند و چنانچه فرزندشان تکالیف خود را انجام ندهد و یا نمره ی کم کسب نماید ، با تهدید و تنبیه او را وادار به انجام تکالیف می نمایند . من بارها در جلساتی که با آن ها داشته ام گفته ام که سعی کنند علایق و استعدادهای فرزندان خود را بشناسند و براساس آن ها تشویق هایی برای فرزندشان در نظر گیرند و استعدادها آن ها را از طریق محبت و مهربانی – تشویق و وعده به قول وقراری که به او داده اند ( البته در حد امکان ) شکوفا نمایند .

پس از بیان نظرات توسط همکاران در جلسه ی شورای آموزگاران و جمع بندی آراء ، همه موافق بودند که نظر دوم که توسط همکار پایه ی اول مطرح شده بود اجرا شود تا ببینیم مثلا در مدت 1 ال 2 هفته نتیجه ای حاصل خواهد شد یا خیر

مرحله ی 6 : ( اجرای طرح جدید و نظارت برآن )

با دعوت از اولیای دانش آموزان مورد نظر قرار شد که روزانه بصورت خصوصی در یک ساعت مشخص درس املا به این دانش آموزان تدریس شود . در مرحله اول حروف الفبای فارسی تدریس شد و در هر روز تعدادی از حروفی که دانش آموزان در آن اشکال داشتند تدریس می شد و آنان به کلمه سازی با آن حروف می پرداختند . استفاده از جدول الفبا ی کتاب فارسی اول و کارت های تنـد خوانی , ترکیب صامت با مصوت کمک موثری در یاد گیری دانش آموزان می کرد .
پس از یک هفته از کتاب فارسی دوم استفاده کردیم . در ابتدا قسمتی از درس ( یک پاراگراف ) قرائت می شد و دانش آموزان با دقت به کتاب خود نگاه می کردند , بعد آنها نیز قسمت خوانده شده را می خواندند و کلماتی را که اشتباه می خواندند در دفتری یادداشت می گردید و دفعات بعدی ابتدا آن کلمات اشتباه خوانده شده تکرار و تمرین می شد تکرار و تمرین می شد هم از طریق خواندن و هم نوشتن. وقتی که دانش آموزان در خواندن درس جدید مهارت کافی بدست می آوردند . مرحله نوشتن آغاز می گردید . سعی می شد هنگام نوشتن متنی , متن خوانده شده بعد نوشته شود . این کار ادامه داشت و روز به روز پیشرفتی در وضعیت دانش آموزان مشاهده می گردید . طوری که تا قبل از شروع کار با آنان , آنان در کلاس خویش زنگ املا بیش از سه یا چهار کلمه نمی توانستند بنویسند و به جرات می توان گفت نمی دانستند چگونه بنویسند و چی بنویسند و بخش و صدا کشی برای آنان نا مفهوم بود . اما بعد از تدریس خصوصی به مرور توانستند متن املای دوم را همانند سایر دانش آموزان بنویسند و نمرات بالاتری کسب نمایند .
در ادامه با مشکل غلط نویسی کلماتی که حروف عربی داشتند ( ثـ ث – حـ ح ط – ت – ذ- ضـ ض – ظ و …. ) مواجه شدیم که جهت غلبه بر این مشکل سعی شد زیر کلمات فوق خط کشیده شود و در دفتر نوشته شود و این کلمات بیشتر قرائت و نوشته شود تا ملکه ذهن گردد .
خوشبختانه بعد از چند جلسه آموزش خصوصی با این دانش آموزان طوری پیشرفت کردند که معلم پایه دوم آن ها باورش نمی شد که این دانش آموزان , همان دانش آموزان قبلی هستند . شرکت آن ها در بحث های کلاسی , پیشرفت در سایر دروس نتیجه ی تقویت آنها در درس املا بود . جهت تشویق دانش آموزانی که پیشرفت حاصل نموده اند مدیر مدرسه جوایزی را به آنان تقدیم نمودو اولیای دانش آموزان هم از پیشرفت حاصل شده فرزند خود رضایت داشتند .

مرحله ی 7 : گرد آوری اطلاعات ( شواهد 2 )
از مشاهده ی نمرات و امتیاز های کسب شده ی دانش آموزان مورد نظر و هم چنین اظهارات معلم آن ها و والدینشان ، معلوم بود که آنان پیشرفت قابل ملاحظه ای نموده اند . برای اینکه معلمان دیگر از روند کار و پیشرفت حاصله اطلاع پیدا کنند و در موقعیت های مناسب از این روشها استفاده کنند , مدیر مدرسه در جلسه شورای معلمان گزارش روند کاررا از اول تا ارزشیابی دانش آموزان مورد نظر ، ارائه داد و نظر بنده را راجع به روش بکار برده شده برای حل ضعف املای دانش آموزان مورد مطالعه جویا شد و بنده هم این موارد را ذکر نمودم . از جمله :
1- توجه ویژه به دانش آموزان ضعیف و کند نویس
2- استفاده از معلمان فعال و پر انرژی برای پایه اول جهت تکرار و تمرین بیشتر و ارائه ابتکارات ویژه
3- رعایت مراحل گفتن املا از طرف همکاران که مراحل قبلاً آورده شده است .
4- ارتباط با اولیای دانش آموزان بخصوص دانش آموزان ضعیف .

مرحله ی 8 : ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
پس از این که روش های استفاده شده برای حل مسئله توسط بنده و مدیر مدرسه تشریح شد , عده ای از همکاران انتقادات و پیشنهادات خویش را ارائه دادند از آن جمله :
– بهتر است مدیر ترتیبی اتخاذ نمایند که با هماهنگی اولیای دانش آموزانی که در درس املا امتیازات متوسط و یا متوسط به پایین دارند ،در تعطیلات تابستانی کلاس تقویتی برگزار شـود مخصوصـاً بـرای پـایـه اول کـه در پـایـه دوم بـا مشکل دانش آموزان مورد مطالعه ما مواجه نشوند.
– تدریس خصوصی , برای همه دانش آموزان مقدور نیست.
– بعضی از معلمان با روش تدریس املا ( مراحل گفتن املا ) آشنایی چندانی ندارند و مراحل آن را رعایت نمی کنند.
– جهت رسیدگی بهتر به دانش آموزان مشکل دار درسی مخصوصاً پایه اول تعداد آن ها در هر کلاس از بیست نفر تجاوز نکند.
پس از جمع بندی نظرات و انتقادات وارده به اجرای روش پیشنهادی ، روش های مذکور در جلسه گروههای درسی پایه اول مطرح شد و در این جلسه ابتدا روش های تدریس املا بر اساس روش تدریس پیشنهادی کتاب روش تدریس فارسی مراکز تربیت معلم بیان گردید؛ سپس روش پیشنهادی ارائه گردید.
اکثریت قریب به اتفاق معلمان از روش پیشنهادی استقبال کردند.
مرحله 9 : تجدید نظر و دادن گزارش نهایی و نتیجه گیری
1-اگر معلمان درس املا را همان طور که جدی می گیرند روش تدریس آن را نیز مطابق با روش تدریس های ارائه شده در کتاب های مراکز تربیت معلم و روش های نوین و فعال ، تدریس نمایند, به نظر می رسد دانش آموزان مشکلی در این درس نخواهند داشت.
2-گروههای درسی نیز نقش عمده ای در آشنایی و یادآوری روش تدریس املا برعهده دارند.
3- تا زمانی که دانش آموزان در مهارت خواندن پیشرفت نکرده اند صحبت از املا و املا گفتن بی مفهوم خواهد بود .
4-انتخاب معلمان پایه اول از بین معلمان فعال و پر انرژی و آشنایی به روشهای تدریس بر تر ،کمک موثری به تقویت املای دانش آموزان می نماید.
5- هر چه تعداد شاگردان یک کلاس مخصوصاً پایه اول کمتر باشد معلم مربوطه وقـت بیشتری بـرای رسیدگی به دانش آموزان ضعیف دردرس املا خواهد داشت.
6-همکاری والدین و نظارت آنان بر امور درسی فرزندانشان می تواند در تقویت املا و دروس دیگر نیز موثر باشد.

منابع و ماخذ
1- تبریزی -دکتر مصطفی ( مولف ) (1376) -درمان اختلالات دیکته نویسی – چاپ شانزدهم -تهران -انتشارات فراروان
2- روش تدریس فارسی , ویژه دانشجویان مراکز تربیت معلم
3- مجله رشد آموزش ابتدایی ماههای دی و بهمن 82
4- خوش خلق – دکتر ایرج (مولف )( 1387 ) – راهنمای آموزش و ارزشیابی املا-چاپ سوم


تعداد صفحات : 14 | فرمت فایل : Word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود