تارا فایل

گزارش کاراموزی شرکت اشی مشی


تاریخچه گروه شرکت های تولیدی اشی مشی:
شرکت سهامی خاص گیلان سویا در سال 1371 تاسیس گردید. این شرکت با داشتن بیش از یک دهه فعالیت، یکی از مجهزترین واحدهای صنعتی تولید انواع ماکارونی، اسنک و نوشابه گازدار می باشد، در اواخر سال 1378 همزمان با راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار در بطری یکبار مصرف(PET) و نیز راه اندازی دستگاه بطری ساز(PET) با هدف تولید و عرضه نوشابه با کیفیت رسماً فعالیت تولید انواع نوشابه گازدار را با نام تجاری اشی مشی در شرکت سیرنگ زیبا کنار آغاز نمود. روند توسعه و به روز نمودن ماشین آلات آن برابر با آخرین تکنولوژی روز جهان در کلیه بخشهای تولید محصولات متنوع شرکت همواره استمرار داشته است.
قابلیتهای تولیدی در گروه تولیدی اشی مشی:
شرکت گیلان سویاـ تولید انواع اسنک ( غله حجیم شده)، اسنک خلالی، چیپس دریایی، چیپس زنگوله ای، اسنک فلفلی و مغز دار شکلاتی.
شرکت سیرنگ گیلان ـ تولید انواع ماکارونی فرمی و ساده.
شرکت هدیه شمال ـ تولید انواع ماکارونی فرمی و ساده.
شرکت سیرنگ پلاستیک ـ تولید انواع اندازه متنوع بطری PET ( مظروف نوشابه گازدار)، بخش نوشابه سازی نمونه ای از قابلیتهای تکنولوژی تولیدات این گروه صنعتی است که در زیر به قسمتی از فرآوری و ساخت آن اشاره می شود.
تکنولوژی ساخت بطری PET و نوشابه:
تکنولوژی ماشین آلات تولید نوشابه تماماً از پیشرفته ترین نوع خود و مربوط به بعد از سالهای 2000 میلادی است در حالی که کنترل و تولید در سراسر خط بوسیله کامپیوترهای بسیار پیشرفته و تمام اتوماتیک جدید انجام می گیرد. تعداد محدودی از نیروی انسانی که همگی آموزش دیده خارج از کشور می باشند در این صنعت اشتغال دارند. این شرکت دارای پیشرفته ترین آزمایشگاه با تجهیزات لازم و سیستمهای دقیق اندازه گیری و سنجش می باشد که از آزمایشگاههای مرجع کشور می باشد. کنترل کیفیت تمامی مجموعه از ورود مواد اولیه تا ساخت محصول و ارائه محصول ساخته شده و خدمات بعد از فروش زیر نظر کارآمدترین افراد آموزش دیده، مجرب و تحصیلکرده اداره می شود. طعم دهنده ها و افزودنیهای مجاز از معتبرترین شرکتهای جهانی تهیه می شوند. درب بطری نوشابه اشی مشی توسط شرکتهای بزرگ بین المللی جهان تهیه می شوند. مواد اولیه ساخت بطری نوشابه به نام PET از شرکت های بزرگ و معتبر خارجی تهیه و در داخل کارخانه با استفاده از وجود ماشین آلات بسیار پیشرفته جدید ابتدا به پریفرم و سپس به اندازه های 300 سی سی و 5/1 لیتر و 2 لیتر تولید می شوند.
لیبل بطر نوشابه از جنس پلاستیکBOPP است که در برابر آب و تابش خورشید مقاوم بوده ، پاره هم نمی شود و شکل و رنگ آن ثابت است.
از افتخارات
گروه تولیدی صنایع غذایی اشی مشی تاکنون برای کلیه محصولات خود موفق به اخذ علامت استاندارد ملی گردیده است.
در ژانویه 1998 تحت گواهی بین المللی صادره از سازمان خدمات گواهی بین المللی SGS به دریافت گواهی سیستم مدیریت کیفیت در شهر زوریخ کشور سوئیس نائل آمد. همچنین در نهم مارس 1998 گروه تولیدی صنعتی گیلان سویا تولید کننده اسنک جایزه و نشان بهترین مارک تجاری را اخذ نموده است.
در یازدهم ماه می 1998 گروه تولیدی صنعتی گیلان سویا موفق به اخذ نشان و جایزه کیفیت کشور فرانسه در شهر پاریس گردید.
در هشتن ژوئن 1998 در شهر برلین کشور آلمان شرکت گیلان سویا موفق به دریافت جایزه تکنولوژی و کیفیت گردید. جهت گیری برنامه های شرکت در راستای علائق و سلایق مشتریان و احترام به نظرات مصرف کنندگان محصولات این شرکت باعث گردیده تا جایگاه نام محصولات اشی مشی در تمامی اذهان جامعه کشور با حسن شهرت و اعتماد به محصولات آن تداعی شود.
روند توسعه با ارکان اصلی تامین کیفیت و اندیشه های مشتریان نسبت به محصول آموزش فن آوری و تکنولوژی مدرن و پیاده سازی برنامه مستمر ارزیابی نیروی انسانی و بهداشت مواد غذایی و اصول بازاریابی جدید یا مشتری گرانی همراه بوده است که راه این شرکت را از دوره تاسیس تاکنون در اخذ جوایز بزرگ بین المللی و ملی از سازمانهای بزرگ جهانی هموار نموده است.
مدیریت با ارائه طرحهای مختلف انگیزشی، تقویت تعلق اجتماعی انگیزش کارکنان و ارتقاء بهره وری موفق به افزایش راندمان کار در سطوح مختلف گردیده است. اصل احترام به مشتریان و کارکنان منتج به شکوفائی و توسعه تولیدات جدید شرکت بوده است. برنامه های هفتگی مشاوره ای خانواده جهت کارکنان شرکت از دیگر عوامل ارتقاء انگیزش در کارکنان می باشد. اصل وفاداری مدیریت به نمایندگان و مشتریان خود باعث نهادینه شدن مارک تجاری اشی مشی در تمامی بازارهای کشور و حفظ روابط حرفه ای با فروشندگان مواد اولیه و ماشین آلات داخلی و خارجی به این شرکت از منشور اصلی مدیریت می باشد.
مدیریت شرکت یکی از افتخارات اش این است که با پرسنل صدیق و مجرب و حمایت شهروندان شریف جامعه که با کیفیت برتر همواره برنامه های توسعه محصولات خود را در راستای انتظارات مصرف کنندگان در برنامه خود داشته باشد و با تمامی توان و امکانات روز و آخرین دستاوردهای فنی ـ تکنولوژی به تولید محصولات جدید و ایده آل جامعه تحقق بخشد.
شرکت تولیدی اشی مشی با بیش از 5000 نفر پرسنل و شرکت های وابسته زیاد جز بزرگترین کارخانه های تولیدی کشور محسوب می شود و دارای کادر اداری مجرب و حسابداری بسیار پیشرفته و مدرن است به دلیل وسعت کار یکی از کارخانه های تولید ماکارونی وابسته به کارخانه اشی مشی در نظر گرفته شده:
گزارشات مربوط به شرکت تولید ماکارونی هدیه شمال وابسته به کارخانه اشی مشی:
شرکت هدیه شمال در تاریخ 13/3/72 تحت شماره 2430 با سرمایه 000/000/10 ریال در اداره ثبت شرکتهای تولیدی وابسته به ثبت رسیده است.
موضوع شرکت: تاسیس و احداث کارخانه تولید انواع ماکارونی به استناد و موافقت نامه اصولی صادره توسط اداره کل صنایع استان گیلان و سرمایه گذاری در سایه شرکتها یا افراد حقیقی و اشخاص حقوقی حسب مورد صادرات و واردات کالاهای مجاز و تولیدات کارخانه.
عمده فعالیت شرکت تولید انواع ماکارونی:
ظرفیت تولید شرکت طبق موافقت اصولی صنایع 1250 تن در سال مربوط که عطف به تقاضا نامه مورخ 25/4/74 ش با اصلاح پروانه بهره برداری با توجه به بررسی های بعمل آمده بشرح ذیل مورد موافقت اداره کل صنایع استان گیلان قرار گرفت.
1ـ ظرفیت تولید 2500 تن در سال در یک شیفت کاری
2ـ زیر بنا1920 متر
3ـ سرمایه ثابت 000/250/531 ریال
4ـ ارزش ماشین آلات000/118150 ریال
5ـ برق 200 کیلو وات
6ـ تعداد پرسنل 51 نفر
در حال حاضر کارخانه در یک شیفت کاری از ساعت 6 صبح الی 15 بعد ازظهر فعال است و روزانه به میزان 5 تا 7 تن ماکارونی تولید می شود. میزان مواد اولیه مصرفی شامل آرد که حدوداً به همین میزان است و دیگر مواد افزودنی شامل ویتامینها و نمک و غیره( میزان سایر مواد افزودنی 5% در هزار میباشد) مواد بسته بندی نیز 200 تا 300 کیلو جهت بسته بندی در روز می باشد.
از سال 77 تا 1374، میزان 98 درصد محصولات تولیدی در بخش صادرات مصرف شده و از سال 79 تاکنون این میزان به 85% سهم صادرات و155 سهم مصرف داخلی رسیده است.
ـ عمده صادرات به کشورهای همسایه ارمنستان، ازبکستان و آذربایجان شوروی می باشد.
ارزش ریالی هر کیلو ماکارونی در بخش صادرات 5200 ریال می باشد که معادل 65 سنت می باشد هزینه گمرک و حمل و نقل و دیگر عوارض در بخش صادرات بابت هر کیلو ماکارونی در حدود 2000 ریال می باشد که خالص درآمد فروش هر کیلو ماکارونی در حدود 3200 ریال خواهد بود.
که این رقم در بخش مصرف داخلی به میزان 2600 ریال خواهد بود.
ـ تولید ماکارونی در بسته های 600 گرمی به ارزش 1450 ریال و 450 گرمی به ارزش 1200 ریال و 900 گرمی به ارزش 2300 ریال می باشد.
صورت ریز دارائیهای ثابت ( اموال ماشین آلات و تجهیزات ) به قیمت تمام شده:
زمین و محوطه 5000 متر مربع 000/932/25 ریال
ساختمان و تاسیسات 826/471/901 ریال
ابزار و ادوات تولیدی و صنعتی 955/177/35 ریال
وسایط نقلیه 000/192/41 ریال
اموال و اثاثه اداری و تولیدی 360/824/51 ریال
ماشین آلات، دستگاه چهار سیلندر 000/753/46 ریال
ماشین آلات، سه سیلندر 800/724/34 ریال
ماشین آلات ، دستگاه اتوماتیک 000/170/15 ریال
ماشین آلات، فرازن 000/500/4 ریال
ماشین آلات ماکارونی 000/750/5 ریال
ماشین آلات اتوماتیک 000/100/41 ریال
ماشین آلات کد زن 000/000/9 ریال
ماشین آلات پرس 500/105/2 ریال
ماشین آلات بسته بندی 000/000/115 ریال
ماشین آلات قالبها 000/404/60 ریال
ـــــــــــــــــــــــــــ
441/105/440/1 شامل جمع کل
1ـ تهیه صورتهای مالی
صورت های مالی با مقاصد عمومی عبارت است از آن دسته از صورت های مالی که برای پاسخگویی به نیازهای استفاده کنندگانی تهیه می شود که در موقعیت دریافت گزارشهای متناسب با نیازهای اطلاعاتی خاص خود نیستند. صورتهای مالی با مقاصد عمومی شامل آن دسته از صورتهای مالی است که به طور جداگانه یا همراه با سایر گزارشهای منتشر شده جهت استفاده عموم از قبیل گزارش سالانه ارائه می شود. مفاد این بیانیه برای صورتهای مالی تلفیقی گروه واحدهای تجاری نیز کاربرد دارد ولی برای اطلاعات مالی میان دوره فشرده کاربرد ندارد.
2ـ هدف صورتهای مالی:
هدف صورتهای مالی با مقاصد عمومی ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی یک واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع شود. صورتهای مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت یا حسابدهی آنها در قبال منابعی که در اختیارشان قرار گرفته است نشان می دهد. به منظور دستیابی به آن هدف در صورتهای مالی یک واحد تجاری اطلاعات زیر ارائه می شود:
الف: داراییها
ب : بدهیها
ج: حقوق صاحبان سرمایه
د: درآمدها و هزینه ها
ه: جریان های وجوه نقد
این اطلاعات، همراه با سایر اطلاعات مندرج در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی استفاده کنندگان صورتهای مالی را در پیش بینی جریان های نقدی آتی واحد تجاری و خصوصاً در زمان بندی و اطمینان از توانایی ایجاد وجه نقد آن کمک می کند.
مسئولیت صورتهای مالی:
هیات مدیره یا سایر ارکان اداره کننده یک واحد تجاری مسئولیت صورتهای مالی را به عهده دارند.
اجزای تشکیل دهنده صورتهای مالی:
اجزای تشکیل دهنده یک مجموعه کامل صورتهای مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد و یادداشتهای توضیحی.
صورتهای مالی کارخانه هدیه شمال:
رویه حسابداری
رویه حسابداری عبارت از روشهای حسابداری ویژه ای است که واحد تجاری برای تهیه و ارائه صورتهای مالی اتخاذ می کند. منظور از روشهای حسابداری مبنای، میثاقها و راه کارهایی است که برای اعمال اصول مندرج در مفاهیم نظری گزارشگری مالی در مورد اقلام معاملات و سایر رویدادهای مالی و بویژه موارد زیر ایجاد شده است:
الف: اندازه گیری و تجدید اندازه گیری داراییها و بدهی ها در مواردی که مبالغ مربوط از اهمیت نسبی برخوردار است.
ب: نحوه و زمان شناخت تغییرات در داراییها و بدهی ها از صورتهای عملکرد مالی.
حال به نمونه ای از صورتهای مالی هدیه شمال اشاره می کنیم:

صورتحساب سود و زیان
"شرکت مواد غذایی هدیه شمال"
از 1/1/85 لغایت 29/12/85
فروش ناخالص 710/376211/5
کسر می شود برگشت از فروش و تحقیقات (375/371/4
خالص فروش 335/005/168/5
کسر می شود: قیمت تمام شده کالای فروش رفته:
موجودی مواد و جنسی اول دوره 296/238/143
خرید مواد و بسته بندی طی دوره 3888/998/630/3
مواد آماده مصرف 684/236/774/3
کسر می شود موجودی مواد و بسته بندی آخر دوره(350/183/132)
مواد مصرفی مستقیم 334/053/642/3
دستمزد مستقیم 491689568
سربار تولید 319393973
بهای تولید 875/136/453/4
اضافه می شود موجودی محصول اول دوره 62319000
محصول آماده فروش 4515455875
کسر می شود موجودی محصول آخر دوره 62319000
قیمت تمام شده کالای فروش رفته
سود عملیاتی
سایر درآمدها و هزینه ها:
هزینه های مالی و اداری 882/227/178
سایر درآمدها (525/717/27)
خالص کاهش هزینه ها
سود قبل از کسر مالیات

نمونه ای از صورتهای مالی است که در شرکت های تولیدی لحاظ می شود. لذا تقریباً تمامی کسانی که در کارخانه خدمت می کنند یا به نحوی در ارتباط با کارخانه تولیدی مورد بحث مرتبط هستند به صورتهای مالی از جمله صورت سود و زیان نیازمند هستند، کارخانه ها یا کشورهایی که می خواهند محصول تولید کنند یا محصول مشابه با کارخانه مزبور به صورت سود و زیان کارخانه نیازمند هستند بانک ها و موسسات اعتبار دهنده که شرکت مربوط می خواهد از آن ها وام بگیرد مطمئناً قبل از دادن اعتبار به صورت سود و زیان موسسه رجوع می کنند و همچنین دولت برای مالیات از بررسی صورت های مالی به موسسات سود می برد.
در همین رابطه از گزارش که شرکت تولیدی هدیه شمال برای بانک سامان که یک موسسه اعتبار دهنده خصوصی است می توانیم بهره ببریم.
گزارش بازدید از دفتر/ کارخانه/ شرکت: تولیدی مواد غذایی هدیه شمال
اعتبارات/شعبه: رشت
نام کارشناس: بریموندی تاریخ بازدید: 7/11/81
الف ـ وضعیت کلی شرکت و مدیران:
شماره ثبت: 2430
تاریخ ثبت: 13/3/69 محل ثبت: رشت
سرمایه ثبت شده پرداخت شده:000/000/10
موضوع فعالیت طبق اساسنامه:
تاسیس و احداث کارخانه تولید انواع ماکارونی به استناد موافقت نامه اصولی صادره توسط اداره کل صنایع استان گیلان و سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و با افراد حقیقی و اشخاص حقوقی حسب مورد صادرات و واردات کالاهای مجاز و تولیدات کارخانه.

عمده فعالیت شرکت
تولید انواع ماکارونی
در صد سهام سهامداران عمده و اسامی مدیران و تجربه و تخصص آنان:
1-سید محسن عابدین زاده گیسوی:مدیر عامل و عضو هیئت مدیره (مدرس دانشگاه)فوق لیسانس مدیریت بازرگانی
2-خانم اشرف عظیمی رشتی:رئیس هیئت مدیره(فوق دیپلم تعلیم و تربیت)
3-خانم سیده دلرام عابدین زاده: نائب رئیس هیئت مدیره(دانشجو)
4-سید دانیال عابدین زاده:عضو هیئت مدیره(دانشجو)
آدرس کارخانه
رشت شهر، صنعتی،کارخانه هدیه شمال
تلفن:2382572 -0132
مشخصات کارخانه
مساحت زمین: m2 5000
زیر بنا: m2 1920
ارزش دارائیهای ثابت:
کارخانه 927403826
ماشین آلات 459800000
تعداد کارکنان رسمی و قراردادی:
تعداد کارکنان رسمی:
قراردادی:
میانگین حقوق پرداختی در هر ماه:
مواد اولیه مصرفی:
آرد-سایر مواد افزودنی(ویتامینها،نمک،تخم مرغ و…)

نسبت های مالی شرکت:
شاخص/سال
1378
1379
1380
میزان صادرات
1100تن
1600
1165
میزان واردات

خرید کالا و مواد اولیه

میزان فروش

335´005´168´5
رشد فروش

میزان سود

رشد سود

نسبت جاری

33/2
نسبت گردش موجودی کالا

8/27
میانگین دوره وصول مطالبات

48/46
نرخ سود حاشیه ای

08/0
نرخ بازده سرمایه گذاری

24/0
نسبت بدهی

61/0

همان طور که در گزارش ملاحظه شد موسسه اعتبار دهنده با استفاده از صورت های مالی توانسته تا حد زیادی از وضعیت شرکت خبر دار شود و وضعیت شرکت در توانایی بازپرداخت وام را مورد بررسی قرار دهد این یکی از استفاده های صورت های مالی بود که در این جا به اختصار توضیح داده شد.

سیستم سند هزینه
در موسسات بزرگ یکی از روشهای موثر کنترل داخلی پرداختهای نقدی استفاده از سیستم سند هزینه برای پرداختهای نقدی است. در این سیستم همه رویدادهای نقدی شامل پرداخت هزینه های مختلف خریدن داراییها و یا پرداخت بدهی ها در ورقه ای که سند هزینه نام دارد درج می گردد. سند هزینه قبل از صدور چک بایستی به تایید و تصویب مدیر یا مدیران مسئول و موظف برسد. منظور از تهیه و تنظیم سند هزینه در مورد خرید کالا یا خدمات حصول اطمینان از تطابق صورتحساب و فروشنده کالا با سفارش خرید و برگ رسید کالا( قبض انبار) می باشد. بنابراین سند هزینه بایستی جوابگویی به سوالات زیر طراحی شده باشد:
1ـ آیا کالاها و یا خدماتی که طی صورتحساب فروش برای موسسه ارسال شده با سفارش خرید صادر شده مطابقت دارد.
2ـ آیا کیفیت کالای رسیده مطابق با شرایط ذکر شده در صورتحساب فروش و سفارش خرید می باشد.
3ـ آیا قیمتهای مندرج در صورتحساب محاسبات تخفیفات و سایر شرایط فروش صورتحساب ارسالی به نحو صحیح درج شده است.
در صورتی که پاسخ سوالات بالا مثبت باشد وجه صورتحساب پرداخت خواهد شد بنابراین سند هزینه مدرک مثبته ای است که با تنظیم و تایید آن از دریافت کالا و خدماتی که مبالغ آن طی یک صورتحساب مطالبه گردیده اطمینان حاصل می شود.
تنظیم سند هزینه
کنترل داخلی موثر بر پرداختهای نقدی صورتحساب های بستانکاران( فروشندگان)یکی از مزایای عمده سیستم سند هزینه است. اطلاعات مندرج در صورتحساب کالای خریداری شده از قبیل تاریخ، شماره مبلغ، تعداد کالا، نام و نشانی موسسه، فروشنده کالا و… در سند هزینه ثبت می گردد.
سند هزینه تکمیل شده همراه با صورتحساب سفارش خرید و رسید کالا برای کارکنانی که مسئولیت کنترل صحت ارقام مقایسه قیمت تعداد و شرایط ذکر شده در صورتحساب با سفارش خرید کالا را دارد ارسال می گردد. پس از کنترل و تایید امضا سند هزینه توسط کارکنان مسئول سند هزینه و ضمائم آن به حسابداری موسسه ارسال می گردد تا حساب یا حسابهای بدهکار و حساب یا حسابهای بستانکار مشخص و روی سند نوشته می شود.
سند هزینه ای که بدین ترتیب تنظیم می شود شرح جامع و کاملی از رویدادهای مالی و عملیات مربوطه و کنترل های اعمال شده در مورد اثبات بدهی و تایید و تصویب پرداخت نقدی آن را نشان می دهد. سند هزینه توسط مدیر مالی موسسه بررسی می گردد تا از اعمال کنترل های لازم در واقعی بودن آن اطمینان حاصل شود. پس از کنترل مدیر مالی سند هزینه تنظیم شده در دفتری که دفتر اسناد هزینه نام دارد ثبت شده و سپس پرداخت می گردد. در صورتی که خرید کالا یا خدمات به صورت نسیه مدت دار باشد رویداد مالی مربوط به خرید و ایجاد بدهی در دفاتر موسسه به صورت تعهدی ثبت شده و سند هزینه در زمان پرداخت وجه به فروشنده( بستانکار) تنظیم و در دفاتر اسناد هزینه ثبت می گردد. سند هزینه را در شکلهای مختلف براساس نیازهای موسسات طراحی می کنند.

همان طور که گفته شد موسسه تولیدی هدیه شمال دارای حسابداری صنعتی می باشد. این شرکت با استفاده از کادر اداری که بیشتر دانشجو حسابداری می باشد به ارائه حسابداری سهام تمام شده می پردازد. همان که یک نوع از صورتحساب سود و زیان آن که گزارش ارائه گردید . شرکت تولیدی وابسته است به کارخانه بزرگ اشی مشی که بیشتر محصولات خود را نیز صادر می کند. در این جا چند ثبت بر گرفته از حسابهای این کادر ارائه شده است.

لازم به ذکر است که چون سند حسابداری یکی از اسناد مهم حسابداری در کلیه کارخانه ها و موسسه های خدماتی می باشد لذا برای ضمیمه کردن به این گزارش برای این جانب مقدور نبود. لذا در پایان گزارش صورت کلی از تراز های آزمایشی ضمیمه می گردد که برگرفته از حسابهای دفتر کل می باشد و دفتر کل صورت کلی گزارش دفتر روزنامه می باشد و نشان دهنده صحت ثبت های مذکور در بالا و صفحه های قبل است که سعی شده از ثبت های متنوع استفاده شود که خوانندگان تا حدودی به نحوه عملکرد موسسه تولیدی تا حدودی آشنا شوند. لذا کمبودهای این گزارش را بر حسب محرمانه بودن قسمت حسابداری و دیگر چیزها محسوب دارید.
وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی:
اتخاذ تصمیمات اقتصادی توسط استفاده کنندگان صورتهای مالی مستلزم ارزیابی توان واحد تجاری جهت ایجاد وجه نقد و زمان و قطعیت ایجاد آن است. این توان در نهایت تعیین کننده ظرفیت واحد تجاری جهت انجام پرداختهایی از قبیل پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان، پرداخت به تامین کنندگان کالا و خدمات، پرداخت متفرعت و تسهیلات دریافتی، انجام سرمایه گذاری، باز پرداخت تسهیلات دریافتی و توزیع سود بین صاحبان سرمایه است. ارزیابی توان ایجاد وجه نقد از طریق تمرکز به وضعیت مالی عملکرد مالی و جریان های نقدی واحد تجاری و استفاده از آن ها در پیش بینی جریان های نقدی مورد انتظار و سنجش انعطاف پذیری مالی تسهیل می گردد.
وضعیت مالی یک واحد تجاری در برگیرنده منابع اقتصادی تحت کنترل آن ساختار مالی آن میزان نقدینگی و توان بازپرداخت بدهی ها و ظرفیت سازگاری آن با تغییرات محیط عملیاتی است. اطلاعاتی درباره وضعیت مالی بر ترازنامه ارائه می شود.
عملکرد مالی واحد تجاری دربرگیرنده بازده حاصل از منابع تحت کنترل واحد تجاری از جمله مخارج تامین مالی آن است. اطلاعات درباره عملکرد مالی در صورت سود و زیان و صورت سود و زیان جامعه ارائه می شود.
اطلاعات در مورد جریان های نقدی به صورت جریان وجوه نقد ارائه می شود. این اطلاعات از جنبه ای دیگر عملکرد مالی واحد تجاری را از طریق انعکاس مبالغ و منابع اصلی جریانهای ورودی و خروجی وجه نقد به نمایش می گذارد.
انعطاف پذیری مالی عبارت از توانایی واحد تجاری مبنی بر اقدام موثر جهت تغییر میزان و زمان جریان های نقدی آن می باشد بگونه ای که واحد تجاری می تواند در قبال رویدادها و فرصتهای غیر منتظره واکنش نشان دهد. همه صورتهای مالی اطلاعاتی را که جهت ارزیابی انعطاف پذیری واحد تجاری مفید است منعکس می کنند.
اجزای تشکیل دهنده صورتهای مالی با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. زیرا منعکس کننده جنبه های مختلف معاملات یا سایر رویدادهای یکسان می باشند. اگر چه هر یک از صورتهای مالی اطلاعاتی را که با دیگر صورتها متفاوت است ارائه می کند. احتمالاً هیچ یک از صورتها صرفاً در خدمت یک هدف واحد نبوده یا همه اطلاعات لازم برای نیازهای خاص استفاده کنندگان را فراهم نمی آورد. به طور مثال صورت سود و زیان اطلاعاتی را در مورد میزان سود دوره ارائه می کند. لیکن اطلاعات مندرج در ترازنامه در صورت جریان وجوه نقد به ارزیابی این امر که آیا این سود بازده معقولی است یا خیر و میزانی که این سود بیانگر بازده نقدی است کمک می کند.
خصوصیات کیفی اطلاعات مالی:
خصوصیات کیفی به خصوصیاتی اطلاق می شود که موجب می گردد اطلاعات ارائه شده در صورت های مالی برای استفاده کنندگان در راستای ارزیابی وضعیت مالی عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود.
برخی از خصوصیات کیفی به محتوای اطلاعات مندرج در صورتهای مالی و برخی دیگر به چگونگی ارائه این اطلاعات مربوط می شود.

خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات مربوط بودن و قابل اتکا بودن است هرگاه اطلاعات مالی مربوط و قابل اتکا نباشد مفید نخواهد بود مربوط بودن قابل اتکا بودن خود متشکل از خصوصیات دیگزی است.
کیفیت"اهمیت"
اهمیت یک کیفیت آستانه ای است اهمیت به جای اینکخ یک خصوصیت کیفی اصلی لازم برای اطلاعات باشد یک نقطه انقطاع است و بایستی قبل از سایر خصوصیات کیفی اطلاعات مورد توجه قرار گیرد"اگر اطلاعات با اهمیت نباشد دیگر نیازی به بررسی بیشتر نیست.

رابطه بین خصوصیات کیفی اطلاعات مالی

بعد از مشخص نمودن نوع صورتهای مالی و نحوه استفاده آن ها و همچنین ارائه صورتهای مالی مربوط به شرکت مورد حال در این بخش به نحوه ارائه و تقسیم بندی های هزینه و حقوق و دستمزد بحث می شود:

ردیف
نوع ساختمان
شرح
مساحت زیر بنا(متر مربع)
قیمت واحد ریال
هزینه (میلیون ریال)
1
ساختمان تولیدی
با ارتفاع 6متر
520
800000
416
2
ساختمان اداری
با ارتفاع 3 متر
190
500000
95
3
ساختمان رفاهی

60
400000
24
4
انبار مواد اولیه
با ارتفاع 6 متر
50
300000
15
5
انبار کالای ساخته شده
با ارتفاع 6 متر
50
300000
15
6
ساختمان پست برق
با ارتفاع 6 متر
30
300000
9
7
ساختمان نگهبانی
با ارتفاع 6 متر
20
300000
6
8
سایر



جمع کل

920

580

برآورد هزینه ماشین آلات
ردیف
شرح ماشین آلات
تعداد
قیمت واحد(میلیون ریال)
هزینه کل(میلیون ریال)
معادله ارزی هزینه ارزی(یورو)
1
خط کامل تمام اتوماتیک
2
620
620

2
ماشین آلات
3
2000
1760

3
ماشین آلات نیمه اتوماتیک
2
5/93
5/93

4
نحوه بسته بندی محصولات
1
9/86
9/86

جمع

2564

وسائل اداری
شامل تجهیزات اداری مبلمان،کمدهای بایگانی،کامپوتر و وسایل و تجهیزات اداری
هزینه وسایل اداری 240 میلیون ریال
هزینه ها قبل از بهره برداری و هزینه های تاسیس
در دوران اجرا و راه اندازی و بهره برداری آزمایشی به منظور انجام امور مختلف طرح انجام هزینه هایی بدون منجر شدن به دارائی الزامی است.زیاد بودن انجام این گونه هزینه ها امکان امکان اجرای طرح و بهره برداری تجاری از آن ممکن نخواهد بود این گونه هزینه ها تا قبل از بهره برداری تجاری به هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه های تاسیس موسوم می باشند که به طور عمده شامل اقلام زیر می شوند:
 هزینه حقوق و پرسنل 7میلیون ریال
 هرینه ثبت سرمایه قرارداد 20میلیون ریال
 هزینه آموزش پرسنل 45میلیون ریال
جمع هزینه های قابل بهره برداری 72میلیون ریال

هزینه های پیش بینی نشده:
به منظور پیش گیری از خطای احتمالی محاسبات و جهت رعایت اصل احتیاط و همچنین تامین هزینه های لازم برای پوشش افزایش قیمتها به علت تورم یا عوامل غیر قابل پیش بینی در طول اجرای طرح معمولا حدود 5 تا 10 درصدهزینه های سرمایه ای (کل سرمایه گذاری ثابت به استثنای زمین و هزینه های قبل از بهره برداری) به عنوان هزینه پیش بینی نشده در نظر گرفته می شود
78728 میلیون ریال

محاسبه سرمایه در گردش مورد نیاز
ردیف
شرح
میزان مصرف در زمان مورد نظز
قیمت واحد ریال
کل هزینه (میلیون ریال)
1
آرد 4تن دو ماهه
7270
330000
239910
2
ویتامین ها 50کیلو 1ماهه
46000
20000
92000
3
نمک 100کیلو سه ماهه
28
350000
98
4
تخم مرغ 100شانه 1ماهه
48
4500000
216
5
حقوق و دستمزد1ماهه

5590
6
هزینه سوخت و انرژی 1ماهه

1225

339039

هزینه حقوق و دستمزد
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان تولیدی و غیر تولیدی جمعا 5508
معادل 2541میلیون زیال مطابق جدول صفحه بعد می باشد

هزینه حقوق و دستمزد کارکنان تولید

ردیف
شرح شغل
تعداد(نفر)
حقوق و مزایا ماهانه(ریال)
حقوق و مزایای سالانه(میلیون ریال)
1
مدیریت کارخانه
1
2500000
30
2
مهندس مکانیک
1
1800000
20
3
تکنسین مکانیک
3
1200000
18
4
تکنسین تاسیسات
2
1200000
18
5
راننده
2
100000
18
6
دیپلم فنی
8
100000
10
7
مهندس صنایع غدایی
4
2000000
6/5
8
کاردانی صنایع غذایی
1
12000000
25
9
کاردانی صنایع غذایی
2
800000
18
10
کارگر ساده
12

96

جمع
33

325

مزایا 50%کل حقوق

176

جمع کل
33

501

هزینه حقوق و دستمزد کارکنان غیر تولیدی
ردیف
شرح شغل
تعداد(نفر)
حقوق و مزایا ماهانه(ریال)
حقوق و مزایای سالانه(میلیون ریال)
1
کارشناس حسابداری
2
1500000
1506
2
کاردانی حسابداری
3
100000
1306
3
کارشناس مدیریت مالی
1
1500000
1506
4
خدمات و نگهبانی
6
800000
2808

جمع با 50%مزایا

7306
36

جمع کل
12

10906
هزینه تعمیر و نگهداری
ردیف
شرح دارائیها
قیمت تمام شده میلیون ریال
نرخ تعمیر و نگهداری
مبلغ هزینه میلیون ریال
1
ساختمان و محوطه سازی
42101
1
211،4
2
ماشین آلات تولیدی
5584
5
92،27
3
تاسیسات
37185
8
19748
4
تجهیزات وسایط نقلیه
2445
10
1445
5
اثاث اداری
140
10
14

جمع
393635

32379

هزینه استهلاک
ردیف
شرح دارائیها
قیمت تمام شده میلیون ریال
نرخ استهلاک
مبلغ هزینه میلیون ریال
1
ساختمان و محوطه سازی
4211
5
2155
2
ماشین آلات تولیدی
5584
8
44672
3
تاسیسات
37185
8
29748
4
تجهیزات وسائط نقلیه
2445
10
208
5
اثاثه اداری
140
2
9840875
6
پیش بینی نشده
1968117
5
208

جمع کل
37120675

352615875

پیش بینی فروش

ردیف
شرح
سال اول
سال دوم
سال سوم
سال چهارم
سال پنجم
سال ششم
1
تعداد روزکاری
300
300
300
300
300
300
2
تعداد شیفت
2
2
2
2
2
2
3
درصد استفاده از ظرفیت
80
90
100
100
100
100
4
فروش میلیون ریال
12360
13905
15450
1540
1540
1540

محاسبه سود وام بانکی
نرخ بهره 17درصد
مدت سازندگی(دوران مشارکت مدنی با بانک) ماه 6
سود دوران سازندگی 000
سود بلند مدت 118929
سود(جمع هزینه وام بلند مدت) 118929
جمع بدهی های بلند مدت 348929

جدول بازپرداخت بدهی های بانکی
ردیف
سال
اقساط وام
اصل
سود
1
اول
581
383
198
2
دوم
581
383
198
3
سوم
581
383
198
4
چهارم
581
383
198
5
پنجم
581
383
198
6
ششم
584
385
1999

جمع کل
3489
2300
1189

جدول پیش بینی گردش وجوه نقد(ارقام به میلیون ریال)
ردیف
سال مالی
شرح اقلام

سال اول
سال دوم
سال سوم
سال چهارم
سال پنجم
سال ششم

منابع

1
سود وزیان ویژه

27665
3139
35115
35115
3524
3524
2
برگشت استهلاک

5،294
3305
5،365
5،365
353
353

وجوه حاصل از عملیات

3061
34695
3877
3877
3877
3877
3
سرمایه گذاری مجری طرح
588913

4
سرمایه گذاری بانک
2300

جمع کل منابع
838913
3061
34695
3877
3877
3877
3877

مصارف

1
ثابت
471388

2
سرمایه در گردش
347525

3
قسط وام بلند مدت

581
581
581
581
581
583
4
سود سهام

2،152
8،172
2،193
2،193
4،193
4،193
5
مالیات

1245
1413
1580
1580
1586
1586

جمع مصارف
818913
19782
216618
23542
23542
23604
23624

مازاد نقدی

10828
13027
15228
15228
15166
15146

نقد دوره قبل

10828
23855
39083
1،5431
7،6947

مازاد انباشته

10828
23855
39083
1،5431
7،6947
84623

در این بخش سعی شده که نمونه ای از جداول مربوط به تخصیص هزینه ها و همچنین جداول چگونگی محاسبه دستمزد مستقیم و غیر مستقیم ارائه شده، امید است که مورد قبول خوانندگان محترم واقع شود.
فصل سوم: حسابداری کمکهای بلاعوض دولت:
کمکهای دولت در قالبهای مختلفی از جمله کمکهای بلاعوض، سرمایه گذاری در واحد تجاری، تسهیلات مالی با شرایط ترجیحی و کمکهای مشاوره ای اعطا می گردد. این مقررات همچنین می تواند به عنوان بهترین الگوی عمل حسابداری کمکهای بلاعوض و سایر اشکال کمک دریافتی از منابع غیر دولتی مورد استفاده قرار گیرد.
کمکهای بلاعوض دولت معطوف به ترغیب واحد تجاری یا کمک به آن جهت انجام فعالیتی است که به لحاظ مصالح اجتماعی یا اقتصادی ضرورت دارد. برای اهداف این بیانیه واژه دولت به صورت گسترده ای تعریف شده است. از این رو دولت عبارتست از وزارت خانه، موسسات دولتی، نهادها و ارگان های دولتی، شرکتهایی که بیش از 50% سرمایه آنها متعلق به دولت است و سایر موسساتی که به موجب قوانین موضوعه دولتی شناخته می شود.
کمکهای بلاعوض دولت از لحاظ ماهیت و اهداف اعطای آن دارای اشکال متفاوتی است که عمدتاً به شرح زیر می باشد:
الف : کمکهایی که جهت حمایت مالی اضطراری واحد تجاری با جبران هزینه های متحمله قبلی آن بدون هیچگونه پیش شرطی در ارتباط با عملیات آتی واحد تجارب یا الزام آن به انجام هزینه های بیشتر اعطا می گردد. به طور کلی می توان از کمکهای بلاعوض دولت جهت جبران خسارت ناشی از بلایای طبیعی و جنگ یا جلوگیری از تعطیل واحد تجاری نام برد.
شناخت کمکهای بلاعوض دولت:
کمکهای بلاعوض دولت اساساً در چارچوب قوانین و مقررات مصوب اعطا می گردد در برخی از موارد که عمدتاً معطوف به کمکهای مرتبط با داراییهای بلند مدت است.
کمکهای بلاعوض دریافتی در صورت احراز شرایط زیر به صورتهای مالی شناسایی می گردد:
الف: جریان منافع اقتصادی آتی مرتبط با کمک بلاعوض به درون واحد تجاری یا کاهش جریان خروجی منافع اقتصادی آتی از واحد تجاری محتمل باشد.
ب: مبلغ کمک بلاعوض به گونه ای اتکاپذیر قابل اندازه گیری باشد.
ج: مخارج مرتبط با کمک بلاعوض دریافتی به گونه ای اتکاپذیر قابل اندازه گیری باشد.
د: اطمینان معقولی در رابطه با اجرای شرایط مربوط به مصرف کمک بلاعوض وجود داشته باشد.
نحوه انعکاس کمک بلاعوض دولت در ترازنامه:
کمکهای بلاعوض دریافتی جهت خرید، احداث و یا تحصیل داراییهای بلند مدت که عموماً به صورت بنیادی در عملیات توسعه اقتصادی و فعالیت واحد تجاری موثر می باشد در غالب موارد طبق رویه حسابداری مندرج در قوانین و مقررات آمره مستقیماً در بخش حقوق صاحبان سرمایه تحت عناوینی از قبیل افزایش سرمایه دولت یا سرمایه اهدایی منعکس می گردد.

نحوه انعکاس کمک بلاعوض دولت در صورت سود و زیان:
آن گروه از کمکهای بلاعوض دولت که به موجب مقررات این بیانیه مستلزم شناسایی به عنوان درآمد دوره است با توجه به هدف کمک و ارتباط یا عدم ارتباط با فعالیت اصلی واحد تجاری مورد به عنوان درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی در صورت اهمیت در متن سود و زیان طبقه بندی می شود به علت تنوع ماهیت این گونه کمکها بیانیه حاضر نحوه طبقه بندی تفصیلی کمکهای دریافتی را مورد بحث قرار میدهد .

ترازنامه
تاریخ
شرح
بدهکار
بستانکار
15/7

18/7
ملزومات اداری
هزینه پست و تلگراف و تلفن
هزینه حمل
هزینه ایاب و ذهاب
هزینه متفرقه فروش
هزینه متفرقه اداری
صندوق/بانک
هزینه های انجام شده از محل تنخواه گردان به شرح صورت خلاصه عملیات

هزینه حقوق و دستمزد کارکنان تولیدی
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان اداری
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان فروش
حق بیمه 7% پرداختی
مالیات حقوق پرداختی
وام ضروری کارکنان
وام مسکن کارکنان
حقوق و دستمزد پرداختی
بابت حقوق و دستمزد پرداختی بابت حقوق و دستمزد کارکنان در مهر ماه
57000
9000
32000
1800
7000
10000

600000
150000
250000

116800

70000
12500
45200
187800
684500

تاریخ
شرح
بدهکار
بستانکار
7/5

8/6

9/7

12/7
صندوق
پیش دریافت
بابت پیش دریافت تولید کالا

صندوق
ت ن ف
فروش
بابت فروش ماکارونی و درصدی که به موجب تخفیف افزایش خرید در نظر گرفته شده

صندوق
کسور و اضافات صندوق
فروش
کسور و اضافات فروش نقدی به موجب نوار ماشین صندوق

صندوق

فروش
کسور و اضافات صندوق
1053252000

73060000
470

299000
1000

302000

1053252000

7306470

300000

300000
2000

تاریخ
شرح
بدهکار
بستانکار
28/7

1/8

3/8

4/8
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان تولیدی
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان اداری
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان فروش
حق بیمه پرداختی سهم کارفرما
بابت ثبت23% حق بیمه سهم کارفرما مربوط به حقوق و دستمزد مهر ماه

حسابهای پرداختی

صندوق
پرداخت کلیه بدهی های شرکت به صورت نقدی

موجودی در جریان ساخت
سربار جذب شده
ثبت سربار از پیش تعیین شده

موجودی مواد اولیه

حسابهای پرداختی

ثبت خرید مواد

138000
34500
57500

490000

2200000

3650000

230000

490000

2200000

3650000

تاریخ
شرح
بدهکار
بستانکار
5/8

12/8

25/8

27/9

هزینه استهلاک
استهلاک انباشته
بابت محاسبه استهلاک ماشین آلات در سال مورد بحث

هزینه تبلیغات

صندوق/بانک
بابت پرداخت هزینه تبلیغات محصولات شرکت

خرید

صندوق/بانک
ت ن خ
بابت خرید کالای مورد نیاز و گرفتن تخفیفات مورد نیاز

آورده های غیر نقدی
سرمایه
بابت سرمایع که به صورت غیر نقدی صاحبان کارخانه آورده اند

26500

32600

2565000

50000000

26500

32600

2000000
565000

50000000
پشت سند هزینه
شماره سند هزینه:752
تاریخ تنظیم:20/10/85

حسابهای بدهکار مبلغ
خرید 200000
هزینه حمل
ملزومات اداری
هزینه توزیع و فروش
_________________
جمع 200000

حسابهای بستانکار مبلغ
بانک الف 2750 196000
تخفیفات نقدی خرید 4000
__________________
جمع 200000 ریال

پرداخت:
تاریخ چک: 20/10/75
شماره چک: 981253
بانک: الف جاری 2750
مبلغ چک: 196000ریال

امضاء:
رئیس حسابداری مالی

روی سند هزینه:
موسسه تولیدی هدیه شمال شماره سند هزینه:752
رشت،شهر صنعتی شماره119 تاریخ تنظیم20/10/1385

دریافت کننده:
موسسه سهیل شماره 91 مدارک پیوست:4برگ
تاریخ صورتحساب: 20/10/1375

شماره صورتحساب: 218

شرایط فروش:ن/30 و2/10
مبلغ ناخالص صورتحساب: 200000
کسر می شود:

تخفیف نقدی 4000ریال

خالص 196000
تایید مدارک سند هزینه تاریخ امضاء
1-قیمت های صورتحساب 20/10/85 محمودی
2-تعداد و کیفیت کالا 20/10/85 محمودی
3-محاسبات صورتحساب 20/10/85 حسینی
4-شرایط فروش 20/10/85 حسینی
با پرداخت صورتحیاب موافقت می شود امضاء مدیر مسئول
نمی شود

شرکت هدیه شمال
کارت مشسخصات حقوق و دستمزد کارکنان

اطلاعات ثابت: تاریخ استخدام شماره کارمندی:
نام ونام خانوادگی: شغل: شماره تامین اجتماعی:
تاریخ تولد: وضعیت تاهل:
شماره شناسنامه: محل کار قسمت: تعداد اولاد
نشانی:

تغییرات حقوق و دستمزد:

1-نسبت جاری 33/2== نسبت جاری
2-نسبت آتی 902/1= = نسبت آتی
3- نسبت کل بدهی به دارائی
4-نسبت بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام :
5-گردش موجودی کالا:
= گردش موجودی کالا
6-گردش کل دارائی :
گردش کل دارائی
7-متوسط دوره وصول
متوسط دوره وصول مطالبات
متوسط فروش نسیه در روز


تعداد صفحات : 50 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود