"فصل اول"
1- آشنایی با داده پردازی ایران (DPI)
1-1 تاریخچه سازمان
شرکت داده پردازی ایران، ابتدا در سال 1335 تحت عنوان شرکت آی بی ام ایران تاسیس شد. تاسیس این شرکت همگام با سیاست کلی شرکت آی بی ام جهانی برای فروش خدمات مربوط به ماشین های اداری در کشورهای خارجی بود.
بنابراین همان سیاست، این شرکت شعب خارجی خود را توسط کارکنان محلی اداره می نمود، که پس از دیدن آموزش های لازم، بکارگیری شدند. به همین دلیل، در سال 1357 شرکت آی بی ام ایران بیش از یکصد و هفتاد تن کارمند داشت که همگی بجز یکنفر ایرانی بودند.
شرکت آی بی ام رفته رفته گسترش یافت، تا جائیکه بنا بر آمار موجود در سال 1357 بیش از نود درصد از کامپیوترهای موجود در ایران و بخش مهمی از ماشین های اداری، نظیر دستگاههای فتوکپی و ماشین هیا تحریر از محل این شرکت تامین شده بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، شرکتهای خارجی کار خود را تعطیل و از کشور خارج گردیدند. و شورای عالی انفورماتیک زیر نظر سازمان برنامه و بودجه تشکیل گردید تا وضعیت شرکتهای کامپیوتری را سر و سامان بخشد و پیرو مصوبه شماره 100236 21/8/60 و مذاکراتی که با مسئولین IBM داشتند در بهمن 1360 شرکت IBM شعبه ایران رسماً فعالیت خود را در ایران تعطیل و کلیه دارائیها و دستگاههای خود را طبق قراردادی به مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران واگذار نمود. قرارداد واگذاری شرکت IBM به دولت جمهوری اسلامی در زمان وزارت آقای دکتر بانکی و در زمان تصدی آقای مهدی صمدانی آخرین مدیر عامل شرکت IBM ایران صورت گرفت.
از بهمن 1360 هیئت مدیره جدید از طرف آقای دکتر بانکی تعیین و شرکت بنام 0مدیریت موقت IBM سابق) به مدیریت آقای ابوالفضل زندی بیدگلی اولین مدیر عامل شرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشغول به کار شد. گروهی از پرسنل قدیمی توسط هیئت مدیره جدید انتخاب گردید و مجموعاً با حدود یکصد نفر نیروی انسانی شرکت اداره گردید. شرکت داده پردازی ایران در تاریخ 3/4/63 تحت شماره 52667 در اداره ثبت شرکتها در زمان تصدی آقای فصیحی مدیر عامل وقت به ثبت رسید و زیر نظر سازمان برنامه و بودجه فعالیت خود را ادامه و گسترش داد.
در تاریخ 1/4/1363 شرکتی با نام شرکت داده پردازی ایران 0سهامی خاص) به ثبت رسید تا کلیه اموال و درائیهای شرکت "آی بی ام" را به تملک خود برآورد و عهده دار وظایف و مسئولیتهای آن گردد. در تاریخ 11/11/78 بموجب تصمیم نمایندگان ویژه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مالکیت دولت به تمامی 70% سهام و دارائیهای شرکت به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار گردید.
1-2- بخشهای سازمانی و تشکیلات
در حال حاضر شرکت با تشکیل 6 اداره کل و نیروی انسانی کاملاً مشخص یکی از بزرگنرین شرکتهای صنعت انفورماتیک کشور کسب نموده و در زمینه خدمات کامپیوتری، شبکه ارتباطی و اطلاع رسانی، تولید نرم افزارهای کاربردای و تولید ریزکامپیوتری و یا سایر خدمات کامپیوتری فعالیت می نماید.
ادارات زیرمجموعه شرکت معظم داده پردازی ایران شامل 6 اداره زیر هستند:
1- اداره کل ریزکامپیوتر و ماشینهای اداری
2- اداره کل عملیات
3- اداره کل شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی
4- اداره توسعه ریزکامپیوتر
5- اداره کل آموزش
6- اداره کل نرم افزار
– اسامی مدیران عامل شرکت IBM از بدو تاسیس تا کنون
ردیف
نام و نام خانوادگی
سال استخدام
1
آقای وان هورگاردن
نیمه دوم سال 1355
2
آقای ماکس ووشر
8/5/1336
3
آقای استانفورد
10/10/1340
4
آقای بادلی لشر
آذرناه 1345
5
آقای محمد صادق سعیدی
دی ماه 1347
6
آقای ژوزف ویلیام هیلی
7 اسفند 1352
7
آقای ماکس استوارت آرتوربوکر
مرداد 1356
8
آقای هونمایستر
18/6/1356
9
آقای حسین محمد
تیرماه 1357
10
آقای مهدی صمدانی
مهرماه 1358
11
آقای ابوالفضل زندی بیگی (اولین مدیر عامل جدید)
25/11/1360
12
آقای ابوالقاسم فصیحی
7/1/1363
13
آقای پرویز شهریاری راد
15/3/1364
14
آقای علی کرمانشاهی
14/7/1365
15
آقای سعیدرضا مومنی
12/10/1367
16
آقای مسیح قائمیان
6/6/1369
17
آقای محمئمهدی خادم ازغندی
8/10/1375
18
آقای مسیح قائمیان
31/1/1381
1-3- فعالیتها و خدمات شرکت
1-3-1- اهداف شرکت
شرکت داده پردازی ایران به عنوان بزرگترین و مجرب ترین شرکا کامپیوتری ایران با احراز مقام اول از نظر تخصصی در ارزیابی شورایعالی انفورماتیک کشور حدمات خود را در بالاترین سطح کیفی و استانداردهای بین المللی به مشتریان گرامی ارایه می دارد. در این راستا طی سالها فعالیت همراه با مراکز بزرگ صنعتی و دانشگاهی و پژوهشی و اقتصادی و بازرگانی و موسسات و دستگاههای بزرگ دولتی در ایجاد و تدارک مراکز رایانه ای و تهیه امکانات اقتصادی و بازرگانی و موسسات و دستگاههای بزرگ دولتی در ایجاد و تدارک مراکز رایانه ای و تهیه امکانات نرم افزاری و خدمات پشتیبانی تلاش نموده و اینک با اندوخته عظیمی از تجربیات کاری گسترده و نیروی انسانی مجرب و بهره گیری از امکانات لسیار در جهت ارتقاء کیفی و کمی اهداف مذکور گام برمی دارد.
شرکت داده پردازی ایران دارای گواهینامه ایزو 1001 برای طراحی نرم افزارهای کاربردی، ارایه خدمات اطلاع رسانی، فروش و خدمات پس از فروش کامپیوتر در رده های Enterprise Server و Mid-Raye Server فروش و خدمات پس از فروش ریزکامپیوترها و ساخت و تولید تجهیزات جانبی، و پشتیبانی و ارائه خدمات تعمیر ونگهداری آنها است. همچنین دارای گواهینامه ایزو 1001 برای تولید، توزیع، فروش، تعمیر و نگهداری کامپیوترهیا شخصی، صفحه نمایش، صفحه کلید و موشواره است.
– اهداف شرکت را به طور کلی می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
* توسعه و ترویج انفورماتیک کشور
* انتقال فن آوری روز انفورماتیک کشور و تطبیق آن با ویژگیهای میهن اسلامی
* تامین و تجهیز مراکز انفورماتیک
* توسعه کاربردها و پشتیبانی مشتریان
* بهره گیری از تکنولوژی در حداکثر سطح مطلوب
1-3-2- فعالیتهای عمده
فعالیتهای عمده کار برروی سرورها و تامین آنها برای شرکتها و سازمانهای مختلف و پشتیبانی از آنها و تامین برنامه های سرور ها و برنامه های سیستم بانکها و سیستم های شبکه ای بزرگ و تولید ریزکامپیوترها و PC و پشتیبانی آنها و همچنین تربیت نیروهای کارآمد از طریق دانشکده کامپیوتر شرکت وابسته به وزارت آموزش عالی است. در حال حاضر DPI مشغول کار برروی سیستمهای سیبا و دیگر سیستمهای شبکه ای گسترده و سریع بانتکها است. همچنین بخش توسعه ریزکامپیوتر که بخشی مستقل و از توابع DPI است در حال گسترش دامنه فعالیتهای خود در زمینه سخت افزار و قطعات کامپیوتری از طریق گرفتن نمایندگی انحصاری مارکهای GENX و Emachine است . لازم به ذکر است شرکت داده پردازی در حال حاضر، نمایندگی انحصاری شرکت آرمور فرانسه و مانیتور فیلیپس و آی بی ام است. شرکت داده پردازی در راستای برنامه تکفام (توسعه و کاربری فناوری و ارتباطات و اطلاعات ایران) خدمات مشاوره ای به کلیه وزارتخانه ها و موسسات و سازمانهای دولتی ارائه می دهد.
1-3-3- موفقیت ها
– تامین، نصب و راه اندازی و نگهداری بیش از 90% از کامپیوترهای بزرگ (main frame) در سطح کشور شامل بانکها، سازمانهای دولتی، دانشگاهها و …
– اجرای دوره های آموزشی عمومی و اختصاصی در زمینه های مختلف Main، PC، Internet.
– اجرای دوره های آموزش عالی از طریق آزمون سراسری در سطح کاردانی و کارشناسی مورد تذئید وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سازمان امور استخدامی کشور
– اجرای پروژه سران کشورهای اسلامی در سال 76
– تامین تجهیزات کامپیوتری، برقرار ارتباط شبکه ای بخشهای مختلف اجلاس و تامین خطوط اینترنت مورد نیاز جهت استفاده میهمانان و مدعوین حاضر در اجلاس.
– پشتیبانی تجهیزاتی شعب بان سپه، تجارت و صادرات در نقاط مختلف کشور
– اجرای عملیات ارتباط شبکه ای مشتریان مختلف در سراسر شکور ازجمله نیروی انتظامی، نیشکر، هفت تپه، تراکتورسازی تبریز و …
– اجرای سیستم ناب (نظام نوین اطلاعات بانکی) برای بانک رفاه کارگران
– طراحی، پیاده سازی و نصب و نگهداری سیستم خودپرداز (ATM) بانک تجارت در تهارن و کیش
– شرکت داده پردازی موفق به راه اندازی سیستم حساب جاری الکترونیکی بانک رفاه گردید. با استفاده از این حساب جاری همراه شما می توانید در یک شعبه اقدام به افتتاح حساب نموده و از خدماتی از قبیل: نقد کردن چک، وصول واریز فوری چک، دریافت صورتحساب در هر لحظه و … استفاده نمائید.
1-3-4- فعالتهای ادارات کلی DPI
1-3-4-1- اداره کل ریزکامپیوتر و ماشینهای اداری
تولید تجهیزات ریز کامپیوتر شامل:
* سیستم یونیت صفحه نمایش، صفحه کلید، موشواره، بر گرافیک، برد مادر، منبع تغذیه و پااینه
* عرضه و فروش انواع ریزکامپیوتر و تجهیزات جانبی
* ارایه خدمات پس از فروش و انعقاد قراردادهای تعمیر و نگهداری جهت پشتیبانی فنی از تجهیزات مشتریان در سراسر کشور و ارایه کلیه دوره های آموزش ریز کامپیوتر
1-3-4-2- اداره کل عملیات
فعالیتهای این بخش شامل:
* ارایه طرحهای جامع (Total Solutuin)
* امکان سنجی و طراحی و ایجاد و راه اندازی سیستمهای کاربردی نرم افزاری
* عرضه انواع کامپیوتر در رده های: Mid-range Server و Enterprise Server و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری آنها.
* برگذاری دوره های آموزشی کامپیوتری متنوع برای مدیران و کارشناسان در سطوح مختلف
1-3-4-3- اداره کل شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی
* اینترنت پرسرعت ماهواره ای
* اینترنت پرسرعت متقارنه L.L
* ایجاد و نگهداری IPS
* اینترنت تلفنی
* طراحی صفحات وب
* میزبانی صفحات وب
* طراحی و اجرای شبکه های SOHO-WAN-LAN
* پست الکترونیکی
* کابل کشی ساخت یافته
* نصب و راه اندازی صندوق پستی
* اینترنت برروی تلفن همراه WAP
* تبت نامه دامنه
* سیستم قوانین و مقررات کشور
1-3-5- مشتریان
وزارت نیرو
شرکت آب و فاضلاب اصفهان
وزارت نفت
شرکت آب و فاضلاب شیراز
وزارت بهداشت
شرکت آب و فاضلاب گیلان
وزارت جهاد سازندگی
شرکت بیمه ایران
وزارت راه و ترابری
شرکت ملی گاز ایران
وزارت اطلاعات
شرکت فولاد اهواز
وزارت دارایی
شرکت ماشین سازی اراک
وزارت علوم تحقیقات و فن آوری
شرکت ماشین سازی تبریز
وزارت کار و امور اجتماعی
شرکت ایران خودرو
شرکت آب و فاضلاب تهران
سازمان امور اداری و استخدامی
سازمان نقشه برداری
شرکت ایران تایر
سازمان برنامه وبودجه
شرکت کشت و صنعت کارون
راه آهن جمهوری اسلامی ایران
بانک مرکزی ایران
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
بانک ملی ایران
مرکز آمار ایران
بانک تجارت
شهرداری تهران
بانک سپه
شهرداری اصفهان
بانک ملت
سازمان هواشناسی کل کشور
بانک صادرات
شرکت توانیر
بانک کشاورزی
شرکت برق منطقه ای تهران
بانک رفاه کارگران
شرکت برق منطقه ای اصفهان
صندوق تعاون
شرکت برق منطقه ای خرااسن
موسسه اعتباری توسعه صنعت ساختمان
شرکت برق منطقه ای مازندران
دانشگاه تهران
شرکت برق منطقه ای گیلان
دانشگاه صنعتی شریف
شرکت برق منطقه ای کرمان
دانشگاه صنعتی اصفهان
شرکت برق منطقه ای آذربایجان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
شرکت برق منطقه ای فارس
دانشگاه شیراز
شرکت برق باختر (اراک)
دانشگاه اصفهان
شرکت سایپا
دانشگاه چمراه (اهواز)
شرکت تراکتورسازی ایران
دانشگاه شهید بهشتی
شرکت ذغال سنگ کرمان
دانشگاه خواجه نصرالدین
شرکت کفش ملی
دانشگاه تبریز
شرکت تولیدی صنایع مخابراتی شیراز
شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی
شرکت پتروشیمی اراک
شرکت بهمن
شرکت ایران کاوه
"فصل دوم"
2- ارزیابی بخشهای مختلف شرکت مرتبط با رشته کامپیوتر – نرم افزار
همان طور که در فصل قبل ذکر شد، شرکت داده پردازی ایران، شرکتی گسترده و کاملاً بوروکراتیک است. و با توجه به گستردگی حوضه کاری آن در زمینه علوم و فنون کامپیوتر فضای کاری برای فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر در بخشها و ادارات زیرمجموعه آن به خوبی موجود می باشد. که در ذیل شرح داده می شود.
2-1- اداره نرم افزار
در این بخش فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر – نرم افزار می تواند به شرط آشنایی با سیستم عاملهای سرور آینده موفقی داشته باشد 0کلاسهایی برای آشنایی ابتدایی با این سیستمها در بخش آموزش وجود دارد.). همچنین می توان در تولید بانکهای اطلاعاتی و سیستم های اطلاعات بانکی مشارک داشت. شرکت داده پردازی به ایجاد صفحات وب و برپایی ISP برای مشتریانش اشتغال دارد که آشنایی با شبکه و وب و صفحات وب و نحوه ایجاد آنها و نحوه برپایی شبکه ها از نظر سخت افزاری می توان در این بخشها مشغول به کار شد.
2-2- اداره توسعه ریزکامپیوتر و بخش تولید
با وجود اینکه کار این بخشها سخت افزار و تولید و فروش قطعات کامپیوتری و سرورها و PC می باشد بدلیل وجود نظام مدون اداری و ساختار بوروکراتیک مجموعه استفاده از بانکهای اطلاعاتی برای تولید گزارشات، فرمها و به طور کلی به منظور نظارت و کنترل بر نحوه انجام کارهای اداری و مدون بودن آنها مرسوم است. به همین دلیل حداقل آشنایی با مجموعه کامل office ویندوز می تواند در این زمینه کارگشا باشد و به همین دلیل فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر با ایجاد، راه اندازی و نگهداری بانکهای اطلاعاتی نرمال شده مورد نیاز این مجموعه می توانند کارگشا باشند.
"فصل سوم"
3- آزمون آموخته ها
اینجانب در اداره توسعه ریزکامپیوتر به عنوان کارآموز مشغول به کار شدم. اداره توسعه ریزکامپیوتر بخشی مستقل از داده پردازی ایران می باشد. وظایف این بخش شامل رسیدگی به امور مشتریان. تهیه قطعات کامپیوتری و ارسال آنها به بخش تولید، رفوش PC، سرور، نوت بوک و به طور کلی کلیه محصولات سخت افزاری DPI و پشتیبانی از آنها می باشد که شامل بخشهای تدارکات، فروش، امور مالی، فروشگاه، تعمیرگاه، انبار و امور مشتریان است. در وهله اول با هرکدام از این بخشها و نحوه کار آنها آشنا شدم. وظایف هرکدام از این بخشها به طور مختصر در ذیل می آید:
* فروش (Sales): عمده فشار شرکت برروی این بخش است. این بخش است. این بخش وظیفه بازاریابی، شرکت در مناقصات و مزایدات و خرید و فروش سیستم و فروش سیستم ها به مشتریان بزرگ را بر عهده دارد. فروش بیشتر این بخش به معنی سرمایه در گردش بیشتر در شرکت است. این وظیفه بر عهده مدیران فروش است تا با فروش خوب و جلب نظر و رضایت مشتری شرکت را زنده و برپا نگهدارد.
* امور مالی: همان طور که از اسم آن پیداست امور مالی و کلیه سندها و رسیدها و به طور کلی کلیه منابع مالی وارد شده و خارج شده از شرکت زیر نظر این بخش صورت می گیرد.
* انبار: کلیه قطعات خریده شده و کلیه سیستم های تولید شده در این قسمت نگهداری می گردند که در ساختمانی جدا قرار دارد. سپس طبق نیاز به بخشهای دیگر ارسال می گردند.
* امور مشتریان: این بخش وظیفه رسیدگی به پیشنهادات، شکایات، انتقادات و کلیه درخواستهای مشتریان را دارد. و سیاستهای اتخاذ شده در شرکت در رابطه با مشتریان در این بخش به مرحله اجرا درمی آید.
* فروشگاه: فروش سیستم های کامپیوتری به مشتریان جزئی و شرکتهایی که با شرکت داده پردازی ایران قرار ندارد بر عهده این بخش است. در این بخش امر سرویس دهی به مشتریان به طور جداگانه در همین بخش صورت می گیرد.
* تعمیرگاه: کلیه قطعات و سیستم هایی که دچار مشکل شده باشند به این بخش ارسال می شوند و پس از تست شدن، تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض می گردند.
مرکز ثقل بخش فروش و بعد از آن فروشگاه می باشد. این دو بخش هرچه سفارشات و فروش بیشتری داشته باشد فعالیت کل شرکت بیشتر و سوددهی بیشتری خواهد داشت. بنابراین تمام کارها از بخش فروش شروع یم شود و برای بررسی پروسه کاری شرکت باید از بخش فروش شروع کنیم.
3-1- بررسی پروسه کاری شرکت
همان طور که ذکر شد نقطه شروع کارها بخش فروش (Sales) است. مدیران فروش وظیفه گرفتن سفارش فروش، شرکت در مناقصه و مزایده و جلب نظر مشتریان از طریق برآورده کردن نیازهای آنها با ارائه سیستمهای مناسب و درعین حال در نظر گرفتن سود مورد نظر شرکت است. مدیران فروش بعد از گرفتن درخواست خرید سیستم از طرف مشتری که تمامی آنها شرکتهای دولتی و طرف قرارداد، با شرکت هستند، درخواست استعلام قیمت سیستمهای مورد نظر را به بخش تدارکات ارسال می کنند.
بخش تدارکات قیمت سیستمهای درخواست شده را با توجه به قیمت قطعات و لوازم مورد نیاز در بازار تعیین می کند و بخش فروش باز پس می فرستد. بخش فروش با محاسبه قیمت تمام شده با سود مورد نظر شرکت قیمت نهایی را به تائید مدیران شرکت می رساند و در صورت توافق با مشتری درخواست خرید قطعات و سیستم های مورد نیاز به بخش تدارکات فرستاده می شود. بخش تدارکات بعد از تهیه قطعات لازم آنها را به بخش انبار یا تولید ارسال می کند و بعد از مدتی معیت که صرف تولید سیتمها و کنترل کیفیت آنها شد، سیتمهای آماده به انبار انتقال داده می شوند و پس از آن آماده ارائه به مشتری هستند.
بعد از ارائه سیستمها که بسته به قرارداد بین شرکت و مشتری بین 1 تا 3 سال گارانتی هستند، بخش تعمیرات و امور مشتریان وظایف خود را که شامل ارائه سرویسهای گارانتی و خدمات پس از فروش و دریافت پیشنهادات و انتقدات مشتریان و اعمال آنها در سیستم است را ایفا می کنند. وظایف بخش فروشگاه مشابه بخش فروش است یعنی وظیفه آنها فروش سیستم و قطعات به مشتریان و سرویس دهی به آنها است با این تفاوت که کلیه مشتریان سازمانی و ادارات دولتی اعتبار بخش فروش هستند و فروشگاه وظیفه فروش سیستم و قطعات به مشتریان عادی و شرکتهای خصوصی که طرف قرارداد با داده پردازی نیستند را دارد. در صورت خرابی و ایجاد مشکل در سیستمها، سیستمها به بخش تعمیرات فرستاده می شوند و بعد از تست و یافتن قطعه خراب اگر قابل تعمیر باشد آن را تعمیر می کنند و در صورت نیاز تعویض قطعه خراب به بخش تدارکات فرستاده می شود تا قطعه ای جایگزین برای آن فرستاده شود. بخش امور مالی تمامی سندها و فرمها و رسیدها را در آخر هفته بررسی می کند و میزان فروش و خرید و قطعات ورودی و خروجی از شرکت را محاسبه می کند و در آخر ماه میزان سود و سود خالص شرکت را محاسبه می کند.
مدیر یا مسئول هر بخش وظیفه ایجاد و هماهنگ کردن فرلمهاو رسیدهای دستی و ایجاد و تنظیم تعدادی فرم و گزارش کامپیوتری را که اغلب در محیط Excel یا Access یا Word نوشته می شوند بر عهده دارد. این فرمها و بانکهای اطلاعاتی به گونه ای طراحی شده اند تا با فرمها و گزارشات و بانکهای اطلاعاتی مورد استفاده در بخشهای دیگر هماهنگ باشند. در نهایت این گزارشات و فرمها در اختیار دو ناظر اصلی گذاشته می شود که وظیفه آنها هماهنگ کردن کلیه کارهای اداری در شرکت است. در بخش فروشگاه و امور مالی یک سیستم بانک اطلاعاتی وجود دارد که در محیط Fox نوشته شده است و انجام کارهای مالی، محاسباتی و گزارش را آسان می کند. از این سیستم برای محاسبه سود، سود خالص، تهیه انواع گزارشات مشتریان، فروش، لیست قطعات موجود، خریده شده، فروخته شده و … استفاده می شود. همان طور که ذکر شد در شرکت توسعه ریزکامپیوتر دو ناظر مشغول به کار هشتند که وظیفه آنها انتقال عملکرد سیستم به مدیران و ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف است. کلیه گزارشات، فرمها، رشیدها، درخواستها، استعلامات و … در اختیار این دو ناظر گذاشته می شود و آنها به وسیله بانک اطلاعاتی که در اختیارشان است و با Exel و Access نوشته شده عملکرد و کلیه بخشها را هماهنگ کرده و خواسته های مدیران را در سیستم اعمال می کنند.
اینجانب بعد از آشنایی با بخشهای مختلف در Sales و فروشگاه به عنوان کارآموز مشغول به کار شدم و با نحوه ایجاد فرمها و گزارشات بوسیله Exel و بانک اطلاعاتی مورد استفاده آنها آشنا شدم. در بخش Sales کار من بیشتر محدود به ایجاد فرمها بوسیله Exel و در حالت کلی بیشتر کار اداری بود. همچنین از طرف شرکت در دو سمینار سخت افزاری، تجاری Emachine و GENX شرکت کردم که نتیجه آن آشنایی با این دو مارک تجاری و مهم تر از آن آشنایی با شرایط بازار کامپیوتری ایران و مشتریان عمده قطعات کامپیوتری و درک بهتری از آینده سخت افزارهای کامپیوتری در اریان بود.
در بخش فروشگاه نیز با نحوه کارکر انواع رسیدها، فرلمها، استعلامات و … آشنا شدم و همچنین نحوه اسمبل و Setup سیستمهای کامپیوتری را یاد گرفتم و با تعمیر قطعات کامپیوتری در حد مختصر آشنا شدم و با نحوه خرید قطعات خوب و مارکهای شناخته شده و معروف آشنا شدم.
در ادامه نمونه هایی از فرمها و استعلامات و رسیدهای مورد استفاده در این دو بخش را مشاهده خواهید کرد. ضمناً نمونه ای از فرمهای جامع اطلاعاتی مورد استفاده ناظران شرکت که اینجانب طبق خواسته سرپرست کارآموزی طراحی کرده ام نیز ارائه خواهد شد.
3-2- نمونه فرمهای مورد استفاده در شرکت
لازم به ذکر است فرمهای مورد استفاده در بخش Sales که مرکز ثقل شرکت می باشد شامل موارد زیر است:
فرم درخواست استعلام – فرمهای درخواست خرید – فرم اعزام پیک – درخواست صدور مجوز تحویل کالا – فرم انتقال قطعه – فرم انعکاس درخواستهای مشتری – فرم درخواست اجرای قرارداد – فرم امکان سنجی قرارداد – فرم درخواست اقلام تضمینی – مجوز ورود مراجعین بعد از وقت اداری – فرم درخواست نملزومالت از انبار – فرمهای خروج – فرمهای مسافرتی – فرم درخواست مساعده – فرم درخواست کالا از فروشگاه – فرم ثبت شکایات مشتریان – فرم دعوت به جلسات – فرم قبت شکایات مشتریان – فرم اخذ مصوبه – فرم درخواست پیش پرداخت هزینه های ماموریت – فرم درخواست مرخصی – فرم درخواست اضافه کاری – فرم بازپرداخت هزینه های درمانی – فرم درخواست وام.
در این بخش چند نمونه از فرمهای مهم و در آخر نمونه ای از فرماهایی را که با کمک سرپرست کارآموزی و ناظران طراحی کرده ام ارائه می شود.
1
21