تارا فایل

گزارش کارآفرینی اختصاصی پرورش قارچ خوراکی




پرورش قارچ خوراکی

طرح کسب و کار
(Business plan)

عنوان طرح

نام ونام خانوادگی طراحان: محمد صناعی-مهدی زارعی-امیرحسین کمالی نیا-محمدرضا خواجه احمدی-جمال مقصودی
محل اجرای طرح : فارس- شیراز
مدرسه: هنرستان شهید آیت الله دستغیب
کلاس: سوم سایپا
تاریخ: بهار 1394

1 -بخش معرفی
الف- نام و نشانی متقاضیان : راضیه کاویانی
* حقیقی :
ردیف
نام و نام خانوادگی
نوع پست / سمت
تحسیلات
تجربه
1
محمد صناعی
موسس
سوم هنرستان

ب- مشخصات محل اجرای طرح :
* استان : فارس
* شهرستان: شیراز
* بخش: مرکزی
* ابعاد و مساحت محل اجرای طرح :
ابعاد و مساحت محل اجرای طرح 35 × 20 = 700 می باشد.
* نزدیکترین شهر و فاصله آن تا محل کسب و کار
نزدیکترین شهر تا محل کسب و کار شهر زرقان به فاصله 15 کیلومتر می باشد.
* امکانات تامین مواد و لوازم در محل
تامین مواد و لزوم در محل امکان پذیر است.
* امکانات تامین نیروی کار ماهر در منطقه
تامین نیروی انسانی نیز در منطقه امکان پذیر می باشد.

* ترسیم کروکی زمین محل استقرار کسب و کار

ج- عنوان محصول یا محصولات (کالا /خدمات )و ظرفیت تولید :
ردیف
نام محصول
ظرفیت تولید سالانه
واحد
قیمت فروش کنونی هر ²耀حد در بازار
1
قارچ خوراکی
80-75 تن
تن
30.000 – 20.000 ریال هر کیلو
د- میزان سرمایه گذاری :
سرمایه کل
آورده کار آفرین
آورده سهامداران
تسهیلات
5.695.000.000
100%
ـــ
ـــ
و-میزان اشتغال زایی طرح (پیش بینی ):
این واحد حداکثر تا 3 نفر نیرو را مشغول بکار می کند.
ه-اعلام محرمانه بودن طرح (در صورت لزوم)
طرح فوق محرمانه می باشد.

2- خلاصه مدیریتی /اجرایی

* فرهنگ (اعتقادات مذهبی ،فرهنگ مصرف ،آداب و رسوم )
از نظر فرهنگی نه تنها در محل کسب و کار بلکه در کل منطقه، محصول تولید شده مغایرتی با باورها و فرهنگ مردم ندارد بلکه در بین مردم این محصول یک ماده غذایی مفید و بدون ضرر شناخته شده است.

* اقتصاد
علیرغم اینکه هنوز بطور وسیع و روزمره همه مردم این محصول را مصرف نمی کنند ولی بطور روزافزونی نسبت به آن شناخت بیشتری بدست آورده و چون قیمت عرضه شده با درآمد عمومی مردم خیلی در تضاد نیست پس براحتی قادر به خرید و مصرف آن هستند.

* تغییرات جمعیتی

هر چه سطح تحصیلات و دانش جامعه بالا رود شناخت و آگاهی از خصوصیات این محصول بیشتر شده و بیشتر استقبال می کنند. کلاً تغییرات جمعیتی تاثیر منفی بر این کسب و کار ندارد. بخصوص ترکیب جمعیتی. چون این محصول یک مصرف عام دارد و وابسته به طیف سنی خاصی نیست.

3- تجزیه و تحلیل بازار
* اندازه بازار و نرخ رشد

اندازه بازار محصول بخشی از سطح شهر می باشد که با توجه به نیاز روزافزون مردم به این ماده غذایی و شناخت بیشتر آنها از آن و اینکه جایگزینی مناسب برای گوشت می تواند باشد بازار آن رو به توسعه است. یعنی علیرغم افت و خیز در روندهای اقتصادی، اجتماعی و …. چون این محصول، گران نیست و جزو نیازهای روزمره می تواند باشد، رشد بازار آن صعودی خواهد بود.

* بررسی روندهای بازار
از آنجا که این محصول هنوز کاملاً در بین تمام مردم از نظر خواص تغذیه ای شناخته شده است، هنوز مانند بقیه مواد مصرفی روزمره در سبد غذائی مردم جانیفتاده ولی با توجه به سیر رشد بازار مصرف آن در سالهای اخیر این اطمینان وجود دارد که بازار آن رشد صعودی داشته باشد فقط ممکن است در شرایط مختلف از جمله شرایط فعلی رشد آن کند تر شود.

* ساختار بازار

بازار این محصول رقابتی است در حال حاضر مراکز تولید دیگری (بزرگ و کوچک) نیز وجود دارند ولی بازار پتانسیل پذیرش همه آنها را دارد. عامل کلیدی موفقیت، کیفیت محصول، نحوه ارائه (بسته بندی های مختلف) و قیمت می باشد (قیمت رقابتی پائین تر)

* بررسی رقبا
از آنجا که 90% تولید کنندگان این محصول، خانگی و در سطح محدودی تولید می کنند بنابراین، حداقل در کوتاه مدت تهدیدی جدی برای این محصول وجود نخواهد داشت.
* بازار جهانی و صادرات
چشم انداز این واحد تولیدی، رسیدن به سطح تولید صنعتی و انبوه در 4-3 سال آینده [ در صورت وجود تسهیلات کافی] می باشد. در این صورت امکان صادرات را نیز در برنامه خود قرار می دهیم.

* بررسی قیمت
در حال حاضر قیمت محصولات از ارزش مورد انتظار مشتری کمی بالاتر است البته نسبت به گذشته قیمت پائین تر است ولی برای شروع و تشویق به مصرف باید قیمت را پائین آورد. به احتمال زیاد در آینده با رشد رقابت و تکنولوژی تولید قیمت پائین خواهد آمد.
-تجزیه و تحلیل فنی
* رویه های تولید (وضع موجود)
این واحد تولیدی در حال حاضر با توجه به توان مالی پائین و محدودی که دارد نمی تواند در مقیاس صنعتی تولید کند. البته تولید این واحد نه سنتی بلکه طبق ضوابط و شرایط استاندارد علمی انجام می شود. در حال حاضر با رقبا قدرت رقابت داریم ولی در درازمدت باید با تولید در مقیاس بالاتر و کاهش هزینه بتوانیم به برتری دست یابیم.
* تکنولوژی تولید
تکنولوژی مورد نیاز براحتی در دسترس می باشد و هزینه آن خیلی بالا نیست این تکنولوژی عمدتاً داخلی است و نیاز به جایگزینی کوتاه مدت ندارد.

4-دورنمای شرکت /شرح کسب و کار
* معرفی شرکت
* مالکیت کسب و کار
مالکیت این کسب و کار شخصی و نوع آن تولیدی است که تولید در دسته مواد غذائی قرار می گیرد. این ماده غذائی قارچ خوراکی دکمه ای است.

* سرمایه گذاران و سهامداران اصلی :
از نظر سرمایه گذاری، این واحد تولیدی بدون سرمایه گذار و سهامدار دیگری است.
* دیدگاه /چشم انداز
چشم انداز این واحد تولیدی، ارتقاء کمی و کیفی تولید تا سطح تولید صنعتی است که امید است این مهم با استفاده از تسهیلات بانکی تحقق یابد.
* ماموریت
محصولات تولیدی به نیاز واقعی مردم پاسخ می دهد. پاسخ به این نیاز از طریق فروشگاهها در دسترس مردم قرار می گیرد.
* اهداف اصلی
براساس تجربه و محاسبه و بازار پیش بینی می شود پس از 4-3 سال و با کمک تسهیلات بانکی به سطح تولید صنعتی برسد.

5-معرفی محصولات (کالا /خدمات )
* معرفی محصول
نام محصول تولیدی این واحد قارچ خوراکی از نوع دکمه ای است. یک ماده غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی و پروتئین می باشد که در بسیاری موارد جایگزین خیلی خوبی برای مواد پروتئینی می باشد و به صورت روزمره در انواع خورشت، سالاد، کنسرو و مربا می تواند قابل استفاده باشد.
* مزیت های رقابتی محصولات
در حال حاضر محصول تولیدی تفاوت چندانی با مشابه آن در بازار ندارد. بجز نوع بسته بندی آن که در اندازه های مختلف ارائه می شود و سعی می شود در حد امکان با قیمت پائین تر ارائه شود.
* معرفی آمیخته بازاریابی محصولات
جهت ارائه محصولات تولیدی این واحد استفاده از بسته بندیهای با ابعاد مختلف (اوزان مختلف) را در دستور کار قرار داده است. کانالهای تبلیغاتی جهت معرفی محصول استفاده از جرائد و نوع ارائه کالا در بسته بندیهای خاص است. بسته بندیهای با رنگهای خراب و با سطح بیشتر و عمق کمتر و با برچسب ارزش تغذیه ای و مشخصات محصول.
6-برنامه عملیاتی وتولیدی
* فناوری وروش تولید مناسب
تکنولوژی این واحد تولیدی بومی و در دسترس است. روش تولید نه در سطح صنعتی اما در شرایط استاندارد و علمی صورت می گیرد. تکنولوژی تولید مغایرتی با محیط زیست و شرایط محیطی ندارد. از نظر سرمایه، خیلی سرمایه بر نیست و تضادی هم با سیاستهای دولت و شرایط اقتصادی ندارد.
* مراحل و فرآیند تولید
مرحله کمپوست سازی شامل 2 بار تخمیر و پاستوریزاسیون است که مواد اولیه طبق فرمول قبلی تهیه و مخلوط می شود و شرایطی ایجاد که در اثر انباشته شدن مواد تخمیر صورت میگیرد کمپوست طی عملیاتی تکمیل و عاری از میکرب می شود. مرحله بذرزنی : کمپوست خنک شده که سویه مناسب بذر به مقدار 3 تا 5 درصد کمپوست به آن اضافه می شود. مرحله پنجه دوانی: که همان مرحله داشت است که با ایجاد شرایط مناسب شامل گرما و سرما و رطوبت و نور و تهویه به نحو مطلوب صورت میگیرد. مرحله برداشت: پس از رشد کامل ریشه ها در بستر، شرایط محیطی را موازی تغییر می دهیم که گره های اولیه در سطح بهتر تشکیل بعد یا تهویه مناسب و کم کردن دمای محیطی شرایط ایجاد دو رشد کلاهک را شاهد خواهیم بود.

* نمودار فرآیند تولید

* روش ومحل تامین منابع
روش و محل تامین
منابع تولید
تامین از
خریدو تملک/اجاره

داخل
خارج

مواد اولیه مستقیم
نیروی کار غیر مستقیم
ساختمان
ماشین آلات
تاسیسات
وسایط نقلیه
امکانات ارتباطی
انرژی
کمپوست- بذر
کارگر ماهر
تولیدی – انبار
خنک کننده- رطوبت ساز – نشاندهنده دیجیتالی
کنتور برق – کنتور آب
وانت
تلفن ثابت
برق، گاز – بنزین
*
*
*
*
*
*
*

خرید
روزمزد
تملک
خرید
خرید
خرید
تملک
خرید

* مواد تولید و بسته بندی
کاه کمپوست به صورت بسته های فشرده که با نوارهائی بسته بندی شده اند و بذر هم در کیسه های چند لایه نایلونی تهیه می شوند.

-بر آورد نیروی انسانی مورد نیاز
ردیف
عنوان پست سازمانی
تخصص یا تحصیلات
تعداد نفر
متوسط حقوق و مزایای ماهیانه
متوسط حقوق ومزایای پرداختی سالیانه
1
مدیر
لیسانس
1
3.000.000
15× 3.000.000
2
کارگر تولید
دیپلم
2
6.000.000
15× 6.000.000
3

4

5

6

7

8

جمع کل

* پلان چیدمان پرسنل را در کنار ماشین آلات

* بر آوردهای فضای مورد نیاز طرح
برای بدست آوردن یک نتیجه قابل قبول در تولید که بتوان سریعتر به توسعه واحد تولیدی تا مقیاس صنعتی دست یافت به حداقل 300 متر مربع فضا نیاز است و حدوداً به همین اندازه نیز به فضاهائی جهت انبار نیاز است.
* برآورد امکانات و تاسیسات مورد نیاز طرح
زمین
ردیف
متراژ
مورد نیاز
متراژ
خریداری شده
نحوه خرید یا واگذاری
بهای هر متر مربع
بهای کل

1
700
700
تملک
5.000.000
3.500.000.000

تسطیح و محوطه سازی
شرح عملیات
متراژ مورد نیاز
قیمت هر متر یا متر مربع
قیمت کل
تسطیح و خاکبرداری
700 متر
15000 ریال
10.500.000 ریال
دیوار کشی
70 متر مربع
150.000 ریال
10.500.000 ریال
فضای سبز
25 متر مربع
100.000 ریال
2.500.000 ریال
روشنایی محوطه
125 متر مربع
50.000 ریال
6.250.000
جمع

29.750.000 ریال

ساختمانها
ردیف
نوع ساختمان
تعداد
متراژ
مصالح مورد نیاز
هزینه هر متر مربع

هزینه کل
ملاحظات
1
ساختمان تولیدی
1
300 m
بلوک – کاشی – سیمان – آهن
1.250.000
375.000.000

4
انبار مواد اولیه و قطعات یدکی
1
225
بلوک – کاشی – سیمان – آهن
1.250.000
281.250.000

5
انبار کالای ساخته شده
1
50
بلوک – کاشی – سیمان – آهن
1.250.000
62.500.000

جمع کل

718.750.000

تاسیسات
ردیف
شرح تاسیسات
تعداد/مقدار
(واحد)
هزینه یک واحد (ریال )
هزینه کل
1
حق انشعاب برق
1 تک فاز 25 آمپر
5.000.000 ریال
5.000.000 ریال
2
ترانسفورماتور
ــ
ــ
ــ
3
کابل کشی
300 m
20.000
3.000.000 ریال
4
تابلو ها
1
700.000
700.000 ریال
5
سایر تجهیزات برق رسانی

2.000.000
2.000.000 ریال
6
سیستم تهویه
3 دستگاه
800.000
2.400.000 ریال
7
ژنراتور
1
1.500.000
1.500.000 ریال
8
حق انشعاب اب
1
7.000.000
7.000.000 ریال
9
حفر چاه و تجهیزات لازم
1
3.000.000
3.000.000
10
احداث منبع هوایی
1
2.000.000
2.000.000
12
سیستم فاضلاب

3.000.000
13
سیسم اطفای حریق
5 کپسول
2.00.000
1.000.000

جمع کل

30.600.000 ریال

ماشین آلات و تجهیزات
ردیف
نام ماشین الات و تجهیزات
مشخصات فنی
شرکت سازنده
تعداد
قیمت هر واحد
قیمت کل
1
رطوبت ساز

ایران
2
4.500.000
9.000.000 ریال
2
نشاندهنده دیجیتالی

ایران
1
4.500.000
4.500.000 ریال
3
گرم کننده

ایران
7
6.000.000
12.000.000 ریال
4
خنک کننده

ایران
2
3.500.000
7.000.000 ریال

جمع کل

32.500.000 ریال

وسایط نقلیه
ردیف
نام وسایط نقلیه
مشخصات فنی
کشور سازنده
تعداد
قیمت
قیمت کل
(ریال )
1
وانت پیکان

ایران
1
70.000.000
70.000.000

70.000.000

اداری و کار گاهی

ردیف

شرح وسایل
تعداد
مشخصات فنی
قیمت یک واحد
(ریال )
قیمت کل
(ریال )
1
2
3
4
5
فرغون
بیل
جعبه آچار
باسکول
متفرقه
3
10
1
1
350.000 ریال
30.000
500.000
1.500.000
1.000.000

1.050.000 ریال
300.000 ریال
500.000 ریال
1.500.000 ریال
1.000.000 ریال

جمع کل

4.350.000 ریال

مواد اولیه و بسته بندی
ردیف
مواد مورد نیاز
محل تهیه
ظرفیت مورد انتظار (تن)
مصرف کل (واحد سالانه)
قیمت یک واحد
1
کمپوست و بذر
ایران
تن 315
756.000.000
50000
حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم
ردیف
محل خدمت
تعداد
حقوق و مزایای ماهانه
حقوق و مزایای سالیانه (15ماه)
1
کارگزینی
3
3.000.000
135.000.000

135.000.000

اب و برق و سوخت
ردیف
شرح
واحد
مصرف سالیانه
هزینه هر واحد
هزینه کل (ریال )
1
برق مصرفی
کیلووات

3.000.000
2
اب مصرفی
متر مکعب

2.000.000
3
گاز
متر مکعب

2.500.000
4
گازوئیل
ـ
ـ
ـ
ـ
5
بنزین
لیتر
7200
4000
28.800.000

حجم کل

36.300.000
تعمیرات و نگهداری
ردیف
شرح
ارزش دارایی
درصد
مبلغ کل هزینه
1
ساختمان ها
718.750.000 ریال
2
14375.000 ریال
2
ماشین آلات و تجهیزات
32.500.000 ریال
4
1300 ریال
3
تاسیسات
30.600.000
10
3.060 ریال
4
وسایط نقلیه
70.000.000
20
14000000
5
وسایل فنی و ازمایشگاهی

10

6
وسایل اداری و کار گاهی
4.350.000 ریال
20
870000 ریال
جمع

856.200.000 ریال

36.605.000 ریال
* طرح جانمایی

7- برنامه بازاریابی
الف- تحقیق و تحلیل بازار
* مشتریان
مشتری محصولات همه مردم هستند و چون جنبه تغذیه ای روزمره و همیشگی دارد، بنابراین بازار این محصول همیشگی است و مشتریان، از همه سنین با هر سبک زندگی بوده و وابسته به ترکیب جمعیتی خاصی نیست.

* اندازه بازار
اندازه بازار فعلاً سطح شهر می باشد. این محصول در هر کجای شهر که توزیع شود مورد مصرف دارد.
* تخمین سهم بازار و فروش
از طریق مشاهده و دیدن مشخص شده که تقاضای قابل قبولی برای خرید این محصول وجود دارد. ولی عامل موثر بر تقاضای فعلی تورم است که کمی بر بازار این محصول اثر می گذارد.
* ارزیابی آینده بازار
بی اساس تجربه تولید این محصول با روش استاندارد و تکنولوژی موجود و با در نظر گرفتن اندازه فضای تولید این واحد تولیدی، مقدار تولید سالانه 78750 kg تخمین زده می شود و با توجه به بازار خوب این محصول و امکان توسعه فضای تولید، مقدار تولید به مراتب از این هم بالاتر خواهد رفت.

* رقابت،حساسیت ها و تهدیدات
رقبای این واحد تولیدی (سپید قارچ) عمدتاً بنگاههای تولیدی صنعتی است که البته زیاد نیستند نقاط قوت آنها میزان تولید بیشتر می باشد و با توجه به امکان راندمان بالای تکنولوژی مورد استفاده در تولید این محصول، امکان پائین آوردن قیمت و در نتیجه تصاحب بخشی از بازار رقبا وجود دارد.
ب- راهبردهای بازار یابی
* قیمت گذاری
براساس هزینه های تمام شده اعم از هزینه های ثابت و متغیر و درصدی هم به عنوان سود (حدود 20% ) که به آن اضافه می شود البته تلاش می شود با توجه به حضور رقبا، نرخ سود را کاهش داد عمده ترین عامل موثر در قیمت گذاری محصول، هزینه تمام شده می باشد. تغییرات قیمت اثر مستقیم بر قیمت محصول خواهد داشت.
* تبلیغات
جهت تبلیغات و معرفی محصولات عمدتاً از جرائد و پخش بروشورهای تبلیغاتی استفاده می شود. از روشهای دیگر تبلیغات و جذب بیشتر، تبلیغات به شکل کمپلکس با تبلیغات محصولات شناخته شده غذائی و غیر غذائی دیگر و استفاده از اعتبار آنها و دیگری ارائه محصولات این بنگاه به فروشگاههای مضر است.
* شیوه فروش
محصولات عمدتاً پس از عرضه به فروشگاهها و تفاوتهای مصرف و بخشی هم بصورت فروش توسط افراد سیار، به دست مصرف کننده می رسد.
رسیدگی به شکایات مشتریان مشکل جدی در دستور کار قراردارد تا اثر منفی بر میزان فروش نگذارد.
* توزیع
توزیع کالا را عمدتاً غیرمستقیم و توسط فروشگاهها و افراد سیار انجام می گیرد و بسته بندی محصول به گونه ای است که براحتی قابل حمل و نقل است.
* خدمات پس از فروش و گارانتی
در صورتی که محصولات فروش رفته از نظر کیفی قابل قبول نباشد پس گرفته می شود و نحوه اطلاع رسانی در مورد این خدمات بر روی بسته بندی درج می شود.

8- ساختار سازمانی
* تیم مدیریت و منابع انسانی
مدیر کلیه ی واحد تولیدی، در واقع مالک آن است.
کارکنان

ردیف
عنوان پست سازمانی
تعداد نفرات
شرح وظایف
1
مدیر
1
کنترل تمام امور واحد تولیدی
2
کارگر ماهر
2
انجام تمام مراحل تولید

9- چارت سازمانی
چارت سازمانی شرکت خود را با توجه به تقسیم فعالیت ،وظایف و کارها

10-برنامه زمان بندی و عملیات

پیش بینی زمانبندی اجرای عملیات باقیمانده طرح
شرح عملیات
درصد پیشرفت عملیات
سال 1388
سال 1389

1
2
3
4
1
2
3
4
انجام مطالعات پیش از سرمایه گذاری
100%

×

اخذ محوزهای پیش از سرمایه گذاری
50%

×
×

25%
25%

تامین خدمات مهندسی

خرید زمین و آماده سازی
100%
×

تجهیز کارگاه
100%

×
×

عملیات ساختمانی
100%

×

سفارش، خرید و حمل ماشین آلات
75%

×
25%

تامین تاسیسات
100%
×

×

نصب و راه اندازی ماشین آلات

100%

استخدام و آموزش کارکنان

100%

تولید آزمایشی

100%

زمان لازم جهت اخذ مجوزهای بهره برداری
50%

50%
50%

11-برنامه مالی
* بر آورد سرمایه ثابت :
شرح
مبلغ (هزار ریال )
زمین
3.500.000
محوطه سازی
29.750
ساختمان سازی
718.750
ماشین الات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
32.500
تاسیسات
30.600
وسایل حمل ونقل
70.000
وسایل دفتری
4.350
اقلام پیش بینی نشده (10 درصد اقلام بالا )
438.595
جمع کل
4.824.545

* برآورد هزینه های قبل از بهره برداری :
شرح
مبلغ (هزار ریال )
هزینه های تهیه طرح ،مشاور ،اخذ مجوز ،حق ثبت ها ،
قراردادهای بانکی و….
2.000
هزینه آموزش پرسنل (2% حقوق و دستمزد سالیانه )
2.700.
هزینه راه اندازی تولید ازمایشی (15 روز هزینه های آب و برق ، سوخت و مواد اولیه )
32.560
جمع کل
37.260.

سرمایه ثابت (جمع جداول 1+ 2) = 4.861.805
سرمایه ثابت =(هزینه های سرمایه ای +هزینه های قبل از بهره برداری )
000/545/824/4 + 000/260/37 = سرمایه ثابت

* برآورد سرمایه در گردش :
شرح
مبلغ (هزار ریال )
مواد اولیه و بسته بندی
756
تنخواه گردان (یک ماه هزینه حقوق و اب و برق و تلفن و سوخت و مواد اولیه و…)
77.275
موجودی کالا

جمع کل
833.275

* نحوه سرمایه گذاری :
شرح
سهم متقاضی

مبلغ
درصد
سرمایه ثابت
4.861.805.000
100
سرمایه در گردش
833.275.000
100
کل سرمایه گذاری
5.695.080.000
100

* بر آورد هزینه استهلاک (مبلغ به هزار ریال ):

شرح
ارزش دارایی
درصد
هزینه استهلاک سالیانه
محوطه سازی
29.750
7%
2.082.500
ساختمان
718.750
7%
50.312.500
ماشین الات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی
32.500
10%
3.250.000
تاسیسات
30.600
10%
3.060.000
وسایل حمل و نقل
70.000
25%
17.500.000
وسایل دفتری
ـــ
ــ
ــ
جمع کل
76.205.000
* هزینه تولید سالانه :
شرح
مبلغ (هزار ریال )
هزینه مواد اولیه و بسته بندی
756.000
هزینه حقوق و دستمزد
135.000
هزینه انرژی (آب ، برق و سوخت )
36.300
هزینه تعمیرات و نگهداری
36.605
هزینه پیش بینی نشده (5%اقلام بالا )
48.195
هزینه اداری و فروش (1%اقلام بالا )
10.121
هزینه بیمه کارخانه(2 در هزار سرمایه ثابت )
9.723.610
هزینه استهلاک
76.205
هزینه استهلاک قبل از بهره برداری (3%هزینه های قبل از بهره برداری )
1.117.800
جمع کل
1.109.266

* بر آورد قیمت تمام شده محصول :
14085= = کیلو تولید سالیانه
12-قیمت فروش محصول :
* محاسبه هزینه های ثابت و متغیر :

شرح هزینه
هزینه متغیر
هزینه ثابت
هزینه کل
(هزار ریال )

مقدار
درصد
مقدار
درصد

مواد اولیه و بسته بندی
756.000.000
100
0
0
756.000
حقوق و دستمزد
46.250.000
35
87.750.000
65
135.000
هزینه انرژی (آب ،برق و سوخت )
29.040.000
80
7.260.000
20
36.300
تعمیرات و نگهداری
29.284.000
80
7.321.000
20
36.605
پیش بینی نشده
40.965.750
85
7.229.250
15
48.195
اداری و فروش
10.121.000
100
0
0
10.121
هزینه تسهیلات مالی
0
0

100

بیمه کار خانه
0
0
9.723.000
100
9.723
هزینه استهلاک
0
0
76.205.000
100
76.205
استهلاک قبل از بهره برداری
0
0
145.854.000
100
145.854
جمع کل
912.660.750

341.342.250

1.254.000

* فروش کل
(قیمت فروش محصول ×میزان تولید سالیانه )=فروش کل
توجه :فروش به هزار ریال محاسبه گردد.
20% × قیمت تمام شده = سود و قیمت تمام شده + سود = قیمت فروش
20% × 923/15 = 3185 15923 + 3185 = 19108 قیمت فروش
فروش کل (سالانه) 1.504.755.000 = 19108 × 78750 کیلو تولید سالانه
* تعیین نقطه سر به سر

=جمع هزینه های ثابت =تولید در نقطه سر به سر
هزینه متغیر هر واحد تولید -قیمت فروش

4539 = = تولید در نقطه سر به سر

* تعیین در صد فروش در نقطه سر به سر :
* 100 × جمع هزینه های ثابت = در صد فروش در نقطه سر به سر
جمع هزینه متغیر – فروش کل

100 × 0.58 = 100 × = درصد فروش در نقطه سر به سر
* سود و زیان ویژه (به هزار ریال ):
(جمع هزینه های تولید -فروش کل )=سود و زیان ویژه
250.755.000= 000/ 000/ 254/1 – 000/755/504/1 = سود و زیان ویژه
* ارزش افزوده خالص و ناخالص :
(هزینه تعمیرات و نگهداری +انرژی +مواد اولیه و بسته بندی )-فروش کل =ارزش افزده ناخالص

000/850/675 = ( 000/ 605/36 + 000/300/36 + 000/000/756) – 000/755/504/1
استهلاک قبل از بهره برداری -استهلاک – ارزش افزوده ناخالص =ارزش افزوده خالص
000/791/453 = 000/854/ 145 – 000/205/76 – 000/850/675

* بازده فروش :
= سود ویژه =نسبت سود ویژه به فروش ( بازده فروش )
فروش کل
66/0 = = نسبت سود ویژه به فروش (بازده فروش)

* بازده کل دارایی :

= سود ویژه =نسبت سود ویژه به کل دارایی ها(بازده دارایی ها )
کل دارایی ها
044/0 = = نسبت سود ویژه به کل دارایی ها (بازده دارایی ها)
* سرمایه ثابت سرانه :

= سرمایه ثابت =سرمایه ثابت سرانه
تعداد پرسنل

666/ 601/620 = = سرمایه ثابت سرانه

* سرمایه کل سرمایه گذاری :
= کل سرمایه گذاری = سرانه کل سرمایه گذاری
تعداد پرسنل

000/ 360/898/1 = = سرانه کل سرمایه گذاری
*
* نرخ بازدهی سرمایه :
= سود و زیان ویژه + هزینه استهلاک مالی = نرخ بازدهی سرمایه
تعداد پرسنل
044/0 =
* دوره برگشت سرمایه :
= کل سرمایه گذاری = دوره برگشت سرمایه
جریان نقدی ورودی سالانه
7/22 = = دوره برگشت سرمایه

* برنامه طرح و توسعه

برای توسعه محصول به دو روش استفاده از تسهیلات بانکی استفاده از سهامداران جدید توجه شده است و همچنین قرار است که علاوه بر قارچ دکمه ای تولید و قارچ صدفی هم در دستور کار و کارگر و برنامه های تولید و کمپوست برای فروش است فعلاً چون تولید درآغاز راه می باشد هنوز روی برنامه طرح و توسعه سرمایه گذاری نشده است.

13- پیشنهادها
پیشنهاد می شود با توجه به فضای داخلی کارگاه پرورش قارچ، محیط کارگاه طوری انتخاب شود که دور از فضای آلوده و یا باد و خاک و … باشد تا زمانی که ورودی و خروجی های کارگاه به طور خواسته و ناخواسته باز شود، هوای آلوده و همچنین باد شدید به داخل وارد نشود.

14- ارزیابی کسب و کار
روش اول – ارزیابی با بهره گیری از روش لیکرت

11-111

3


تعداد صفحات : 39 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود