تارا فایل

گزارش آزمایشگاه ترمودینامیک آزمایش موتور دیزلی


آزمایش تست موتور تک سیلندر گازوئیلی

مقدمه

موتور های احتراق داخلی برای ایجاد قدرت به کار می روند ، که در ژنراتور های کوچک پمپ ها و مخلوط کننده استفاده می شوند .

تئوری

یک موتور احتراق داخلی انرژی شیمیایی سوختهای کربنی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند .
یکی از تست های مربوط به موتور ها تعیین چگونگی تغییرات گشتاور با سرعت موتور می باشد در یک موتور قدرت و کار ایجاد شده بواسطه سوختن سوخت در داخل سیلندر می باشد .
جرم هوای ایده ال در هر سیکل

شدت سوخت مصرف شده بستگی به ضریب R دارد

که R=14.8 می باشد .
در یک موتور دوزمانه زمانه یک سیکل در دو چرخش کامل می گردد

یعنی اینکه در یک موتور ایدال مقدار گشتاور در تمامی دورها ثابت است اما در یک موتور واقعی مقادیر توان و گشتاور با افت های متفاوتی کاهش می یابد. اما در حالت کلی تابعی از سرعت موتور می باشد.

در حالت واقعی ، هوای استفاده شدهدر سیکل از شدت هوای مصرفی و تعداد سیکل های کامل شده در واحد زمان قابل محاسبه می باشد .

جرم واقعی در هر سیکل

در حالت موتور ایده ال فرض می کردیم که تمامی انرژی حاصل از سوخت تبدیل به انرژی مکانیکی میشود. این فرض از درجه اعتبار ساقط می باشد. چون مقداری از حرارت ایجاد شه بوسیله گازهای اگزوز خارج می شود. و مقداری از انرژی پیستون به منظور پمپ کردن هوا به داخل یا خارج سیلند استفاده میشود .

حرارت از بین رفته در اگزوز =
حرارت دفع شده از اگزوز =

علت اختلاف انرژی قابل دستیابی در پیستون و کار مفید خروجی اینست که مقداری از انرژی قابل دستیابی در پیستون در اثر افتهای مکانیکی از بین می رود.

دستگاه آزمایش

پانل سیستم اندازه گیری
کل سیستم های اندازه گیری دستگاه بر روی یک پانل متصل شده اند که می تواند دبی سوخت مصرفی ، دور موتور ، گشتاور وارده و دبی هوای مصرفی را اندازه گیری کرد.

اندازه گیری سرعت
یک دیسک سوراخدار که بهمراه محور موتور می چرخد همراه با یک چشم الکترونیک می باشد .

سیستم سوخت
سیستم سوخت موتور از یک منبع تشکیل شده

شیرهای T1 و T2 را باز می کنیم تا سوخت به قسمت مدرج راه یابد .
شیرT1 را کاملا بسته نگه دارید
برای مصرف یک حجم معین سوخت زمان را اندازه گیری نمایید .

روش آزمایش

ابتدا تست می کنیم که بنزین به موتور می رسد .
بعد شروع به استارت زدن می کنیم
حال سرعت را برای سه مورد خاص مورد نظر در آزمایش تنظیم می کنیم و درهر مرحله هنگامیکه تعادل برقرار می باشد مقدار گشتاور دمای اگزوز میزان مصرف هوا و سرعت را یادداشت می کنیم. برای یک حجم معین از سوخت زمان مصرف را اندازه گیری می کنیم .

داده ها و محاسبات

دور
Rpm
*60

ولت

آمپر
T1
دمای دود
ابتدای اگزوز

T2
دمای دود
انتهای اگزوز

T3
دمای ابتدای آب ورودی

T4
دمای انتهای آب خروجی

T
زمان 10cc
سوخت
(sec )

زمان 250cc آب
(sec )

T=VI/W
P=T*W
35
54
0.9
106
24
25
97
85
37
219.8
0.122
26.8156
37
70
1.96
103
25
26
113
61
32
232.36
4.8
1115.328
39
126
5.15
102
28
33
166
111
35
244.92
2.64
646.5888


تعداد صفحات : 7 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود