تارا فایل

پروژه کارآفرینی کارگاه ریخته گری تحت فشار آلومینیوم




موضوع
کارآفرینی کارگاه ریخته گری تحت فشار آلومینیوم
Entrepreneurship aluminum casting under pressure

نام استاد :

نام محقق :

فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح : 6
فصل اول 7
کلیات 7
مقدمه : 8
نام کامل طرح و محل اجرای آن : 8
محل اجرا : 9
مشخصات متقاضیان : 9
دلایل انتخاب طرح : 9
وضعیت و میزان اشتغالزایی : 10
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : 10
نام و کد محصولات 10
دسته بندی محصول 11
شماره تعرفه گمرکی 11
شرایط واردات محصول 12
بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول 12
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول 12
بررسی قیمتهای داخلی 12
قیمت های جهانی 13
معرفی موارد مصرف وکاربرد محصولات 13
کاربرد در صنعت خودرو 14
کاربرد در ساخت قطعات ماشین آلات صنعتی 14
کاربرد در ماشینهای اداری 15
کاربرد در لوازم خانگی 15
کاربرد متفرقه 15
بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول 15
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول 16
کشورهای تراز اول تولیدکننده انواع خودرو 16
کشورهای عمده تولیدکننده ماشین آلات صنعتی 17
ذیلا" کشورهای عمده تولیدکننده ماشینآلات صنعتی معرفی شده است : 17
معرفی شرایط صادرات 17
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور 19
نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال 19
بررسی روند تولید واقعی قطعات صنعتی به روش دایکاست در کشور 20
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال 21
فرایند تولید قطعات به روش دایکاست به صورت زیر است: 21
پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور 22
الف ( پیشبینی عرضه واحدهای فعال 22
ب ( پیشبینی عرضه واحدهای در حال ایجاد 22
با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرح های در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است: 23
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385 23
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون 24
برآورد میزان مصرف قطعات در صنایع خودروسازی 25
الف( برآورد میزان مصرف در هر خودرو )واحد خودرو( 25
میزان مصرف قطعات آلومینیومی در هر خودرو 11,2 درصد وزن آن برآورد گردید . لذا بر حسب ماهیت این قطعات تقسیم بندی زیر در مورد آنها قابل انجام می باشد : 26
ب( برآورد تعداد خودروی تولید شده در کشور 26
برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو 28
توضیح : در جدول بالا : 29
برآورد میزان مصرف غیر خودروئی قطعات دایکاست 30
جمع بندی میزان مصرف کل قطعات دایکاست در کشور 30
جمع بندی میزان مصرف داخل قطعات دایکاست در صنعت خودرو 31
بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 1385 31
صادرات قطعات خودرو 31
صادرات قطعات دایکاست غیر خودروئی 32
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم 33
برآورد میزان تقاضای بازار خودروئی در آینده 33
الف( پیشبینی تقاضا در بازار خودروسازان 33
ب( بازار خدمات پساز فروش خودرو 33
برآورد میزان تقاضای بازار غیرخودروئی در آینده 34
جمع بندی پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده 34
برآورد قابلیت صادرات در آینده 35
برآورد تقاضای کل 35
جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار 36
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها 36
بررسی روش تولید دایکاست 36
روش تولید قطعات آلومینیومی از طریق ریختگری تحت فشار )دایکاست( را میتوان به صورت زیر نمایش داد: 36
شرحی بر فعالیتهای مختلف فرایند تولید 37
ذوب شمش آلومینیوم در کوره 37
انتقال مذاب آلومینیوم به ماشین دایکست 37
پرس)تزریق( آلومینیوم مذاب به داخل قالب 37
خارج کردن قطعه از قالب و تریم آن 37
ماشینکاری 38
مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان 38
روش تولید با روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد : 38
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول 39
با عنایت بر شرح ارائه شده تکنولوژی، نقاط قوت و ضعف آن در جدول زیر جمعبندی شده است : 39
مجوز های قانونی : 39
مراحل صدور جواز تاسیس : 39
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس 40
1- اشخاص حقیقی 40
2- اشخاص حقوقی 40
مدارک مورد نیاز: 40
اصلاحیه جواز تاسیس : 41
تعریف: 41
صدور پروانه بهره برداری : 42
مراحل صدور توسعه طرح : 42
فصل دوم 43
روش انجام کار 43
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه : 44
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : 44
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها : 44
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : 45
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان 46
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح 46
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید 46
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار 46
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 47
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد : 47
بازارهای فروش محصول 47
الف ( بازار خودروسازان 48
بازار تولید کنندگان لوازم خانگی و ماشین آلات صنعتی 48
بازار تامین مواد اولیه 48
احتیاجات و نیازمندیهای دیگر طرح 49
امکانات زیر بنایی مورد نیاز 49
حمایت های خاص دولتی 49
با جمعبندی مطالعات مکانیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است. 50
وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی 50
حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی 50
حمایت های مالی 51
فصل سوم 52
امور مالی طرح 52
سرمایه گذاری ثابت طرح : 53
خرید دفتر کار : 53
هزینه زمین : 53
هزینه محوطه سازی : 54
هزینه ساختمان سازی: 54
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی : 55
تجهیزات مورد نیاز : 55
تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی 56
وسایل اداری و خدماتی 56
وسایط نقلیه 57
هزینه های قبل از بهره برداری 57
هزینه های پیش بینی نشده 57
جدول هزینه های ثابت طرح : 58
مواد اولیه : 58
برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن 58
معرفی نوع ماده اولیه عمده 58
معرفی منابع تامین مواد اولیه 59
برآورد قیمتهای مواد اولیه مصرفی 59
برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه 59
بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده 60
انرژی مصرفی سالیانه : 61
بررسی تاسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح 61
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تامین آن 61
برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تامین آن 61
برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تامین آن 62
برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تامین آن 62
برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز 62
نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد : 63
عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول 63
عبور و مرور کارکنان 63
سایر امکانات مانند راهآهن، فرودگاه و بندر 63
فصل چهارم 64
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات 64
نتایج حاصله از اجرای طرح : 65
الف – با عنایت بر مطالعات صورت گرفته، نتیجه گیری میشود که احداث واحدهای جدید تولید قطعات دایکاست در کشورتوجیه ناپذیر می باشد که دلایل آنرا می توان بصورت زیر بیان کر د: 65
ب – در صورتیکه مجری طرح از توانائی ها و مزیت های زیر برخوردار باشد ، می تواند طرح را در ظرفیت پیشنهادی و با اهدف صادرات انجام دهد 65

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه ریخته گری تحت فشار آلومینیوم پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات

مقدمه :
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید قطعات صنعتی از طریق ریختگری تحت فشار آلومینیوم می باشدکه در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید ریخته گری تحت فشار آلومینیوم

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن

دلایل انتخاب طرح :
عمده ترین مصرف قطعات مورد مطالعه در صنعت خودرو است . در کشور ما توسعه صنعت خودرو از سال 1371 شروع شده و سیاست های دولت در گسترش این صنعت و کسب سهم از بازار جهانی می باشد. توسعه صنعت خودرو سبب توسعه صنعت قطع هسازی در کشور شده است بطوریکه هم اکنون حدود 1700 قطعه ساز در کشور فعالیت می نمایند. صنعت خودرو حدود چهار درصد و صنعت قطعه سازی 5/2 درصد از GNP کشور را تشکیل می دهند و در این میان قطعات کند مصرف خودرو که محصول مورد مطالعه نیز در آن خانواده قرار دارد ، به لحاظ تکنولوژیکی از اهمیت بالائی در قطعه سازی برخوردار می باشند .
توسعه صادرات از دیگر سیاست های دولت است که قطعات خودرو نیز در این حرکت قرار دارند. نگاه ویژه مسئولین به صادرات قطعات خودرو ، ایجاد ستاد ویژه توسعه صادرات این قطعات در سازمان توسعه تجارت ایران و بسیاری از موارد دیگر ، نشان از وجود حرکت عظیم در توسعه تولید و صادرات قطعات خودرو می باشد . بنابراین می توان گفت که هر چند قطعات خودرو در ردیف کالاهای اساسی و استراتژیک قرار ندارند ولی این قطعات در ردیف کالاهای مهم و حساس کشور قرار دارند .

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 25 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
محصولات مورد مطالعه طرح حاضر، انواع قطعات صنعتی میباشد که از طریق ریختگری تحت فشار آلومینیوم تولید میگردند. این روش در صنعت تحت عنوان دایکاست ( DIE CASTING) آلومینیوم معروف می باشد .
آلومینیوم فلزی است سبک، با رنگ روشن، مقاوم در مقابل بسیاری از عوامل شیمیایی مانند زنگ زدگی ، خوردگی و غیره و این خواصبارز آن سبب شده است که در بسیاری از تجهیزات ، ماشین آلات و ابزارآلات کاربرد آن روز به روز عمومیت پیدا نماید. قطعات تولید شده از 3 برابر از فولاد سبکتر است و لذا بسیاری از لوازم خانگی، ماشین های اداری، ماشین آلات صنعتی، خودروها، هواپیما و حتی صنایع نظامی که در آنها وزن دارای اهمیت بالا می باشد دارای کاربرد است.
قطعات صنعتی آلومینیومی به روش های مختلف تولید میگردند که ریختگری تحت فشار (Die Casting) یکی از روشهای تولید این قطعات است.
در این روش فلز مذاب آلومینیوم تحت فشار پرس به داخل قالب تزریق شده و قطعه تولید میگردد. اصلی ترین علل استفاده از روش ریختهگری تحت فشار، عدم قابلیت تولید قطعه از طریق روش های دیگر تولید میباشد که این امر به واسطه پیچیدگی فنی قطعات به وجود می آید.

دسته بندی محصول
ریختگری تحت فشار آلومینیوم عموماً برای تولید قطعات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.
فشار تزریق، اندازه قالبها و توان ماشین آلات از جمله محدودیتهای فنی تولید قطعات به شمار می آیند. وزن قطعات تولیدی این روش از چند گرم تا حدود 3000 گرم میباشد. قطعات بزرگتر عموماً از طریق ریختگری عادی تولید می گردند.

شماره تعرفه گمرکی
قطعات آلومینیومی تولید شده از طریق ریختگری تحت فشار آلومینیوم دارای کاربرد بسیار متنوع مانند قطعات خودرو، قطعات ماشین های اداری، لوازم خانگی، ماشینآلات صنعتی، هواپیما، صنایع نظامی و غیره کاربرد دارد. این قطعه یک محصول واسطهای محسوب می گردد. از اینرو شماره تعرفه مستقلی برای آن تدوین نشده است و عموماً این قطعات را در قالب مجموعه های مورد استفاده آن دسته بندی مینمایند. علی ایحال یکی از موارد کاربرد قطعات مورد مطالعه، ساخت اتصالات لوله کشی میباشد که در این حالت شماره تعرفه 7609 برای آن وجود دارد.

شرایط واردات محصول
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات تولید شده از طریق ریختگری آلومینیوم وجود ندارد و لذا کلیه واردکنندگان میتوانند به هر تعداد اقدام به واردسازی آن نمایند. حقوق ورودی این قطعات برحسب موارد استفاده از 15 تا 40 درصد متغیر است.

بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول
قطعات آلومینیوم، یک محصول واسطهای هستند که خود در ساخت دیگر تجهیزات و ماشی نآلات دارای کاربرد میباشند. بنابراین به صورت مستقل استاندارد خاصی برای آنها وجود ندارد. تولید این قطعات تحت نقشه جات و الزامات فنی قطعه صورت میگیرد که این امر را میتوان نوعی استاندارد تولید تلقی کرد. البته استاندارد ملی شماره 1594 در ارتباط با آنالیز آلیاژ قطعات آلومینیوم تدوین گردیده است .

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
بررسی قیمتهای داخلی
همانطوری که در قسمت معرفی موارد کاربرد قطعات صنعتی تولید شده از طریق ریختگری تحت فشار آلومینیوم ذکر شد، این قطعات در بسیاری از صنایع مختلف دارای کاربرد هستند که این گستره عظیم مصرف، سبب شده است که قطعات آلومینیومی با اشکال فنی مختلف و در اوزان متفاوت تولید و عرضه گردد. از اینرو برای تعیین قیمت، لازم است نوع دقیق قطعه مشخص شده و متناسب با آن قیمت ارائه گردد. به عنوان مثال در مورد کاربرد این قطعات در صنعت خودرو، میتوان گفت پوسته اویل پمپ خودرو از آلیاژ زاماک )آلومینیوم + روی( تولید 150 گرم است که در مورد خودروهای مختلف متفاوت است. از – می شود. وزن این قطعه 250 طرف دیگر پیچیدگی فنی این قطعات در هر خودرو مخصوص همان خودرو است و در نهایت میتوان گفت که همین قطعه در مورد خودروی پژو 405 یک قیمت و در مورد پژو 206 یک قیمت دیگر دارد و لذا نمیتوان به صورت عمومی قیمت خاصی را برای آن ارائه کرد و روی همین امر جهت تعیین قیمت این قطعات با استفاده از نظرسنجی از تولیدکنندگان آن نتیجه گیری شده است 1 برابر قیمت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت قطعه میباشد که قیمت قطعه نهایی حدود 2که بازه فوق در ارتباط با درجه پیچیدگی فنی و همچنین وزن قطعه خواهد بود.

قیمت های جهانی
قطعات آلومینیومی در رنج بسیار وسیعی در ماشین آلات و تجهیزات مختلف دارای کاربرد هستند. از این رو قیمتها نیز صرفاً برای یک قطعه مشخص و دقیق قابل ذکر می باشد. بنابراین نمی توان در مورد قیمت جهانی این قطعات رقم دقیقی را ارائه نمود.

معرفی موارد مصرف وکاربرد محصولات
فلز آلومینیوم از وزن بسیار پایینتری نسبت به فولاد برخوردار است. از طرف دیگر این قطعات در مقابل اکسیژن و رطوبت هوا و حتی آب مقاوم بوده و زنگ نمی زنند. از طرف دیگر خاصیت آب بندی این قطعات در مقایسه با فولاد بسیار بهتر و قابل قبول تر است و به واسطه همین خصوصیات، کاربرد آن در صنایع بسیار متداول میباشد که ذیلاً به موارد مهم آن اشاره شده است.

کاربرد در صنعت خودرو
قطعات آلومینیوم در خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این فلز در ترکیب با فلز روی تشکیل آلیاژی به نام زاماک را می دهد که آلیاژ فوق از استحکام و سفتی بیشتری نسبت به آلومینیوم خالص برخوردار است و لذا در بسیاری از قطعات خودرو کاربرد پیدا می نماید که ذیلاً به مواردی از آنها اشاره شده است:
* پوسته سرسیلندر
* پوسته اویل پمپ
* پوسته جعبه دنده
* پوسته جعبه فرمان
* پوسته سیبک
* پوسته زیرموتور
* قطعات نگهدارنده آیینه ها
* طوقه فرمان

کاربرد در ساخت قطعات ماشین آلات صنعتی
کاربرد قطعات آلومینیومی در ماشین آلات صنعتی بسیار متنوع است. البته باید گفت که تعداد مصرف در این حوزه در مقایسه با صنعت خودروسازی پایین است ولی تنوع مصرف بسیار بالاتر از آن است. ساخت لچکیها، پوسته های موتور و گیربکسها و قطعات دیگر از موارد کاربرد قطعات آلومینیومی در ساخت ماشین آلات صنعتی به شمار می آید.

کاربرد در ماشینهای اداری
آلومینیوم به علت برخورداری از وزن بسیار پایین، در ماشینهای اداری کاربرد خوبی دارد. البته بخشی از قطعات آلومینیومی مورد استفاده در این ماشینها از طریق متالوژی پودر و بخشی دیگر از طریق دایکست تولید می گردند.

کاربرد در لوازم خانگی
وزن پایین و همچنین عدم زنگ زدگی آلومینیوم، سبب شده است که قطعات ساخته شده از آن در لوازم خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به طوری که تعدادی از قطعات جاروبرقی ها، ماشینهای لباسشویی، فرها، چرخ گوشت و غیره از قطعات آلومینیوم است.

کاربرد متفرقه
آلومینیوم به صورت متفرقه نیز در ساخت ابزارآلات و تجهیزات کاربرد دارد که در این روش نیز از طریق دایکست )ریختگری تحت فشار( قطعات مورد نظر تولید می گردد. رخت آویزها، برخی چراغها، برخی لوازم الکترونیکی و غیره موارد کاربرد متفرقه این قطعات می باشد.

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
قطعات مورد مطالعه یک محصول واسطهای است که در تولید محصولات نهایی کاربرد دارند. از طرف دیگر کلیه آنها به عنوان یک قطعه فنی و صنعتی محسوب می گردند. بنابراین نمیتوان هیچگونه کالای جایگزین و حتی مشابه برای آنها معرفی کرد.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
در بخش های قبل موارد کاربرد قطعات صنعتی آلومینیومی آورده شد. از اینرو کشورهایی که به عنوان کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده قطعات صنعتی میتوانند مطرح گردند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

کشورهای تراز اول تولیدکننده انواع خودرو
صنعت خودرو به لحاظ برخورداری از تعداد تولید بالای انواع خودرو، بزرگترین صنعت مصرف کننده قطعات صنعتی مورد مطالعه است. لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نماییم.
در جدول زیر فهرست کشورهای عمده تولید کننده خودرو و میزان تولید آنها )به عنوان صنایع مصرف کننده قطعات مورد مطالعه( آورده شده است.

با توجه به جدول بالا میتوان گفت که کشورهای عنوان شده در جدول که به عنوان کشورهای مطرح تولیدکننده خودرو میباشند، به عنوان کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده قطعات آلومینیومی نیز محسوب میگردند.

کشورهای عمده تولیدکننده ماشین آلات صنعتی
ذیلا" کشورهای عمده تولیدکننده ماشینآلات صنعتی معرفی شده است :
* آمریکا
* کشورهای اروپایی )بخصوصاتحادیه اروپا(
* روسیه
* چین
* ژاپن
* هندوستان

معرفی شرایط صادرات
قطعات مورد مطالعه طرح حاضر، قطعات آلومینیومی است که بخش عمده آن در صنعت خودروسازی کاربرد خواهد داشت از اینرو با توجه به اینکه در امر صادرات یک کالا، معمولاً حجم صادرات یکی از عوامل تعیین قیمت تمام شده کالا در مقصد محسوب میگردد لذا در اینجا تنها به شرایط صادرات قطعات آلومینیومی با کاربری صنعت خودرو توجه شده و از زوایای مختلف امکان صادرات مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور
با توجه به جدول شماره 3 ، براساس تاریخ شروع بهره برداری واحدهای فعال موجود، روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور به شرح جدول زیر جمع بندی شده است.

نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال
عمده ترین مورد مصرف قطعات مورد مطالعه در خودروسازی میباشد. بنابراین برنامه ریزی تولید واحدهای صنعتی قطعه ساز به طور کامل تابع سیاست های خودروسازان و بازار خدمات پس از فروش آن می باشد . در جدول شماره 4 ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور آورده شده است و در خصوص راندمان تولید می توان گفت که هر واحد صنعتی متناسب با توان رقابتی خود سهمی را از بازار کسب می نماید . لذا در اینجا بر اساس مطالعات میدانی و تجارب مشاور تهیه کننده طرح حاضر ، متوسط راندمان تولید معادل 80 درصد برآورد شده است .

بررسی روند تولید واقعی قطعات صنعتی به روش دایکاست در کشور
در جدول زیر تولید واقعی در کشور با توجه به درصد راندمان فوق الذکر بر آورد شده است .

بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال
فرایند تولید قطعات به روش دایکاست به صورت زیر است:

با توجه به فرایند بالا میتوان گفت که تکنولوژی مورد استفاده در قطعه سازی از طریق دایکاست آلومینیوم در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است و تفاوت خاصی بین تکنولوژی ها وجود ندارد. لیکن آنچه که سبب ایجاد تمایز بین قطعات تولید شده کارخانجات مختلف نسبت به همدیگر میتواند بشود ، شامل موارد زیر خواهد بود :
* توان مهندسی واحد تولیدی در انتخاب مواد و آماده سازی آن
* دقت عمل و کیفیت قالبها
* دقت عمل اپراتورها در هنگام ماشینکاری
* دقت عمل کنترل کیفیت در جلوگیری از ورود قطعات نامرغوب به مجموعه قطعات آماده
* فروش
همچنین در اینجا باید گفت که تکنولوژی تولید قطعات دایکاست آلومینیوم علاوه بر ایران درسایر نقاط جهان نیز به همان شکلی انجام میگیرد که در فرایند بالا شرح داده شده است و لیکن همچنان کیفیت قطعات تولیدی نیز به مشابه مطالب ذکر شده در بالا، تابع توان مهندسی، دقت عمل اپراتورها و کنترل کیفیت و همچنین کیفیت قالبهای مورد استفاده خواهد داشت.
پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه قطعات دایکاست در آینده از طریق تولید واحدهای فعال و طرحهای در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

الف ( پیشبینی عرضه واحدهای فعال
در جدول شماره 4 ظرفیت نصب شده کشور برای تولید قطعات دایکاست برای سالهای گذشته آورده شد. همچنین در جدول شماره از اینرو با در نظر گرفتن ظرفیتهای فوق، عرضه این واحدها در آینده سالانه 10440 تن پیشبینی شده است.

ب ( پیشبینی عرضه واحدهای در حال ایجاد
در جدول شماره 7 فهرست طرحهای در حال ایجاد کشور آورده شد بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرحها، مقاطع بهره برداری از آنها به صورت زیر فرض شده است :

با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرح های در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:

راندمان تولید واقعی طرحهای در حال ایجاد متناسب با عرف طرحهای صنعتی به صورت 60درصد ظرفیت اسمی در سه سال اول بهرهبرداری لحاظ شده است.

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385
در قسمت بررسی شماره تعرفه قطعات مورد مطالعه عنوان شد که این قطعات شماره تعرفه مستقلی ندارند. این قطعات به صورت مجموعه ای وارد می شوند که متشکل از تعداد متنوع از قطعات مختلف است. بنابراین نمی توان آمار دقیقی از حجم واردات آنها ارائه کرد. لیکن همانطوریکه پیشتر نیز ذکر شد برای اتصالات لوله کشی با شماره تعرفه 7609 واردات زیر وجود داشته است.

بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون
موارد کاربرد قطعات مورد مطالعه بخش مربوطه آورده شده است و همانطوری که در قسمت فوق نیز اشاره شد، بیشترین حجم مصرف این قطعات در صنایع خودروسازی میباشد.
از اینرو در این قسمت مصرف قطعات صنعتی تولید شده به روش دایکاست آلومینیوم به دو گروه عمده مصرف در خودروسازی و سایر مصارف تقسیم بندی شده و مطالعات تعیین مصرف پیگیری خواهد شد. لازم به ذکر است که برای تعیین حجم مصرف از رابطه زیر استفاده خواهد شد .

برآورد میزان مصرف قطعات در صنایع خودروسازی
الف( برآورد میزان مصرف در هر خودرو )واحد خودرو(
قطعات صنعتی تولید شده به روش دایکاست آلومینیوم ، در قسمتهای مختلف خودرو از جمله پوسه موتور، پوسته سیستم انتقال قدرت، پوسته جعبه دنده، پوسته اویل پمپ و دیگر قطعات خودرو کاربرد دارد. تعداد، تنوع، وزن و مشخصات قطعات فوق بسته به محل دقیق مصرف کاملاً متفاوت است و لذا برای تعیین حجم مصرف دقیق این قطعات، لازم است نقشه فنی تک تک این قطعات به تفکیک انواع خودروها تهیه شود که این امر امکان ناپذیر است. از اینرو برای برآورد حجم مصرف با انجام مشاوره فنی کارخانجات تولید کننده قطعات دایکاست ، براساس مواد مورد استفاده در ساخت یک دستگاه خودرو، تخمین مصرف این قطعات در هر خودرو انجام گردیده است.

میزان مصرف قطعات آلومینیومی در هر خودرو 11,2 درصد وزن آن برآورد گردید . لذا بر حسب ماهیت این قطعات تقسیم بندی زیر در مورد آنها قابل انجام می باشد :
* قطعات ساخته شده از طریق متالوژی پودر 0,5 درصد
* قطعات ساخته شده از طریق ماشینکاری 2 درصد
* قطعات ساخته شده از طریق دایکاست 5,7 درصد
* قطعات ساخته شده از طریق ریخته گری ماسه 3 درصد

ب( برآورد تعداد خودروی تولید شده در کشور
مجموعه خودروهای تولید داخل کشورمان را میتوان از نگاه مصرف قطعات تولید داخل در ساخت آنها، به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد:
گروه اول : این گروه از خودروها بخش عمده قطعات مصرفی در تولید خودرو را از سازندگان داخلی تامین مینمایند و درصد کمی قطعات وارداتی در ساخت این گروه از خودروها کاربرد دارد. بخش عمده خودروهای تولیدی گروه ایران خودرو و سایپا در این گروه قرار دارند.
گروه دوم: در این گروه از خودروهای تولید داخل، آن دسته از خودروها قرار دارند که تولید آنها در کشور با تعداد پایین صورت می گیرد و لذا داخلی کردن تولید قطعات آنها از توجیه
اقتصادی لازم برخوردار نمی باشد. از طرف دیگر برخی خودروها علاوه بر تیراژ پایین تولید در گروه خودروهای لوکس نیز طبقه بندی می شوند و لذا تولید داخل قطعات آنها صرف اقتصادی ندارد.
باتوجه به مطالب ذکر شده می توان گفت که در مورد نیاز صنایع خودروسازی کشورمان به قطعات ساخت داخل، تنها میتوان به حجم تولید دو شرکت اصلی ایران خودرو و سایپا به عنوان بازار مصرف کننده قطعات خودرو استناد کرد. در جدول زیرآمار تولید انواع خودرو در کشورمان آورده شده است.

پیشتر اشاره گردید که مصرف قطعات تولید داخل صرفاً در مورد خودروهایی میباشد که دارای تعداد تولید بالا در کشور میباشند که این امر در مورد خودروهای سواری و وانت تولیدی دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا و همچنین بخشی از خودروهای نیمه سنگین و سنگین صادق میباشد و لذا سایر خودروهای تولید داخل )سواری – سنگین – نیمه سنگین( از قطعات تولید داخل استفاده نکرده بلکه خودروسازان اقدام به واردات مجموعه های خودرو می نمایند که قطعات مورد مطالعه نیز در دل مجموعه های فوق قرار دارند. از اینرو در اینجا تولید خودروهای سواری و وانت بعنوان خودرو های استفاده کننده از قطعات دایکاست آلومینیوم ساخت داخل در نظر گرفته خواهد شد که در این رویکرد سهم آن دسته از خودروهای سواری که از قطعات تولید داخل استفاده نمی کنند با سهم خودروهای سنگین که از قطعات ساخت داخل استفاده می نمایند تحاتر شده است .

در جدول شماره 12 و توضیحات ذیل جدول فوق میزان مصرف قطعات دایکاست در هر خودرو معادل 5,7 درصد وزن خودرو برآورد گردید.از اینرو در صورتیکه سهم رینگ چرخ ها از آن کسر گردد رینگ آلومینیومی یک قطعه لوکس در خودرو است که کارخانه سازنده تعهدی در مورد نصب آن ندارد و خریدار خود اقدام به نصب آن می کند سهم قطعات دایکاست آلومینیوم در هر خودرو تولیدی معادل 3,3 درصد برآورد می گردد . و در نهایت در صورتیکه متوسط وزن هر خودروی سواری معادل 1000 کیلوگرم در نظر گرفته شود ) در این برآوردها خودروهای سنگین و نیمه سنگین لحاظ نشده است ( در آن صورت میزان مصرف این قطعات در سالهای گذشته به صورت جدول زیر برآورد شده است.

برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو
قطعات آلومینیومی تولید شده به روش دایکاست ، از جمله قطعات کند مصرف (Slow moving) در تعمیرات و خدمات پس از فروش خودرو محسوب میشوند. از طرف دیگر عموما تمامی این قطعات در طول بهره برداری مشمول تعویضقرار نمی گیرند . لذا بر اساس یک نظر سنجی از چند تعمیرگاه مجاز خودرو ، تعداد قطعات مشمول تعویض 40 درصد و0 می باشد. 1)یعنی هر / ضریب مصرف این قطعات در هر خودرو ( دوران بهره برداری ) معادل 1خودرو در هر ده سال یکبار قطعات دایکاست مشمول تعویض را تعویض می نماید(.
با توجه به تعداد خودروهای ترددی در کشورمان و همچنین ضریب مصرف و تعویض عنوان شده میزان نیاز این خودروها به قطعات دایکاست برآورد شده است.

توضیح : در جدول بالا :
الف- برای بدست آوردن مصرف قطعات دای کاست در هر سال ) ستون ششم ( ، تعداد خودروهای فعال در آن سال ) ستون سوم ( به ضریب مصرف این قطعات ضرب شده است
ب – در جدول بالا تنها 33 درصد قطعات فورج هر خودرو مشمول تعویض در دوران بهره برداری لحاظ شده است .
ج – در جدول بالا فرضشده است که از کل خودروهای موجود کشور ، 10 درصد غبر فعال می باشند .

برآورد میزان مصرف غیر خودروئی قطعات دایکاست
با توجه به موارد مصرف غیر خودروئی قطعات آلومینیومی دایکاست، مصرف این بازار حدود هفت درصد مصرف بازار خودروئی برآورد می گردد.

جمع بندی میزان مصرف کل قطعات دایکاست در کشور
با جمع بندی مصارف بازار خودروئی و غیر خودروئی ، مصرف کل کشور برآورد شده است .

جمع بندی میزان مصرف داخل قطعات دایکاست در صنعت خودرو
با استفاده از جداول شماره 15 و 16 جمعبندی مصرف قطعات آلومینیومی دایکاست انجام گردیده است.

بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 1385
صادرات قطعات خودرو
یک خودرو متشکل از هزاران قطعه میباشد که قطعات مورد مطالعه به عنوان بخشی از مجموعه قطعات فوق محسوب می گردند. همچنین در قسمت های قبلی عنوان شد که این قطعات به صورت تک تک دارای شماره تعرفه مستقل نبوده و بلکه به صورت مجموعه ای و یا تحت عنوان دارای هویت از نگاه وزارت بازرگانی می باشند. از اینرو برای تعیین میزان صادرات، عموماً قطعات خودرو را به صورت یک خانواده مشترک مد نظر قرار می دهند ) یعنی صادرات کل قطعات خودرو (که در اینجا ما نیز همین قاعده را رعایت کرده و روند صادرات در سالهای گذشته را عنوان کرده ایم:

قطعات دایکاست در ردیف قطعات کند مصرف خودرو قرار دارد که در جدول بالا میزان صادرات آن ارائه شده است . لیکن بعلت نبود آمار دقیق امکان تفکیک این قطعات از کل صادرات قطعات کند مصرف وجود ندارد ولی مطابق اظهار برخی دست اندرکاران صنعت و بازار ، میزان حدود 3 درصد از کل صادرات قطعات کند مصرف را می توان بعنوان صادرات قطعات دایکاست تلقی کرد .

صادرات قطعات دایکاست غیر خودروئی
همانند مطالب عنوان شده در مورد واردات قطعات دایکاست، در خصوص صادرات نیز میتوان گفت که به علت نبود شماره تعرفه مستقل برای قطعات مورد مطالعه ، امکان ارائه میزان دقیق صادات وجود ندارد و لذا در اینحا صرفا صادرات اتصالات آلومینیومی با شماره تعرفه 7609 آورده شده است .

بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم
برآورد میزان تقاضای بازار خودروئی در آینده
در جدول شماره 18 میزان تقاضای داخل در سالهای گذشته آورده شده است. بنابراین با استفاده از آن می توان تقاضا در آینده را پیشبینی کرد.

الف( پیشبینی تقاضا در بازار خودروسازان
مطابق سیاست های اعلام شده خودروسازان، تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو در سالهای آینده حفظ خواهد شد. از اینرو مطابق مطالبی که پیشتر در مورد روش برآورد مصرف قطعات آلومینیومی دایکاست در هر خودرو عنوان شد، در سالهای آتی سالیانه 25190 تن در بازار خودروسازان کشور تقاضا وجود خواهد داشت.
توضیح : در این بازار تقاضا تنها برای خودروهای تولید داخل سواری لحاظ شده است .

ب( بازار خدمات پساز فروش خودرو
مطابق شرایط موجود کشورمان، سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به بازار وارد شده و در عوض تنها حداکثر پنج درصد از آن در حال خارج شدن است از اینرو با عنایت بر وضعیت فوق، میزان خودروهای ترددی و نیاز آنها به قطعات دایکاست در جدول زیر جمع بندی گردیده است.

برآورد میزان تقاضای بازار غیرخودروئی در آینده
همانند برآورد مصارف این بازار در سالهای گذشته، تقاضا در آینده نیز معادل هفت درصد تقاضای بازار خودرو سازان پیش بینی می شود .

جمع بندی پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده
با جمع بندی تقاضای بازار خودروئی و غیر خودروئی ، پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده به شرح جدول زیر آمده است:

برآورد قابلیت صادرات در آینده
هدف گذاری مسئولین کشورمان برای صادرات قطعات خودرو در سه سال اینده ، سالیانه 500 میلیون دلار است . لذا در صورتیکه فرض کنیم حدود سی درصد از صادرات فوق را قطعات کند مصرف خودرو تشکیل می دهند ، حجم صادرات قطعات فوق 150 میلیون دلار برآورد می شود. از مجموع قطعات کند مصرف در صورتیکه فرض شود میزان 7 درصد مربوط به قطعات دایکاست باشد در این صورت برآورد تقریبی صادرات معادل 10,5 میلیون دلار خواهد بود و در نهایت در صورتی که متوسط قیمت هر کیلو قطعه تولید شده به روش دایکاست معادل 35000 ریال در نظر گرفته شود در این صورت کل صادرات قطعات دایکاست سالانه حدود 2760 تن برآورد می شود.

برآورد تقاضای کل
تقاضای کل مجموع تقاضای بازار داخل و صادرات است که با استفاده از جدول 21 و همچنین در نظر گرفتن سالانه 2760 تن صادرات به شرح جدول زیر برآورد شده است.

جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار
از موازنه جداول 11 و 23 چنین برمی آید که در سالهای آینده بازار از لحاظ عرضه قطعات دایکاست دارای کمبود عرضه خواهد بود ولی این کمبود در سال 1390 نه تنها بطور کامل از بین خواهد رفت بلکه مقدار 168180 تن نیز مازاد مصرف بوجود خواهد آمد . بنابر این از نگاه بازار داخل اجرای طرح توجیه ناپذیر است . لیکن در صورت اتخاذ سیاست های صادراتی و دارا بودن شرایط مورد نیاز آن، می توان اجرای طرح را با ظرفیت پیشنهاد شده که در ادامه آورده خواهد شد ، اجرا کرد .

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
بررسی روش تولید دایکاست
روش تولید قطعات آلومینیومی از طریق ریختگری تحت فشار )دایکاست( را میتوان به صورت زیر نمایش داد:

شرحی بر فعالیتهای مختلف فرایند تولید
ذوب شمش آلومینیوم در کوره
مواد اولیه تولید قطعات به روش دایکاست، شمش آلومینیوم است. این شمش عموماً دارای آلیاژ مورد نظر قطعه نهایی است و بسیار به ندرت قطعه ساز اقدام به آلیاژ سازی می نماید. 1000 درجه سانتیگراد ذوب – شمش از بازار تهیه شده و به وسیله کوره هایی با حرارت 12000 می گردد .

انتقال مذاب آلومینیوم به ماشین دایکست
آلومینیوم پس از ذوب به وسیله کارگر به دستگاه دایکست منتقل می شود تا در این ماشین به داخل قالب تزریق گردد.

پرس)تزریق( آلومینیوم مذاب به داخل قالب
فلز مذاب به وسیله فشار پرس به داخل قالب رانده میشود. گردش آب در قالب سبب انجماد و سرد شدن مذاب و در نهایت تولید قطعه مورد نظر می گردد.

خارج کردن قطعه از قالب و تریم آن
پس از انجماد و سرد شدن مذاب در داخل قالب، به وسیله سیستم پران قطعه از قالب می گردد . این قطعات جمعآوری شده و قسمتهای زائد که شامل راهکارها و گلوییها میباشد از قطعه اصلی جدا می شود.

ماشینکاری
قطعات ریختگری شده عموماً به لحاظ ابعادی و صافی سطح از وضعیت مورد انتظار برخوردار نمی باشند. از اینرو لازم است محلهای مورد نظر قطعه ماشینکاری و به صافی و دقت ابعادی مورد نیاز رسانده شود. به عنوان مثال در مورد پوسته اویل پمپ، محل اتصال پوسته به موتور که لازم است کاملاً صاف و قابل آب بندی باشد از طریق ماشین کاری ایجاد می گردد. پس از پایان مرحله ماشینکاری قطعه جهت ارائه به بازار آماده است.

مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان
روش تولید با روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد :
تکنولوژی و روش تولید دایکاست آلومینیوم در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام میگیرد و تاکنون روش دیگری برای این کار در نقاط دیگر جهان معرفی نشده است.
آنچه که در فرایند تولید دایکاست آلومینیوم دارای اهمیت است و حتی میتوان گفت که این عوامل کیفیت قطعه تولید شده را تشکیل داده و در کشورهای صنعتی از درجه بالاتری برخوردار میباشد موارد ذیل هستند.
* کیفیت و دقت عمل قالبهای مورد استفاده
* کیفیت مواد اولیه مصرفی و آلیاژ سازی ها
* توان فنی و مهندسی در طراحی و اجرای دقیق فرایند

تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول
با عنایت بر شرح ارائه شده تکنولوژی، نقاط قوت و ضعف آن در جدول زیر جمعبندی شده است :

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تاسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تاسیس .

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید آلمینیوم نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
با توجه به الزامات کسب و کار قطعهسازی در کشور و همچنین با توجه به الزامات شرکتهای خودروساز که در مورد ساختار تشکیلاتی و منابع انسانی قطعه سازان اعمال می نمایند، طرح حاضر نیازمند نیروی انسانی زیر میباشد.

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان
در زمینه جذب مشتریان می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر .

برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح
حداقل ظرفیت اقتصادی یک واحد تولیدی، ظرفیتی است که در آن درآمدهای حاصل علاوه بر پوشش دهی کلیه هزینه ها، حداقل سود قابل قبول را نیز برای سرمایه گذار ایجاد نماید. از اینرو با نگرش فوق، حداقل ظرفیت اقتصادی طرح برآورد میگردد که در اینجا ابتدا پیش فرض های تعیین ظرفیت اقتصادی شرح مختصری داده شده و سپس با استناد بر آنها، حداقل ظرفیت ارائه خواهد شد.

لحاظ کردن نقطه سربسر تولید
نقطه سربسر تولید، میزان تولیدی است که تحت آن درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی تنها هزینه های طرح را پوشش میدهد و به عبارت دیگر در نقطه سربسر تولید هزینه ها مساوی درآمدها میباشد. بنابراین ظرفیت تولید اقتصادی لازم است بالاتر از نقطه سربسر باشد.

لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار
حداقل سود مورد انتظار یک طرح اقتصادی تابع حجم سرمایه گذاری کل آن )سرمایه ثابت +سرمایه در گردش ( میباشد. نرخ سود مورد انتظار عموماً براساس نرخ بهره تسهیلات بانکی تعیین می شود. در کشور ما سود بانکی معادل 14 درصد است . بنابراین عموماً سود مورد انتظار طرح طوری تعیین میشود که نرخ بازگشتی حدود پنجاه درصد بیش از نرخ بهره بانکی برای سرمایه گذار ایجاد نماید.
با عنایت بر مطالب ذکر شده و پساز تجزیه و تحلیل های لازم، حداقل ظرفیت اسمیاقتصادی طرح 313 تن پیشنهاد می گردد که با احتساب راندمان 80 درصد ، ظرفیت عملی 250 تن حاصل خواهد شد .

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد :
* بازارهای فروش محصولات
* بازارهای تامین مواد اولیه
* احتیاجات و نیازمندی دیگر طرح
* امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح
* حمایت های خاص دولتی
در ادامه با تشریح هر کدام از معیارهای فوق، مکانیابی اجرای طرح انجام خواهد گردید.

بازارهای فروش محصول
یکی از معیارهای مکان یابی هر طرح تولیدی، انتخاب محلی است که دارای نزدیکترین فاصله با بازارهای محصولات طرح باشد. در بخش یک شرح داده شد که بازار محصولات طرح ، بازار خودروسازان و بازار خدمات پس از فروش آن ، بازار تولید کنندگان لوازم خانگی و ماشین آلات صنعتی می باشد. بنابراین محل اجرای طرح لازم است نزدیکترین فاصله را با این بازارها داشته باشد.
الف ( بازار خودروسازان
اصلیترین خریدار قطعات خودرو در این بازار، شرکتهای بزرگ ساپکو، سازهگستر سایپا و برخی شرکتهای تابعه این دو تامین کننده بزرگ کشور می باشد که این شرکتها همه در شهر تهران مستقر هستند. بنابراین از لحاظ بازار خودروسازان، مناسبترین محل اجرای طرح، یکی از شهرک های صنعتی استان تهران میباشد.

بازار تولید کنندگان لوازم خانگی و ماشین آلات صنعتی
شرکت های مطرح در تولید لوازم و ماشین آلات فوق در استانهای تهران ، خراسان رضوی ، اصفهان ، مرکزی ، آذربایجان شرقی ، سمنان ، گیلان و فارس قرار دارد . لذا از نگاه دسترسی به این بازارها ، استان های فوق الذکر می توانند مورد توجه قرار گیرند .

بازار تامین مواد اولیه
ماده اولیه مصرفی طرح، انواع آلیاژهای آلومینیوم است که در بازارهای استان های تهران ، اصفهان، مرکزی به وفور یافت می شود . لیکن بخش عمده آن در استان تهران و بازارهای آن عرضه میگردد. بنابراین از نظر بازار تامین مواد اولیه استانهای فوق الذکر میتوانند به عنوان محل اجرای طرح پیشنهاد گردند.

احتیاجات و نیازمندیهای دیگر طرح
هر طرح تولیدی نیازمند مواردی مانند برق، آب، ارتباطات ، نیروی انسانی و غیره می باشد. در مورد طرح حاضر از آنجایی که کلیه نیازمندی های فوق در سطح نیاز طرح در نقاط مختلف کشور قابل تامین است لذا محدودیتی به لحاظ انتخاب محل خاص وجود ندارد.

امکانات زیر بنایی مورد نیاز
از جمله امکانات زیربنایی میتوان به راههای ارتباطی، شبکه برق سراسری، فاضلاب و غیره اشاره کرد که در طرح حاضر در سطح نیاز طرح، میتوان گفت که محدودیت و حساسیت خاصی در انتخاب محل اجرای طرح وجود ندارد.

حمایت های خاص دولتی
طرح حاضر یک طرح عمومی صنعتی است و لذا به نظر نمیرسد که حمایت های خاص دولتی برای آن وجود داشته باشد. البته اجرای طرح در نقاط محروم میتواند مشمول برخی حمایتهای عمومی دولتی شود که این حمایت ها ارتباطی به نوع طرح نداشته بلکه تابع محل انتخاب شده برای اجرای آن خواهد بود و لذا بدینوسیله میتوان گفت از لحاظ این معیار محدودیت یا تسهیلات خاص دولتی برای طرح وجود ندارد.

با جمعبندی مطالعات مکانیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.

وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی
حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی
در صنعت خودرو و قطعات آن، وزارت بازرگانی اقدام به تدوین تعرفه های گمرکی با درصد بسیار بالا کرده است که این امر در راستای حمایت از تولید داخل صورت گرفته است. از طرف دیگر شرکتهای خودروساز مطابق سیاستهای دولتی، قطعات وارداتی را خرید نمی کنند از اینرو هر چند حمایت های تعرفه ای برای قطعات خودرو وجود دارد ولی با توجه به سیاست خودروسازان، در مجموع میتوان گفت که سیاست های تعرفهای در مورد قطعات بی تاثیر بوده و در واقع باید فرضکرد که در مورد قطعات هیچگونه حمایت تعرفه ای وجود ندارد.
حمایت های مالی
در خصوص حمایت های مالی از طرح های قطعه سازی در کشورمان باید گفت که این حمایتها صرفاً در سطح ارائه تسهیلات بانکی میباشد که این تسهیلات حالت عمومی داشته و برای کلیه طرح هایی که از توجیه اقتصادی مناسب برخوردار هستند،پرداخت می شود. بنابراین در مجموع میتوان گفت که حمایت های ویژه خاصی در خصوص طرح وجود ندارد. البته خودروسازان همانطوری که پیشتر اشاره شد دارای سیاستهای تولید داخل کردن صد در صد خودروهای ساخت داخل هستند ولی در حال حاضر هیچگونه حمایت مالی از قطعه سازان به عمل نمی آورند.

فصل سوم
امور مالی طرح

سرمایه گذاری ثابت طرح :
خرید دفتر کار :
در نظرات آپارتمانی به مساحت 60 متر مربع به عنوان دفتر شرکت خریداری شود که در این دفتر قسنت های بازاریابی طراحی تور و سایت دانستنی نیست و امور مالی و بایگانی و آرشیو مستقر شود که هزینه خرید هر متر مربع به مبلغ 15000000 ریال پیش بینی می شود. بنابراین قسمت خرید آن به شرح ذیل خواهخد بود.

جهت تغییرات داخل و بیرون نما از قرار هر متر مربع 300000 ریال پیش بینی می شود که هزینه نمایند بنابراین هزینه آن عبارت خواهد بود .

هزینه زمین :
مجموع کل فضاهای کاری طرح معادل 660 متر مربع برآورد شد. از اینرو حداقل زمین مورد نیاز طرح 1100 متر مربع برآورد می گردد. برای تعیین هزینه های تامین زمین فرض میگردد که محل اجرای یکی از شهرک های صنعتی در سطح کشور میباشد از اینرو قیمت خرید هر متر مربع آن 400,000 ریال فرض میگردد که در این صورت کل هزینه خرید زمین معادل 440 میلیون ریال برآورد میگردد.
هزینه محوطه سازی :
محل اجرای طرح، یکی از شهرک های صنعتی در سطح کشور پیش بینی شده است. از اینرو هزینه محوطه سازی آن که شامل تسیطح زمین، دیوار کشی و حصارکشی ها، درب ورودی و فضای سبز و غیره است که شرح کامل این موارد به همراه هزینه های آن در جدول ذیل آورده شده است.

هزینه ساختمان سازی:
با توجه به ابعاد حداقل ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، حداقل فضاهای کاری نیز به صورت زیر تعیین گردیده است.

هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :

تجهیزات مورد نیاز :

تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی
طرح حاضر نیاز به تجهیزات کارگاهی ندارد چرا که با استفاده از ماشین آلات تولیدی آن، امکان اجرای فعالیتهای تعمیراتی نیز وجود دارد. همچنین در خصوصتجهیزات آزمایشگاهی نیز لازم است ذکر شود که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی در سطح یک کارگاه قطعه سازی میباشد که هزینه تامین آنها معادل 200 میلیون ریال برآورد میگردد. این تجهیزات شامل دستگاه سختیگیر، میکروسکوپ و موارد دیگر است.

وسایل اداری و خدماتی
وسایل اداری شامل میزهای کار، کامپیوتر و متعلقات، مبلمان اداری، فایلها و غیره و وسایل خدماتی نیز مانند وسایل حمل و نقل دستی، وسایل آبدارخانه و آشپزخانه و امور رفاهی می باشد که هزینه های تامین این وسایل معادل 150 میلیون ریال برآورد شده است.

وسایط نقلیه
به منظور اجرای عملیات و فعالیت های جاری واحد صنعتی نیاز به یک دستگاه وانت نیسان و یک دستگاه خودروی سواری است که هزینه تامین آنها معادل 250 میلیون ریال خواهد بود .
البته در واحدهای صنعتی بزرگ نیازمند استفاده از لیفتراک به منظور بارگیری قطعات نیز می باشد که در اینجا چون هدف تعیین حداقل ظرفیت میباشد لذا از لحاظ کردن آن صرف نظر شده است.

هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های قبل از بهره برداری شامل هزینه مطالعات اولیه و پیش مهندسی، ثبت شرکت، اخذ تسهیلات بانکی، مسافرتها و بازدیدها و غیره خواهد بود که هزینه های آن معادل 80 میلیون ریال برآورد می گردد.

هزینه های پیش بینی نشده
هزینههای پیشبینی نشده در حاضر معادل ده درصد کل سرمایه ثابت لحاظ می گردد که معادل 591 میلیون ریال خواهد بود .

جدول هزینه های ثابت طرح :

مواد اولیه :
برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن
معرفی نوع ماده اولیه عمده
ماده اولیه مورد استفاده طرح، آلیاژ آلومینیوم است که به صورت شمش تهیه میشود. این آلیاژ هرچند متنوع است ولی به صورت آماده از بازار تهیه میگردد.

معرفی منابع تامین مواد اولیه
کلیه آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده طرح از داخل کشور قابل تامین است. در جدول زیر برخی تامین کنندگان آن نشان داده شده است.

برآورد قیمتهای مواد اولیه مصرفی
قیمت شمش آلومینیوم تابع آلیاژ آن می باشد که با اخذ استعلام از بازار ، قیمت ها بطور متوسط معادل 22000 ریال برای هر کیلو برآورد شده است.

برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه
میزان مصرف مواد اولیه طرح به طور کامل تابع میزان تولید قطعه میباشد. از طرف دیگر بخشی از ماده اولیه به صورت پرت از آن جدا خواهد شد این پرت شامل سرباره دورریز در مرحله ریختگری و همچنین سطح ماشین کاری می باشد که لازم است این پرت به ظرفیت تولید اضافه شده و حاصل جمع به عنوان میزان مصرف سالیانه مواد اولیه مورد توجه قرار گیرد.
میزان پرت تابع اندازه و وزن قطعه نهایی است که معمولاً آن را معادل 5 درصد وزن قطعه نهایی در نظر می گیرند.
با توجه به مطالب ذکر شده در نهایت میتوان گفت که میزان مصرف مواد اولیه طرح به میزان 1,05 برابر ظرفیت طرح لحاظ می گردد که با احتساب ظرفیت تولید 250 تن در سال ، مصرف مواد اولیه 262,5 تن در سال برآورد می گردد .

بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده
ماده اولیه مصرفی طرح انواع آلیاژهای آلومینیوم می باشد. از اینرو در این قسمت تحول اساسی در بازار انواع فلزات آلومینیوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آلومینیوم یک کالای اساسی در جهان است که قیمت ها و شرایط تحویل آن را نیز شرایط جهانی تعیین می کند. در کشور ما نیز قیمت ها کاملاً تحت تاثیر قیمتهای جهانی است البته به لحاظ تامین باید گفت که کارخانجات متعددی در کشور تولید کننده شمش آلومینیوم می باشند که این کارخانجات از مواد اولیه داخلی و بعضاً وارداتی استفاده می کنند ولی در هر صورت قیمتها تابع قیمت های جهانی می باشد. در جدول زیر روند تغییرات قیمت جهانی آورده شده است.

انرژی مصرفی سالیانه :
بررسی تاسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تامین آن
توان برق مورد نیاز طرح با توجه به مصرف ماشین آلات و تاسیسات و همچنین نیاز 200 برآورد شده است. این توان برق به راحتی از شبکه برق kw ، روشنایی ساختمان ها و غیره سراسری کشور و در کلیه استان های کشور قابل تامین است. هزینه خرید انشعاب و تجهیزات انتقال برق معادل 200 میلیون ریال برآورد می گردد.

برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تامین آن
در طرح حاضر آب جهت خنک کاری قالب ها و همچنین نیازهای بهداشتی و آشامیدنی کارکنان آن و همچنین برای آبیاری فضای سبز مورد نیاز خواهد بود که با توجه به حجم تولید و تعداد کارکنان حجم مصرف سالیانه 2000 متر مکعب برآورد می گردد که این میزان آب از طریق شبکه لوله کشی شهرک صنعتی محل اجرای طرح قابل تامین است که هزینه آن معادل 50 میلیون ریال برآورد شده است.

برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تامین آن
سوخت یکی از نهاده های مهم در طرح حاضر محسوب می گردد چرا که کوره ها به وسیله سوخت کار می کنند. بهترین سوخت پیشنهادی طرح، گاز شهری است ولی نظر بر اینکه برخی شهرک ها دارای لوله کشی گاز بوده ولی برخی دیگر فاقد آن هستند از اینرو در طرح حاضر گازوئیل به عنوان سوخت انتخاب شده است ولی در صورتی که محل نهایی انتخاب شده برای اجرای طرح از لوله کشی گاز شهری برخوردار باشد انتخاب آن اولویت خواهد داشت. ولی در حال حاضر با فرض انتخاب گازوئیل به عنوان سوخت میتوان گفت که هزینه تامین آن که شامل تانک سوخت 20,000 لیتری و لوله کشیهای آن میباشد که معادل 80 میلیون ریال برآورد میگردد.

برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تامین آن
طرح حاضر نیازمند دو خط تلفن ، یک خط فاکس و یک خط برای اینترنت میباشد و از آنجایی که محل اجرای طرح شهرک صنعتی پیشنهاد شده است لذا امکان تامین آن از شهرک محل اجرا به راحتی وجود خواهد داشت که هزینه آن معادل 20 میلیون ریال برآورد میگردد

برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز
راه

نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد :
عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول
مواد اولیه مصرفی طرح به وسیله کامیون و تریلی به محل اجرای طرح وارد شده و محصولات تولیدی نیز به وسیله همین وسایل به بازار مصرف حمل خواهد شد. از اینرو راه های ارتباطی مناسب حرکت این وسایل نقلیه لازم است در محل اجرای طرح وجود داشته باشد.

عبور و مرور کارکنان
کارکنان به وسیله خودروهای سواری و مینی بوس به محل اجرای طرح رفت و آمد خواهند کرد که لازم است محل اجرای طرح دارای امکانات ارتباطی مناسب آن باشد.

سایر امکانات مانند راهآهن، فرودگاه و بندر
به جز امکانات مناسب برای تردد کامیون و خودروهای سواری، امکانات دیگری برای طرح مورد نیاز نمی باشد.

فصل چهارم
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات

نتایج حاصله از اجرای طرح :
الف – با عنایت بر مطالعات صورت گرفته، نتیجه گیری میشود که احداث واحدهای جدید تولید قطعات دایکاست در کشورتوجیه ناپذیر می باشد که دلایل آنرا می توان بصورت زیر بیان کر د:
-1 میزان کمبود واقعی بازار کمتر از میزان برآورد شده در این گزارش است
-2 هر چند در سه سال اینده کمبود در بازار پیش بینی می گردد ولی پس از آن میزان عرضه واقعی بسیار بیشتر از تقاضا خواهد بود .

ب – در صورتیکه مجری طرح از توانائی ها و مزیت های زیر برخوردار باشد ، می تواند طرح را در ظرفیت پیشنهادی و با اهدف صادرات انجام دهد
-1 برخورداری از توان صادراتی
-2 ایجاد یک مزیت رقابتی در محصولات تولیدی و در نتیجه ایجاد جذابیت محصولات طرح برای مشتریان ) این روش سبب خارج ساختن برخی واحدهای سنتی از عرصه تولید می گردد( از نگاه ظرفیت نیز میتوان گفت که حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح 313 تن و ظرفیت عملی با احتساب 80 درصد راندمان تولید معادل 250 تن پیشنهاد شده است که تحت آن حجم سرمایه ثابت معادل 6504 میلیون ریال برآورد شده است.
ظرفیت پیشنهادی طوری انتخاب شده است که طرح علاوه بر تامین کلیه هزینه های خود سود معقول را نیز نصیب سرمایه گذاری می نماید.

7


تعداد صفحات : 66 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود