تارا فایل

پرسشنامه هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ، 2002


پرسشنامه هوش موفق (گریگورنکو و استرنبرگ، 2002)

سوالات
خیلی ضعیف
ضعیف
متوسط
عالی
خیلی عالی
1
زمانی که به یک داستان گوش میدهد یا میخواند شخصیتهای داستان را تحلیل میکند.

2
نقطه نظرات را مقابله و مقایسه میکند.

3
از کیفیت کار انتقاد میکند.

4
به طور آشکار و تحلیلی فکر میکند.

5
به صورت منطقی درخواست میکند.

6
نقطه نظرات گوناگون را ارزیابی میکند.

7
در مورد رفتار افراد قضاوت میکند.

8
مسائل و مشکل را به دیگران توضیح میدهد.

9
مسائل را به صورت منطقی حل میکند.

10
از بحثها استنتاج و نتیجهگیری میکند.

11
اطلاعات را ذخیره و دستهبندی میکند.

12
درباره چیزها فکر میکند.

13
چیزهای جدیدی طراحی میکند.

14
با ایدههای نو ظاهر میشود.

15
از تخیل استفاده میکند.

16
بازیهای افسانهای و ساختگی را بازی میکند.

17
درباره راه حلهای متناوب فکر میکند.

18
به چیزهایی توجه دارد که افراد معمولاً تمایل به چشمپوشی از آنها دارند.

19
در تصورات و تخیلاتت فکر میکنند.

20
دستورالعملها، کلمات و بازیهای جدیدی اختراع میکند.

21
بر این تصور است که چیزها متفاوتاند.

22
درباره آنچه اگر اتفاق خواهد افتاد، فکر میکنند.

23
آهنگها و ملودیهای جدیدی میسازد.

24
از ایفای نقش و نمایش بازی کردن لذت میبرد.

25
اشیا را به صورت مجزا برمیدارد و تعمیر میکند.

26
از طریق فعالیتهایی که با دست انجام میشوند، یاد میگیرد.

27
رابطه دوستی برقرار نموده و دوستانش را نگه میدارد.

28
دیگران را درک نموده و به آنها احترام میگذارد.

29
چیزهایی را که یاد گرفته است مورد تمرین قرار میدهد.

30
کشمکشها را بر طرف میسازد.

31
به دوستان درباره مشکلاتشان آگاهی میدهد.

32
برخی افراد را برای انجام چیزی متقاعد میکند.

33
از طریق تعامل با دیگران یاد میگیرد.

34
دانش را اجرایی میکند.

35
با دیگران کار و زندگی میکند.

36
با موقعیتهای جدید سازگار میشود.

پرسشنامه هوش موفق:
این پرسشنامه توسط گریگورنکو و استرنبرگ (2002) طراحی شده است و شامل 36 سوال است که سه بعد هوش تحلیلی (شامل سوالهای 1 تا 12)، هوش خلاق (سوالات 13 تا 24) و هوش عملی (سوالات 25 تا 36) را مورد ارزیابی قرار میدهد.
آنها پایایی این زیر مقیاسها را به ترتیب 82/0، 68/0 و 71/0 و پایایی کل مقیاس را 74/0 گزارش کردهاند. چان (2008) در مطالعهای بر روی دانشآموزان چینی، پایایی این مقیاس و عوامل آن را بالاتر از 86/0 گزارش کرده است. در پژوهش استرنبرگ (2010) ضرایب پایایی برای این پرسشنامه در دامنهای از 73/0 تا 84/0 گزارش شده است. پاسخگویی به سوالات این پرسشنامه را براساس پنج درجهای لیکرت انجام شد که دامنهای بین 1= ضعیف تا 5= عالی قرار دارد. این پرسشنامه برای اولین بار در ایران بکار گرفته شد. نمره گذاری تمامی سوالات به صورت مستقیم میباشد.
پرسشنامه هوش موفق بعد از هنجاریابی در ایران:
نگهبان سلامی و همکاران (1392) در هنجاریابی این پرسشنامه (سوالات 1 تا 4 و 6 تا 12) تحت پوشش عامل اول یعنی هوش تحلیلی قرار گرفتند. (سوالات 13 تا 17 و 19 تا 24) تحت پوشش عامل دوم یعنی هوش خلاق و (سوالات 25 تا 36) تحت پوشش عامل سوم یعنی هوش عملی قرار گرفتند. سوالات 5 و 18 چون تحت پوشش هر دو عامل قرار گرفتند قابل اعتماد نیستند و به دلیل بار عاملی نزدیک به هم بر روی دو عامل حذف می شوند.
پایایی:
در جدول زیر ضریب پایایی در دو نسخه اصلی و هنجاریابی شده در کشور آورده شده است.

مقیاسها
ضریب پایایی (نگهبان سلامی و همکاران، 1392)
ضریب پایایی (استرنبرگ و گریگورنکو، 2002)
هوش تحلیلی
74/0
71/0
هوش خلاق
70/0
68/0
هوش عملی
81/0
82/0
کل مقیاس
76/0
74/0

******************************************
منبع:
نگهبان سلامی، محمود ؛ فرزاد، ولی اله ؛ صرامی، غلامرضا (1392). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره 15، سال پنجم، بهار 93، صص 1-15.
******************************************


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود