پرسشنامه محقق ساخته انتقال مهارت های مدیریتی
پرسشنامه محقق ساخته انتقال مهارت های مدیریتی مشتمل بر 30 گویه می باشد. این پرسشنامه دارای 7 مولفه (نوآوری و ابتکار 4 گویه، قدرشناسی4 گویه، خودباوری4 گویه، تفکر منطقی و آینده نگری5 گویه، ریسک پذیری4 گویه، روش تفویض اختیار 5 گویه و رعایت قوانین اداری 4 گویه) می باشد. پس از تهیه پرسشنامه اعتبار و پایائی آن را باید قبل از انجام مطالعه اصلی سنجید. برای تعیین اعتبار محتوایی صوری، پرسشنامه را در اختیار چند تن از استادان رشته علوم انسانی و تربیتی به ویژه استاد راهنما قرار دادم تا مشخص نمایند که گویه ها صرفاً موضوع مورد بررسی را می سنجد یا خیر. پس از آن تعدادی از گویه ها حذف یا تغییر داده شد، سپس پایایی را با استفاده از آزمون مقدماتی بر روی نمونه ای مشابه نمونه اصلی ولی کوچک تر از آن مورد بررسی قرار دادیم. بنابراین پس از تهیه پرسشنامه ، تعداد 40 نسخه از آن تکثیر و بوسیله پاسخگویان تکمیل گردید. سپس داده های جمع آوری شده را کُدگذاری نموده و با استفاده از نرم افزار کامپیوتری (spss) پایایی گویه ها را با استفاده از آزمون پایایی سنج آلفا کرونباخ محاسبه نمودیم که نتایج آن برای کل پرسشنامه در جدول 3-1 و خرده مقیاس های مختلف آن در جدول 3-2 آمده است.
جدول 3-1. تعیین پایایی پرسشنامه ی انتقال مهارت های مدیریتی
مقیاس
تعداد نمونه
تعداد سوالات
مقدار آلفای کرونباخ
انتقال مهارت های مدیریتی
217
30
77/0
جدول 3-2. ضریب همبستگی هر یک از ابعاد انتقال مهارت های مدیریتی با نمره ی کل مقیاس
ابعاد
آماره
ضریب همبستگی
سطح معنی داری
انتقال نوآوری و ابتکار به زیردستان
**58/0
0001/0
انتقال قدرشناسی به زیردستان
**63/0
0001/0
انتقال خودباوری به زیردستان
**75/0
0001/0
انتقال تفکر منطقی و آینده نگری به زیردستان
**84/0
0001/0
انتقال ریسک پذیری به زیردستان
**77/0
0001/0
انتقال روش تفویض اختیار به زیردستان
**75/0
0001/0
انتقال رعایت قوانین اداری به زیردستان
**58/0
0001/0
پرسشنامه انتقال مهارت های مدیریتی
پاسخگوی گرامی با سلام و احترام
پرسشنامه انتقال مهارت های مدیریتی به منظور انجام یک تحقیق دانشگاهی در اختیار شما قرار گرفته است. لذا با توجه به بی نام و محرمانه بودن پرسشنامه، خواهشمندیم ضمن مطالعه دقیق هر سوال، با استفاده از مقیاس های ذیل میزان اهمیت هر یک از موارد ذکر شده را از دیدگاه خود مشخص نمایید. از اینکه به توسعه و پیشبرد انجام پژوهش های دانشگاهی مساعدت می کنید سپاسگزارم.
نحوه ی تکمیل : با توجه به مقیاس های ذیل گزینه ی مورد نظر خود را با علامت ( × ) مشخص کنید.
جنسیت : مذکر □ مونث □ رشته تحصیلی: رسته کاری:
سن : زیر 30 سال □ 30 – 35 سال □ 36 – 40 سال □ 41 – 45 سال □ 46 سال به بالا □
میزان تحصیلات : زیر دیپلم □ دیپلم □ فوق دیپلم □ لیسانس □ فوق لیسانس □ دکترا □
سابقه کار : زیر 5 سال □ 6 – 10 سال □ □ 11 – 15 سال □ 16 – 20 سال □ 21 سال به بالا □
ردیف
سوال ها
کاملاً
موافقم
موافقم
نسبتاً
موافقم
نظری
ندارم
مخالفم
نوآوری و ابتکار
1
راهبردهای نو و جدید ارائه شده توسط سازمان حس خلاقیت و نوآوری را در زیردستان پرورش می دهد.
2
خلاقیت و خودکارآمدی در سازمان حس مهارت های کارآفرینی را در زیردستان پرورش می دهد.
3
توجه ویژه و مناسب به کارآفرینان حس استعداد های آتی را در زیردستان پرورش می دهد.
4
توجه به نظرات و دیدگاه های نو در سازمان حس ارزش پذیری و ارزش گذاری را در زیردستان پرورش می دهد.
قدرشناسی
5
قدرشناس بودن سازمان نسبت به زیردستان رعایت اخلاق حرفه ای را در آنان پرورش می دهد.
6
قدرشناس بودن سازمان نسبت به زیردستان حس هویت و موجودیت را در آنان پرورش می دهد.
7
قدرشناس بودن سازمان نسبت به زیردستان حس انگیزه و خودباوری را در آنان پرورش می دهد.
8
قدرشناس بودن سازمان نسبت به زیردستان حس تلاش و فعالیت بیشتر را در آنان پرورش می دهد.
خودباوری
9
استفاده از دانش، روش، تکنیک و وسایل های به روز حس خویشتن شناسی را در زیردستان پرورش می دهد.
10
شناخت درست و عمیق شغل در سازمان حس اعتماد به نفس در زیردستان را پرورش می دهد.
11
آموزش مهارت ها در سازمان حس دانایی و توانایی را در زیردستان پرورش می دهد.
12
فنون و روش های برنامه ریزی در سازمان حس خودکارآمدی را در زیردستان پرورش می دهد.
تفکر منطقی و آینده نگری
13
مدنظر قرار دادن مدیریت زمان در سازمان حس توانایی تخصیص درست زمان به کارها را در زیردستان پرورش می دهد.
14
مدنظر قرار دادن اهداف راهبردی سازمان حس انعطاف پذیری را در زیردستان پرورش می دهد.
15
مدنظر قرار دادن انسجام راهبردی سازمان بینش و تجربه را در زیردستان پرورش می دهد.
16
مدنظر قرار دادن تفکرات منطقی و با برنامه در سازمان حس اشتیاق و و علاقه را در قلب و ذهن زیردستان پرورش می دهد.
17
مدنظر قرار دادن برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حس رشدپذیری و توسعه پذیری را در زیردستان پرورش می دهد.
ریسک پذیری
18
مدنظر قرار دادن چشم اندازهای بلندمدت سازمان حس نقدپذیری و تفکر منطقی را در زیردستان پرورش می دهد.
19
مدنظر قرار دادن کاهش مقاومت در مقابل تغییر با مشارکت کارکنان در سطوح مختلف سازمان حس سازگاری را در زیردستان پرورش می دهد.
20
جهت گیری و اولویت های آینده سازمان حس پیشرفت را در زیردستان پرورش می دهد.
21
مدنظر قرار دادن قدرت تصمیم گیری محکم، قاطع و جامع در سازمان حس ریسک پذیری را در زیردستان پرورش می دهد.
روش تفویض اختیار
22
تفویض اختیار مناسب با توجه به سطح تحصیلات حس اعتماد را در زیردستان پرورش می دهد.
23
واگذاری امور محوله به زیردستان حس توانمندی را در آنان پرورش می دهد.
24
واگذاری امور در داخل و خارج از سازمان به زیردستان حس اشتیاق و انگیزه را در آنان پرورش می دهد.
25
واگذاری امور جاری سازمان به زیردستان با توجه به سطح توانایی و جسمانی آنان حس شایستگی و خبرگی را در آنان پرورش می دهد.
26
توانایی برقراری ارتباطات انسانی با زیردستان در محیط کار حس تعامل و همدلی را در آنان پرورش می دهد.
رعایت قوانین اداری
27
نظم و انظباط واقعی در سازمان حس قانون مداری را در زیردستان پرورش می دهد.
28
عمل کردن به بخشنامه ها و دستورالعملهای سازمان حس تعهد و انظباط را در زیردستان پرورش می دهد.
29
رعایت قوانین اداری در سازمان حس آرامش و همدلی را در زیردستان پرورش می دهد.
30
قوانین منسجم، جامع و یکدست در سازمان حس پیشرفت و رقابت سالم را در زیردستان پرورش می دهد.