تارا فایل

پرسشنامه استاندارد معنویت هال و ادواردز



راهنمایی:
1. لطفاً بانوشتن عددی که به بهترین شکل تجربه شما را نشان میدهد در قسمت سمت چپ هر عبارت، به آن عبارت پاسخ دهید.
2. بهتر است براساس آنچه که واقعاً تجربه شما را نشان میدهد، پاسخ دهید تا آن چیزی که فکر میکنید باید باشد.
3. پاسخی را که اول از همه به ذهنتان میرسد، بنویسید.وقت زیادی را صرف فکر کردن درمورد هر عبارت نکنید.
4. محتملترین پاسخ را به هر عبارت دهید حتی اگر آن پاسخ همه اطلاعاتی را که میخواهید، نرساند.
5. سعی کنید تا آن جا که میتوانید به همه عبارات پاسخ دهید، پاسخهای شما کاملاً محرمانه خواهد ماند.
6. برخی عبارات دو بخ ش دارند که در اینجا نشان داده میشود:
[1. 2] مواقعی پیش میآید که ازخداوند مایوس میشوم.
[2. 2] وقتی چنین میشود، باز هم دلم میخواهد ارتباط خود را ادامه دهم.
پاسخ شما به عبارت 2.2 بیان میکند که وقتی شما تجربه ناامیدی از خداوند را دارید که در عبارت 1. 2 شرح داده شد، عبارت 2.2 چقدر در مورد شما صادق است. به عبارت دیگر در عباراتی که دو بخش دارند، باید به قسمت دوم عبارت با توجه به بخش اول آن پاسخ داد.

با توجه به مقایس زیر به عبارات پاسخ دهید:

1
2
3
4
5
اصلاً صحیح نیست
اندکی صحیح است
به طور متوسط صحیح است
بسیار صحیح است
کاملاً صحیح است

1.
احساس می کنم که خداوند چطور در زندگی من عمل می کند

2.1
مواقعی پیش می آید که از خداوند مایوس می شوم.

2.2
وقتی چنین اتفاق می افتد، باز هم دلم می خواهد ارتباط مان را ادامه دهم.

3
حضور خداوند کاملاً واقعی برای من احساس می شود.

4
می ترسم از این که خداوند مرا به حال خود واگذارد.

5
به نظر می رسد که من توانایی فوق العاده ای برای تغییر مشیت الهی به وسیله عبادت های خود دارم.

6
گوش سپردن به ندای الهی بخشی اساسی از زندگی من است.

7
همیشه وقتی به مسجد می روم در حالتی آکنده از احترام هستم.

8.1
مواقعی پیش می آید که از خداوند نا امید می شوم.

8.2
وقتی چنین احساسی دارم، باز هم مایلم برای حفظ رابطه مان تلاش کنم

9
نسبت به این که خداوند برای انجام کارها مرا بر می انگیزاند، آگاهم.

10
رابطه عاطفی ام با خداوند ناپایدار است.

11
تجربه ام از اجابت های خداوند نسبت به من ،تاثیر زیادی بر من می گذارد.

12.1
مواقعی پیش می آید که نسبت به خداوند خشمگین می شوم.

12.2
وقتی چنین احساسی دارم، قادر هستم تا حدودی ارتباطم با خداوند را بهبود بخشم.

13
خداوند می داند که من از بیشتر مردم معنوی تر هستم.

14
همیشه برای هر تصمیمی که می گیرم،هدایت خداوند را خواستارم.

15
همیشه در تعاملات خود با دیگران نسبت به حضور خداوند آگاهم.

16
مواقعی پیش می آید که احساس می کنم خداوند در حال مجازات من است.

17
نسبت به این که خداوند به طرق گوناگون مرا اجابت می کند،آگاهم.

18.1
مواقعی پیش می آید که از دست خداوند عصبانی هستم.

18.2
وقتی چنین احساسی دارم ،باز هم حس می کنم خداوند همیشه همراه من خواهد بود.

19
از این که خداوند هنگام نیاز مرا همراهی می کند،آگاهم.

20
خداوند می داند که نیازهای من از نیازهای بیشتر مردم،مهمتر است.

21
نسبت به این که خداوند به من می گوید که کاری را انجام دهم،آگاهم.

22
نگران این هستم که از دستورات خداوند سر باز زنم.

23
تجربه هایم از حضور خداوند مرا بسیار تحت تاثیر قرار می دهد.

24
همیشه در خانه همان قدر مهربان هستم که در مسجد.

25
مسیری را که خداوند در آن مرا هدایت می کند،احساس می کنم.

26
ارتباط من با خداوند ،ارتباط فوق العاده ای است که اکثر مردم درک نمی کنند.

27.1
مواقعی پیش می آید که احساس می کنم از سوی خداوند طرد شده ام.

27.2
وقتی چنین احساسی دارم، تلاش می کنم تا دوباره ارتباط خود را با خداوند احیا کنم.

28
من می دانم که خداوند به طرق گوناگون با من ارتباط برقرار می کند.

29
به نظر می رسد متوسل شدن به خداوند بهترین شیوه برای به دست آوردن چیزی است که می خواهم.

30
نسبت به حضور خداوند در مواقع نیاز آگاهم.

31
روز به روز احساس می کنم خداوند همراه من است.

32
هر روز برای تمامی دوستان و خویشاوندانم دعا می کنم.

33.1
مواقعی پیش می آید که به خاطر مستجاب نشدن دعاهایم از خداوند نا امید میشوم.

33.2
وقتی چنین احساسی دارم، می توانم راجع به آن با خداوند صحبت کنم.

34
حس می کنم خداوند مرا مورد هدایت قرار می دهد.

35
وقتی گناه می کنم، تمایل دارم که از خداوند کناره گیری کنم.

36
من نوعی هشیاری را نسبت به صحبت کردن خداوند با من به وطر فردی تجربه می کنم.

37
من دریافته ام که عباداتم برای خداوند تاثیر گذارتر از عبادات دیگران است.

38
همیشه آماده عبادت کردن هستم.

39
احساس می کنم باید خداوند را خشنود کنم،در غیر این صورت ممکن است او مرا ترک کند.

40
تصویر قا طعی از حضور خداوند دارم.

41
مواقعی پیش می آید که احساس می کنم خداوند از دست من خشمگین است.

42
نسبت به این که خداوند به من نزدیک است ،آگاهم.

43
وقتی گناه می کنم،نگران این هستم که خداوند با من چه خواهد کرد.

44
وقتی در مورد تصمیمات زندگی خود با خداوند مشورت می کنم،اعتقاد دارم عبادات من، هدایت و کمک او را برمی انگیزد.

45
به نظرم می آید در تشخیص مشیت الهی ،نسبت به اکثر افراد استعداد بیش تری دارم.

46
وقتی احساس می کنم خداوند حامی من نیست،احساس بی ارزشی کنم.

47.1
مواقعی پیش می آید که احساس می کنم خداوند مرا رها کرده است.

47.2
وقتی چنین پیش می آید ،توکل من به خداوند کاملاً از بین نمی رود.

معرفی ابزار
معنویت: این پرسش نامه به وسیله هال و ادواردز (1996) به منظور ارزیابی دو بعد رشد معنویت یعنی آگاهی از وجود خداوند متعال و کیفیت رابطه با خدا طراحی شده است. نسخه اولیه آزمون دارای 5 زیرمقیاس آگاهی، پذیرش واقعی، ناامیدی، بزرگنمایی، و بی ثباتی بود. در سال 2002، هال و ادواردز مقیاس را مورد تجدید نظر قرار داده و زیر مقیاس مدیریت برداشت را به آن افزودند. بنابراین نسخه فعلی دارای 6 زیرمقیاس است. پرسشنامه سنجش معنویت یک ابزار خود-گزارشی و دارای 47 سئوال است که برخی از عبارت های آن از دو بخش تشکیل شده است. این پرسشنامه توسط جمشیدیان(1390) اعتباریابی شده است.
شیوه نمره گذاری
آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت 5 درجه ای میزان موافقت یا مخالفت خود با هر یک از عبارات را بیان کند. برای نمره گذاری نمرات هر مقیاس بصورت جبری با هم جمع شده و پرسشنامه نمره معکوس ندارد.
1
2
3
4
5
اصلاً صحیح نیست
اندکی صحیح است
به طور متوسط صحیح است
بسیار صحیح است
کاملاً صحیح است

به دو طریق می توان از تحلیل این پرسشنامه استفاده کرد
الف: تحلیل بر اساس مولفههای پرسشنامه
ب: تحلیل بر اساس میزان نمره به دست آمده
تحلیل بر اساس مولفه های پرسشنامه
به این ترتیب که ابتدا پرسشنامهها را بین جامعه خود تقسیم و پس از تکمیل پرسشنامهها داده ها را وارد نرم افزار اس پی اس اس کنید. البته قبل از وارد کردن داده ها شما باید پرسشنامه را در نرم افزار اس پی اس اس تعریف کنید و سپس شروع به وارد کردن داده ها کنید.
چگونگی کار را برای شفافیت بیشتر به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم
مرحله اول. وارد کردن اطلاعات تمامی سوالات پرسشنامه ( دقت کنید که شما باید بر اساس طیف لیکرت عمل کنید مثلا اگر شخصی سوال 5 پرسشنامه را خیلی کم انتخاب کرده است شما باید در پرسشنامه در جلوی سوال 5 عدد 1 ( خیلی کم ) را بگذارید.
مرحله دوم. پس از وارد کردن داده های همه سوالات، سوالات مربوط به هر مولفه را کمپیوت(compute) کنید. مثلا اگر مولفه اول X و سوالات آن 1 تا 5 است شما باید سوالات 1 تا 5 را compute کنید تا مولفه x ایجاد شود.
به همین ترتیب همه مولفه ها را ایجاد کنید و پس از این کار در نهایت شما باید همه مولفه ها که ایجاد کردید را با هم compute کنید تا این بار متغیر اصلی تحقیق به وجود بیاید که به طور مثال متغیر مدیریت دانش یا … است.
مرحله سوم. حالا شما هم مولفهها را به وجود آورده اید و هم متغیر اصلی تحقیق را؛ حالا می توانید از گرینه آنالیز هر آزمونی که می خواهید برای این پرسشنامه( متغیر) بگیرید.
مثلا می توانید آزمون توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد، واریانس) یا می توانید آزمون همبستگی را با یک متغیر دیگر بگیرید.

تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.
توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
تعداد سوالات پرسشنامه* 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
47
141
235
– در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 1 تا 47 باشد، میزان متغیر در این جامعه ضعیف می باشد.
– در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 47 تا 141 باشد، میزان متغیر در سطح متوسطی می باشد.
– در صورتی که نمرات بالای 141 باشد، میزان متغیر بسیار خوب می باشد.

تعیین پایایی و روایی ابزارهای اندازه گیری
برآورد پایایی1 پرسشنامه ها
برای تعیین پایایی، روشهای مختلفی وجود دارد. در این تحقیق برای مشخص نمودن پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ2 استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمودن هایی که ویژگیهای مختلف را اندازه گیری می کنند بکار می رود. در اینگونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. سرمد و همکاران (1387) معتقدندکه "برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوالات پرسشنامه یا زیرآزمون و واریانس کل را محاسبه نمود. سپس با استفاده از فرمول مربوطه مقدار ضریب آلفا را بدست آورد" (ص 169).
ضریب پایایی پرسشنامه های از طریق فرمول زیر به وسیله نرم افزار SPSS محاسبه شده است.

ra= ضریب آلفای کرونباخ
J= تعداد سوالات آزمون
2Sj= واریانس سوالات آزمون
2s= واریانس کل آزمون
هال و ادواردز(2002) آلفای کرونباخ زیرمقیاس آگاهی، پذیرش واقعی، ناامیدی، بزرگنمایی، و بی ثباتی و مدیریت برداشت به ترتیب 95/0، 83/0، 90/0، 73/0، 84/0 و 77/0 گزارش شده است.

آلفای کرونباخ مولفه های معنویت در پژوهش جمشیدیان(1390)
آلفای کرونباخ
تعداد سئوال
مقیاس
80/0
19
آگاهی
83/0
7
پذیرش
84/0
7
نومیدی
70/0
7
بزرگنمایی
71/0
9
بی ثباتی
56/0
5
مدیریت برداشت
برآورد روایی3 پرسشنامه ها
روایی به این مفهوم اشاره دارد که وسیله اندازه گیری چیزی را که ادعا می کند دقیقاً همان چیز را اندازه بگیرد یعنی متناسب با آن باشد و از مهمترین آن روایی صوری و محتوایی است و برای اینکه پرسشنامه ای حداقل دارای روایی محتوایی باشد باید سوالات آزمون با توجه به مبانی تئوریک دقیقاً مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا میزان ارتباط و تناسب آنها با موضوع روشن گردد. روایی صوری و محتوایی هر یک از پرسشنامه های پژوهش به تفکیک در زیر ارائه می شود:
روایی پرسشنامه در پژوهش هال و ادواردز(2002) از طریق تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. در مطالعه جمشیدیان(1390) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سوالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سوالات و اینکه آیا این سوالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و اصطلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال گردید .

تعاریف نظری
معنویت: بنا به گفته اشنایدر وهمکاران (2000) معنویت تجربه تلاش آگاهانه برای وحدت بخشی به زندگی فرد است البته نه از طریق جدایی از دیگران بلکه از راه تعالی بخشیدن خود به سمت ارزش غایی مورد مشاهده فرد است. الکینز4 (1998) معنویت را یک پدیده انسانی می داند که به صورت قابلیت و ظرفیت در همه مردم وجود دارد ، معنویت یک ساختار نه بعدی است: 1- بعد فرامادی 2- معنا و هدف در زندگی 3- داشتن سلامت 4- تقدس زندگی 5- اهمیت ندادن به ارزش های مادی 6- نوع دوستی 7- آگاهی از تراژدی 8- آرمان گرایی 9- ثمرات معنویت. معنویت اصیل از نظر او عشق، محبت و مهر ورزی به همه موجودات است.

تعاریف عملیاتی
در این پژوهش منظور از معنویت نمرات کسب شده در پرسشنامه سنجش
معنویت هال و ادواردز5 (SAI) 6می باشد.

منابع
1. جمشیدیان، شیما(1390)، پیش بینی امیدواری بر اساس مولفههای معنویت با واسطهگری سلامتروان در دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز.
2. سرمد، ز.؛ بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1387) روش های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات آگاه.
2. Elkins, D. N. (1998). Beyond religion: A Personal program for building a spirtual life outsid the walls of traditional religion.Wheaton, IL: The Theosophical Publishing house.
3. Hall, T. W; Edwards, K. J. (2002). The Spiritual Assessment Inventory: A theistic model and measure for Assessing spiritual development. Journal for the Scientific Study of Religion, 41, 2, 341-357.
4. Scheier, M; Carver, C. & Bridges, M. (2000). Distinguishing optimism from neuroticism : A re-evaluation of the life orientation test. Journal of social psychology and personality, 67, 1063-78.

1 -reliability
2 -Coronbach Alpha Coeficient
3- validity
4 . Elkinz
5 . Hall & Edwards
6 . Spiritual Assessment Inventory
—————

————————————————————

—————

————————————————————

پرسشنامه استاندارد معنویت هال و ادواردز (2002) موسسه آنامیس مهرجنوب

@dr.reza_brm
تلفن: 07633680163


تعداد صفحات : 9 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود