تارا فایل

پاورپوینت Containerization


Containerization

فهـرسـت
بخش اول : مقدمه
بخش دوم : مزایا و مشکلات کاربرد کانتینر
بخش سوم : ضوابط جهانی ساخت کانتینر
بخش چهارم : انواع تجهیزات جابجایی و تخلیه و بارگیری کانتینر
بخش پنجم : ریسک های حمل و نقل کانتینری
منابع

بخش اول : مقدمه

1-1-مقدمه

کانتینر جعبه فلزی بزرگی است با ابعاد استاندارد که کالا در آن قرار داده می شود و آن را به وسیله قطار یا کشتی یا هواپیما یا کامیون حمل می کنند؛
ترابری به وسیله کانتینر ها را کانتینر بری (Containerization) می نامند.
کانتینر بری سامانه ای چندگانه (intermodal) برای ترابری کالاست یعنی دارای ایستگاه هایی است که در آن ها می توان از یک شیوه ترابری به شیوه دیگر منتقل شد، به این گونه ایستگاه ها، ایستگاه های چندگانه می گویند.
در کانتینر بری از کانتینر های استاندارد ایزو استفاده می شود. این کانتینر های استاندارد قابل بارگیری در کشتی ها، واگن ها و کامیون ها هستند.
سه درازای استاندارد برای کانتینر ها وجود دارد: ۲۰ فوت، ۴۰ فوت و ۴۵ فوت.

2-1-تاریخچه استفاده از کانتینر

استفاده از کوزه های بزرگ برای حمل مایعات درفرانسه در4000 سال پیش

استفاده از کانتینرهای چوبی برای حمل اشیای قیمتی در چین در 2000سال پیش

استفاده ونیزیها از کانتینر پس از دوران رنسانس
ایجاد راه آهن کانتینری در آمریکا دردهه1920

تاسیس دفتر بین المللی کانتینردر پاریس در1933

به کار گیری کشتی کانتینری در1966درشمال اقیانوس اطلس

کانتینر باعث بوجود آمدن پدیدهای به نام اینترمودالیسم یاحمل زنجیری کالا شد
حمل اینترمودال به این معنی است که کانتینر به راحتی قابل جابجایی از یک مد حمل ونقل به مد دیگر می باشد
مثلا یک بار کانتینری را می توان در یک مرحله با کشتی ودر مرحله بعد باتریلی یا قطار حمل نمود حمل اینترمودال کالا سریعتر هوشمندتر و برای مشتریان سودمندتر می باشد .
پدیده اینترمودالیسم بوسیله شرکت McLean در 1956 آغاز گردید.اولین تجربه شامل بارگیری کانتینرهای 35 فوتی از تریلر به کشتی Ideal X بود بارگیری وتخلیه بار این کشتی به روش مرسوم قدیمی انجام می شد

3-1-پدیده اینتر مودالیسم یا زنجیرگرایی

بخش دوم :مزایاومشکلات کاربردکانتینر

1-2- مزایا

کاهش زمان توقف در بندر
سرعت در حمل ونقل کالا
ایمنی درحمل ونقل
کاهش هزینه های زمینی حمل ونقل
هزینه های کمتردر امر صورت برداری به جهت کاهش زمان ترانزیت
کنترل دقیق موجودی کشتی

احتیاج به سرمایه گذاری سنگین در امر ساخت کشتیهای کانتینری واحتیاج به ایجاد زیرساختهای لازم در بنادر می باشد
وجود کانتینرهای با ابعاد ثابت ومشخص فرستنده رامجبور می کند که یک نوع معینی از کانتینرها را انتخاب کند
عدم تعادل مبادلات بین کشورهای صنعتی ودر حال توسعه سبب گردیده که اجبارا هزینه کانتینرهای خالی به هنگام برگشت به حساب کشتیرانی یا موسسات حمل ونقل گذاشته شود

2-2- اشکالات

بخش سوم :ضوابط جهانی ساخت کانتینر

1-3-ابعاد کانتینر

کانتینرها در 3 اندازه استاندارد
20فوت یا 6.1 متر
40 فوت یا12.2متر
45 فوت یا 13.7 متر موجود می باشند

در استاندارد داخلی آمریکا دواندازه
48فوت یا14.6 متر
و 53 فوت یا 16.2 مترنیز استفاده می شود

بعضی از کانتینرها برای حمل بارهای با ارتفاع بلند دارای ارتفاع 9فوت و6 اینچ می باشند
همچنین کانتینرهایی با ارتفاع 4فوت برای حمل کالاهای بخصوصی وجود دارند.

البته استانداردهای ابعاد کانتینری دائما در حال تغییر میباشد که این موضوع با مخالفت شدید شرکتهای حمل ونقلی مواجه شده است بدلیل آنکه آنها سرمایه گذاری عظیمی برای تجهیزات و کشتیهای خود با استانداردهای سابق انجام داده اند

2-3-ظرفیت کانتینر

ظرفیت کانتینر بصورت واحد بیست فوت معادل TEU که
مخفف Twenty foot Equivalent Unitمی باشد اندازه گیری می شود
واحدTEU واحد ظرفیت بار کانتینری می باشد که ابعاد آن برابر با
20فوت طول در 8فوت عرض در 8فوت و6 اینچ ارتفاع می باشد
که درابعاد متریک واحد TEU بصورت مقابل است 2.59* 2.44*6.1
یک TEU تقریبا برابر با 39 متر مکعب می باشد

3-3-جنس کانتینر

چارچوب کانتینر فولادی می باشد ورق پوشش بیرونی آن هم از جنس آلمینیوم وهم فولادی میتواند باشد
ورق پوشش داخلی از جنس کامپوزیت است

4-3-انواع کانتینر

1- برای کالای عمومی
کانتینربسته
کانتینر رو باز
کانتینر تخت
برای حمل کالاهای بزرگتر از فضای کانتینر از
کانتینرهای روباز یا تخت استفاده می شود
دیواره وکف بسیار مقاوم از خصوصیات این نوع کانتینر است

2-کانتینرهای مخصوص با کنترل درجه حرارت
کانتینرهای یخچالی
کانتینرهای عایق دار
کانتینرهای حرارتی

در این کانتینرها از وسائل کنترل درجه حرارت برای گرم نگه داشتن
ویا سرد نگه داشتن مواد و وسائل موجود در آن استفاده می شود
بعضی از کانتینرها دارای تهیه هوا برای داخل کانتینر هستند

3-کانتینرهای مخزنی
کانتینرهای مخصوص حمل مایعات
کانتینرهای مخصوص حمل گاز متراکم
این کانتینرها دارای اندازه های 20و28 فوت می باشند

4- کانتینرهای مخصوص حمل کالاهای فله

بخش چهارم :انواع تجهیزات جابجایی وتخلیه وبارگیری کانتینر

1-4- دسته اول تجهیزات متحرک(mobile)مانند:

Straddle carrier
Side loader
Front-end-loader

2-4- دسته دوم جرثقیل ها

قابل نصب برروی ریل
چرخ لاستیکی

3-4-کشتی های کانتیتری

اولین کشتی کانتینری Ideal-X نام داشت
وظرفیت حمل
58 کانتینر فلزی را دارا بود
واولین سفر خود را بین
نیو جرسی وهیوستون در
تگزاس در آوریل 1956 انجام داد

کشتی های کانتینری بگونه ای طراحی
شده اند که هیچگونه فضایی از کشتی هدر نرود
بیشترین کانتینرهای که امروزه در کشتیهای کانتینری حمل می شوند
کانتینرهای 40 فوت می باشند

بارگیری وتخلیه بار کشتیهای کانتینری
فقط در بندر با جرثقیلهای مخصوص
امکان پذیر است
کشتیهای کوچکتر با ظرفیت حداکثر
2900TEU اغلب خود به جرثقیل
مجهز می باشند
کشتیهای کانتینری امروزه می توانند
تا 15000 TEU ظرفیت داشته باشند

تمایل به استفاده از کشتیهای کانتینری بزرگتر برای کاهش هزینه بوسیله بالا بردن تعداد کانتینرهای جابجا شده وجود دارد در حال
حاضر کشتی Emma Maersk بزرگترین
کشتی کانتینربری موجود می باشد
قدم بعد کشتی Malaccamax باظرفیت
18000TEU می باشد طول این کشتی 470 متر
وعرض آن 60متر می باشد

بخش پنجم : ریسکهای حمل ونقل کانتینری

بعضی از ریسکهای مرتبط با حمل کانتینری میتواند شامل موارد زیر باشد:

هرکشتی تعداد زیادی کانتینر حمل می کند
و راهی برای اطلاع از موجودی کانتینرهای
مختلف وجود ندارد وممکن است مورد سواستفاده
خرابکاران یا دزدان قرار بگیرد

از آنجایی که بار بعضی از کانتینرها وسائل حساس
وماشینهای ظریف می باشد بنابراین بارگیری کانتینرها
توسط جرثقیلها باید دقیق وبا کمترین لرزش باشد
و کمترین خطا در جابجایی می تواند موجب صدمات جبران ناپذیر گردد

Biggest container companies
جدول بزگترین کمپانی های حمل ونقل کانتینر

جدول بزگترین کشتی های حمل کانتینر

خطوط کشتیرانی MAERSK

این کمپانی بزرگترین
کمپانی حمل ونقل
کانتینر در دنیا با تعداد
بیش از 500 کشتی
و1400000 کانتینر می باشد
این کمپانی
علاوه بر کشتی دارای
کامیونها وقطارهایی
می باشد که به این
کمپانی امکان می دهد
تا بارهای کانتینری را از مبدا تا مقصد
یا اصطلاحا door to door حمل نماید

این کمپانی دارای 110000 کارمند می باشد.
دارای دفاتراداری در 125 کشور می باشد .
دفتر مرکزی آن در کپنهاک دانمارک است.

The Intermodal Container 2006-1995 Ernest H. Robl

DeBoer, David J. )1992). Piggyback and Containers
منابع:
http://www.maerskline.com


تعداد صفحات : 33 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود