Google Analytics
ابزارهای بازاریابی دیجیتال
ابزارهای بازاریابی دیجیتال
Google Analytics
1
اکثر افرادی که امروزه مشغول به انجام انواع تجارت های مختلف هستند، می دانند که آنالیز داده دارای اهمیت بالایی است. در صورتی که نحوه عملکرد خود را آنالیز نکنند و از بازخوردهایی که توسط کاربران می گیرند استفاده نکنند باید هر لحظه منتظر سقوط تجارت خود باشند! از قدیم گفته اند چیزی که اندازه گیری و کنترل نشود، بهبود پیدا نمی کند .
در این مقاله می خواهیم ابزاری را به شما معرفی کنیم که به وسیله آن، پردازش داده های سایت انجام و عملکرد آن سنجیده می شود. این ابزار گوگل آنالیتکس نام دارد.
2
گوگل آنالیتکس چیست؟
به زبان خیلی ساده، گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان برای کسب اطلاعات در رابطه با کاربران وبسایت است
این که چه کسانی هستند؟
بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی می کنند؟
از کجا سایت ما را پیدا کرده اند؟
بعد از ورود به سایت چه کارهایی انجام داده اند ؟
چند نفر از وب سایت ما بازدید می کنند؟
افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وب سایت ما وقت می گذرانند؟
کدام صفحات وب سایت دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند؟
این ابزار توسط گوگل به صورت نسخه های رایگان و پولی، در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. نسخه رایگان این ابزار برای کمپانی های کوچک پاسخگو است. گوگل آنالیتکس، نرم افزار مبتنی بر وب است به این معنی که کاربر برای استفاده نیاز نیست که نرم افزاری را روی سخت افزار خود نصب کند. تنها نیاز است که یک حساب کاربری در گوگل داشته باشد تا بتواند از ابزار گوگل آنالیتکس استفاده کند.
این ابزار یک کد ردیابی به فرم جاوا اسکریپت در صفحات قرار می دهد تا عملکرد کاربران را آنالیز کند. این ابزار بازخوردهای مفیدی در اختیار قرار می دهد.
3
4
چه کسانی باید گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرند؟
مدیران وبسایت
دیجیتال مارکترها
متخصصان محتوا
اکانت منیجرهایی که مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند
و …
گوگل آنالیتکس کمک میکند که:
کاربر خود را بشناسید
یکی از قابلیت های جالب گوگل آنالیتکس این است که با استفاده از آن می توانید متوجه شوید که کاربران شما از کجا هستند. با استفاده از این قابلیت شما می توانید موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، زبان، تحصیلات و … کاربران خود را متوجه شوید. علاوه بر این موارد می توانید دستگاه، سیستم عامل و … کاربران خود را بشناسید، بنابراین گوگل آنالیتکس منبعی برای ارائه دادن راهکارهایی جهت بهبود بازده سایت شماست.
مردم چه چیزی را در سایت شما جستجو می کنند
زمانی که شما سایتی دارید که ارائه دهنده خدمات و یا محصولات مختلف است، اهمیت دارد که بدانید مردم بیشتر چه موضوعی را در سایت شما جستجو می کنند. با استفاده از ابزار گوگل آنالیتکس متوجه می شود که کاربر چه مطلبی را در سایت شما جستجو کرده است.
5
شناسایی بازار هدف
زمانی که شما ارزیابی داده های دریافتی خود را انجام می دهید می توانید نیاز کاربران خود را بشناسید. و چون این نیاز می تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد بنابراین شما می توانید راهکارهای مختلف برای پاسخگویی به آنها داشته باشید
بازاریابی
زمانی که شما تحلیل داده ها را انجام می دهید، می توانید نیاز بازار را درک کنید و همین موضوع باعث می شود برنامه ای جهت سرمایه گذاری در بازار در اختیار شما قرار بگیرد.
6
بهبود وضعیت صفحات مرتبط
زمانی که شما از این ابزار برای تحلیل سایت خود استفاده می کنید، صفحات محبوب سایت خود را می شناسید. ولی با این وجود صفحاتی در سایت شما هستند که کاربر زیادی به آن سر نمی زند. در این صورت شما می توانید لینک های کم بازدید را در صفحات پر بیننده قرار دهید تا به به کاربران خود معرفی کنید.
تولید محتوا
زمانی که شما صفحات پربازدید خود را شناختید می توانید محتوایی که برای کاربران جالب است را شناسایی کنید و به این وسیله کاربر را در ارتباط با خود نگه دارید
7
8
چطور بودجه تبلیغاتی رو در بهترین جای ممکن هزینه کنیم ؟
تبلیغ در کدام کانال تلگرامی، کدام بنر، کدام منبع ترافیک (گوگل، اینستاگرام و…) موثرتر بوده است و یا کدام ایمیل ارسال شده بیشترین تاثیر در فروش محصول یا خدماتنان را داشته است ؟
مثال: فکر کنید هر ماه یک بودجه مشخصی برای تبلیغات دارید، مثلا ۲۰ میلیون تومان. اگر به دلیل برخی از مشکلات، بودجه ماه بعدی ۱۰ میلیون تومان، یعنی نصف شود دقیقا چطور انتخاب می کنید تبلیغاتتان را در کجا متوقف کنید و کجا را ادامه دهید؟ این سوال با اطلاعاتی که از گوگل آنالیتکس میگیرید پاسخ داده می شود
9
مسیر تبدیل شدن یک کاربر عادی سایت به مشتری، دقیقا به چه صورت بوده است؟
گاهی تعجب می کنید که کاربر ممکن است ۱۰ یا حتی ۲۰ بار باید با محصول شما مواجه شده باشد تا تصمیم به خرید بگیرد. گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را که کاربران از چه صفحاتی دیدن کرده اند تا خرید داشته باشند به شما خواهد داد اما چه کاربردی برایتان دارد؟
اگر واقعا کاربر باید ۱۰-۲۰ بار با محصول یا با برند شما برخورد داشته باشد تا تصمیم به خرید بگیرد، یکی از اهداف بسیار مهم شما تبدیل کردن کاربر به لید(ثبت نام کاربر در سایت، فالو کردن شبکه های اجتماعی، تماس با ما و …) خواهد بود
یعنی هدف اول شما برای کاربران جدید، خرید نیست. سپس باید فعالیت مشخصی برای فرایند تبدیل لید به مشتری داشته باشید و آن را به طور مداوم رصد و بهینه کنید.
برخی از ویژگی ها ی گوگل آنالیتکس :
استفاده رایگان
شما برای استفاده از این ابزار نیاز به پرداخت وجهی ندارید
ثبت نام آسان
زمانی که شما می خواهید در این ابزار ثبت نام کنید تنها چیزی که به آن نیازی دارید، یک حساب کاربری گوگل است. برای شروع نیازی نیست که تنظیمات پیچیده و زیادی انجام دهید. همچنین محیطی که شما با آن سر و کار دارید محیطی راحت و کاربر پسند است
10
ارسال ایمیل خودکار
زمانی که شما می خواهید داده های خود را آنالیز کنید، می توانید تنظیماتی را در گوگل آنالیتکس انجام دهید که با استفاده از آن تعیین کنید که چند وقت یک بار گزارش تحلیل این داده ها برای ایمیل هایی که تعیین کردید ارسال شود
بررسی برنامه نویسی سایت
یکی دیگر فوایدی که گزارشهای گوگل آنالیتکس در اختیار شما قرار می دهد این است که، شما می توانید نقاط ضعف و قوت عملکرد سایت خود را بشناسید و همین موضوع می تواند برای برنامه نویسان طراحی سایت راهنمای خوبی باشد
بررسی میزان ترافیک سایت
با استفاده از ابزار گوگل آنالیتکس شما می توانید، عملکرد کاربران خود را در سایت خود بسنجید. به عنوان مثال متوجه می شوید کدام لینک از سایت شما بیشترین بازدید را دارد
11
منبع
12
https://mokaabco.com/blog/what-is-the-google-analytics/
https://analytips.io/blog/ga/what-is-google-analytics