تارا فایل

پاورپوینت کلیات کارت گرافیک


کارت گرافیک

فهرست مطالب
مقدمه
کارت گرافیک چیست
اسامی یا نام های دیگر کارت گرافیک
انواع کارت ها
محل نصب
اجزای کارت گرافیک
نکاتی دررابطه با تهیه کارت گرافیک

مقدمه

برای این که بتوان در صفحه نمایش رایانه تصویرهای مربوط به داده ها را دید باید ارتباط بین نمایشگر و مادر برد رایانه برقرار شود.برای این کار هر رایانه برای هر نمایشگر یک کارت دارد که در یکی از شکاف های توسعه (گسترش)ما دربرد قرار می گیرد وبا کابلی که به آن وصل می شود جریان نمایش اطلاعات بر روی صفحه نمایش را کنترل می کند.

مقدمه

بنا براین کارت گرافیکی قطعه ای سخت افزاری است که نمایش تصویرها ومتن ها را بر روی نمایشگر رایانه کنترل می نماید.کلیه ی اطلاعات ارسالی از پردازنده به کارت گرافیکی انتقال داده می شود ودر آن جا ترجمه وبرای نمایش به نمایشگر ارسال می شود

مقدمه
کارت گرافیک با نام های زیر شناخته می شود :
1-کارت ویدویی.
2-کنترلگر گرافیکی یا ویدویی.
3-آداپتور گرافیکی یا ویدویی.
4-شتاب دهنده گرافیکی یا ویدویی.

کارت گرافیک چیست

یک کارت گرافیک پیشرفته یک برد مدار چاپی به همراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است.
پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیکی طراحی شده است.
اکثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آنها می توان عملیات گرافیک را انجام داد.

اسامی یا نام های دیگر کارت گرافیک
کارت ویدئو
برد ویدئو
برد نمایش ویدئوئی
برد گرافیک
آداپتور گرافیک وآداپتور ویدئو است.

استانداردهای گرافیک
اولین کارت کرافیگ در سال 1981 عرضه گردید.
کارت فوق بصورت تک رنگ و با نام MONOCHROME ارائه گردید.

صفحات نمایشگری که از کارت فوق استفاده میکردند ,متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز وزمینه سیاه بود.

استانداردهای
در ادامه کارتهای چهار رنگ HGC ارائه گردیدند.

سپس کارت های هشت رنگ CGA و کارت های شانزده رنگ EGA ارائه گردیدند. تولید کنندکانی دیگر نظیر کمودور کامپیوترهائی را معرفی کردند که دارای کارتهای گرافیک از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند…

ا ستانداردهای گرافیکک
زمانیکه در سال 1987 کارت VGA معرفی شد استاندارد جدیدی دراین راستا مطرح گردید. نمایشگرهای VGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر400*720 بودند.
یک سال بعد استاندارد SVGA مطرح گردید.
استاندارد فوق قادر به ارائه16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر1024*1280 است.

ا استانداردهای گرافیک
کارتهای گرافیک از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند.تولید کنندگان کارت گرافیک همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه به راهکارهای اختصاصی خود دارند. کارت های گرافیک می بایست قادر به اتصال به سیستم باشند.

کارت های گرافیک قدیمی اغلب از طریق اسلاتهای ISA ویاPCI به سیستم متصل می شوند.اغلب کارتهای گرافیک جدید از پورت AGP برای اتصال به کامپیوتر استفاده می نمایند.

تفاوت VGAبا کارت گرافیکهای قدیمی EGA & CGA
در کارتهای قبلی از سیگنالهای قیاسی (آنالوگ)برای ارسال اطلاعات از کارت به نمایشگر استفاده می شود.
ولی در خانواده وگا از سیگنالهای پیوسته رقمی (دیجیتال)برای این کار استفاده می شود.

از روی نوع درگاه پشت کارت می توانید این خانواده را از انواع قدیمی ایگا , سگا و… تشخیص دهید .چرا که درگاه کارتهای خانواده وگا از نوع سه ردیفه ودارای 15 سوراخ به صورت مادگی هستند در صورتی که در انواع قدیمی, درگاه دارای دو ردیف سوراخ به صورت مادگی است.

انواع کارت ها

کارت های وگا :

این نوع کارتها تا به حال متداول ترین کارتهای مورد استفاده بوده اند.
بنا براین یک نمایشگر جدید تک رنگ به کارت وگا نیاز دارد .

کارت های 8514 ای

این کارت نخستین استاندارد گرافیکی با دقت بسیار زیاد بود .
1- A-8514

کارت های زگا(ایکس جی ای

این کارتها بسیار بهتر از کارتهای وگا بود .
2-XGA

کارتهای سوپر وگا(سوپر وی جی ای

معروف ترین نوع کارت گرافیکی که امروزه در رایانه های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد این نوع کارت ها هستندکه درهر سطر 1024 نقطه ودر هر سطر 768 نقطه را نمایش می دهند.در حالی که کارتهای وگا در هر سطر صفحه نمایش 640 ودر هر ستون آن 400 نقطه را نمایش می دهند.
SVGA-

کارتهای سرخود
در برخی از مادر بردها این امکان وجود دارد که از کارت گرافیکی مستقل استفاده نکرد .
دراین صورت می توان از تراشه گرافیکی روی مادر برد استفاده کرد که مانند یک کارت گرافیکی سر خود عمل می کنند.باید توجه داشت معمولا نمی توان دو کارت گرافیکی از خانواده وگا را با هم به کار برد .بنا براین اگر بخواهید از کارت گرافیکی مستقل وقوی تر استفاده کنید باید با استفاده از جامپر پردازنده گرافیکی روی مادربرد را از کا ربیندازید.
1-Onboard graphic card

محل نصب

*کارت های گرافیکی به طور اغلب از نظر محل نصب به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
1- کارت های گرافیکی از نوع کارتهای توسعه قابل نصب در شکاف های توسعه.
2- کارت گرافیکی از نوع سرخود قابل نصب بر روی مادر برد

*_تقسیم بندی کارت گرافیک نوع اول برحسب شکاف توسعه ای

1- انواع آیزا :
این گذرگاه 16 بیتی بوده وباسرعت 8مگا هرتز کار می کند .در نتیجه قادر به انتقال سریع داده ها بین کارت گرافیکی وپردازنده نیست.

2-انواع ویزا:
وظیفه انتقال اطلاعات بین کارت گرافیکی وپردازنده را با سرعتی در حدود 50 مگا هرتز به صورت 32 بیتی به عهده دارد

*انواع ای جی پی

داده ها را تا 266مگا بایت در ثانیه انتقال دهند. دارای سرعت انتقال بیش از 500 مگابایت در ثانیه هستند.
در نتیجه رایانه های جدید مجهز به فن آوری ای جی پی به استفاده از شکاف های پی سی ای ادامه می دهند ودر آینده گذرگاه -های پی سی ای به عنوان گذرگاه ورودی – خروجی اصلی کار خواهند کرد.

اجزای کارت گرافیک

اجزاکارتهای گرافیکی امروزی
1- رم داک(واگردان رقمی به قیاسی )
کارتهای سوپر وی گای پر رنگ جدید می توانند هزاران رنگ را در آن واحد نمایش دهند زیرا دارای یک نوع تراشه مخصوص برای تبدیل جریان دیجیتالی به جریان آنالوگ هستند که به آن رم داک می گویند.کیفیت تصویر ها به رم داک بستگی دارد .وظیفه این قطعه تولید علایم الکتریکی برای نمایشگر از روی مقادیر عددی ذخیره شده در حافظه کارت گرافیکی است.یعنی اطلاعات دیجیتالی رایانه را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می کنند.این تبدیل برای ارسال اطلاعات به صفحه نمایش لازم است.همچنین این وسیله می تواند تفنگهای الکترونی وانحراف دهنده های پرتو الکترونی نمایشگر را راه اندازی کند.
1-RAM DAC (RAM digital to analog convertor)

اجزاکارتهای گرافیکی امروزی _رم داکها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
رم داکها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
1-1 )رم داکهای مجزا :
این نوع رم داکها مواردزیر را مشخص می کنند:
1-1-1) زمان بندی تصویرها.
2-1-1) وضوح وتکرار تصویرها

رم داکها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
2-1رم داک های غیر مجزا:
این نوع رم داکها در درون پردازنده کارت گرافیکی قرار دارند و به صورت یک قطعه مستقل بر روی کارت گرافیکی قرار ندارن.

2- تراشه بایوس(BIOS):

طرز کار بایوس کارت گرافیکی شبیه طرز کاربایوس مادربرد است که یک برنــــامه نظم دهنده وکنترلگراســــــــــــت که به صورت سخت افزاری نصب شده است.در کارتهای سوپر وی گا و وی گا برنامه کنترلگر در یک تراشه مخصوص قرار دارندکه روی خود کارت نصب می شود.

اجزاکارتهای گرافیکی امروزی

اجزاکارتهای گرافیکی امروزی
3- حافظه کارت گرافیکی:
مقدارحافظه کارت گرافیکی تعدادرنگ را مشخص می کند.
در حال حاضر 32مگابایت حافظه SDRAM برای کارت های گرافیکی به صورت استاندارد
در آمده است.
برای پی بردن به مقدار حافظه کارت گرافیکی می توانید تعداد تراشه های حافظه روی کارت را شمرده و در مقدار حافظه هر تراشه ضرب کنید.

**در کل برای محاسبه مقدار حافظه گرافیکی در یک تفکیک پذیری خاص ویک عمق رنگی از رابطه زیر استفاده می شود
÷( تفکیک پذیری عمودی × تفکیک پذیری افقی × تعداد بیت ها(عمق رنگ) )= مقدار حافظه گرافیکی
دراین فرمول عمق رنگ (Color Depth) عبارت است از تعداد رنگ های مختلفی که نرم افزار یا سخت افزار می تواند نمایش دهند.عمق رنگ های متداول عبارتند از:
1-16 رنگ 2- 256 رنگ
3- 65536 رنگ 4-7/16 میلیون رنگ.

عمق رنگ تعداد بیت های مورد نیاز برای هر پیکسل را تعیین می کند.

**اجزاکارتهای گرافیکی امروزی
حافظه های DRAM :
اکثر کارتهای گرافیکی از حافظه های DRAM برای ذخیره تصویرهااستفاده می کنند بازدهی آن نیز پایین است زیراپیوسته به عمل نوسازی وتجدید اطلاعات نیازمند است.بنابراین نمی تواند عمل خواندن ونوشتن را به طور همزمان انجام دهد. یعنی هر بار فقط اجازه انجام یک کار را می دهد. زیرا دارای یک درگاه است که شتاب دهنده و رم داکAnalog Converter) RAM Digital to)هر دو به طور مشترک از آن استفاده می کنند.
به هرحال موقع خواندن رم داک پردازنده گرافیکی اجازه نوشتن چیزی را ندارد.
این نوع حافظه نیز در سه مدل عرضه شده است:
دی رم استاندارد 2- دی رم درایو 3- دی رم همزمان

**اجزاکارتهای گرافیکی امروزی
حافظه های ویدویی(VRAM) :
از آنجایی که لازم است سرعت بازسازی وتجدید اطلاعات حافظه کارت گرافیکی افزایش پیدا کند تا نمایش بدون لرزش و موج بدست آیدنوع خاصی از حافظه برای بهبود عملیات گرافیکی طراحی شده است که وی رم یا رم ویدویی نام گذاری شده است .این نوع حافظه اختصاصا برای امور گرافیکی ساخته شده است.به تراشه های وی رم تراشه های دو گذرگاهی نیز می گویند.زیرا دو مسیر جداگانه برای عملات نوشتن و خواندن وجود دارد.

**اجزاکارتهای گرافیکی امروزی
) حافظه های ویندویی(window RAM):
این نوع حافظه شکل خاصی از وی رم است که نمایش گرافیکی و متحرک سازی را شتاب می دهد و مانند وی رم ها دارای دو گذرگاه است .ولی پهنای باندآن 25 درصد بیشتر از وی رم ها است وعملیات 24بیتی را ممکن می سازد.

**اجزاکارتهای گرافیکی امروزی
d)حافظه های گرافیکی همزمان (SGRAM):
این نوع حافظه در کارت های گرافیکی دارای پردازنده گرافیکی به کار می رود و دارای یک گذرگاه است .این نوع حافظه توانایی باز کردن دو صفحه اطلاعات را دریک لحظه دارااست وبرای گرافیک سه بعدی مناسب است.

**اجزاکارتهای گرافیکی امروزی
حافظه Rambus :
جدید ترین نوع حافظه های قابل مصرف در کارتهای گرافیکی حافظه های پیشرفته Rambus DRAM است که انتقال سریع داده را امکان پذیر می سازد و نوع دیگری از دی رم ها است که توسط شرکت Rambus ساخته شده است.

سه نوع از کارتهای گرافیک

در نتیجه هنگام خرید کارت گرافیکی باید توجه داشت که برخی از شتاب دهنده های سه بعدی عملیات دو بعدی را انجام نمی دهند و همین طور بعضی از کارت های گرافیکی منحصرا برای ویندوز95 و98 ساخته شده و ویندوز ان تی را پشتیبانی نمی کنند .
بنا براین سه نوع کارت گرافیکی خواهیم داشت:
1- کارت گرافیکی دو بعدی که با 2D مشخص می شود.
2- کارت گرافیکی سه بعدی که با 3D مشخص می شود.
3- کارت گرافیکی دو بعدی و سه بعدی که با 2D/3D مشخص می شود

کارت های سه بعدی در دو نوع کلی زیر در بازار وجود دارند:
1-کارت مکمل سه بعدی:
این نوع کارت ها به کمک یک کابل کوچک به کارت گرافیکی موجود در رایانه وصل می شوند.

2- کارت سه بعدی :
اولین سری تراشه های گرافیکی سه بعدی مثل (اس تری) کیفیت چندان جالبی نداشتند.نسل دوم این کارتها بهترو در نسل سوم به روشنی جهشی در کیفیت تصویرهاوسرعت به چشم می خورد.

نحوه کار کارت گرافیک

هردونوع کارت گرافیک (تکرنگ ورنگی) بر اساس جاروب [1]یک اشعه از چپ به راست و بالا به پایین صفحــــــــه نمایش کار می کند.
حداکثر نسبت مودلاسیون [2] (پهنای باند) قدرت تفکیک افقی صفحه نمایش را تعیین می نماید.
صفحه نمایش های تکرنگ دارای 720نقطه وصفحه نمایش های رنگی (CGA) دارای 640نقطه در جهت افقی می باشند.هر کاراکتر به وسیله یک الگوی نقطه ای محدود در یک مستطیل تعریف شده است. به عنوان مثال شکل زیر کاراکتر A را برای نمایش تکرنگ نشان می دهد. حرف A به طول وعرض 9×7 در یک ماتریس 9×14 جای گرفته است.
1-Scan
2- Modulation

نحوه کار کارت گرافیک
دراین مجموعه دو نوع نقطه روشن وخاموش تعریف شده است که به ترتیب به عنوان متن وزمینه تلقی می شود.برای ساختن الگوی[1] هر حرف و فرستادن آن بر روی صفحه نمایش از یک تراشه میکرو کنترلر به نام (6845) کنترلر CRT و یک حافظه ROM در کنار آن استفاده می شود. این کنترلر در کارتهای مختلف وجود دارد. مخصوصا کارتهای جدید XGAوSVGA دارای کنترلر های مختلف از کمپانی های متفـــاوت می باشند.
1- Pattern

نحوه کار کارت گرافیک

در کارت تکرنگ و رنگی به اتفاق از این تراشه برای کنترل قسمت ویدیوی سیستم توسط IBM استفـاده شده است درسیستم های رنگی هر حرف در یک مستطیل 14×8 قرار گرفته است و همچنان که از شکل پیدا است هر حــــــرف دارای 8 بایت می باشد. این 8 بایت برای تمام حروف قابل نمایش بر صفحه نمایش در حافظه ROM تعریف شده است.

نحوه کار کارت گرافیک

کارت های تکرنگ دارای مقدار 4KB حافظه RAM بوده و دارای سرعت انتقال اطلاعات 1/8 MB در ثانیه می باشد.
این کارت دارای 256 کاراکتر مختلف را پیش بینی می نماید ودارای یک حافظه ROM به مقدار 8KB برای تعریف فونتها و حروف می باشد . در کارتهای تکرنگ فرکــانس کار افقی 18KHz می باشد که یکی از پارامترهای مهم در یک کارت گرافیک و یا یک صفحه نمایش می باشد.هنگام جاروب صفحه نمایش هر بایت در یک خط نشان داده می شود و هر بایت به 8 بیت تبدیل شده و به صورت سریال به صفحه نمایش ارسال می شود.

نحوه کار کارت گرافیک

در کارتهای گرافیک تکرنگ CGA وEGA اطلاعات به صورت دیجیتال به صفحه نمایش فرستاده می شود و این در حالی است که در کارتهای گرافیک VGA ،SVGA و XGA اطلاعات به صورت آنالوگ به صفحه نمایش ارسال می شود.

اشکال هایی که پس از نصب یک کارت گرافیکی بعد از مدتی کار پیش می آید
با هر بار روشن شدن رایانه تصویر نمایشگر بعد از چند بار پرپرزدن محو می شودولی بعد از خاموش و روشن کردن رایانه تصویر دوباره ظاهر می شود.این حالت وقتی اتفاق می افتد که به دلیلی کار پردازنده گرافیکی مختل شده باشد .در نتیجه پردازنده یک سیگنال بی معنا به نمایشگر می فرستد. به این ترتیب کارت گرافیکی نمی تواند کارش را انجام دهد و تصویر محو می شودکه با خاموش و روشن کردن رایانه پردازنده گرافیکی سیگنال درست را ارسال می کند.
دراین صورت ممکن است کارت گرافیکی درست درجایش نصب نشده باشد ویک لرزه خفیف جریان داده ها را از پردازنده به کارت گرافیکی قطع می کند. برای رفع اشکال لازم است که کارت گرافیکی را در یک شکاف دیگر نصب کنید.

اشکال هایی که پس از نصب یک کارت گرافیکی بعد از مدتی کار پیش می آید

درموقع استفاده از بازی ها صدای خش خش وجود دارد ولی بازی پخش می شود وبرنامه هم به کارش ادامه میدهد.دراین صورت راه انداز کارت گرافیکی با بازی مشکل دارد.باید راه انداز جدید ومناسبی برای کارت گرافیکی نصب شود.

آیا می توانیم روی یک کامپیوتر دو کارت گرافیک داشته باشیم؟

جواب:
یک کارت تکرنگ می تواند در کنار یک کارت VGA به سیستم اضافه شود ولی کارت های EGA و CGA نمی توانند همزمان با VGA در یک سیستم وجود داشته باشند.

وقتی یک نرم افزار کاربردی(PCTOOLS و NORTON و…) اجرا می شود مقدار حافظه ویدیو را 256KB نشان می دهد در حالی که روی کارت مقادیری دیگروجود دارد؟

جواب:
به دلیل پذیرفته شدن نوع EGA به عنوان یک استاندارد ویدیو تقریبا اغلب نرم افزارها مقدار استاندارد فوق را که بر روی هر کارت VGA به عنوان حد اقل حافظه ویدیو باید وجود داشته باشد پذیرفته و نشان می دهد ولی در نرم افزارهای تست جدید این مشکل وجود ندارد.

نکته

در زمان تهیه یک کارت گرافیک می بایست موارد متعددی همچون هسته گرافیکی ، سرعت پردازنده ، میزان حافظه ، سرعت حافظه ، نوع اینترفیس ها ، تعداد پورت های ورودی و خروجی به دقت بررسی و مشخص گردد . قیمت یک کارت گرافیک با میزان کارائی آن ارتباط مستقیم دارد . کارت های گرافیک از تراشه های ATI یاNVIDIA استفاده می نمایند که دارای کارائی مناسب در ارتباط با نمایش تصاویر سه بعدی می باشند .

نکته

جایگاه و نقش هسته گرافیکی و Core Clock (سرعت پردازنده) در کارتهای گرافیک بسیار حائز اهمیت بوده و اولویت آنها نسبت به سایر گزینه ها موجود به منظور گزینش یک کارت گرافیک ، بیشتر است . بازیهای گرافیکی پیچیده و گرافیک بالا ، نیازمند استفاده از کارتهای گرافیک با هسته های گرافیکی و سرعت پردازش بالا می باشند .

نکاتی دررابطه با تهیه کارت گرافیک

ویژگیهای مهم :
هسته گرافیکی(Chipset) :

از مهمترین بخشهای یک کارت گرافیک هسته گرافیکی آن می باشد که توسط شرکتهای ATI یا NVIDIA در انواع مختلف مانند : RADEON 9200 , 9600 , 9800 , FX 5200 , 5700 , 5950 . . . تولید می شود و در واقع عملکرد اصلی کارت گرافیک به این پردازنده بستگی دارد .

هسته گرافیکی(Chipset) :
این هسته ها در 3 رده متفاوت تولید می گردند که شامل

1- رده High-end که بالاترین رده این پردازنده ها می باشد که کارتهایی همچون Radeon 9700 , 9800 , FX 5950 , … در این رده قرار دارند .
2رده Main stream که رده متوسط پردازنده ها را تشکیل می دهد و کارتهایی همچون Radeon 9500 , 9600 FX 5500 , 5600 در این رده قرار دارند
3- رده Low-end که کارتهای سطح پائین تر همچون Radeon 7000 , 9000 , 9200 , FX 5200 , … در این رده قرار دارند . در واقع مشخصه اصلی یک کارت گرافیک را هسته گرافیکی آن تعیین می کند

ویژگیهای مهم :
سرعت پردازنده(Core Clock) :
سرعت پردازنده گرافیکی بعد از هسته گرافیکی ، مهمترین عامل افزایش کارائی یک کارت گرافیک بوده که بیشترین تاثیر را در رابطه با انجام عملیات تصاویر سه بعدی متحرک بطور کامل فراهم شده است .

ویژگیهای مهم :
سرعت پردازنده(Core Clock) : ادامه
زمانیکه بازیهای رایانه ای با سرعت 60 فریم در ثانیه و یا بیشتر نمایش داده شوند ، وضعیت مطلوبی فراهم و تصاویر فاقد هرگونه لرزشی خواهند بود . ( و در واقع چشم انسان در چنین سرعتی قادر به تشخیص لرزش تصاویر نخواهد بود) . کارتهایی که قادر به تولید فریم ها با سرعت بیشتری باشند ، امکان مشاهده تصاویر و بازیهای رایانه ای درResolution بالاتری را فراهم می سازند .

ویژگیهای مهم :
حافظه(Ram) :
در مواردیکه از رایانه به منظور انجام عملیات حجیم گرافیکی نظیر بازی های رایانه ای و یا ویرایش تصاویر ویدئویی استفاده می شود ، اطلاعات مورد نیاز به منظور نمایش تصاویر در حافظه کارت گرافیک ذخیره می گردد . کارتهای گرافیک به منظور انجام مطلوب و سریع اینگونه فعالیتها به حجم بالایی از حافظه نیاز خواهند داشت . به موازات افزایش پیچیدگی بازیهای رایانه ای یا حجم عملیات گرافیکی به حافظه بیشتری نیاز خواهد بود .

حافظه(Ram) :ادامه

برای بازیهای قدیمی ، حافظه ای به میزان 32 MB کافی بوده ولی کیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به بازیهای جدید خصوصاً در Resolution : 1200 * 1600 مطلوب نخواهد بود . به منظور استفاده از بازیهای گرافیکی پیشرفته می بایست از کارتهای گرافیکی که دارای حداقل 128MB حافظه می باشند ، استفاده کرد

ویژگیهای مهم :
Memory BUS :
پهنای مسیر انترفیس حافظه می باشد . به عبارت دیگر به عرض مسیر حرکت دیتا در حافظه گفته می شود . این گزینه نقش مهمی در کیفیت و راندمان کارت گرافیکی بازی می کند .
هر چه این عرض بیشتر باشد (256Bit , 128Bit , 64Bit) سرعت جریان دیتا در حافظه بالاتر بوده و به طبع قدرت کارت بالاتر رفته و برنامه ها و بازی ها روانتر اجرا می شوند .

ویژگیهای مهم :
Memory Clock :
به فرکانس حافظه کارت گرافیک گفته می شود .
این گزینه نیز نقش مهمی در کارت گرافیک بازی می کند

ویژگیهای مهم :
AGP :
این درگاه مسئولیت ارسال دیتا به کارت گرافیک را دارد . تقریباً تمامی سیستمهای جدید دارای یک اسلات AGP به منظور اتصال کارت گرافیکی می باشند .
سیستمهایی که طول عمر آنها بیش از 4 سال بوده و یا بعضی از سیستمهایی که دارای کارت گرافیک به صورت onboard می باشند ، ممکن است این اسلات در آنها وجود نداشته باشد . کارتهای گرافیکی که از اسلات AGP استفاده می کنند قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر 4x تا 8x می باشند . در صورتیکه سیستمی دارای اسلات AGP با سرعت 2x یا 1x باشد ، امکان استفاده از کارت های گرافیکی با سرعت 4x یا 8x وجود نخواهد داشت .

DirectX :
این تکنولوژی پس از گذشت مدت زمانی اندک به یک تکنولوژی فراگیر در بازی های رایانه ای جدید تبدیل شده است . این برنامه در حقیقت رابط بین برنامه با بازی و کارت گرافیک است می باشد در واقع DirectX بین نرم افزار با بازی و سخت افزار گرافیکی رابط می شود . هم اینک کارتهایی ارائه شده است که از DirectX9 پشتیبانی و استفاده می نمایند . در صورتیکه تصمیم به استفاده از جدیدترین بازی های رایانه ای دارید. می بایست کارت گرافیکی انتخاب گردد که قادر به سازگاری با DirectX9 باشد
ویژگیهای مهم :

ویژگیهای مهم :
خروجی DVI :
با استفاده از اینترفیس DVI امکان اتصال کارتهای گرافیک به انواع مانیتورهای دیجیتال ، آنالوگ و دستگاههایی که سیگنال دیجیتال دریافت می کنند فراهم می گردد .
به منظور اتصال رایانه به دو مانیتور و یک تلویزیون ( مشاهده دو تصویر متصل و یا حتی سه تصویر جداگانه) می توان از این پورت استفاده کرد . همچنین با استفاده از تبدیل DVI to VGA می توان امکان اتصال همزمان به دو مانیتور آنالوگ را فراهم آورد

ویژگیهای مهم :
خروجی S-Video :
این پورت امکان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون ، VCR ، و سایر دستگاههایی که سیگنال ویدئویی دریافت می کنند را فراهم می سازد . لازم به ذکر است که رنگ بورد کارت گرافیک هیچ نقشی در کیفیت آن ندارد و فقط برای تشخیص ظاهری کارت می باشد

منابع
کتاب «طراحی گرافیک برای تبلیغات» تالیف علی افسرپور
کتاب طراحی گرافیک وضیحی جامع بر نحوه ی تفکر و کار کردن استودیو های طراحی گرافیک
ناشر : Prestel
نویسنده : Andy Cooke

پایان


تعداد صفحات : 64 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود