چگونگی تهیه مقاله یا گزارش دانش آموزی
به نام بی نام او
« فهرست مطالب »
1- تاریخچه و اهداف جشنواره خوارزمی
2- زمینه های انجام خروج
3- انواع پروژه و طرح های داده شده
4- حوزه های انجام تحقیقات دانش آموزی
5- ملاک های ارزیابی طرح ها درجشنواره خوارزمی
6- مقایسه انواع طرح ها و تحقیقات به طور کلی
7- ساختار متن در تحقیق
« فهرست مطالب »
8- ساختار مقاله علمی
9- انواع تحقیقات
10- شرایط انتخاب موضوع تحقیق
11- نگارش جلد
12- روش ارجاع دهی
13- چگونگی ارائه منابع
14- ساختار گزارش
15- منابع مورد استفاده
1- تاریخچه و اهداف جشنواره خوارزمی
از سال 1368 به بعد طبق توافق وزارت علوم و آ.پ ←جشنواره خوارزمی بخش دانش آموزی و دانشجویی شروع به فعالیت کرد.
که اهداف مختلفی دارد از جمله:
1- ارتقا فرهنگ کمی و کیفی فعالیتهای علمی و پژوهشی بین جوانان و نوجوانان
2- رشد و ابتکار و حمایت از مبتکران
3- تولید علم و دانش و به روز کردن آن
2- زمینه های انجام طرح ها
1- علوم پایه ریاضی
فیزیک
عمران
2- علوم فنی و مهندسی برق
کامپیوتر
عمران مکانیک
3- علوم زیست زیست
پزشکی کشاورزی
4- علوم انسانی ادبیات
تاریخ
… جغرافی
5- هنر تجسمی
3- انواع پروژه و طرح های ارائه شده
صرفا تئوری تحقیق کامل… مثال؛ تحقیقات بنیادی/ارائه یک ایده یا طرح
عملی و تئوری مقاله علمی…
عملی گزارش…
>
4- حوزه های انجام تحقیقات دانش آموزی
پرسش مهر
مطالعه و تحقیقات
جشنواره خوارزمی
در سه مرحله
مدرسه و ناحیه غیر حضوری
استان حضوری (دفاع از اثر)
کشور حضوری
در سه مرحله
مدرسه و ناحیه غیرحضوری
استان حضوری و دفاع از اثر
کشور حضوری و دفاع از اثر
هر چند هدف همه ی این تحقیقات، رشد انگیزه مطالعه و پژوهش در دانش آموزان است ولی جشنواره ی خوارزمی ، هدف اصلی آن ابداع فکر
یا تولید وسیله جدید مورد کاربرد جامعه است.
5- ملاک های ارزیابی طرح ها درجشنواره خوارزمی
ویژگی جشنواره خوارزمی :
1- ارزش علمی، پژوهشی و فنی طرح یعنی طرح ها بر اساس مبانی نظری و قوانین علمی طراحی شده باشد.
(دانش آموزان باید قوانین را بشناسند و مطالعه ی کافی کرده باشند و از محققان اهل فن استفاده کرده باشند داورها )
2- خلاقیت و نوآوری
بر اساس نظرات دیگران فکر جدیدی را تولید کرده باشد و یا تغییراتی موثر را ایجاد کرده باشد.
اجزا و عناصر یک مسئله مورد بررسی قرار دارد ؛ فرضیه نظریه جمع بندی ارائه راهکار
3- کاربرد و حل مسئله ؛
در هر موضوع شما به عنوان محقق با مسئله ای روبرو می
شوید…
باید راه حل ها قابل تجویز و عمل باشند.
در آثار هنری و ادبی قابل کاربرد باشند.
4- گزارش و مستند سازی
تمام مراحل عملیات از شروع تا پایان در نوشتار علمی تنظیم شود(همه اجزا و عناصر در یک چهارچوب و نظم منطقی در می آید)
مشخصات، پیشینه تحقیق، طرح مسئله، تعریف، تشریح اجزا، شیوه عمل، قوانین علمی، زمان و مکان، فرضیه، طبقه بندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات، تعیین اعتبار فرضیه، منابع، ضمائم، مدارک و مستندات(عکس، نمودار،فیلم،دیسکت و سی دی)
مقایسه انواع طرح ها و تحقیقات به طور کلی
الف) تحقیق تحقیقات بطور معمول بر اساس 5 فصل تنظیم می گردد.
جلد
صفحه به نام خدا
عنوان
تقدیر و تشکر
پیشگفتار
چکیده
فهرست مطالب
فهرست شکل
فهرست جداول
مقدمه
متن(فصل های: 5,4,3,2,1)
فهرست مراجع (منابع)
واژه نامه
ضمائم
ترتیب قرارگرفتن مطالب درتحقیق ←
ساختار متن در تحقیق
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
2-1- اهمیت موضوع
3-1- بیان مسئله
4-1- اهداف
5-1- فرضیه ها(پرسش ها)
6-1- تعریف واژه های کلیدی
فصل دوم: ادبیات تحقیق
1-2- ادبیات تحقیق
2-2- سوابق تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
1-3- نوع تحقیق
2-3- جامعه آماری
3-3- جامعه نمونه
4-3- نمونه گیری
5-3- ابزار جمع اوری اطلاعات
6-3- روش تجزیه و تحلیل
7-3- اعتبار تحقیق
8-3- موانع تحقیق
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل پنجم: جمع بندی
1-5- نتیجه گیری
2-5- پیشنهادات
گزارش علمی به طور معمول در 3 تا 5 صفحه تنظیم می شود.
ساختار گزارش عبارت اند از:
بسم الله ارحمن الرحیم
صفحه تاییدیه اهل فن
متن اصلی
منابع
ضمائم(پیوست ها( نقشه ها، مدارک،جداول،پرسشنامه،فیلم،عکس و…
1- مقدمه
2- اهمیت مسئله
3- مبانی نظری وپیشینه تحقیق
4- پرسش ها / فرضیه ها
4- روش تحقیق(نوع تحقیق،ابزارجمع آوری اطلاعات،مشکلات)
5- تجزیه و تحلیل
6- جمع بندی و پیشنهادات
ساختار گزارش علمی
ساختار مقاله علمی
چکیده (اهداف اصلی طرح، روش تحقیق برخی از نتایج)
آوردن 3 تا 5 واژه کلیدی
بقیه موارد شبیه گزارش علمی است.
تعداد صفحات مقاله معمولا 15 تا 20 صفحه تنظیم می شود.
انواع تحقیقات
تحقیقات علمی بر اساس هدف عبارتند از:
الف) بنیادی نتایج آن به طور مستقیم قابل کاربرد نیست و جنبه زیر بنایی دارد.
ب) کاربردی متکی بر تحقیقات بنیادی
سعی در رفع نیازهای افراد در جامعه دارد.
ج) عملی نتایج آن به طور مستقیم برای مسئله خاص و جزئی بکار می رود.
شرایط انتخاب موضوع تحقیق
تعیین حدود(حد ومرزآن مشخص باشد؛ مکان- زمان- افراد مورد مطالعه)
روشن بودن(مبهم نباشد)
ساده بودن(یک مجهول را بسنجد)
جدید بودن(قبلا بررسی نشده باشد)
قابل مطالعه شدن(قابلیت مطالعه و اندازگیری داشته باشد)
دقیق بودن(متغیرهای مورد مطالعه مشخص شود)
مفید بودن(انجام تحقیق آثار مثبتی بدنبال داشته باشد)
مساله بودن(از مسائل جامعه محسوب شود)
نگارش جلد
عنوان تحقیق: نام ونام خانوادگی محقق/محققان:
استاد راهنما:
استان منطقه شهرستان ناحیه آموزشگاه پایه تحصیلی
زمان انجام تحقیق
روش ارجاع دهی
در بیان تمام نقل قول ها معرفی منابع امری بسیار مهم است .امروزه در سطح ملی و جهانی رایج ترین سبک ارجاع دهی،( «ا.پی.ا» انجمن روانشناسان آمریکا ) می باشد. در این روش که به الگوی بین متن نیز معروف است ، در متن به معرفی منبع بطور خلاصه بسنده می شود . ( نام فامیل نویسنده،سال انتشار:صفحه)(توسلی1380:106 )
ولی منبع کامل ، در فهرست منابع ذکر می گردد .
در زیر نویس نیز معادل لاتین واژه های تخصصی و نیز اسامی افراد و مکان ها به زبان های محلی آورده می شود.
نمونه ارجاع نشریه در فهرست :
نام خانوادگی ، نام یا حرف اول ( سال انتشار ) .عنوان مقاله . نام نشریه. شماره مجلد یا دوره یا سال ( شماره نشریه )، شماره صفحات مقاله .
کاشانی ، ف (1385 ) .نقش مدیریت در جذب مشتری . فصلنامه پژوهشنامه ی اقتصادی ، 1 (3) ، 98-71.
در فهرست منابع برای مقالات ذکر صفحات لازم است .
نمونه ارجاع از سایت اینترنتی :
جهت ارجاع درمتن از سایت اینترنتی باید آدرس سایت در متن آورده شود.
(htpp://www. )
جهت ارجاع دهی در فهرست منابع تقریبا شبیه منابع غیر اینترنتی (نشریات ) است . فقط در قسمت آخر اسم سایت ذکر می گردد.
نمونه ارجاع دهی از نقل قول های شفاهی (حضوری یا الکترونیکی)
از آن جایی که چنین داده هایی ماندگار نیستند وبازیابی آنها ممکن نیست، ارتباط های شخصی در فهرست منابع اورده نمی شود و فقط در متن اثر ذکر می گردد.
( ساروخانی ، 22 خرداد ،1386)
چگونگی ارائه منابع
اهمیت و اعتبار یک مقاله به منابعی است که محقق استفاده کرده (به روز بودن، معتبر بودن و کامل بودن منبع ) ، هم چنین به نحوه ارجاع دهی و زیر نویس ها . ذکر دقیق منابع ، طبقه بندی آنها و فهرست کردن منابع از قسمت های ضروری تحقیق می باشد .
به طور معمول در ترتیب منابع به سبک زیر است :
منابع مرجع ، کتابها ، مقالات و تحقیقات ، نشریات و منابع الکترونیکی و سایت ها
فهرست منابع به ترتیب اسم فامیل نویسنده ها نوشته می شود (اگر اثری نام نویسنده ندارد با اولین کلمه مهم عنوان به ترتیب حروف الفبا آورده می شود ) و عنوان کتاب و مقاله ها با حروف کج تایپ می شود .
ساختار گزارش
ج) مقدمه
هر مقاله ای با مقدمه شروع می شود . در مقدمه به مبانی نظری،قلمرو جغرافیایی ، اهمیت مساله موضوع و ابعاد آن تاکید می گردد.
د) مرور سوابق قبلی
در این قسمت به یافته ها ، روش تحقیق و نتایج بدست آمده ، نقاط ضف و قوت ( هر کدام بطور مختصر) تحقیقات مرتبط قبلی اشاره می شود.
ر) بیان هدف از تحقیق
در این مرحله محقق ، متغیر ها را بطور وضوح بیان می کند و اینکه بدنبال چه متغیر هایی ، با چه رابطه ای می باشد و چه توصیه ای برای هر سوال یا فرضیه دارد .
س) روش انجام تحقیق
در این قسمت سوال ها ، فرضیه ها ، جامعه آماری ، نمونه گیری ، ابزار و روش های گرد آوری اطلاعات توضیح داده می شود .
ص ) یافته ها
در اینجا یافته های آماری و غیر آماری تحقیق که مواد خام تجزیه و تحلیل را تشکیل میدهد ، ذکر می گردد .
ط ) تجزیه و تحلیل
یافته ها در این قسمت با توجه به هدف ، پرسش ها و فرضیه ها مورد بحث و تحلیل قرار می گیرند .
ع) نتیجه گیری
در این مرحله نتایج بدست آمده از پژوهش ( اهداف ، پرسش ها و فرضیه ها ) مورد بحث قرار می گیرند و شناخت حاصل از پژوهش یا دستاورد تحقیق بیان می گردد و در نهایت گزاره علمی تحقیق بیان می شود .
ف) راهبرد ها و پیشنهادات
محقق توصیه هایی را برای تحقیقات بعدی ارائه می دهد . پیشنهادات باید از عمق تحقیق استخراج شده باشد ، از لحاظ علمی امکان پذیر باشد و با شرایط زمانی و مکانی جامعه انطباق داشته باشد .
منابع مورد استفاده
– آرین پور، امیرحسین.(1358). پژوهش و پژوهش نامه، چاپ سوم.تهران:نشر گسترده.
– جمشیدیان، مهدی , غلامی کرین، محمود. (1385).سبک نگارشAPA . اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
حافظ نیا، محمدرضا.(1382). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی.تهران: سمت.
ملک پور، محمد رضا.(1370). راهنمای علمی طرح های پژوهشی. اصفهان: انتشارات مولانا.
نادری،ع ,سیف نراقی، م , شاهپوریان، ف. (1373).راهنمای علمی فراهم سازی طرح تحقیق.چاپ سوم. تهران: انتشارات بدر.
www.irandoc.ac.ir
پایان