پهپاد پرنده هدایت پذیر از دور
پهپاد چیست؟
هواپیماهای بدون سرنشین در ایران به «پهپاد» شهرت دارند.
درواقع واژه پهپاد از حروف اول «پرنده هدایت پذیر از دور» گرفته شده است.
هواپیمای بدون سرنشین در زبان انگلیسی معادل Unmanned Aerial Vehicle یا به اختصار UAV می باشد.
پهپادها یا به وسیله کنترل از راه دور یا با برنامه های پیش پروازی ریخته شده از قبل یا با سامانه های خودکار هدایت می شوند.
تاریخچه پهپاد
توسعه قابل توجه پهپادها در اوایل دهه 1900 آغاز شد و در ابتدا بر روی فراهم کردن اهداف تمرینی برای آموزش پرسنل نظامی متمرکز بود.
اولین تلاش برای ساخت یک پهپاد موتوری در سال 1916 انجام شد.
این پهپاد که "هدف هوایی" نام داشت، یک هواپیمای تک باله بود که توسط یک سیستم رادیویی کنترل می شد.
هدف هوایی در 21 مارس 1917 با موفقیت آزمایش شد.
یک کمپانی در بهار سال 1918 موفق به ساخت دو فروند هواپیمای بدون سرنشین به نام باگ شد. در حدود 20 سال بعد در طول جنگ جهانی دوم نوع پیشرفته باگ به عنوان اولین پرنده بدون سرنشین با استفاده از یک رادیو کنترل با برد بیش از 320 کیلومتر، هدایت گردید.
Kettering Bug
در سال ۱۹۳۵ یک ستاره سینما و علاقه مند به هواپیماهای مدل، اولین وسیله نقلیه با کنترل از راه دور مقیاس کامل را توسعه داد.
منظور از وسیله نقلیه با کنترل از راه دور مقیاس کامل، وسیله نقلیه ای است که اندازه آن با اندازه یک وسیله نقلیه واقعی برابر است.
روسیه(شوروی) از سال 1920 شروع به ساخت پهپاد کرد.
در جنگ جهانی دوم تعدادی از این هواپیماها را به کار گرفت ولی موفق نشد.
در سال 1950 بار دیگر به این موضوع پرداخته و پهپاد با موتور جت تولید شد.
در اواخر دهه ۱۹۳۰، محققان شوروی با کنترل از راه دور بمب افکن های Tupolev TB-1 را آزمایش کردند.
این آزمایش ها موفقیت آمیز بود و شوروی در جنگ جهانی دوم از بمب افکن های Tupolev TB-1 استفاده کرد.
سری بعد پهپاد که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد، هواپیمای V-1 موسوم به بمب پرنده بود.
آلمان نازی با این پرنده موفق به درهم شکستن دژ مستحکم لندن و بمباران این شهر شد.
بمب افکن V-1 می توانست محموله انفجاری خود را تا فاصله ۲۴۰ کیلومتری به هدف برساند.
پس از جنگ جهانی دوم، توسعه وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین ادامه یافت. نمونه هایی از این وسایل نقلیه دو نمونه آمریکایی بودند.
Beechcraft Model 1001
JB-4
در جنگ میان ویتنام و آمریکا در سال ۱۹۵۹، نیروی هوایی ایالات متحده، در مورد از دست دادن خلبانان در خاک دشمن نگران شد، بنابراین شروع به برنامه ریزی برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین کرد.
ظرف چند روز، یک برنامه بسیار سری پهپاد با نام رمز Red Wagon آغاز شد.
Ryan Model 147
آگوست ۱۹۶۴ درگیری در خلیج تونکین بین واحدهای نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی ویتنام شمالی، آغازگر اعزام پهپادهای طبقه بندی شده و بسیار سری آمریکا بود.
پهپادهای Ryan Model 147، Ryan AQM-91 Firefly و Lockheed D-21
آمریکا در جنگ ویتنام بین سال های 1964 تا 1975 تعداد 3435 پرواز شناسایی با هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز ویتنام انجام داد. از این تعداد 2873 پرواز (نزدیک به 84 درصد) موفقیت آمیز بود.
Ryan AQM-91 Firefly
Lockheed D-21
جنگ فرسایشی اسرائیل با مصر و اردن و سازمان آزادی بخش فلسطین (1970-1967)، برجسته ترین نبرد معرفی پهپادهای تاکتیکی مجهز به دوربین های شناسایی در خاورمیانه است. در این جنگ اسرائیل از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان طعمه برای تحریک نیروهای مخالف به منظور هدر رفتن موشک های دشمن استفاده کرد. توسعه پهپادها به اسرائیل کمک کرد تا در آغاز جنگ لبنان ۱۹۸۲، دفاع هوایی سوریه را به طور کامل خنثی کند و هیچ خلبانی سرنگون نشود. همچنین اسرائیل در سال ۱۹۸۷، از پهپادها برای اولین بار به عنوان اثبات مفهوم فوق چابکی و مبتنی بر فناوری مخفی کاری استفاده کرد.
* فوق چابکی به توانایی یک هواپیما در انجام مانورهای سریع و ناگهانی گفته می شود.
موفقیت پهپادهای اسرائیلی موجب گردید که ارتش آمریکا پروژه ساخت پرنده بدون سرنشین Aquila UTA را در سال 1974 آغاز نماید.
با رشد فناوری های مرتبط در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، علاقه به پهپادها در میان مقامات ارشد ارتش ایالات متحده افزایش یافت.
در دهه ۱۹۹۰، نیروی دریایی ایالات متحده پهپادAAI Pioneer را از یک شرکت مشترک آمریکایی-اسرائیلی، خریداری کرد.
به تدریج کشورهای زیادی شروع به ساخت پهپاد کردند.
پروژه ای از اتحادیه اروپا برای توسعه پهپادها، از 1 مه 2002 تا 31 دسامبر 2005 اجرا شد.
طبق آمار سال 2013 بیش از 50 کشور فناوری ساخت پهپاد را در اختیار داشتند.
توسعه فناوری های هوشمند و بهبود سیستم های برق منجر به افزایش استفاده از پهپادها برای فعالیت های مصرفی و هوانوردی عمومی شده است.
از سال ۲۰۲۱، پهپادهای چهار ملخه محبوبیت گسترده هواپیماهای کنترل از راه دور و اسباب بازی های سرگرمی را نشان می دهند.
طبق آمار سال 2020 هفده کشور دارای پهپادهای مسلح هستند و بیش از 100 کشور از پهپادها در ظرفیت نظامی استفاده می کنند.
بازار جهانی پهپادهای نظامی تحت سلطه شرکت هایی است که در ایالات متحده، ترکیه، چین، اسرائیل و ایران مستقر هستند.
بر اساس تعداد فروش، ایالات متحده در سال 2017 بیش از 60 درصد از سهم بازار نظامی را در اختیار داشت.
بازار پهپادهای غیرنظامی (تجاری و عمومی) تحت سلطه شرکت های چینی است.
تا ماه مه 2021، 873576 پهپاد در اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده ثبت شده بود.
پهپادها همچنین در ماموریت های ناسا استفاده می شوند.
فضاپیمایDragonfly در حال توسعه است و هدف آن رسیدن و بررسی تایتان، قمر زحل است.
این پهپاد قرار است در سال 2027 پرتاب شود و تخمین زده می شود که هفت سال طول بکشد تا به سیستم زحل برسد.
ایران در سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی در این صنعت انجام داده و اکنون یکی از کشورهای پیشرو در تولید پهپاد در جهان است.
در حال حاضر، چندین شرکت ایرانی در زمینه تولید پهپاد فعالیت می کنند.
از جمله مهم ترین این شرکت ها می توان به شرکت های صنایع هوایی قدس و صنایع هواپیماسازی ایران (هِسا) اشاره کرد.
این شرکت ها انواع مختلفی از پهپاد را تولید می کنند که برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی طراحی شده اند.
پهپاد در ایران
مهم ترین محصول پهپاد ایران (مهاجر ۱ ) در زمان جنگ ایران و عراق بود.
در اوایل دهه ۱۳۸۰ پهپادهای مهاجر ۴ و ابابیل ۳ بدل به موفق ترین پهپادهای شناسایی ایران شد.
پهپاد هسا 100 و بعد از آن نمونه توسعه یافته اش شاهد 123 در دهه 80 به تولید انبوه رسید.
شاهد 129 نیز در اوایل دهه 90 ساخته شد.
در سال ۱۳۹۹ نیز ارتش ایران از پهپاد آرش رونمایی کرد که با برد ۲۰۰۰ کیلومتر دور برد ترین پهپاد انتحاری جهان است.
ابابیل، سیمرغ، سفره ماهی، فطرس، صاعقه، غزه وکمان۲۲ از دیگر پهپادهای ساخت ایران هستند.
پهپاد مهاجر 1 در زمان جنگ تحمیلی
سپاه پاسداران ایران در سال 1390 یک پهپاد آمریکایی با نام آر کیو 170 که به خاک ایران وارد شده بود را به زمین نشاند و حتی با مهندسی معکوس بعدها چندین نمونه داخلی پهپاد را از روی آن ساخت.
جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه معراج ۵۳۲، پهپادی با موتور پیستونی است که برد یک طرفه آن ۴۵۰ کیلومتر است.
این پهپاد قادر است تا ارتفاع بیش از 3 کیلومتر به مدت ۳ ساعت پرواز کند و به شیوه تیک آف پرتاب از روی خودرو به پرواز در می آید.
پهپاد مهاجر 10 نیز در 31 مرداد 1402 رونمایی شد.
پهپاد مهاجر10 با بیشینه مداومت پروازی 24 ساعت در ارتفاع 7هزارمتری و با شعاع عملیاتی 2هزارکیلومتری رونمایی شد.
بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر10»، 450 لیتر و بیشینه وزن محموله آن 300 کیلوگرم است.
حداکثر سرعت این پهپاد 210 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب ها را داراست.
همچنین مجهز به سامانه های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.
انواع دسته بندی پهپادها
از نظر قابلیت حمل و ابعاد، سه دسته بندی وجود دارد.
پهپادهای بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند.
پهپادهای مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند.
پهپادهای سنگین
از نظر ساختار شکلی
پهپاد با بال ثابت که عملکردی مشابه هواپیماهای بال ثابت دارند.
پهپاد مبتنی بر ملخ که عملکردی مشابه چرخبال ها دارند.
بر اساس تعداد پروانه ها
پهپاد های تک روتور: پهپاد هایی که دارای یک پروانه اصلی هستند.
پهپاد های دو روتور: پهپاد هایی که دارای دو پروانه اصلی هستند.
پهپاد های چهار روتور: پهپاد هایی که دارای چهار پروانه اصلی هستند.
پهپاد های چند روتور: پهپاد هایی که دارای بیش از چهار پروانه اصلی هستند.
از نظر کاربرد
پهپادهای نظامی که امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی را دارند
پهپادهای تجسسی و جاسوسی
پهپادهای پشتیبانی و لُجستیکی
پهپادهای غیرنظامی و تجاری
کاربردهای پهپاد
نقشه برداری
عملیات نظامی و جاسوسی
خبرنگاری و عکاسی
سرگرمی و تفریح
کشاورزی
جنگلبانی و جنگلداری
نظارت بر زیرساخت های نفتی و گازی
تبلیغات و تحویل مرسوله
امدادرسانی در زمان بلایای طبیعی و حوادث
مبارزه با جرم و تروریسم
جمع آوری داده های علمی از مناطق دور یا صعب العبور
در حادثه فوکوشیمایِ ژاپن(زلزله و سونامی سال 2011) از پهپادها برای بررسی آسیب های وارده به نیروگاه اتمی استفاده شد.
برخی شرکت های معتبر مانند گوگل و آمازون از پهپادها برای حمل و نقل کالا استفاده می کنند.
پهپاد های هلندی نیز نقش قابل توجهی در قالب نیرو های امداد و نجات، اورژانس و آمبولانس ایفا می نمایند.
خطرات و تهدیدات پهپادها
مراحل کلی ساخت یک پهپاد
مواد رایج برای ساخت پهپاد
* پلاستیک نیز یک ماده سبک و بادوام است که بیشتر برای ساخت پهپادهای غیرنظامی استفاده می شود.
اجزای کلی یک پهپاد
بدنه
موتور
پروانه
کنترلر پرواز
سنسورها
فرستنده و گیرنده رادیویی
چرخ فرود
دوربین
آنتن
البته تفاوت هایی در اجزا مخصوصا بین پهپادهای مختلف اعم از نظامی و غیرنظامی وجود دارد.
ویژگی های مهم ساخت بدنه پهپاد
موتور پهپاد
در پهپادها بیشتر از دو نوع موتور استفاده می شود: موتورهای الکتریکی و موتورهای احتراق داخلی.
موتورهای الکتریکی کوچکتر و سبک تر از موتورهای احتراق داخلی هستند، اما قدرت کمتری دارند.
موتورهای الکتریکی بیشتر برای پهپادهای کوچک و سبک وزن مناسب هستند.
موتورهای احتراق داخلی قدرت بیشتری نسبت به موتورهای الکتریکی دارند.
موتورهای احتراق داخلی بیشتر برای پهپادهای بزرگ و سنگین وزن مانند پهپادهای نظامی مناسب هستند.
موتورهای پیستونی یا رفت و برگشتی، رایج ترین نوع موتور احتراق داخلی هستند.
موتورهای پیستونی از یک پیستون استفاده می کنند که در داخل سیلندر حرکت می کند تا انرژی حاصل از احتراق سوخت و هوا را به حرکت دورانی تبدیل کند. این حرکت دورانی به پروانه ها منتقل می شود و باعث چرخش آنها می شود. چرخش پروانه ها باعث ایجاد نیروی رانش می شود که پهپاد را به حرکت در می آورد.
موتورDC بدون جاروبک(براشلِس)، محبوب ترین موتور الکتریکی در پهپادهاست، زیرا اصطکاک و اتلاف انرژی در موتور حداقل است.
موتورهای براشلِس سه قسمت اصلی دارند: روتور و استاتور و کنترلر سرعت.
1) کنترلر یک سیگنال الکتریکی به موتورها ارسال می کند.
2) سیگنال الکتریکی باعث چرخش سیم پیچ های استاتور موتور می شود.
3) چرخش سیم پیچ ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند.
4} میدان مغناطیسی باعث چرخش روتور موتور می شود.
5) چرخش روتور باعث چرخش پروانه ها می شود.
6) پروانه ها با چرخش خود، نیروی رانش تولید می کنند.
7) نیروی رانش باعث حرکت پهپاد می شود.
محموله پهپاد
منظور از محموله های پهپاد در واقع قطعه اضافی است که همراه پرنده برای انجام ماموریت های ویژه فرستاده می شود؛ که در پهپادهای شناسایی دوربین فیلم برداری و عکس برداری و در پهپادهای تهاجمی و انتحاری، مهمات می باشد.
انواع سوخت پهپاد
باتری های لیتیومی
باتری های نیکل کادمیوم
بنزین و گاز
هیدروژن (ترکیب هیدروژن با اکسیژن)
محلول نیتروژن (بیشتر پهپادهای نظامی)
هیدروکربن ها و اکسید کننده های قوی مانند هیدرازین
کنترلر پهپاد
سخت افزار سیستم برای پهپادهای کوچک اغلب به عنوان کنترلر پرواز، برد کنترلر پرواز یا خلبان خودکار نامیده می شود.
کنترلر پرواز مغز پهپاد است و مسئول کنترل ارتفاع، جهت و سرعت است.
کنترلر سیستم پهپاد به طور معمول شامل یک ریزپردازنده اولیه، یک پردازنده ثانویه یا ایمن و سنسورهایی مانند شتاب سنج ها، ژیروسکوپ ها، مغناطیس سنج ها و فشارسنج ها در یک ماژول یکپارچه است.
سنسورها
سنسورهای متنوعی در پهپاد وجود دارد. وظیفه برخی از آنها به شرح زیر است:
ژیروسکوپ ها میزان چرخش پهپاد را اندازه گیری می کنند.
شتاب سنج ها میزان شتاب پهپاد را در جهات مختلف اندازه گیری می کنند.
فشارسنج ها ارتفاع پهپاد را اندازه گیری می کنند و این کار را با اندازه گیری فشار هوا انجام می دهند.
مغناطیس سنج ها جهت پهپاد را نسبت به میدان مغناطیسی زمین اندازه گیری می کنند.
محرک
محرک یا Actuator به دستگاهی گفته می شود که انرژی ورودی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند.
محرک های رایج در پهپادها عبارتند از:
کنترل کننده های سرعت الکترونیکی دیجیتال یاESC: ESC ها سرعت چرخش موتورها را کنترل می کنند.
سروموتورها: سروموتورها برای کنترل سطوح کنترل پهپاد استفاده می شوند.
سطوح کنترل پهپاد، اجزای متحرکی هستند که برای کنترل حرکت پهپاد استفاده می شوند. آنها معمولاً در بال ها، دم و بدنه پهپاد قرار دارند.
محرک های تسلیحات: برای کنترل و شلیک بمب و موشک استفاده می شوند.
محرک های محموله: برای کنترل و حرکت محموله هایی مانند دوربین ها استفاده می شوند.
LED ها و بلندگوها: LED ها و بلندگوها نیز از محرک ها استفاده می کنند تا بتوان آنها را روشن و خاموش کرد و صدا تولید کرد.
نرم افزار
نرم افزاری که روی پهپاد اجرا می شود، پشته پرواز نامیده می شود.
هدف از پشته پرواز، پرواز خودکار ماموریت از راه دور است.
خلبان خودکار با دریافت داده از سنسورها به این مهم دست می یابد.
نرم افزار پهپاد متن باز است، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند تا نرم افزار را برای تناسب با نیازهای خاص خود سفارشی کنند.
ارتباطات
پهپادها برای کنترل و تبادل داده های تصویربرداری و فیلمبرداری و سایر داده ها از امواج رادیویی استفاده می کنند.
پهپادهای اولیه فقط دارای ارتباط آپلینک (ارتباط از پهپاد به ایستگاه زمینی) بودند.
ارتباط دالینک (ارتباط از ایستگاه زمینی به پهپاد) بعداً اضافه شد.
پهپادهای اولیه فقط دارای آپلینک باند باریک بودند. این بدان معناست که آنها فقط می توانستند داده ها را با سرعت پایین منتقل کنند.
پهپادهای مدرن دارای آپلینک و دالینک باند پهن هستند. این بدان معناست که آنها می توانند داده ها را با سرعت بالا منتقل کنند.
همچنین استاندارد 5G برای کاهش تاخیر و بهبود قابلیت اطمینان ارتباطات پهپاد طراحی شده است.
انواع منابع سیگنال رادیویی که می توانند از طرف اپراتور برای کنترل پهپاد استفاده شوند.
انسانی: یک اپراتور انسانی از یک دستگاه دستی مانند موبایل یا برنامه نرم افزاری برای کنترل پهپاد از یک ایستگاه زمینی استفاده می کند.
سیستم شبکه: یک شبکه ارتباطی، مانند شبکه ماهواره ای، برای کنترل پهپاد از راه دور استفاده می شود.
هواپیما: یک هواپیمای دیگر برای کنترل پهپاد از راه دور استفاده می شود.
نقش بال ها و دم در پهپاد
پهپادهایی که بال دارند از بال ها برای نیروی بالابرنده استفاده می کنند.
البته این مهم به همراه موتور که نیروی لازم برای حرکت رو به جلو را فراهم می کند، میسر است.
دم نیز مسئول کنترل پایداری و جهت حرکت پهپاد است.
انواع عملیات خودکار در پهپاد
حفظ تعادل: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد در هوا ثابت بماند.
حفظ ارتفاع: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد در یک ارتفاع ثابت بماند.
شناور ماندن/حفظ موقعیت: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد در یک نقطه خاص در هوا ثابت بماند.
حرکت بدون دردسر: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد به صورت خودکار به سمت جلو حرکت کند.
برخاستن و فرود: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد به صورت خودکار برخاسته یا فرود بیاید.
ایمن سازی: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد در صورت از دست دادن سیگنال کنترل به صورت خودکار فرود بیاید یا به خانه بازگردد.
بازگشت به خانه: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد به نقطه تیکاف خود بازگردد.
همراهی با من: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد به دنبال خلبان یا شیء دیگری حرکت کند.
مسیریابی با نقاط میانی: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد به یک مسیر از پیش تعیین شده با استفاده ازGPS پرواز کند.
چرخیدن به دور یک شیء: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد به دور یک شیء به صورت خودکار بچرخد.
حرکات آکروباتیک: این عملیات خودکار باعث می شود که پهپاد حرکات آکروباتیک از پیش برنامه ریزی شده را انجام دهد.
سایر عملکردهای خودکار موجود یا در حال توسعه عبارتند از: پرواز جمعی، رادیو شناختی و یادگیری ماشین و بینایی رایانه ای.
پرواز جمعی به این معنی است که چندین پهپاد می توانند به طور هماهنگ با هم پرواز کنند.
رادیو شناختی به این معنی است که پهپادها می توانند به طور خودکار بهترین کانال رادیویی را برای استفاده انتخاب کنند.
یادگیری ماشین به این معنی است که پهپادها می توانند از داده ها برای یادگیری و بهبود عملکرد خود در طول زمان استفاده کنند.
بینایی رایانه ای به این معنی است که پهپادها می توانند از دوربین های خود برای درک محیط اطراف خود استفاده کنند.
حداکثر ارتفاع و برد پهپاد
پهپادهای تفریحی معمولاً حداکثر ارتفاع 400 پا(120 متر) دارند، در حالی که پهپادهای تجاری می توانند تا 10,000پا یا 3 کیلومتر برسند.
پهپادهای نظامی می توانند تا 65,000 پا (حدود 20 کیلومتر) برسند و پهپادهای دوربرد و ارتفاع بالا می توانند حتی به ارتفاعات بالاتر برسند.
پهپادهای تفریحی معمولاً بردی در حدود 10 کیلومتر دارند، در حالی که پهپادهای تجاری می توانند تا 100 کیلومتر برسند.
پهپادهای نظامی می توانند تا 1000 کیلومتر برسند و پهپادهای دوربرد می توانند حتی به بردهای بالاتر برسند.
پهپاد آمریکایی RQ-4 Global Hawk با 33 ساعت پرواز در مارس 2008 رکورد استقامت را برای یک هواپیمای بدون سرنشین را شکست.
ویژگی های نوین پهپادهای نسل جدید
هوش مصنوعی(تشخیص تصاویر، خودکارسازی و تعامل هوشمند با محیط)
فناوری خودران(اجرای ماموریت های خودکار و بدون نیاز به کنترل انسانی مستقیم)
سنسورها و دوربین های پیشرفته(مانند سنسورهای نوری، رادارها و لیزرها ، نقشه برداری سه بعدی و تصویربرداری با رزولوشن بالا)
باتری های پیشرفته و با ظرفیت بالا
سیستم های ارتباطی پیشرفته و قابل اعتماد(شبکه های بی سیم، سیستم های ماهواره ای و پروتکل های ارتباطی مطمئن و رمزگذاری شده)
پهپادهای پوشیدنی
پهپادهای قابل پوشیدن، پهپادهای کوچکی هستند که به صورت مستقیم روی بدن یا لباس فرد قرار می گیرند و از طریق آن قابل کنترل و عملکرد هستند. این پهپادها معمولاً از اجزای الکترونیکی کوچک، باتری و سیستم های کنترل استفاده می کنند.
برخی از کاربردها و ویژگی های پهپادهای پوشیدنی:
عکاسی و فیلم برداری
پایش و نظارت در مناطق مختلف مانند رویدادهای ورزشی، کنسرت ها، اماکن عمومی و غیره
امکانات تفریحی و ورزشی
پشتیبانی از عملیات نیروهای امنیتی با جمع آوری اطلاعات و تصاویر زنده از مناطق مشکوک
ارتباطات و تلفن همراه: از طریق بلوتوث یا اینترنت به تلفن همراه متصل شده و امکان مکالمه یا ارسال پیام را فراهم می کنند.
پهپاد تنفسی
بِرِیس یک پهپاد تنفسی پلاستیکی کوچک است که مانند یک ماسک تنفسی، مدام در حال سنجش آلودگی هوای اطراف کاربر است. این پهپاد در مواقع لزوم توسط پروانه های کوچکی که در درون خود دارد به تصفیه هوای تنفسی کاربر می پردازد. وقتی سطح آلودگی هوا از حد نرمال بیشتر می شود این پهپاد شروع به پرواز در مقابل صورت فرد می کند و هوای تنفسی او را تصفیه می نماید.
هِلی شات چیست؟
هِلی شات، نمونه ای از پهپاد در زمینه عکاسی و فیلم برداری هوایی است.
هِلی مخفف هلیکوپتر و شات به معنای عکاسی و تصویر برداری است.
از هلی شات برای نقشه برداری و تصویر برداری در مناطق صعب العبور نیز استفاده می شود.
کوادکوپتر چیست؟
کوادکوپتر از کلمه انگلیسی quadcopter آمده که خود کلمه «کواد» به معنی عدد ۴ است.
کوادکوپتر یک زیرمجموعه از پهپاد است که به طور معمول با استفاده از چهار ملخ بر روی چهار بازو، به حرکت و پرواز در می آید.
وبسایت شرکت ارتباط الکترونیک شناسا (شلر)
پایگاه تحلیلی خبری فرارو
ویکیپدیای انگلیسی و فارسی
تسنیم نیوز
خبرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
چت بات هوش مصنوعی بارد گوگل
چت بات هوش مصنوعی چت جی پی تی مایکروسافت