دامپر
معرفی
دامپرها یکی از تجهیزات حمل بتن و سایر مصالح در کارگاهها در مقیاس کوچک و در مسافتهای محدود هستند .
شیوه کار دامپرها شباهت زیادی با روش قدیمی استفاده از فرغون دارد، با این تفاوت که نیروی محرکه آنها به جای عامل انسانی توسط موتورتامین می شود که این خود موجب افزایش سرعت و حجم کار می گردد.
دامپرها معمولا در فواصل حمل پایین به کار گرفته می شوندو در بیشتر موارد کارایی خوبی داشته و هزینه اولیه خود را به زودی مستهلک می کنند.
معرفی
برای حفظ بتن در حالت یکنواختی باید حداکثر دقت را در عمل حمل بتن از محل ساخته شدن تا محل مصرف به کاربرد و باید توجه داشت که در حین این کار اجزاء متشکله بتن دچار جداشدگی نشوند و مخلوط به حالت یکنواخت باقی بماند. .
برای انتقال بتن به محل مورد استفاده تجهیزات مختلفی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. انتخاب اینکه از چه نوع وسیله ای برای کار استفاده شود با توجه به عوامل متعددی از قبیل نوع و حجم کار، سرعت مورد نیاز و دسترسی به تجهیزات تعیین می شود.
قدرت و ظرفیت
دامپرها امروزه در ظرفیت های مختلفی تا نه تن ساخته می شوند و موتور آنها نیز همانند بقیه وسایل نقلیه از نوع دیزلی می باشد.
قدرت موتور این ماشینها بسته به ظرفیت متفاوت بوده و مصرف سوخت آنها نیز بسته به ظرفیت و نیز تکنولوژی مورد استفاده درموتور متغیر است.
مشخصات انواع مختلف دامپر
انواع دامپر
دامپرها در کل دارای ساختار مشابهی هستند و تفاوت عمده بین انواع آن، به جز ظرفیت، مربوط به نحوه تخلیه بار از جام آنها می باشد.
نوعی از دامپرها که بیشتر مورد استفاده هستند، به این ترتیب عمل می کند که جام از جلو توسط جکهای هیدرولیکی بار موجود در خود را تخلیه می کند. این سیستم برای کاربردهای معمول که نیازی به قدرت مانور جام دامپر وجود ندارد مورد استفاده قرارمی گیرد.
نوع دیگر به این ترتیب عمل می کند که جام دامپر بوسیله یک صفحه که قابلیت گردش دارد در جهات مختلف چرخیده و توسط جکهای هیدرولیکی بار را تخلیه می کنند. از این نوع دامپرها در حالاتی که تخلیه از روبرو جوابگو نمی باشد استفاده می شود.
انواع دامپر
نوع دیگری از دامپرهای با جام گردنده وجود د ارند که علاوه بر امکان چرخیدن جام، با استفاده از جکهایی، جام را بالا می برد و به این ترتیب قابلیت تخلیه در ارتفاعهای مختلف تا حد 3 متر را ایجاد می کند.
انواع دامپر
این نوع از دامپرها معمولا در ظرفیتهای پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند و برای تخلیه روی دپوها مناست می باشند.
اجزای تشکیل دهنده دامپر
دامپرها از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند که این دو قسمت به وسیله اتصال مفصلی به یکدیگر متصل می شوند و در برخی موارد اتصال دو شاسی به صورت صلب می باشد:
1. قسمت عقبی شامل شاسی، موتور، کابین همراه با سیستم کنترل ماشین، لاستیکها وسایر ملحقات می باشد.
2.قسمت جلویی دامپر شامل شاسی، لاستیک و جکهای هیدرولیکی به همراه جام می باشد.
اجزای تشکیل دهنده دامپر
قسمت جلویی دامپر
جام دامپرها از جنس فولادی بوده و به گونه ای ساخته می شود که در مقابل نیروهای وارده و نیز فرسایش بیشترین مقاومت را داشته باشد .
جام بر روی یک صفحه فولادیبا ضخامت کافی قرار می گیرد و با استفاده از آن نیروی بار وارده را به شاسی منتقل می کند.
موتور دامپرها عمد تا از نوع چهار سیلندر بوده و اجزا و شیوه کار آن همانند سایر وسایل نقلیه موتوری می باشدو قدرت محرکه را به چرخها منتقل می کند.
قسمت عقبی دامپر
کابین می تواند به صورت سرپوشیده و یا باز باشد که در نوع سرپوشیده تمام جهات اتاقک به صورت شیشه ای است تا امکان تسلط کامل بر اطراف ر ا برای راننده ایجاد کند .
عملکرد دامپر در انواع خاک و سنگ
دامپرها همانند دیگر وسایل حمل متناسب با بار چرخ خود نیاز دارند که مسیر مورد استفاده توسط آنها دارای مقاومت کافی باشد.
شکل دامپر با توجه به دو قسمتی بودن آن و وجود مفصل در وسط آن قدرت مانور خوبی را ایجاد می کند و برای حرکت و گردش نیاز به فضای کمتری دارد .
این ماشینها می توانند در زمینهای ناهموار نیز کارایی داشته باشند، ولی ترجیح داده می شود برای استهلاک کمتر همواره مسیر رفت و آمد دامپر با کیفیت مناسب وجود داشته باشد.
عملکرد دامپر در انواع خاک و سنگ
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ملاحظات ایمنی این ماشینهاست . دامپرها علی الخصوص زمانی که بار گرفته باشند، امکان واژگونی زیادی دارند و راننده همواره باید در حرکتها موارد ایمنی را رعایت کند.
ضمن اینکه ناهمواریها و چاله های بزرگی که امکان سقوط در آنها وجود دارد باید مورد توجه جدی قرار گیرند.