بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)
تولید ریل عزم ملی میخواهد
این عزم آغاز شده و جدی است و
نیازمند صبر و همراهی و همدلی میباشد.
تاریخچه تولید ریل در ذوب آهن اصفهان
ذوب آهن اصفهان از سال 1371 مطالعه و بررسیهایی در خصوص امکان تولید ریل را شروع نمود که نتایج این مطالعه و بررسیها منجر به تولید ریل U33 در سال 1373 گردید. این ریلها بدلیل نبود تجهیزات در خصوص عملیات تکمیلی و کنترل ها توسط راه آهن مورد پذیرش واقع نگردید.
تولید ریل شامل دو مرحله اصلی نورد ریل و انجام عملیات تکمیلی و کنترل ها می باشد؛ بدین صورت که پس از نورد ریل ، مرحله عملیات تکمیلی و کنترل ها شامل خنک کاری ، صافکاری ، برشکاری ، سوراخکاری ، پرس ، مارکینگ ، انجام آزمایشهای اولتراسونیک و ادی کارنت ، نمونه برداریها و انجام آزمایشهای کششی و سایر موارد تکمیلی می باشد . ذوب آهن اصفهان در ادامه بررسیهای خود و در جهت تجهیز کارگاه نورد 650 از چندین شرکت خارجی دعوت و در خصوص تولید ، مطالعات خود را ادامه داد .1406667 ENG.pdf
فصل جدید همکاری ذوب آهن با راه آهن
پس از ایجاد آمادگیهای اولیه مورد نیاز ، در اواخر سال 87 بر اساس انجام مذاکره هائی با مسئولین محترم راه آهن جمهوری اسلامی ، تفاهم نامه مشترکی به امضاء دو طرف رسید و بر اساس آن مقرر گردید ذوب آهن اصفهان مطابق با استاندارد و مفاد تفاهم نامه ، محموله اول ریل را که از نوع U33 بود ، تولید و تحویل راه آهن نماید، که بر همین اساس اولین محموله ریل بر اساس اصلاحات و آمادگیهای ایجاد شده در خط نورد 650 ذوب آهن طی بهمن ماه تولید گردید .
این محموله که مطابق استاندارد مربوطه به تولید رسید و مورد بازدید و تایید ضمنی مسئولین و کارشناسان راه آهن جمهوری اسلامی قرار گرفت ، لازم بود جهت تحویل ریل به خریدار ، شابلون های مربوط به کنترل ابعادی ریلها توسط تولید کننده (ذوب آهن) تهیه و جهت تائید به خریدار تحویل گردد . که این مرحله نیز پس از تائید توسط خریدار (راه آهن) ، بعنوان یکی از مبانی کنترل ابعادی رسمی و صدور گواهینامه کیفی ریلها قرار گرفت.
تفاهم نامه ذوب آهن و راه آهن در سال87
روند اجرای تفاهم نامه
براساس تفاهم نامه مقرر گردید ، در فاز اول 20هزارتن ریل U33 در بهمن ماه 87 تحویل راه آهن گردد و پس ازآن با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ، با اجرای برنامه توسعه کارگاه 650 در این شرکت ، ظرف 18 ماه نسبت به تولید ریل UIC60 با تناژ محدود اقدام گردیده و بدنبال آن نسبت به ایجاد کارگاه اختصاصی تولید ریل با تناژ بالا اقدام گردد .
در خصوص اجرای فاز اول لازم بود پس از مذاکرات فنی کارشناسی ، قرارداد خرید ریل مبادله و پس از ارسال شابلون های مربوطه و تایید آن از سوی راه آهن ، با معرفی و حضور نماینده بازرسی ایشان در شرکت ، نسبت به تحویل ریل اقدام گردد.
در اینخصوص اقدامهای لازم از سوی این شرکت انجام و از جمله میتوان به خرید آخرین نسخه معتبر بین المللی استاندارد تولید ریل از موسسه مربوطه توسط این شرکت اشاره نمود که در اختیار کارشناسان طرفین به منظور اطمینان از پوشش تمامی نیازهای فنی تولیدکننده و مصرف کننده در توافقنامه کارشناسی فی مابین قرار گرفت.
ذوب آهن اصفهان در راستای تامین تجهیزات تکمیلی مورد نیاز به منظور تحقق کامل شرایط مندرج در استاندارد ، سفارش خرید تجهیزات و اقلام مورد نیاز را صادر وهمزمان با چند شرکت خارجی در حال مذاکره و عقد قرارداد می باشد .
ریل تولید شده U33 در ذوب آهن به روایت تصویر
مشخصات فنی ریلهای تولیدی ذوب آهن اصفهان
با توجه به مذاکره و توافقهای بعمل آمده با راه آهن جمهوری اسلامی ریل
تولیدی بر مبنای فیش (2008) UIC860 خواهد بود .در این خصوص موارد
زیر نیز قابل ذکر میباشند :
روش تولید فولاد ریل با کنورتور LD و به روش ریخته گری مداوم .
آنالیز شیمیائی و خواص مکانیکی فولاد مطابق با Grade900A بر اساس
مندرجات جدول بند 3-5- 2 فیش (2008) UIC860 .
سوراخکاری دو انتهای ریل در صورت درخواست مطابق با فیش UIC860 انجام خواهد پذیرفت .
حداکثر طول ریلهای تولیدی 24 متر و با رواداری مندرج در فیش UIC860
خواهد بود .
تولید ریل U33 در صورت اعلام نیاز راه آهن انجام خواهد پذیرفت .
پیش بینی نیاز مصرف کشور به ریل
تا پایان برنامه پنجم توسعه باید :
17000 کیلومتر خطوط ریلی بین شهری داشته باشیم .
700 کیلومتر خطوط ریلی شهری داشته باشیم .
به عبارتی :
سالانه نیازمند دست کم 900 تا 1700 کیلومتر خط آهن (اعم از برون شهری و میان شهری) هستیم.
این یعنی :
نیاز مصرف ریل راه آهن 108 تا 204 هزارتن در سال است.
توان و داشته های ذوب آهن اصفهان
ذوب آهن اصفهان با اتکال به خداوند و با تکیه به متخصصین خود پس از تولید موفقیت آمیز ریل U33 با تامین شرایط زیر توانایی تولید ریل UIC60 مطابق بااستانداردهای جهانی و نیاز راه آهن جمهوری اسلامی را دارا میباشد:
تضمین خرید ریل تولیدی از سوی راه آهن جمهوری اسلامی
تامین منابع ارزی-ریالی به یکی از روشهای زیر:
پیش خرید ریل از سوی معاونت محترم زیرساخت و راه آهن جمهوری اسلامی (وزارت راه)
تامین بودجه از سوی نهاد ریاست محترم جمهوری
یا هر روش دیگر
آنچه ذوب آهن به آن متعهد میشود:
پس از امضای توافقنامه و تعیین تکلیف منابع مربوط ، ظرف مدت حداکثر 18 ماه تولید و تحویل سالانه 150000 تن ریل UIC60 به راه آهن جمهوری اسلامی امکان پذیر خواهد شد.
در فاصله زمانی یاد شده امکان تولید و تحویل ریل U33 بر اساس توافقهای فنی قبلی از سوی ذوب آهن ممکن میباشد.
انتظار ذوب آهن اصفهان
حمایت منطقی از این حرکت ملی به منظور امکان توسعه برنامه های آتی از طریق:
وضع تعرفه 40درصدی به واردات ریل U33 .
وضع تعرفه پلکانی برای ورود ریل UIC60 پس از آغاز به تولید آن از 50درصد در سال اول تا 30 درصد در پایان سال پنجم.
مبنای قیمت فروش ریل با شرایط بالا بر اساس نرخهای جهانی محاسبه گردد.
افتخارات شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
افتخارات شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان