تحلیل موزه هنر کیاسما-فنلاند
گروه طراحی- مساحت- موقعیت
موقعیت: فنلاند
معمار : استیون هول
مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع
سال افتتاح:1998
موقعیت
تقاضا برای یک موزه هنر معاصر در هلسینکی از اوایل دهه 1960 مطرح شد ، اگرچه بحث در مورد چگونگی ایجاد این موزه حدود سه دهه. تا سال 1990 به تاخیر افتاد اما سرانجام در سال 1992 در طی یک مسابقه ای به تحقق پیوست.
یک مسابقه طراحی برای یک موزه جدید و دائمی در پاییز سال 1992 صورت گرفت. با ورودی استیون هول با عنوان طراح ؛ طرح این معمار برجسته از بین بیش از 515 پیشنهاد انتخاب شد.
معمار، دلایل انتخاب نام موزه
در سال ۱۹۹۵ میلادی، معمار آمریکایی الاصل، استیون هال، برای ساخت موزه هنر معاصر جدیدی تحت عنوان”Chiasma”(کیاسما) در هلسینکی دعوت شد. وی طرح فضایی را پیشنهاد نمود که در آن، عناصر مختلف فیزیکی و ادراکی در هم تنیده شوند.
کیاسما در حقیقت، یک اصطلاح علمی است که نشان دهنده تقاطع تارهایی نظیر رشته های عصبی بینایی، در آناتومی و مبادله مواد ژنتیکی بین دو کروموزوم در ژنتیک است. اولین دلیلی که بلافاصله برای این نامگذاری به ذهن می آید، ارتباط بین هنر و مردم است.
یکی از معروفترین و شناخته شده ترین آثار استیون هال، موزه هنر معاصر کیاسما است. هنگامی که موزه در سال 1998 افتتاح شد، در زمره کارهای شاخص وی هم به لحاظ معنایی و هم به لحاظ وسعت و نیز به عنوان نمودی از دید نقادانه و تئوری پردازانه استیون هال مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
معرفی پروژه
این موزه در Avenida Mannerheimitie در قلب پایتخت فنلاند واقع شده است ، در مکانی که از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا با منابع فرهنگی بزرگ فنلاندی احاطه شده است ، از غرب با ساختمان پارلمان همسایه است ، از شرق با ایستگاه راه آهن و شمال الیل ساارینن به مرکز سالن همچنین ، این سایت با یک هندسه مثلثی مشخص شده به خلیج باز می شود.
از جمله نقاط قوت پروژه توانایی ساختمان برای اتصال مرکز پایتخت به دهکده ساحلی T oflöö است.
ورودی موزه
بررسی ورودی
این موزه علاوه بر ورودی اصلی دارای ورودی مجزا برای کارکنان می باشد که به فضای استراحت کارکنان دسترسی مستقیم دارد و با خود موزه در ارتباط است.
محل تلاقی دو مسیر اصلی و فرعی پله های گرد مرکز ساختمان است
وجه تسمیه اسم موزه
-کیاسما مشتق از حرف یونانی خی به معنای تبادل یا تقاطع –کلمه رمزی بود که استیون هال در تعریف طرح خود برای مسابقه طراحی موزه ملی جدید هنرهای معاصر در هلسینکی به کار برده بود.
معمار با استفاده از دیوارهای سفید بزرگ و ضخیم و کف جامد بتونی صیقلی خاکستری تیره موزه را پیکربندی کرده است .
ویژگی های طرح
-طرح از تلفیق سه عنصر پدید آمده است: یک نوار آب و دو نوار ساختمان
-سبک معماری جز سبک های دیکانستراکشن است
-این منطقه دارای موقعیتی مرکزی می باشد. این ناحیه باقیمانده نقطه تلاقی دو شبکه شهر: محوطه های راه آهن و خلیج تو ئولو است.
نوار آب
دو نوار ساختمان
موزه هنر معاصر، به جای اینکه تنها محلی برای نمایش آثار باشد، همواره بیشتر در حال تبدیل شدن به مکانی تعاونی و بر مبنای مشارکت است و در آن، افراد و به ویژه کودکان به مشارکت در فعالیت های عمومی تشویق می شوند، این همان برداشتی است که می توان از موزه کیاسما داشت.
اغلب لازم است که چنین موزه هایی تا جایی که امکان پذیر است دارای فضایی باز باشند، چرا که معمولا هنرهای معاصر باید طریق کنفرانس ها، کارگاه ها و اجرای زنده، شرح داده شده و تفسیر شوند.
موزه کیاسما در سال ۱۹۹۸ میلادی در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع و با ۵ طبقه وسیع افتتاح گردید.
فعالیت های موزه
فعالیت موزه به طور عمده به ارائه و ترویج هنر فنلاندی و بین المللی معاصر در قالب های مختلف، از جمله هنرهای تجسمی، رسانه های معاصر، سینما، تئاتر و رقص اختصاص داده شده است.
انحنایی که در پلان طراحی شده، باعث بوجود آمدن کیفیت های فضایی متفاوت، سیالیت، رمز آلود و غیرمنتظره بودن و نیز یکپارچگی فضاها شده به طوری که بازدید کنندگان در حین حرکت در موزه با پرسپکتیوهای متعدد و متفاوتی مواجه می شوند.
وجود نورگیرهای سقفی
ریزفضاها
این موزه شامل فضاها زیر است. که عبارتند از:
نمایشگاه های موقت و دائمی
تئاتر
فروشگاه
کافی نت
کارگاه های آموزشی
ایده طرح
در ایده بنا بیش از هر چیز در هم تنیدگی توده با هندسه شهر و پیرامون بنا که هریک به نحوی در شکل کالبدی منعکس شده اند، به چشم می آید که در نهایت به فرمی نا آشنا، اما زیبا و باصلابت می انجامد.
بررسی حجم
با توجه به کانسپت بنا از دو حجم متقاطع تشکیل شده است. اختلاف ارتفاع بین دو حجم علاوه بر اینکه یکنواختی حجم را ازبین می برد .حجم بزرگتر حجم کوچکتر را دربرابرعوامل جوی حمایت می کند. حجم جهت دار و سر خمیده آن به مجلس و موزه ملی اشاره می کند.
نورگیری ساختمان
در "هلسینکی" نور آفتاب بسیار ضعیف و زاویه تابش آن کم است، بنابراین بازتابیدن نور روز کلیدی برای تامین روشنایی فضاهای داخلی می باشد. از طرفی شکل رایج در طراحی موزه های چند طبقه این است که در میان فضاهایی که به صورت ستونی روی هم چیده شده اند تنها فضایی نور طبیعی از سقف می گیرد که در بالاترین سطح قرار گرفته باشد و روشنایی فضاهای پایین تر عمدتاً با نور مصنوعی تامین شود.
استیون هال (Steven Holl) دو راه حل برای این مشکل ارائه کرد: اول طراحی سقف منحنی برای مجموعه و تعبیه چند نورگیر بر روی آن به طوری که نور خورشید به راحتی با وجود زاویه پایین تابش به درون مجموعه و به طرف مرکز منحرف می شود.
دوم نورگیر بزرگی در قلب پروژه، که تمام گالری ها را در سطوح مختلف روشن می سازد. این امر به دلیل فاصله داشتن جداره خارجی بنا از کف طبقات نیز آسان تر شده و امکان نوردهی از سقف به گالری ها فراهم آمده است. این نورگیری ها بر زیباهای فضاهای داخلی بنا، چندین برابر افزوده است و فضاهای متنوعی را خلق کرده است.
بکارگیری خطوط منحنی سبب بهره گیری از نور طبیعی شد
این ویژگی ها به عنوان نیروهای محرک برای تعیین شکل ساختمان عمل می کنند: یک "خط فرهنگی" منحنی ، کیاسما را به سالن فنلاندیا متصل می کند ، در حالی که یک "خط طبیعی" مستقیم آن را به چشم انداز و خلیج متصل می کند.
سیرکولاسیون
دراماتیک ترین فضای موزه، فضایی منحنی شکل است که میل به صعود و پویایی را به واسطه فرم اش تداعی می کند و در آن رمپی مشکی رنگ از جنس بتن دسترسی به گالری های طبقه بالا را امکان پذیر می سازد.
رمپی مشکی رنگ از جنس بتن دسترسی به گالری های طبقه
نورگیرهای سقفی
چیدمان فضاهای داخلی، مصالح و ساختار
سالن همایش در طبقه همکف طراحی شده و یک ضلع آن سرتاسر شیشه می باشد، این امر امکان دید به فضا را برای ناظرین خارج از بنا مهیا می سازد و هنگام برگزاری جلسات بحث آزاد، جاذب بسیاری از بازدید کنندگانی است که در خارج از موزه مشغول قدم زدن می باشند.
این موزه شامل 25 گالری می باشد که تمام آنها بواسطه هندسه، حجم و تدابیر هوشمندانه از نور طبیعی برخوردارند. مصالح استفاده شده در فضاهای داخلی عمدتاً حالتی طبیعی دارند، نظیر گچ برای دیوارها و بتن مسلح برای کف ها.
حجم ساختمان شرقی یک توده منحنی پیچ خورده است که در صورت برخورد با بافت شهری ، چهره های جنوبی و شرقی آن کوتاه می شود.
این دو شکل در انتهای شمالی سایت قرار می گیرند ، جایی که با آب یک استخر منعکس کننده تلاقی می کنند که گسترش پیشنهادی طرح توسط معمار به سمت جنوب سایت می باشد.
حجم ساختمان شرقی یک توده منحنی پیچ خورده
با توجه به پلان چیدمان فضاهای طبقات سوم، چهارم و پنجم تقریباً تیپ هم می باشند. تنها در چند ریز فضا با هم تفاوت دارند.
در طبقات سوم و چهارم، سمت راست پلان، گالری قرار دارد ، در صورتی که در همین قسمت طبقه پنجم، کارگاهی برای کودکان مهیا شده است. در ضمن از طبقه پنجم به طبقات پایینی وُید جانمایی شده است که طبعتاً در طبقه آخر، به عنوان نورگیر مجموعه عمل می کند.
گالری
وُید
کارگاه کودکان
بازدیدکنندگان از طریق یک لابی بزرگ با سقف شیشه ای وارد موزه می شوند. این لابی به عنوان نقطه شروع راه پله ها ، سطح شیب دار و راهروهایی است که منحنی می شوند و به بقیه ساختمان منتهی می شوند. فضاهای گالری توسط معمار "تقریباً مستطیل شکل" توصیف می شوند که هر کدام حاوی یک دیوار منحنی است. این بی نظمی هر فضای پی در پی را متمایز می کند و با عبور بازدیدکنندگان از گالری های موزه ، یک تجربه پیچیده بصری و فضایی ایجاد می کند.
با این حال ، فقط با حرکت در هر فضا است که فرد می تواند مناظر مختلف غیر منتظره به خارج را کشف کند.
این تمرکز بیرونی طراحی شده ، همراه با اشکال نامنظم فضای داخلی ، آنچه هول "انواع تجارب فضایی" ایجاد می شود.
گالری دائمی
گالری موقت
لابی
استیون هال (Steven Holl)، از مصالح متنوعی شامل: بتن، شیشه های سندپلاست شده (جهت کنترل نور)، روی، آلومینیوم و برنج اسید شور شده در نماهای خارجی بنا استفاده کرده است ،
اما با وجود تنوع مصالح، نما دچار هرج و مرج و آشفتگی نمی باشد و ترکیبی بسیار غنی و جذابی دارد. از طرفی استفاده از رنگ سفید در فضاهای داخلی بنا، بر ابهت و وقار آن افزوده و به یکپارچگی بنا کمک شایانی نموده است.
به نظر هول ، این تنوع برای عملکرد کیاسما ضروری است. هنرمندان معاصر جریان بی انتهایی از آثار بی نظیر را تولید می کنند و بنابراین موزه ای که ویترین آنها را به نمایش می گذارد باید بتواند مواردی از ظریف و مهار گرفته تا فاخر و غیرقابل پیش بینی را ایجاد نماید.
فضاهای نامنظم و متمایز موزه به عنوان سالن های نمایشگاهی عمل می کنند که هول از آنها به عنوان "پس زمینه ای ساکت و در عین حال چشمگیر" برای نمایش هنرهای متنوع متنوع یاد می کند.
دسترسی بین طبقات از طریق پله و آسانسور صورت می گیرد
ویژگی های گالری ها
-هر گالری دو منبع نور مصنوعی دارد . لامپ های فلورسنت که در تاقچه های چراغ ها پنهان شده اند و نور های متمرکز قابل تغییرو برداشتن ایجاد می کند. اختفای چراغ ها در گالریها نشانگر راهبردی است برای حذف جزئیات مقیاس متوسط به منظور خلق فضا هایی که توجه را معطوف خود هنر می کند.
-خم پیچیده دیوار شرقی حفره داخلی بین دو حجم بنا صرفا یک حرکت عامیانه برای ایجاد فرم نیست. در این حرکت مقاصدی عملی نهفته است تا نور افقی گریز پا را در این عرض جغرافیایی شمالی به چنگ آورد.
بسیاری از پنجره های کیاسما از شیشه های شفاف تشکیل شده است که با ورود به فضای داخلی ، نور خورشید اسکاندیناوی را پخش می کند. ریتم استاکاتوی نماهای شهر با گنجاندن گاه به گاه شیشه کاملاً شفاف به دست می آید .
هم به صورت هلال باریکی که به ایستگاه هلسینکی امکان مشاهده می دهد و هم به صورت نمای دیوار پرده ای کامل در انتهای شمالی و جنوبی حجم ساختمان قرار دارد.
پنجره ها
هال برای موزه کیاسما، طرح ساختمانی را تصور می نمود که در آن نور یک نقش عاطفی و عملیاتی را ایفا کند. در کشورهای شمالی قاره اروپا، تابش نور از هر جای دیگری که در کره زمین تصور کنید متفاوت است و در فصول مختلف، تغییرات قابل ملاحظه ای را می توان در نحوه تابش و میزان آن مشاهده نمود.
در فنلاند، تشعشعات نور اغلب به صورت افقی از جهاتی که در عرض های جغرافیایی جنوبی قرار دارند، به درون ساختمان رسوخ می کنند. بنابراین هسته مرکزی ساختمان، که فضایی باریک و درونی است و به واسطه راه پله منحنی شکل طویلی، لابی را به گالری های نمایشگاهی متصل می کند
این گالری ها از طریق سقفی شیشه ای روشن می شود که در غیر این صورت بسیار تاریک و خالی از نور خواهد بود. از طریق این طراحی، نور عمود ی برای فضای درونی فراهم می شود و به علت وجود دیوار منحنی شکلی که محوطه های موجود در فضا را به هم متصل می کند، در طول روز به طور چشم گیری محیط داخلی را روشن و دلپذیر می سازد.
نورگیرهای سقفی
درست بعد از جشن سالگرد ۱۵ سالگی موزه کیاسما، این موزه به مدت شش ماه برای کارهای نوسازی عظیمی که عمدتا شامل بازسازی سقف شیشه ای ساختمان و اتخاذ راه حل های جدیدی برای سیستم های فنی موزه بود، بسته شد.
این موزه در ماه مارس ۲۰۱۵ با برگزاری سه نمایشگاه باز شود؛ یکی از نمایشگاه ها به آثار رابرت مَپِل تورپ ، دیگری به آثار الهام گرفته شده از عناصر طبیعت و آخرین نمایشگاه به تصاویر ترسیم شده از چهره اختصاص داده شده اند.
فرهنگ لغت وبستر چیاسما را «یک تقاطع تشریحی» تعریف می کند. همانطور که از نام آن پیداست، کیاسما طراحی تقاطع ها است.
محوطه کارکنان
فضای فنی
تالار کنفرانس
مدیریت موزه
کافی شاپ
اطلاعات
اداری
نمایشگاه دائمی
نمایشگاه موقت
کارگاه کودک
اتاق کنفرانس
سیرکولاسیون
منبع
https://www.arthut.ir/museum/899-kiasma-museum-of-art.html
https://disamag.com/kiasma-museum-powerpoint/
http://ppt90.ir/powerpoint-projects/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7-138-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AF/
https://www.archdaily.com/784993/ad-classics-kiasma-museum-of-contemporary-art-steven-holl-architects
https://arquiscopio.com/archivo/2013/03/04/centro-de-arte-contemporaneo-de-helsinki-kiasma/?lang=en
https://finnisharchitecture.fi/museum-of-contemporary-art-kiasma/
https://www.inexhibit.com/case-studies/helsinki-glance-kiasma-museum-steven-holl/
http://www.sfu.ca/~paulb/iat233/Holl-Kiasma/jasonsedarfbts.pdf
https://www.slideshare.net/PanayiotisPapadimatos/18-kiasma-museum-of-contemporary-artppt
https://razheh.com/buildings/Kiasma%20museum%20of%20art