تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
استاد علیخانی
پروژه تحلیل پلان فضای آموزشی تمرین معماری 2
دانشکده فنی بقیه ا… اعظم (عج)
ترم 3
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشجو : مریم بختیاری ها
اقلیم استان تبریز
آب و هوای آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است. این استان همواره تحت تاثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس قرارگرفته است به علاوه، بادهای محلی نیز تحت تاثیر شرایط طبیعی استان از سوی کوهستان های بلند و دریاچه های ارومیه و خزر به سوی دشت ها و جلگه ها می وزند. آذربایجان شرقی یک منطقه سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
بادهای شرقی: این بادها به زبان محلی «مه یلی» (باد مه) خوانده می شوند. بادهای شرقی در تمام فصول سال، از سوی شرق استان می وزند. بادی است سرد و مرطوب که غالباً در فصول گرم موجب ریزش باران و در زمستان سبب ریزش برف می شود.
بادهای غربی: باد غربی را در محل «آق یلی» (باد سفید) و یا «گرمیج» می نامند. این باد برخلاف بادهای شرقی، از غرب استان می وزد که در تبخیر و خشکانیدن زمین موثر بوده و به دنبال آن حرکت ابرهای باران زا شروع شده و منجر به ریزش باران می شود. باد غربی رطوبت دریای مدیترانه را با خود به همراه می آورد.
بادهای محلی: در نواحی مختلف آذربایجان شرقی، شرایط طبیعی محل، موجب پیدایش بادهای محلی گردیده که مشخصات و ویژگی های متفاوتی دارند مانند: مراغه یلی (باد مراغه)، هشتری یلی (باد هشترود)، باد ده روزه ملکان، وعده یلی (باد وعده) که در اهر و تبریز می وزد، قره یلی (باد سیاه) در سراب، گچی قران یلی (باد بزکش) که در ارتفاعات سهند می وزد.
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
دانشگاه هنر اسلامی تبریز یکی از دانشگاه های شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. این دانشگاه، که اولین دانشگاه تخصصی ایران در حوزه هنرهای اسلامی است، در مهرماه سال ۱۳۷۸ خورشیدی با پذیرش ۲۴۱ نفر دانشجو در رشته های تحصیلیطراحی صنعتی و فرش و معماری تاسیس شده و شروع به فعالیت نمود.
این دانشگاه دارای دو مجموعه به نام های مجموعه پردیس و مجموعه مقصودیه است.
مجموعه پردیس
مجموعهٔ پردیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز در ضلع جنوبی چهارراه حکیم نظامی و در محل سابق کارخانه چرم سازی خسروی قرار گرفته است؛ مساحت این مجموعه ۳۶٬۰۰۰ مترمربع شامل ۸ ساختمان سه طبقه و یک طبقه می باشد. مرمت مجموعهٔ پردیس از سال ۱۳۷۶ خورشیدی شروع شده و در همین راستا ساختمان های فرسوده به آمفی تئاتر، ساختمان اداری، سالن ورزشی، سلف سرویس و کتابخانه تغییرکاربری داده اند؛ همچنین توربین ها و ژنراتورهایی که در بخش تاسیسات کارخانهٔ چرم سازی باقی مانده اند، مرمت و بازسازی شده و به عنوان موزهٔ صنعتی مورداستفاده قرار خواهند گرفت.
مجموعه مقصودیه
مجموعهٔ مقصودیه یکی از مجموعه های دانشگاه هنر اسلامی تبریز است که در خیابان مقصودیه واقع شده است. مساحت این مجموعه ۷٬۳۸۲ متر مربع شامل ساختمان های تاریخی بهنام، قدکی و گنجه ای زاده می باشد که این ساختمان ها هم اکنون به طور کامل مرمت و بازسازی شده و در اختیار دانشگاه قرار گرفته اند؛ همچنین ساختمان صدقیانی نیز پس از واگذاری، مرمت شده و به این مجموعه ملحق خواهد شد.
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
ساختمان بهنام یکی از ساختمان های تاریخی دانشگاه هنر اسلامی تبریز است که قدمت آن به اواخر دورهٔ زندیه می رسد. مساحت این بنا ۱٬۹۰۰ متر مربع است و بخش اداری دانشکدهٔ معماری و شهرسازی را در خود قرار داده است. تالار مرکزی ساختمان بهنام به دلیل نقاشی شده بودن دیوارها و شومینه ها از مهم ترین آثار معماری دوره زندیه به شمار می رود.
ساختمان بهنام
ساختمان قدکی
ساختمان قدکی یکی از ساختمان های تحت تملک دانشگاه هنر اسلامی تبریز است. قدمت این بنا به اواسط دورهٔ قاجاریه می رسد و مساحت آن ۱٬۳۴۰ متر مربع شامل دو طبقهٔ زیرزمین و همکف و دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ساختمان قدکی پس از مرمت و بازسازی بخش های مختلف دانشکدهٔ معماری و شهرسازی نظیر تعدادی از آتلیه هاو نمایشگاه را در خود گنجانده است. طبقهٔ زیرزمین این ساختمان به جهت جای دادن حوضخانه و حوض سنگی تاریخی در خود، نسبت به سایر طبقه ها اهمیت بیش تری پیدا کرده است و غالباً آثار دانشجویان در این محل به نمایش گذاشته می شود.
3) دانشکده هنر های اسلامی
2) دانشکده فرش
1) دانشکده معماری و شهرسازی
4)دانشکده هنرهای کاربردی
1
2
3
4
عملکرد فرم
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
قرار گیری حجم در سایت
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
قرار گیری حجم در سایت
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
تحلیل پلان دانشکده معماری طبقه اول
اموزشی (نظری )
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
N
اداری
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
تحلیل پلان دانشکده معماری طبقه سوم
اموزشی (نظری )
کارگاه
کارگاه
کارگاه
مرکز مطالعه
N
تحلیل پلان دانشکده معماری طبقه دوم
نمایشگاه و آرشیو
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
N
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
همجواری ها
قسمت آموزش نظری نیازمند سکوت است از قسمت کارگاه ها جدا شده است.
بخش اداری دارای ورودی جداگانه است ک مانع از ورود افراد غیر مرتبط به این بخش و همچنین قسمت اداری میشود.
قسمت نمایشگاه در طبقه جداگانه در نظر گرفته شده است ک تداخل در کار بخش اموزش و کارگاه ایجاد نکند.
مرکز مطالعه نیازمند سکوت است ب همین دلیل قسمت رفت و /امد ان از کارگاه ها جدا شده که در آرامش آن تداخلی ایجاد نشود.
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
تحلیل نورگیری طبقه اول
N
نور جنوب (بهترین نور)
بهترین نور،نور جنوب و نامناسب ترین نور، نور غرب است ب همین دلیل سعی شده حداکثر بازشوها در قسمت جنوبی ساختمان و کمترین ان در قسمت غرب قرار بگیرد. این نکته در طبقه دوم هم رعایت شده است.
اموزشی (نظری )
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
اداری
آموزشی
ورودی
ورودی
ورودی
کارگاه ها
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
دیاگرام ارتباطی فضاها
قرار دادن ورودی جداگانه برای قسمت اداری مانع از ورود افراد غیر مرتبط به آن میشود.
اموزشی
کارگاه
مطالعه
مطالعه
کارگاه
کارگاه
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
دیاگرام ارتباطی فضاها
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
سیرکولاسیون طبقه اول
اموزشی (نظری )
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
N
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
تحلیل پلان دانشکده معماری طبقه دوم
اموزشی (نظری )
کارگاه
کارگاه
کارگاه
مرکز مطالعه
N
تحلیل نورگیری طبقه سوم
نمایشگاه و آرشیو
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
N
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
مسیرها و دسترسی
مسیرها و دسترسی
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
دسترسی سواره
دسترسی سواره
دسترسی سواره
دسترسی پیاده
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
ورودی
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
نمای جنوبی
نمای شمالی
نمای شرقی
نمای غربی
تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
بادها
باد غرب : رطوبت دریای مدیترانه را به همراه خود می آورد. باعث ریزش باران میشوند.
باد شرق :در تمام فصول سال می وزد ، بادی سرد و مرطوب است که از شرق استان می وزد
تحلیل مدرسه باوهاوس آلمان
دانشجو : مریم بختیاری ها
ترم 3
اقلیم کشور آلمان
این کشور دارای آب و هوای قاره ای با زمستان های سرد و مرطوب، و تابستان های معتدل بوده و وضعیت خاک آن برای کشاورزی بسیار مناسب می باشد. در ناحیه شمال غربی آلمان، آب و هوای اقیانوسی، حاکم است. بادهای غالب این کشور از جانب غرب می وزند .
این کشور دارای ۱۶ ایالت است. بزرگترین ایالت بایرن یا باواریا در جنوب و کوچک ترین برمن در شمال غربی است. آلمان ترکیبی از دشت و جنگل و کوه و ساحل و تعدادی جزیره و مجموعه ای از باتلاق ها و دریاچه ها است. در شمال این کشور سرزمین های پست قرار دارند که سواحل آن سدبندی شده است. دشت های پست شمالی به دشت های مرکز آلمان وصل می شوند. بزرگترین دشت های آلمان دشت های راین بالا، وستفالن و دشت های منطقه لایپزیگ هستند. در شمال آلمان تعداد زیادی برکه و دریاچه یافت می شود. در قلب آلمان رشته کوه های مرکزی قرار دارند، این رشته کوه ها شمال و جنوب آلمان را از هم جدا می کنند. کوه های هارتس، ارتس، فیشتل، هونسروک و جنگل های باواریا از شمال به جنوب کشیده شده اند. بلندترین کوه آلمان تسوگ اشپیتسه، در قسمت آلمانی رشته کوه آلپ در جنوب این کشور با ارتفاع ۲۹۶۲ متر است.
26
26
تحلیل مدرسه باوهاوس آلمان
والتر گروپیوس معمار برجسته آلمانی و بنیان گذار مدرسهٔ مشهور باهاوس بود.
از ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۵ با آدولف مایِر همکار بود. حاصل فعالیت وی در این سالها کارخانه فاگوس بود که از شاخصترین نمادهای جنبش مدرن به شمار می آید.
در ۱۹۱۹ باوهاوس را در وایمار تاسیس کرد که والاترین دستاورد فعالیتهای آموزشی او به منظور تلفیق خلاقیت هنری با مقتضیات تولید صنعتی بود. تغییر مکان مدرسه به دِسائو در ۱۹۲۵ آغاز عصر فناوری در معماری مدرن بود که از معماران معاصر هلند تاثیر می پذیرگروپیوس پس از تحصیل در مونیخ (۱۹۰۳-۱۹۰۴) و برلین (۱۹۰۵-۱۹۰۷) به دفتر پِتِر بِه رِنس پیوست و نزد او به اهمیت و شکوه پیشرفت صنعتی به عنوان نمودی از ظهور یک فرهنگ تازه پی برد.
فت و به آفرینش چندین اثر دارای اهمیت بین المللی انجامید.
گروپیوس در ۱۹۲۸ باوهاوس را ترک کرد و به آزمودن اندیشه های جدیدی در شهرسازی و تیپولوژی خانه مشغول شد. با روی کار آمدن نازیسم به انگلیس، و سپس در ۱۹۳۷ به بستن مهاجرت کرد، در آنجا به تدریس در دانشگاه هاروارد پرداخت و به فعالیتهای حرفه ای خود نیز ادامه داد.
27
27
تحلیل مدرسه باوهاوس آلمان
معمار بنا
28
ایده فرم بنا از علامت نازی های آلمانی در جنگ جهانی اول گرفته شده است.
تحلیل مدرسه باوهاوس آلمان
ایده
29
عملکرد فرم
1.کارگاه ها
2.آمفی تئاتر و رستوران
3.خوابگاه های دانشجویی
4.مدیریت ( اداری)
5.دانشکده فنی
29
1
2
3
4
5
تحلیل مدرسه باوهاوس آلمان
30
نحوه قرارگیری توده در سایت
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
شمال
31
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
پلان زیر زمین
1
2
2
3
4
5
5
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
پلان همکف
33
پلان طبقه اول
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
34
34
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
پلان طبقه دوم
35
پلان طبقه چهارم
35
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
36
*آمفی تئاتر و رستوران دارای دید و منظر به خیابان و فضای باز
*فضای آموزشی که نیازمند سکوت می باشد در نزدیکی بافت مسکونی است
*قرارگیری فضای اداری بر روی خیابان (درارتفاع) مانع ورود افراد غیر محصل به آن حوزه.
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
همجواری
37
نورگیری
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
شمال
نور جنوب
38
نورگیری
38
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
39
کارگاه
دانشکده فنی
اداری
آمفی تئاتر و رستوران
خوابگاه دانشجویان
ارتباط عمودی
ارتباط عمودی
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
دیاگرام ارتباطی
40
40
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
سیرکولاسیون
41
مسیرهای دسترسی
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
42
42
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
دسترسی سواره
دسترسی پیاده
مسیرهای دسترسی
43
*ورودی منظم و ساده از نظر هندسی شاید تا حدی بیان کننده تفاوت فضای داخل مدرسه و خارج آن باشد.
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
ورودی
44
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
نماها
45
45
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
برش
46
باد ها
تحلیل مدرسه باوهاس آلمان
شمال