تارا فایل

پاورپوینت تجسم از بدن



تعاریف
تجسم از بدن
تصویز ذهنی از جسم بر اساس ادراکات فعلی و گذشته
تصویز فرد از جسم خویش و نظرات دیگران نسبت به او
یک جریا ن پویاست که بمرور زمان و تکامل تغییر می کند

عوامل تاثیرگذار در B.I
سازگاری در فرد
مفهوم ماهیت بیماری برای فرد
تجارب و بیماریهای گذشته
بیوگرافی
دوره تکاملی
اهمیت عضو
زمینه فرهنگی
محیط
عکس العمل افراد به فرد
تسهیلات و امکانات

نکات مهم:
شخص غیر فعال شناخت کافی از جسم خود ندارد
تصویر ذهنی فرد الزاما با بدنش سازگار نیست
اجسام متصل به فرد جزء B.I فرد هستند(دستگاه دیالیز، مانیتورینگ قلبی)
عصا، عینک و ……..

متغیرهای تاثیر گذار در B.I
مادرزادی: آلبینیسم
فیزیوولوژیک: بارداری، پیری
ناگهانی: آمپوتاسیون
پنهانی: کلستومی

انواع تاثیرات B.I روی افراد
Appearance body ( burning)

Body function (MI)

Body structure (estomy)

B.I and development
Infancy (نوزادی: 1-0)
Todler hood (نوپایی: 3-1)
Early child hood(قبل از مدرسه: 6-3)
Middle child hood(دوره مدرسه: 12-6)
Adolescence(نوجوانی: 18-12)
Adult hood(جوانی: 40-18)
Middle age(65-40)
Old age

عکس العمل فرد به B.I
پاسخ بیمار به B.I از خود
پاسخ خانواده
پاسخ اجتماع
پاسخ تیم بهداشتی

پاسخ بیمار به B.I از خود
پاسخ انطباقی:

مرحله درک واقعه
مرحله مقابله با تغییر
مرحله حل یا پذیرش

پاسخ غیرانطباقی

فرایند پرستای در بیمار با B.I مختل
بررسی:
پاسخ به بد شکلی بدن یا محدودیت
الگوهای استقلال – وابستگی
اعتماد به نفس
اجتماعی شدن و ارتباطات
اهمیت داشتن
شایستگی و صلاحیت
اهمیت داشتن
قدرت
فضایل اخلاقی
ایفای نقش

تشخیص پرستاری
تصور از بدن آشفته شده
اعتماد به نفس پایین
ایفای غیر موثر نقش
هویت فردی آشفته
اضطراب مربوط به تغییر
عدم همکاری مربوط به اعتماد به نفس پایین

برنامه ریزی
به طور واقعی خود را شرح دهد هم قوتها و هم کمبودها
با احساسات و نیازهایش به طوری که به طور موثر براورده شود ارتباط برقرار کند
مسولیتهای مربوط به نقش را با اطمینان و شایستگی بپذیرد
رضایت از زندگی را با توجه به شرایط داشته با شد

اجرا
بیمار را تشویق به راه رفتن کند
تشویق به داشتن ارتباط با دیگران
آموزش مراقبت از خود به بیمار
تواناییهای بیمار را مرتبا بازگو کند
شنونده خوبی باشد

Assessing Self-concept
Developmental and chronological age

Assessing includes questions on identity… body image…self esteem…roles…

Patient’s strengths/weaknesses

Self-Concept Questionnaire
Describe yourself.
What are your personal characteristics? What are your strengths? What are your fears or weaknesses?
Describe your body. What do you like most about your body? What do you like least about your body?
Tell me about some things you do or have done in the past that give you a sense of achievement or accomplishment.
Describe the primary roles you fill. How do you feel about your ability to perform these roles? Are these roles satisfying to you?

High self-esteem vs Low self-esteem
Assertive
Self-directed
Makes decisions
Praises self
Speaks clearly
Attends to needs
Passive “who cares attitude”
Excessively Dependent
Hesitant to express views
Overly Critical of self
Monotone voice – lack of emotion & energy
Neglects own needs
Difficulty making decisions
Overly apologetic
Avoidance of eye contact

Nursing Diagnoses
Disturbed body image
Low self-esteem; chronic or situational

Other Dx in which low self-concept is the etiology:
Ineffective health maintenance r/t …
Self care deficit r/t …
Risk for self-directed violence r/t…

Nursing Interventions
Nurse is a role model Can a nurse NEGATIVELY affect a client’s self-concept?
Form helping relationship: Focus on client strengths; praise achievements
Meet physiological and psychological needs Reduce pain Decrease anxiety
Promote positive self-esteem Encourage participation in care Encourage socialization

Nursing Interventions NIC
Encourage client to recognize and discuss thoughts and feelings
Assist client to: Realize everyone is unique Realize impact of illness on self-concept Be aware of negative self-statements and modify them Gain more control Identify positive attributes of self Identify and use personal strengths

Nursing Evaluation
Outcome criteria addressed????

Behavior and attitude changes will indicate altered self-esteem

Long term outcome –can take many months or years

Evaluation (NOC)
Client should be able to meet the following outcomes:
Be comfortable with body image Be able to describe self positively Be able to meet realistic goals Be capable of interacting appropriately with environment and others

“Know Thyself” Socrates
Nurses need to reflect on their OWN self-concept in order to effectively assist OTHERs.
Ask yourself these questions: How do I perceive myself? How do I think others see me? What are my strengths and weaknesses? What are my goals for self-improvement? What does ALL THIS have to do with my professional practice?

Summary
Self-concept based on 3 components
Need to understand how various factors affect self-concept
Understand difference between high & low self-esteem
Interventions to promote self-concept
Evaluate outcome criteria


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود