تارا فایل

پاورپوینت تاریخ تربیت بدنی


تاریخ تربیت بدنی

اهداف درس تاریخ تربیت بدنی
آگاهی از سرگذشت انسانها در برخورد با تربیت جسم وروح.
آگاهی از وضعیت تعلیم وتربیت وتربیت بدنی در زمانهای مختلف.
شناخت اهمیت تربیت بدنی در نزد اقوام مختلف.
شناخت اهداف المپیک.
آگاهی از تاریخچه المپیک.

فصل اول
اهداف کلی ورفتاری :

شناخت اهمیت تاریخ ومطالعه آن

توصیف تاریخ وتعلیم وتربیت

شناخت تاریخ وعلم وتفاوت آنها

آگاهی از تاریخ تربیت بدنی

شناسنامه جامعه بشری است.

آشنائی با زندگانی ،آدا ب ، رسوم و عقاید گذشتگان .

بهره گیری از نحوه زندگی گذشتگان و استفاده آن در زندگی جدید .

شناخت خود، اسرار نهفته رفتار و مسئولیت ها .
اهمیت و فایده مطالعه تاریخ

تاریخ ، علم و تعلیم و تربیت
تاریخ فقط با استفاده ازاسناد و مدارک ارائه می شود و قطعیت علوم تجربی را ندارد.
تعلیم و تربیت همزمان با سکنی گزینی بشر روی زمین آغاز شده است.
بشر اولیه از دانش محدود خود جهت تسلط بر طبیعت استغاده می کرده است.
آداب و رسوم بشر اولیه دارای هدفی پویا در جهت زندگی بهتر بود.

تاریخ و تربیت بدنی
دلایل میل برافزایش تواناییهای بدنی بشر اولیه
اعتبار بالای داشتن بدنی قوی با مهارتهای ویژه
نیازهای جسمی
نیاز به اهمیت
شکار حیوانات
نیاز به مسکن

فصل دوم
اهداف کلی ورفتاری :

شناخت ارتباط تاریخ ، فرهنگ ودین.
آگاهی از تحولات اجتماعی.
توصیف تاریخ ، سیاست، اقتصاد تاثیر متقابل آنها.
آگاهی از تحولات تاریخی ورزش.

موضوعات انتخابی برای تعلیم فرزندان انسانهای اولیه
تعلیمات مسائل ایمنی و زیستی

تعلیمات راه و رسم زندگی اجتماعی

تعلیمات مذهبی و جهان آفرینش

تعلیمات قدرت سخنوری ، بیان و مراسم ها

تاریخ ، فرهنگ و دین
ابعاد فردی انسان از دیدگاه استاد مطهری :

استقلال انسان بعد فردی اوست (بعد اول انسان ).

زندگی در اجتماع بعد اجتماعی اوست و انسان نمی تواند جدا از اجتماع زندگی کند (بعد دوم انسان).

بعد مذهبی انسان بعد جهانی و الهی اوست (بعد سوم انسان) یعنی قرب به سوی غایت و تکامل.

نقشها و علل تحولات تاریخ
نوابغ )پیامبران و رهبران دینی و دانشمندان (
علوم
اختراعات
نژاد
رهبران دینی

تنوع گرایش انسانها به ورزش
ورزشکاران
تماشاگران (از المپیک بارسلون 3/5 میلیارد بیننده تلویزیونی بازیها را تماشا کردند )
مصرف کنند گان ابزار و پوشاک ورزشی(طبق آمار سازمان ملل 15 تا 70 درصد جمعیت کشور ها را در برمی گیرد .
باشگاهها ، فدراسیونها و مسابقات محلی ، ملی و بین المللی
توجه روزنامه های ورزشی

تاریخ و نهاد اجتماعی ورزش

زمینه تحرک و ترقی اجتماعی و ابزار های اساسی برای یاد گیری و جامعه پذیری.
رهائی افراد شرکت کننده از فشارهای زندگی.
فرصتی برای تحقق توانائی های فردی.
تقویت قانون پذیری بدون توجه به امتیازات.
زمینه پیوند های دوستانه و برادرانه .
ورزش و بازتاب ارزشهای
مطلوب اجتماعی

تاریخ ، اقتصاد و سیاست
تبدیل ورزش به صنعت با توجه به اختصاص 1تا 3 درصد تولید ناخالص ملی کشورها.
بخدمت گرفتن رسانه های ملی جهت تامین منابع مالی.
بین المللی شدن ورزش و آشکار شدن تفاوت کشورهای صنعتی و کشورهای عقب مانده.
خروج ورزشکاران قهرمان از کشورهای توسعه نیافته به کشورهای صنعتی .

مهمترین مشکلات ورزش در جهان سوم
فقدان هدایت علمی و فناوری متناسب با ورزش.
عدم تعادل ورزش قهرمانی با ورزشهای همگانی.
ترک ورزشهای سنتی کشور و گرایش به ورزشهای مدرن (کشور نیجریه).
جایگاه ورزش بانوان.

فصل سوم
اهداف کلی ورفتاری :

شناخت دیدگاه اسلام درخصوص ریاضت تن.

آگاهی از نظرات دین مبین اسلام درباره ورزش.

آگاهی از چگونگی برخورد بزرگان دین با تربیت بدنی و ورزش.

تربیت بدنی از دیدگاه اسلام
بخشی از نظام تربیتی و تعلیمات اسلامی است.
تلاشی است در جهت سلامت بدن و بدنبال آن انجام وظائف ایمنی ، اجتماعی ، سیاسی است .
زمینه ای جهت حفظ موازنه.
تلاشی است جهت رسیدن به اهداف بلند انسانی که همان غایت الهی است .

اهمیت ورزش تیراندازی در اسلام
تیراندازی رکن اصلی استراتژی تمرینات نظامی است ( پیامبر اکرم "ص" ).
میدان تیر اندازی باغی است از باغهای بهشت (پیامبر اکرم "ص”).
در جنگهای مسلمین با استفاده از روش تیر اندازی راه دشمن مسدود می شد که بسیار حایز اهمیت بود.
دلایل غلبه سپاه اسلام به رومیان تیراندازی خوب سپاهان اسلام بود(جرجی زیدان ).

اهمیت ورزش اسب سواری و شنا در اسلام
مسلمانان در مسابقات اسب دوانی در میدان (10×10حلبه )به رقابت می پرداختند (جرجی زیدان ).
به فرزند خود شنا و تیراندازی بیاموزید (پیامبر اکرم"ص" ).
تاکید قرآن به مومنان در سوره انفال جهت تسویه کفار با استفاده از ادوات جنگی و اسب سواری.
شرکت پیامبر"ص"در مسابقات اسب دوانی با قاطر معروف به گوش شکسته.

فصل چهارم
اهداف کلی ورفتاری :

آگاهی از تاریخ تربیت بدنی یونان باستان.

آگاهی از وضعیت تربیت بدنی در دوره های هومری واسپارت.

آگاهی از برنامه های آموزشی تربیت بدنی در آتن قدیم وجدید.

تربیت بدنی در یونان
دوره هومری

دوره اسپارت

دوره آتن قدیم

دوره عصر طلائی در یونان جدید

آموزش تربیت بدنی در عصر هومری
بیشتر جنبه تقلیدی و فراگیری از بزرگترها داشت.
کودکان مسابقات ، مراسم ترحیم و بازیها را نظاره می کردند و با مهارتهای آن آشنا می شدند .

منسترها شکار ، ژیمناستیک و تاکنیک نظامی به جوانان آموزش می دادند .
جوایز بیشتر جنبه افتخاری برای متوفی داشت .

تاریخ تربیت بدنی دردوره اسپارت ها
هدف اصلی تعلیم و تربیت آماده ساختن کودکان برای شغل سپاهگیری بود .
ژیمناستیک پایه اساسی فعالیتهای ورزشی بود .
برنامه اسپارتها جدی و دشوار بود.
براساس علاقه اسپارتها منابع مالی صرف ساخت میادین و تاسیسات ورزشی می شد.

تربیت بدنی در آتن قدیم
مدارس کشتی یا پالاسترا و موسیقی یا دیدالسکالئوم فقط برای پسران وجود داشت.
تربیت بدنی به منظور تربیت سپاهیگری بود.
آموزشهای اخلاقی حائز اهمیت بود .
المپیک سال 776 پیش از میلاد به افتخار زئوس برگزار شد .
مسابقات استیمن _ پی تین و نی مین که به پن هلینگ شهرت داشتند برگزار می شد .

تاریخ تربیت بدنی در آتن جدید (عصر طلایی )
ازجنگ یونان و ایران تا فتح یونان بوسیله اسکندر را شامل می شود .
آموزش و پرورش بر تعالی و ترقی فرد استوار بود .
آموزش و پرورش بیشتر به مسائل عمومی و اجتماعی توجه داشت تا فعالیت جسمانی.
اماکن ورزشی به تمرینات خشن نپرداخته وصرفا فرح بخش داشت .

برنامه آموزش تربیت بدنی آتن جدید
متاثر از دوران قدیم ابتدا کمتر به تربیت بدنی اهمیت داده می شد .
جنگ با ایران گرایش به تربیت بدنی را بیشتر کرد .

دو با سلاح ، ژیمناستیک ، سوار کاری ، پرتاب نیزه مورد توجه بود .
در اواخر دوران آتن جدید مدرسه نوجوانان برنامه دوساله تربیت بدنی داشتند .

فصل پنجم
اهداف کلی ورفتاری :

آگاهی ازوضعیت تربیت بدنی در:
مصرقدیم
روم
چین باستان
هند
ایران باستان

تربیت بدنی از مصر قدیم
موقعیت مکانی کشور پیشرفت فراوانی را موجب گردید .

مهد تمدن بشری نام گرفته است .

تعلیم و تربیت ، با اهداف زندگی مردم هماهنگ بود .

آموزش و پرورش به تربیت سربازان جنگی همت می گماشت .

برنامه های تربیت بدنی در مصر قدیم
در مدارس درسی برای تربیت بدنی منظور نشده بود .

اولیاء و معلمان خصوصی آموزشی مهارتهای بدنی را اجرا می کردند

کشتی ، رقص ، ژیمناستیک از رشته های پرطرفدار بود .

گاوبازی از سرگرمیهای مورد علاقه مصریان بود .

تاریخ تربیت بدنی درروم
تعلیم و تربیت بیشتر در خانه انجام می شد .
جوانان هم در همه امور شاگرد پدران خود بودند .

از سال 300 قبل از میلاد مدارس ابتدائی ایجاد اما توجهی به تربیت بدنی نداشت .
با آمدن امپراطور روم جدید و تماس با یونانیان آموزش به صورت قوی دنبال می شد .

برنامه آموزشی تربیت بدنی روم
ابتدا جوانان صرفا"جهت سلامتی به تمرین می پرداختند .
بازی با توپ ، ارابه رانی و اسب رانی از سرگرمیهای مهم بود .
مبارزات خشن بصورت گلادیاتوری بسیار مورد توجه بود .
تمرینات بدنی درجهت اهداف نظامی و سپاهیگری بود .

تاریخ تربیت بدنی در چین باستان
بیشتر به اندیشیدن تشویق می شدند تا ورزش .
کالجها و مدارس هزار سال پیش از میلاد وجود داشتند .
تربیت بدنی بیشتر در مدارس نظامی جهت تربیت جنگجو وجود داشت .
جهت انتخاب رهبر کشور مهارتهای سوار کاری و تیراندازی با کمان مورد توجه بود .

تاریخ تربیت بدنی در هند
در امر آموزش و پرورش مشیت الهی را جاری و نافذ می دیدند .
بیشتر در اندیشه زندگی جاوید بودند .
بالاترین طبقه یعنی برهمن ها به شغل روحانیگری و معلمی می پرداختند .
جنگجویان و دهقانان در طبقات دوم و سوم به سپاهیگری می پرداختند.
کارگران طبقه چهارم جامعه به خدمتگذاری مشغول می شدند .

برنامه آموزش تربیت بدنی در هند
در دوران امپراطوری مسیحی به تمرینات نظامی بویژه تمرین تیراندازی با کمان پرداخته می شد .

در دوره حکومت بودائیان مناسبتهای آموزشی به معابد واگذار شد .
تمریتات پرانایام ، سوریاناماسکار و یوگا انجام می شد .

نظامیان در قرون اخیر چوگان را به هند بردند .

تاریخ و برنامه آموزش و تربیت بدنی در ایران باستان
در مشرق زمین تنها کشوری بود که بیشترین اولویت را به تربیت بدنی داد .
آموزش و پرورش عمومی به تربیت بدنی محدود می شد (به جز برای طبقات شاهزادگان و اشراف ).
از 7 سالگی تحصیل آغاز و تا 15 سالگی به فراگیری فنون نظامی پرداخت می شد .
ایرانیان از 5 تا 7 سالگی سواری ، تیرو کمان و اصول راستگوئی می آموختند (هرودوت) .

فصل ششم
اهداف کلی ورفتاری :

آگاهی از وضعیت تربیت بدنی در قرون وسطی.

آگاهی از اهداف تربیت بدنی در دوران شروع دین مسیحیت.
آگاهی از تاریخ تربیت بدنی دوره فئودالیسم.

تربیت بدنی در قرون وسطی
با تسلط بربرها تعلیم و تربیت تعطیل شد .
حکومت شش قرن بربرها از تاریک ترین دوران تمدن بشر بود .
با اتمام دوره بربرها حرکت بسوی تمدن مترقی آغاز شد.

موسسات آموزشی و دانشگاهی توسعه پیدا کرد که خود مدیون کلیساها ، فئودالیسم ، شهرها و نهادهای اجتماعی بود .

تربیت بدنی در آغاز دوره مسیحیت
اهداف آموزش و پرورش تربیت اعتقادی و اخلاقی فرزندان بود .
کلیساها جسم وتن را شیطان تلقی می کردند .
ورزش را جزء آیین بت پرستی دانسته و مبارزات رومیان برای آنان تداعی می شد.
بندیکت روسی قانونگذار رهبانیت غرب با نکوهی و تنبلی گرایش به تربیت بدنی را عملی نمود .

تربیت بدنی دردوره شوالیه گری
طبقه نجبا آموزش شوالیه گری و مذهبی داشتند .
پسرها تا هفت سالگی در خانه و از هشت سالگی رسما"آموزش را شروع می کردند .
هفت تا چهار سالگی شاگردی و چهارده تا بیست و یک سالگی سلحشوری را آموزش می دیدند .
پاپ الکساندر سوم مسابقات را تحریم کرد .

تربیت بدنی در دوران فئودالیسم
شهرنشینان به امر تعلیم و تربیت می پرداختند .
توجه بیشتر به امور نظامیگری بود .
کودکان انگلیسی در اواخر سده ی میانه به شکار ، کشتی ، تیراندازی و پرتاب سنگ علاقه نشان می دادند .
علیرغم مقررات ادوارد سوم، مردم به آموزش و تمرین ورزشی می پرداختند .

تربیت بدنی در قرون وسطی
آشنائی اروپا با تمدن پیشرفته شرق در اثر جنگهای صلیبی.
از اواخر قرن ادوارد مدارس ، کلیساها به علوم ریاضی ، نجوم و پزشکی روی آوردند .
ورزشها بیشتر جهت تحرک عامل روحانی بود .
ورزش بیشتر جنبه هنری داشته و به تدریج اولین اولویت مدارس شد.

فصل هفتم
اهداف کلی ورفتاری :

آگاهی از وضعیت تربیت بدنی در کشورهای:

آلمان ، سوئد و انگلستان.

اتریش ، اسپانیا و دانمارک .

ایتالیا ، فرانسه ورومانی .

تاریخ تربیت بدنی در آلمان
کشور آلمان تحت تاثیر انقلاب فرانسه از اوایل قرن نوزده تشکیل شد .
تربیت بدنی متاثر از خدمات سیاسی متحول می شد .
فردریخ لودویک جان ،تربیت بدنی را بنیان نهاد.
سال 1842 تربیت بدنی مورد حمایت جدی دولتی قرار گرفت .
مدارس از سال 1865 به ورزشگاه مجهز شدند .

بانیان گسترش تربیت بدنی در آلمان
اسپیس پایه گذار ورزش در مدارس شد .
هوگو روشتاین ورزش سوئدی را رواج داد .
کونارد کوخ ، اگوست هران و شنکندورف ورزش پهلوانی را رواج دادند .
فیشر رهبر جنبش جوانان را به عهده داشت .
شرمن راه پیمائی طولانی را براه انداخت.

تاریخ تربیت بدنی در سوئد
پس از جنگهای ناپلئون میل به تمرینات نظامی ایجاد شد .
لینگ از مشاهیر معروف ورزش و مسئول تمرینات ورزشی نظامی بود.
لینگ مرکز توانبخشی معلولین را ایجاد و طنابهای افقی ، عمودی ، مورب وخرک را ابداع کرد .
برانتینگ طب ورزش را رواج و توسعه داد .

دیدگاه فورس در ورزش سوئد
تقسیم ورزش مصنوعی به ورزش نظامی ، قهرمانی و طبی .
ورزش نظامی را مخصوص نظامیان می دانست.
ورزش قهرمانی را بیشتر برای آموزش و پرورش و شامل دو ، پرش ، پرتاب دیسک ،نیزه و کشتی بود .
وی ارزش تعلیماتی ورزش را به توانائی معلم می دانست .

تاریخ تربیت بدنی در انگلستان
انجمن ملی میدانهای بازی اشاعه دهنده ورزش بود.
آب و هوای سرد و اوقات فراغت زیاد علت اصلی گرایش مردم این کشور به ورزش بود .
فازغ التحصیلان مدرسه ورزش سوئد آموزش تربیت بدنی کشور را برعهده گرفتند .
در 1918 درس تربیت بدنی در مدارس الزامی شد .
باشگاهای فوتبال و کریکت مسابقات آماتور برگزار می کرند .

تاریخ تربیت بدنی اتریش
در جنگ جهانی ورزش بیشتر جنبه نظامی داشت.
پس از جنگ ورزشهای آماتوری و مسابقات تفریحی مورد توجه
قرار گرفت .
سال 1913 دوره دو ساله تربیت معلم ورزش مدارس تاسیس شد
دوره دو ساله به چهارساله تبدیل و دروس تشریحی ، تاریخ ، فلسفه ، مکانیزاسیون بدن و اصول تربیت بدنی آموزش داده می شد .

تاریخ تربیت بدنی در اسپانیا
ورزش منحصر به سه دسته آقایان ، بانوان و ارتش بود .
ژیمیناستیک تمامی برنامه ورزش مدارس را بخود اختصاص داده بود .
آموزش و پرورش مسئول ورزش مدارس و دانشگاهها بود .
ورزش خارج مدارس به عهده کمیته ملی المپیک ، آموزش و پرورش ، وزارت کار و کشور وجشن ملی اسپانیا بود.
1940 ورزش مدارس اجباری شد و فوتبال در راًس ورزشها بود .

تاریخ تربیت بدنی دانمارک
سال 1804 تشکیلات ورزش شکل گرفت .
ناچکال مدیر انجمن ورزش نظامی ، برنامه های ورزشی را تدوین می کرد .
مشکل انتخاب افراد نظامی باعث اجباری شدن ورزش مدارس شد .
بیشتر اهداف نظامی ورزشی تعقیب می شد .
با تاًسی از انگلستان ورزش عامل وحدت تلقی شد .
انجمن زمینهای کپنهاک و کمیته های توسعه ورزش گروهی مدارس تشکیل شد .

تاریخ تربیت بدنی در ایتالیا
پس از جنگ اداره تربیت بدنی (او. ان . بی ) تشکیل شد .
سازمانهای بالیلا و اوانکوارد سیتی مخصوص پسران و پیکول ایتالین و جیوانی ایتالین مخصوص برنامه دختران تشکیل شد .
میزبانی المپیک 1944 که بدلیل جنگ برگزارنشد ، باعث تحول در ورزش این کشور شد.
تربیت بدنی در مدارس الزامی است .

تاریخ تربیت بدنی فرانسه
قبل از جنگهای متعدد مدارس دینی ، علم و دانش و تربیت بدنی دایر بود
پیاده روی ، کوه پیمایی ، چوگان از ورزشهای مورد علاقه بود.
ری گولت آغاز گر تدریس تربیت بدنی در مدارس بود .
سال 1920 گذراندن درس تربیت بدنی اجباری شد .

تاریخ تربیت بدنی رومانی
سال 1864 درس عملی تربیت بدنی در مدارس تاسیس شد.
سال 1879 سیستم سوئدی بطور کامل پیاده شد .
پس از جنگ جهانی دوم ورزش مدارس اجباری شد .
دانشگاهها مسئولیت تربیت معلمان ورزش را بعهده گرفتند .

فصل هشتم
اهداف کلی ورفتاری :

آگاهی از تاریخ تربیت بدنی در آمریکا.
آگاهی از روند رشد ورزش در آمریکای جدید.
آگاهی از وضعیت تربیت بدنی در استرالیا.
آگاهی از وضعیت تربیت بدنی در آفریقای جنوبی.

تاریخ تربیت بدنی آمریکا
درعهد باستان تعلیم و تربیت در خانه ها بود و تربیت بدنی جایگاهی نداشت .
زندگی مردم با کار وفعالیِت زمینه حضور تربیت بدنی را فراهم نمود .
فرانکلیس، مدرسه فیلادلفیا را تاسیس و برنامه های تربیت بدنی را در نظر گرفت .
وبستر اولین کسی بود که درس تربیت بدنی را جزء دروس الزامی قرار داد .

آموزش تربیت بدنی در جمهوری جدید آمریکا
سیستم ژیمناستیک آلمان

سیستم بیچر مخصوص دختران

سیستم لیوایز (ورزش سبک و بدون وسیله )

دکتر دادلی سارجنت (برنامه ورزشهای سوئدی ، آلمانی و سبک ، بدون وسیله و تفریحی بود )

تربیت بدنی آمریکا در قرن بیستم
برپایه ورزشهای سوئدی بود .
در درمان بیماران از ورزش سوئدی بهره می بردند .
تربیت بدنی شامل حرکات دست جمعی و ژیمناستیک در برنامه های آموزشی تثبیت شد .
درقرن بیستم خصوصیات جسمی و روحی جوانان بیشتر مورد توجه قرار گرفت .
مسابقات ورزشی و تحقیقات علمی ورزش گسترش پیدا کردند.

تاریخ تربیت بدنی در استرالیا
سیستم آموزش دولتی در سال 1848 تاسیس شد .
تربیت بدنی مدارس متاثر سیستم سوئدی و در متوسطه متاثر از مدارس انگلیسی بود .
پس از جنگ جهانی اول تربیت بدنی مورد توجه قرار گرفت .
سال 1938 شورای تندرستی ایجاد شد .
عضویت در انجمن نجات غریق استرالیا از افتخارات مردم این کشور است .

تاریخ تربیت بدنی در آفریقای جنوبی
تحصیل از 7 سالگی برای سفیدپوستان اجباری ولی برای سیاه پوستان اجباری نبود .
از اواسط قرن نوزدهم موسسات آموزشهای تربیت بدنی شروع به کار کردند .
بتدریج تربیت بدنی در مدارس اجباری شد .
شورای ملی نمایندگان چهاراستان مسئول اشاعه تربیت بدنی بودند .
ورزش رگبی و جک اسکی طرفداران زیادی در آفریقای جنوبی دارد.

فصل نهم
اهداف کلی ورفتاری :

آگاهی از تاریخچه ، تشکیلات وآموزش عالی تربیت بدنی چین.
آگاهی از اهداف تربیت بدنی در کشور سوریه.
آگاهی از وضعیت تربیت بدنی تایلند، اندونزی و فلیپین.
آگاهی از تاریخچه وروند توسعه تربیت بدنی در ژاپن.

تاریخ تربیت بدنی در چین
اوایل دهه پنجاه تربیت بدنی به دو شکل عمومی و قهرمانی بود .
توسعه ورزش در قانون اساسی چین به صراحت تاکید می شد .
هدف تربیت در چین به شکل زیر ترسیم شده بود :
1- تقویت عمومی جسم و بهبود سلامتی مردم .
2- ارتقاء سطح نیازها و فنون قهرمانی .
3- ایجاد تمدن مصنوعی در خدمت به سوسیالسیم

توسعه ورزش همگانی در چین
وظیفه اداره ورزش همگانی به عهده بخش ورزشی توده ای (عمومی ) است .
پنج شعبه ورزش عمومی شامل:
1- ورزش کارگزاران و کارمندان
2- ورزش روستا
3- ورزش مدارس تا دانشگاه
4- ورزش جامعه
5- آموزش اوقات فراغت

چگونگی ارتقاء سطح استاندارد های ورزش چین
چین کهن با شرکت در سه المپیک فقط یک ورزشکار پرش با نیزه را در مرحله نهائی دید .
با برنامه ریزی گسترده 280 رکورد جهانی و در 157 مسابقه به قهرمانی رسیدند .
اکنون 20000مربی و 1600000داور مشغول به کار هستند.
با ایجاد مراکز علمی و پژوهشی جهش مثبتی در تربیت بدنی ایجاد شد.

تاریخ تربیت بدنی تایلند
تا قرن نوزدهم آثار تعلیم و تربیت محسوس نبود .
دهه دوم قرن نوزدهم دوره ابتدایی اجباری شد .
تربیت بدنی زیر نظر آموزش و پرورش اداره می شود .
تربیت بدنی در مدارس و حتی دو سال اول دانشگاه جزء دروس اجباری است .
برنامه ورزش مدارس ژیمناستیک و مسابقات ورزشی است.

ورزش همگانی در تایلند
شامل شش طرح اصلی :
1- توسعه ورزش همگانی
2- پیشبرد ورزش ها برا ی تمام سنین
3- توسعه مکانهای ورزش همگانی
4- توسعه فنی و تقسیمات آن
5- تشویق رهبران گروهها جهت شرکت در ورزش
6- ورزش همگانی برای تندرستی و تفریح در مقابل ورزش قهرمانی

تاریخ تربیت بدنی در اندونزی
بعد از استقلال سال 1950 آموزش و پرورش رسمیت یافت.
برنامه های تربیت بدنی توسط آموزش وپرورش انجام می گیرد .
پیش از برقراری جمهوری تربیت بدنی جزء درسهای اجباری شد .
ورزش مهارت دفاعی پنتیاک مورد علاقه مردم است.
سال 1957 شورای ملی تربیت بدنی ایجاد شد .

تاریخ تربیت بدنی ژاپن
تا اواخر قرن نوزده برنامه ها تربیت بدنی نظامی بود .
از سال 1871 سیستم سوئدی در مدارس اجرا شد .
در سال 1913اداره تربیت بدنی در مدارس تشکیل شد .
اولین حضور ژاپن در مسابقات المپیک 1912 استکهلم بود .
از سال 1945 در مدارس و 1949 تربیت بدنی در دانشگاهها اجباری شد .
کاراته ، جوجیستینو وسومو از ورزشهای سنتی مورد علاقه مردم بودند .

تاریخ تربیت بدنی در فیلیپین
از سال 1901 با تسلط آمریکا آموزش ابتدایی اهمیت داده شد .
درس تربیت بدنی ابتدائی اجباری و دانشگاهها دو ساعت در هفته موظف به شرکت در کلاسهای ورزشی شدند .
سال 1912 فدراسیون ورزشهای آماتوری تشکیل شد .
سال 1933 رشته تربیت بدنی مقطع کارشناسی دانشگاهها تاسیس شد .

فصل دهم
اهداف کلی ورفتاری :

شناخت وضعیت حاکم بر تربیت بدنی در فرهنگ گذشته ایران.
آگاهی از چگونگی شکل گیری نهادهای ورزشی در ایران.
آگاهی از سیر تحول تحصیلات تکمیلی وآموزش عالی در ایران.
آگاهی از تشکیلات سازمان تربیت بدنی ایران.

جریانات فرهنگی سده های اخیر در ایران
در طی جنگ جهانی اول مورد تهاجم کشورهای ترکیه ، روسیه و انگلستان قرار گرفت.
در جنگ جهانی دوم با توجه به بی طرفی باز هم مورد تهاجم قرار گرفت .
استعمارگران در انحطاط فرهنگ اصیل ایران از فعالیت های سیاسی – نظامی ، سیاسی _ مذهبی و سیاسی _ فرهنگی تلاش گسترده ای نمودند .

تربیت بدنی در رژیم پهلوی
در زمان رضا خان درسال 1933 انجمن ملی تربیت بدنی وابسته به غرب تشکیل شد .
ریاست عالی انجمن به عهده رضا خان ریاست آن را حسین علاء به عهده داشت.
سمیعی ، پازار گاد ، صالح ، ابتهاج و علاء به ترتیب ریاست انجمن را عهده دار شدند .
پازارگاد به کفالت سازمان تربیت بدنی منصوب و تربیت بدنی را پایه ریزی کرد .

مهمترین فعالیت انجمن ملی تربیت بدنی چه بود؟
1- استخدام کارشناسی تربیت بدنی از آمریکا.
2- احداث ساختمان برای دفتر انجمن .
3- تربیت ورزشکاران داوطلب برای مقررات ورزشی و پیشاهنگی و اشاعه آن.
4- کوشش جهت شرکت در مسابقات 1936 المپیک برلین.
5- تشکیل سازمان پیشاهنگی.

تربیت بدنی در آموزش و پرورش و آموزش عالی
تاسیس دارالفنون آموزش و پرورش را شکوفا کرد .
سال 1306 مجلس یک ساعت ورزش روزانه را اجباری کرد .
سال 15و1314 گیبسون اولین قدم در تربیت مربیان ورزشی را برداشت .
سال 1316 دانشگاههای تهران و سال 1330 دانشسرای تربیت بدنی اصفهان تاسیس شد.

تشکیلات سازمان تربیت بدنی در ایران
قبل از انقلاب زیر نظر خاندان پهلوی و افسران درباری بود.
بعد از انقلاب ریاست سازمان ابتدا زیر نظر معاون نخست وزیر و اکنون زیر نظر معاون رئیس جمهور است .
معاونت فنی امورو فدراسیونها که برنامه ریزی و فعالیت فدراسیونهای مختلف را هدایت می کند .
از سایرمعاونتها می توان امور استانها ، اداری و مالی ، فرهنگی را نام برد .

فصل یازدهم
اهداف کلی ورفتاری:

آگاهی از چگونگی پیدایش نهضت المپیک.
شناخت اهداف المپیک.
آگاهی از تاریخ المپیادهای باستان.
آگاهی ازتاریخچه بازیها.

نهضت المپیک
دوکوبرتن در سال 1894در پاسخ به بحران های فرانسه المپیک را بنیان نهاد.
بیش از 190 کمیته ملی المپیک ( NOCS ) به نهضت المپیک پیوسته اند .
هر کشور جهت تاسیس المپیک باید حداقل 5 نوع ورزش داشته باشد.
کمیته بین المللی عالی ترین مرجع حل و فصل غیر فنی بازیها و نهضت المپیک است .

اهداف المپیک
1- ترویج ویژگی های اخلاقی و جسمانی

2- تعلیم و تربیت جوانان جهت تفاهم بیشتر

3- ترویج اصول المپیک و ایجاد خیر خواهی جهانی

4- گرد هم آوردن ورزشکاران جهان در یک فستیوال عظیم چهارساله ورزش

نشانه های المپیک
حلقه ، پرچم و شعار
حلقه ها به رنگ آبی ، زرد ، سیاه ، سبز و قرمز که در پرچم کشورها حداقل یکی از رنگها وجود دارد .
پرچم نشان از اتحاد پنچ قاره جهان دارد و اولین بار در سال 1920 به اهتزاز درآمد .
شعار المپیک سریعترین ، بالاترین و قویترین می باشد.

رویدادهای عمومی المپیادهای باستانی
رویداد المپیک همراه با مسائل مذهبی بود .
دست فروشها و بازاریها آخرین گروه ورودی به بازیهای المپیک بودند.
اختلافات قوم و قبیله ای به هر شکل در ایام المپیک خاتمه می یافت .
یونانیان باستان کوه المپیک را مقدس می شمردند.

کروئبوس اولین قهرمان المپیک در سال 776 پیش از میلاد بود .
ورزشهای سبک شامل دوها ، پرتاب ها ، پرشها انجام می گرفت.
مسابقات هر چهار سال یک بار و در حدود 1200 سال بدون وقفه جریان داشته است.
رویدادهای ورزشی
المپیادهای باستان

بازیهای المپیک جدید

بازیهای المپیک جدید

فصل دوازدهم
اهداف کلی ورفتاری :

آگاهی از چگونگی پیدایش پاراالمپیک.
آگاهی از تاریخچه ورزش معلولین.
شناخت اهداف پاراالمپیک.
تاریخچه حضور ایران در بازیهای پاراالمپیک.

بازیهای المپیک زمستانی
کوبرتن مخالف برگزاری دوگانه المپیک بود.
فشار کشورها بخصوص کشورهای اسکاندیناوی منجر به تشکیل بازیهای المپیک زمستانی شد .
بازیهای توردویک از سال 1901 تا 1926 برگزار شد .
رشته ها شامل اسکی ، صحرانوردی ، پرش با اسکی ، اسکی با چوگان و هاکی روی یخ برگزار شد .

بازیهای المپیک زمستانی

بازیهای المپیک زمستانی

ایران در بازیهای المپیک

ایران در بازیهای المپیک

پاراه المپیک
سال 1922 مسابقات جهانی ورزش نابینایان تاسیس شد .
سال 1944 گاتمن مرکز ورزشی درمانی را در بریتانیا براه انداخت .
سال 1948 همزمان با اسکیت ، ورزش با ویلچر آغاز گردید.
قطع عضو و نابینایان در سال 1976 ، معلولان ذهنی در سال 1980 به پاراالمپیک پیوستند .
1982کمیته بین المللی هماهنگ کننده ورزش معلولین افتتاح شد .
1989 (پارالمپیک ) تاسیس شد.
1994 پارالمپیک زمستانی افتتاح شد (در سی سی های نروژ )

بازیهای پارا المپیک

ایران در بازیهای پاراالمپیک

ایران در بازیهای پاراالمپیک

پایان


تعداد صفحات : 92 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود