باطری
باطری دارای سه وظیفه است:
1) استارت زدن موتور ،انرژی الکتریکی.
2) تامین برق برای زمانیکه الکتریسیته لازم از قدرت تولیدی آلترناتوربیشترباشد.
3) ثابت نگه داشتن ولتاژ برق خودرو
در واقع باطری انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.
ساختمان باطری
قطب های باطری
الف)قطب مثبت: توسط یک کابل به ضخامت 14 الی 19 میلیمتر به اتوماتیک استارت متصل است . ب)قطب منفی : این قطب توسط یک کابل به ضخامت 7 الی 9 میلیمتربه اطاق ماشین متصل است.
طرز تشخیص قطبین باطری
1 )قطب مثبت از قطب منفی ضخیم تر است .
قطب مثبت با علامت مثبت و یا واشر قرمز رنگ و قطب منفی با واشر مشکی یا آبی رنگ مشخص می شود.
2) با یک تکه سیم که یک سرآن را به یک قطب و سر دیگرآن را داخل خانه دوم قرار می دهیم، اگر حباب تشکیل شدآن قطب منفی است و قطب دیگر مثبت است.
3)به وسیله ولت متر
جعبه باطری
هر باطری 12 ولت دارای 6 خانه می باشد که این خانه ها یک جعبه تشکیل را می دهند.
باطری های سفید از پلاستیک وباطری
سیاه را ازنوعی قیر درست می کنند.
باطری سیاه معمولاقابل تعمیر میباشد.
درپوش باطری
روی هر خانه باطری یک درپوش قرار دارد ودرپوش ها دارای یک عدد منفذ، جهت خروج گازمی باشند.
مشخصات باطری
ظرفیت باطری
ولتاژباطری
صفحات باطری
ظرفیت باطری
واحد ظرفیت باطری امپر ساعت
می باشد .
برای مثال : یک باطری60آمپرساعت
یک لامپ یک آمپری را 60 ساعت روشن می کند.
یا یک لامپ 60 آمپری را یک ساعت روشن نگه می دارد.
عوامل موثر در ظرفیت باطری
1)هر چه تعداد صفحات بیشتر باشد ظرفیت باطری بیشتر است.
2)هر چقدر ابعاد صفحات بزرگتر باشد ظرفیت باطری بیشتر است.
محتویات داخل باطری
صفحات باطری
1-صفحه مثبت
2-صفحه منفی
3-صفحه عایق
تعداد صفحات باطری
-همیشه تعداد صفحات منفی یکی بیشتراز صفحات مثبت است.
-تعداد صفحات عایق برابر با مجموع صفحات مثبت ومنفی منهای یک است
مثال: یک باطری یازده پلیت دارای شش صفحه منفی و پنج صفحه مثبت و ده صفحه عایق می باشد.
ارتباط بین صفحات
صفحات باطری همان طور که مشاهده می شود بصورت موازی با همدیگر متصل شده اند و خانه های باطری به صورت سری با یکدیگر مرتبط هستند.
هر خانه ای توسط یک کانکتور (اتصال دهنده)به هم متصل هستند که جنس آن از سرب میباشد.
کانکتور
الکترولیت
داخل باطری مایعی به نام الکترولیت وجود دارد که هادی درجه 2 میباشد جنس الکترولیت از آب مقطر واسید سولفوریک تشکیل شده است که فرمول شیمیایی آن عبارتست از :
H2O + H2SO4
طرز تهیه الکترولیت
یک ظرف پلاستیکی انتخاب کرده و داخل آن را ابتدا سه پیمانه آب مقطر می ریزیم، بعد ازآن یک پیمانه اسید به آرامی از روی همزن به آن اضافه می کنیم و با همزن آن را به هم می زنیم.
به مدت نیم ساعت صبر کرده تا خنک شود .سپس با اسید سنج غلظت آن را اندازه می گیریم . باید غلظت آن 285|1 باشد.
درصد مخلوط آب مقطر و اسید
اسید آب مقطر
روش پیمانه ای : 1 3
روش وزنی : 27% 73%
روش حجمی: 37% 63%
دشارژ باطری:
الف)دشارژ باطری:
هنگامی که از باطری انرژی الکتریکی مصرف می کنیم اصطلاحا دشارژ یا خالی شدن گفته می شود و دو عمل زیر انجام می شود :
واکنش های دشارژ باطری سرب اسیدی
H2SO4 4H+ +2SO42-
PbO2+SO42- + 4H++2e pbso4+2H2O
Pb+so42- pbso4+2e
1)اسید تجزیه شده وتبدیل به آب می شود.
2) سولفات سرب تشکیل میشود.
شارژ باطری
1)سولفات سرب از بین رفته و صفحه مثبت و منفی تمیز می شود .
2)آب از بین رفته و اسید تولید می شود .
واکنش های دشارژ باطری سرب اسیدی
2pbso4+ 2H20 Pb + pb2H2SO4
طریقه اتصال باطریها:
هر گاه مثبت باطریها را به هم و منفی باطریها را به هم متصل نماییم باطریها به صورت موازی نصب شده اند در این حالت ظرفیت باطری افزایش می یابد.
مدار اتصال موازی
اتصال سری
در زمانیکه مطابق شکل باطری ها را به صورت سری می بندیم ولتاژ باطری افزایش می یابد..
مثلا در کامیونها باطریها را به صورت سری می بندیم زیرا ولتاژ زیاد می خواهد.
اسید سنج(هیدرومتر)
وسیله ای است که برای سنجش غلظت اسیدبه کار می رود که به آن هیدرومتر نیز گفته می شود .
از سه قسمت تشکیل شده است
1)لاستیک گلابی شکل
2) مخزن شیشه ای
3) کپسول
این وسیله برای کنترل شارژ باطری مورد استفاده قرار میگیرد.
1)اگر سطح اب اسید مرز بین سفید و سبز باشد باطری شارژ است
2)اگر سطح آب اسید در منطقه سفید باشد نیمه شارژ است.
3)اگر سطح آب اسید در منطقه قرمز باشد کاملا دشارژ است.
ولتمترمخصوص باطری:
ولت متر جهت سالم بودن وخراب بودن باطری مورد استفاده قرار می گیرد.
عوامل موثر در تخلیه خود بخودی
1)هر چه دمای محیط گرمتر باشد تخلیه خودبخودی بیشتر است .
2) هر چه باطری نوتر باشد تخلیه خودبخودی بیشتر است.
1) آب باطری را خالی کرده و چند بار آن را با آب شستشو دهیم.
اگر بخواهیم باطری را به مدت طولانی نگهداری کنیم :
2) باطری را خشک کرده و در جای خشک قرار می دهیم .
3) برای استفاده مجدد داخل آن آب اسید ریخته و بعد 40 ساعت آن را با آمپر بسیار کم در حدود 5/1 امپر شارژ میکنیم.
سولفاته کردن قطبهای باطری
هر گاه صفحت باطری خارج آب باطری قرار گیرد باعث سولفاته زدن قطبها می شود.
برای از بین بردن سولفاته باید ابتدا قطبها را باآب جوش و برس سیمی تمیز کرد و سپس قطب های باطری را با مقداری گریس آغشته کرد .
طریقه باز و بسته کردن باطری
برای باز کردن باید ابتدا قطب منفی و سپس قطب مثبت را باز کنیم برعکس هنگام بستن ابتدا قطب مثبت و سپس قطب منفی را میبندیم.
قطب مثبت توسط یک کابل به پیچ بالایی اتوماتیک استارت وصل می شود و از این قسمت به کلیه قطعاتی که نیاز به برق دارند متصل می شود .
قطب منفی توسط یک کابل به سه قسمت وصل می شود :
1-اطاق خودرو
2- شاسی خودرو
3- موتور خودرو
شاسی
موتور
بدنه