تارا فایل

پاورپوینت اجتناب


 3) اجتناب

اجتناب شناختی و آگاهانه
(تلاش برای فکر نکردن و بخاطر نیاوردن و وقایع آزار دهنده)

اجتناب رفتاری
(اجتناب از رویارویی با عوامل یادآورنده حوادث آزار
دهنده و یا اجتناب از صحبت در مورد حادثه)

پیآمد های اجتناب
در کوتاه مدت، اجتناب شناختی و رفتاری سبب آرامش می گردد.
اما در بلند مدت:

اجتناب رفتاری در طولانی مدت سبب محدودیت درفعالیتها و عملکرد فرد می شود.

اجتناب-اهداف جلسه
مرور تکالیف منزل جلسه گذشته
آموزش درمورد اجتناب مجدد
آموزش مهارتها : مواجهه خیالی
آموزش مهارتها : مواجهه تدریجی واقعی
مرور سه جلسه قبل: تکالیف منزل و آماد گی برای آینده

اجتناب- فعالیتها
شروع کار
مرور تکالیف
(نتایج تمرینات مهارت های آرامش)

معرفی رویارویی و مواجهه تدریجی
افراد بیشتر از چه چیزهایی می ترسند؟
ابتدا ترس ها و هراس های ساده اعضا گروه را
جمع آوری می کنیم.
عاملی که روبرو شدن با آن موجب واکنش ترس شود.
با اجتناب ترس موقتا فروکش می کند.
حالت ترس باقی خواهد ماند.

معرفی رویارویی و مواجهه تدریجی
پسری را می شناختم که از ارتفاع می ترسید.
وقتی در جای بلندی قرار می گرفت واقعا می ترسید از اینرو از
رفتن به جاهای بلند خودداری می کرد.
فرصت بالا رفتن از درخت را از دست داده بود
او تصمیم گرفت بر ترس خود غلبه کند.

فکر می کنید او چکار کرد؟
تا توانست بر ترس خود غلبه پیدا کند

ادامه

او عمدا خود را مجبور به بالا رفتن از مکانهای بلند نمود.
از پله های نردبان شروع کرد.
چند پله نردبان را بالا رفت. هر چند خیلی می ترسید آنقدر روی پله های اولیه ماند تا ترسش ریخت.
سپس تا وسط نردبان بالا رفت. ابتدا می ترسید کار قبلش را تکرار کرد تا نتیجه قبلی را گرفت.
یعنی ترسش بتدریج از بین رفت و در نهایت توانست بدون هیچ ترسی به بالای نرده بان صعود کند.
او خیلی خوشحال بود که توانسته کار مورد علاقه خود را
انجام دهد

معرفی رویارویی و مواجهه تدریجی

از گروه بخواهید یادآورنده هایی که
از آنها اجتناب و دوری می کنند را لیست نمایند.

بعد از زلزله یاد آورنده ها ممکن است:
مکانها و اشیا مختلف
افراد
موقعیت ها
صداها
حس ها
و بوها باشند.

با کمک گروه
سلسله مراتب ترس از یادآورنده را بسازید
و آنها کنار پله های نرده بان قرار دهید

آسانترین یادآورنده پایین ترین پله
دشوارترین یادآورنده بالاترین پله

از اعضای گروه بخواهید
نرده بان ترس خود را ترسیم کنند

دماسنجی را بکشید
از 1 تا 10 رتبه بندی نمایید

بالای دماسنج عددی قرار می گیرد که بیشترین
ترس را بوجود می آورد.

1) از اعضای گروه بخواهید
کلماتی را برای توصیف احساسات در
انتهای نرده بان و یا دماسنج بگویند
خیلی راحت / کاملا آرام

2) چیز هایی که بتوانید در هنگام رویارویی
با ترس به خودتان بگویید
مانند می خواهم بر ترسم غلبه پیدا کنم/
ترسم بزودی از بین خواهد رفت/
می توانم آن را انجام دهم

بالای دماسنج عددی قرار می گیرد که بیشترین
ترس را بوجود می آورد.

رویارویی و مواجهه تدریجی

شروع رویارویی
انتخاب یک مورد ترس ساده و نزدیک انتهای نرده بان
بخودتان بگویید می توانید آنرا انجام دهید
با آرامش چند نفس بکشید
در موقعیت راحتی و آرامش به موقعیت ترسناک وارد شوید
بخودتان بگویید می توانید آنرا انجام دهید
اگر ترسیدید آرامش خود را بیاد آورید و نفس بگیرید
عددی را به ترستان بدهید
در موقعیت باقی بمانید تا ترستان به درجات 1 یا 2 برسد
به خودتان تبریک بگویید.

مواجهه خیالی
از گروه بخواهید چشمانشان را ببندند.
چند دقیقه را صرف تمرین آرامش کنند.
سپس بخواهید خود را در برابر یادآورنده های آزار دهنده تصور کنند.
با آنها صحبت کنید و تشویق به تصور احساس خود نمایید.
روی تنفس و آرامش تمرکز کنند.
به کاهش درجه ترس خود توجه نمایند.
استراحت کنند و چشمان خود را باز کنند.
باز خورد تمرین را از آنها جویا شوید.

اجتناب شناختی
رویارویی با خاطرات آزاردهنده از طریق
– نقاشی
– نوشتن
قبل از حادثه چه اتفاقی افتاد
بعدا چه شد/ چکار کردم
چگونه صدمه دیدم
چگونه فهمیدم که همه چیز تمام شد
بعد از آن چکار کردم
بد ترین لحظه چه بود.

– صحبت کردن

نگاهی به آینده

اجتناب- فعالیتها
تکالیف
– انجام تمرین مواجهه در منزل

– کودکان طی هفته مواجهه رفتاری و خیالی را تمرین نموده، و
یک تکلیف نوشتنی و ترسیمی(نقاشی) را هم انجام خواهد داد.

نگاه به آینده

اتمام کار گروه


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود